Omasta puolesta tuollaiset gimmickit voi jättää pois surutta kaikkialta.
Et tainnut ihan ymmärtää tuota jutun juonta..? Pelaaminen ei tulevaisuudessa ole valtaosalle pelaamista harrastaville enää sitä, että istut erillisen pelilaitteen ääreen, käynnistät laitteet ja alat pelaamaan ja olet sidottuna yhteen paikkaan. Mobiilipelaaminen, striimaaminen ja "play anywhere" ovat se juttu mihin ollaan menossa etenkin suurimpien kuluttajaryhmien kannalta. Tai voisi sanoa että on menty jo, etenkin mobiilipelaamisen suosion räjähdettyä käsiin.
Facebook omistaa tietysti itse Facebookin, mutta myös Instagramin ja mm. Whatsappin. Facebookilla on edelleen yli 1,7 miljardia käyttäjää, Instagramilla yli miljardi käyttäjää jotka ovat pääasiassa FB-käyttäjiä nuorempia. Whatsappilla käyttäjiä on yli 1,5 miljardia. Puhutaan aika järjettömän suurista potentiaalisista markkinoista siis.
Xboxille merkittävä kannustin tässä on xCloud-striimauspalvelu, jonka aikovat tuoda Instagramiin sekä Facebookiin jo aiemmin lanseeratulla "Play Anywhere"-ajatuksella. Tykkäät pelaamisesta, joten sinun käyttämäsi sosiaalisen median kanavat tarjoavat sinulle todennäköisesti ainakin jonkin verran peliaiheisia uutisia ja mainoksia. Mieti, että voisit yhdellä klikkauksella suoraan mainoksesta aloittaa pelin xCloudin avulla huolimatta siitä missä olet ja millä alustalla olet (puhelin, tietokone, tabletti, läppäri, TV jne.). Sinun ei tarvitse mennä enää kauppaan ostamaan juuri sitä tiettyä konsolia tai tilata kiinnostavaa peliä postimyynnistä ja ihmetellä että kauankohan se postikuski sitä jaksaa kiikuttaa.
En myöskään yllättyisi siitä, että Whatsappiin tuotaisiin tulevaisuudessa lisäominaisuus, joka mahdollistaa esim. suoraan Whatsapp-ryhmästä pelin aloittamisen porukalla. Osa striimaa sen xCloudin kautta, osa pelaa konsolilla, osa puhelimella jne. PLAY ANYWHERE
Mixer on ollut tähän asti lähinnä rajoittava tekijä Xboxille, mutta keinotekoisten rajoitusten sijaan ovat esim. koko ajan sallineet Twitchin käyttämisen Xbox Onella.
Tämä ratkaisu on Microsoftilta yksi uusi vaihtoehto tavoitella uusia peliharrastajia. Tällä ei ole tarkoitus lisätä Xbox-konsoleiden myyntiä, vaan saada lisää käyttäjiä Microsoftin kk-tilauspalveluille, kuten xCloud ja Game Pass.
Jos ajattelet tätä puhtaasti omalta kantiltasi, niin mitä enemmän käyttäjiä MS:n ekosysteemissä tulevaisuudessa on (xCloud, Game Pass, Xbox, PC), niin sitä enemmän MS todennäköisesti panostaa sisällön määrään ja laatuun jatkossakin.