Talousdata on aina mielenkiintoista tulkittavaa. Linkaamasi käppyrät toki kertovat, että MS pelipuolen tuotto kasvaa tasaisesti ja Minecraft myy edelleen kuin häkä. Se mitä Minecraftistä lopulta jää viivan alle ei tuosta selviä.
Mutta jos jätetään mutuilut sikseen ja mietitään vaikkapa meidän alakouluikäisten perheen rahan käyttöä Minecraft-tuotteisiin; likka on ostanut erikseen "Minen" Windows 10:lle (maksoi muistaakseni n. 20€) ja iOS alustalle (7€). Minecraft kolikoita on ostettu n. 20€ edestä. Xboxille tämä tuli Game Passin myötä, vaikea sanoa miten se jyvitetään koko GP:n alla Minecraft tuotoksi? Anyway, ainakin 47€ meidän perheessä käytetty Minecraftiin plus oheistuotteet. Nopea otanta naapurustoon kertoon, että kaikissa konsolin omistavissa perheissä pelataan mineä ja osalla ostettu myös mobiililaitteille. Paljonko Applelta/Android-puolelta tai Sonylta kilahtaa Minecraftin osalta Microsoftin kassaan, sitä en osaa sanoa, mutta kilahtaa kuitenkin. Paljonko on kolikko-myynti? Entä ne oheistuotteet? Harmi kun näitä ei erikseen raportoida, olisi mielenkiintoista dataa. Niin ja paljonko menee tuotekehitykseen?
Ottaen huomioon volyymin ja maksavien asiakkaiden suuren määrän voidaan ainakin varmuudella sanoa, että vahvan kassavirran Minecraft kaikkineen tuo Microsoftille. Se, että onko break even ollut jo aikoja sitten, onko se nyt vai tulevaisuudessa on pelkkää arvailua näillä tiedoilla.
Kasvaa toki tasaisesti tuolla aikaikkunalla (vuoteen 2015 peilattuna tultiin tosin alas vuosina 2016-18), kun ottaa verrokiksi kilpailijan niin kasvu vaikuttaakin kovin vaatimattomalta, vaikka Minecraftin pitäisi olla kultakaivos josta rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Löytyyhän toki tuo Minecraft myös meidän perheen pienimmiltä, tosin mitään lisäsisältöä eivät kersat ole halunneet peliin hankkia, joten tässä anekdoottia toiseen suuntaan.
Tuohon minecraftin breakeveniin löytyikin mielenkiintoista tietoa FY15 tilinpäätöksestä:
"
Mojang Synergies AB
On November 6, 2014, we acquired Mojang Synergies AB (“Mojang”), the Swedish video game developer of the Minecraft gaming franchise, for $2.5 billion in cash, net of cash acquired. The addition of Minecraft and its community enhances our gaming portfolio across Windows, Xbox, and other ecosystems besides our own. Our purchase price allocation is preliminary and subject to revision as more detailed analyses are completed and additional information about fair value of assets and liabilities becomes available, including additional information relating to tax matters and finalization of our valuation of identified intangible assets.
The significant classes of assets and liabilities to which we preliminarily allocated the purchase price were
goodwill of $1.8 billion and identifiable intangible assets of $928 million, primarily marketing-related (trade names). The goodwill recognized in connection with the acquisition is primarily attributable to anticipated synergies from future growth, and is not expected to be deductible for tax purposes. We assigned the goodwill to our Devices and Consumer (“D&C”) Other segment.
Identifiable intangible assets were assigned a total weighted-average amortization period of 6.3 years. Mojang has been included in our consolidated results of operations since the acquisition date."
Toisinsanoen MS:n takaisinmaksulaskelmat ovat perustuneet siihen, että 1,8 miljardia on goodwillia ja investoinnin kirjanpidolliseksi arvoksi on laskettu 928 miljoonaa dollaria. Hienosti kikkailtu taas luvuilla, vaikka tosiasiassa menee vielä pitkä tovi ennenkö tuo 2,5 miljardin kaupantekohinta on kuitattu, saati sitten tämän päälle tulleet R&D-kustannukset.
="Swagettiyologne, post: 6996006, member: 13459"]
Eikä lukutaito sinun?
Lähinnä myytyjen kopioiden määristä puhuin.
Hieno ninjaedit.
Mitä niillä myydyillä kopioiden määrällä tekee, kun olennaisempaa on tietää jäikö pelin kehityksestä jotain käteen niin kehittäjälle ja julkaisijalle kulujen jälkeen? Tietty jos pelialan tulevaisuus on sulle aivan yksi hailee, niin sitten ymmärrän asiaan suhtautumisesi tason.