x3D prosessoreiden suurin hyöty peleissä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja temexi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 142
On vanhemmissa, modatuissa peleissä joissa drawcallien määrä ylittää alkuperäisen suunnittelun, ja CPU menee "tukkoon". Välimuistin kolminkertaistaminen voi tuoda 70% fps parannuksia 4K-resollakin. Skyrimin maisema valikoitui hyvin kohdalle, ja jossa näkyy kun mennään CPU rajoitteisesta GPU rajoitteiseksi.

CPU Drawcalls 4K.png


Olen tätä jo pitkään epäillyt, mutta koska tätä ei juuri missään testata, niin nyt pääsi itse testaamaan. Oikeastaan ainoa paikka missä tästä on näkynyt viitteitä on tässä: Fallout 4 CPU benchmark thread(need some Zen3 and Zen4 results!) Ja sielläkin testaavat 800x600 resolla, kun järkevämpää on testata miten CPU voi hidastaa GPU:n 4K:llakin.
 
Viimeksi muokattu:
On vanhemmissa, modatuissa peleissä joissa drawcallien määrä ylittää alkuperäisen suunnittelun, ja CPU menee "tukkoon". Välimuistin kolminkertaistaminen voi tuoda 70% fps parannuksia 4K-resollakin. Skyrimin maisema valikoitui hyvin kohdalle, ja jossa näkyy kun mennään CPU rajoitteisesta GPU rajoitteiseksi.

CPU Drawcalls 4K.png


Olen tätä jo pitkään epäillyt, mutta koska tätä ei juuri missään testata, niin nyt pääsi itse testaamaan. Oikeastaan ainoa paikka missä tästä on näkynyt viitteitä on tässä: Fallout 4 CPU benchmark thread(need some Zen3 and Zen4 results!) Ja sielläkin testaavat 800x600 resolla, kun järkevämpää on testata miten CPU voi hidastaa GPU:n 4K:llakin.
Olipa prossurajoitteinen peli. Ei tuo kuitenkaan todista, että pelkkä L3-välimuistin kasvatus toisi jopa 70 %-parannuksen, koska testissäsi samalla muuttuivat myös:

1. Zen 2 -> Zen 3

2. TDP 65 W -> 105 W

3. 6c/12t -> 8c/16t


Vastaava 105-wattinen kasiydin-Zen3 olisi ollut 5800X. Jos siihen verrattuna löytyisi jostain pelistä 70 %:n parannuksia, se todistaisi, että L3-välimuistin kasvatus yksinään voisi tuoda sellaisen parannuksen. Kolmasosan parannuksia olen nähnyt.


Edit. Kiitos Kultala, höpöt poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa prossurajoitteinen peli. Ei tuo kuitenkaan todista, että pelkkä L3-välimuistin triplaus toisi jopa 70 %-parannuksen, koska testissäsi samalla muuttuivat myös:

1. Zen 2 -> Zen 3

2. L1 384 kt -> 512 kt

3. L2 3 Mt -> 4 Mt

Typerä laskutapa. Ei siellä ole mitään 384k tai 512k L1-cachea tai 3 MiB tai 4MiB L2-cacheä.

Siellä on monta pienempää täysin erillistä L1I-, L1D -ja L2-cacheä jotka käyttäytyvät aivan eri tavalla kuin yksi iso välimuisti käyttäytyisi. Noiden eri välimuistien määrien yhteenlaskemisessa ei ole mitään järkeä, vaikka AMDn oma markkinointikin tosin tekee niin.

Oikeasti mitä on muuttunut on että ytimiä ja niiden mukana välimuisteja on tullut lisää, kaikkien mainittujen välimuistien pysyessä samankokoisena.

ja mainitsemattoman L3-välimuistin koko on tuolla välillä kuusinkertaistunut, ei kolminkertaistunut, tosin niiden L3-välimuistien määrä on pudonnut kahdesta yhteen. Mutta se määrä välimuistia, minne yksi säie pystyy lataamaan tavaraa on todella kuusinkertaistunut tuolla välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa prossurajoitteinen peli. Ei tuo kuitenkaan todista, että pelkkä L3-välimuistin kasvatus toisi jopa 70 %-parannuksen, koska testissäsi samalla muuttuivat myös:

1. Zen 2 -> Zen 3

2. TDP 65 W -> 105 W

3. 6c/12t -> 8c/16t


Vastaava 105-wattinen kasiydin-Zen3 olisi ollut 5800X. Jos siihen verrattuna löytyisi jostain pelistä 70 %:n parannuksia, se todistaisi, että L3-välimuistin kasvatus yksinään voisi tuoda sellaisen parannuksen. Kolmasosan parannuksia olen nähnyt.


Edit. Kiitos Kultala, höpöt poistettu.
Parempi ilmaus olisi ollut omassa kokoonpanossa. Kuten mainitsin niin Skyrim osui sen verran hyvin kohdalle, missä nähdään suoraan miten 7000 drawcallia "mahtuu" 3600:n välimuistiin, mutta 14000 ei. Mikään muu ei näin suurta suorituskykyvaikutusta selitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista testailua. :thumbsup: Tekisi mieli päivittää itsellekin tuo 5700X3D tämän 5600 tilalle. Varsinkin kun tuota Fallouttia tulee pelattua aina silloin tällöin ja siinä on outoja tökkimisiä (omalla koneella) tietyissä paikoissa, esim. aurinkoisella ilmalla Bostonin keskustassa pilvenpiirtäjien lähellä tai Nuka Worldin Red Rocketilla. Toki itsellä vieläkin GTX 1660 Super ja ehkä tuo 6 Gb muistia on sitten liian vähän, vaikka asetuksia säädetty.

Jos jaksat, niin voisitko testata Falloutin 1080p resoluutiolla?
 
Mielenkiintoista testailua. :thumbsup: Tekisi mieli päivittää itsellekin tuo 5700X3D tämän 5600 tilalle. Varsinkin kun tuota Fallouttia tulee pelattua aina silloin tällöin ja siinä on outoja tökkimisiä (omalla koneella) tietyissä paikoissa, esim. aurinkoisella ilmalla Bostonin keskustassa pilvenpiirtäjien lähellä tai Nuka Worldin Red Rocketilla. Toki itsellä vieläkin GTX 1660 Super ja ehkä tuo 6 Gb muistia on sitten liian vähän, vaikka asetuksia säädetty.

Jos jaksat, niin voisitko testata Falloutin 1080p resoluutiolla?
5120x1440->1920x1080 drawcallit tippui molemmissa Fallout London kuvissa 46%, 20000->13000 (69fps +44%) ja 10000->6500 (100fps +37%). 3600 testejä en pysty enään vetämään. Drawcall ongelman huomaa paikoillaaan ollessa kun fps tippuu pysyvästi paljon alemmas, microstutterit liikkuessa yms. yleensä kertovat GPU-muistin riittämättömyydestä kun maisemaa ladataan keskusmuistista.

Sisänsä mielenkiintoista, että koska suurempi resoluutio lisää drawcall määriä, saattaa se lisätä CPU-riippuvuutta huomattavasti jos välimuisti käy ahtaaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
255 937
Viestejä
4 447 456
Jäsenet
73 633
Uusin jäsen
cock

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom