Wuchang: Fallen Feathers (PC, PS5, Series X/S)

Tämmönen kiinalaisten "soulslike roolipeli" tuli uunista ulos 24.7.2025.

Wikipedia: Wuchang: Fallen Feathers - Wikipedia

Unreal engine5 toimii pelimoottorina, ja peli on raudalle kuin raudalle "vaativa". Alustasta riippumatta. Laitan seuraavaan postaukseen omia kokemuksia.

PS: EI juonipaljastuksia ilman spoiler-piilotusta. Kiitos.

PC-kokemuksia:

Peli pyörii heikosti jopa RTX 4080 + 5800x3d. GPU-bound aika selkeästi, pikaisesti testattuna. Skaalain on pakollinen tässä pelissä, sekä pelintekijän päätöksestä, että oikeasti. 1080p ehkä jollain tykkikortilla saisi hyvän FPS, ja silti olisi varmaan stutteria / mikrolagia.

Kannattaa googlata joku omasta mielestä luotettava "suorituskyky / asetusopas", voin pyydettäessä laittaa omat hyväksi havaitut asetukset. Jos haluaa sulavan pelikokemuksen FPS-puolesta, niin tätä ei kannata ostaa ollenkaan. Ainakaan vielä.

Grafiikat on onneksi hyvät, ultrawide, HDR -tuet löytyy jne. eli jotain positiivista tuon FPS-sopan jälkeen. Jos pystyy uppoutua peliin eikä ole pahasti allerginen FPS-dropeille, niin en jättäisi peliä näistä syistä ostamatta.

Olen pelissä vasta alkumetreillä, ja toistaiseksi peli vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta aivan liian aikaista vielä arvioida/suositella peliä. Olen muutenkin melko ummikko tämän kategorian suhteen. Siksi päätin vetää liipaisinta ja ostaa nyt yhden "tällaisen".

Kokeiluun menee Game Passin kautta, kunhan ovat saaneet päivitettyä. Vaikuttaa mielenkiintoiselta peliltä.

Viimeksi muokattu:
Erittäin vaikea peli heti alusta asti, kuten ilmeisesti kategoriaan kuuluu. Taistelua joutuu treenata, ennenkuin alkaa onnistua edes vähän. Karttaa ei ole, eli saa olla hereillä sijaintien ja ilmansuuntien suhteen. Pikamatkustus kuitenkin löytyy tiettyjen sijaintien välillä.

Questlist eli tehtävä listaa vähän kaipaisi, heti alussa annetaan tehtäviä, mutta ei mitään käryä mitä ne tarkalleen on, tai missä. Ilmeisesti tulee vastaan sitten kun tulee. Tavallaan tekee kartan koluamisesta arvaamatonta kun joka puolella on melkein vihuja, mutta samalla myös mielenkiintoisempaa.

Päähenkilön levutus eli taitotasojen nosto kannattaa ottaa nopeasti haltuun, kuolin monta kertaa yhteen luolaan kunnes luovutin, ja aloin opiskella lisää. N. 700 "Red Mercury" -pistettä tarvitaan yhden taitopisteen saamiseksi. Toisinkuin esim. Assasins Creed Odysseyssä, niin levelin nostaminen ei ilmeisesti automaattisesti nosta healthia tms, vaan ne pitää taitopuusta nostella vielä.

Muoks: Tuossa hyvä opas levelin nostamiseen jos ei heti aukea pelatessa. How to Level Up - Wuchang: Fallen Feathers Guide - IGN

Seuraavaksi pitäisi opiskella miten "madness" toimii, joku oleellinen systeemi tämä..

Mulla on joku 4-5 bossia takana, menossa suo-alueella, alkuun oli karmea mutta jokseenkin koheni jatkaessa.
Sanoisin jos on "soulslike" peli nälkä niin kyllä tätä ajankuluksi pelaa.

Laadullisesti heittäisin pelin olevan samaa kauraa uudemman Lords of the Fallenin, Wo-Long kanssa, ihan sinne parhaimpaa Dark souls "kopio" kastiin eli Nioh 2 ja First Berserker Khazan tasolle ei vielä menty.

Nioh 2 ei ole mikään "Dark Souls-kopio"! Vaikka soulslike onkin.

Mutta Wuchang on tehty puhtaalla Souls-kaavalla, ja maistunut erinomaisesti, vaikka suht alussa vielä olenkin. BBorne tulee pelattavuudesta eniten mieleen kun torjuntaa ei ole. Jos jotain niristävää, niin vaikuttaa vähän turhan sokkeloiselta. Ja nuo jotkut mekaniikat jäi vähän hämäräksi ennen kuin lunttasin netistä, kuten tuo madness. Mutta kai sekin tavallaan kuuluu genreen. Peli näyttää todella hyvältä ja pyörii kivasti, tai on pyörinyt sen ekan päivityksen jälkeen.

Uskaltaisin kyllä jo tällä pelaamisella nostaa pelin Lords of the Fallenia paremmaksi, mutta saas nähdä riittääkö lopulta Lies of P/Souls-tasolle.

PC-kokemuksia:
Peli pyörii heikosti jopa RTX 4080 + 5800x3d. GPU-bound aika selkeästi, pikaisesti testattuna. Skaalain on pakollinen tässä pelissä, sekä pelintekijän päätöksestä, että oikeasti. 1080p ehkä jollain tykkikortilla saisi hyvän FPS, ja silti olisi varmaan stutteria / mikrolagia.
Hassua sinänsä kun sanoit huonosta suorituskyvystä PuuCeellä vieläpä RTX40x0 kortin kanssa.

Itse pelasin tuota pari päivää sitten tämän mun RTX2080 8GB kanssa 1080p resolla täysillä graffa-asetuksilla ja herkuilla (motion blurrit päällä jne. myös) ja ei toistaiseksi mitään ongelmaa suorituskyvyn kanssa. Koneessa on vielä vain 16GB RAMmia ja melko heikohko Intelin Core i5-9400F 2.9GHz (6 Core / 6 Logical) Tarkemmin en voi sanoa kun tästä ei löydy moodia jossa näkisi FPSn tai suorituskyvyn testitilaa. Käytän siis 1080p resoa siksi ettei mulla ole parempaa näyttöä itsellä eikä tämän koneen tehot paljoa suurempaan resoon riitäkkään jos täpöillä pelailee.

Ei mun kokoonpanolla siis nyi tai töksähtele yhtään ainakaan niillä missä olen mesomaan päässyt. Mitä nyt itse töksähtelen vihulaisia kohdatessa eli kuolen melko nopiaan :-P. Siksi kummastelen että 40x0-kortilla pökkyilee sulle.

Tähänhän tuli nyt päivitys tänään, ainakin PC Game Passissa latasi aamulla jotain peliin. Auttoiko yhtään tökkimiseen?

Omia huomioita:
Hiiri käyttäytyy itsellä melko levottomasti ainakin aloitusasetuksilla (mouse sensitivity 5, camera speed 5) , eli siis on ihan helvetin herkkä kameran kääntymisen kanssa. Tuohon näytti jonkin verran auttavan asetukset hiiren herkkyydelle (-> Input Settings) ja kameran nopeudelle (-> Camera Options) kun tiputin molemmat kaksi pykälää alaspäin eli "3".

Hassua muuten että sen Mouse sensitivity-asetuksen jälkeen (ainakin minulla) peli pakottaa Titleen (aloitusruutu), ei tuon pitäisi vaatia uudelleen latausta kyllä.

En siis normaalisti pelaa Souls-tyypin pelejä koska mulla hermo palaa melko nopeesti kun (lue, Rage Quit(TM) ) joutuu toistamaan ziljoona kertaa samaa vihua, monivaiheista bossia tms. En ole kovin hyvä pomotaisteluissa, johtunee varmaan jo ikärasitteesta kun 52v muumiona mun refleksit ei enää ole sitä mitä nuorempana. En ole muuten edes Eldern Ringiä vielä pelannut vaikka toisaalta haluaisin, kuolin niin monta kertaa ekan bossin kanssa (varmaan en tajunnut ettei sitä kuulu vielä alussa kutitella vaan kiertää ja nostaa voimaa ensin) :-P )

Tuohon liittyen, ainakin melko alussa, jopa hieman pidemmällekin vaellettuani (mutta aloitusalueella anyway) kuoleman korjatessa satoa respawn aloituspiste löytyy sen ekan temppelelin vierestä. Eli pompsahtaa ihan hemputisti taaksepäin siitä missä kuolit. Olenko ymmärtänyt jotain väärin ja pelitilanne pitäisi käsin tallentaa, vai onko tässä edes manuaalista tallennusta?

Itse pelasin tuota pari päivää sitten tämän mun RTX2080 8GB kanssa 1080p resolla täysillä graffa-asetuksilla ja herkuilla (motion blurrit päällä jne. myös) ja ei toistaiseksi mitään ongelmaa suorituskyvyn kanssa.
Mielenkiintoista. Mulla on tosiaan 4k-resoluutio, joten liekkö sitten tuo ainakin vaikuttaa asiaan, vaikka RTX 4080 melko suorituskykyinen onkin tuolla resolla :hmm:

Käytän siis 1080p resoa siksi ettei mulla ole parempaa näyttöä itsellä eikä tämän koneen tehot paljoa suurempaan resoon riitäkkään jos täpöillä pelailee.
Ihan hyvä valinta tämä, jos pelailee näitä raskaimpia pelejä. Mietin kans 4k-siirtymistä pitkään, ja onneksi jätin vierelle vielä QHD-näytön (myös räiskintäpelejä varten), eli tarvittaessa voin siirtyä sille pelaamaan raskaimpia pelejä. 4k-näyttö vaan on OLED, jossa kuvanlaatu selvästi IPS-näyttöä parempi, mutta eipä se ole sen arvoista jos tökkii liikaa :)

Tähänhän tuli nyt päivitys tänään, ainakin PC Game Passissa latasi aamulla jotain peliin. Auttoiko yhtään tökkimiseen?
Pitääpä asennella tuo uusi päivitys ja katsoa josko vaikuttaa asiaan!

Tuohon liittyen, ainakin melko alussa, jopa hieman pidemmällekin vaellettuani (mutta aloitusalueella anyway) kuoleman korjatessa satoa respawn aloituspiste löytyy sen ekan temppelelin vierestä. Eli pompsahtaa ihan hemputisti taaksepäin siitä missä kuolit. Olenko ymmärtänyt jotain väärin ja pelitilanne pitäisi käsin tallentaa, vai onko tässä edes manuaalista tallennusta?
Edit: Tästä en ole varma, mutta olisiko että peli tallentaa vain noilla ''rukous paikoilla'', ja niitä on onneksi muuallakin kuin temppelin luona. Mutta missä niitä on, sitä ei taida pirukaan tietää :D Eli varmaan joutuu vaan haahuilla tarpeeksi ympäriinsä. Yhden löysin kun hieman haahuilin ulospäin temppeliltä. Käsin tallennusta ei taida olla, veikkaan ma.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 188
Jäsenet
78 538
Uusin jäsen
Osku999

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom