Tuli palattua nyt monen kuukauden tauon jälkeen Dirt Rally 2.0:n pariin myös, ihan vaan vertaillakseni näitä kahta. Eihän siltä voi välttyä. Aiemmat WRC-sarjan pelit oli vaan ilmeisesti niin kehnoja, ettei isompaa vastakkainasettelua edes syntynyt. Itse en lähtökohtaisesti ole kummankaan sarjan fani eksklusiivisesti, olen ollut hyvien rallipelien fani siitä lähtien kun hakkasin näppiksen nuolinäppäimillä Colin MacRaeta ja Rally Trophya niin että sormet oli katketa.
Pelaan siis nykyään Xbox-pädillä ja ratin hommaamista en edes harkitse, koska siitä tulee itselle liian kilpailullinen olo rentous katoaa. Ajopelit ovatkin omalla kohdallani enempi semmosta rentoutumista päivän päätteeksi tietokoneen tekemiä aikoja vastaan. Silti tykkään ehdottomasti eniten realistisemman ja simumman otteen peleistä (päditekniikkani on varsin hiottu).
Seuraavaksi siis muutamia hajanaisia lillukanvarsipointteja mitä on tullut nopsaan mieleen (WRC8:aa takana toista tuhatta kilsaa, DR2:a nyt muutama tunti tauon jälkeen).
Ajotuntumalta sanoisin että WRC8 on ehkä vähän helpompi. Enemmän tulee koluttua pusikoita DR2:ssa. Voi johtua myös autovalikoiman eroista. Toisaalta takapotkuja on ehkä DR2:ssa helpotettu julkaisuun nähden ainakin. WRC8:ssa pystyy heittelemään neulansilmissä nautinnollisia ja hallittuja käkkärikäännöksiä, DR2:ssa kääntyy yleensä liikaa, ympäri. Loppujen lopuksi kokonaisuudessa erot on aika pieniä, melkeen vivahdereoja. DR2 siis hieman haastavampi, mutta onko parempi itelle, paha sanoa.
Tykkään enemmän WRC8:n graafisesta ilmeestä. Se on vähän epätasainen, jotkut paikat näyttävät karulta, mutta toisaalta välillä maisemat ovat hienoimpia mitä olen autopeleissä nähnyt. Joku mainitsi aiemmin, että DR2 näyttää enemmän videopeliltä. Olen samaa mieltä. WRC8 on yleisilmeeltään selkeä ja terävä. Valaisuefektit on hienot. DR2.0:ssa ainakin omilla kamoilla (1080-resolla) joutuu valitsemaan TAA-sumennuksen tai multisamplingin shakkiruudukko-puitten välillä. Kyse on siis siitä että kumpi on pienempi paha. Tuntuu että peli on rakennettu noitten nykyaikaisten kymmenien filtterien varaan ja kun ne ottaa pois päältä niin ei ole hyvä sittenkään. Outoa on myös se, että välillä peli on niin kirkas että silmiä vihloo, kun taas välillä ei näe päivällä mitään edes valot päällä. Ja SILTI, onhan tuo DR2 niin ikään monilta osin hyvännäköinen peli.
WRC8:n sisäkuvakulma on huono ja virtuaaliratin nihkeä kääntyminen ihme. DR2 vie tässä selvän voiton, yleensä pelaan sisävinkkelistä. Sen sijaan toivoisi että myös DR2:ssa voisi säätää konepeltikuvakulman korkeutta ja kulmaa.
Moottoriäänissä DR2 on parempi (BMW M1 ehkä parhaimman kuuloinen ralliauto koskaan), mutta tässäkin autovalikoima vaikuttaa: modernit WRC:t VS 40 vuotta pörisevää rallihistoriaa. WRC8:n äänet eivät nekään ole missään nimessä huonot, yleisön mylvähtelyt ja sadepisaroitten ropinat kuulostaa kaikki hyvältä. Dirtin puolella on kuitenkin enemmän munaa konepellin alla.
Keskenäisessä rallilokaatioitten vertailussa WRC8:n Argentiina, Saksa, Monte Carlo ja Wales vie DR2:n vastaavista. DR2:n Ruotsi on mielestäni ehkä parempi. Espanja hyvin samanhajuinen. Suomen tilanne WRC8:ssa on tunnetun synkkä, mutta veikkaanpa että Kylotonnin porukka on tänä kesänä ollut Jyväskylässä opintomatkalla ja seuraavaan peliin nähdään myös kilpailukykyinen versio kotimaasta.
Yhteenvetäen: WRC8 on raikas tuulahdus ja ilahduttavan positiivinen aika puskista hypännyt ylläri, DR2.0 ekan osan jälkeen aavistuksen verran väljähtynyt kierrätystuote, mutta silti perkeleen hyvä peli. Molempi parempi, vuorotellen.
EDIT. Ja se unohtu vielä mainita että tuo WRC8:n renkaankulumamallinnus sekä se indikaattori ovat sellaisia juttuja joiden soisi jatkossa olevan kaikkissa rallipeleissä.