WLTP:n käyttöönoton vaikutukset autoverotukseen

Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
462
Tämän viikonlopun alkaessa kaikkien yritysten pitäisi ilmoittaa uuden auton kulutus uuden standardin mukaisesti. Alustavien tietojen mukaan monen auton ilmoitettu kulutus ja co2-päästöt tulevat nousemaan 20%. Joissakin lähteissä on annettu tietyille malleille, jopa 50%arvojen nousua. Tämä johtaa kyseisten autojen autoveron sekä vuosittaisen ajoneuvoveron nousemiseen. Jotkut autot taas hyötyvät, kun Opel ainakin mainosti, että Astran kaasuversion hinta tulee laskemaan jopa tuhansia euroja. Onko siis kaasuautot tässä tilanteessa voittajia?

On myös ollut puhetta, että Suomen hallituksen pitää laskea uudelleen verotusta, koska lähtökohdat verotuksella muuttuu niin radikaalisti. Koska tämä tapahtuu ja kannattaako tässä odottaa myös sitä? Sakkaako autokauppa, kun odotetaan autoveron laskua?
 
Jostain luin, että verotusta aiotaan säätää jo tämän vuoden puolella, mutta se ei tietysti onnistu ennen kuin kaikkien autojen WLTP-päästölukemat ovat selvillä. En kyllä usko, että tämä vaikuttaa koko vuoden myyntiin pahemmin, koska elokuussa on varmasti käyty vastaavasti tavallista enemmän autokauppaa.
 
Tuossa vuotuisessa ajoneuvoverossa käy varmasti tässä maassa siirtymäajan kanssa niin, että korotetut verot tulevat heti voimaan ja laskevien kanssa ei ole täyttä varmuutta veron suuruudesta ja ne pysyvät ennallaan.
Itse taidan uuden 2 litrasen bensavapari-Mazdan kanssa säästää jokusen euron vuosimaksuissa, mikäli ennusmerkit pitävät paikkansa. Ja mikäli joatain kumman syystä saisivat uudet verot laskettua tuolle.
Autokauppa pikkuturboille luulisi nimenomaan kiihtyvän jos ne maksavat jatkossa enemmän ja suurin osa käyttöautoista on juurikin noita pikkuturboja.
 
Varmasti maailma pelastuu kun kaikki ostavat pikkuturboja ja joka autoon vaihdettu moottoria kerran jos toisenkin 200tkm ajettuna. Kaikista tärkeimmät autot ovat juuri ne iso moottoriset autot joilla ajetaan pitkiä matkoja ja käydään kaupassa ja töissä. Eri asia nui pikkuturbot joilla kaupunkilaiset kinnaavat cittarin pihaan.
 
Pikkuturbojen hinnat tulevat nousemaan muutoksen jälkeen. Ne eivät pääse tässä WLTP mittauksessa nedc mittauksen tuloksiin ja niiden saama autovero nousee. Vielä kolme päivää saa vanhoilla hinnoilla
 
Tämän kohtuuhintaisen perheauton hinta putoaa autoverouudistuksessa toista tonnia | Kauppalehti

Voisiko joku selittää miten tuon auton autovero laskee noin paljon vaikka CO2 päästöt nousevat? Minä kun en löydä nopeasti muuta verolistausta autoverosta kuin tämän: Autovero

"Mittaustapamuutoksen vaikutus tasataan kuitenkin vain niiltä autoilta, joiden päästöt ovat alle 137 g/km. Tämän ylittävillä arvoilla tasaava vaikutus vähenee ja katoaa kokonaan 250 g/km:ssä." @kauppalehti

Meneekö tässä nyt puurot ja vellit minulla sekaisin, kun eikös se tuo ole vain se ensi vuoden raja-arvo, jonka alle jäävillä autoilla hiukan laskee verotus kuten tuossa autoverolinkissä näkyy.
 
On myös ollut puhetta, että Suomen hallituksen pitää laskea uudelleen verotusta, koska lähtökohdat verotuksella muuttuu niin radikaalisti.

Ihan vain mielenkiinnosta, jos verotuksen perusteena on päästöt niin miksi sitä pitää muuttaa kun ne mitataan tarkemmin? Ja mitä radikaalia on tarkemmassa mittaustavassa?
 
Ihan vain mielenkiinnosta, jos verotuksen perusteena on päästöt niin miksi sitä pitää muuttaa kun ne mitataan tarkemmin? Ja mitä radikaalia on tarkemmassa mittaustavassa?
Ainakin aiemmin on uutisoitu, että muutoksen takia valtion tulojen ei olisi tarkoitus kasvaa, ainakaan merkittävästi. Tosin tuskinpa rahakirstun vartija pistää pahakseen vaikka verotulot sattuisivat kasvamaan.
 
Useampi moottorinvaihto ennen 200 tkm? Juuh okei.

Kylläkun katsonut vagipaskojen 1.4 1.6 tfsi pikku turboja niin lähes kaikkiin on vaihdettu moottori eikä ole ajettu kuin 200-300tkm. Kaikista paras on joku fordin kupotan 3 pyttyinen litranen moottori. Kyllä sen auton pitää kestää sinne +500tkm tai se ei ole auto.
 
Kylläkun katsonut vagipaskojen 1.4 1.6 tfsi pikku turboja niin lähes kaikkiin on vaihdettu moottori eikä ole ajettu kuin 200-300tkm.
Höpötihöö. Ei tuollaista 1.6 bensaturboa ole toisaalta edes olemassa, ehkä muutkin faktat oli ihan itse keksittyjä?
 
Kylläkun katsonut vagipaskojen 1.4 1.6 tfsi pikku turboja niin lähes kaikkiin on vaihdettu moottori eikä ole ajettu kuin 200-300tkm. Kaikista paras on joku fordin kupotan 3 pyttyinen litranen moottori. Kyllä sen auton pitää kestää sinne +500tkm tai se ei ole auto.
Jos oikein paljon ajaa, niin diesel on fiksumpi. Omalla ajettu 540tkm ja 18v, eli 30tkm/v. Jos ajaisikin vain 15tkm, niin tuon 270-300tkm saattaisi 1.0 moottorikin kestää, jos ei ole sitten jotain suunnitteluvirheitä. Dieselit siis vag 1.9tdi 90 ja toinen taas 2.0hdi 110.

Yksi 1.0L, 270tkm onkin 6900€. Ford vaihtoautot


Luultavasti hinnat vähän nousee uuden mittaustavan takia. Mutta ei taida vielä olla mitään kunnon vertailuja uutisoitu.
 
Ihan vain mielenkiinnosta, jos verotuksen perusteena on päästöt niin miksi sitä pitää muuttaa kun ne mitataan tarkemmin? Ja mitä radikaalia on tarkemmassa mittaustavassa?
Saattoi olla suuremmat nopeudet ja nopeammat kiihdytykset.

Tosiaan aikaisemmin kerrottiin, että verotusta säädettäisiin, kun päästöt suurenee. Mutta tuosta on nyt kokonaan luovuttu.

Edit:
Tuosta ylemmästä linkistä lainaus. Ilmeisesti korkeammissa katumaastureissa päästöt vähän nousee. Koska niissä on isompi ilmanvastus.

Sen sijaan Grandland-katumaasturin hinnat nousevat. Myydyimmässä bensiiniautomaatissa korotus on noin 400 euroa ja malliston kalleimmassa 1100 euroa.

"Tämäntyyppisissä autoissa on enemmän ilmanvastusta ja painoa."

Matalassa mutta muuten isossa (ja painavassa) Opel Insigniassa taas laskua.
"Insigniassa on pääsääntöisesti enemmän hintojen laskua kuin nousua. Esimerkiksi käsivaihteisessa dieselmallissa hinta laskee noin 2000 euroa.

Yleensähän automaatti taitaa kuluttaa vähän enemmän kuin manuaali?
 
Viimeksi muokattu:
Vähemmänhän ainakin uudet kaksoiskytkinautomaatit vievät polttoainetta, kun manuaalit vanhan mittaustavan mukaan.
 
Vähemmänhän ainakin uudet kaksoiskytkinautomaatit vievät polttoainetta, kun manuaalit vanhan mittaustavan mukaan.

Niin uusi menetelmähän kehitettiin, että oltaisiin lähempänä todellisia kulutuslukemia, siksipä kaikilla päästöt nousevat.

Volkkarikin joutuu nyt uudet WLTPn mukaiset optimoinnit laittaan kehiin :D
 
Koitin kaivella interwebistä paljonko Fabiassa nousee vero.
110g on vanhalla mittaustavalla. Paljonkohan lie uudella :confused:
 
Tästä oli jo aiemmin maininta, mutta jos on auton vaihto uuteen ajankohtainen, niin kannattaa soitella vielä tällä viikolla oman mielitietyn hinnanmuutoksesta viikonlopun jälkeen. Ennen kuunvaihdetta tehdyn/sovitun kaupan autoveron laskentaperuste valitaan halvemman mukaan uuden systeemin mukaan hyväksytylle autolle ( WLTP tai tästä laskettu NEDC ). Maanantaina mennään WLTP taulukolla. Vaikutus voi olla useampi tuhatlappunen ihan peruskinnerissä. Näin vakuutteli automyyjä tänään oman valinnan hintakehityksestä lähipäivinä.
 
Maanantaina mennään WLTP taulukolla. Vaikutus voi olla useampi tuhatlappunen ihan peruskinnerissä. Näin vakuutteli automyyjä tänään oman valinnan hintakehityksestä lähipäivinä.
Tuohon en kyllä usko. Suurin muutos, mitä olen perustason autoissa kuullut on se, että Toyota Auris 1.2T:n (eli ei-hybridin) hinta nousisi tonnilla. Toyotan onneksi useimmat asiakkaat haluavat hybridejä, joissa merkittäviä hinnanmuutoksia ei tule. Tietysti voi olla jotain erityisiä poikkeuksia, joista varmaankin uutisoidaan lähipäivinä.
 
Hienointa tuossa on se, että hinnat nousee parhaimillaan useita tuhansia, mutta pahimmillaan laskee joitain satasia. Kyllä tuossa taas viilataan ja ketä?
 
Hienointa tuossa on se, että hinnat nousee parhaimillaan useita tuhansia, mutta pahimmillaan laskee joitain satasia. Kyllä tuossa taas viilataan ja ketä?
Valtio ainakin saa reilusti enemmän verotuloja.

Toisaalta sitten uutta autoa ostaessa varmaan kiinnittää tarkemmin huomiota päästöihin ja autoveroon. Jos hinta nousee vaikka 1000-4000€, niin helposti auto jää kauppaan ja valitaan joku toinen auto.

Kulutushan ei muutu ollenkaan, mutta uusi mittaustapa on enemmän oikea kuin vanha. Voi siis helpommin verrailla autojen todellisia kulutuksia keskenään?
 
Hienointa tuossa on se, että hinnat nousee parhaimillaan useita tuhansia, mutta pahimmillaan laskee joitain satasia. Kyllä tuossa taas viilataan ja ketä?
Ongelma on siinä, että WLTP-NEDC-konversiokaava on tehty vuonna 2015 tehtyjen vertailevien päästömittausten perusteella. Ilmeisesti sen jälkeen valmistajat ovat entisestään parantaneet kikkailujaan NEDC-mittauksissa, vaikka WLTP-mittauksen perusteella kulutus ei ole samassa määrin pienentynyt. Tässä tapauksessa vero nousee aiemmasta.
 
Ongelma on siinä, että WLTP-NEDC-konversiokaava on tehty vuonna 2015 tehtyjen vertailevien päästömittausten perusteella. Ilmeisesti sen jälkeen valmistajat ovat entisestään parantaneet kikkailujaan NEDC-mittauksissa, vaikka WLTP-mittauksen perusteella kulutus ei ole samassa määrin pienentynyt. Tässä tapauksessa vero nousee aiemmasta.
Toisaalta tuo on ihan hyvä juttu. Sillä juuri tuossa vanhemmassa NEDC-testissä on mahdollista huijata. WLTP pitäisi olla tarkempi, eikä huijaaminen (optimoiminen mittaukseen) ole enää niin helppoa.

VAG (vw, audi, skoda, seat, porsche) vei tuon NEDC kikkailun pisimmälle ja toivottavasti enää ei tule samanlaiska kikkailua :)

Tuossa tuo ylempi linkki uudelleen.
Volkswagen Groupin brändeistä Audi, Seat, Skoda ja VW ovat kaikki joutuneet vaikeuksiin, ne ovat joutuneet viivästyttämään tuotantoaan ja jopa vetämään joitakin malleja pois myynnistä.
Nämä autonvalmistajat ovat valmiit WLTP-mittauksiin, nämä eivät | Tuulilasi

Subarulla jotain ongelmia myös WLTP:n takia?
Subaru vetää dieselautojaan pois myynnistä | Tuulilasi

Aika useitakin uutisia tuolla tuulilasissa:
Audi keskeyttää RS3:n tuotannon | Tuulilasi
"Peugeot esimerkiksi keskeytti 308 GTi:n tuotannon samasta syystä."

WLTP-standardi pakottaa Seatin pudottamaan Leon Cupran tehoja | Tuulilasi, mutta vain 10hv.

Ja tuossa on selitys miksi autot on myöhästyneet.
Volkswagenilla insinööripula – WLTP aiheuttanee valtavat tappiot | Tuulilasi
VW kalasti itselleen viime viikolla BMW:ltä moottorinkehitysekspertin Markus Duesmannin, mutta yhtiössä myönnetään, että tiettyjen mallien saaminen sertifioiduiksi saattaa myöhästyä ainakin lokakuulle asti.
Kesäkuussa VW varoitti, että noin 250 000 auton lopullinen valmistuminen tulee viivästymään WLTP-standardien vuoksi. Yhtiö on jo vuokrannut isoja parkkialueita säilyttääkseen niissä puolivalmiita autojaan. Keskiviikkona talousjohtaja Frank Witter arveli, että WLTP tulee maksamaan Volkswagen Groupille noin miljardi euroa.
 
Viimeksi muokattu:
lopettakaa se uusien osto kokonaan. Valtion on pakko laskea veroja
 
lopettakaa se uusien osto kokonaan. Valtion on pakko laskea veroja
Tosiaan vielä tänään ja huomenna ehtii audi, vw, skoda tai seat kaupoille. Niillä on alennuksiakin menossa. Sitten saattaakin tulla kuukauden viive toimituksiin?

Mutta pääosin aika pieniä korotuksia hintoihin, eli ehkä luultua pienempi muutos? Yleensähän kyllä ostetaan automaatti ja voi olla vielä katumaasturi. Ja noissahan hinnat saattoi eniten nousta?
 
Tosiaan vielä tänään ja huomenna ehtii audi, vw, skoda tai seat kaupoille. Niillä on alennuksiakin menossa. Sitten saattaakin tulla kuukauden viive toimituksiin?

Mutta pääosin aika pieniä korotuksia hintoihin, eli ehkä luultua pienempi muutos? Yleensähän kyllä ostetaan automaatti ja voi olla vielä katumaasturi. Ja noissahan hinnat saattoi eniten nousta?
Mun ymmärtääkseni julkaistut ongelmat ovat liittyneet tehokkaisiin erikoismalleihin, eli en odottaisi normaaleihin keskiluokan autoihin merkittäviä veronkorotuksia.
 
Yleensähän kyllä ostetaan automaatti ja voi olla vielä katumaasturi. Ja noissahan hinnat saattoi eniten nousta?
Juuri tämmöinen + pikku bensaturbo ja yhtälö näyttää toteutuvan, maanantaina lähes 10 % kalliimpi ( eli yli 3 k€ hintaa lisää ).
 
Hinnathan ei silleen nouse kuin Kekkoslovakiassa. Auton valmistajia varmasti kiinnostaa ihan jäätävästi.
 
Auton valmistajia varmasti kiinnostaa ihan jäätävästi.

Jos unohdetaan se että sama mittausperuste tulee muuallekin käyttöön niin kyllähän siitä huonoa julkisuutta tulee kun koko konsernin tuotanto pitää pistää jäihin. (Volkkari ei ole myymässä niitä kaikkia neljännesmiljoonaa autoa Suomeen mitkä jäävät WLTP:n takia keskeneräisiksi.)
 
Eiköhän selitys ole vain se, etteivät ole saaneet sopivaa "optimointia" tehtyä uudelle mittaustavalle.
Ei tämä uusi mittaustapa mitenkään yllättäen tullut, eikä autoon pitäisi tarvita tehdä muutoksia jos autot olisi osattu tehdä ilman kusetuksia. Jännä nähdä miten paljon oman Skodillakin hinta nousee.
Jep. Aivan totta. Nythän VW:llä on yksi insinööri BMW:ltä palkattu. Ja aikaa mittausten tekemiseen olisi ollut lähes vaikka kuinka kauan.

Nythän siellä VAG:illa on kohta puolivalmiita autoja varastossa, ja kehittelevät jotain sopivia optimointeja. Tekevät niin paljon autoja, että optimointi olisi syytä suorittaa mahdollisimman hyvin. Jos siis optimoinnit tehtäisiin huonosti, niin siitä seuraisi helposti vielä isompi lasku VAG:lle. Jos vag:in kilpailukyky siis jostain syystä huononisi.

Nyt siis osaavia optimointi insinöörejä on liian vähän VAG:in kokoon nähden. Paljon eri moottoreita ja autoja. Jotain pahaa optimointi ongelmaa täytyy olla. Yksi voisi olla että VAG autoja on hylätty testissä ja testi olisi jouduttu uusimaan? Mutta tuosta ei ole ainakaan uutisoitu mitään.

Varastossa oleviin autoihin täytyisi päivittää se uusi softa? Kunhan sopiva ohjelma vain saadaan ensin valmiiksi.
 
Eiköhän se todellinen syy ole tuohon että VAG merkeillä on lähes loputon määrä erilaisia lisävarustekombinaatioita, jotka pitää kaikki testata.

Monella muulla merkillä on vain pari eri varustetasoa ja muutama valittava lisävaruste.
 
Tuo uusi mittaustapa tuo vähän järkeä tuohon pieni turbobensakone - kikkailuun, joilla käytännössä pieneen kulutukseen päästään ainoastaan todella tasaisessa maantieajossa, mutta kaasuttelu kuluttaa bensaa järkyttävästi.

Jos jollekin on epäselvää miksi näin on niin lyhykäisesti tuo ahtopaine, jota ahdin tuottaa nostaa koneen palolämpöjä ja aiheuttaisi koneessa nakutusta/detonointia, jota kompensoidaan suihkuttamalla bensaa koneeseen reippaasti enemmän, kuin mitä palotapahtuma vaatii.

Mazdallahan on tulossa mielenkiintoinen turbotekniikka, jossa laitetaan jäähdytettyä pakokaasua takaisin imusarjaan, jolloin ahtojen noustessa ei tarvitakaan tuota bensaa niin eksessiivisesti. Saa nähdä millaisiin kulutuslukemiin tuolla päästään.
 
Niin ettei nyt vaan ois silleen, että VAG:lla on laajin mallisto.
Niin, siinä menee aikaa, kun selvitetätään miten alkuperäiset väärennetyt arvot saadaan muutettua uuden mittaustavan mukaisiksi ilman, että jäädään kusetuksesta (taas) kiinni. Oikeasti tuo VAGin scope ei ole niin laaja ja ihmeellinen verrokkeihin nähden, etteikö tulosta olisi saatu aikaiseksi, jos pää ei olisi ollut syvällä omassa perseessä. Eihän standardi ole ollut olemassa kuin vasta 2015 lähtien :facepalm:
 
Kuulemma WLTP-mittauksessakaan ei ole ihan riittävän nopeita kiihdytyksiä, jotta se olisi aivan realistinen. Lisäksi siinä ei ole ollenkaan mäkiä, joten senkin osalta kulutus on alakanttiin.
 
Eiköhän se todellinen syy ole tuohon että VAG merkeillä on lähes loputon määrä erilaisia lisävarustekombinaatioita, jotka pitää kaikki testata.

Silloin voisivat tehdä niitä paria testattua yhdistelmää siihen asti että saavat muut valmiiksi. Kyllä tuossa haisee se että ongelmia saada päästöt oikeasti ilmoitetulle tasolle pelkän testin aikaisen suorituksen sijaan.
 
Niin, siinä menee aikaa, kun selvitetätään miten alkuperäiset väärennetyt arvot saadaan muutettua uuden mittaustavan mukaisiksi ilman, että jäädään kusetuksesta (taas) kiinni. Oikeasti tuo VAGin scope ei ole niin laaja ja ihmeellinen verrokkeihin nähden, etteikö tulosta olisi saatu aikaiseksi, jos pää ei olisi ollut syvällä omassa perseessä. Eihän standardi ole ollut olemassa kuin vasta 2015 lähtien :facepalm:
Joo, ei tuota mielestäni pysty mitenkään järkevästi perustelemaan. Kyllä useimmilla eurooppalaisilla valmistajilla on laaja valikoima malleja ja lisävarusteita, ja aikaakin on taatusti ollut tarpeeksi.
 
Noita kombinaatioita on niin järjetön määrä, jos vaikka mietitään muutamaa perusvarustetta.

Voit valita vähintään kolme eri varustasoa tyyliin karvalakki, business, sport
Voit valita todennäköisesti ainakin 16, 17, 18 ja 19" vanteet eri rengastuksin.
Voit valita halogeeni, xenon, led tai adaptiiviset ledvalot.

Jokainen näistä valinnoista, muuttaa auton päästöjä ja kulutusta. Sitten kun lasketaan montako eri kombinaatiota jo pelkästään nämä yllä olevat vaihtoehdot tuottavat ja jos jokainen malliversio pitää testata erikseen, niin onhan tuo ihan järjetön urakka. Tuohon lisätään vielä todella iso läjä muita eri varusteita.
 
Jokainen näistä valinnoista, muuttaa auton päästöjä ja kulutusta. Sitten kun lasketaan montako eri kombinaatiota jo pelkästään nämä yllä olevat vaihtoehdot tuottavat ja jos jokainen malliversio pitää testata erikseen, niin onhan tuo ihan järjetön urakka. Tuohon lisätään vielä todella iso läjä muita eri varusteita.
Samat testit on pitänyt tehdä NEDC-päästöjä varten, ja on ollut tiedossa, että WLTP on pakollinen syyskuussa 2018.
 
Omituista tosiaan että VAG on ainut joka myöhästyi. Onhan noita eri varustetasoja ja eri rengaskokoja myös muilla merkeillä. Samoin erilaisia ajovaloja.

Jos ongelmana olisi liian monta varustetasoa, niin noitahan olisi voinut karsia pois. Tai valmistaa vain niitä suositumpia malleja hetken. Nyt VAG:ille tulossa isot varastot autoja, kun moottorin/vaihteiston ohjelmointi ei ole vielä valmis.

Ilmeisesti samaa säätöähän se oli VAG:lla päästöhuijauksen aikoihin. Silloinkin autojen ohjelmointi meni uusiksi.
 
Onhan noissa VAGgineissa lisävarustelista pitkä kuin nälkävuosi. Jos oikeasti testataan kaikki kombinaatiot, niin vaihtoehtoja on älyttömästi.

Vai liekö syy, ettei optimoinnit eli "sertifioinnit" olleetkaan riittävän hyviä ja kulutus olisi noussut liikaa. :dead:
 
Samat testit on pitänyt tehdä NEDC-päästöjä varten, ja on ollut tiedossa, että WLTP on pakollinen syyskuussa 2018.
Ei ainakaan samassa määrin, rengastuksen vaikutukset taisi päästöissä näkyä, mutta uudessa joka ikinen varuste joka vaikuttaa painoon, ilmanvastukseen tai vierinvastukseen -> pitää mittauttaa paketti erikseen. Eniten hommassa haisee mittausten määrän kasvattaminen järjettömäksi. Kukahan on osannut sijoittaa roponsa näihin puolueettomiin sertifioituihin laboratorioihin.

Toinen päätä rassaava asia. Onko kaikkien maahantuojien nyt saatavissa olevat hinnastot WLTP-> NEDC takaisinlasketuilla päästöillä / autoveroilla ja totuus räpsähtää ensi viikolla kun oikeat WLTP verot päivitetään hinnastoihin ?
 
Katsoin uuden Kia Ceedin hintoja. Uudella mittaustavalla kaikki kokonaishinnat minusta tippui, vaikka päästöt nousi. Yli tonnin halvempi uudella tavalla mitattuna.
 
Katsoin uuden Kia Ceedin hintoja. Uudella mittaustavalla kaikki kokonaishinnat minusta tippui, vaikka päästöt nousi. Yli tonnin halvempi uudella tavalla mitattuna.
Näyttää hetken hyvältä, mutta tarkemmin luettuna CO päästöt arvioita eli ei ole laput kourassa noista lukemista. Lisäksi uusi malli jolle mitään järkeä NEDC:tä ainakaan Suomeen tai eurooppaan edes rustata. Juuri samanlaisen lapun NEDC WLTP sarakkein näin putkelta toisen merkin yhdelle mallille ja erot oli pääsääntöisesti toiseen suuntaan eli lähes kaikkien hinnat nousivat. Ja pahimmillaan 10% auton kokonaishinnasta ( ja arvot siis takaisinlaskettu NEDC vs WLTP eli samasta sertifikaatista / hyväksynnästä väännetyt CO2:t )
 
Volkkarinkin WLTP-hinnat näyttivät olevan jo netissä. Katselin Polon hintoja. Yllättäen DSG-vaihteisen mallin CO2-päästöt ovat kasvaneet enemmän kuin manuaalivaihteisen. Manuaalivaihteinen 95-hevosvoimainen Polo on saanut 200 euroa lisää hintaa, mutta DSG-mallin hinta on noussut 500 euroa.
 
Aika karsitun näköistä oli noissa hinnastoissa. Moottorit olivat esim. Touranilla vähentynyt neljästätoista kymmeneen.
 
Aika karsitun näköistä oli noissa hinnastoissa. Moottorit olivat esim. Touranilla vähentynyt neljästätoista kymmeneen.
Veikkaan, että hinnastot täydentyvät vielä.

Seat Aronan hinnat näyttävät putoavan joitakin satoja euroja vaihteistosta riippumatta (bensamalleissa). :eek: Ei siis pelkkää nousua VAG-konsernissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 630
Viestejä
4 537 363
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom