Suomessa brändiketsuppi on jo niin kallista, että olen alkanut ostella kuin miljonääri niitä kauppojen omia tuotemerkkejä.
Xtra, K-menu ja Lidl-brändinä ketsuppi maksaa 79 senttiä kilolta, mutta sekin on noussut kymmenellä sentillä, 69 sentistä. Se ei siltikään ole yhtä kallis kuin Felixin tai Meiran ketsuppi. Jos etsit halpaa ja maukasta ketsuppia, pidän parhaana ketsuppina Xtran halpaketsuppia. Paras maku noista kokeilemistani, tosin tomaatit ovat ulkolaisia tuohon hintaan. Oivariini piti vaihtaa sekin halvempaan, K-menun 35 sentin margariini maultaan ja koostumukseltaan paras 60 prosentin rasvalla. Sitä kannattaa ostaa kymmenittäin, kun hinta painuu alle 30 senttiin rasialta jos sattuu tarjoukseen tai muuten. Myös Xtra margariini on hyvä.
Säilyy pitkään, kaiken lisäksi se on käyhälle halpaa levitettä ja käsittääkseni Oivariinia paljon terveellisempää (vähärasvaisempi, vähäsuolaisempi ja vähemmän kovia rasvoja).
Käyttäisit tomaattimurskaa mieluummin. Käytännössä samaa tavaraa, mutta terveellisempää. En sinänsä tiennyt että ketsuppi on vielä noinkin edullista, ellei sen hinta ole välillä ollut korkeampi. Itse lähes aina kun teen ruokaa, laitan tomaattimurskaa purkin tai vähintään puolikkaan. Esim. juuri tässä tein hieman puuron ja riisin sekoitusta, ja siihen meni puolikas mitä oli avattuna. Halpaa ja terveellistä, tosi harvoin samassa.
Outoa että noi 35 sentin margariinit koskaan olisi tarjouksessa, niidenhän hinta on alle puolet seuraavaksi halvimpaan nähden. Vai 1/3 itseasiassa, ehkä kaupasta riippuen? Ja K-citymarket kauppias väittää että niitä myydään tappiolla.(uskoo ken haluaa)
Sama juttu nykyisin on kahvissa, halvin vähän yli 5 euroa kilo, toiseksi halvin hiukan alle kympin. Se on vähän hassua koska aiemmin halvimmat kaupan omat merkit olivat tietty pohjahintana, mutta sitten seuraavaksi oli edullisemman pään perinteisiä merkkejä ei kovin kaukana näistä. Nyt noiden halvimpien ja muiden välillä on valtava aukko.
Samoin, en tiedä kun olen vasta vähän aikaa harrastanut kahvipapuja, mutta välillä papuja myydään halvemmalla kuin valmiiksi jauhettua, jos unohtaa noi kaikkein halvimmat suodatinjauhon jotka on omassa luokassaan. Mä kuvittelisin että pavut olisivat aina kategorisesti hieman kalliimpia, koska ne on olevinaan parempia.( itse olen ainostaan huomannut että noita papuja jauheassa kuluu selvästi enemmän kahvia kuin valmiiksi jauhettuna. Onneksi noi mitä käytän on hemmetin halpoja)
Juuri hintoja katsellessa huomasin että s-marketissa halvin kevytmaito on nykyään euron, nousi 10 sentillä. Mä luulin että nää inflaatio jutut olisivat jo taittuneet. Mä ymmärtäisin että hinnat pikku hiljaa elää kuten ne ovat aina, välillä tulisi joku viiden sentin korotus tms. Toi mun käyttämäni S-market herkku on aikaisemmin ollut hyvin monessa tuotteessa samanhintainen kuin Prisma, mutta nykyisin tuote tuotteelta hinnat erkanee niin Prismasta kuin osin Lidlistäkin. Osassa tuotteista myös Lidl erkanee huonompaan suuntaan Prismasta.