YHden mielenkiintoisen homman huomasin jossain uutisessa jossa näitä hintaeroja listattiin. Toyota Yaris Hybridin hinta nousee uuden normin myötä. Isommat hybridit halpenevat. Mikä tuon vääntää, kun kyllä hybridi Yaris eittämättä kuuluu siihen vähäpäästöiseen luokkaan riippumatta mittaustavasta.
Varmasti maailma pelastuu kun kaikki ostavat pikkuturboja ja joka autoon vaihdettu moottoria kerran jos toisenkin 200tkm ajettuna. Kaikista tärkeimmät autot ovat juuri ne iso moottoriset autot joilla ajetaan pitkiä matkoja ja käydään kaupassa ja töissä. Eri asia nui pikkuturbot joilla kaupunkilaiset kinnaavat cittarin pihaan.
Mitä tekemistä moottorin koolla on sen keston kanssa?
Tuo on alunperinkin ollut joidenkin vähemmän lahjakkaiden ihmisten päätelmä, kun 70-luvulla fiatin puolet pienempi moottori ei kestänyt kuin neljänneksen siitä mitä volvon, niin ajattelivat että syyn täytyy olla siinä moottorin koossa eikä siinä että koko auto maksoi neljänneksen siitä volvon hinnasta.
Tietysti jotain volkkarin koneita porsii, mutta se on volkkarin vika, ja ovat menestyksekkäästi tehneet kyllä paskoja isojakin koneita. Lisäksi ne porsimiset olivat vielä osassa jolla ei ole mitään tekemistä moottorin koon kanssa, turbon ansiosta ko. osat kestivät sentään vähän pidempään, kuin mitä ne olisi kestäneet jos se olisi ollut korkeammalta kierrätettävä vapari.
Yleensähän automaatti taitaa kuluttaa vähän enemmän kuin manuaali?
Ei kai automaatit ole kuluttaneet enää 10 vuoteen enempää kuin manuaalit kuin korkeintaan jossain virallisissa mittauksissa?
Erikoinen homma, PSA:lla on Pösö "ei valmiina", mutta Sitikka ja Vauxhall (Opel) mitattuna. Vai onko siellä vaan pösöllä jokin yksittäinen malli vielä kesken?
Tuo uusi mittaustapa tuo vähän järkeä tuohon pieni turbobensakone - kikkailuun, joilla käytännössä pieneen kulutukseen päästään ainoastaan todella tasaisessa maantieajossa, mutta kaasuttelu kuluttaa bensaa järkyttävästi.
Jos jollekin on epäselvää miksi näin on niin lyhykäisesti tuo ahtopaine, jota ahdin tuottaa nostaa koneen palolämpöjä ja aiheuttaisi koneessa nakutusta/detonointia, jota kompensoidaan suihkuttamalla bensaa koneeseen reippaasti enemmän, kuin mitä palotapahtuma vaatii.
Kyllähän sen imuilman lämpötila viilennetään uudelleen ahtimen jälkeen, eikä tuota ylirikastamalla tapahtuvaa viilennystä tehty kuin joskus kun turbokoneet oli niitä toikkoja sporttimalleja, ei nykyiset päästönormit tuollaiseen enää taitu.
Johtuu tieytsti siitä miten moottori on suunniteltu, meneekö se hyötysuhde huonoksi raskaalla kuormituksella, aikanaan kovia tehomalleja suunnitellessa haettiin yleensä se maksimi teho hyötysuhteen kustannuksella, mutta ei nuo normaalit turbokoneet enää noin käyttäydy.
Käytännön ajossa se 1,4l turbo voi tietysti kuluttaa enemmän kuin vastaavan tehoinen 2l vapari, mutta tuon syynä ei ole moottorin hyötysuhde, vaan kuljettajan raskaampi ajotapa. Se pieni turbokone kun antaa huomattavasti suuremman tehon siellä normaaleilla 2500-3000rpm kierroksilla kuin vastaavan tehoinen vapari, joka edellyttäisi 4500-5000rpm samaan tehoon, eli samaan polttoaineen käyttöön.
Eli oikeasti sen pikkuturbon hyötysuhde on parempi, mutta se mahdollistaa helpommin suuremman tehon käytön, ihminen on se heikko lenkki tässä yhtälössä. Jos vapaastihengittävä moottori olisi taloudellisempi kuin turbo, olisi kaikki kaupalliset raskaat kulkuneuvot vapareita, eikä turboja, siellä tuon polttoaineen kulutuksella on myös merkittävää taloudellista vaikutusta, toisin kuin yksityisisessä mukavuusajelussa.
Mazdallahan on tulossa mielenkiintoinen turbotekniikka, jossa laitetaan jäähdytettyä pakokaasua takaisin imusarjaan, jolloin ahtojen noustessa ei tarvitakaan tuota bensaa niin eksessiivisesti. Saa nähdä millaisiin kulutuslukemiin tuolla päästään.
Ei EGR mikään uusi mielenkiintoinen tekniikka ole, vaan ollut käytössä niin kauan kun on tajuttu että myös polttomoottori tuottaa haitallisia päästöjä. Sitä superlaihaseosmoottoria ne kyllä kehittelevät, ja pakokaasun kierrätys liittyy siinäkin päästöjenhallintaan. Huomattavan laiha seos tuottaa paljon saasteita, jotka pitää saada hallintaan ennen kuin tekniikka voidaan tuoda myyntiin. Pelkästään pienen polttoaineen kulutuksen toteuttaminen ei ole mahdottoman vaikeaa.