Pikkuhiljaa alkaa tuo pakollinen windows 11 päivitys hiipimään eikä parempaa vaihtoehtoa näy horisontissakaan, windowsia 95 versiosta asti käyttäneenä en 11 aio laittaa niin taitaa minun windows tarina päättyä tähän ja tarvitsisin nyt paremman käyttöjärjestelmän niin pyytäisin viisaampien apua uuden käyttiksen löytämiseen.
Nämä pakolliset seurannat ja turvallisuusongelmat muutenkin alkaa tuossa kyrsimään. Oon miettinyt linuxiin siirtoa mutta onko se muuttunut nykypäivänä mitenkään? Viimeksi 10 vuotta sitten käyttänyt.
Haluaisin siis koneelta seuraavia ominaisuuksia käyttää;
Raskasta pelaamista, modernien ja vanhempien pelien kanssa (esim. Tarkov, Red Alert 2, Battlefield 4, CS, Battlefield 1942)
Videoiden, sarjojen ja elokuvien katselua,
Kevyttä editointia videoille ja kuville,
Kevyttä "toimistotyötä" word / powerpoint tai vastaava sovellus,
Ja muu yleinen käyttö mitä nykypäivänä nyt onkaan.
Onko olemassa vaihtoehtoista käyttöjärjestelmää vai täytyykö mun vain hyväksyä w11 paskamaisuus? Voiko sen tuomia ongelmia oikeasti kiertää konkreettisesti mitenkään?
ZorinOS, CachyOS ja Bazzite on nämä mitä tutkinut ja vaikuttaneet ainakin ihan hyviltä mutta ilmeisesti yhdessäkään ei taida kaikki toiveet täyttyä.
Näyttiksenä toimii 4070ti super ja tälle päivitykselle olis tarkotus vaihtaa sit samalla 7800x3d prossu ja asuksen tai gigabyten emo.
Kiitoksia jo etukäteen jos joku pystyisi auttamaan.
Nämä pakolliset seurannat ja turvallisuusongelmat muutenkin alkaa tuossa kyrsimään. Oon miettinyt linuxiin siirtoa mutta onko se muuttunut nykypäivänä mitenkään? Viimeksi 10 vuotta sitten käyttänyt.
Haluaisin siis koneelta seuraavia ominaisuuksia käyttää;
Raskasta pelaamista, modernien ja vanhempien pelien kanssa (esim. Tarkov, Red Alert 2, Battlefield 4, CS, Battlefield 1942)
Videoiden, sarjojen ja elokuvien katselua,
Kevyttä editointia videoille ja kuville,
Kevyttä "toimistotyötä" word / powerpoint tai vastaava sovellus,
Ja muu yleinen käyttö mitä nykypäivänä nyt onkaan.
Onko olemassa vaihtoehtoista käyttöjärjestelmää vai täytyykö mun vain hyväksyä w11 paskamaisuus? Voiko sen tuomia ongelmia oikeasti kiertää konkreettisesti mitenkään?
ZorinOS, CachyOS ja Bazzite on nämä mitä tutkinut ja vaikuttaneet ainakin ihan hyviltä mutta ilmeisesti yhdessäkään ei taida kaikki toiveet täyttyä.
Näyttiksenä toimii 4070ti super ja tälle päivitykselle olis tarkotus vaihtaa sit samalla 7800x3d prossu ja asuksen tai gigabyten emo.
Kiitoksia jo etukäteen jos joku pystyisi auttamaan.
Viimeksi muokattu: