Windows-läheisimmät Linux-distrot?

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 957
Eikä edes tarvitse mitään lisenssejä ostaa, jos virallinen Win7 koodi löytyy. Clean install Win10:stä ja antaa sen Win7 koodin asennuksessa niin aktivoituu (toimii edelleen).
 
Liittynyt
01.03.2019
Viestejä
319
Taisi sudo kuitenkin unohtua tuosta välistä ja se varmaan on yksi sellainen seikka mitä ei peruskäyttäjälle edes haluta mahdollistaa...
No siis nämähän laitetaan siinä asennusvaiheessa automaagiseksi jos niin halutaan. Sen päivitystiheyden voi itse päättää ihan vapaasti. Jos tehdään manuaalisesti, niin senhän saa skriptillä vaikka yhden merkin mittaiseksi + Enter tai vaikka näppäinyhdistelmän taakse tyyliin CTRL+SHIFT+F11

Itse en halua automaattipäivityksiä, vaan haluan tehdä päivityksen 1-5 vuoden välein ihan riippuen siitä, jos on tullut ilmi joku oikeasti vakava tietoturva-aukko tai kun erittäin harvoin joku ohjelmaversio uhkaa lakata toimimasta jonkin tuen tmsj. puuttumisen takia.

Omalla kohdallani kone on sovellusten käyttämistä varten, eikä että siinä olevaa käyttöjärjetselmää pitää jatkuvasti huomioida ja rassata.

Lisäksi jokainen päivitys on aina myös riski systeemin vakaudelle. Näitä "päivityksen jälkeen kone jumissa" tilanteitahan löytyy ihmisiltä historiassa vaikka kuinka...

Minä en ymmärrä tätä koko keskustelua millään muulla tavalla, kuin että halutaan pihistää windows-lisenssin hinta. Eikä siinä mitään, ei se väärin ole, kunhan vain ymmärtää mitä sen säästön eteen joutuu kompromissina hyväksymään.
Jos lopputulos käyttäjälle on noin suurinpiirtein sama, niin miksi maksaa edes sitä muutamaa satasta. Toisaalta on paljon ihmisiä joille muutama satanenkin on iso raha ja kuluerä.

Suurimmat syyt miksi itse en halua käyttää Windowsia on seuraavissa asioissa (ei ole edes tyhjentävä luettelo):

  1. Päivityshelvetti
  2. Resurssisyöppöys
    mm. RAM:n kulutus buutin jälkeen Windows 2500 Mt vs. Linux 170 Mt. Näin siis itsellä, kun samat sovellukset käytössä.
  3. Tehokkuuserot
    Linux toimii selvästi jouhevammin mm. sovellusten käynnistysajat ja käyttö sekä moni- ja rinnakkaisajon toimivuus. Windowsin kummalliset jumittelut joihin ei tahdo usein löytyä oikein mitään varsinaista syytä varsinkin, jos kone on ollut päällä pidempään.
  4. Tietoturva
    Windowsiin on tehty huomattavasti enemmän viruksia ja haittaohjelmia. Windows lähettelee ja vastaanottaa todella paljon kummallista pakettiliikennettä, jonka sisällöstä ja syistä ei pääse kunnolla selville (vaikka kaikki telemetria yms. pitäisi olla kielletty ja erilaisin apuohjelmin estetty).
  5. Blackbox
    Jos milloin tarve tutkia jotain käyttöjärjestelmän kummallista toiminnallisuutta, niin erittäin rajoittuneet mahdollisuudet tutkia asiaa. Rajoitettu usein pelkkään tapahtumalogien tutkimiseen, jos annettu edes sitäkään mahdollisuutta. Ylipäänsä muokattavuus huono. Ei ole siis Open Source. Toisaalta taas kun järjestelmä on hyvä, niin näitähän ei tarvitse ihmetellä, kun kaikki toimii odotetusti ja loogisesti. Paha vaan, kun Windowsia käyttäessä näitä tilanteita tulee esiin tuon tuosta...
  6. Sanelupolitiikka
    Käyttöjärjestelmän pitäisi olla taustalla toimiva lähes näkymätön apulainen, missä käyttäjällä on täysi valta siinä, että mitä laite tekee, milloin ja miten. Näin ei Windowsin kohdalla todellakaan ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
18
Windows 10
- niin kuin jo mainittiin saa päivitettyä siitä seiskasta kymppiin ohjeita seuraamalla ilmaiseksi
- luultavasti kuitenkin tutumpi ympäristö ja toiminnot
- kaikki maksu teeveet ja toistopalvelut mm. telia liiga ja katsomo toimii eli jos prioriteetti niin sitten windows
- minusta Win10 on kevyempi kuin, seiska vanhemmillekin koneille riippuu vähän kuinka vanha ja spekseistä
- muistisyöpömpi
- aikas paljon kaikia ohjelmia..
- saatavana myös haittaohjelmia ja viruksia

Linux
- löytyy kevyitä vaihtoehtoja (esim. lubuntu lxde-ympäristö on tosiaan vikkelä) ja visuaalisesti näyttäviä raskaampia (linux mintissäkin monta ympäristöä jne.)
- ei juurikaan haittaohjelmia
- kaikki maksuteeveet ja toistopalvelut eivät välttämättä toimi (en nyt muista tarkasti) esim. telia liiga ei toimi - johtunee silverlight ja adobe flash jutuista ja selainkohtaisesti.,
- ilmainen

Mutta siis linux distroista saa windowssin näköisen(esim. seiskan näköisen, ohjeita netti väärällään) muttei windowssia.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
No siis nämähän laitetaan siinä asennusvaiheessa automaagiseksi jos niin halutaan. Sen päivitystiheyden voi itse päättää ihan vapaasti. Jos tehdään manuaalisesti, niin senhän saa skriptillä vaikka yhden merkin mittaiseksi + Enter tai vaikka näppäinyhdistelmän taakse tyyliin CTRL+SHIFT+F11

Itse en halua automaattipäivityksiä, vaan haluan tehdä päivityksen 1-5 vuoden välein ihan riippuen siitä, jos on tullut ilmi joku oikeasti vakava tietoturva-aukko tai kun erittäin harvoin joku ohjelmaversio uhkaa lakata toimimasta jonkin tuen tmsj. puuttumisen takia.

Omalla kohdallani kone on sovellusten käyttämistä varten, eikä että siinä olevaa käyttöjärjetselmää pitää jatkuvasti huomioida ja rassata.

Lisäksi jokainen päivitys on aina myös riski systeemin vakaudelle. Näitä "päivityksen jälkeen kone jumissa" tilanteitahan löytyy ihmisiltä historiassa vaikka kuinka...



Jos lopputulos käyttäjälle on noin suurinpiirtein sama, niin miksi maksaa edes sitä muutamaa satasta. Toisaalta on paljon ihmisiä joille muutama satanenkin on iso raha ja kuluerä.

Suurimmat syyt miksi itse en halua käyttää Windowsia on seuraavissa asioissa (ei ole edes tyhjentävä luettelo):

  1. Päivityshelvetti
  2. Resurssisyöppöys
    mm. RAM:n kulutus buutin jälkeen Windows 2500 Mt vs. Linux 170 Mt. Näin siis itsellä, kun samat sovellukset käytössä.
  3. Tehokkuuserot
    Linux toimii selvästi jouhevammin mm. sovellusten käynnistysajat ja käyttö sekä moni- ja rinnakkaisajon toimivuus. Windowsin kummalliset jumittelut joihin ei tahdo usein löytyä oikein mitään varsinaista syytä varsinkin, jos kone on ollut päällä pidempään.
  4. Tietoturva
    Windowsiin on tehty huomattavasti enemmän viruksia ja haittaohjelmia. Windows lähettelee ja vastaanottaa todella paljon kummallista pakettiliikennettä, jonka sisällöstä ja syistä ei pääse kunnolla selville (vaikka kaikki telemetria yms. pitäisi olla kielletty ja erilaisin apuohjelmin estetty).
  5. Blackbox
    Jos milloin tarve tutkia jotain käyttöjärjestelmän kummallista toiminnallisuutta, niin erittäin rajoittuneet mahdollisuudet tutkia asiaa. Rajoitettu usein pelkkään tapahtumalogien tutkimiseen, jos annettu edes sitäkään mahdollisuutta. Ylipäänsä muokattavuus huono. Ei ole siis Open Source. Toisaalta taas kun järjestelmä on hyvä, niin näitähän ei tarvitse ihmetellä, kun kaikki toimii odotetusti ja loogisesti. Paha vaan, kun Windowsia käyttäessä näitä tilanteita tulee esiin tuon tuosta...
  6. Sanelupolitiikka
    Käyttöjärjestelmän pitäisi olla taustalla toimiva lähes näkymätön apulainen, missä käyttäjällä on täysi valta siinä, että mitä laite tekee, milloin ja miten. Näin ei Windowsin kohdalla todellakaan ole.
Itseasiassa Windows 10 (ja 8) toimii vanhemmassa koneess paljon paremmin kuin nuo "kevyet" distrot kuten Lubuntu tai Xubuntu tai Linux Lite.

Windows 10 Pro lisenssin saa eBaystä n. 5€ ja mitä olen ostanut sielä varmaan noin 10 lisenssiä ja aina ovat toimineet ja toimivat edelleen.

Jossei halua 10:n paskoja niin sitten Windows Server 2016 on oiva vaihtoehto ihan työpöytä käyttöönkin.
Kun eka asentaa serverin hallinnasta multimedia ja wifi jutut jos on tarvista.
Sen lisenssi maksaa eBayssa 25€ että maailma ei siihenkään kaadu.
Ja sen lisenssi siirtyy raudasta toiselle ilman ongelmia. Eli ei tarvitse kuin kerran aktivoida.

Muistin hallinnasta Vistasta lähtien Windows on puskuroinut kaikkea "hyödyllistä" muistiin nopeaa käyttöä varten.
Sen takia näyttää että Windows 10:n muka syö paljon muistia.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Taisi sudo kuitenkin unohtua tuosta välistä ja se varmaan on yksi sellainen seikka mitä ei peruskäyttäjälle edes haluta mahdollistaa. Ja tuossa on muutenkin konsolin käynnistäminen ja sen ymmärtäminen + 5 merkin syöttäminen liikaa niille papparaisille, joista tässä nyt puhutaan.

Windowsissa käyttis, ajurit ja suuri osa sovelluksistakin päivittyy nykyään tekemättä mitään, tai korkeintaan vaaditaan päivityksen hyväksyminen hiirellä klikkaamalla. Jos haluaa viritellä, niin toki Powershell+Chocolatey -yhdistelmällä voi automatisoida sovelluksetkin päivittymään ihan miten haluaa, mutta se on vähän tämän scopen ulkopuolella.

Minä en ymmärrä tätä koko keskustelua millään muulla tavalla, kuin että halutaan pihistää windows-lisenssin hinta. Eikä siinä mitään, ei se väärin ole, kunhan vain ymmärtää mitä sen säästön eteen joutuu kompromissina hyväksymään.
Tietoturvapäivitykset menee ainakin Ubuntu-johdannaisissa automaattisesti ilman käyttäjän toimia, jos niin on valinnut asennuksen yhteydessä. Ja @Vapaaherra kertoikin jo tuosta helposta automatisoinnista ilman kolmannenosapuolen softia.

Viimeksi ku päivitin koko käyttiksen, ajurit ja sovellukset kerralla, niin se vaati kokonaisen 5-merkin mittaisen komennon kirjoittamista, tai vaihtoehtoisesti kolme hiiren klikkausta.
Tuon lihavoidun ja alleviivatun osuuden hyppäsit taitavasti yli...

Rautalangasta väännettynä:
  1. GRAAFISEN päivitystyökalun avaus -- KLIK!
  2. Repojen päivitys (moni softa tosin päivittää automaattisesti ne kun softan avaa) -- KLIK!
  3. Päivitä-painikkeen painallus -- KLIK!
  4. Ja tadaa, homma on valmis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Jossei halua 10:n paskoja niin sitten Windows Server 2016 on oiva vaihtoehto ihan työpöytä käyttöönkin.
Itse asensin myös yhdelle koneelle Server 2016, lisenssi maksoi huimat 7€. Voin suositella, ei sisällä mitään ylimääräistä, animaatiot vakiona pois joten kevyempi kuin vakiokymppi. Tavallisessa käytössä ei huomaa mitään eroa kymppiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Jos haluaa välttämättä asentaa Server -käyttiksen, niin Windows Server 2019 on parempi vaihtoehto 2016:n sijaan nykypäivänä. On siis samaa koodipohjaa, kuin Windows 10 1809. 2016 = 1607.
 
Liittynyt
01.03.2019
Viestejä
319
Jos haluaa välttämättä asentaa Server -käyttiksen, niin Windows Server 2019 on parempi vaihtoehto 2016:n sijaan nykypäivänä. On siis samaa koodipohjaa, kuin Windows 10 1809. 2016 = 1607.
Tuossa on varmaan ideaa, että jos asentaakin server-version. Onko tuota server-versiota muuten pakko päivittää tietyin väliajoin ?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Tuossa on varmaan ideaa, että jos asentaakin server-version. Onko tuota server-versiota muuten pakko päivittää tietyin väliajoin ?
Ei ole. Siinä on 5+5 vuotta tuki kun asentaa normaalin LTSC -version (Long-Term Servicing Channel). On olemassa myös toinen versio (SAC = Semi-Annual Channel) mikä täytyy päivittää useammin, mutta se on eri käyttötarkoitukseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Windows 10:stä löytyy myös LTSC -versio missä on myös pitkä tuki eikä tarpeen päivitellä versiota kovin nopeasti. Tämä on riisuttu versio perus W10 :stä mm. appsien yms. osalta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Jos haluaa leikkiä Windows Server -version kanssa niin on hyvä tiedostaa, että joidenkin softien osalta voi tulla ongelmia asennuksessa kun eivät halua asentua Server -käyttikseen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
478
Ei Windows ole ollut "jumissa päivitysten kanssa" sitten Windows XP -aikojen. Win10 saa päivityksiä kerran kuussa ja ne asennetaan automaattisesti. Sovellusten päivitykset ovat eri asia, jos on sellaisia sovelluksia jotka eivät osaa päivittyä omatoimisesti, mutta se ei ole Linuxissa sen simppelimpää.
Käynnistä se konees kerran viikossa puoleksi tunniksi.

Jep. Tukipyyntöjä jumittaneisiin win10-koneisiin on kyllä tullut. Mulla on vähän laajempi otanta työn puolestakin.
Tämä ei ole mitään Windows vs. Linux -väittelyä, mutta itselläni kyllä aivan samoja kokemuksia. Minulla on 2013 ostettu, jo silloin halpisläppäri, jota käytetään harvakseltaan. Kun harvoin käynnistää niin aina on ensimmäiset 15 min aivan jumissa, kun Windows 10 puuhaa jotain päivitysjuttuja ja asiaan ei voi vaikuttaa. Todella rasittava ominaisuus ja tätä ongelmaa ei ollut ennen näitä pakkopäivityksiä.

Kone on kiinni televisiossa ja täytyy muistaa käynnistää hyvissä ajoin ennen formuloita, tai muuten streami nykii kun koneen tehot ei päivitysprosessien aikana riitä. Voi olla että joka käynnistyksellä ongelma ei ole yhtä paha, mutta tarpeeksi usein kuitenkin.
 
Liittynyt
25.05.2018
Viestejä
180
Vissiinkin Cinnamon ja Budgie on molemmat lähimpänä Windowsia työpöytinä. Jotkut tykkää Plasmasta. Itse olen porukoille asennellut Soluksen, joka on toiminut ainakin tähän asti moitteettomasti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Itse olen tässä Solusta jo kuukauden käyttänyt. Työpöytänä tuo Budgie josta pidin jo edellisten Linux kokeilujeni aikana. Siitä en tiedä onko tämä sopiva ratkaisu peruskäyttäjälle. Soluksessa jopa hibernation toimii, sammuttaminen ja käynnistyminen on kohtuu nopeita. Joissain Distroissa on saanut sammumista odottaa monta minuuttia. Päivitykset kaikkeen näyttää tulevan suunnilleen perjantain-lauantain välillä. Ainakin mitä tässä olen itse seurannut tuota.

Cinnamonia en ole käyttänyt. Joten mielipidettä asiaan ei ole. Plasma on ihan hieno, mutta kauhean kevyt se ei ainakaan ollut ainakaan viime vuonna kun sitä käytin KDE Neonissa. Xfce, Mate ja LXDE myös kevyitä ja käytettäviä.

Toki Ubuntussa ja muutamassa muussakin on mahdollista vaihtaa tuota työpöytäympäristöä, asentamalla toinen työpöytäympäristö. Kirjautumisruudussa mahdollista valita mitä käytetään. Vaikea on kyllä käyttäjälle valita työpöytäympäristöä, menee makuasioihin tuo. Omalla kohdalla tämä Budgie ja Mate on ne joista olen eniten tykännyt. Mutta hitaalla koneella ei ole tullut käytettyä niin en osaa sanoa toimivuudesta.

Toki tuo Windows server 2016 voisi olla vaihtoehto. Suurin osa turhuuksista poissa. Itse pitäisi asentaa toiselle koneelle Windows Server 2019 jonka lisenssin ebaystä hankin. En vaan ole saanut aikaiseksi ja Crucialin muistitkin on matkalla vielä.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Linux Mint Cinnamonilla on windowsiin tottuneelle paras vaihtoehto. Ubuntua en suositttele kenellekään sen paskan käyttöliittymän takia.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 048
Linux Mint Cinnamonilla on windowsiin tottuneelle paras vaihtoehto. Ubuntua en suositttele kenellekään sen paskan käyttöliittymän takia.
Työpöytäympäristön voi valita aivan itse mikä on sopivin käyttöön nähden. Mikään ei pakota valitsemaan esimerkiksi Ubuntua tai Fedoraa siksi, että ne käyttävät oletuksena työpöytäympäristöä x tai y. Tämän lisäksi voit myös aivan itse valita käytettävän fontin, teeman, ikonit, hiiren kursorit ja jos nekään ei miellytä niin aina voit tehdä itse. Kukaan ei pakota käyttämään jakelun oletuksia.

Ei välttämättä kannata suositella/olla suosittelematta jotain jakelua sen perusteella, ettei tykännyt oletuksena olevasta käyttöliittymästä. Toki jos jää windows lasit päähän niin helposti unohtuu, että vaihtoehtoja on olemassa ilman koko järjestelmän uudelleenasennusta :)
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Työpöytäympäristön voi valita aivan itse mikä on sopivin käyttöön nähden. Mikään ei pakota valitsemaan esimerkiksi Ubuntua tai Fedoraa siksi, että ne käyttävät oletuksena työpöytäympäristöä x tai y. Tämän lisäksi voit myös aivan itse valita käytettävän fontin, teeman, ikonit, hiiren kursorit ja jos nekään ei miellytä niin aina voit tehdä itse. Kukaan ei pakota käyttämään jakelun oletuksia.

Ei välttämättä kannata suositella/olla suosittelematta jotain jakelua sen perusteella, ettei tykännyt oletuksena olevasta käyttöliittymästä. Toki jos jää windows lasit päähän niin helposti unohtuu, että vaihtoehtoja on olemassa ilman koko järjestelmän uudelleenasennusta :)
Ei ole mitään järkeä Ubuntua asentaa, jos ei sitä kusista työpöytää aio käyttää. Yleensä se lisäasennettu työpöytäympäristö ei ole niin loppuun hiottu, kuin mukana tuleva.

Jos on windowsia käyttänyt 95:sta lähtien, niin ei kannata mitään radikaalisti erinäköistä asentaa hämmennystä aiheuttamaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 562
Ei ole mitään järkeä Ubuntua asentaa, jos ei sitä kusista työpöytää aio käyttää. Yleensä se lisäasennettu työpöytäympäristö ei ole niin loppuun hiottu, kuin mukana tuleva.
Voin vahvistaa ainakin tässä tapauksessa. Ubuntu + Cinnamon ei tosiaankaan ole yhtä viimeistellyn oloinen kuin Mint + Cinnamon vaikka varmasti asiansa ajaakin.
 
Liittynyt
25.05.2018
Viestejä
180
Voin vahvistaa ainakin tässä tapauksessa. Ubuntu + Cinnamon ei tosiaankaan ole yhtä viimeistellyn oloinen kuin Mint + Cinnamon vaikka varmasti asiansa ajaakin.
Ei varmaan olekaan, kun Ubuntusta ei virallista Cinnamon-spinniä ole.

Päivitykset kaikkeen näyttää tulevan suunnilleen perjantain-lauantain välillä. Ainakin mitä tässä olen itse seurannut tuota.
Päivitykset tulee joo aina viikonloppuna. Joskus viikolla, mikäli on pitänyt vetää jotain pois tai tehdä jotain muita kriittisiä muutoksia. Rolling releaseksi mielestäni yllättävän toimiva ja peruskäyttöönkin ihan jees, kun ei kuitenkaan ole ihan bleeding edge.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Ei, mutta silloin ei tule myöskään tietoturva ja muita tärkeitä päivityksiä. Ja tietääkseni joitakin toimintoja on pois käytöstä.
Kyllä päivitykset toimivat. Vanhemmat wintoosat olivat tiukempia, mutta aktivoimaton kymppi on aivan käyttökelpoinen.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Tuossa heivasin kympin pois pöytäkoneelta ja asensin Solus Budgien (hackintosh saa nyt toisella levyllä levätä rauhassa). Jonkun verran itse jouduin veivaamaan, että sain haluamakseni. Läppärissä Ubuntu Budgie oli enemmän viimeistelty. KDE hommiakin yritin, mutta ei oikein vääntynyt mulla, vaikka nyt näyttäisikin yhden videon pohjalta, että tietäisin minkä teeman asentaisin. Paremmalle puoliskolle asensin normikäyttöön Linux Mintin ja hyvin menee. Itse kanssa mietin minkä asentais vanhempien nurkkiin kasautuneisiin nuhapumppuläppäreihin. Muut päivitin kympeiksi. Ehkä testaaan ekana Ubuntu Budgieta ja sitten Minttiä. Tai sitten jotain oikeasti kevyttä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Tuossa heivasin kympin pois pöytäkoneelta ja asensin Solus Budgien (hackintosh saa nyt toisella levyllä levätä rauhassa). Jonkun verran itse jouduin veivaamaan, että sain haluamakseni. Läppärissä Ubuntu Budgie oli enemmän viimeistelty. KDE hommiakin yritin, mutta ei oikein vääntynyt mulla, vaikka nyt näyttäisikin yhden videon pohjalta, että tietäisin minkä teeman asentaisin. Paremmalle puoliskolle asensin normikäyttöön Linux Mintin ja hyvin menee. Itse kanssa mietin minkä asentais vanhempien nurkkiin kasautuneisiin nuhapumppuläppäreihin. Muut päivitin kympeiksi. Ehkä testaaan ekana Ubuntu Budgieta ja sitten Minttiä. Tai sitten jotain oikeasti kevyttä.
Nyt vaihdoin läppäriin Zorin 15 ja on kyllä selkeä ja "windows-käyttäjä ystävällinen". Ubuntu-pohjainen, mut gnome tweekattu kauniix. Kaivannut noita gnomen shell-laajennuksia, joilla saa tarvittavat pikkumuokkaukset.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 564
Viestejä
4 190 825
Jäsenet
70 767
Uusin jäsen
Toloppainen

Hinta.fi

Ylös Bottom