Windows-läheisimmät Linux-distrot?

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Mummolan tietokone alkaa vetää viimeisiä vanhalla Win7:lla, Win10 siirtymistä Pappa vastustaa, joten ainoa ratkaisu on Linux. (Tietokone itsessään on kunnossa).

Vanhuksille pitäisi siis keksiä mahdollisimman pienen opettelun vaativa Linux-distro, ja mielellään Windows-mallia kopioiva.

Itsellä vaihtoehtoina on tullut Linux Mint, Lubuntu, ChaletOS.

Linux Mint oli itselle luontevimman tuntuinen kun tutustuin Linuxiin, mutta tuollaisille Win7 tottuneelle vanhuksille ChaletOS näyttäisi todella kotoisalta, Win7-tyyliä kopioiden.

Valitettavasti näyttäisi että ChaletOS on kuitenkin lopettanut päivittymisen koska edellinen versio vuodelta 2016. Onko tuo enää ylläpidetty?

ChaletOS:n valitsisin mutta tuo ylläpidon epävarma tilanne ei helpota.

Mintin ja Lubuntun välillä valitsisin itse Mintin, mutta olisiko Lubuntu vähän enemmän Windows-läheisempi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Sinulla on kriteerit ihan väärin. Etsit lähintä korvaajaa, joka sinun mielestäsi on lähinnä Windows 7:aa.

Jos miettisit käyttäjän tarpeita, niin hän haluaa käyttöjärjestelmän, jota hän osaa käyttää ja joka toimii. Lisäksi jotain tietoturvaakin pitäisi varmaan olla, jos pankkiasioita tehdään sillä tietokoneella.

Itse laittaisin Lubuntu LTS:n ja sanoisin, että "tässä on vähän opettelua, koettakaa pärjäillä". Tai Xubuntun. Kuitenkin ideana on se, että sitä käytetään todennäköisesti loppuelämä ja päivitysprosessin pitäisi olla automaattinen, tietoturva kunnossa ja sellainen distro, ettei vanhukset saa sitä jojoon.

Linux Mint on vähän semmoinen purkkaviritys, joka on alunperin Debianin päälle rakennetusta Ubuntusta, ja nyt siitä on monta eri alustaan pohjautuvaa versiota. Ubuntuun pohjautuva on aina sitä jäljessä, mutta support cycle on suunnilleen sama.. Muihin pohjautuvat ovat niinkuin semmoisia, että vanhus opettelee sen, ja LMF päättää vaan joskus vetää tuen, koska sitä ei ole kannattavaa ylläpitää ja sitten ollaan tyhjän päällä..

Eikä helvetissä mitään vuoden 2016 tietoturvatasolla olevaa käyttöjärjestelmää. Kohta on venäläiset hakkerit vieneet perintörahat pankkitileiltä ja Teosto loput, kun vanhempasi ovat suurin piratismipalvelin sillä puolella Suomea.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Sinulla on kriteerit ihan väärin. Etsit lähintä korvaajaa, joka sinun mielestäsi on lähinnä Windows 7:aa.

Jos miettisit käyttäjän tarpeita, niin hän haluaa käyttöjärjestelmän, jota hän osaa käyttää ja joka toimii. Lisäksi jotain tietoturvaakin pitäisi varmaan olla, jos pankkiasioita tehdään sillä tietokoneella.

Itse laittaisin Lubuntu LTS:n ja sanoisin, että "tässä on vähän opettelua, koettakaa pärjäillä". Tai Xubuntun. Kuitenkin ideana on se, että sitä käytetään todennäköisesti loppuelämä ja päivitysprosessin pitäisi olla automaattinen, tietoturva kunnossa ja sellainen distro, ettei vanhukset saa sitä jojoon.

Linux Mint on vähän semmoinen purkkaviritys, joka on alunperin Debianin päälle rakennetusta Ubuntusta, ja nyt siitä on monta eri alustaan pohjautuvaa versiota. Ubuntuun pohjautuva on aina sitä jäljessä, mutta support cycle on suunnilleen sama.. Muihin pohjautuvat ovat niinkuin semmoisia, että vanhus opettelee sen, ja LMF päättää vaan joskus vetää tuen, koska sitä ei ole kannattavaa ylläpitää ja sitten ollaan tyhjän päällä..

Eikä helvetissä mitään vuoden 2016 tietoturvatasolla olevaa käyttöjärjestelmää. Kohta on venäläiset hakkerit vieneet perintörahat pankkitileiltä ja Teosto loput, kun vanhempasi ovat suurin piratismipalvelin sillä puolella Suomea.

Juu huomasin tuon ChaletOS:n kuolleen. Mintissä en ole huomannut mitään ongelmia, mutta kenties tuo Lubuntu on sitten se vaihtoehto.

Käyttötarpeita ei ole muuta kuin internetin selaus ja muutama peli (miinaharava, pasianssi jne....).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Tässä tilanteessa pitäytyisin itse suurissa ja tunnetuissa distroissa ja valitsisin työpöydän, joka on Windowsiin tottuneelle mahdollisimman helppo.

Työpöydän teemaa muokkaamalla siitä voi saada enemmän Windowsin näköisen. Jotkut distrot saattavat toimittaa valmiita työpöytäteemoja, jotka muistuttavat Windowsia. En silti valitsisi marginaalidistroa tähän tarkoitukseen.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Tässä tilanteessa pitäytyisin itse suurissa ja tunnetuissa distroissa ja valitsisin työpöydän, joka on Windowsiin tottuneelle mahdollisimman helppo.

Työpöydän teemaa muokkaamalla siitä voi saada enemmän Windowsin näköisen. Jotkut distrot saattavat toimittaa valmiita työpöytäteemoja, jotka muistuttavat Windowsia. En silti valitsisi marginaalidistroa tähän tarkoitukseen.
No nuo Mint ja Lubuntu ovat tällä hetkellä ne eniten mielessä olevat.

Molempien tuki on kohtalainen ja päivitykset saa automaatisoitua. Tietoturvaa saa distron mukana olevalla palomuurilla (esim. ufw) sekä esim. ClamAV -virustorjunnalla (tai joku muu ilmainen virustorjunta).
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Win10 siirtymistä Pappa vastustaa
Pakko kysyä, että miksi? Kuulostaa vahvasti tietämättömyyteen ja Esson baarissa kuultuihin huhuihin perustuvalta ennakkoluulolta.

Mitä pappa siis kuvittelee saavuttavansa sillä, että alustaksi on pakko viritellä joku Linux-jakelu, jonka kanssa on varmasti kaikkia ongelmia vähintään tuplaten enemmän kuin sillä tutulla Windowsilla. Eipä siinä, jos löytyy joka jaksaa sen kanssa säätää ja opastaa, mutta kannattaa ehkä kuitenkin vielä miettiä näitä tarkoitusperiä toisenkin kerran.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Pakko kysyä, että miksi? Kuulostaa vahvasti tietämättömyyteen ja Esson baarissa kuultuihin huhuihin perustuvalta ennakkoluulolta.

Mitä pappa siis kuvittelee saavuttavansa sillä, että alustaksi on pakko viritellä joku Linux-jakelu, jonka kanssa on varmasti kaikkia ongelmia vähintään tuplaten enemmän kuin sillä tutulla Windowsilla. Eipä siinä, jos löytyy joka jaksaa sen kanssa säätää ja opastaa, mutta kannattaa ehkä kuitenkin vielä miettiä näitä tarkoitusperiä toisenkin kerran.
Linux toimii vanhoillakin koneilla hyvin. Kaikki perusasiat vaan toimivat - ja pitäytymällä semmoisessa perusdistrossa, ne toimivat samalla lailla tästä hetkestä 2030-luvulle saakka. Eikä tarvitse opetella uutta.

Lisäksi, jos tykkää ostaa asiat kaupasta, eikä foorumeilta, Windows maksaa jopa 200€, joka on koko koneen käypä hinta helposti. Foorumeilta saisi ihan hyviä lisenssejä alle parillakympillä ja sen SSD:n Gigantista nyt viikkotarjouksena.

Windows on parempi, jos aikoo joskus katsoa 4K-videoita sillä koneella (=tuskin) ja kytkeä siihen vr-headsetin tai muuta tuoretta laitetta, jota Linux ei täysillä tue. Ne kuvatut sovellukset (pasianssi, miinaharava, reversi) ei enää tule Windowsin mukana ja on jotain halpoja kopioita MS-kaupasta, jotka uskoisin katsomatta saavan lähempänä alkuperäistä olevina Linuxille..

Jokainen toki tyylillään, mutta joku 5 vuotta tuettuna oleva Linux-distro olisi minun valintani. Bionic Beaverille olisi tukea 2023 asti ja vanhemmilta voi ottaa rootit pois, niin eivät pääse tekemään mitään ikävää ja se toimii siihen asti.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Linux toimii vanhoillakin koneilla hyvin. Kaikki perusasiat vaan toimivat - ja pitäytymällä semmoisessa perusdistrossa, ne toimivat samalla lailla tästä hetkestä 2030-luvulle saakka. Eikä tarvitse opetella uutta.

Lisäksi, jos tykkää ostaa asiat kaupasta, eikä foorumeilta, Windows maksaa jopa 200€, joka on koko koneen käypä hinta helposti. Foorumeilta saisi ihan hyviä lisenssejä alle parillakympillä ja sen SSD:n Gigantista nyt viikkotarjouksena.

Windows on parempi, jos aikoo joskus katsoa 4K-videoita sillä koneella (=tuskin) ja kytkeä siihen vr-headsetin tai muuta tuoretta laitetta, jota Linux ei täysillä tue. Ne kuvatut sovellukset (pasianssi, miinaharava, reversi) ei enää tule Windowsin mukana ja on jotain halpoja kopioita MS-kaupasta, jotka uskoisin katsomatta saavan lähempänä alkuperäistä olevina Linuxille..

Jokainen toki tyylillään, mutta joku 5 vuotta tuettuna oleva Linux-distro olisi minun valintani. Bionic Beaverille olisi tukea 2023 asti ja vanhemmilta voi ottaa rootit pois, niin eivät pääse tekemään mitään ikävää ja se toimii siihen asti.
Joo, jokainen tyylillään, enkä tiedä millainen tämä nyt keskusteltu "pappa" on, mutta jos minun vanhemmille, saati sitten isovanhemmille pitäisi heidän aivopierujensa vuoksi alkaa tuunaamaan tutun Windowsin tilalle mitään muuta käyttöjärjestelmää ja vieläpä niin, että nämä osaavat sitä oikeasti myös käyttää ja että systeemi on turvallinen ja päivittyy ja toimii mukisematta, niin sen saa kyllä tehdä joku muu kuin minä.

Kehittyneemmät harrastajat sitten erikseen.
 

nnaku

I'm object-oriented!
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
779
Itse en asentasi linux kenellekkään jolla on mahdollisuus soittaa mulle perään. En myöskään suosittele sitä kenellekkään joka ei pysty/halua sitä itse edes asentaa.

Enkä varsinkaa automatisoisi päivityksiä. Koska se on aina vähän "herran haltuun" itsellekin kun jotain päivittää. :darra:
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Jotta väärinkäsityksiä ei synny: Pappa tarkoittaa tässä tapauksessa isoisää.
(Tiedän että jossakin päin Suomea se tarkoittaa isää, mutta tässä ei ole kyse omista vanhemmista)

Oli asentanut kerran Win10 kokeeksi ja muutaman viikon aikana oli todennut että ei ole hänen juttunsa ja palautti Windows 7:n (liian erilainen, tutut toiminnot piilossa jne...)

En ole lyönyt lukkoon tuota Linuxin asennusta, helpommalla toki pääsisi jos Windows koneen asentaa niille ja siksi yritän ehdottaa asiaa heille vielä, mutta jos pappa ei suostu maksamaan +300€ uudesta Win10 läppäristä niin en näe muuta ratkaisua kuin Linux.

Itse olen käyttänyt Mintiä noin vuoden 2. läppärissäni ja sillä olen tehnyt lähinnä satunnaista selaamista, pelaamista (pienet pelit + Steamistä se mitä rauta jaksaa), sekä jonkin verran ohjelmointi-harjoituksia (Java, C, Python).

Mitään ongelmia ei ole tullut vastaan normaalikäytössä (eli muut jutut kuin ohjelmointi).
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Oli asentanut kerran Win10 kokeeksi ja muutaman viikon aikana oli todennut että ei ole hänen juttunsa ja palautti Windows 7:n (liian erilainen, tutut toiminnot piilossa jne...)
Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti. Kerrothan, miten pappa löytää Windows 7:stä tutut toiminnot paremmin Linuxista kuin Windows 10:stä. Ei, tämä ei ollut vinoilua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
378
Ei muuta kun perus Ubuntu LTS sisään vaan. Ainakin oma 74v äiti on jo Ubuntua käyttäny 6-7v ainakin. Alussa sen kans joutu käymään muutamaan kertaan asioita läpi mutta kyllä ne pikkuhiljaa alko jäämään mieleen. Vähemmän ollu ongelmaa sen koneen kans Linuxilla kuin wintoosalla ikinä..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Itse hankin aika tarkalleen 3 vuotta sitten molemmille vanhemmille uudet kannettavat Windows 10:llä. OEM -asennus sileäksi, sisään puhdas käyttöjärjestelmä, Chrome -selain, Office 365 -paketti sekä OneDrive (saavat helposti puhelimistaan kameran kuvat koneelle OneDriven autom. synkronoinnin kautta ja tallentavat tarpeelliset tiedostot OneDriveen joten varmistukset hoituvat tämän kautta), autom. päivitykset käyttöön, ei 3-osapuolen AV/FW -roskaa ja se tärkein - administrator -oikeudet pois (= suurin Windows-puolen syöpä on jättää ne Administrator -oikeudet käyttöön normaalikäyttöön tarkoitetulle tunnukselle) mikä varmistaa, että koneet pysyvät puhtaina ja toimivina.

Ei ole ollut mitään ongelmia koskaan, ei päivitysten eikä minkään kanssa. Koneet käynnistyvät nopeasti autologonilla työpöydälle. Vaikea nähdä, että Linux voisi tarjota tähän mitään muuta kuin ylimääräistä säätämistä. Ei Linuxin paikka ole desktopilla, vaan jossain ihan muualla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Oli asentanut kerran Win10 kokeeksi ja muutaman viikon aikana oli todennut että ei ole hänen juttunsa ja palautti Windows 7:n (liian erilainen, tutut toiminnot piilossa jne...)

En ole lyönyt lukkoon tuota Linuxin asennusta, helpommalla toki pääsisi jos Windows koneen asentaa niille ja siksi yritän ehdottaa asiaa heille vielä, mutta jos pappa ei suostu maksamaan +300€ uudesta Win10 läppäristä niin en näe muuta ratkaisua kuin Linux.
Mistään Linux-distrosta millään työpöydällä ei saa niin Windows 7:n kaltaista kuin Windows 10 on. Jos tämä on tiukka kriteeri, Linux ei ole oikea ratkaisu.

Jos koneella on selkeästi määritelty käyttötarkoitus, jonka tiedetään onnistuvan hyvin Linuxilla, silloin Linux on sinänsä oikein hyvä vaihtoehto. Nettisurffailu ja miinaharva/pasianssi/vast. mainittiin, ja ne onnistuvat Linuxilla kyllä.

Mutta jos käyttäjä vaatii, että asioiden pitää löytyä samoista paikoista, ja haluaa ehkä itsekin säätää järjestelmää, silloin Linux ei välttämättä tule kyseeseen. Uutta on pakko opetella, ja tietyt perustavanlaatuiset asiat menevät Linuxissa eri tavalla kuin Windowsissa.
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
4
Huomautus: käytä quote-tageja viestien ja kirjoittajan lainaukseen
Vaikea nähdä, että Linux voisi tarjota tähän mitään muuta kuin ylimääräistä säätämistä. Ei Linuxin paikka ole desktopilla, vaan jossain ihan muualla.
En ymmärrä mitä säätämistä siinä on,mulla ollut linux mint vanhassa pöytäkoneessa ihan peruskäytössä monta vuotta.
Kaikki office ym muut on valmiina mukana.Päivitykset voi itse valita koska asentaa eikä tarvi joka kerta restarttia ninkuin
windowsissa.
On aika jännää seurata nämä keskustelut taas kerran ihan niinkuin linux olis joku mörkö.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Kaikki office ym muut on valmiina mukana.
Se itku tulee sitten siinä vaiheessa kun joku lähettää sillä Officella tehdyn dokkarin / excelin joka menee aivan vaturalleen OpenOfficella tai muulla Linuxille tarjolla olevalla office-ohjelmistolla.

Perus surffikoneeksi se Linux on ihan käypä peli, tosin enpä sitä asentais vanhemmillekaan vaikka koneita ihan hyvin osaavat käyttääkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 054
Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti. Kerrothan, miten pappa löytää Windows 7:stä tutut toiminnot paremmin Linuxista kuin Windows 10:stä. Ei, tämä ei ollut vinoilua.
Tässähän tämä keskustelun ydin onkin. Jokatapauksessa joutuu jotain opettelemaan, niin onko se Windows 10 vai Linux?

On aika jännää seurata nämä keskustelut taas kerran ihan niinkuin linux olis joku mörkö.
Samaa mieltä. Jo aikoinaan Linux oli semmoinen käyttöjärjestelmä, että kun kerran asensi kaiken kuntoon, se vaan toimi, eikä tarvinnut säätää enempää. Nyt vaan pitäisi osata semmoinen distro, ettei tarvitse olla päivittämässä pariin vuoteen ja se säilyisi ajan kanssa suunnilleen samannäköisenä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 709
Se itku tulee sitten siinä vaiheessa kun joku lähettää sillä Officella tehdyn dokkarin / excelin joka menee aivan vaturalleen OpenOfficella tai muulla Linuxille tarjolla olevalla office-ohjelmistolla.

Perus surffikoneeksi se Linux on ihan käypä peli, tosin enpä sitä asentais vanhemmillekaan vaikka koneita ihan hyvin osaavat käyttääkin.
Samaan ongelmaan täälläkin törmätty. Nykyisellään periaatteessa Officen-online versio saattaisi olla ratkaisu, mutta senkin vuosilisenssi on vähän turhan suolainen keskivertokäyttäjälle.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Samaan ongelmaan täälläkin törmätty. Nykyisellään periaatteessa Officen-online versio saattaisi olla ratkaisu, mutta senkin vuosilisenssi on vähän turhan suolainen keskivertokäyttäjälle.
Joo ja sekään ei välttämättä osaa näytätä kaikkia normifontteja ja taulukkoja/kaavioita oikein.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Mikseihän noita Linuxia saada jo tälle vuosituhannelle graafisesti?
Pelkästään tuosta valikosta tulee mieleen OS/2 Warp 3, jota joskus kokeilin ennen Windows 95sta. MikroPCn tilaajat saivat sen ja löytyy yhä alkuperäispakkauksen kanssa hyllystä, jos jotakuta kiinnostaa ostaa.
Eivät kaikki Linuxit ole niin graafisesti jälkeenjääneitä. Jotkut distrot tarkoituksella tehdään vähäisemmiksi jotta ne pyörivät paremmin vanhoilla koneilla joista ei paljoa tehoa löydy.

Graafisesti hienoja distroja on esim. Ubuntu, Fedora, Chrome OS ja Elementary OS

Graafisesti vähäisempiä ovat esim. Lubuntu, Absolute Linux, TinyCore, Puppy Linux
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Tässähän tämä keskustelun ydin onkin. Jokatapauksessa joutuu jotain opettelemaan, niin onko se Windows 10 vai Linux?
Edit (ajatus katkesi) Kyllä vähänkään sellaisia sukulaisia ja tuttuja auttaneille, joille perusasiat "osataan" ulkomuistista toistamalla, niin sellaisia käyttäjiä auttaneelle tulee mieleen, että varmasti tällaiselle Windows 7 käyttäjälle Windows 10 on toimivampi vaihtoehto lopulta.* Myönnän, ettei minulla ole kokemusta, että saako jostain Linuxista muka niin samanlaisen, että "ulkomuisti-osaajat" olisivat sen kanssa kuin kotonaan. Siksi tässä ihmetellään.

Uskoisin, että esim. tällaiset pienet asiat kuin että Windows 7:n Käynnistä-valikkoon tottuneille, Windows 10 Käynnistä-hässäkkä on sekavahko (MS yrittää seuraavaan 1903-06 päivitykseen selkeyttää sitä, jälleen). Ei sentään Windows 8:n vertainen.:darra: Itse hyppäsin Windows 3.1 alkaneessa ketjussa ensimmäisen kerran Windows version yli, kun Windows 8 ilmestyi.:facepalm: Se oli kaikin puolin niin vastenmielinen. Pysyin 7:ssa 10:n ilmestymiseen asti.

Esim. itse käytän Start10-ohjelmaa, vaikka en juurikaan edes Käynnistä-valikkoa käytä (lähes kaikki tarvittava hoitunut jo 10 vuotta xplorer2 tuplapaneeli-näkymässä ohjelmien käynnistämisineen yms.), koska sillä saa itselleni sopivan Käynnistä-valikon. Aika paljon muunneltavissa. Minulla on vähän kuin "Windows 10 inspired Windows 7" -valikko. Joku tällainen papan Windows 10:iin, asetukset muistuttamaan Windows 7:aa, niin pappa on tyytyväinen.:tup:

Mutta tämä tietenkin minun mielipide. Mutta sen sanon, ettei tässä ole mitään Linuxia vastaan, vaan aito ihmettely projektia kohtaan. :)

* Vuoden sekavin kappale on valittu. Ei nyt irtoa ajatus. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 072
Mummolan tietokone alkaa vetää viimeisiä vanhalla Win7:lla, Win10 siirtymistä Pappa vastustaa, joten ainoa ratkaisu on Linux. (Tietokone itsessään on kunnossa).

Vanhuksille pitäisi siis keksiä mahdollisimman pienen opettelun vaativa Linux-distro, ja mielellään Windows-mallia kopioiva.

Itsellä vaihtoehtoina on tullut Linux Mint, Lubuntu, ChaletOS.

Linux Mint oli itselle luontevimman tuntuinen kun tutustuin Linuxiin, mutta tuollaisille Win7 tottuneelle vanhuksille ChaletOS näyttäisi todella kotoisalta, Win7-tyyliä kopioiden.

Valitettavasti näyttäisi että ChaletOS on kuitenkin lopettanut päivittymisen koska edellinen versio vuodelta 2016. Onko tuo enää ylläpidetty?

ChaletOS:n valitsisin mutta tuo ylläpidon epävarma tilanne ei helpota.

Mintin ja Lubuntun välillä valitsisin itse Mintin, mutta olisiko Lubuntu vähän enemmän Windows-läheisempi?
monesti 10 on naamioitu 7:ksi. Classic Shell - Start menu and other Windows enhancements apuohjelmalla. Kannattaa kokeilla kelpaako.

En tiedä onko siitä jatkokehitetty versio parempi.
Open-Shell/Open-Shell-Menu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Tästähän
Esim . valtionhallinnossa on 10 naamioitu 7:ksi. Classic Shell - Start menu and other Windows enhancements apuohjelmalla. Kannattaa kokeilla kelpaako.
Tuolla News-osiossa oli kyllä: "Dec 3rd, 2017 - Classic Shell is no longer actively developed"

En mielellään ota 2 vuotta sitten kuollutta modifikaatiota.
Ylläpitäjä lopettanut koska Windowsia päivitetään liian usein ja aina jokin update rikkoisi Classic Shellin.

Muuten kyllä hieno idea.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 072
Tästähän


Tuolla News-osiossa oli kyllä: "Dec 3rd, 2017 - Classic Shell is no longer actively developed"

En mielellään ota 2 vuotta sitten kuollutta modifikaatiota.
Ylläpitäjä lopettanut koska Windowsia päivitetään liian usein ja aina jokin update rikkoisi Classic Shellin.

Muuten kyllä hieno idea.
Samaa mieltä iästä olen itsekkin.
Toimivampi se on kuin windows yksikään linux.

sitä on kyllä jatkokehitetty.
Welcome to the Home page of Open-Shell-Menu
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Kunnon valikosta muutaman hassun euron maksaa. IMO. Siksi itsellä Start10. Pidetään yllä.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Täältä ääni Xubuntulle. Vanhemmille asensin sen about 5-vuotta sitten ja ylläpidon määrä tippui murto-osaan verrattuna Windowssiin. Pari kertaa kun näytti miten ne jotkut asiat hoituu Xubuntulla, niin homma rupes sujumaan.

En ymmärrä tuota ihmisten vastarintaa Linuxin suhteen.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Täältä ääni Xubuntulle. Vanhemmille asensin sen about 5-vuotta sitten ja ylläpidon määrä tippui murto-osaan verrattuna Windowssiin. Pari kertaa kun näytti miten ne jotkut asiat hoituu Xubuntulla, niin homma rupes sujumaan.

En ymmärrä tuota ihmisten vastarintaa Linuxin suhteen.
Väärä distro-valinta ja ajankohta voi johtaa huonoon ensivaikutelmaan. Varmasti olisin itsekin Mintiä vastaan jos olisin vahingossa joutunut sen muutaman vuoden takaisen hakkeroidun Mint-jakelun kohteeksi. Se tosin poistui nopeasti kun ylläpitäjät huomasi sen. Itse Mint-distro ei kärsinyt, mutta jos asensi sen peukaloidun fake-Mintin niin silloin kyllä oli pulassa.

Jos joku on kokeillut Linuxia viimeksi yli 8 - 10 vuotta sitten niin onhan se maailma silloin vähän erilaisempi ollut. Sanomatta mitään 2000 -luvun alkupuolen Linuxeista.

Herranjumala jos olisin ensimmäiksi Linux-distroksi valinnut Archin tai Gentoon..... :D
 
Liittynyt
01.03.2019
Viestejä
319
Täältä ääni Xubuntulle. Vanhemmille asensin sen about 5-vuotta sitten ja ylläpidon määrä tippui murto-osaan verrattuna Windowssiin. Pari kertaa kun näytti miten ne jotkut asiat hoituu Xubuntulla, niin homma rupes sujumaan.

En ymmärrä tuota ihmisten vastarintaa Linuxin suhteen.
Se on juurikin tismalleen näin.

Sen jälkeen kun setup on saatu pystyyn, ja käytettävien ohjelmien käyttöliittymät opeteltua, niin ei sillä ole käytännössä loppujen lopuksi enää suurtakaan merkitystä, että mikä se distro sitten on. Siis kunhan nyt ei mene ihan uusimpiin, vaan pysyttelee näissä tunnetuimmissa vaihtoehdoissa.

Ihan esimerkkinä, että Vaimon kannettavaan asensin vuosia sitten Debianin tarvittavine oheisohjelmineen (selain, emailit ja LibreOffice), jonka jälkeen konetta on vain käytetty. Toiminut kuin se entisajan kuuluisa junan vessa. Kerran vuoteen jos sitäkään, niin on ajettu yhdellä komennolla päivitys systeemiin lähinnä joku turvallisuuspäivitys.

Kaikki turha kikkailu pois ja ihan vaan työkalu periaatteella K.I.S.S.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Tässä nyt taitaa olla toi linux harkinnassa lähinnä ilmaisuuden takia ja että tietyt distrot ovat huomattavasti kevyempiä kuin W10 vanhalle koneelle. Itse ehkäpä valitsisin Ubuntun tai debianin, varsinkin ubuntu on monessa julkisessa mestassa käytössä...
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Tässä nyt taitaa olla toi linux harkinnassa lähinnä ilmaisuuden takia ja että tietyt distrot ovat huomattavasti kevyempiä kuin W10 vanhalle koneelle. Itse ehkäpä valitsisin Ubuntun tai debianin, varsinkin ubuntu on monessa julkisessa mestassa käytössä...
Ubuntu olisi ihanteellinen supportin osalta, mutta käyttöliittymä liian erilainen Windowsiin verrattuna. Linux Mint sentään jotenkin muistuttaa Windowsia.

Edit: enkä jaksa alkaa vaihtamaan työpöytä-ympäristöä siihen
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Miksi pappa vastustaa windows 1o. Mielestäni linuksin tyrkyttäminen tuo vain kasan isoja uusia ongelmia. (speech,ocr,yle,katsomo,sonokinetic,kontakt,office,stablebit)
Start10 kokeilin joskus, mutta tuntui tahmaiselta purkalta joka laitettiin alp, päälle kun olit ain uudelleen käynnistyksessä ehtinyt nähdä minkä päälle purkka laitettiin.
Itse olen tykännyt StartIsBack käynnistä palkista.
StartIsBack: real start menu for Windows 8 and Windows 10
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Lubuntu on aika samanlainen windows seiskan kanssa käytettävyyden osalta.

Linuxin etuna on keveys ja etenkin se, että kerran parissa viikossa käynnistettävä kone ei ole jatkuvasti jumissa päivitysten kanssa.

Itse olen asentanut it-umpeloille juuri Lubuntua ja chromeOS:n Cloud ready -versiota. Eipä niistä ole tullut tukipyyntöjä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Lubuntu on aika samanlainen windows seiskan kanssa käytettävyyden osalta.

Linuxin etuna on keveys ja etenkin se, että kerran parissa viikossa käynnistettävä kone ei ole jatkuvasti jumissa päivitysten kanssa.

Itse olen asentanut it-umpeloille juuri Lubuntua ja chromeOS:n Cloud ready -versiota. Eipä niistä ole tullut tukipyyntöjä.
Ei Windows ole ollut "jumissa päivitysten kanssa" sitten Windows XP -aikojen. Win10 saa päivityksiä kerran kuussa ja ne asennetaan automaattisesti. Sovellusten päivitykset ovat eri asia, jos on sellaisia sovelluksia jotka eivät osaa päivittyä omatoimisesti, mutta se ei ole Linuxissa sen simppelimpää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Ei Windows ole ollut "jumissa päivitysten kanssa" sitten Windows XP -aikojen. Win10 saa päivityksiä kerran kuussa ja ne asennetaan automaattisesti. Sovellusten päivitykset ovat eri asia, jos on sellaisia sovelluksia jotka eivät osaa päivittyä omatoimisesti, mutta se ei ole Linuxissa sen simppelimpää.
Käynnistä se konees kerran viikossa puoleksi tunniksi.

Jep. Tukipyyntöjä jumittaneisiin win10-koneisiin on kyllä tullut. Mulla on vähän laajempi otanta työn puolestakin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Käynnistä se konees kerran viikossa puoleksi tunniksi.

Jep. Tukipyyntöjä jumittaneisiin win10-koneisiin on kyllä tullut. Mulla on vähän laajempi otanta työn puolestakin.
En ihan ymmärtänyt tuota kommenttia koneen käynnistämisestä kerran viikossa. Päivityksiä tulee edelleen kerran kuussa. Joskus kone pitää niiden jälkeen bootata ja joskus ei, eikä se kone niillä sekaisin mene. Jos kone on ihan hillitön nuhapumppu, niin toki päivitykset saattavat hidastaa muuta toimintaan, mutta ei kyse ole mistään viasta, joka vaatisi muita toimenpiteitä kuin että kertoo käyttäjälle että malttaa odottaa hetken. Jumittava Windows10-kone käyttäjällä, jolla ei ole admin-oikeuksia on pikemminkin urbaani legenda.

Ja vähän veikkaan, ettei tuon "laajemman otannankaan" puolesta kannata hirveästi pippeleitä vertailla. Mutta eipä siinä, jos pappa haluaa linuksin, niin laittakaa ihmeessä, ei se ole minulta pois, kunhan tässä ihmettelen näitä suunnitelmia ja niiden taustoja.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Miksi pappa vastustaa windows 1o. Mielestäni linuksin tyrkyttäminen tuo vain kasan isoja uusia ongelmia. (speech,ocr,yle,katsomo,sonokinetic,kontakt,office,stablebit)
Start10 kokeilin joskus, mutta tuntui tahmaiselta purkalta joka laitettiin alp, päälle kun olit ain uudelleen käynnistyksessä ehtinyt nähdä minkä päälle purkka laitettiin.
Itse olen tykännyt StartIsBack käynnistä palkista.
StartIsBack: real start menu for Windows 8 and Windows 10
Noi toiminnot jotka luettelit, ei pappa käytä niistä yhtäkään. Peruskäyttö eli Internet ja peruspelit (pasianssi, miinaharava jne...) kuten jo aiemmin tuli mainittua, on ainoat asiat.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Ennen kuin tästä syntyy uus Linux vs Windows -jatkosota, niin eka valinta luonnollisesti on Windows10 mutta jos siitä on heillä liian vaikeaa päästä ylitse, niin sitten tie johtaa Linuxiin tai sitten pitää jättää Windows 7 niin kauan että oikeasti pimahtaa kone. (tietenkin tietoturva-riski kun tuet loppuu)
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Jotenkin tuossa ei ole logiikkaa. Mutta kukin tyylillään. Toivottavasti löytyy.:tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
En ihan ymmärtänyt tuota kommenttia koneen käynnistämisestä kerran viikossa. Päivityksiä tulee edelleen kerran kuussa. Joskus kone pitää niiden jälkeen bootata ja joskus ei, eikä se kone niillä sekaisin mene. Jos kone on ihan hillitön nuhapumppu, niin toki päivitykset saattavat hidastaa muuta toimintaan, mutta ei kyse ole mistään viasta, joka vaatisi muita toimenpiteitä kuin että kertoo käyttäjälle että malttaa odottaa hetken. Jumittava Windows10-kone käyttäjällä, jolla ei ole admin-oikeuksia on pikemminkin urbaani legenda.

Ja vähän veikkaan, ettei tuon "laajemman otannankaan" puolesta kannata hirveästi pippeleitä vertailla. Mutta eipä siinä, jos pappa haluaa linuksin, niin laittakaa ihmeessä, ei se ole minulta pois, kunhan tässä ihmettelen näitä suunnitelmia ja niiden taustoja.
No pippelit sentään. Sulla ei windows koskaan ole jumissa, hyvä.

Poistaako edellinen sen tosiasian, että aika monella taviksella windows "jumittaa" päivitysten vuoksi joka kolmannella käynistyksellä. Varsinkin vanhemmilla ihmisillä, kun sitä konetta käytetään pari kertaa kuussa ja sammutetaan miten sattuu?

Ei.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 957
Laittaa ne pikakuvakkeet työpöydälle/alapalkkiin, jos vaan muutama ohjelma joita käyttää. Ei tarvii käynnistä valikossa seikkailla.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Jotenkin tuossa ei ole logiikkaa. Mutta kukin tyylillään. Toivottavasti löytyy.:tup:
Ei noita vanhuksia aina voi ymmärtää. Yritän selvittää mikä siinä Win10 mättää niin paljon, mutta eipä tuota Win7 voi kovin kauaksi aikaa jättää.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Laittaa ne pikakuvakkeet työpöydälle/alapalkkiin, jos vaan muutama ohjelma joita käyttää. Ei tarvii käynnistä valikossa seikkailla.
Enpä usko että tuossa niin syvällisesti se ongelman juuri. Yritän toki selvittää mistä siinä on kyse ennen kuin alan mitään laittamaan.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 957
Ei noita vanhuksia aina voi ymmärtää. Yritän selvittää mikä siinä Win10 mättää niin paljon, mutta eipä tuota Win7 voi kovin kauaksi aikaa jättää.
Jos on vaikka Win10 läppäri, niin voi sillä näyttää että miten se toimii ja saa helposti käytettäväksi/mistä kaikki löytyy (ennen kuin mitään päivittelee).
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Windowissa on paljon vähemmän opeteltavaa kuin Linuxissa. Asennat vaan sen Windows 10:n ja annat asian olla.

Windowsin päivittäminen ei ensinkään vaikuta niihin käyttöohjelmiin, joiden vuoksi isovanhemmillasi on tietokone. Siis nettiselain ja... öö... Taulukkolaskenta?

Toinen karsastusta aiheuttava asia voi olla väärinkäsitys siitä, ettei Windows 10:n pimeää yleisilmettä saisi vaihdettua valoisampaan teemaan. Mutta kyllähän sen saa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Sovellusten päivitykset ovat eri asia, jos on sellaisia sovelluksia jotka eivät osaa päivittyä omatoimisesti, mutta se ei ole Linuxissa sen simppelimpää.
Vais niin... Viimeksi ku päivitin koko käyttiksen, ajurit ja sovellukset kerralla, niin se vaati kokonaisen 5-merkin mittaisen komennon kirjoittamista, tai vaihtoehtoisesti kolme hiiren klikkausta... Saa tehdä perässä saman Windowssilla, veikkaan vaan et aika hiljaista on tuossa kohtaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Vais niin... Viimeksi ku päivitin koko käyttiksen, ajurit ja sovellukset kerralla, niin se vaati kokonaisen 5-merkin mittaisen komennon kirjoittamista, tai vaihtoehtoisesti kolme hiiren klikkausta... Saa tehdä perässä saman Windowssilla, veikkaan vaan et aika hiljaista on tuossa kohtaa.
Taisi sudo kuitenkin unohtua tuosta välistä ja se varmaan on yksi sellainen seikka mitä ei peruskäyttäjälle edes haluta mahdollistaa. Ja tuossa on muutenkin konsolin käynnistäminen ja sen ymmärtäminen + 5 merkin syöttäminen liikaa niille papparaisille, joista tässä nyt puhutaan.

Windowsissa käyttis, ajurit ja suuri osa sovelluksistakin päivittyy nykyään tekemättä mitään, tai korkeintaan vaaditaan päivityksen hyväksyminen hiirellä klikkaamalla. Jos haluaa viritellä, niin toki Powershell+Chocolatey -yhdistelmällä voi automatisoida sovelluksetkin päivittymään ihan miten haluaa, mutta se on vähän tämän scopen ulkopuolella.

Minä en ymmärrä tätä koko keskustelua millään muulla tavalla, kuin että halutaan pihistää windows-lisenssin hinta. Eikä siinä mitään, ei se väärin ole, kunhan vain ymmärtää mitä sen säästön eteen joutuu kompromissina hyväksymään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 754
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom