Windows 7 -keskustelu

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Ei se minua yllätä, koska käytin tuota pitkään. Mutta kun meni piloille niin lopetin tykkänään. Nyt tuntuisi kuitenkin toimivan lähes kuten ennenkin.
Itse vaan tykästyin uMatrix koska sillä pystyy rajaamaan paljon tarkemmin asioita, tietenkin vaatii käyttäjältä enemmän, mutta lisää myöskin tietoturvaa.
En ole nykyään NoScriptiä kokeillu, mutta taitaa edelleen olla joko salli/estä per domain, eikä pysty erikseen just vaan vaikka pelkät mediat sallimaan jne...
 

Ben Horne

Town Leader
BANNED
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
216
Itse vaan tykästyin uMatrix koska sillä pystyy rajaamaan paljon tarkemmin asioita, tietenkin vaatii käyttäjältä enemmän, mutta lisää myöskin tietoturvaa.
En ole nykyään NoScriptiä kokeillu, mutta taitaa edelleen olla joko salli/estä per domain, eikä pysty erikseen just vaan vaikka pelkät mediat sallimaan jne...
Nojuu noin on, mutta kun tuokaan ei ollut mahdollista sen alkuperäisen pilaantumisen jälkeen. Mutta nyt tuntuu taas olevan. Joten pidetään käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Jos mennään siihen varsinaiseen kysymykseen, eli mitä kannattaa tehdä Win7:n suojaamiseksi tuen loppumisen jälkeen, niin itselläni herää ainakin seuraavia mietteitä:


  • ...
  • Kolmannen osapuolen palomuurisoftasta ei liene hyötyä. Luulisin että Seiskan integroidun palomuurin saa kyllä säädettyä niin, että se torjuu kaikki ulkopuoliset yhteydenmuodostuspyynnöt, ihan riippumatta siitä millä tolalla käyttöjärjestelmän päivitykset ovat. Tämän voisi testata jollain hyvällä porttiskannerilla, esim. nmapilla. Seiskassa pieni miinus on se, että kaikkia verkkoa kuuntelevia palveluita ei saa sammutettua niinkuin XP:ssä, joten jonkinlainen palomuuri käyttöjärjestelmän ja julkisen internetin välillä täytyy olla, olkoon se sitten vaikka Seiskan oma tai NATtaava reititin.
    ...
  • Kannattaa ehdottomasti totutella käyttämään NoScriptiä.
  • Selain kannattaisi pyrkiä eristämään muusta järjestelmästä jollain tavalla. Jos W7:sta on käytössä pro-versio niin tätä voi yrittää tekemällä erillisen käyttäjätilin selainta varten ja käynnistämällä selaimen aina runas-komennolla (bat-tiedoston avustuksella) tämän käyttäjätilin oikeuksilla. En tosin ole varma tämän kikan kunnollisesta toimivuudesta Seiskassa, muistaakseni kun aikoinaan kokeilin sitä niin se taisi silloin aiheuttaa jotain häikkää Firefoxin toimintaan. Jos tämä keino ei toimi, niin vaihtoehtona on tietysti joku Sandboxien tyyppinen ohjelma.
    ...
  • PDF-lukijaksi kannattaa valita joku sellainen, jossa on kiinnitetty huomiota tietoturvanäkökohtiin ja asetukset sallivat mm. javascriptien disabloinnin.

Jos kaipaa Windowsin palomuuriin tarkempia (helpompia) ohjelmakohtaisia säätömahdollisuuksia, voi käyttää esim. Windows Firewall Controllia.

NoScript on oikein hyvä apu tietoturvaan, mutta peruskäyttäjille se ei sovi ollenkaan ja monelle edistyneemmällekin se on liian työläs. Suosittelen kyllä, jos jaksaa säätää ja ymmärtää jotain perusasioita siitä, miten nettisivut toimivat.

Varsinaista mainostenestäjää (Adblock+, uBlock Origin...) suosittelen ehdottomasti kaikille käyttäjille.


Sandboxie on myös hyvin kätevä apu esimerkiksi selaimen suojaamiseen:
Sandboxie - Sandbox software for application isolation and secure Web browsing
Tällä hetkellä sen kehitys tosin on murrosvaiheessa, mutta jatkossa se tulee kaiketi olemaan avointa lähdekoodia.


PDF-lukijasta kannattaa ainakin Javascript ottaa pois käytöstä heti alkuun. Mielestäni sen sisällyttäminen PDF-standardeihin on ollut virhe.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Svchost.exe haluaa kovasti yhdistää esim. IP-osoitteeseen 193.229.109.159, joka kuuluu Domaintoolsin mukaan Elisalle. Portti on 80, eli HTTP-liikennettä siellä varmaankin menee. Koneella ei pitäisi olla mitään asiaa tuollaiselle Elisan palvelimelle, joten mikähän tuo on? Onko Microsoft esimerkiksi hankkinut Elisalta jonkun cache-palvelimen päivityksiään varten tai jotain?

e: Noita IP-osoitteita on samasta blokista useampi, ja Domaintoolsin mukaan kaikki kuuluisivat Elisalle. Mutta ilmeisesti ainakin osa niistä liittyy Avastin verkkoyhteyden tarkastukseen ja osoitteetkin ovat vissiin oikeasti Akamain hallinnassa.


Koodi:
>nslookup ncc.avast.com
Palvelin:  router.asus.com
Address:  192.168.1.1

Muu kuin tärkeä vastaus:
Nimi:    a1488.dscd.akamai.net
Addresses:  2001:998:12:74::c1e5:7130
          2001:998:12:74::c1e5:710b
          193.229.109.167
          193.229.109.80
Aliases:  ncc.avast.com
          ncc.avast.com.edgesuite.net
 
Viimeksi muokattu:

Ben Horne

Town Leader
BANNED
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
216
Tänään se sitten loppuu. Viimeiset päivitykset illalla kello 20 reikäleipä. Mutta toisaalta eikös tässä periaatteessa ole vielä kuukausi pelivaraa ennen seuraavaa tietoturvatiistaita.

Ei ole firma vielä päivittänyt kymppiin joten jospa tämä ei ollutkaan kriittinen päivämäärä sittenkään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
294
No eihän tämä päivämäärä mitään tarkoitakaan. Kuukauden päästä kun helmikuun patchejä ei enää tulekaan voidaan alkaa miettiä tosissaan kun katsotaan mitä (kernel) tason kriittisiä reikiä MS paikkaa kasiin ja/tai kymppiin.

Itse suosittelen Linuxiin siirtymistä ainakin kannettavien koneiden maailmassa - itse siirryin vuosikausia sitten ja hyvin pelaa.

Edellä on kerrottu monta hyvää vinkkiä, millä nostaa seiskan tietoturvaa, ja jos windowssia on pakko käyttää niin W8.1 ja classic shell olisi oma suositus hankkia virallista tietä kolme lisävuotta tukea. Kasikin lähettää paljon (vakoilu)dataa MS:lle defaulttina päivitysten myötä, joten aktiivinen toiminta päivitysten kanssa ja asiaan tutustuminen on pakollista tässäkin skenaariossa.

Seiskan käytön jatkaminen lähivuosina on myös täysin mahdollista. Lähes 100% varmuudella tulee löytymään työkalut, joilla maksullisen extended security update programmin kautta julkaistavat MS:n viralliset tietoturvapäivitykset pystyy kuka tahansa asentamaan ilmaiseksi. Jos asia kiinnostelee enemmän niin seurantaan esimerkiksi tämä Windows 7

Itse en ole päivittämässä kymppiin. :smoke:
 

Ben Horne

Town Leader
BANNED
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
216
No eihän tämä päivämäärä mitään tarkoitakaan. Kuukauden päästä kun helmikuun patchejä ei enää tulekaan voidaan alkaa miettiä tosissaan kun katsotaan mitä (kernel) tason kriittisiä reikiä MS paikkaa kasiin ja/tai kymppiin.

Itse suosittelen Linuxiin siirtymistä ainakin kannettavien koneiden maailmassa - itse siirryin vuosikausia sitten ja hyvin pelaa.

Edellä on kerrottu monta hyvää vinkkiä, millä nostaa seiskan tietoturvaa, ja jos windowssia on pakko käyttää niin W8.1 ja classic shell olisi oma suositus hankkia virallista tietä kolme lisävuotta tukea. Kasikin lähettää paljon (vakoilu)dataa MS:lle defaulttina päivitysten myötä, joten aktiivinen toiminta päivitysten kanssa ja asiaan tutustuminen on pakollista tässäkin skenaariossa.

Seiskan käytön jatkaminen lähivuosina on myös täysin mahdollista. Lähes 100% varmuudella tulee löytymään työkalut, joilla maksullisen extended security update programmin kautta julkaistavat MS:n viralliset tietoturvapäivitykset pystyy kuka tahansa asentamaan ilmaiseksi. Jos asia kiinnostelee enemmän niin seurantaan esimerkiksi tämä Windows 7

Itse en ole päivittämässä kymppiin. :smoke:
Kuukaus aikaa siitä samaa mieltä. Linuxia ei osaa käyttää penttiperuspena, en kyllä ehkä itsekään joten ei minkään sortin vaihtoehto. Windows 8.1 mennään ja tietysti piti hommata käynnistysvalikko normiksi jonkin maksullisen (olikohan 3 euroa) ja toimii "just" kuin XP/7.

Tuo viimeinen kappale sitten taas, en usko ja voi sisältää kovastikin riskiä mitä yrität muissa puheissasi välttämään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
294
Tuo viimeinen kappale sitten taas, en usko ja voi sisältää kovastikin riskiä mitä yrität muissa puheissasi välttämään.
Classic shell on ilmainen: classicshell.net - ei enää kehitetä aktiivisesti mutta toimii täysin.

Päivitysten häkkäämisen suhteen en tietenkään voi olla varma, eikä ratkaisu varmaan sovi pertti peruskäyttäjälle. Mutta keskiverto foorumin käyttäjälle voin ennustaa suunnilleen samanlaista tulevaisuutta kuin työkaluilla "Windows Loader" joka patchasi muistia suoraan MBR:stä niin että piraatti windows7 olikin OEM aktivoitu. Eikä MS koskaan pystynyt / alkanut tätä blokkaamaan.

Ai liian wanha esimerkki?. No koitetaan sitten vaikka open source wufuc:ia (zeffy/wufuc) - joka blokkaa varsin nerokkaasti MS:n yrityksen estää windows updaten käytön Kaby Lake tai Ryzen prossuilla Win7:ssa.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 161
Nyt tuli pakollinen tarve käyttää Win 7 konetta vielä 6kk ajan satunnaisen epäsäännöllisesti. Tuolla taitaa silti uskaltaa hoitaa normi pankkiasioinnit ja pilvipalveluiden käytön?
Avira virustorjuntana.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Ei kai kukaan uskalla mitään taata, mutta jos virustorjunta on ajan tasalla ja kelaa vielä koneen esim. Malwarebytesillä.. niin kai se on ok...
Onhan tuolla jossain vinkkejä, miten parantaa suojausta tuen päättymisen jälkeen.

Niin ja selain päivitettynä. Jossain oli just juttua, että Firefox olisi turvallisimmasta päästä. Turhat add onnit pois.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 161
Täytyypä asentaa Firefox/Iridium vielä vain kriittisiin toimiin käytettäväksi.

Onko tuo Iridium parempi?
 
Viimeksi muokattu:

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Nyt tuli pakollinen tarve käyttää Win 7 konetta vielä 6kk ajan satunnaisen epäsäännöllisesti. Tuolla taitaa silti uskaltaa hoitaa normi pankkiasioinnit ja pilvipalveluiden käytön?
Avira virustorjuntana.
Jos oikein varman päälle haluaa pelata, niin esim. VirtualBoxiin W10 asennus vaikka aktivoimattomana, mutta tietenkin päivitettynä, jolla hoitaa ne pankkiasioinnit :).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Minne win7:ssa on piilotettu nuo mukana tulleet pikku pelit? Eli pasianssi ja mitä muuta niitä nyt olikaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
294
Noniin, helmikuun tietoturvapäivitykset ovat sitten ulkona. Jos haluaa niitä asentaa niin tarvitsee tehdä pari juttua manuaalisesti. En uskalla linkata / pasteta ohjeita tänne, koska ylläpidon toiminta on sattumanvaraista.

Mutta kiinnostuneet löytävät apua osoitteesta https://forums.mydigitallife.net/th...-extended-security-updates-eligibility.80606/ (vaatii rekisteröintiä)

Periaatteessa teknisesti asiaa katsottuna asenetaan wrapperi slc.dll:lle (nimeltään BypassESU-v4), jolle on tehty helppokäyttöinen asennusskripti ja jonka lähdekoodi tulee paketin mukana.

Tämän jälkeen täytyy manuaalisesti ladata ja asentaa February 2020 Monthly Rollup KB4537820 (tai vaihtoehtoisesti pelkät security päivitykset mikäli niin haluaa). Ghacks listaa ansiokkaaseen tapaansa yksityiskohdat kuukauden paketista: Microsoft Windows Security Updates February 2020 overview - gHacks Tech News

Kuten kuukausi sitten ennustin, näin tässä taas vaan kävi ja tulee käymään jatkossakin. Lukemattomia raportteja onnistuneista suorituksista löytyy etsijälle ja saattaa olla että itsekin prosessia kokeilin jossain VM:ssä tai sitten en...

EDIT: Korjattu ensimmäinen linkki
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Joo tuoltahan noita näemmä saa. Vaatiihan tuo hieman vaivaa mutta jos 3v saa taas lisää käyttöaikaa niin en näe syytä miksei asentelisi.

Helppoa vielä tuo skriptinkin ajaminen.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
873
Itellä käytössä win7 sp1 aikaisilla tietoturvapäivityksillä. Onko syytä olla huolissaan ? Järjestelmä toimii hyvin ja mihinkään epäilyttävään en ole törmännyt.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Itellä käytössä win7 sp1 aikaisilla tietoturvapäivityksillä. Onko syytä olla huolissaan ? Järjestelmä toimii hyvin ja mihinkään epäilyttävään en ole törmännyt.
Mikäs siinä, jos itse olet tyytyväinen, mutta riskit kannattaa tiedostaa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Itellä käytössä win7 sp1 aikaisilla tietoturvapäivityksillä. Onko syytä olla huolissaan ? Järjestelmä toimii hyvin ja mihinkään epäilyttävään en ole törmännyt.
Maalaisjärki.

Ja käy tosta ylempää asentelemassa noita uusimpia päivityksiä mihin on ohjeet.
 
Liittynyt
23.02.2018
Viestejä
32
^ Löytyiskö näitä ohjeita mistään selkosuomeksi? Pitäisi lähiaikoina päättää, että sinnitteleekö vai vaihtaa kymppiin.

Ja sitä kysyisin vielä, että säästyisikö päivityksellä ohjelmat millä varmuudella? Tärkein on Firefox, jossa runsaasti mm. kirjautumistietoja.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Tärkein on Firefox, jossa runsaasti mm. kirjautumistietoja.
Nuohan saa talteen ja sitten löytyy vaikkapa KeePass johon nuo syöttää. Ei tuo nyt mikään syy ole olla jatkamassa tuen päättäneellä käyttiksellä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
^ Löytyiskö näitä ohjeita mistään selkosuomeksi? Pitäisi lähiaikoina päättää, että sinnitteleekö vai vaihtaa kymppiin.

Ja sitä kysyisin vielä, että säästyisikö päivityksellä ohjelmat millä varmuudella? Tärkein on Firefox, jossa runsaasti mm. kirjautumistietoja.
Sieltä Firefoxista voi luoda tilin, jonne kaikki kirjautumistiedot tallentuu. Seuraavalta koneelta kun kirjautuu samalle tilille niin ne kirjautumistiedot ovat siellä tallessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Tuotako kautta pitäisi saada päivityksiä asennettua? Voisiko joku hieman suomentaa? :)
Tuolta ylempää löytyy aiwanin linkki tuonne mydigital lifeen, sieltä löytyy kaikki tarvittava.

Omalla vastuulla kaikki tietenkin, mulla ainakin toimineet.

Enempää viitsi asiasta mainita kun käytännössähän kyse on piratismista ja modejen linja sen mukainen ymmärrettävästi.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Löytyykö täältä uudemman raudan Windows 7 harrastajia?

Minä laitoin talvilomalla Windows 7:n Z390 ja i9 Rog Maximus XI Formula -emolevy koneesseen. Ei ollut aivan helppo jumppa. Neljännellä kerralla sain asennuspaketin modattua semmoiseksi että asennus meni läpi. Seiskan laitoin sen takia, että minulla on yksi vanha autoiluun liittyvä ohjelmisto, joka ei toimi enää kympissä. Toki Windows 10 on pääkäyttöjärjestelmänä. PS/2 hiirtä tai näppäimistöä ei minulla ollut käytössä ja DVD-asemakin on liitetty usb:llä

Nyt järjestelmä on aivan hyvin käytettävä ja viimesimmät turvallisuuspäivitykset on asentuneet. Lisenssi on aito Windows 7 Pro.

1. Lähinnä nyt vielä yritän laittaa tuota Locitechin Gamepad F710 ajuria, jonka saan toimimaan kun ajan F710 connect utilityn, mutta uudelleen käynnistyksessä toimivuus häviää joka kerta.

2. Lisäksi en ole löytänyt toimivaa Win 7 ajuria Intel Wireles-AC 9560 verkkokortille.

Noihin kahteen, jos joltakin löytyy jotakin vinkkiä, niin otan mielellään vastaan. Olen haalinut aika hyvän kokoelman z390/win 7 ajureita, niin voin yrittää auttaa niiden kanssa, jos joku muu painiskelee saman aiheen piirissä.


W7 settings.PNG
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Minä laitoin talvilomalla Windows 7:n Z390 ja i9 Rog Maximus XI Formula -emolevy koneesseen. Ei ollut aivan helppo jumppa. Neljännellä kerralla sain asennuspaketin modattua semmoiseksi että asennus meni läpi. Seiskan laitoin sen takia, että minulla on yksi vanha autoiluun liittyvä ohjelmisto, joka ei toimi enää kympissä. Toki Windows 10 on pääkäyttöjärjestelmänä. PS/2 hiirtä tai näppäimistöä ei minulla ollut käytössä ja DVD-asemakin on liitetty usb:llä
Toimiiko vanha softa jos teet w7 virtuaalikoneen ja ajat siellä?
Ei tarvitsisi tapella puuttuvien ajurien kanssa.
Minulla on vielä yksi xp- virtuaali kun ei uudemmissa toimi...
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Yritin talvella rakennella tuota W7 virtuaalia, mutta en saanut sitä toimimaan kohtuullisella panostuksella, niin laitoin hanskat naulaan.
XP pyörii minulla IBM T21:ssä. Hidashan se on mutta siinä on sarjaliikenneportti integroituna ja saan sillä tehtyä ne temput mitä xp:llä pitää tehdä.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Yritin talvella rakennella tuota W7 virtuaalia, mutta en saanut sitä toimimaan kohtuullisella panostuksella, niin laitoin hanskat naulaan.
XP pyörii minulla IBM T21:ssä. Hidashan se on mutta siinä on sarjaliikenneportti integroituna ja saan sillä tehtyä ne temput mitä xp:llä pitää tehdä.
Millä virtuaalialustalla?
Työn puolesta kaikenmaailman virtuaaleja on tullut käytettyä jo vuosia, sillä kokemuksella kannattaa käyttää vmwarea, player on ainakin vielä ilmainen henkilökohtaiseen käyttöön, sitä käytän itsekin.

W7 on toiminut hyvin kunhan asentaa vmware toolsit. Virtualbox on huomattavasti tahmeampi.
Ja tietysti kannattaa poistaa turhat gui- animaatiot jne...
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Hyper-V:hen yritin laittaa. En muista enää että mihin se aina tökkäsi. Nyt ei ole aivan kiireellisin asia minulla tuo virtual, kun nyt toimii natiivinakin. Onko sinulla minkälaisessa laitteistossa tuo W7 virtuaali?
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Hyper-V:hen yritin laittaa. En muista enää että mihin se aina tökkäsi. Nyt ei ole aivan kiireellisin asia minulla tuo virtual, kun nyt toimii natiivinakin. Onko sinulla minkälaisessa laitteistossa tuo W7 virtuaali?
Kaikki ovat olleet aina omalla työläppärillä vmwarella. Hostina alunperin W7 ja myöhemmin 10.
Viimeisinä hp 5470, sitten zbook (taisi olla G2) ja nyt viimeisenä dell jonka numeroa en muista...
Omissa hommissa käytettävä xp- virtuaali on pöytäkoneessa (uudenkarhea i7-860 & W10 host) vmware playerilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Vihjeenä seiskan käyttäjille että kannattaa käydä tuolla ylempänä mainitulla mydigitallife foorumilla. Lueskelin ohjeet ja tein tarvittavat toimenpiteet ja nyt windows update hakee automaattisesti päivitykset taas. Ei voi kun hattua nostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Windows sekoilee kuvakkeiden kanssa taas. PNG-kuvia ei ole laitettu aukeamaan Flash playerilla (eikä Flashia päivitetty), eikä varsinkaan PCX-kuvia ole laitettu avautumaan KVIrcillä.

kuvakebugi2.png
kuvakebugi3.png


Kysynpähän vaan, miten tällainen on edes mahdollista? Kai Windowsin resurssienhallinan kehityksessä nyt sentään jotain aivoja on käytetty?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
465
Windows sekoilee kuvakkeiden kanssa taas. PNG-kuvia ei ole laitettu aukeamaan Flash playerilla (eikä Flashia päivitetty), eikä varsinkaan PCX-kuvia ole laitettu avautumaan KVIrcillä.



Kysynpähän vaan, miten tällainen on edes mahdollista? Kai Windowsin resurssienhallinan kehityksessä nyt sentään jotain aivoja on käytetty?
Et kai vaan ole asentanut jotain ohjelmaa joka tekisi tällaista täysin luvatta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Et kai vaan ole asentanut jotain ohjelmaa joka tekisi tällaista täysin luvatta?
En mielestäni ole asentanut mitään epämääräistä. Ja nuo kuvat aukeavat kyllä normaalisti niillä ohjelmilla joilla niiden pitäisikin, ainoastaan kuvakkeet ovat pielessä.

Eihän tämä mikään oikea ongelma ole, mutta on jotenkin surkuhupaisaa, että Microsoft on tällaisen bugin saanut aikaiseksi.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
465
En mielestäni ole asentanut mitään epämääräistä. Ja nuo kuvat aukeavat kyllä normaalisti niillä ohjelmilla joilla niiden pitäisikin, ainoastaan kuvakkeet ovat pielessä.

Eihän tämä mikään oikea ongelma ole, mutta on jotenkin surkuhupaisaa, että Microsoft on tällaisen bugin saanut aikaiseksi.
Jos kerran aukeaa oikeilla ohjelmilla niin silloin Microsoft on tehty taas jotain kuten sanoit. Ne todennäköisesti palautuu ajan kanssa normaaliksi tai jos viimeistään jos asentaa uudelleen tms. No mitä muutakaan niiltä voi odottaa. Windows 10 poistelee ohjelmia ja Windows 7 muuttelee kuvakkeita.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
424
Sain vanhan läppärin Windows 10:n sekaisin joten palautin Windows 7:n HP Recoverylla.

Nyt minulla on "pakasta vedetty" W7. Saako tähän enää Windows Updaten kautta mitään päivityksiä ladattua? Antaa vikaa 80072EFE.

Olin jotenkin siinä uskossa että tähän saisi tuen päättymiseen mennessä tulleet päivitykset ladattua, mutta uusia ei enää tulisi koska tuki on päättynyt. Olenko kuitenkin väärässä?
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
776
Ihan mielenkiintoinen tulokulma kyllä tuo. Tuki on toki loppunut ja siitä ilmoitettu. Mutta tuleeko mitään päivityksiä mihinkään.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
424
Ihan mielenkiintoinen tulokulma kyllä tuo. Tuki on toki loppunut ja siitä ilmoitettu. Mutta tuleeko mitään päivityksiä mihinkään.
Niin, ei taida tulla vaikka saisikin päivitettyä viimeisimmät olemassaolevat päivitykset.

Aika kankea tuo 7 oli nyt W10 jälkeen, eikä mm. Chromeen saanut enää uusia päivityksiä, joten luovutin nyt koko seiskan suhteen. Täytyy joku ilta asennella mieleinen Linux tilalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Saa sen updaten toimimaan, muistaakseni pitää manuaalisesti ajaa sp1 sisään ensin ja sitten päivittää update client. Vaatii hieman harjoittelua tuon kanssa eläminen mutta edelleen paras vaihtoehto tuo on jossei linuxiin mene. Kymppiä tai win11 ei meidän talouden koneisiin tule.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Oliko joku täälä päivittänyt seiskan homepremiumin pro-versioon? Pitäs saada volvon vidaohjelma käyttöön, mutta ei kirvelläkään tunnu onnistuvan rekisterikikkailuilla tuo volvon ohjelman huijaaminen. Anytime upgrade heittää luonnollisesti jotain koodia eikä toimi.

Toimiiko normaali asennuslevy jos poistaa ei.cfg ja valitsee sieltä pro version? Suostuuko päivittämään vai pitäskö lanata koko asennus puhtaaksi (mitä en ole tekemässä)?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 948
On vähän harmahtava kai. Mutta mietin kun oli uutisia että Microsoft olisi nyt syksyllä lopettanut sen politiikan että Win 7- ja 8-lisensseillä voi ottaa kympin tai 11:n käyttöön, niin olisiko samalla jotain autentikointiservereitä suljettu tms joka sotkee näitä seiskoja/kaseja...
Siis ei toiminut alkujaankaan vai lopetti toiminnan myöhemmin? MS muutti jossakin vaiheessa Windows Update toimintaa, ja jos asennat Windows 7 SP1:m suoraan asennusmedialta, niin siinä ei toimi päivitykset, koska se ei saa yhteyttä palvelimeen. Tämän voi korjata lataamalla Update Catalogista tarvittavat päivitykset ja asentamalla ne käsin, jonka jälkeen pitäisi toimia normaalisti. En tosin ole ihan äsken testannut, mutta löytyy kyllä ISO tuosta, johon olen nuo päivitykset valmiiksi laittanut niin olisi mahdollista testata virtuaalikoneessa, jos ehtii. Googlella löytyy myös varmasti lisää tietoa.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 227
Siis ei toiminut alkujaankaan vai lopetti toiminnan myöhemmin? MS muutti jossakin vaiheessa Windows Update toimintaa, ja jos asennat Windows 7 SP1:m suoraan asennusmedialta, niin siinä ei toimi päivitykset, koska se ei saa yhteyttä palvelimeen. Tämän voi korjata lataamalla Update Catalogista tarvittavat päivitykset ja asentamalla ne käsin, jonka jälkeen pitäisi toimia normaalisti. En tosin ole ihan äsken testannut, mutta löytyy kyllä ISO tuosta, johon olen nuo päivitykset valmiiksi laittanut niin olisi mahdollista testata virtuaalikoneessa, jos ehtii. Googlella löytyy myös varmasti lisää tietoa.
Ei toiminut alussakaan win update. Win itsessään toimi kyllä aluksi hyvin ja meni aktivointi ongelmitta. Mutta se updaten toimimattomuus liittyi aina ilmoitukseen vääränlaista CPU:sta. Ryzen 1200 AF käytössä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 948
Ei toiminut alussakaan win update. Win itsessään toimi kyllä aluksi hyvin ja meni aktivointi ongelmitta. Mutta se updaten toimimattomuus liittyi aina ilmoitukseen vääränlaista CPU:sta. Ryzen 1200 AF käytössä.
Olisihan tuo voinut helposti ohi mennä, tuskin oli tämä ketju enää seurannassa. Ainakin virtuaalikoneessa lähti päivitykset latautumaan, katsotaan mitä tapahtuu kun lähtee asennusvaiheeseen.

Edit. Kaikki asentui virtuaalikoneessa ilman ongelmia (tämä tosin Home Premium, mutta ei pitäisi olla vaikutusta tuohon). Vaatii varmaan tuo sinun W7 tiettyjen päivitysten käsin lataamista, että saa toimimaan.

Löytyi tuollaiset, kun ei noita voi vuosien takaa muistaa: Eli noiden pitäisi päivittää Servicing Stackit ym, jotka Windows Update tarvitsee toimiakseen.

"If the Window 7 update stuck issue persists, you need to download the updates KB3020369, KB3172605, KB3125574 and KB3177467 from Microsoft Update Catalog. Then install them one by one on your PC."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 948
Mikä CPU sinulla?
7800X3D ja näkyy tuona myös virtuaalikoneessa. Päivitin ylempää viestiä. Asensin tosin itse tehdyltä ISO tiedostolta, jossa oli suurin osa päivityksistä jo valmiina.

Edit.

Windows 7 SP1: Microsoft Update -luettelo tai Microsoft Windows 7 Service Pack 1 Download | TechPowerUp
KB3020369: Download X64-järjestelmien Windows 7:n päivitys (KB3020369) from Official Microsoft Download Center
KB3172605: Download X64-järjestelmien Windows 7:n päivitys (KB3172605) from Official Microsoft Download Center
KB3125574: Microsoft Update -luettelo tai Microsoft Windows 7 Convenience Rollup Download | TechPowerUp
KB3177467: Microsoft Update -luettelo

Update Catalogista ladatessa pitää katsoa että oikea versio mille lataa.

Jos ei noista mikään asennu, niin sitten jokin ihme ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 227
7800X3D ja näkyy tuona myös virtuaalikoneessa. Päivitin ylempää viestiä. Asensin tosin itse tehdyltä ISO tiedostolta, jossa oli suurin osa päivityksistä jo valmiina.

Edit.

Windows 7 SP1: Microsoft Update -luettelo tai Microsoft Windows 7 Service Pack 1 Download | TechPowerUp
KB3020369: Download X64-järjestelmien Windows 7:n päivitys (KB3020369) from Official Microsoft Download Center
KB3172605: Download X64-järjestelmien Windows 7:n päivitys (KB3172605) from Official Microsoft Download Center
KB3125574: Microsoft Update -luettelo tai Microsoft Windows 7 Convenience Rollup Download | TechPowerUp
KB3177467: Microsoft Update -luettelo

Update Catalogista ladatessa pitää katsoa että oikea versio mille lataa.

Jos ei noista mikään asennu, niin sitten jokin ihme ongelma.
Kiitos! Pitää kokeilla huomenna noita. Yritin jotain asentaa tuolta catalogista, siis jonkun toisen ohjeen mukaisesti, jonka löysin aiemmin tänään, mutta mikään noista ei asennu vaan tulee joku virheilmoitus. Ehkä huomenna on parempi päivä ;)...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 377
Viestejä
4 159 027
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom