Windows 11 ohitti Windows 10:n Steamin käytetyimpänä käyttöjärjestelmänä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 106
Elokuun Steam Hardware & Software Surveyn mukaan Windows 11 on ohittanut Windows 10:n suosituimpana käyttöjärjestelmänä.
Windows 11 sai kasvatettua osuuttaan elokuussa peräti 3,36 prosenttiyksikköä, kun Windows 10:n osuus laski 3,07 prosenttiyksikköä. Windows 11:n osuus Steamissa on nyt 49,17 % kaikista käyttöjärjestelmistä.

Lähde: Steam Hardware & Software Survey
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 486
Back to school ja ostettu uudet koneet, joissa w11. Tietysti myös w10 eol noin vuoden päästä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 325
veikkaisin että halpisläppäreitä suuri osa win11.
Jep. Linuxin ja chromeOS:n osuus lienee alle 10%. Loput on noita win11 koneita.

Kalliissa läppäreissä chrome os vaihtuu mäkkeihin, kenties hieman isommalla osuudella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.04.2023
Viestejä
369
No, taidan sitten aikanaan päivitellä Win11. En vielä ihan niin paljon jaksa säädellä, että Linuxiin vaihtaisin. Ero on kaventunut, mutta pelit pyörivät silti edelleen vähän heikommin Linuxilla.

Saahan sieltä Win11 kuitenkin mainokset jne. pois niin luultavasti vaihtelen siihen.
 

JDF

Tukijäsen
Liittynyt
31.01.2024
Viestejä
30
Win10 EOL jälkeen varmaan aikalailla pakko siirtyä käyttämään Linuxia myös pelaamisen osalta. Sitten pelataan sitä mitä on tarjolla.
 

Aasis

Sofistikoitumaton dokaaja
Platinum-jäsen
Premium+ ☆☆☆
Team SER
NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10
Joka toinen windows hyvä ja joka toinen paska. Valitettavasti eivät Redmondissa jaksa, jalkoihin särkee ja vituttaa, niin näyttää pahalta kallistumalta, ettei Windows 12 tmspo ehdi pelastaa :angry:
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 794
Ainut ero win11 ja win10 välillä joka vähän kirvelee, että muutama oikean hiiren napin painalluksen takana oleva juttu on siirtynyt yhden tason kauemmaksi. 1080p koneissa harmittaa. 4K näytöillä on ihan hyvä, että valikot ovat vähän väljempiä.
Eli syy olla päivittämättä win10 -> win11 ovat aika olemattomat. Mitään muuta eroa ei noissa sitten oikeastaan ole, joka normikäyttöön vaikuttaisi. (toki jos yrittää serrirautaa käyttää, niin Linux on sitten parempi vaihtoehto)
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 358
Sinänsä toki käyttäminen tässä Steam kontekstissa on täsmälleen samanlaista kuin kympissäkin. Mitä nyt Ryzenin omistajille tuo 24H2 päivitys on varmasti tullessaan erinomainen kun kerran pelaamisesta puhutaan (Intelillekin jees joissakin poikkeustapauksissa).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 052
Onko kenelläkään tiedossa hyvää keittokirja ohjetta että miten tuo w11 kannattaisi puukottaa heti asennuksessa että saisi siitä paremman ja window 10:maisemman? Ainakin kaikista käyttöjärjestelmän hakutoiminnoista pitäisi netti saada rajata pois, vituttaa hakea mitään kun sitten paras hakuehdotos firefox.exelle on joku bingin paska hakutulos.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 106
Onko kenelläkään tiedossa hyvää keittokirja ohjetta että miten tuo w11 kannattaisi puukottaa heti asennuksessa että saisi siitä paremman ja window 10:maisemman? Ainakin kaikista käyttöjärjestelmän hakutoiminnoista pitäisi netti saada rajata pois, vituttaa hakea mitään kun sitten paras hakuehdotos firefox.exelle on joku bingin paska hakutulos.
Kyllä sulla siellä nyt jotkut omat viritykset kusee jos hakutulokset tarjoaa netistä jotain ennen asennettua softaa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
551
Win11 on käytännössä sama kuin w10. Oikeastaan vain feature update joka brändätty uudeksi. Vähän kuin w8 - w8.1
Ei se nyt ihan sama ole. Itse ainakin huomannut suuren eron siinä, että monet ikivanhat laitteet ja niiden ajurit toimii kympillä, mutta ei 11:lla. Että jotain siellä pinnan alla on tapahtunut. Muutenhan niissä ei paljon eroa ole, paitsi 11 paljon paremman näköinen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 478
Onko kenelläkään tiedossa hyvää keittokirja ohjetta että miten tuo w11 kannattaisi puukottaa heti asennuksessa että saisi siitä paremman ja window 10:maisemman? Ainakin kaikista käyttöjärjestelmän hakutoiminnoista pitäisi netti saada rajata pois, vituttaa hakea mitään kun sitten paras hakuehdotos firefox.exelle on joku bingin paska hakutulos.
Tämän linkin aikaleiman pitäisi viedä suoraan oikeaan kohtaan ohjeessa:


Lähes vastaavahan oli myös Win10:ssä.

Ja tosiaan, ei niiden webbitulosten pitäisi missään tilanteessa näkyä ennen paikallista hakutulosta, mutta toki jos esim. typottaa sovelluksen nimen väärin, niin se on eri asia.
 

JDF

Tukijäsen
Liittynyt
31.01.2024
Viestejä
30
Onko kenelläkään tiedossa hyvää keittokirja ohjetta että miten tuo w11 kannattaisi puukottaa heti asennuksessa että saisi siitä paremman ja window 10:maisemman? Ainakin kaikista käyttöjärjestelmän hakutoiminnoista pitäisi netti saada rajata pois, vituttaa hakea mitään kun sitten paras hakuehdotos firefox.exelle on joku bingin paska hakutulos.
GitHubissa on kasa erillaisia vaihtoehtoja mutta en muista mikä oli hyvä, olen palannut kaksi kertaa W10 ja nyt pysyvästi. Työkoneella on ikävä kyllä pakko käyttää.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 478
GitHubissa on kasa erillaisia vaihtoehtoja mutta en muista mikä oli hyvä, olen palannut kaksi kertaa W10 ja nyt pysyvästi. Työkoneella on ikävä kyllä pakko käyttää.
W10 on minunkin valinta, mutta ensi vuonna se on pakko vaihtaa, kun kympin tuki loppuu.
 

JDF

Tukijäsen
Liittynyt
31.01.2024
Viestejä
30
Saisiko perusteluja noille? Käytettävyys muuttui kyllä hyvin vähän tavalliselle käyttäjälle.
Ihan yleisellä tasolla käyttäjäkokemus mutta jos jotain nyt haluat perusteina niin
  • Salakavalasti tarjoaa itseään W10 päivitysvalikossa päivityksenä, olen mennyt epähuomiossa / väsyneenä tähän halpaan jo vissiin kahdesti.
  • Lyhennetyt kontekstivalikot
  • Käynnistä-valikon muotoilu
  • Tehtäväpalkin muokkausrajoitukset
  • Pakotettu Microsoft-tilin kirjautuminen (koskee vain Home editionia)
  • Rajoitetut tehtäväpalkin ominaisuudet
  • Suorituskykyongelmat jotka on W11 "exclussiivisia" (omalta osalta voin nostaa kuvien ja videoiden käsittelyyn liittyvää jäätämistä file explorerin osalta)
  • Lisälaitteet jotka eivät toimi enää oikein, minulla on itselläni kuulokkeet joiden äänenvoimakkuusrulla ei ohjaa W11:ssä master volumea
  • Tiedostoselaimen muutokset
  • Vähemmän intuitiivinen ilmoitusten hallinta
  • Epäjohdonmukaiset päivitykset / päivitykset jotka palauttaa muutettuja asetuksia
  • Mainosten integrointi, MSN propaganda/roskamainosten työntyminen valikoihin
  • Yksityisyysongelmat, onneksi näitä asetuksia saa vielä pois mutta ne on oletuksena päällä.
  • Järjestelmävaatimukset jotka jättävät valtavan määrän toimivia koneita limboon

Tätä voisi jatkaa loputtomiin, mutta mulle on ihan sama mieltä muut on, itse en tule siirtymään tämän tuotteen käyttäjäksi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 106
Ihan yleisellä tasolla käyttäjäkokemus mutta jos jotain nyt haluat perusteina niin
  • Salakavalasti tarjoaa itseään W10 päivitysvalikossa päivityksenä, olen mennyt epähuomiossa / väsyneenä tähän halpaan jo vissiin kahdesti.
  • Lyhennetyt kontekstivalikot
  • Käynnistä-valikon muotoilu
  • Tehtäväpalkin muokkausrajoitukset
  • Pakotettu Microsoft-tilin kirjautuminen (koskee vain Home editionia)
  • Rajoitetut tehtäväpalkin ominaisuudet
  • Suorituskykyongelmat jotka on W11 "exclussiivisia" (omalta osalta voin nostaa kuvien ja videoiden käsittelyyn liittyvää jäätämistä file explorerin osalta)
  • Lisälaitteet jotka eivät toimi enää oikein, minulla on itselläni kuulokkeet joiden äänenvoimakkuusrulla ei ohjaa W11:ssä master volumea
  • Tiedostoselaimen muutokset
  • Vähemmän intuitiivinen ilmoitusten hallinta
  • Epäjohdonmukaiset päivitykset / päivitykset jotka palauttaa muutettuja asetuksia
  • Mainosten integrointi, MSN propaganda/roskamainosten työntyminen valikoihin
  • Yksityisyysongelmat, onneksi näitä asetuksia saa vielä pois mutta ne on oletuksena päällä.
  • Järjestelmävaatimukset jotka jättävät valtavan määrän toimivia koneita limboon

Tätä voisi jatkaa loputtomiin, mutta mulle on ihan sama mieltä muut on, itse en tule siirtymään tämän tuotteen käyttäjäksi.
Ihan ensimmäinen noista liittyy Win10, ei Win11. Suurin osa noista näyttäisi olevan ihan makuasioita, jokainen saa tykätä tai olla tykkäämättä muutoksista mutta ei kannata omaa mielipidettä julistaa faktana.
Mitä tarkoitat tuolla kuvien ja videoiden käsittelyyn liittyvällä jäätämisellä? Explorerin jumittelua jossain kansiossa missä on paljon niitä? Tuskin liittyy Win11 itseensä, samankaltaisia ongelmia on raportoitu enemmän tai vähemmän satunnaisesti niin kauan kuin kuvien ja videoiden esikatselu on ollut olemassa Windowsissa. Ulkomuistista mitään yksittäistä syytä ei ole paljastunut, mutta joissain tapauksissa vika on ollut koodekkien puolella.
Mainokset saa kytkettyä aika hyvällä prosentilla pois, en muista Windowsin mainostaneen mulle muuta kuin OneDriven lisätilan hankkimista kun siellä on joku prosentti pari enää tilaa jäljellä.
Järjestelmävaatimuksista voidaan olla osin samaa mieltä, toisaalta tuo on varmaan historian suurin yksittäinen tietoturvaparannus Windowseissa.
 

JDF

Tukijäsen
Liittynyt
31.01.2024
Viestejä
30
Ihan ensimmäinen noista liittyy Win10, ei Win11. Suurin osa noista näyttäisi olevan ihan makuasioita, jokainen saa tykätä tai olla tykkäämättä muutoksista mutta ei kannata omaa mielipidettä julistaa faktana.
Mitä tarkoitat tuolla kuvien ja videoiden käsittelyyn liittyvällä jäätämisellä? Explorerin jumittelua jossain kansiossa missä on paljon niitä? Tuskin liittyy Win11 itseensä, samankaltaisia ongelmia on raportoitu enemmän tai vähemmän satunnaisesti niin kauan kuin kuvien ja videoiden esikatselu on ollut olemassa Windowsissa. Ulkomuistista mitään yksittäistä syytä ei ole paljastunut, mutta joissain tapauksissa vika on ollut koodekkien puolella.
Mainokset saa kytkettyä aika hyvällä prosentilla pois, en muista Windowsin mainostaneen mulle muuta kuin OneDriven lisätilan hankkimista kun siellä on joku prosentti pari enää tilaa jäljellä.
Järjestelmävaatimuksista voidaan olla osin samaa mieltä, toisaalta tuo on varmaan historian suurin yksittäinen tietoturvaparannus Windowseissa.
Alunperin sanoin vain että en aio itse siirtyä käyttämään sitä. Käyttökokemus on toki yksilöllistä mutta netti on täynnä kyllä samaa mielipidettä jota ilmaisin tässäkin keskustelussa.

Ja tuo explorerin / kuvasovellusten jäätäminen on kyllä tasan tarkkaan W11 sidonnainen. Voi tosiaan liittyä codecceihin koska tuonne tulee icloudista kamaa. W10 2021- sitä ei ollut, puhtaassa W11 asennuksessa 2022 oli, ja nyt W11 vahinkopäivityksen jälkeen jälleen piti todeta että ei tuota voi käyttää.
W10 puhdas asennus ja kas kummaa kun asiat toimivat niinkuin pitääkin. Minulla ei ole mitään intressiä selvittää mistä se johtuu kun sitä W11 ei ole kuitenkaan pakko käyttää kotona.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 106
Alunperin sanoin vain että en aio itse siirtyä käyttämään sitä. Käyttökokemus on toki yksilöllistä mutta netti on täynnä kyllä samaa mielipidettä jota ilmaisin tässäkin keskustelussa.

Ja tuo explorerin / kuvasovellusten jäätäminen on kyllä tasan tarkkaan W11 sidonnainen. Voi tosiaan liittyä codecceihin koska tuonne tulee icloudista kamaa. W10 2021- sitä ei ollut, puhtaassa W11 asennuksessa 2022 oli, ja nyt W11 vahinkopäivityksen jälkeen jälleen piti todeta että ei tuota voi käyttää.
W10 puhdas asennus ja kas kummaa kun asiat toimivat niinkuin pitääkin. Minulla ei ole mitään intressiä selvittää mistä se johtuu kun sitä W11 ei ole kuitenkaan pakko käyttää kotona.
Se että itsellä ei ole ollut aiemmin ongelmia ei tarkoita ettei sellaisia ongelmia olisi muilla ollut. Kuten totesin, itse muistan lukeneeni tuon kaltaisista ongelmista niin kauan kuin kuvien ja videoiden esikatselu ylipäätään on ollut olemassa, videoiden osalta itsellä oli ongelmia jo XP:llä, sen jälkeisistä en muista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 804
Viestejä
4 385 670
Jäsenet
72 855
Uusin jäsen
ilevaan

Hinta.fi

Ylös Bottom