Windows 11 keskustelu

Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
889
Toi Dev tuli kysymättä Microsoft Storesta päivityksiä haettaessa. Eikä sitä tosiaan näytä pois saavan.

Kokeilin muuten tuota uutta tiistain päivityksessä tullutta (vanhaa ominaisuutta).
1697117857104.png


Ja huonolta ja sekavalta sotkulta näyttää. Paljon parempi kun näkyy vain näin:

1697117894139.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 374

Näyttäisi toimivan kun kokeilin VMwaressa. Win10 x64 22H2n asensin ensin ja mounttasin Win11 x64 22H2:n ja ajoin setup.exe /product server komennon komentokehotteessa. Juuri Win11 asentuu.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 809
Eip. Eilen tehty puhdas asennus ja päivitetty, juuri äsken vielä tarkistin päivitykset, boottasin, ei mitään tommoista. Win 11 Pro, ei valinnaisia päivityksiä valittuna/asennettuna.
Jos olet ilmoittanut (jättämällä rastittamatta), että et halua kaikkia päivityksiä heti kun niitä on saatavilla, niin odota kärsivällisesti. Se yksi rasti ei säätele pelkästään valinnaisia päivityksiä, eivätkä kaikki kuukausipäivityksen osat tule kaikille heti. Tämä siis on muutos entiseen.

 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 170
Mulla on asetusten mukaan digitaalinen lisenssi, jos siirrään sen uuteen tietokoneeseen niin ei kai se vanha voi jotenkin uudelleen aktivoitua formatoinnin jälkeen?
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
889
Jos ottaa hiirellä kiinni tiedostosta ja raahaan sen työpöydälle niin minkä takia se hyppää eri paikkaan aina. Tarkoitus olisi saada se viimeiseksi mutta ei vain siihen jää, keinoja?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
141
Jos ottaa hiirellä kiinni tiedostosta ja raahaan sen työpöydälle niin minkä takia se hyppää eri paikkaan aina. Tarkoitus olisi saada se viimeiseksi mutta ei vain siihen jää, keinoja?
Oletko tarkistanut kuvakkeiden järjestelyasetukset työpöydällä? Klikkaa hiiren kakkosnappulalla työpöydällä ja tarkista View- ja Sort by-valikoiden asetukset. Onko esim. Auto arrange tai nimen mukaan järjestely käytössä?
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
889
Oletko tarkistanut kuvakkeiden järjestelyasetukset työpöydällä? Klikkaa hiiren kakkosnappulalla työpöydällä ja tarkista View- ja Sort by-valikoiden asetukset. Onko esim. Auto arrange tai nimen mukaan järjestely käytössä?
Ei ole missään täppää. Kyllä tämä antaa paikkaa vaihtaa sitten työpöydällä ollessaan mutta kopioidessa se vaan ei siihen jää vaikka tuossa windowsin omasta mielestä kyllä tulee se raahausele että pitäisi jäädä.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
889
mitäs haittaa tuosta on?
No sitä haittaa, että jos oletkin näpytellyt jotain väärin ja vanhasta muistista klikkaat ruksista kiinni niin se väärä tieto jää sinne.

Edit. En kyllä löydä enää tuota asetusta mistä sen sai pois päältä, mutta ei siis ole enää päällä.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 170
Onko muilla ollut ongelmia sleep moden kanssa kannettavalla? Jos laitan koneen uneen niin monesti se menee vaan lukitus näyttöön tai uneen mutta tuulettimet pyörii silti hiljaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 320
No sitä haittaa, että jos oletkin näpytellyt jotain väärin ja vanhasta muistista klikkaat ruksista kiinni niin se väärä tieto jää sinne.

Edit. En kyllä löydä enää tuota asetusta mistä sen sai pois päältä, mutta ei siis ole enää päällä.
Notepad ei siis tallenna itse tiedostoa automaattisesti, vaan tallentaa sen hetkisen session jota jatkaa seuraavalla kerralla. Tallennus pitää edelleen manuaalisesti tehdä ja varmistaa haluaako sen tehdä...


With this update, Notepad will start automatically saving your session state allowing you to close Notepad without any interrupting dialogs and then pick up where you left off when you return. Notepad will automatically restore previously open tabs as well as unsaved content and edits across those open tabs. Saved session state does not impact any of your files, though, and it is still your choice whether to save or discard unsaved changes to files anytime you close a tab. You can turn this feature off in app settings if you would prefer to have a fresh start every time you open Notepad.

Ja oikeassa yläkulmassa olevaa hammasratasta klikkaamalla voi tuon ominaisuuden poistaa käytöstä.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
889
Samaa typeryyttä kuin se Windowsiin tullut: Jatka siitä mihin jäit, joka sotkee vain kaiken ennen kuin auttaa mitään. Tarkoitan, että kun kirjaudut ulos ja menet toiselle tilille niin sitten sammuttamassa että hei joku toinen käyttää konettasi. Tähän taisi liittyä myös Fast Start jotenkin.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
364
Minkälainen tämä Windows 11 on käytettävyydeltään ja suorituskyvyltään? Jos tässä uutta konetta alkaa jossain vaiheessa kasailemaan, niin kannattaako suosiolla pysyä vielä Windows 10 versiossa ja siirtyä sitten siitä
Windows 12?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 988
Minkälainen tämä Windows 11 on käytettävyydeltään ja suorituskyvyltään? Jos tässä uutta konetta alkaa jossain vaiheessa kasailemaan, niin kannattaako suosiolla pysyä vielä Windows 10 versiossa ja siirtyä sitten siitä
Windows 12?
AMD:lla ei kai niin tarkka, mutta uusilla Inteleillä ei taida kymppi osata laittaa säikeitä oikeille ytimille. Pientä takapakkia joissakin asioissa, ja pitää heti alkuun joitakin asioita säätää kohdilleen, että mukavampi käyttää. Suorituskyvyssä ei merkittäviä eroja.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 043
Minkälainen tämä Windows 11 on käytettävyydeltään ja suorituskyvyltään? Jos tässä uutta konetta alkaa jossain vaiheessa kasailemaan, niin kannattaako suosiolla pysyä vielä Windows 10 versiossa ja siirtyä sitten siitä
Windows 12?
En usko että windows 12 on vielä 2v päästä kovin tukevassa kunnossa kun W10 tuki päättyy. Ennemmin hyppää W11 kelkkaan kun päivitys tulee ajankohtaiseksi ja odottaa sen kanssa että 12 saa yhen tai kaks kunnon päivitystä ja ekat ongelmat on hoidettu.

Itsehän elän bleeding edgellä ja odotan yleensä ~1kk ennen kuin hyppään uuteen käyttöjärjestelmään.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 274
Minkälainen tämä Windows 11 on käytettävyydeltään ja suorituskyvyltään? Jos tässä uutta konetta alkaa jossain vaiheessa kasailemaan, niin kannattaako suosiolla pysyä vielä Windows 10 versiossa ja siirtyä sitten siitä
Windows 12?
Tämä on pohjimmiltaan ihan mielipidekysymys.

Itse käytän mieluummin Windows 11:ta kuin 10:iä. 10 tuntuu antiikkisen vanhanaikaiselta nykyisin. Henkilöt, joilla on voimakas muutosvastarinta, tuntuvat olevan äänessä ja valittavan siitä, että jotkut käyttöliittymän asiat ovat vähän eri paikoissa kuin ennen (ja yrittävät väkisin erilaisilla kikoilla muokata siitä samanlaista kuin vanha versio). Itse en kuulu tuohon joukkoon ja totuin muuttuneisiin asioihin parissa päivässä.

En suosittele uuteen koneeseen laittamaan vanhentunutta käyttistä, paitsi mahdollisesti silloin, jos tiedät kuuluvasi tuohon muutosvastarintaisten jäärien joukkoon... Windows 10:n tuki loppuu 2 vuoden kuluttua eli aika pian.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 066
Tämä on pohjimmiltaan ihan mielipidekysymys.

Itse käytän mieluummin Windows 11:ta kuin 10:iä. 10 tuntuu antiikkisen vanhanaikaiselta nykyisin. Henkilöt, joilla on voimakas muutosvastarinta, tuntuvat olevan äänessä ja valittavan siitä, että jotkut käyttöliittymän asiat ovat vähän eri paikoissa kuin ennen (ja yrittävät väkisin erilaisilla kikoilla muokata siitä samanlaista kuin vanha versio). Itse en kuulu tuohon joukkoon ja totuin muuttuneisiin asioihin parissa päivässä.

En suosittele uuteen koneeseen laittamaan vanhentunutta käyttistä, paitsi mahdollisesti silloin, jos tiedät kuuluvasi tuohon muutosvastarintaisten jäärien joukkoon... Windows 10:n tuki loppuu 2 vuoden kuluttua eli aika pian.
Muutosvastarinta on se höpöhöpöselitys millä myydään kaikkea paskaa toimivan tilalle.

Windows 11 ei tuo työkäytössä minkäänlaista työtehoa lisää. Siinä ei ole yhtäkään sellaista asiaa mikä auttaa tekemään jonkun asian nopeammin ja tehokkaammin. Päin vastoin UI:sta puuttuvat ja/tai pitkään puuttuneetasiat vain hidastavat. Mielikuvalla siitä mikä on vanhanaikaista ei ole mitään relevanssia missään mielessä. Vain sillä millä asiat toimii nopeammin, helpommin ja paremmin sille käyttäjälle.

Siksi joka ainoa työkoneeni (3 kpl) on windows 10.

Sen sijaan tietokonepeleissä testit alkavat osoittaa pientä nopeuseroa windows 11 hyväksi ja muutamia uusia pelien tekniikoita löytyy vain windows 11:sta. Siksi jokainen pelikoneeni on windows 11 (4 kpl).
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 871
Windows 11:n scheduler pitäisi olla parempi ajatellen ISOpieni-ydin-arkkitehtuurin prossuja (Intel 12th gen:stä ylöspäin). Lähdettä en tähän hätään löydä, muistan lukeneeni asiasta useampaan otteeseen niin täällä, kuin muualla interwebissä.

UI:n/UX:n puolelta: makuasia, sanoi Musti kun muniaan nuoli. Itsekin pidän 10:n ulkoasusta/toiminnallisuudesta enemmän. Taskbar ungrouping, automaattisesti kaikki ikonit näkyvillä system trayssä ja perinteinen right-click-valikko suurimpina aspekteina. Ensinmainittuun onneksi tulossa/tullut päivitys. On siinä 11:ssä hyviäkin puolia (visuaalisesti miellyttävämpi), mutta vielä en ole siirtynyt päivittäisessä käytössä (työpaikan testikoneella 11 käytössä).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Asensin uuden Windows 11 uudelle ssd levylle ilman nettiä usb tikulta ja vanha käyttäjänimi ilmestyi näkyville ja on heti käytössä. Ihmettelin sitten, että miten on mahdollista ja biosissa sen täytyy olla tallennettuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10
Minulla on vanha W10 Pro-kone ja olen hiljalleen siirtymässä uuteen W11 Home-koneeseen. Molemmat rinnakkain käytössä jonkin aikaa. W10 aktivoitu verkkolisenssillä.
Jos poistan aktivoinnin W10-koneesta, eikös sen pitäisi toimia sen jälkeen entiseen tapaan - paitsi jotkut kustomointimahdollisuudet vain poistuvat?
Onko verkkolisenssi, jolla on aktivoitu W10 Pro yhteensopiva W11 Homen aktivoimiseen, vai pitäisikö minun asentaa uusi kone uudelleen W11 Pro:ksi jotta lisenssin voi siirtää?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 563
Windows 11:n scheduler pitäisi olla parempi ajatellen ISOpieni-ydin-arkkitehtuurin prossuja (Intel 12th gen:stä ylöspäin). Lähdettä en tähän hätään löydä, muistan lukeneeni asiasta useampaan otteeseen niin täällä, kuin muualla interwebissä.

UI:n/UX:n puolelta: makuasia, sanoi Musti kun muniaan nuoli. Itsekin pidän 10:n ulkoasusta/toiminnallisuudesta enemmän. Taskbar ungrouping, automaattisesti kaikki ikonit näkyvillä system trayssä ja perinteinen right-click-valikko suurimpina aspekteina. Ensinmainittuun onneksi tulossa/tullut päivitys. On siinä 11:ssä hyviäkin puolia (visuaalisesti miellyttävämpi), mutta vielä en ole siirtynyt päivittäisessä käytössä (työpaikan testikoneella 11 käytössä).
Tuo perinteinen right-click valikko meinas olla suurin kompastuskivi itsellä win11 siirtymisessä mutta tuon sai onneksi palautettua pikku rekisterinmuutoksella.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 988
Minulla on vanha W10 Pro-kone ja olen hiljalleen siirtymässä uuteen W11 Home-koneeseen. Molemmat rinnakkain käytössä jonkin aikaa. W10 aktivoitu verkkolisenssillä.
Jos poistan aktivoinnin W10-koneesta, eikös sen pitäisi toimia sen jälkeen entiseen tapaan - paitsi jotkut kustomointimahdollisuudet vain poistuvat?
Onko verkkolisenssi, jolla on aktivoitu W10 Pro yhteensopiva W11 Homen aktivoimiseen, vai pitäisikö minun asentaa uusi kone uudelleen W11 Pro:ksi jotta lisenssin voi siirtää?
Onko sinulla se koodi jossakin tallessa, vai ainoastaan MS tiliin sidottu? Home pitäisi pystyä päivittämään PRO:ksi vaihtamalla lisenssi avain ja antamalla PRO:n koodi. Toiseen suuntaan vaatii uuden asennuksen. En tiedä onnistuuko, jos on pelkästään tiliin sidottu lisenssi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10
Onko sinulla se koodi jossakin tallessa, vai ainoastaan MS tiliin sidottu? Home pitäisi pystyä päivittämään PRO:ksi vaihtamalla lisenssi avain ja antamalla PRO:n koodi. Toiseen suuntaan vaatii uuden asennuksen. En tiedä onnistuuko, jos on pelkästään tiliin sidottu lisenssi.
OK, kiitos. Koodi on ehtinyt jo hukkua, lisenssi sidottu MS-tiliin. Täytynee kokeilla mitä tapahtuu kun "deaktivoi" W10-koneen ja kirjautuu sitten uuteen sisään verkkotunnuksella.
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
140
Päivitän kokonaan uudelle kovalevylle win10 -> win 11 puhtaalla asennuksella. Minulla on lisäksi kaksi muuta levyä joilla pelejä ja ohjelmia. Mikäli haluan vetää sileäksi myös nämä kaksi muuta levyä siinä samalla, niin teenkö niille vain normi alustuksen ennen win11 asennusta vai mitenkä tämä olisi järkevin tehdä? Ilmeisesti tässäkin tapauksessa windowsia puhtaasti asentaessa, kannattaa muut levyt olla irti tai disabloitu?
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
653
Päivitän kokonaan uudelle kovalevylle win10 -> win 11 puhtaalla asennuksella. Minulla on lisäksi kaksi muuta levyä joilla pelejä ja ohjelmia. Mikäli haluan vetää sileäksi myös nämä kaksi muuta levyä siinä samalla, niin teenkö niille vain normi alustuksen ennen win11 asennusta vai mitenkä tämä olisi järkevin tehdä? Ilmeisesti tässäkin tapauksessa windowsia puhtaasti asentaessa, kannattaa muut levyt olla irti tai disabloitu?
Itse olen vain asennusohjelmassa poistanut kaikki osiot joka levyltä ja sitten valinnut levyn, jolle haluan asentaa. Hyvin on pelannut
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
889
Itse olen vain asennusohjelmassa poistanut kaikki osiot joka levyltä ja sitten valinnut levyn, jolle haluan asentaa. Hyvin on pelannut
Tässä on vain se ongelma, että Windowsilla on paha tapa asennella myös niille muille levyille. Eli kannattaa vain kytkeä ne irti asennuksen ajaksi.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
653
Tässä on vain se ongelma, että Windowsilla on paha tapa asennella myös niille muille levyille. Eli kannattaa vain kytkeä ne irti asennuksen ajaksi.
Näin olen kuullut, mutta ei ole itsellä tapahtunut. Ehkä jokaisen levyn jokaisen osion poistaminen on minua varjellut, koneissani (6 kpl) on neljässä 4 tai enemmän levyjä. Levynhallinnasta sitten muille levyille käyttöönotto.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 170
Ei kyllä vakuuta tämä explorer. Preview kuvat vetää koko appin jumiin välillä ja pehmeää skrollausta ei tueta.
 
Liittynyt
10.04.2017
Viestejä
541
Onko muilla ongelmia microsoft store päivitysten kanssa? Ollut jo useamman päivän ongelma ettei lataa päivityksiä (tai asenna), lataus kyllä käynnistyy mutta ei mene siitä eteenpäin. Lisäks xbox game bar plugin päivitys ei lähde edes lataamaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
880
Onko muilla ongelmia microsoft store päivitysten kanssa? Ollut jo useamman päivän ongelma ettei lataa päivityksiä (tai asenna), lataus kyllä käynnistyy mutta ei mene siitä eteenpäin. Lisäks xbox game bar plugin päivitys ei lähde edes lataamaan.
1698249237970.png


ja tuolta ehkä jompi kumpi näistä voi auttaa:

1698249265342.png
 
Liittynyt
16.01.2020
Viestejä
140
Oliko tässä win11 nyt jotain parannusta/älyä HDR toiminnan osalta vai pitääkö tässä renkata entiseen(win10) malliin sitä itse päälle ja pois esim. työpöytä ja hiiren oikean kautta näytön asetukset? Oliko tuo auto HDR vain jokin keinotekoinen parannus sdr matskulle? Pelaamisesta nyt lähinnä kyse.. Eli miten toimia windowsin HDR asetusten kanssa tänä päivänä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
880
Ei ole kovin helppokäyttöinen tai intuitiivinen HDR-hallinta Windows yhdessätoistakaan.

HDR moodin on/off toimii samalla tavalla kuin kympissä asetuksista, mutta sille on nyt myös pikanäppäinyhdistelmä Win + Alt + B.

Yhteentoista on saatavilla HDR calibration sovellus (linkki löytyy sieltä windowsin HDR-asetus sivulta). Sillä voi säätää HDR-asetuksia, jonka perusteella pelit saa tarkemman tiedon näytön HDR-parametreista. Mutta en tiedä onko siitä oikeasti hyötyä, kun HDR:ää tukevat pelit yleensä sisältävät samat säädöt niiden omissa asetuksissa.

Auto-HDR on mikkisoftan ominaisuus, joka lisää HDR-tuen eräisiin peleihin, missä sitä ei ole. Sen toimintaa voi säätää Xbox Game Barista pelin ollessa käynnissä. Game Baarin saa auki painamalla Win+G pelin ollessa käynnissä. Siitä pitää sitten ottaa asetukset ja sieltä laittaa AutoHDR päälle...

1698252876019.png


...ja sitten tosta Adjust HDR Intensity napin alta avautuu slaideri mikä pitää vääntää täysille.

Itse pelasin Skyrim Special Editionin ja Fallout 4:n läpi auto-hdr kanssa ja olisi se merkittävä parannus OLED näytön kanssa.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 320
Ei se ole päällä oletuksena. Edes Pro-versiossa.
Liekkö sitten jotain eroja EU ja esim. USA asennuksissa, kun monessa paikkaa vaan väitetään että Pro versiota asennettaessa se on päällä defaultina, kuten tuolla Toms Hardwaren artikkelissakin mainitaan. En ole asentanut itse Win11 toviin, että onko siellä jokin ruksi sitä varten, vai onko se esim. EUssa estetty jonkin lakipykälän takia, näissä kun ei nykyään perässä pysy.

Windows 11 Pro force-enables the software version of BitLocker during installation, without providing a clear way to opt out.

Taikka esim. täällä:
BitLocker is bundled with the Pro and Enterprise editions of Windows 11. So, there’s no way you can install these editions without it.

Ja jos ostaa pakettikoneen taikka läppärin, jossa esiasennettu Windows 11, niin siellä on BitLocker monesti päällä ihan Home versiossakin, näin oli kun tuossa alkukesästä Lenovon läppärin ostin porukoille.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 077
Liekkö sitten jotain eroja EU ja esim. USA asennuksissa, kun monessa paikkaa vaan väitetään että Pro versiota asennettaessa se on päällä defaultina, kuten tuolla Toms Hardwaren artikkelissakin mainitaan. En ole asentanut itse Win11 toviin, että onko siellä jokin ruksi sitä varten, vai onko se esim. EUssa estetty jonkin lakipykälän takia, näissä kun ei nykyään perässä pysy.

Windows 11 Pro force-enables the software version of BitLocker during installation, without providing a clear way to opt out.

Taikka esim. täällä:
BitLocker is bundled with the Pro and Enterprise editions of Windows 11. So, there’s no way you can install these editions without it.

Ja jos ostaa pakettikoneen taikka läppärin, jossa esiasennettu Windows 11, niin siellä on BitLocker monesti päällä ihan Home versiossakin, näin oli kun tuossa alkukesästä Lenovon läppärin ostin porukoille.
Tuo riippuu siitä miten käyttikseen ensimmäisellä kerralla kirjautuu. Tämä on yksi monista syistä miksi itse suosin paikallista tunnusta.

BitLocker encryption is available on supported devices running Windows 10 or 11 Pro, Enterprise, or Education.

On supported devices running Windows 10 or newer BitLocker will automatically be turned on the first time you sign into a personal Microsoft account (such as @outlook.com or @hotmail.com) or your work or school account.

BitLocker is not automatically turned on with local accounts, however you can manually turn it on in the Manage BitLocker tool.
 
Liittynyt
10.04.2017
Viestejä
541
ja tuolta ehkä jompi kumpi näistä voi auttaa:
Kokeilin molemmat mutta ei korjannut ongelmaa, tein saman myös sovelluksille joiden päivitykset ei onnistu.

Erikoista että tuon storen päivitykset toimi noin viikko sitten kun latasin pelin sieltä, mitään asetuksia ei oo vaihdettu sen jälkeen. Ongelma tosiaan tuli ilmi kun yritin ladata kirjastosta lisäosan peliin.
 
Liittynyt
14.07.2021
Viestejä
223
Tuo riippuu siitä miten käyttikseen ensimmäisellä kerralla kirjautuu. Tämä on yksi monista syistä miksi itse suosin paikallista tunnusta.
No tämä ainakin selittää sen miksi mulla on Rog Allyssä tämä päällä, vaikka laitteessa vain Win 11 Home. Tein ms-tunnukset kiltisti kun otin laitteen käyttöön.
 
Liittynyt
27.08.2020
Viestejä
250
No tämä ainakin selittää sen miksi mulla on Rog Allyssä tämä päällä, vaikka laitteessa vain Win 11 Home. Tein ms-tunnukset kiltisti kun otin laitteen käyttöön.
Ei ole täällä ainakaan laittanu bitlockeria päälle kun tarkastin, yksi ms tunnus käytössä eikä ole muita koskaan ollutkaan. Win11 PRO.
 
Liittynyt
14.07.2021
Viestejä
223
Ei ole täällä ainakaan laittanu bitlockeria päälle kun tarkastin, yksi ms tunnus käytössä eikä ole muita koskaan ollutkaan. Win11 PRO.
Oisko sit läppärien ja handheld laitteiden juttu et valmista voi ympätä bitlockerin myös Windows Homeen..? Nämä laitteet voi kuitenkin helpommin päätyä pitkäkyntisten käsiin jne.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 027
Oisko sit läppärien ja handheld laitteiden juttu et valmista voi ympätä bitlockerin myös Windows Homeen..? Nämä laitteet voi kuitenkin helpommin päätyä pitkäkyntisten käsiin jne.
Tuo Device Encryption ei ole täysiverinen Bitlocker ja löytyy valmiina myös Homesta. Se menee automaattisesti päälle kunhan tietyt ehdot täyttyy. Mitä itse olen ymmärtänyt niin ehdot on suunnilleen seuraavat:
- TPM
- UEFI
- Secure Boot
- Modern Standby
- Kirjauduttu MS-tilillä

Modern Standby on näistä se vaatimus minkä takia tätä näkee automaattisesti käytössä yleensä vain läppäreissä ja muissa mobiililaitteissa kuten tuo ROG Ally.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 274
Ei ole täällä ainakaan laittanu bitlockeria päälle kun tarkastin, yksi ms tunnus käytössä eikä ole muita koskaan ollutkaan. Win11 PRO.
Sen päälle meno riippuu monesta muustakin asiasta (TPM, secure boot, jne).

System Information -> Device Encryption Support kertoo onko kaikki edellytykset paikallaan.
 
Liittynyt
14.07.2021
Viestejä
223
Tuo Device Encryption ei ole täysiverinen Bitlocker ja löytyy valmiina myös Homesta. Se menee automaattisesti päälle kunhan tietyt ehdot täyttyy. Mitä itse olen ymmärtänyt niin ehdot on suunnilleen seuraavat:
- TPM
- UEFI
- Secure Boot
- Modern Standby
- Kirjauduttu MS-tilillä

Modern Standby on näistä se vaatimus minkä takia tätä näkee automaattisesti käytössä yleensä vain läppäreissä ja muissa mobiililaitteissa kuten tuo ROG Ally.
Osaatko sanoa hidastaako tämä Device Encryption SDD:tä esim. ROG Allyssä, vai oliko tämä nyt vain tuon täysiverisen Bitlockerin ongelma?

Ja lähinnä itseä kiinnostaa suorituskyky pelatessa (fps ja 1% low), johon tällä ei nyt varmasti suurta vaikutusta ole. Käynnistys- ja latausajat yms. ovat ihan ok jo nyt tuon home bitlockerin kanssa.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 809
Oisko sit läppärien ja handheld laitteiden juttu et valmista voi ympätä bitlockerin myös Windows Homeen..? Nämä laitteet voi kuitenkin helpommin päätyä pitkäkyntisten käsiin jne.
Jos kone täyttää vaatimukset, eli osaa olla melkein sammuksissa (S0 low power idle), TPM 2.0, secure boot käytössä, niin Home-versioon asentuu laitesalaukseksi kutsuttu bitlockerin kevytversio. Minun näkemissäni tapauksissa laitesalaus otetaan käyttöön automaattisesti myös silloin kun asennus tehdään paikallisella tunnuksella. Kevytversio salaa vain systeemilevyn ja salausavain generoidaan automaattisesti ja talletetaan TPM-säilöön, varmistuksena MS-tilille, jos käytössä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 588
Viestejä
4 289 244
Jäsenet
71 683
Uusin jäsen
Qlio

Hinta.fi

Ylös Bottom