Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos ottaa hiirellä kiinni tiedostosta ja raahaan sen työpöydälle niin minkä takia se hyppää eri paikkaan aina. Tarkoitus olisi saada se viimeiseksi mutta ei vain siihen jää, keinoja?
Oletko tarkistanut kuvakkeiden järjestelyasetukset työpöydällä? Klikkaa hiiren kakkosnappulalla työpöydällä ja tarkista View- ja Sort by-valikoiden asetukset. Onko esim. Auto arrange tai nimen mukaan järjestely käytössä?
mitäs haittaa tuosta on?Notepadiin on näköjään tullut Auto Save. Otin tosin sen pois päältä asetuksista (When Notepad starts).
mitäs haittaa tuosta on?
Notepad ei siis tallenna itse tiedostoa automaattisesti, vaan tallentaa sen hetkisen session jota jatkaa seuraavalla kerralla. Tallennus pitää edelleen manuaalisesti tehdä ja varmistaa haluaako sen tehdä...No sitä haittaa, että jos oletkin näpytellyt jotain väärin ja vanhasta muistista klikkaat ruksista kiinni niin se väärä tieto jää sinne.
Edit. En kyllä löydä enää tuota asetusta mistä sen sai pois päältä, mutta ei siis ole enää päällä.
mitäs haittaa tuosta on?
Minkälainen tämä Windows 11 on käytettävyydeltään ja suorituskyvyltään? Jos tässä uutta konetta alkaa jossain vaiheessa kasailemaan, niin kannattaako suosiolla pysyä vielä Windows 10 versiossa ja siirtyä sitten siitä
Windows 12?
En usko että windows 12 on vielä 2v päästä kovin tukevassa kunnossa kun W10 tuki päättyy. Ennemmin hyppää W11 kelkkaan kun päivitys tulee ajankohtaiseksi ja odottaa sen kanssa että 12 saa yhen tai kaks kunnon päivitystä ja ekat ongelmat on hoidettu.Minkälainen tämä Windows 11 on käytettävyydeltään ja suorituskyvyltään? Jos tässä uutta konetta alkaa jossain vaiheessa kasailemaan, niin kannattaako suosiolla pysyä vielä Windows 10 versiossa ja siirtyä sitten siitä
Windows 12?
Minkälainen tämä Windows 11 on käytettävyydeltään ja suorituskyvyltään? Jos tässä uutta konetta alkaa jossain vaiheessa kasailemaan, niin kannattaako suosiolla pysyä vielä Windows 10 versiossa ja siirtyä sitten siitä
Windows 12?
Muutosvastarinta on se höpöhöpöselitys millä myydään kaikkea paskaa toimivan tilalle.Tämä on pohjimmiltaan ihan mielipidekysymys.
Itse käytän mieluummin Windows 11:ta kuin 10:iä. 10 tuntuu antiikkisen vanhanaikaiselta nykyisin. Henkilöt, joilla on voimakas muutosvastarinta, tuntuvat olevan äänessä ja valittavan siitä, että jotkut käyttöliittymän asiat ovat vähän eri paikoissa kuin ennen (ja yrittävät väkisin erilaisilla kikoilla muokata siitä samanlaista kuin vanha versio). Itse en kuulu tuohon joukkoon ja totuin muuttuneisiin asioihin parissa päivässä.
En suosittele uuteen koneeseen laittamaan vanhentunutta käyttistä, paitsi mahdollisesti silloin, jos tiedät kuuluvasi tuohon muutosvastarintaisten jäärien joukkoon... Windows 10:n tuki loppuu 2 vuoden kuluttua eli aika pian.
Ei, mutta kannattaa välillä muistaa boottailla konetta, pelkkö hibernate kun ei tosiaan koskaan aja käyttistä alas niin ajan myötä voi alkaa tahmaamaan/sekoilemaan..Onko hibernatesta haittaa ssdlle?
Taisi lähteä vanhalta levyltä käyntiinAsensin uuden Windows 11 uudelle ssd levylle ilman nettiä usb tikulta ja vanha käyttäjänimi ilmestyi näkyville ja on heti käytössä. Ihmettelin sitten, että miten on mahdollista ja biosissa sen täytyy olla tallennettuna.
Windows 11:n scheduler pitäisi olla parempi ajatellen ISOpieni-ydin-arkkitehtuurin prossuja (Intel 12th gen:stä ylöspäin). Lähdettä en tähän hätään löydä, muistan lukeneeni asiasta useampaan otteeseen niin täällä, kuin muualla interwebissä.
UI:n/UX:n puolelta: makuasia, sanoi Musti kun muniaan nuoli. Itsekin pidän 10:n ulkoasusta/toiminnallisuudesta enemmän. Taskbar ungrouping, automaattisesti kaikki ikonit näkyvillä system trayssä ja perinteinen right-click-valikko suurimpina aspekteina. Ensinmainittuun onneksi tulossa/tullut päivitys. On siinä 11:ssä hyviäkin puolia (visuaalisesti miellyttävämpi), mutta vielä en ole siirtynyt päivittäisessä käytössä (työpaikan testikoneella 11 käytössä).
Minulla on vanha W10 Pro-kone ja olen hiljalleen siirtymässä uuteen W11 Home-koneeseen. Molemmat rinnakkain käytössä jonkin aikaa. W10 aktivoitu verkkolisenssillä.
Jos poistan aktivoinnin W10-koneesta, eikös sen pitäisi toimia sen jälkeen entiseen tapaan - paitsi jotkut kustomointimahdollisuudet vain poistuvat?
Onko verkkolisenssi, jolla on aktivoitu W10 Pro yhteensopiva W11 Homen aktivoimiseen, vai pitäisikö minun asentaa uusi kone uudelleen W11 Pro:ksi jotta lisenssin voi siirtää?
OK, kiitos. Koodi on ehtinyt jo hukkua, lisenssi sidottu MS-tiliin. Täytynee kokeilla mitä tapahtuu kun "deaktivoi" W10-koneen ja kirjautuu sitten uuteen sisään verkkotunnuksella.Onko sinulla se koodi jossakin tallessa, vai ainoastaan MS tiliin sidottu? Home pitäisi pystyä päivittämään PRO:ksi vaihtamalla lisenssi avain ja antamalla PRO:n koodi. Toiseen suuntaan vaatii uuden asennuksen. En tiedä onnistuuko, jos on pelkästään tiliin sidottu lisenssi.
Itse olen vain asennusohjelmassa poistanut kaikki osiot joka levyltä ja sitten valinnut levyn, jolle haluan asentaa. Hyvin on pelannutPäivitän kokonaan uudelle kovalevylle win10 -> win 11 puhtaalla asennuksella. Minulla on lisäksi kaksi muuta levyä joilla pelejä ja ohjelmia. Mikäli haluan vetää sileäksi myös nämä kaksi muuta levyä siinä samalla, niin teenkö niille vain normi alustuksen ennen win11 asennusta vai mitenkä tämä olisi järkevin tehdä? Ilmeisesti tässäkin tapauksessa windowsia puhtaasti asentaessa, kannattaa muut levyt olla irti tai disabloitu?
Itse olen vain asennusohjelmassa poistanut kaikki osiot joka levyltä ja sitten valinnut levyn, jolle haluan asentaa. Hyvin on pelannut
Näin olen kuullut, mutta ei ole itsellä tapahtunut. Ehkä jokaisen levyn jokaisen osion poistaminen on minua varjellut, koneissani (6 kpl) on neljässä 4 tai enemmän levyjä. Levynhallinnasta sitten muille levyille käyttöönotto.Tässä on vain se ongelma, että Windowsilla on paha tapa asennella myös niille muille levyille. Eli kannattaa vain kytkeä ne irti asennuksen ajaksi.
Ei kyllä vakuuta tämä explorer. Preview kuvat vetää koko appin jumiin välillä ja pehmeää skrollausta ei tueta.
Onko muilla ongelmia microsoft store päivitysten kanssa? Ollut jo useamman päivän ongelma ettei lataa päivityksiä (tai asenna), lataus kyllä käynnistyy mutta ei mene siitä eteenpäin. Lisäks xbox game bar plugin päivitys ei lähde edes lataamaan.
Windows 11 -oletusasetus hidastaa levyjä – näin sen saa pois päältä
Kivasti hidastaa bitlocker aseman nopeutta :tirsk:
Liekkö sitten jotain eroja EU ja esim. USA asennuksissa, kun monessa paikkaa vaan väitetään että Pro versiota asennettaessa se on päällä defaultina, kuten tuolla Toms Hardwaren artikkelissakin mainitaan. En ole asentanut itse Win11 toviin, että onko siellä jokin ruksi sitä varten, vai onko se esim. EUssa estetty jonkin lakipykälän takia, näissä kun ei nykyään perässä pysy.Ei se ole päällä oletuksena. Edes Pro-versiossa.
Tuo riippuu siitä miten käyttikseen ensimmäisellä kerralla kirjautuu. Tämä on yksi monista syistä miksi itse suosin paikallista tunnusta.Liekkö sitten jotain eroja EU ja esim. USA asennuksissa, kun monessa paikkaa vaan väitetään että Pro versiota asennettaessa se on päällä defaultina, kuten tuolla Toms Hardwaren artikkelissakin mainitaan. En ole asentanut itse Win11 toviin, että onko siellä jokin ruksi sitä varten, vai onko se esim. EUssa estetty jonkin lakipykälän takia, näissä kun ei nykyään perässä pysy.
Windows 11 Pro force-enables the software version of BitLocker during installation, without providing a clear way to opt out.
Taikka esim. täällä:
BitLocker is bundled with the Pro and Enterprise editions of Windows 11. So, there’s no way you can install these editions without it.How to Install Windows 11 Without BitLocker
Learn how to install Windows 11 without BitLocker in this guide, and also find out how to disable the feature in the latest iteartion.windowsreport.com
Ja jos ostaa pakettikoneen taikka läppärin, jossa esiasennettu Windows 11, niin siellä on BitLocker monesti päällä ihan Home versiossakin, näin oli kun tuossa alkukesästä Lenovon läppärin ostin porukoille.
BitLocker encryption is available on supported devices running Windows 10 or 11 Pro, Enterprise, or Education.
On supported devices running Windows 10 or newer BitLocker will automatically be turned on the first time you sign into a personal Microsoft account (such as @outlook.com or @hotmail.com) or your work or school account.
BitLocker is not automatically turned on with local accounts, however you can manually turn it on in the Manage BitLocker tool.
Kokeilin molemmat mutta ei korjannut ongelmaa, tein saman myös sovelluksille joiden päivitykset ei onnistu.ja tuolta ehkä jompi kumpi näistä voi auttaa:
No tämä ainakin selittää sen miksi mulla on Rog Allyssä tämä päällä, vaikka laitteessa vain Win 11 Home. Tein ms-tunnukset kiltisti kun otin laitteen käyttöön.Tuo riippuu siitä miten käyttikseen ensimmäisellä kerralla kirjautuu. Tämä on yksi monista syistä miksi itse suosin paikallista tunnusta.
No tämä ainakin selittää sen miksi mulla on Rog Allyssä tämä päällä, vaikka laitteessa vain Win 11 Home. Tein ms-tunnukset kiltisti kun otin laitteen käyttöön.
Oisko sit läppärien ja handheld laitteiden juttu et valmista voi ympätä bitlockerin myös Windows Homeen..? Nämä laitteet voi kuitenkin helpommin päätyä pitkäkyntisten käsiin jne.Ei ole täällä ainakaan laittanu bitlockeria päälle kun tarkastin, yksi ms tunnus käytössä eikä ole muita koskaan ollutkaan. Win11 PRO.
Oisko sit läppärien ja handheld laitteiden juttu et valmista voi ympätä bitlockerin myös Windows Homeen..? Nämä laitteet voi kuitenkin helpommin päätyä pitkäkyntisten käsiin jne.
Ei ole täällä ainakaan laittanu bitlockeria päälle kun tarkastin, yksi ms tunnus käytössä eikä ole muita koskaan ollutkaan. Win11 PRO.
Osaatko sanoa hidastaako tämä Device Encryption SDD:tä esim. ROG Allyssä, vai oliko tämä nyt vain tuon täysiverisen Bitlockerin ongelma?Tuo Device Encryption ei ole täysiverinen Bitlocker ja löytyy valmiina myös Homesta. Se menee automaattisesti päälle kunhan tietyt ehdot täyttyy. Mitä itse olen ymmärtänyt niin ehdot on suunnilleen seuraavat:
- TPM
- UEFI
- Secure Boot
- Modern Standby
- Kirjauduttu MS-tilillä
Modern Standby on näistä se vaatimus minkä takia tätä näkee automaattisesti käytössä yleensä vain läppäreissä ja muissa mobiililaitteissa kuten tuo ROG Ally.
Jos kone täyttää vaatimukset, eli osaa olla melkein sammuksissa (S0 low power idle), TPM 2.0, secure boot käytössä, niin Home-versioon asentuu laitesalaukseksi kutsuttu bitlockerin kevytversio. Minun näkemissäni tapauksissa laitesalaus otetaan käyttöön automaattisesti myös silloin kun asennus tehdään paikallisella tunnuksella. Kevytversio salaa vain systeemilevyn ja salausavain generoidaan automaattisesti ja talletetaan TPM-säilöön, varmistuksena MS-tilille, jos käytössä.Oisko sit läppärien ja handheld laitteiden juttu et valmista voi ympätä bitlockerin myös Windows Homeen..? Nämä laitteet voi kuitenkin helpommin päätyä pitkäkyntisten käsiin jne.
Bitlocker meni vakiona päälle itsestään asennuksen aikana uudessa X1 Carbonissa. Tämä puhtaalla W11 Pro usb tikulla, ei Lenovon omalla recovery asennuksella.Tuo Device Encryption ei ole täysiverinen Bitlocker ja löytyy valmiina myös Homesta. Se menee automaattisesti päälle kunhan tietyt ehdot täyttyy. Mitä itse olen ymmärtänyt niin ehdot on suunnilleen seuraavat:
- TPM
- UEFI
- Secure Boot
- Modern Standby
- Kirjauduttu MS-tilillä
Modern Standby on näistä se vaatimus minkä takia tätä näkee automaattisesti käytössä yleensä vain läppäreissä ja muissa mobiililaitteissa kuten tuo ROG Ally.
Bitlocker meni vakiona päälle itsestään asennuksen aikana uudessa X1 Carbonissa. Tämä puhtaalla W11 Pro usb tikulla, ei Lenovon omalla recovery asennuksella.
Veikkaan tuon johtuvan "Secured-core PC" ehtojen täyttymisestä.
Jos kone täyttää vaatimukset, eli osaa olla melkein sammuksissa (S0 low power idle), TPM 2.0, secure boot käytössä, niin Home-versioon asentuu laitesalaukseksi kutsuttu bitlockerin kevytversio. Minun näkemissäni tapauksissa laitesalaus otetaan käyttöön automaattisesti myös silloin kun asennus tehdään paikallisella tunnuksella. Kevytversio salaa vain systeemilevyn ja salausavain generoidaan automaattisesti ja talletetaan TPM-säilöön, varmistuksena MS-tilille, jos käytössä.
Osaatko sanoa hidastaako tämä Device Encryption SDD:tä esim. ROG Allyssä, vai oliko tämä nyt vain tuon täysiverisen Bitlockerin ongelma?
Ja lähinnä itseä kiinnostaa suorituskyky pelatessa (fps ja 1% low), johon tällä ei nyt varmasti suurta vaikutusta ole. Käynnistys- ja latausajat yms. ovat ihan ok jo nyt tuon home bitlockerin kanssa.
Ok, täytyy testata miten vaikuttaa kun ottaa pois päältä.Hidastuu kun käyttää oletuksena myös tuota ohjelmistopohjaista salausta.