Warcraft III: Reforged (28.1.2020)

Jos verrataan alkuperäistä SC:tä ja WC3:sta, niin jälkimmäinen oli pelimoottorinsa ja pelattavuutensa osalta moderni peli - ensin mainittu 90-luvun alun suunnittelua, joka ei oikeasti enää ole kovin pelikelvollinen.

Ostan reforgedin varmasti ennemmin tai myöhemmin ja eiköhän sitä tule multiplayerinä hakattua pari kertaa kavereiden kanssa.

Hinta on aika yhdentekevä, ostan pari peliä vuodessa, joten se ja sama maksaako 15 vai 30.

Onko tässä lan-peliä?
Joo ei itselle kyllä tuo Starcraft aikoinaan iskenyt. Starcraft 2 toki oli pelinä timanttia, silti eniten aina Warcraft pelisarjana ollut "se" juttu itselle. Tietenkin kaveriporukalla lanitettuna ne parhaat muistot Warcraft 3 osalta erityisesti.

30€ on omasta mielestä ihan "ok" hinta hyvin tehdystä remaster versiosta.

Itse siis "vasta" tänään ostin tämän ja on latautumassa, joten en omia kokemuksia voi vielä kertoa tämän laadusta suoraan.
 
Näyttää vaan siltä, että nuo mallit ja graafinen päivitys on ne ainoat upgradet. Eipä se ole tuon 30€ arvoista.
Siitähän remasteroinnissa pääosin on kysymys. Joillekin se on 30€ arvoista, toisille ei.

WC3 on yksi parhaita koskaan pelaamiani pelejä ja tämä Reforged versio tuo sen nykyaikaan oikein pätevästi. Omalla kohdallani ultrawide-tuki on todella iso juttu myös. Minulle helposti 30€ arvoinen ostos.
 
Itselle tämä on vähintään hintansa väärti, siitä on yli 10v kun viimeksi WC3 pelasin, alkuperäiset asennusmediat jossain teillä tietämättömillä ja olin tässä hiljattain miettinyt että olisi kiva tätä pelata. Sitten kuten edellä jo kerroin, yllätyksenä eilen törmäsin että tälläinen julkaistaan ja vielä samana päivänä. Enkä olisi edes toivonut mitään totaalista modernisointia vaan tämä on juuri hyvä, tälleen kun ei pitkään aikaan ole pelannut niin menee "ihan täydestä".

Örkkien prologi meni livakasti läpi ja ihmistenkin kampanjassa ollaan jo pitkällä.
 
Itselle tämä on vähintään hintansa väärti, siitä on yli 10v kun viimeksi WC3 pelasin, alkuperäiset asennusmediat jossain teillä tietämättömillä ja olin tässä hiljattain miettinyt että olisi kiva tätä pelata. Sitten kuten edellä jo kerroin, yllätyksenä eilen törmäsin että tälläinen julkaistaan ja vielä samana päivänä. Enkä olisi edes toivonut mitään totaalista modernisointia vaan tämä on juuri hyvä, tälleen kun ei pitkään aikaan ole pelannut niin menee "ihan täydestä".

Örkkien prologi meni livakasti läpi ja ihmistenkin kampanjassa ollaan jo pitkällä.

Et tarvitse asennusmedioita, voi ne vanhat lisenssiavaimet aktivoida Battle.netissä ja ne menevät CLASSIC GAMES-listaan:
upload_2020-1-29_19-16-57.png


Median saat täältä, jonne tuolta on linkki:
Blizzard Entertainment
 
Näyttää vaan siltä, että nuo mallit ja graafinen päivitys on ne ainoat upgradet. Eipä se ole tuon 30€ arvoista. Katsoin ekat 17min gameplaytä, niin ei ainakaan ollut niitä mainostettuja välianimaatioita, jotka on enemmän kuin Thrallin kuva ja dialogia. Sutta oli vähän käännetty.

Voi osa olla jotain somettajien masinoimaa lokakampanjaa, mutta ei kannata olla lukematta myös niitä oikeita kritiikin aiheita. Lähinnä näyttää siltä, että lupauksista on lunastettu vain osa.

Tässä vähän videota siitä, mitä esiteltiin 2018 ja mitä päätyi lopulliseen tuotteeseen:

Koskien juuri niitä uudelleentehtyjä välianimaatioita, jotka ei toteutuneet Starcraftissä ja ei näy toteutuneen tässäkään.
Oma veikkaus on, että engine ei taipunut ja sen muuttamiseen ei ollutkaan sitten aikaa/rahaa.
 
Kyllähän tästä videoiden perusteella vähän Half Life: Source fiilikset tulee, että joo jotain pieniä parannuksia on tehty, mutta pääosin peli näyttää sille kuin tämä olisi julkaistu jokunen vuosi itse alkuperäisen jälkeen eli yhä varsin vanhentuneelle.

Lisäksi gameplay videoita katsomalla muistui myös mieleen miksi itseltäni jäi varmaan se alkuperäinenkin aikoinaan kesken, sillä siinä missä muistaakseni Warcraft 2:ssa oli enemmänkin isompien massojen mättöjä keskityttiin tässä enemmän pienempiin hero + muuta yksikkö mättöihin ja tarinointiin, joka tyylinä ei itseeni niin vedonnut. Sen sijaan uudet pelattavat rodut olivat kyllä ihan mielenkiintoinen lisä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tästä videoiden perusteella vähän Half Life: Source fiilikset tulee, että joo jotain pieniä parannuksia on tehty, mutta pääosin peli näyttää sille kuin tämä olisi julkaistu jokunen vuosi itse alkuperäisen jälkeen eli yhä varsin vanhentuneelle.
Ei remasteroidun pelin kuulukaan tuoda sitä täysin nykypelien veroiseksi grafiikoiden suhteen. Tässä käytetään kuitenkin alkuperäistä pelimoottoria, joten ei sillä nyt ihmeitä voi tehdä. Remake on sitten eri asia, mutta tässä ei ole siitä kyse.

Remasteroinnissa on pitkälti kyse alkuperäisen kunnioittamisesta ja parantelusta, eikä uudelleen tekemisestä. Mielestäni Reforged hoitaa hommansa tässä mielessä varsin hyvin.
 
Mun mielestä Age of empires 2 DE on hyvä esimerkki miten peli tehdään uudestaan oikein.

Engine päivitetty, QOL päivityksiä ja muutama pieni sisältöuudistus.

Kyllä tää WC3 nyt todella laiskasti tehdyltä tuntuu. Nopeasti katsottuna vain tehty yhteensopivaksi nykylaitteiston/OS kanssa ja lisätty modernit resoluutiot.
 
Mun mielestä Age of empires 2 DE on hyvä esimerkki miten peli tehdään uudestaan oikein.

Engine päivitetty, QOL päivityksiä ja muutama pieni sisältöuudistus.

Kyllä tää WC3 nyt todella laiskasti tehdyltä tuntuu. Nopeasti katsottuna vain tehty yhteensopivaksi nykylaitteiston/OS kanssa ja lisätty modernit resoluutiot.
Jännä mielipide, kun itse näen asiat juuri päinvastoin. AoE 2 DE tuntuu äärimmäisen laiskalta remasteroinnilta, jossa on lopulta hyvin vähän uudistuksia reson ja hieman tarkennettujen tekstuurien lisäksi.

Reforged sen sijaan tuntuu paljon merkittävämmältä päivitykseltä vanhaan nähden, kun modeleita on uusittu ihan kunnolla. Reforged julkaistiin kyllä liian aikaisin, joka näkyy bugien määrässä ja huonoissa valikoissa, mutta monin tavoin silti todella hyvä remasterointi kyseessä.
 
Jännä mielipide, kun itse näen asiat juuri päinvastoin. AoE 2 DE tuntuu äärimmäisen laiskalta remasteroinnilta, jossa on lopulta hyvin vähän uudistuksia reson ja hieman tarkennettujen tekstuurien lisäksi.

Reforged sen sijaan tuntuu paljon merkittävämmältä päivitykseltä vanhaan nähden, kun modeleita on uusittu ihan kunnolla. Reforged julkaistiin kyllä liian aikaisin, joka näkyy bugien määrässä ja huonoissa valikoissa, mutta monin tavoin silti todella hyvä remasterointi kyseessä.

Älä sekoita HD editiota tähän uuteen DE (definitive). Tai en tiedä mitä peliä oot pelannut.

Animaatioista lähtien kaikki uudistettu. Siinä missä reforgedin unitit käyttää samoja tönkköframeja.



Mut joo, riittää offtopic.
 
Älä sekoita HD editiota tähän uuteen DE (definitive). Tai en tiedä mitä peliä oot pelannut.

Animaatioista lähtien kaikki uudistettu. Siinä missä reforgedin unitit käyttää samoja tönkköframeja.
En sekoitakaan, olen pelannut molempia. En kyllä huomannut mitään kovin merkittäviä uudistuksia animaatioihin. Graafisesti DE:n taso on äärimmäisen heikko, kun on yritetty vain tarkentaa tekstuureja ja resoja, mutta jätetty pitkälti siihen. Petyin kovasti, kun toivoin, että DE olisi vihdoin ollut kunnollinen remasterointi, mutta se olikin vain raaka rahastus jälleen kerran.
 
Älä sekoita HD editiota tähän uuteen DE (definitive). Tai en tiedä mitä peliä oot pelannut.

Animaatioista lähtien kaikki uudistettu. Siinä missä reforgedin unitit käyttää samoja tönkköframeja.
No mitä ehmettiä nyt taas, et ole nähnyt ilmeisesti liikkuvaa kuvaa edes parin framen vertaa Reforgedista kun kuvittelet animaatioiden olevan samoja.
Animaatiot, kuten modelitkin, ovat täysin uusia. Osa niistä on toki tehty muistuttamaan alkuperäistä, mutta sokeakin näkee ettei ne ole samat animaatiot.
 
No mitä ehmettiä nyt taas, et ole nähnyt ilmeisesti liikkuvaa kuvaa edes parin framen vertaa Reforgedista kun kuvittelet animaatioiden olevan samoja.
Animaatiot, kuten modelitkin, ovat täysin uusia. Osa niistä on toki tehty muistuttamaan alkuperäistä, mutta sokeakin näkee ettei ne ole samat animaatiot.

Ehkä olin liian ankara. Tarkotin enemmän sitä, että animaatiot ei oo mun mielestä pehmeitä nykystandardilla. Liian vähän frameja.
 
No mitä ehmettiä nyt taas, et ole nähnyt ilmeisesti liikkuvaa kuvaa edes parin framen vertaa Reforgedista kun kuvittelet animaatioiden olevan samoja.
Animaatiot, kuten modelitkin, ovat täysin uusia. Osa niistä on toki tehty muistuttamaan alkuperäistä, mutta sokeakin näkee ettei ne ole samat animaatiot.

Nimenomaa animaatioissa on petetty niitä lupauksia. Piti olla eri kuvakulmia ja tarkempia malleja. Näyttää aika samalle, mutta paremmilla malleilla, mutta näin siis youtube-videoista.

En minä tätä reforged-päivitystä vihaa ja varmaan ostankin tämän, mutta tällä hetkellä näkemäni perusteella tuntuu siltä, että tämä on vain HD-modi siihen alkuperäiseen. Grafiikkoja on vähän päivitetty. Aika monesta paikkaa saa tällä hetkellä AAA-pelejä hintaluokassa 15€, joka on puolet tämän hinnasta, niin suurin valituskohteeni on hinta. Tämä maksaa liikaa. Kympillä olisin ostanut heti ja en olisi valittanut yhtään.

Voin viikonloppuna laittaa Founding of Durotaria vanhalla versiolla Youtubeen, jos halutaan tätä vertailla - ja se käynnistyy. En ole varmaan 10 vuoteen koettanut.
 
Nimenomaa animaatioissa on petetty niitä lupauksia. Piti olla eri kuvakulmia ja tarkempia malleja. Näyttää aika samalle, mutta paremmilla malleilla, mutta näin siis youtube-videoista.

En minä tätä reforged-päivitystä vihaa ja varmaan ostankin tämän, mutta tällä hetkellä näkemäni perusteella tuntuu siltä, että tämä on vain HD-modi siihen alkuperäiseen. Grafiikkoja on vähän päivitetty. Aika monesta paikkaa saa tällä hetkellä AAA-pelejä hintaluokassa 15€, joka on puolet tämän hinnasta, niin suurin valituskohteeni on hinta. Tämä maksaa liikaa. Kympillä olisin ostanut heti ja en olisi valittanut yhtään.

Voin viikonloppuna laittaa Founding of Durotaria vanhalla versiolla Youtubeen, jos halutaan tätä vertailla - ja se käynnistyy. En ole varmaan 10 vuoteen koettanut.
Tässä puhuttiin käsittääkseni hahmoanimaatioista, ei välivideoista (tai niistä ingame cutsceneistä).
 
Tässä puhuttiin käsittääkseni hahmoanimaatioista, ei välivideoista (tai niistä ingame cutsceneistä).

Sitten joudun vetämään puheitani takaisin. Ne näytti ihan hienoilta, niinkuin peligrafiikkakin.

Tämän takia jossain vaiheessa hinnan kohtuullistuttua todennäköisesti tulee tämä ostettua. Vaikka ihan nostalgiapläjäykseksi.
 
Vanhan sydäntä lämmittää kun vanha warcrafti herätetty eloon uusilla grafiikoilla. Menee kyllä ostoslistalle. :)
 
Mitenhän sokea pitää olla ettei näe että tuossa DE:ssä on kyllä kaikki grafiikat piiretty uudestaan sen sijaan että vain "tarkennettu tekstuureita ja resoja".
On ehkä piirretty uudelleen, mutta kyseessä edelleen sama modeli, nyt vain tarkempana kuin aiemmin.

Lähinnä nyt ihmettelen kovasti, että tuota AoE 2 DE:tä pidetään esimerkkinä hyvästä remasteroinnista ja tätä Reforgedia esimerkkinä huonosta. Aika puolueellinen täytyy olla, että asian noin päin näkee.
 
En minä tätä reforged-päivitystä vihaa ja varmaan ostankin tämän, mutta tällä hetkellä näkemäni perusteella tuntuu siltä, että tämä on vain HD-modi siihen alkuperäiseen. Grafiikkoja on vähän päivitetty. Aika monesta paikkaa saa tällä hetkellä AAA-pelejä hintaluokassa 15€, joka on puolet tämän hinnasta, niin suurin valituskohteeni on hinta. Tämä maksaa liikaa. Kympillä olisin ostanut heti ja en olisi valittanut yhtään.
Tästä voin olla osittain samaa mieltä. Hinta on aika kova nyt, mutta toisaalta kun ihmiset tuolla hinnalla ostavat, niin olisihan se tyhmää myydä halvemmalla. Todennäköisesti tämä löytyy pian alennuskoreista, kuten Starcraftin remasteroitu versio on löytynyt. Heti julkaisun aikaan vain pidetään tuota kovempaa hintaa, koska tiedetään että silläkin hinnalla tämä myy hyvin.
 
On ehkä piirretty uudelleen, mutta kyseessä edelleen sama modeli, nyt vain tarkempana kuin aiemmin.

Lähinnä nyt ihmettelen kovasti, että tuota AoE 2 DE:tä pidetään esimerkkinä hyvästä remasteroinnista ja tätä Reforgedia esimerkkinä huonosta. Aika puolueellinen täytyy olla, että asian noin päin näkee.

Ymmärrätkö, että kyseessä on 2D-grafiikalla toteutettu peli, ts. mistään modeleista ei ole puhekkaan? Vai tarkoitatko, että kun grafiikat piirrettiin uudelleen olisi koko unitin/rakennuksen ulkonäkö pitänyt vaihtaa jostain mystisestä syystä?

AoE2 DE on todella hyvä esimerkki onnistuneesta remasterista. Kaikki lisäykset peliin ovat positiivisia eikä mitään ole karsittu pois, vain päinvastoin lisätty toiminnallisuutta, viilattu pelibalanssia ja alkuperäisen pelin henki on onnistuttu säilyttämään. Suurin osa muutoksista nuo uudet grafiikat mukaanlukien on myös optionaalisia.
Tähän sitten verrokiksi Blizzardin paskan ja rahastuksen maku suussa pitkään väännetty ja jo kertaalleen "laatusyistä" viivytetty Reforged, jossa ei mikään ole onnistuttu tekemään oikein lähtien aina valheellisen kuvan pelistä antavasta promomateriaalista yksinkertaisiin asioihin kuten surkeasti toteutettuun UI:hin. Lisätään tähän vielä päälle nykyaikainen ominaisuus missä et voi pelata entistä yksinpeliä enää ollenkaan ilman nettiyhteyttä ja se miten Blizzard poisti heti myynnistä vanhat toimivat versiot.
 
WC2 Uusio versio kyllä sais tulla. WC3 on liian roolipelimäinen.

Villinä arvauksena WC3 myi monta kertaa enemmän kuin WC2, siksi siitä tuli tämä Reforged. Luulen että huomattavasti pienempi ostajakunta olisi WC2: Reforgedilla, itsellä kyllä menisi ostoskoriin. :P
 
Ymmärrätkö, että kyseessä on 2D-grafiikalla toteutettu peli, ts. mistään modeleista ei ole puhekkaan? Vai tarkoitatko, että kun grafiikat piirrettiin uudelleen olisi koko unitin/rakennuksen ulkonäkö pitänyt vaihtaa jostain mystisestä syystä?

AoE2 DE on todella hyvä esimerkki onnistuneesta remasterista. Kaikki lisäykset peliin ovat positiivisia eikä mitään ole karsittu pois, vain päinvastoin lisätty toiminnallisuutta, viilattu pelibalanssia ja alkuperäisen pelin henki on onnistuttu säilyttämään. Suurin osa muutoksista nuo uudet grafiikat mukaanlukien on myös optionaalisia.
Tähän sitten verrokiksi Blizzardin paskan ja rahastuksen maku suussa pitkään väännetty ja jo kertaalleen "laatusyistä" viivytetty Reforged, jossa ei mikään ole onnistuttu tekemään oikein lähtien aina valheellisen kuvan pelistä antavasta promomateriaalista yksinkertaisiin asioihin kuten surkeasti toteutettuun UI:hin. Lisätään tähän vielä päälle nykyaikainen ominaisuus missä et voi pelata entistä yksinpeliä enää ollenkaan ilman nettiyhteyttä ja se miten Blizzard poisti heti myynnistä vanhat toimivat versiot.
AoE 2:sta julkaistiin kaksi eri remasterointia ja sitten joku kehtaa vielä puolustella sitä rahastuksen voimalla.

AoE 2 DE on hyvä peli, koska alkuperäinen on hyvä, mutta en mitenkään kykene näkemään, että se olisi remasterointina Reforgedia parempi. Noh, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen.
 
AoE 2:sta julkaistiin kaksi eri remasterointia ja sitten joku kehtaa vielä puolustella sitä rahastuksen voimalla.

AoE 2 DE on hyvä peli, koska alkuperäinen on hyvä, mutta en mitenkään kykene näkemään, että se olisi remasterointina Reforgedia parempi. Noh, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen.

Molemmat on uskollisia alkuperäiselle, mutta nätimpiä.
 
Äkkisiltään tuntuu olevan WC3 nätimpänä, ei pahaa sanottavaa. Kivan näköinen ja vanha fiilis.

Onko nettipuolella ongelmia?

Jotenkin vain haiskahtaa, että alkuperäisen servut tapettiin kokonaan, ja samalla sen moninpelimodit rampautettiin.
 
Onko nettipuolella ongelmia?

Jotenkin vain haiskahtaa, että alkuperäisen servut tapettiin kokonaan, ja samalla sen moninpelimodit rampautettiin.

Pelkkiä custom gameja pelannut so far ja hyvin toimineet. Kiva nostalgiatrippi käydä vähän Footman Warsia hieromassa.
 
Pelkkiä custom gameja pelannut so far ja hyvin toimineet. Kiva nostalgiatrippi käydä vähän Footman Warsia hieromassa.

Blizzard omistaa ne custom-pelit nykyisin. EULAssa lukee, että kaikki custom-mappien oikeudet on Blizzardin nykyään, ettei vahingossa mene uusi DOTA sivusuun.

Mutta aiheeseen liittyen, mikä oli se customi, jossa pelattiin Mario Party-tyylisesti eri skenaarioita ja kilpailtiin muita vastaan?
 
Aikas mulkku pulju kyllä tämä Blizard, ensin uusio versiosta pyydetään 30€ ja peliä rajoitetaan kaupanpäälle viellä.
 
Hyvin toimii, hyvältä näyttää. Itkua näköjään tulee nykypäivänä vaikka mitä tekisi.
 
Ja muuta kivaa löytynyt pelin ehdoista.

upload_2020-1-31_12-14-45.png



Jos en tuota nyt väärin ymmärtänyt niin tällä pyritään estämään DOTA:n kaltaiset katastrofit (ts jos joku keksii jonkun menestyvän custompelin tuohon päälle Valve tai joku muu ei pääse nappaamaan sitä)
 
Blizzard omistaa ne custom-pelit nykyisin. EULAssa lukee, että kaikki custom-mappien oikeudet on Blizzardin nykyään, ettei vahingossa mene uusi DOTA sivusuun.

Aivan sama minulle, enkä nyt ymmärrä muutenkaan miksi siitä porukka vetää herneitä nenään. Aika häviävän pieni tsänssi että sieltä kukaan mitään uutta Dotaa on tekemässä.
 
Jos en tuota nyt väärin ymmärtänyt niin tällä pyritään estämään DOTA:n kaltaiset katastrofit (ts jos joku keksii jonkun menestyvän custompelin tuohon päälle Valve tai joku muu ei pääse nappaamaan sitä)
Sillä pyritään estään ettei kukaan edes tee sellaista vahingossakaan. Noissa ehdoissa Blizzu omistaa kaiken ja ei tarvitse edes mainita alkupeäristä tekijää. Eli joku tekee hyvän, niin blizzu julkaise omalla nimellä, eikä edes laita tekijän nimeä mihinkään(Moral Rigths).

Ei kukaan varmaan tee mitää Dotaa kun ei siitä saa mitään (Edes mainetta).
 
Viimeksi muokattu:
Aivan sama minulle, enkä nyt ymmärrä muutenkaan miksi siitä porukka vetää herneitä nenään. Aika häviävän pieni tsänssi että sieltä kukaan mitään uutta Dotaa on tekemässä.

Juu, kunhan ne oikeat modientekijät eivät anna tämän estää heidän toimintaansa. Ei minuakaan henkilökohtaisesti häiritse, jos vaan niitä modeja löytyy.

Moditkin on pieni osa peliä. Nyt todennäköisesti pelaisin sen yksinpelikampanjan läpi ja jos multiplayeriä, niin kavereiden kanssa. Joskus olin EU-ladderin parhaan tuhannen pelaajan joukossa, mutta sitä taisi pelata noin tuhat pelaajaa silloin :D
Vanha profiili olisi kyllä todella kiva saada takaisin, mutta en jaksa uskoa, että edes yrittävät.
 
Reforged on kuraa, ei kyllä vastaa niitä laatustandardeja mitä Blizzardilta odottaisi.
Lisäksi raiskasivat "classic" versionki. Käytännössä siis molemmille peleille 1 ja sama client, mutta uuet graffat on vaan disabloitu niiltä joilla ei ole reforged-lisenssiä. Ennen reforgedia pelin koko oli levyllä jotain 2gb, päivityksen jälkeen lähes 30gb. Ainakaan torstaina classic version campaingit ei toiminu lainkaan. Muutenkin ominaisuuksia riisuttua; ei ole lania, custom campaingit poistettu, ei oo perinteistä scenario valikkoa (pakko pelata onlinessa custom gamen kautta) ja lisäksi on valiteltu että classicin visuaalista tasoakin olisi heikennetty (itse en ole vielä tehnyt mitään tarkempaa vertailua tuosta). Uudesta battle.netistä on riisuttu myös ominaisuuksia (esim. claanit) kokonaan pois. Vanhaan ei enään pääse.
Onneks on yhä vanhat setupit ja lisenssit tallessa niin voi ainakin kaverien kanssa pelata lanissa/tms kun joku TD-himo iskee

Custom mappeihin liittyen: blizzardin uudet ehdot bannaavat kaikki mapit jotka käyttävät jotain ulkopuolisia kopiosuojattuja assetteja/tms. Esim. kaikki Dbz, lotr, ym. teemaiset mapit on bannatty. Tuo kohta erityisesti hiertää wc3-yhteisöä.

Edit: Vertailin vanhempaa versiota (1.27b) ja nykyistä Reforgedia (nyt campaing toimii) ja en oikeastaa näe mitään graafista eroa (perusgraffojen) välillä. Vanha versio on kyllä "venytetty" vaikka native resoluutio.
Imgur
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäisessä Warcraft kolmessa oli aivan loistava matchmaking ja ladder systeemi, sekä viikottaiset turnaukset myös tiimeille, jopa 4on4 turnaus löytyi.
Aikaa ennen epämääräisiä hidden ELO-ratingeja, modejen sekoittamista ja matsien laadun tappamista nopeampien search timejen toivossa, puhumattakaan IIIIIIIII nimisten smurf accounttien tulvasta, boteista, boostaamisesta ym.

Uudesta Battle.netistä ei ole ollut koskaan mitäänpositiivista sanottavaa - eiköhän tähänkin "Reforgediin" tungeta samanlainen vittupaskakura-matchmaking kuten Starcraft kakkoseen. Ja sitten ActiGreedillä ihmetellään miten parissa vuodessa onnistutaan tiputtamaan aktiivinen pelaajapooli 1/50 osaan..
 
Viimeksi muokattu:
Uudesta Battle.netistä ei ole ollut koskaan mitäänpositiivista sanottavaa - eiköhän tähänkin "Reforgediin" tungeta samanlainen vittupaskakura-matchmaking kuten Starcraft kakkoseen. Ja sitten ActiGreedillä ihmetellään miten parissa vuodessa onnistutaan tiputtamaan aktiivinen pelaajapooli 1/50 osaan..

Mikäs mahtaa olla SC2 vittupaskakuramatchmaking? En kyllä juuri mitään valitettavaa siitä keksi. Toki esim turnaukset saisivat olla BO3 yms, mutta nykyään ainakin toimii paremmin kuin hyvin. Toki julkaisun aikaan pakoitettu arcaden matchmaking oli paskinta paskaa ja käytännössä melkein tuhosi SC2 arcade scenen.


Eniten itseäni tässä reforgedissa risoo se, että se ei ole reforged vaan remastered. Aluksi peliä reforgedia markkinoitiin isompana ja mullistavampana kuin pelkkää remasteria. Kuitenkaan isompia muutoksia ei ole tehty. Hotkeyt joutuu vielä vaihtamaan tekstitiedostosta, pelin sisäiseen UI ei ole tehty mitään muutoksia ja peli on muutenkin julkaistu keskeneräisenä. Mahdollisimman ehjä julkaisu olisi ollut toivottava, jotta jatkossakin olisi pelaajia, mutta näin ei jostain syystä haluttu tehdä. Kovin nopeasti peli tuskin jatkossakaan päivittyy, Betassa ainakin kehitys vaikutti hitaahkolta. Myös classic teamin toinen peli SC Remaster on päivittynyt naurettavan hitaasti, eikä esim 2v2 matchmakingia ole vieläkään saatu peliin.

Itseäni myös risoo, että peliin ei tehty mitään muutoksia. 1v1 pelimuoto ei koskaan nähdäkseni ole ollut WC3 kantava voima, vaan aikansa paras customiscene. Näin ollen rankedia olisi voitu sörkkiä enemmän ja koittaa edes houkutella uusia pelaajia pelin pariin. Mitään ei kuitenkaan tehty, paitsi muutaman prosentin balance muutokset ennen reforgedia. Nämä+grafiikoiden muutokset, eivät ainakaan itseäni saa palaamaan ladderin pariin. Pahoin pelkään, että käy samalla tavalla kuin SC remasterille, eikä pidemmäksi aikaa peliin jää yhtään uutta verta.
 
Myös classic teamin toinen peli SC Remaster on päivittynyt naurettavan hitaasti, eikä esim 2v2 matchmakingia ole vieläkään saatu peliin.

Pahoin pelkään, että käy samalla tavalla kuin SC remasterille, eikä pidemmäksi aikaa peliin jää yhtään uutta verta.

Pahoin pelkään, että se oli nyt tässä myös WC3:n osalta ja classic team siirtyy seuraavan pelin pariin. Pahimmassa tapauksessa se on joku Diablo.

Ei siitä päivittämistä ja parantelemisesta saa tarpeeksi rahaa, niinkuin SC:n kohdalla on nähty, niin uutta vaan putkeen.
 
Mikäs mahtaa olla SC2 vittupaskakuramatchmaking? En kyllä juuri mitään valitettavaa siitä keksi. Toki esim turnaukset saisivat olla BO3 yms, mutta nykyään ainakin toimii paremmin kuin hyvin. Toki julkaisun aikaan pakoitettu arcaden matchmaking oli paskinta paskaa ja käytännössä melkein tuhosi SC2 arcade scenen.

Muutamia nyt mainitakseni: Arranged team ja Random team kohtaavat samoissa matseissa. Jos oikein kärjistetään Master ja Bronze voivat päätyä vastakkain tai samaan tiimin, koska ELO-rating systeemi on ollut rikki julkaisusta lähtien. Jo viiden pelin jälkeen ELO-rating voi lukita accountin tiettyyn pooliin, josta on käytännössä mahdotonta päästä pois, vaikka pitäisit useamman vuoden taukoa -> Ladder resettejä tehty hurjat kaksi kertaa kymmenen vuoden aikana.. Paskat matchmaking parametrit häätävät kaikki uudet pelaajat, kun systeemi arpoo Diamondeja ja smurffeja vastaan vaikka kymmenen putkeen. Smuffeista puheenollen, Freetoplay modeen siirtyminen oli lopullinen kuolinisku koko ladderille.

Mutta takaisin itse pihviin. Mitäköhän Blizzard ja ActiGreed ovat tehneet kaiken tämän ajan, kun Reforged ei ole juuri kehittynyt sitten ensimmäisten Blizzcon videoihin - ja lupailtu extrasisältö ja kampanjat hienosäädöt loistavat poissaolollaan. Kuluiko pelkästään Nelffien ja epäkuolleiden mallien hinkkaamiseen lähes 2 vuotta?
 
Muutamia nyt mainitakseni: Arranged team ja Random team kohtaavat samoissa matseissa. Jos oikein kärjistetään Master ja Bronze voivat päätyä vastakkain tai samaan tiimin, koska ELO-rating systeemi on ollut rikki julkaisusta lähtien. Jo viiden pelin jälkeen ELO-rating voi lukita accountin tiettyyn pooliin, josta on käytännössä mahdotonta päästä pois, vaikka pitäisit useamman vuoden taukoa -> Ladder resettejä tehty hurjat kaksi kertaa kymmenen vuoden aikana.. Paskat matchmaking parametrit häätävät kaikki uudet pelaajat, kun systeemi arpoo Diamondeja ja smurffeja vastaan vaikka kymmenen putkeen. Smuffeista puheenollen, Freetoplay modeen siirtyminen oli lopullinen kuolinisku koko ladderille.

Pakko vielä vastata, kun sen verran virheellistä tietoa.

Systeemihän on hyvin selvä. MMR on nykyään näkyvissä. Tämän arvon perusteella suoraan arvotaan vastustaja. Mitä kauemmin peliä etsitään sen suuremmasta rangesta vastustaja löytyy. Mikäli et kuulu noin parhaaseen 3% MMR arvo on melkein aina hyvinkin sama kuin vastustajalla, oman kokemuksen mukaan. Ja MMR on erittäin hyvä tason mittari. Tiimipelit toki preferenssi kysymyksiä, mutta kuitenkin MMR on erikseen soolo queue ja jokaisen erin tiimin kanssa joiden pelaat. Ei siis nää suurtakaan ongelmaa, että arranged ja ei arranged ovat samassa jonossa, näin myös saadaan jonot lyhyemmiksi. Toki ehkä 3v3 ja 4v4 ongelmia voi soolona olla, näitä en ole soolo queuena pelannut. Mutta ainakin 1v1 ja 2v2, eli ylivoimaisesti suosituimmissa pelimuodoissa systeemi toimii hyvin.

Smurffit ovat jossain määrin ongelma, mutta alussa sentään MMR liikkuu erittäin sutjakkaasti, joten vastustajat helpontuvat hyvin nopeasti ensimmäisten häviöiden jälkeen. MMR myös resettaa, jos on kokonaisen seasonin pelaamatta eli noin 3-4kk, toki voisi nopeamminkin laskea, kun jo parin viikon näkymättömyys tuntuu omassa tasossa. Suurin ongelma smurffaamisen kannalta on se, että pelejä voi luovuttaa ensimmäisen sekunnin jälkeen, vaikka 100 putkeen, eikä penaltya tule. F2P jälkeenkin tämä yleisin smurffaustapa, ei uuden accountin teko. Tähän kun tulisi korjaus systeemi olisi hyvinkin lähellä täydellistä.

Toivottavasti Reforgedin tuleva ladderi olisi periaatteiltaan samanlainen. Ei varmastikkaan pelin suosioon olisi ainakaan negatiivista vaikutusta
 
AoE 2:sta julkaistiin kaksi eri remasterointia ja sitten joku kehtaa vielä puolustella sitä rahastuksen voimalla.

AoE 2 DE on hyvä peli, koska alkuperäinen on hyvä, mutta en mitenkään kykene näkemään, että se olisi remasterointina Reforgedia parempi. Noh, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen.

AoE 2 DE on mielestäni yksi parhaista remasteroinneista koskaan, useistakin syistä. AoE:n osalta varmaan joku 300h on vuosien varrella hakattu tuota alkuperäistä + HD:tä, joten en ole mikään HC, mutten kaikkein kasuaaleinkaan.

Oikein lyhyesti sanottuna AoE 2 DE korjaa käytännössä kaiken, mitä kaipasimmekin korjattavaksi kaveriporukassamme. Heti releasen jälkeen pelailtuamme hetken oikein hämmästeltiin porukalla saunassa, että miten kartalla devaustiimi kohderyhmästään/ ainakin allekirjoittaneen ryhmästä taitaa tällä kertaa olla. Tämä sama tunne tuntuu toistuvan pääosin läpi pelaajakunnan, joilla on edes jonkinlainen AoE 2-tausta.

Ehkä tärkein asia AoE DE:n onnistumisessa on se, että peli tuntuu riittävän samalta, kuin AoE2 aiemminkin. Muutoksia on kuitenkin paljon; Pathfinding on aivan eri planeetalta, quality of life -ominaisuuksia on lisätty mielestäni hyvällä maulla, grafiikat on tehty käytännössä kokonaan uusiksi art styleä lukuunottamatta, ja paljon muuta pientä. Muutokset eivät kuitenkaan ole muuttaneet peliä liikaa, vaan peli tuntuu kuitenkin AoE2:lta. Balanssi meni jo pathfindingin takia täysin uusiksi, mutta silti peli tuntuu myös sen osalta riittävän tutulta. Tää DE on yksinkertaisesti sitä, mitä HD:n olisi pitänyt olla.

Jos vertaamme Reforgediin, tulee Blizzun projekti olemaan huomattavasti vaikeampi jo lähtökohdiltaan. Mitään järjettömästi ikääntynyttä alkuperäisessä pelissä ei oikeastaan vielä ole, kuten AoE2:ssa oli. Lisäksi esim. kansan grafiikkavaatimukset ovat 3d:n takia herkästi kalliimmat toteuttaa. AAA -budjetin grafiiikat varmaan vetoaisivat massoihin, mutta nyt ulos tullut tuote tuskin on kohdistettukaan massoille. Grafiikan osalta nykypäivitys on tältä osin kompromissi. Grafiikat oli kuitenkin pakko päivittää, koska iso osa ostopäätöksen tekijöistä varmasti pohjaa päätöksensä paljon grafiikoihin, koska se on näkyvin osa peliä.

Itse en ole vielä Reforgedia ostanut tai pelannut, mutta ainakin netin vingunnan perusteella Blizzun visio ei ole tällä kertaa täsmännyt ainakaan täysin kohderyhmän kanssa. Budjettikin on voinut olla rajoite, mene ja tiedä.

Itse aion Reforgedin ostaa piakkoin. Varmasti ainakin hieman tulee pelailtua LANeilla, ja kampanjakin olisi tarkoitus viimein ensimmäistä kertaa mennä läpi. Hinta on nähdäkseni sisältöön nähden siis ihan OK.
 
Pakko vielä vastata, kun sen verran virheellistä tietoa.
Systeemihän on hyvin selvä. MMR on nykyään näkyvissä.
Nykyään näkyviin tuotu MMR-luku esittää accountin tai arranged teamin kehitystä liigojen välillä ja liigan, esim. Platinum 2 sisäisessä divisioonassa. Unranked matchmakingin puolella ei ole minkäänlaista näkyvää lukua tai symbolia, vaikka Unranked ja Ranked pelaajat paritetaan samoihin matseihin (joka on myös järjenvastaista erityisesti team matchmakingissa). Vastustajat ja tiimiläiset arvotaan (salaisten) parametrien mukaisesti, jotka pohjautuvat eniten piilotettuun ELO-ratingiin. Ellet lukeudu siihen Euroopan parhaaseen promillen murto-osaan, systeemi tulee pakottamaan voittoprosentin siihen 50 prosentin tuntumaan ennemmin tai myöhemmin, käytännössä viimeistään 50-100 matsin kohdalla riippuen pelimuodosta. Esim. Hyvässä voittoputkessa alat saamaan entistä kädettömämpiä allyjä tiimiin ja vice versa.

MMR myös resettaa, jos on kokonaisen seasonin pelaamatta eli noin 3-4kk
Liiga resetoidaan seasonin vaihtuessa, ei account tai team kohtaista ratingia. Jos olit viimeksi 1on1 Master liigassa, tulee vastaan enimmäkseen Master ja Diamond tason pelaajia.
Suurin ongelma smurffaamisen kannalta on se, että pelejä voi luovuttaa ensimmäisen sekunnin jälkeen, vaikka 100 putkeen, eikä penaltya tule. F2P jälkeenkin tämä yleisin smurffaustapa, ei uuden accountin teko.
Quittaamisesta on käytännön hyötyä vain uusilla accounteilla ja arranged tiimeillä. Smurffilla ei ole aikaisempaa pelihistoriaa, jolloin systeemi joutuu arpomaan ensimmäiset vastustajat, jotka ovat pääsääntöisesti roskatason pelaajia alimmista liigoista. Oikeastaan smurffaaminen on järkevin tapa aloittaa puhtaalta pöydältä, esim. pitkän tauon jälkeen tai vaihtaessa rotua esim. Terranista Zerggiin.


Warcraft 3:n ladderissa homma oli tarpeeksi yksinkertainen, ja sen myötä myös toimiva. Warcraftin ladderissa lähdettiin aina nousemaan leveliltä 1 ylöspäin, ja häviöistä tuli takapakkia tasokohtaisella toleranssilla. Aloittelijat roikkuivat alle 20 levelissä, ja ammattilaiset pyörivät 45-60 välillä. Korkeammilla leveleillä (+30) tuli takapakkia myös aktiivisuuden puutteesta, jolloin peliin oli helppo palata pitkän tauonkin jälkeen.

Random teamit ja Arranged teamit olivat erillään omissa laddereissa, ja mitään Unranked pelleilyä ei ollut sotkemassa pakkaa. Ladderissa voittojen ja häviöiden määrä alkoi tasoittua vastaan korkeimmalla levelillä.

Pelaajien korkein level oli avoimesti nähtävillä kanavien profiileissa, ja rotukohtaisia avatareja tienattiin suoraan voittojen määrän mukaisesti tai menestymällä viikoittaisissa turnauksissa.

Edit: Warcraftin scene oli myös aivan mahtava vuosina 2002 - 2007. Uudistuneessa Battle.netissä ei ole juurikaan mahdollisuutta vastaavaan yhteisöllisyyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy kyllä sanoa, että on jopa huvittavaa seurata tätä kohua, minkä Reforged on aiheuttanut. Vaikuttaa siltä, että pelimaailma on suut vaahdossa odottanut tilaisuutta päästä dissaamaan Blizzardia, mitä en toki ihmettele yhtään. Blizzard on tämän ansainnut aiemmilla töppäyksillään.

Mutta siitä huolimatta täytyy todeta, että WC3 Reforged todellakin on paljon parempi tekele, kuin ehkä yleisesti annetaan ymmärtää. Suurin valituksen aihe tuntuu olevan kampanjan välivideot, jotka eivät ole alkuperäisten lupausten tasoisia. Muita kovin merkittäviä valituksen aiheita ei löydy ja monilta "valitusvideoilta" löytyy sellaistakin puhetta, joka ei edes pidä paikkansa.

Jos alkuperäinen WC3 maistui, niin varmasti maistuu tämäkin. Ei kannata liikoja säikähtää tätä kohua pelin ympärillä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 505
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom