War Thunder (Windows/Linux/MacOs/PS/XBOX) *se realistisempi MMO tankkipeli*

Pistetään nyt pystyyn tällainen threadi, kun WoT ketjusta pois ajoivat häiritsemästä.

Trailer viimeisimmästä päivityksestä:

Pieni recap:

Gaijinin alunperin vuonna 2013 julkaisema ilmainen MMO-peli jonka alkuperäinen sisältö oli lähinnä toisen maailmansodan lentokoneet. Myöhemmin mukaan tulivat tankit, helikopterit ja sotalaivat. Yhtäläisyyksiä löytyy paljon World of ... -pelisarjoista.

Itse pelaan suuremmaksi osaksi tankkipuolta, johon siirryin World of Tanksin puolelta. WoT:iin vertailulta ei voi välttyä kun on niin samanlaisista peleistä kyse, ja tässä videossa onkin käyty läpi muutamia eroja:

Video toki on pari vuotta vanha ja jotkut asiat eivät välttämättä paikkaansa pidä, mutta tuorein vertailu joka tuli vastaan.

Muutamat omat mietteet, jotka kuitenkin voivat WoT:n osalta kaivata päivitystä:
- Ammusfysiikka toisesta maailmasta vs WoT
- Ei HP järjestelmää kuten WoTissa - kuolema tulee miehistön loppuessa tai tankin rungon rikkoutuessa. Kuten WoTissa, pitää myöhemmillä tiereillä miettiä tarkkaan mihin kohtaan tankkia oman ammuksensa sijoittaa
- Lentokamppeet ja AA tuovat oman mausteensa taisteluihin
- Tykistöä ei ole mukana samassa merkityksessä kuin WoTissa, tykistökeskityksen voi kuitenkin kutsua haluamaansa paikkaan

Kuten WoT, myös War Thunder on ilmainen, ja rahalla saa sitten ostaa joko tankkeja, tai helpottaa grindaamista. Itse pelasin pitkään ilmaisversiolla, mutta toki tuo premium sitä peliä nopeammin edistää. Mielestäni premiumilla ei kuitenkaan (War Thunder vs WoT:n kulta-ammukset) saavuta epäreilua etua jos vastassa on samanlaiset tankit. Molemmissa peleissä lienee omat ärsyttävyytensä, ja aina löytyy näitä Russia-bias huuteluita molemmista peleistä.

Jotta saadaan aktiivinen keskustelu aikaiseksi, niin voin tässä todeta että näistä kahdesta War Thunder on kuitenkin selvästi parempi peli ;)

PhlyDailyn kanava kannattaa ottaa seurantaan - ovat hauskoja videoita vaikka ei pelistä välittäisikään.

Hyviä taisteluita toivottaen, cpt_Bertorelli
1619508043942.png

Johan on kumma ettei täällä ollut tälle omaa lankaa. Minäkin pelannut jostain suljetusta testistä lähtien ja foorumeilla roikkunut, mutta näemmä en täällä :)

Itse oikeastaan vaan lentokoneilla vääntänyt ja viime vuosina harvemmin. RB ja simulator battleja enimmäkseen silloin kun pelasin. Arcade ei iske kuin jos vaan haluaa räiskiä. RB:ssä oli tähtäimessä aina levuttaa koneet (huonotkin) ässäksi. Jonkun verran tuli ostettua premium koneita ja yksi miehistö per maa ostettua skillit.

Jos nyt jaksaisi joskus simu battleihin lähteä VRää kokeilemaan.

Tosiaan oma setti kirjoitettu lähinnä tankkien näkökulmasta, niitä kun lähinnä tullut pelattua. Joku ässä voisi avata tuota lentopuolta enemmän.

Kyllä War Thunder on itsellä syrjäyttänyt wotiin täysin, on vaan niin paljon parempi.
Eikä tarvitse kärsiä niistä wotin oman joukkueen sulamisesta heti alku metreillä.
Siirryin Simulaatio Battleihin ja maistuu kyllä.
Arcade ei jaksa yhtään.

Viimeksi muokattu:
Itse pelaillut tätä pääasiassa ja pelikellossa nyt yli 2400 h upotettuna, niin ei se nyt ihan huono peli ole ;). Olen pelaillut myös Gaijinin omalla tilillä, niin eivät näy edes kaikki tunnit tuossa Steamissa. Itse olen mieltynyt myös tankkeihin. Jonkin verran tullut myös lentokoneilla ja laivoilla pelattua, mutta edelleen tankit on sen numero 1. Kannattaa myös katsoa noita PhlyDailyn youtube striimauksia, kuten Dakyy tuossa aloituksessa jo mainitisi. Ovat hauskoja ja taidokkaasti pelattuja otteita. Itse olen mieltynyt tankeissa nyt tuohon venäläisten KV-1E tankkiin, minkä battle rating III ja 4.0 sarjassa on yllättävän kova pähkinä saksalaisten kalustoa vastaan. Tykkihän tuossa ei ole kummoinen ja täytyy tietää mihin kohtaan vastustajaa ampuu, että kranaatti lävistää panssarin, mutta yllätyksenä panssarointi / tankin kääntyminen hyvinkin nopeaa. Parhaimmillaan +10 tankkia saanut tuolla yhdessä pelissä ammuttua. Saksalaisilla sama tankki on KV-1B mallina, missä on sitten suomalaisten väritys :thumbsup:. Kokonaisuutena suosittelen peliä, itse tullut realistisella tasolla pelattua, tuo arkade ei oikein iske itseen ja välillä simulaatio tasolla myös. Grafiikka on varsin upeaa pelissä ja panssarivaunut ovat hienon näköisiä, parempaa kuin WoT:ssa kaikki.

Viimeksi muokattu:
Käytättekö tässä jotain omia tähtäimiä vai ihan pelin omilla menette?

Pelin omilla menty, etäisyyden voi määrittää pelissä kohteeseen ja sitten korkoa voi tykin ammuksen mukaan nostaa niin osuu kohteeseen. Toinen tekniikka on säätää tähtäimet sitten samalle etäisyydelle kohteen etäisyyden mukaan. Itse arvioin etäisyyden ja nostan vain tähtäintä ylöspäin kohteesta ja lasautan kranaatin menemään. Sitten näkee osuuko vai pitääkö tehdä muutoksia. Eri vaunuissa on sitten erilaisella lähtönopeudella lähteviä tykin ammuksia, eli se täytyy myös muistaa pelatessa. Aika nopeasti nuo oppii.

Hienoa että muitakin pelaajia ilmaantui paikalle, hetken jo huolestutti :)

Arcadea omalla kohdalla on tullut pelattua lähinnä vahingossa, lentokoneilla sitä on tullut joskus enemmänkin testailtua. Muutoin menty RB:n parissa. Itse en pelitunteja näe, mutta taistelukentillä on statsien mukaan noin kuukauden verran hengailtu. Rekisteröidyin näemmä jo betan aikaan 2012 puolella, mutta pelailussa oli useamman vuoden tauko ennen kuin tuossa vuosi sitten innostuin uudestaan.

Pelissä viehättää ettei pelkällä silmittömällä räiskimisellä pääse kovinkaan pitkälle, vaan mitä enemmän tietoa vihollistankista on itsellä, pystyy omaa strategiaa muuttamaan tarvittavaan suuntaan. Toki joskus on hauskaa laittaa meemitankki alle (R3) ja kiusata isompiaan.

Onhan tätä tullut pelailtua Steamin mukaan yli 3800 tuntia. Aloittelin AB lentokoneilla kauan ennen tankkien tuloa peliin ja myös ennen pelin lisäystä Steamiin. Jatkoin vielä muutaman sataa tuntia ennen kuin aloin käynnistää pelin Steamin kautta, joten tunteja on reippaasti yli 4000.

Olen tykännyt pelata vain Arcadea, joka on nopeatempoisempaa. Minulla kesti jonkun aikaa lämmetä tankeilla pelaamiseen, mutta siirryin lopulta käytännössä kokonaan pelaamaan niillä. Taivaalla kaartelu kun kävi pitemmän päälle turhan yksitoikkoiseksi.

Pelin modernimman pään tankeilla pelaamisesta en kyllä oikein tykkää, kun meno on liiankin vauhdikasta, eikä panssaroinnilla suurimmaksi osaksi ole merkitystä. Kun kaikki kiinnostavat ajoneuvot on avattu ja käytössä tutuksi tulleet, mielekkäät saavutukset saavutettu (esim. 100000 pelaajatappoa, joiden laskeminen alkoi vasta kun haaste peliin lisättiin) ja pelivaluuttaa enemmän kuin voi käyttää, on jäljellä vain pelaaminen pelaamisen ilosta.

Niinpä viime aikoina War Thunderin pelaaminen on jäänyt minulta vähemmälle, kun mm. Insurgency: Sandstorm on maistunut moninpelinä paremmin ja SnowRunner on tyydyttänyt tarpeen ajella isoilla ajoneuvoilla.

War Thunder on kyllä siitä hieno peli, että se yhdistää ajoneuvot ampumiseen ja matalan kynnyksen pelaamiseen jonkin tasoiseen realismiin. Pelistä löytyy aivan jäätävä määrä lentokoneita, tankkeja ja laivoja, eikä kenttäkiertokaan ole liian ahdas. Kyllä tätä tulee vielä jatkossakin pelattua.

Ilmaispelaajille progressio on turhan hidasta, mutta nykyään voi eventeistä saada markkinapaikalla myytävää, millä saa Premium-tilauksen (puoleen hintaan pari kertaa vuodessa) maksettua ilman oikeaa rahaa. Pelin alkuaikoina tuli kyllä upotettua peliin rahaa useamman pelin edestä, mille ei onneksi minulla ole enää mitään tarvetta.

WoTtia tuli aikanaan pelattua betasta lähtien. WT:tä kokeilin myös alussa kun oli vain lentsikat, mutta en lämmennyt siihen sen kummemmin. Noh, jotain 3 vuotta sitten serkku suositteli kokeilemaan uudestaan. Tankit olivat saapuneet kuvioihin, ja oli kuulemma paljon parempi kuin WoT (mikä oli ollut tauolla jo pitkään). No hiukan skeptisenä lähdin kokeilemaan...

Reilut 1300 pelituntia myöhemmin, voisin sanoa hänen olleen oikeassa. Voittaa WoTin kyllä joka asiassa. Vaurionmallinnus, miehistön taidot ja sopiva suhde realismia ja pelattavuutta (jopa arcadessa). Eli enempi on arcade-tankkimatseja on tullut pelattua. Laivoja ja lentsikoitakin on hiukan kokeiltu. Nyt viime aikoina on heränyt mielenkiinto tuonne realistic -mittelöihin (tankeilla).

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
131 524
Jäsenet
50 520
Uusin jäsen
Kertlund

Hinta.fi

Ylös Bottom