- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 495
Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Useita avoimia rajapintoja ylläpitävä Khronos on julkaissut merkittävän päivityksen Vulkan-rajapintaan. Viime kuussa julkaistut säteenseurantalaajennokset saivat nyt tuekseen muun muassa SDK:n (Software Development Kit, ohjelmistokehityspaketti).
Valven rahoittama LunarG on julkaissut Vulkan-rajapinnan virallisesta SDK:sta uuden 1.2.152.0-version, joka tuo mukanaan täyden tuen rajapinnan tuoreille säteenseurantalaajennoksille. Samalla Microsoftin avoimen lähdekoodin HLSL-kääntäjä DXC on päivitetty Vulkan-rajapinnan säteenseurantatuella, mikä mahdollistaa selvästi helpomman DirectX Raytracing-rajapintaa hyödyntävien sovellusten kääntämisen Vulkan-rajapinnalle.
Khronos on julkaissut lisäksi uusia avoimen lähdekoodin Vulkan-säteenseurantaa hyödyntäviä esimerkkisovelluksia sekä päivittänyt Vulkan Guide -oppaan sisältämään tietoa säteenseurannasta.
[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="56264,56263"]
Samassa yhteydessä NVIDIAn kehittämä Quake II RTX päivitettiin tukemaan NVIDIAn laajennosten lisäksi Vulkan-rajapinnan virallisia laajennoksia. Päivityksen myötä kehittynyttä path tracing -säteenseurantaa hyödyntävä peli toimii nyt myös AMD:n Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla ja tulee toimimaan ensi vuonna julkaistavilla Intelin Xe-HPG-pelinäytönohjaimilla. PC Gamer on ehtinyt ottaa uudella versiolla jo pikaiset testit, joiden mukaan RX 6800 XT saavuttaa yli 60 FPS:n suorituskyvyn 1080p-resoluutiolla ja RTX 3080 1440p-resoluutiolla, mutta 4K-resoluutiolla se jää kaukaiseksi haaveeksi kummaltakin.
Vulkan-rajapinnan viralliset säteenseurantalaajennokset ovat tuettuna AMD:n Radeon Software 20.11.3- ja NVIDIAn Release 460 -ajureista lähtien.
Lähde: Khronos
Linkki alkuperäiseen juttuun