Ilman Vsyncciä ja Gsynciä peli piirtää framen ruudulle heti kun se on valmis. Tästä syystä näkymä helposti tearaa, sillä alaosassa ruutua on eri frame kuin yläosassa.
VSync odottaa, että frame on valmis kunnes se piirtää sen. Ideaali tapauksessa näet tällöin 60hz näytöllä aina uuden täydellisen kuvan 60 kertaa sekunnissa 60fps:llä. Eli tearausta ei tällöin tapahdu. Tämä odottaminen aiheuttaa kuitenkin input lagia, mutta pahin ongelma siinä pelkästään on stutteroinnin vaara. Esim jos toistat 60hz ruudulla 60fps, mutta peliefektien takia fps putoaa hetkellisesti 59, niin vsync odottaa seuraavaa valmista kuvaa joten se skippaa puolivalmiin framen ja näyttää vasta sitten seuraavan valmiin. Käytännössä katselet siis puolet hitaammin frameja eli 30fps näkymää.
Gsync taas säätää näytön hertzimäärää vastaamaan fps:ää, jolloin tuo 59fps:n droppia ei huomaa, sillä tällöin näyttösi virkistystaajuus on 59hz. Isoissa dropeissa kuva sumenee, mutta ei nyi ärsyttävästi; tälläistä on paljon parempi katsella. Kuitenkin pelkällä gsyncillä voi yksittäiset isot framedropit aiheuttaa tearausta sillä näyttöjen hertzinvaihto ei aina pysy perässä; etenkin 120+hz näytöillä.
Tästä syystä yleisin ehdotus on pistää Vsync ja gsync päälle, mutta lukita fps pari ruudun herzimäärää alle. Tällöin kuvat tulevat ilman tearausta vsyncin takia, kuva ei stutteraa gsyncin takia eikä input lagia tule koska vsync katto ei aktivoidu.
Lisää höttöä täällä:
G-SYNC 101
Freesync on käytännössä sama homma eli säätää näytön hertzimäärää. Tästä syystä ne toimivat nykyään aika hyvin ristiin. Eri näyttöjen moduuleista ja techistä riippuen sitten saa tuon toiminnon toimimaan hdr:n kanssa tai hertzimäärää pystyy laskemaan todella alhaisiin numeroihin.