VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Aika iso puuttuva palikka Questista tää että ei mitään keinoa saada näkyviin monitorilla reaaliajassa mitä laseilla näkyy. Party peleistä lähtee ehkä 90% hohdosta pois. Toi cast oculus appiin ja ilmeisesti chromecastiinkin tekee monen sekunnin viiveen. Sidequest/scrcpy taas ei korjaa vääristymää vaan näyttää ihan tyhmältä, eikä ole ääniä. Eikö tosiaan ole mitään toimivaa ratkaisua? Tai onko edes mitään huhuja että oculus olisi kehittämässä asiaa?
 
Aika iso puuttuva palikka Questista tää että ei mitään keinoa saada näkyviin monitorilla reaaliajassa mitä laseilla näkyy. Party peleistä lähtee ehkä 90% hohdosta pois. Toi cast oculus appiin ja ilmeisesti chromecastiinkin tekee monen sekunnin viiveen. Sidequest/scrcpy taas ei korjaa vääristymää vaan näyttää ihan tyhmältä, eikä ole ääniä. Eikö tosiaan ole mitään toimivaa ratkaisua? Tai onko edes mitään huhuja että oculus olisi kehittämässä asiaa?

Quest 1 kohdalla muistaakseni joku Oculus dev sanoi twitterissä, ettei laitteen tehot riitä pyörittämään peliä ja samalla lähettämään viiveetöntä hyvälaatuista kuvaa korjausefektein. En tiedä pystyykö Quest 2 koskaan sen parempaan, kun vastassa on isompi resuluutio ja jatkossa ehkä isompi päivitysnopeus. Itselläni ei ole yleensä suoraan chromecastiin kuin ehkä max yhden sekunnin viive tai joku sellainen joka kuitenkin kelpaa katseluun.
 
Aika iso puuttuva palikka Questista tää että ei mitään keinoa saada näkyviin monitorilla reaaliajassa mitä laseilla näkyy. Party peleistä lähtee ehkä 90% hohdosta pois. Toi cast oculus appiin ja ilmeisesti chromecastiinkin tekee monen sekunnin viiveen. Sidequest/scrcpy taas ei korjaa vääristymää vaan näyttää ihan tyhmältä, eikä ole ääniä. Eikö tosiaan ole mitään toimivaa ratkaisua? Tai onko edes mitään huhuja että oculus olisi kehittämässä asiaa?

Air receiver toimii aikalailla viiveettä ja tulee äänet.. Saa Microsoftista, xboxiin ja muistaakseni Android.
 
Aika iso puuttuva palikka Questista tää että ei mitään keinoa saada näkyviin monitorilla reaaliajassa mitä laseilla näkyy. Party peleistä lähtee ehkä 90% hohdosta pois. Toi cast oculus appiin ja ilmeisesti chromecastiinkin tekee monen sekunnin viiveen. Sidequest/scrcpy taas ei korjaa vääristymää vaan näyttää ihan tyhmältä, eikä ole ääniä. Eikö tosiaan ole mitään toimivaa ratkaisua? Tai onko edes mitään huhuja että oculus olisi kehittämässä asiaa?
Eikö tuo toimi Link kaapelin kanssa PC-pelien tapauksessa samanlailla kuin Rift? Eli näytöllä näkyy normaalisti peli ja myös äänet kuuluu. Niille peleille joissa huono toteutus näytön osalta, täytyy vain sitten laittaa oculus mirror sovellus käyntiin.
 
Eikö tuo toimi Link kaapelin kanssa PC-pelien tapauksessa samanlailla kuin Rift? Eli näytöllä näkyy normaalisti peli ja myös äänet kuuluu. Niille peleille joissa huono toteutus näytön osalta, täytyy vain sitten laittaa oculus mirror sovellus käyntiin.

Toimii, mut tuossa tapauksessa varmaan tarkoitti natiivi questin pelejä ilman pctä.
 
Air receiver toimii aikalailla viiveettä ja tulee äänet.. Saa Microsoftista, xboxiin ja muistaakseni Android.
Kohtuu lupaava. Välillä tulee kova lagipiikki ja kaikki pikselöityy. Eikö tätä tosiaan saa fullscreen mitenkään?

Ja juu tarkoitan nyt questin natiivipelejä. PCVR pelit näkyy hyvin kyllä virtual desktopillakin
 
Kohtuu lupaava. Välillä tulee kova lagipiikki ja kaikki pikselöityy. Eikö tätä tosiaan saa fullscreen mitenkään?

Ja juu tarkoitan nyt questin natiivipelejä.


Kyllä muistaakseni sai fullscreeniin. En kyllä enää muista kuinka , kun aikaa n. 2kk kun olen viimeksi käyttänyt :D. Kokeilitko ihan perus alt+enter ja otitko sen maksullisen vai kokeiluversion? En tiedä siis onko niissä eroja. Itse ostin kun maksoi jonkun muutaman euron tuolloin.
 
Kyllä muistaakseni sai fullscreeniin. En kyllä enää muista kuinka , kun aikaa n. 2kk kun olen viimeksi käyttänyt :D. Kokeilitko ihan perus alt+enter ja otitko sen maksullisen vai kokeiluversion? En tiedä siis onko niissä eroja. Itse ostin kun maksoi jonkun muutaman euron tuolloin.
Ei toimi mikään perus näppäinyhdistelmä, eikä asetuksissa ole mitään. Missään ei ainakaan mainittu että trialista puuttuisi jotain. Enpä taida ostaa...
 
Ei toimi mikään perus näppäinyhdistelmä, eikä asetuksissa ole mitään. Missään ei ainakaan mainittu että trialista puuttuisi jotain. Enpä taida ostaa...

Sidequestin kauttakin toimii striimi, mutta silloin pitää tyytyä äänettömään versioon. Youtubessa ohjeet.
 
Virtual Desktopin games valikosta käynnistetyt pelit näkyy normaalisti ruudulta ja viiveettä.
 
(croppaus ei kiinnosta myöskään)
Vaadit mahdottomia. VR lasien yhden silmän kuvasuhde on lähes neliö joten 16:9 näytölle fullscreeniin on pakko cropata ylhäältä ja alhaalta osa pois. Sitten kun vielä croppaa sivuilta kaarevat reunat pois niin kuvaan jäävä pieni tynnyrivääristymää ei näy kovin selvästi.

Virtual Desktopin games valikosta käynnistetyt pelit näkyy normaalisti ruudulta ja viiveettä.
Niin kun sen on PC:llä pyörivän pelin ikkuna jota ei tarvitse lähettää Questista PC:lle.
 
Vaadit mahdottomia. VR lasien yhden silmän kuvasuhde on lähes neliö joten 16:9 näytölle fullscreeniin on pakko cropata ylhäältä ja alhaalta osa pois. Sitten kun vielä croppaa sivuilta kaarevat reunat pois niin kuvaan jäävä pieni tynnyrivääristymää ei näy kovin selvästi.


Niin kun sen on PC:llä pyörivän pelin ikkuna jota ei tarvitse lähettää Questista PC:lle.
Miten se on mahdotonta kun chromecastille tai oculus appille onnistuu? Se korjaus vaan yksinkertaisesti puuttuu tuosta scrcpy:n toteutuksesta.
 
Miten se on mahdotonta kun chromecastille tai oculus appille onnistuu? Se korjaus vaan yksinkertaisesti puuttuu tuosta scrcpy:n toteutuksesta.
1:1 kuvasuhteen muunnos 16:9:een ilman croppausta tai mustien palkkien lisäämistä sivuille on mahdotota. Chromecastille lähetetty kuva on cropattu samoin kuin kaikki PC pelit jotka näyttävät kuvan 16:9 muodossa. Scrcpylla voi tehdä croppauksen ja käyttää sitä fullscreeninä kunhan sen käynnistää oikeilla parametreillä.

Edit: Tuossa komennossa on fullscreen, 16 Mbps bitrate, 1080p video ja croppaus Quest 1:n 1440x1600 resoluution oikean silmän kuvasta. Quest 2:n eri resoluutiolla croppausta pitää muuttaa.

scrcpy.exe -f -b 16M -c 1200:1200:1530:140 -m 1080 -s 192.168.1.104
 
Viimeksi muokattu:
1:1 kuvasuhteen muunnos 16:9:een ilman croppausta tai mustien palkkien lisäämistä sivuille on mahdotota. Chromecastille lähetetty kuva on cropattu samoin kuin kaikki PC pelit jotka näyttävät kuvan 16:9 muodossa. Scrcpylla voi tehdä croppauksen ja käyttää sitä fullscreeninä kunhan sen käynnistää oikeilla parametreillä.
No mites scrpyllä sitten korjataan se, että suorat viivat on käyriä? Castattuna ne on suoria. Kokeilin juuri ja castattuna näytöllä näkyy about sama mitä laseissa, reunat on suoria yms. Scrcpy:llä näin ei ole ja vaatii enemmän croppaustakin
 
No mites scrpyllä sitten korjataan se, että suorat viivat on käyriä? Castattuna ne on suoria. Kokeilin juuri ja castattuna näytöllä näkyy about sama mitä laseissa, reunat on suoria yms. Scrcpy:llä näin ei ole ja vaatii enemmän croppaustakin
Scrcpy käyttämä kuva on todennäköisesti bufferoitu kuva ennenkö se vääristetään linssejä varten laitteessa.

Edit: tai jos ne on käyriä niin se on se lopputulos. Tuollaiset voidaan toki vastaanottopäässä suoristaa mutta kuvanlaatu kärsii koska vääristys hukkaa informaatiota kuvasta
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun Quest2:sta on jo ehtinyt testailla ja laitteeseen tottua, niin on tämä vain selkeä parannus Quest1:seen verrattuna.

IPD ”3” asennon hevosenläppiäkään en enää niin peleissä ajattele, niihin on jo tottunut. Suurin parannus on resoluution nousu ja näytön kirkkaus, mukavuus päässä ja eri toimintojen jouhevuus (VD, Link ja Questin pelit käynnistyvät ja toimivat rivakasti).

Kun asettelin ODT:stä pixel per display 1.2 ja resolution 3664, pyöri Link edelleen jouhevasti kaikilla peleillä. Quest1:stä en saanut pyörimään Star Wars Squadronissa high asetuksilla sujuvasti, mutta Quest2:lla high asetuksella peli pyöri ok eli kyllä tässä näkyy X2 piirin selvästi nopeampi decode grafiikalle.

Virtual Desktop tukee jo 90hz ja esim. PC desktop ikonit olivat täysin teräviä, kuin PC näyttöä katselisi. Poissa oli Quest1:sen värinä. SkyrimVR pyöri modeilla juuri 11,1ms (11,1ms x 90 = 1000ms) rajoilla, Fallout4 ei ihan 11,1ms sisällä pysynyt, mutta peli oli silti ihan pelattava. No Man Skyta en vielä ehtinyt kokeilla. Ottaen huomioon että kehittäjä Godin on saanut Quest2:sen vasta viikko sitten, kyllä tässä on luvassa vielä paljonkin optimointeja. Viivekkin oli tippunut 22ms Quest1:sen 35ms:sta.
 
Nyt kun Quest2:sta on jo ehtinyt testailla ja laitteeseen tottua, niin on tämä vain selkeä parannus Quest1:seen verrattuna.

IPD ”3” asennon hevosenläppiäkään en enää niin peleissä ajattele, niihin on jo tottunut. Suurin parannus on resoluution nousu ja näytön kirkkaus, mukavuus päässä ja eri toimintojen jouhevuus (VD, Link ja Questin pelit käynnistyvät ja toimivat rivakasti).

Kun asettelin ODT:stä pixel per display 1.2 ja resolution 3664, pyöri Link edelleen jouhevasti kaikilla peleillä. Quest1:stä en saanut pyörimään Star Wars Squadronissa high asetuksilla sujuvasti, mutta Quest2:lla high asetuksella peli pyöri ok eli kyllä tässä näkyy X2 piirin selvästi nopeampi decode grafiikalle.

Virtual Desktop tukee jo 90hz ja esim. PC desktop ikonit olivat täysin teräviä, kuin PC näyttöä katselisi. Poissa oli Quest1:sen värinä. SkyrimVR pyöri modeilla juuri 11,1ms (11,1ms x 90 = 1000ms) rajoilla, Fallout4 ei ihan 11,1ms sisällä pysynyt, mutta peli oli silti ihan pelattava. No Man Skyta en vielä ehtinyt kokeilla. Ottaen huomioon että kehittäjä Godin on saanut Quest2:sen vasta viikko sitten, kyllä tässä on luvassa vielä paljonkin optimointeja. Viivekkin oli tippunut 22ms Quest1:sen 35ms:sta.


Katsoppa tyriel woodin video youtubesta "oculus quest 2 extra ipd" EHKÄ voi auttaa siihen hevosläppä ongelmaan
 
Katsoppa tyriel woodin video youtubesta "oculus quest 2 extra ipd" EHKÄ voi auttaa siihen hevosläppä ongelmaan

Olen tietoinen tuosta, mutten ole vielä ehtinyt kokeilla. Oculukselta taisi tosin tulla tietoa että he eivät suosittele tuota, koska näyttö on optimoitu noihin kolmeen vakioasetukseen. Mutta sen enempää en ole tästä lukenut.

Mutta eipä tuo hevosenläppä isommin enää häiritse, siihen tottui äkkiä, ehkä osin siksikin että Goussa oli jo samaa efektiä.
 
Virtual Deskopin kanssa sellainen vinkki että VD questista kannattaa laittaa High asetukselle sen grafiikka tason, Mbps 75 ja SteamVR scalingin asettaa tasan 100%. Tällä tuli pelattua BeatSaberissa expert+ kenttiä läpi ja tracking + viive on ihan uskomattoman hyvät. Tuntui että olisin pelannut rift CV1, mutta kaikki on ihan alyttömästi tarkempaa. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, en vain nää valomiekoissa minkäänlaista viivettä, niinkuin en myös nää CV1:lläkään.

Oma setuppi on sellainen että valokuitumuunnin -> reititin 1 (nat + 2.4Ghz) -> reititin 2 (ap mode + 5Ghz) -> quest2. Tietokone on yhtistetty reititin 1 koska reitin 1 ja PC sijaitsevan eri kerroksessa kuin Quest2 (VR huone) + reititin 2.

Myös täältä löytyy ihan hyvää infoa ja keskustelua:
 
Viimeksi muokattu:
Tuota uutta Kyöstiä on nyt pari iltaa tullu testattua akullisen Elite headstrapin kanssa. Täytyy kyllä kehua että se on tuntunut todella mukavalta ja headset tuntuu tosi tasapainoiselta päässä. Se etu mikä tuossa virallisessa lisäakussa on että se akku on melko päänmyötäisesti koko matkalta joten mikään heiluminen ei saa vastapainoa tuntumaan niinkuin se hölskyisi tai olisi varren päässä tmv. Taitaa olla jopa mukavampi kuin CV1. Laitteen sweetspot vaikuttaa kyllä hieman pienemmältä kuin alkuperäisen questin, tai sitten silmät asettuu aavistuksen kauemmaksi linsseistä. Tämä tietenkin elää hieman kun se pehmuste hieman liiskaantuu käytössä.
 
Ensimmäisiä VR-laseja hankkimassa, ja Oculus Quest 2 vaikuttaa varsin pätevältä. Riittääkö tuo 64 giganen versio pitkälle, paljonko pelit vievät tilaa keskinmääriin? Pärjäileeko sitä tuolla vakiohihnalla ollenkaan, vai pitääköse suoraan laittaa tuo eliittihihna?
 
Ensimmäisiä VR-laseja hankkimassa, ja Oculus Quest 2 vaikuttaa varsin pätevältä. Riittääkö tuo 64 giganen versio pitkälle, paljonko pelit vievät tilaa keskinmääriin? Pärjäileeko sitä tuolla vakiohihnalla ollenkaan, vai pitääköse suoraan laittaa tuo eliittihihna?
Pienempi riittää varmasti josset osta aivan hirveästi pelejä ja pelaa niitä kaikkia yhtäaikaa. Eri juttu sitten jos reissuun pitää vielä latailla jotain leffoja yms laitteeseen. Elite strap on kyllä todella mukava minusta, mutta senkin voi sitten hommata erikseen myöhemmin jos tuntee tarvetta. Ennemmin hommaisin vaikka jonkun silikonisukan siihen kasvopehmusteeseen ettei kastu kokoajan ja on helpompi putsata.
 
Ensimmäisiä VR-laseja hankkimassa, ja Oculus Quest 2 vaikuttaa varsin pätevältä. Riittääkö tuo 64 giganen versio pitkälle, paljonko pelit vievät tilaa keskinmääriin? Pärjäileeko sitä tuolla vakiohihnalla ollenkaan, vai pitääköse suoraan laittaa tuo eliittihihna?
Aiemmin 64gb riitti, koska pelit olivat pääsääntöisesti alle gigan kappale. Kakkosen osalta tilanne näyttäisi olevan muuttumassa, koska resoluutio- ja teholisäyksen myötä kakkosta varten päivitetyt pelit ovat olleet jo useampi peli useamman gigan. Pidemmän päälle ei siis välttämättä riitä jos paljon pelejä haluaa asentaa, mutta yli kymmenen peliä melko varmasti mahtuu vielä pitkään kerralla asennetuksi.

Saa sitten nähdä miten siirtymä Riftistä Questiin muuttaa tilannetta, että saako useimmat pelit PClle asennettua joskus tulevaisuudessa ja siten lasien oma tila ei ole enää niin tärkeä.
 
Ensimmäisiä VR-laseja hankkimassa, ja Oculus Quest 2 vaikuttaa varsin pätevältä. Riittääkö tuo 64 giganen versio pitkälle, paljonko pelit vievät tilaa keskinmääriin? Pärjäileeko sitä tuolla vakiohihnalla ollenkaan, vai pitääköse suoraan laittaa tuo eliittihihna?
Pelien alta näkee tarvittavan tallenustilan esim. Beat saber 589,1mt. 64gb riittää heittämällä ellet ole lataamassa montaa videoita sisään.

Hihnan suhteen käyttäjän kohtainen, testaa vakiota ja osta myöhemmin hihnan, jos on tarvetta upgradaa mukavuutta?
 
Viimeksi muokattu:
Toimiiko Quest 2 miten hyvin x-planessa tai DCS:ssä langattomana? Tällä hetkellä reverb käytössä mutta langattomuus houkuttelisi muiden pelien takia.
 
Ensimmäisiä VR-laseja hankkimassa, ja Oculus Quest 2 vaikuttaa varsin pätevältä. Riittääkö tuo 64 giganen versio pitkälle, paljonko pelit vievät tilaa keskinmääriin? Pärjäileeko sitä tuolla vakiohihnalla ollenkaan, vai pitääköse suoraan laittaa tuo eliittihihna?
Itse sanoisin että hommaa se 256 versio mikäli tuo 100€ ei ihan ylitse pääsemätön hinta ole, koska tuota ei saa jälkikäteen lisättyä. 64gb riittää varmasti hyvin alkuun, mutta jossain vaiheessa nuo aina tuppaa täyttymään (ainakin itsellä) plus kaikkien päivitysten myötä jne..

Tuli itse tilattua gigantista tuo 256gb versio ja nyt ootellaan että kusti polkee :)
 
Itse sanoisin että hommaa se 256 versio mikäli tuo 100€ ei ihan ylitse pääsemätön hinta ole, koska tuota ei saa jälkikäteen lisättyä. 64gb riittää varmasti hyvin alkuun, mutta jossain vaiheessa nuo aina tuppaa täyttymään (ainakin itsellä) plus kaikkien päivitysten myötä jne..

Tuli itse tilattua gigantista tuo 256gb versio ja nyt ootellaan että kusti polkee :)
Samasta syystä itsekin otin 256GB mallin, tympeä jos tallennustila loppuu kesken.
 
Ensimmäisiä VR-laseja hankkimassa, ja Oculus Quest 2 vaikuttaa varsin pätevältä. Riittääkö tuo 64 giganen versio pitkälle, paljonko pelit vievät tilaa keskinmääriin?

Monihan suosittelee tuota 256GB:tä suoraan, mutta jättää yleensä mainitsematta pelien koot, viitaten korkeintaan tulevaisuuden (uhka)kuviin Oculus-kaupasta, jossa suurin osa peleistä on +10GB. Höpöhöpö. Homman nimi on se, että tällä hetkellä 64GB-versiossa on varsinaista käyttötilaa n. 50 gigaa. Oculus-kaupan peleistä suurin osa taitaa olla 0.5-2GB:n kokoluokkaa. Esim. suosittu Beat Saber on 0.589GB:n kokoinen. Hienommat pelit kuten esim. Vaderit voivat olla kooltaan 3-4GB:tä, mutta tällaisia pelejä on verratain vähän. Saints&Sinners on toki siitä poikkeuksellinen, että tallenustilatarve on 7.9GB ja käsittääkseni tuohon päälle tulee vielä muutama giga. Toki tulevaisuudessa Saints&Sinners ei tule olemaan ainoa "isompi" peli, mutta kun nyt kuitenkin muistetaan, että tämä on mobiilialusta, niin ei homma nyt niin mene, että Oculus-kauppa täyttyy kohta 20-60GB:n peleistä.

Oma suositukseni on se, että mikäli et ole hardcore-pelaaja, joka pelaa kymmennittäin pelejä vuodessa tai jolla on yksinkertaisesti oltava kymmenistä peleistä koostuva pelikirjasto koko ajan mukana, niin ota se 64GB:n versio käyttäen sen säästetyn satkun lisävarusteisiin tai peleihin. Esimerkiksi itse pelaan vuodessa alle kymmenen peliä läpi (kaikkien pelialustojeni pelit mukaan laskien) ja faktahan on se, että jos nyt lataisin omaan 64GB:n Q2:seeni Saints&Sinnersin, niin saisin todennäköisesti mahtumaan Oculus-kaupan suosituimpien pelien listalta helposti ainakin 20 peliä vielä S&S:n kaveriksi. Pelejä voi myös luonnollisesti poistaa ja arkistoida myöhempää käyttöä varten. Jos käytössä oleva nettinopeus on hyvä, niin tämän ei luulisi olevan ongelma, mikäli nyt olisi sitten kamala tarve tuoda vanhoja/pelattuja pelejä takaisin Questiin. Jenkeissähän tämä keskustelu tuntuu monesti johtavan 256GB:n suositteluun senkin takia, että siellä tuntuu olevan enemmän käytössä ns. data planeja eli nettiä ei voi käyttää rajattomasti ilman lisämaksua, mikäli taas johtaa siihen, ettei voi olla koko ajan latailemassa, varsinkaan uusiksi, pelejä.

Voihan Questiin sideloadata muutakin tavaraa kuten vaikka leffoja, mutta toisaalta nekin voi striimata. Monihan ei välttämättä sitäkään hoksaa, että leffoja voi striimata kännykästä Questiin reissussa ollessa ja kännykkään saa yleensä lisätilaa kivuttomammin.
 
Viimeksi muokattu:
100€ on todella iso hinta ominaisuudesta mitä ei välttämättä koskaan tarvitse, varsinkin kun tuo 100€ on tuotteen hinnasta iso prosenttisuus.

Itse miettisin näin:
Käytänkö laitetta pääasiassa PCVR (esim SteamVR), standalone laitteena tai hybridina. Ja myös sitä käytätkö laitetta pääasiassa kotona vai reissuilla.
Ja tuosta on helppo miettiä että tuletko koskaan tarvitsemaan enempää kuin 64GB tai et. Itse käytän hybridina kotona, ja olen 100% varma että tila ei tule koskaan loppumaan tuosta 64GB.

Omasta mielestäni ainut syy ostaa 254GB versio on jos sinulla ei ole ollenkaan tietokonetta + matkustelet paljon.
 
Tigerman82 viestiä lisäten.

Pohjautuu minun syvään kokemukseen, rautakuumeessa ensimmäiset hankinnat uuteen harrastukseen voi olla todella riskialtista. Se on joko HIT or MISS. Jos on miss, niin tavara usein vaan jää kaappiin pölyttymään ja paljon myöhemmin vasta myyt polkuhintaan sen eteenpäin. Että kannattaako siinä mielessä nyt lähtee investoimaan sitä +100€ lisää "parempaan vaihtoehtoon"?
 
Viimeksi muokattu:
Mainitaan tännekin, että jos 2,5m riittää niin tämä on testattu Quest 2:lla toimivaksi link-kaapeliksi joka myös lataa (akku tyhjenee hitaammin) samaan aikaan:


Vaikka tuotetiedoissa lukee usb 3.0, niin paketissa (kuten myös tuotekuvassa) lukee 3.1 jos sillä nyt on jotain merkitystä.

Nyt ajattelin hommata saman firman (ilmeisesti kotimainen) varavirtalähteen.
Joko:
Tai:

Molemmista saa yli sen vaaditun 2,4A ulos joka on mainittu että pitää olla Questille.
Hinnassa ei ole käytännössä suurta eroa, mutta mietityttää tuo paino, että kumpi olisi parempi päässä. Toisaalta varavirtalähteen voisi myös heittää vyölaukkuun tai reppuun ja sieltä johdolla. Tulisi samalla immersiota varustevyön / repun muodossa :think: Täytyy melkein kokeilla ensin kotona sopivilla lisäpainoilla.
 
Kuinka nopeasti olette saaneet valve indexin, kun senon saapunut Suomeen?
Ihan perus postin toimintaa. Muistaakseni Hollanti-Tanska-Ruotsi-Suomi -matka oli pidempi kuin sitten Suomen sisällä. Sunnuntaina sain maksettua, ja perjantaina oli lähi-postissa.
 
Itse päädyin pienen miettimisen jälkeen Quest2 isompaan malliin. Satanen ei ole niin iso raha harrastuksessa ettenkö raskisi sitä laittaa. Enempi ärsyttää jos joutuisi joskus pelitilan kanssa kikkailemaan.

Vanhakin Quest oli isompaa mallia, ja siinä kyllä 64gb ylittyi, muttei silleen että olisi ollut mitään kriittiistä poistettavaa ja siirreltävää, vaikka olisin ostanut pienemmänkin mallin.

Uudessa mallissa tilanne on kuitenkin hieman eri kun tulevat pelitkin on isompia. Lisksi tykkään pitää satunnaisesti videoita/3D valokuvia demoamismielessä, kun laite ei ole kotosalla.

Laitteenhan voi ostaa kaupasta jossa on palautusoikeus, joten ei tuo hit/miss mielessä minusta niin riskaabelia ole isompaa laittaa.
 
Monihan suosittelee tuota 256GB:tä suoraan, mutta jättää yleensä mainitsematta pelien koot, viitaten korkeintaan tulevaisuuden (uhka)kuviin Oculus-kaupasta, jossa suurin osa peleistä on +10GB. Höpöhöpö. Homman nimi on se, että tällä hetkellä 64GB-versiossa on varsinaista käyttötilaa n. 50 gigaa. Oculus-kaupan peleistä suurin osa taitaa olla 0.5-2GB:n kokoluokkaa. Esim. suosittu Beat Saber on 0.589GB:n kokoinen. Hienommat pelit kuten esim. Vaderit voivat olla kooltaan 3-4GB:tä, mutta tällaisia pelejä on verratain vähän. Saints&Sinners on toki siitä poikkeuksellinen, että tallenustilatarve on 7.9GB ja käsittääkseni tuohon päälle tulee vielä muutama giga. Toki tulevaisuudessa Saints&Sinners ei tule olemaan ainoa "isompi" peli, mutta kun nyt kuitenkin muistetaan, että tämä on mobiilialusta, niin ei homma nyt niin mene, että Oculus-kauppa täyttyy kohta 20-60GB:n peleistä.

Oma suositukseni on se, että mikäli et ole hardcore-pelaaja, joka pelaa kymmennittäin pelejä vuodessa tai jolla on yksinkertaisesti oltava kymmenistä peleistä koostuva pelikirjasto koko ajan mukana, niin ota se 64GB:n versio käyttäen sen säästetyn satkun lisävarusteisiin tai peleihin. Esimerkiksi itse pelaan vuodessa alle kymmenen peliä läpi (kaikkien pelialustojeni pelit mukaan laskien) ja faktahan on se, että jos nyt lataisin omaan 64GB:n Q2:seeni Saints&Sinnersin, niin saisin todennäköisesti mahtumaan Oculus-kaupan suosituimpien pelien listalta helposti ainakin 20 peliä vielä S&S:n kaveriksi. Pelejä voi myös luonnollisesti poistaa ja arkistoida myöhempää käyttöä varten. Jos käytössä oleva nettinopeus on hyvä, niin tämän ei luulisi olevan ongelma, mikäli nyt olisi sitten kamala tarve tuoda vanhoja/pelattuja pelejä takaisin Questiin. Jenkeissähän tämä keskustelu tuntuu monesti johtavan 256GB:n suositteluun senkin takia, että siellä tuntuu olevan enemmän käytössä ns. data planeja eli nettiä ei voi käyttää rajattomasti ilman lisämaksua, mikäli taas johtaa siihen, ettei voi olla koko ajan latailemassa, varsinkaan uusiksi, pelejä.

Voihan Questiin sideloadata muutakin tavaraa kuten vaikka leffoja, mutta toisaalta nekin voi striimata. Monihan ei välttämättä sitäkään hoksaa, että leffoja voi striimata kännykästä Questiin reissussa ollessa ja kännykkään saa yleensä lisätilaa kivuttomammin.

SideQuestilla pystyy myös tallentamaan pclle quest pelien tallennukset, jos ei pilvitallennusta pelistä löydy. Jos siis pelin poistaa ja haluaa palata siihen myöhemmin.
 
SideQuestilla pystyy myös tallentamaan pclle quest pelien tallennukset, jos ei pilvitallennusta pelistä löydy. Jos siis pelin poistaa ja haluaa palata siihen myöhemmin.
Ja kyseisellä toiminnolla siirsin myös tallennukset vanhasta questista uuteen. Toimi suurimmassa osassa, mutta ei esim Angry Birdissä (joka on mun mielestä ihan loistava vr-peli).
 
Ensimmäisiä VR-laseja hankkimassa, ja Oculus Quest 2 vaikuttaa varsin pätevältä. Riittääkö tuo 64 giganen versio pitkälle, paljonko pelit vievät tilaa keskinmääriin? Pärjäileeko sitä tuolla vakiohihnalla ollenkaan, vai pitääköse suoraan laittaa tuo eliittihihna?

Minulla on 64GB versio ja uskon että omaan käyttöön riittää mainiosti syistä mitä yllä on jo kerrottu. Minulla on Vader Immortal 1-3, kaikki ilmaispelit ja demot Oculus storesta, kaikki mielenkiintoinen ilmainen tauhka Sidequestista sekä Invasion -leffa ladattuna laseihin ja vielä jotakuinkin 10GB näkömuistiini perustuen on vielä tilaa. En usko että tuon kanssa tulee vielä kovin nopeasti ongelmaa.

Eliittihihnan patterilla olen jo tilannut, mutta hyvin pärjäisi tuolla nauhallakin sillä se on oikein mukava verrattuna Quest 1 jota en saanut kunnolla säädettyä koskaan.
 


Tää paransi muuten aika paljon käyttömukavauutta tuolla perus head strapilla kun tajusi että nuo varret kääntyy ja nenä aukostakaan ei enään vuoda paljoa valoa.
 
Nyt kun tullut paljon uusia VR käyttäjiä ja mietitte rytmipelejä mihin rahat sijoittaisit, niin vieraile ensin omalla VR laitteella osoitteessa: Moon Rider
Kyseessä siis selain pohjainen toteutus beat saberista ja nyrkein taputeltavasta rytmipelistä.

Toteutuksesta voi lukea myös tuolta ensin: https://bsaber.com/moonrider
 
Perhana, että on odottajan aikaa pitkä. Quest 2 tule madollisesti vasta 26.10.2020. Nyt kuin olen laitetta kaverilla kokeillut, niin nouse ihan odotuksen kuume ...

Päivämäärä korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Saapui itselle 5m USB-C -kaapeli aliexpressin kautta, ja näyttäisi toimivan ihan ok. Melko jykevä gauge kuitenkin, paksumpi kuin CV1:n piuha. Sinänsä kyllä tasapainottaa headsettiä jos on käytössä tuo perus-strap ja saa sen velcrolla/kuminauhoilla kierrettyä päälaen kautta. Hieman kyseenalainen vain tuo C-liitännän pysyvyys, tuntui vähän siltä että tuo saattaa irrota helposti kesken pelaamisen. Lieneekö miten hyvä tuo virallinen link-kaapeli tähän verrattuna, mutta tällä ei tullut hintaa kuin n. 10€, ja vastaavia 5m kaapeleita ei hirveästi tunnu löytyvän.

Link-kaapelia testaillessa jostain syystä Beat Saber ei toiminut kunnolla vaan oli about 1fps heti alkuun. Pari muuta testattua sovelluksta ja peliä toimivat kuitenkin ongelmitta joten en tiedä mikä tuota peliä vaivaa. Testasin vielä Riftin puolella ja toimi ongelmitta. Vähän vaikuttaa olevan hakusessa vielä tuo Linkin toiminta Q2:lla.

Uusi reititin tuli kanssa pistettyä tilaukseen, Huawein Honor WiFi 6 -malli, mutta jäänee ensi viikkoon sen saapuminen Amazonilta ja Virtual Desktopin testailu.

Jatkossa tulee varmaan myös tuo Deluxe Strap hankittua ja myös VR Coverin parempi tyyny. Tuo default kasvotyyny ei oikein omaan naamaan tunnu yhtä sopivalta kuin CV1:n vastaava.
 
Onko jollain tietoa, että missä menee ns. raja OculusTool.exe kautta muutettavassa Pixel Densityn osalta Oculus Quest2?

Jossain oli vinkki että kannattaa muuttaa link-kaapelilla pelatessa se oletusarvoista 0->1.2.

Testailin tuota Assetto Corsan kanssa ja kyllä tarkkuus parani melko paljon, kun laitoin sen arvoon 2.0 Oculuksesta ja myös AC:n Oculus.ini tiedostosta. Itseasiassa 1.8-2.0 ei tunnu tulevan enää isoa muutosta, mutta muutos oletusarvoon on kuitenkin selkeästi nähtävissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 309
Viestejä
4 490 520
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom