Vivo esitteli iQOO-pelipuhelimensa 12 Gt RAM-muistilla ja 44 watin pikalatauksella

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 029
8518579b196bcfcc74c7d335de07eac5.png


Kiinalainen vivo esitteli odotetusti tänään uuden iQOO-pelipuhelimensa. Uutuuden keskeisimpiä speksejä ovat 6,41-tuumainen OLED-näyttö, Snapdragon 855 -järjestelmäpiiri höyrykammiojäähdytyksellä, jopa 12 Gt RAM-muistia, jopa 256 Gt tallennustilaa, 4000 mAh akku, 44 watin pikalataus (edullisimmassa versiossa 22,5 W) ja 13 + 12 + 2 megapikselin kolmoistakakamera.

Hinnat alkavat 6 & 128 Gt version 2998 yuanista (390 euroa) ja päättyvät 12 & 256 Gt:n mallin 4298 yuaniin (565 euroa). Myynti alkaa Kiinassa ensi viikon keskiviikkona.

Lähde: iQOO - vivo智能手机官方网站
 
– –, jopa 12 Gt RAM-muistia, – –

Tuo RAM-muistin määrällä markkinointi Android-lippulaivapuhelimissa on kyllä nyt räjähtänyt ihan täysin käsistä, vai onko muka olemassa oikeasti tilanteita joissa esim. parin viimeisimmän Google Pixel -puhelimen 4 GB oikeasti loppuu kesken tai edes havaittavasti rajaa taustalle mahtuvien sovellusten määrää. (Siis oikean käytön, tai edes synteettisten testien valossa.)
 
Tuo RAM-muistin määrällä markkinointi Android-lippulaivapuhelimissa on kyllä nyt räjähtänyt ihan täysin käsistä, vai onko muka olemassa oikeasti tilanteita joissa esim. parin viimeisimmän Google Pixel -puhelimen 4 GB oikeasti loppuu kesken tai edes havaittavasti rajaa taustalle mahtuvien sovellusten määrää. (Siis oikean käytön, tai edes synteettisten testien valossa.)
Joo, ei ole kyllä mitään käytännön tarvetta moiselle määrälle.
 
Tuo RAM-muistin määrällä markkinointi Android-lippulaivapuhelimissa on kyllä nyt räjähtänyt ihan täysin käsistä, vai onko muka olemassa oikeasti tilanteita joissa esim. parin viimeisimmän Google Pixel -puhelimen 4 GB oikeasti loppuu kesken tai edes havaittavasti rajaa taustalle mahtuvien sovellusten määrää. (Siis oikean käytön, tai edes synteettisten testien valossa.)
Android puolella on pitkään speksikusetuksella (muistaako jengi vielä ku kameroita myytiin megapixeleillä?) myyty laitteita, mutta voi olla että varsinkin noissa aasialaisten valmistajien customoinneissa mihin on tungettu ties mitä bloatwarea ja muistivuoto sovelluksia tulee ihan oikeasti tarvetta isommalle muistille. :D Pixelit ja Googlen muut luurithan ovat minimalistisia pure Androideja joten niissä ei ole samaa ongelmaa.
 
On kyllä kaunis luuri mutta aika tyyriin oloinen
 
Google Pixel -puhelimen 4 GB oikeasti loppuu kesken tai edes havaittavasti rajaa taustalle mahtuvien sovellusten määrää. (Siis oikean käytön, tai edes synteettisten testien valossa.)
Pixel 3:ssahan on suorituskykyongelmia (kts esim. alla oleva tuore video). Itse en ainakaan 4Gt muistilla varustettua lippulaivaa ostaisi. 6Gt minimi, mieluiten 8 Gt tulevaisuuden varalle. Sen yli menevästä muistista tuskin on juurikaan hyötyä toistaiseksi.

 
On sanonta: "Kyllä aika tavaran kaupitsee", ja kaipa se koskee myös tuota vielä nyt hiukan ylimääräistä rammiakin? Josko edes joskus puhelimeen saisi puhtaan oikean linux käyttöjärjestelmän, ja se puhelin osio voisi sitten olla suljettua ja autentikoitua tai mitä se nyt sitten tarvitseekaan koodia? Jos valmistajalla vaikka olisi ajatus siitä, että he kyllä aikovat tuon puhelimen ohjelmistoja jatkossa päivittää?

Kirjoitan tätä vuodelta miekka ja kypärä olevalla koneella, jossa on hikiset 4 gigatavua keskusmuistia. Enemmänkin saisi olla. Minusta kuulostaa oikein hyvältä ajatukselta, että uudessa puhelimessa on jo 12 gigatavua muistia. SnapDragon 855 voi tuota osata joskus jopa johonkin käyttääkin. Kun softatuki loppuu, niin sitten vielä lopuksi voi jotain näitä vaihtoehtoisia rommeja yrittää asentaa, jos hyvin sattuu. Ei tule muistin liian pieni määrä esteeksi moiselle.

Minä pihinä mietin aina sen yhden ylimääräisen askeleen eteenpäin, ja yleensä ne varastoon haalitut "turhat resurssit" ovat sitten aina olleet myöhemmin jotenkin kuitenkin ihan tarpeen. Ei tuo 12 gigatavua aiheuta mitään haittaa. Ehkä laite kuluttaa hiukan enemmän sähköä, mutta noin muuten... ihan hyvä suuntaus. Näin siis minun mielestäni.

T -.-
 
Tuntuu vaan pahalta, että tuo
On sanonta: "Kyllä aika tavaran kaupitsee", ja kaipa se koskee myös tuota vielä nyt hiukan ylimääräistä rammiakin? Josko edes joskus puhelimeen saisi puhtaan oikean linux käyttöjärjestelmän, ja se puhelin osio voisi sitten olla suljettua ja autentikoitua tai mitä se nyt sitten tarvitseekaan koodia? Jos valmistajalla vaikka olisi ajatus siitä, että he kyllä aikovat tuon puhelimen ohjelmistoja jatkossa päivittää?

Kirjoitan tätä vuodelta miekka ja kypärä olevalla koneella, jossa on hikiset 4 gigatavua keskusmuistia. Enemmänkin saisi olla. Minusta kuulostaa oikein hyvältä ajatukselta, että uudessa puhelimessa on jo 12 gigatavua muistia. SnapDragon 855 voi tuota osata joskus jopa johonkin käyttääkin. Kun softatuki loppuu, niin sitten vielä lopuksi voi jotain näitä vaihtoehtoisia rommeja yrittää asentaa, jos hyvin sattuu. Ei tule muistin liian pieni määrä esteeksi moiselle.

Minä pihinä mietin aina sen yhden ylimääräisen askeleen eteenpäin, ja yleensä ne varastoon haalitut "turhat resurssit" ovat sitten aina olleet myöhemmin jotenkin kuitenkin ihan tarpeen. Ei tuo 12 gigatavua aiheuta mitään haittaa. Ehkä laite kuluttaa hiukan enemmän sähköä, mutta noin muuten... ihan hyvä suuntaus. Näin siis minun mielestäni.

T -.-

Muistin ja resurssien tuhlaamista jo tuommonen 12GB muistia puhelimessa. Täytyy olla jo perustavaa laatua vikaa laitteessa jos tarttee noin paljon muistia tunkea. Tuntuu pahalta, että jos puhelimessa on 12GB muistia ja elinkaari ei lähelläkään sitä mitä PC:n niin menee hyvää muistia tunkiolle.
 
Lähinä tyypillinen puhelimen käyttöikä vie hyödyn ylimääräsestä RAM muistista kun jo akun takia luuri on kierrätyskamaa muutamassa vuodessa.

No tämä. Koskahan puhelimiin saadaan lithium titaani akut niin ei tarvis akun takia vaihdella.
 
RAM muistin tämän hetkisen hinnan tuntien, miten moinen muistin määrä voi olla edes taloudellisesti kannattavaa? Luulis nostavan luurien hintaa melkoisesti? Ja siitä sitten toiseen efektiin mitä nämä älyvapaat puhelinvalmistajat tekevät, on juuri nostavat RAM muistin hinnat taivaisiin kun sitä tungetaan puhelimiin niin paljon että puolet menee käyttämättömänä suoraan kaatopaikalla yhdessä vanhentuneen mallin kanssa.
 
Huomaa taas että muistin hinta on alhaalla, alkaa se hinta taas nousta kun kaikki nostaa muistin määrän tappiin ja ensi vuonna ihmetellään miksi puhelimissa on vain 4GB muistia. Toki tuo ei nosta puhelimen hintaa kuin jonkin kympin, mutta kun 10 valmistajaa tilaa miljoona piiriä ei ole vaikea ymmärtää seurausta.

Lähinä tyypillinen puhelimen käyttöikä vie hyödyn ylimääräsestä RAM muistista kun jo akun takia luuri on kierrätyskamaa muutamassa vuodessa.


Itseasiassa kaikki Snapdragon 801 ja uudemmat ihan käyttökelpoisia vieläkin.
Suurin ongelma on puhelimissa käytetty 8 ja 16GB tallennusmuisti ja vanha Android.
 
Viimeksi muokattu:
Itseasiassa kaikki Snapdragon 801 ja uudemmat ihan käyttökelpoisia vieläkin.
Suurin ongelma on puhelimissa käytetty 8 ja 16GB tallennusmuisti ja vanha Android.

Joo, mutta jos vertaa siihen, että vuoden 2011-2012 pc rauta on täysin validia vielä jopa pelaamiseen (cpu, muistit, emo ja siihen moderni näyttis) niin mieti joku tuon ikäinen puhelin rullaamaan taskussa.
 
Joo, mutta jos vertaa siihen, että vuoden 2011-2012 pc rauta on täysin validia vielä jopa pelaamiseen
Ööh? :D
Toki riippuu miten määrittelee ”validin”. Eipä periaatteessa 2005 vuodenkaan raudalla ole ongelmia pelaamisen kanssa jos bendaa tarpeeksi.
Itse hommasin 2015 lopussa öky-kokoonpanon ja vielä sillä pelailee, mutta eipä pieni hardware remontti olisi pahitteeksi. CPU ja GPU alkavat jo lähestyä loppua modernin AAA-pelaamisen suhteen.
 
Ööh? :D
Toki riippuu miten määrittelee ”validin”. Eipä periaatteessa 2005 vuodenkaan raudalla ole ongelmia pelaamisen kanssa jos bendaa tarpeeksi.
Itse hommasin 2015 lopussa öky-kokoonpanon ja vielä sillä pelailee, mutta eipä pieni hardware remontti olisi pahitteeksi. CPU ja GPU alkavat jo lähestyä loppua modernin AAA-pelaamisen suhteen.

2600k + 16GB DDR3 ja siihen 1060 näyttis. Tuo prossu on kuitenkin julkaistu Q1/11. Ei ole vielä tullut peliä vastaan mikä tuolla ei toimisi hyvin kunhan ei pistä ULTRA asetuksia.
 
2600k + 16GB DDR3 ja siihen 1060 näyttis. Tuo prossu on kuitenkin julkaistu Q1/11. Ei ole vielä tullut peliä vastaan mikä tuolla ei toimisi hyvin kunhan ei pistä ULTRA asetuksia.
Varmaan resoluutiokin, target FPS vaikuttaa asiaan yms. mutta kuten sanoin niin jokainen määrittelee tavallaan.

Edit: Ja tosiaan 1060 on 2016 vuoden teknologiaa ei 2011-2012.
 
Varmaan resoluutiokin, target FPS vaikuttaa asiaan yms. mutta kuten sanoin niin jokainen määrittelee tavallaan.

Edit: Ja tosiaan 1060 on 2016 vuoden teknologiaa ei 2011-2012.

Kyllä, 1060 on uudempaa ja niinhän minä alkuperäisessä viestissäkin sanoin jos luet sen vielä kerran uudelleen ;)

Joo, mutta jos vertaa siihen, että vuoden 2011-2012 pc rauta on täysin validia vielä jopa pelaamiseen (cpu, muistit, emo ja siihen moderni näyttis) niin mieti joku tuon ikäinen puhelin rullaamaan taskussa.
 
2600k + 16GB DDR3 ja siihen 1060 näyttis. Tuo prossu on kuitenkin julkaistu Q1/11. Ei ole vielä tullut peliä vastaan mikä tuolla ei toimisi hyvin kunhan ei pistä ULTRA asetuksia.

Pelikeskusteluissa on aina vähän hankalaa tässäkin esiin tulevat kolme suuretta, "ei tullut vastaan" kun ei pelannut muuta kuin CS:GOta, "toimisi hyvin" eli vain joka toinen minuutti FPS sukeltaa kolmeenkymppiin, "kunhan ei pistä ULTRA asetuksia" eli peli tosiaan näyttää olevan samalta vuodelta kuin ikääntyvä hardiskin.

Esim. 1060:llä on turha kuvitella pelaavansa esim. Metro Exodusta edes low-asetuksilla pysyen jatkuvasti yli 60fps nykypäivän perus 1080p resoluutiolla. Joillekin moiset detaljit ei toki merkitse, mutta jos aikoo latoa lausuntoja raudan riittävyydestä niin toivoisi että olisi vähän tarkemmin rajattu että mitä sillä oikeasti tarkoittaa ;)

Esim. allekirjoittaneen 1050ti / i5-6500 / 8GB DDR4 on hintaansa nähden hyvä setti mutta pelivalikoima joka sillä liikahtaa RIITTÄVÄSTI on kyllä sitten hyvinkin eri asia.
 
Pelikeskusteluissa on aina vähän hankalaa tässäkin esiin tulevat kolme suuretta, "ei tullut vastaan" kun ei pelannut muuta kuin CS:GOta, "toimisi hyvin" eli vain joka toinen minuutti FPS sukeltaa kolmeenkymppiin, "kunhan ei pistä ULTRA asetuksia" eli peli tosiaan näyttää olevan samalta vuodelta kuin ikääntyvä hardiskin.

Esim. 1060:llä on turha kuvitella pelaavansa esim. Metro Exodusta edes low-asetuksilla pysyen jatkuvasti yli 60fps nykypäivän perus 1080p resoluutiolla. Joillekin moiset detaljit ei toki merkitse, mutta jos aikoo latoa lausuntoja raudan riittävyydestä niin toivoisi että olisi vähän tarkemmin rajattu että mitä sillä oikeasti tarkoittaa ;)

Esim. allekirjoittaneen 1050ti / i5-6500 / 8GB DDR4 on hintaansa nähden hyvä setti mutta pelivalikoima joka sillä liikahtaa RIITTÄVÄSTI on kyllä sitten hyvinkin eri asia.

Edelleen. Kyseessä oli: "ihan validi pelaamiseen" ja pyysin verrata asiaa siihen minkälainen olisi vuoden 2011 puhelin (Samsung S tai S2). Tuolla mainitsemallani kokoonpanolla. Metro Exodus näyttää ihan pelattavalta 2600k+1060 enkä itse näe tuossa mitenkään suuria ongelmia. Extreme asetuksillakin tuo näyttää vielä toimivan, mutta alkaa jouhevuus kärsiä:

Ei 2600k ja 1060 ole huippuja enää ja ei sellaista kannata ostaa, mutta jos semmoinen on niin sitä voi vielä ihan hyvin käyttää. Ei sitä silti kannata verrata 9000-sarjan prossuun 2080 näyttiksellä. Toisin kun taas S/S2 taskussa, alkaa itku päästä ihan sama mitä tekee. HC-pelaajat erikseen joille ei riitä kuin alle puolen vuoden ikäinen rauta.
 
Sekä PC- että android-puolella käydään RAM-muistikeskustelua. PC:llä useimmille 8Gt olisi jopa se riittävä, mutta 16Gt tulee "jouheutta". Näin tuntuisi olevan, joskin ihan jouheasti toimii Fortnite "vain" 4 Gt:lla Samsung-läppärillä, vaikka kovat ukaasit oli pelivalmistajalla jo latausvaiheessa, että 8Gt RAM on minimi. Pöytäkoneella kokeilin 8Gt ja 16Gt RAM-muisteilla ja jouheampaa on 16Gt:lla samainen F. peli. Hassua on, että 4Gt RAMilla ei F.peli pyöri yhtään sen huonommin kuin 16Gt:lla.

Androidpuolella tässä pari viimeistä puhelinta ovat 8Gt RAM-muistilla ja kummassakin (Asus Zenfone 5Z ja Razer Phone 2) RAM muisti painuu herkästi siihen, että 5Gt on käytössä ja 3Gt vapaana. Vastaavasti Moto G5S plus "vain" 4Gt:n RAMilla ei ole kertaakaan käyttänyt yli 3Gt RAM-muistia, vaikka olisi ollut useampikin peli tai raskas sovellus auki.

Tulee olo, että kun on paljon RAM-muistia, valmistaja muuttuu sen käytössä leväperäiseksi. Toki 12Gt tuntuu aivan mielettömältä lukemalta tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 12Gt kertoo vain siitä, että RAM on tullut paljon halvemmaksi ja sitä käytetään nyt erottelukeinona ylähinnan kategoriassa, kun ei enää kameroilla, prosuilla ja edes välttämättä näytöillä pystytä.

Nythän jo Xiaomin halvan keskisarjan puhelimissa (250€) saa 6Gt RAM, 128-256Gt flash, AMOLED-näytön, erinomaisen suorittimen, jne. 400€ ja saa jo parhaan suorittimen.

Eli valmistajat yrittävät segmentoida markkinoita ja luoda eri hintakategorioita, tietäen, että ylemmän kategorian tuotteissa on paremmat marginaalit.

Siitä olen samaa mieltä, että 12Gt tuntuu nyt överiltä.

Toisaalta, muistan saman ininän kun tuli ensimmäiset 2Gt , 4Gt ja 6Gt RAM puhelimet.

Ja nyt jos pelaa ja multitaskaa ahnaasti, niin se 8Gt vain pitää enemmän tavaraa muistissa ilman tarvetta ladata rojuja fläshistä, kuin 4Gt tai 6Gt puhelin.

Eli onhan siitä hyötyä, mutta kuinka paljon ja kenelle.

Itse ottaisin yleisesti mieluummin sen 3.5mm liittimen, muistikorttipaikan ja enemmän flash-muistia, kuin 12Gt RAMia, mutta se taas kertoo enemmän omista käyttötarpeistani.

Mitä itse iQOO -puhelimeen, niin kova pakkaushan se on hintaisekseen ja sisältää jopa nuo usein puuttuvat 3.5mm ja NFC-ominaisuudet. Akkukin on järkevä 4000mAh kokoinen. Hinta on mielestäni perusmallille erittäin kilpailukykyinen. Harmi vain, että se on Vivo, mikä tarkoittaa huonoja/myöhäisiä/vähäisiä päivityksiä.
 
Edelleen. Kyseessä oli: "ihan validi pelaamiseen" ja pyysin verrata asiaa siihen minkälainen olisi vuoden 2011 puhelin (Samsung S tai S2). Tuolla mainitsemallani kokoonpanolla. Metro Exodus näyttää ihan pelattavalta 2600k+1060

Metro on siitä erikoinen tapaus että siitä ei saa oikein rumaa asetuksia pudottamalla, mutta muuten nuo videot hienosti osoittaa mistä puhuin. Kun rajatulla alueella liikutaan Annan kanssa niin FPS:ää riittää mutta heti kun alkaa nosaliseja juoksentelemaan niin pudotaan neljällekympille. Henkilökohtaisesti tälläinen sukellus näkyy ja tuntuu jo häiritsevästi, nykyään adaptive synkin kanssa sentään pienet ailahtelut ei pääse häiritsemään tearingilla.

Ja tämä nimenomaan oli pointtini, "ihan pelattava" ei ole kaikille "riittävä" joten sellaiset kommentit ilman absoluuttisia suureita tahtoo olla pelkkää käsienheiluttelua. Yleisesti pitäisin 1080p@60fps AAA-pelien pelaamista nykypäivän standardina, adaptive syncin silotellessa alle 10fps heitot hyväksyttävästi. Jos tähän ei millään asetuksilla pääse niin kyse ei ole "pärjäämisestä" vaan "kituuttelusta" ;)

Jotta ei menisi ihan täysin off-topikiksi niin vaikkei _tarvetta_ 12 gigatavulle puhelimessa ehkä olisikaan, niin kyllähän siitä hyötyä saa jos esim. kuvaa pitkiä videoita ja softa osaa käyttää sitä hyödykseen bufferointiin. Sama jos tykkää pitää isoja sivustoja auki selaimessa muiden applikaatioiden kanssa, kun kaikki mahtuu mukavasti istumaan RAMiin niin ei tule sitä ärsyttävää vanhan sivun uudelleen "latausta" cachesta. Tämä toki riippuu sitten softapuolestakin.
 
2600k + 16GB DDR3 ja siihen 1060 näyttis. Tuo prossu on kuitenkin julkaistu Q1/11. Ei ole vielä tullut peliä vastaan mikä tuolla ei toimisi hyvin kunhan ei pistä ULTRA asetuksia.
2600k ei jaksa enää 144hz kaverina ja tehokkaamman näyttiksen kanssa.
Mutta toisille kelpaa ihan alle 200e budjekti luuri yhtälailla kuin tuollainen vanhempi hitaampi konekkin päivitettynä budjekti raudalla.
Mutta ovatko ne sitten ihan valideja kaikkien mielestä niin tuskimpa.
 
2600k ei jaksa enää 144hz kaverina ja tehokkaamman näyttiksen kanssa.
Mutta toisille kelpaa ihan alle 200e budjekti luuri yhtälailla kuin tuollainen vanhempi hitaampi konekkin päivitettynä budjekti raudalla.
Mutta ovatko ne sitten ihan valideja kaikkien mielestä niin tuskimpa.

Ei jaksa mitenkään 144Hz, mutta laskisin tuon vähän enemmän hc-pelaamiseksi jo ja siihen täytyy olla jo kovempaa rautaa. Tuommonen 1440p 144Hz meno tai edes 1080p vaatii jo aika paljon enemmän jerkkua. Siihen ei riitä edes 1060 modernin cpu:n kanssa ellei laske asetuksia ihan minimiin, jos silloinkaan.

Nykyiset ~200e puhelimet (tai 99e Redmi Note 5 dna-tarjouksesta aina vähän väliä) riittää moneen juttuun nykyään, ihan pieneen pelaamiseenkin ellei välttämättä halua pelata fortnitea tai pubgia mobiilisti.
 
Nykyiset ~200e puhelimet (tai 99e Redmi Note 5 dna-tarjouksesta aina vähän väliä) riittää moneen juttuun nykyään, ihan pieneen pelaamiseenkin ellei välttämättä halua pelata fortnitea tai pubgia mobiilisti.
Juu luureissa joskus saa hyvää rautaa oikein hyväänkin hintaan.
Esim. Honor Play 249e uutena jolla Pubg pyörii jouheesti.
 
En usko, että millään sadoilla gigatavun ram-muisteilla saadaan uskottavasti kertomusta siitä, että jotkut laskimet pyörii jouhevammin. Uskoisin enemmänkin siihen, että muistinvalmistajat uskovat saavansa rahaa enemmän, kun hyväuskoiset luurinkuluttajat ostelevat turhan ram-muistin tuhlauksella suoraan kaatopaikalle parin vuoden kuluttua ja saavat siitä enemmän rahaa kuin pelkästään tietokoneilla.

Kyllä se näin on, että tietokoneilla on enemmän tulevaisuutta kuin näillä säälittävillä kännyköillä ja on ihan turhaa hakea rahaa pelkillä kännyköillä. Kohta koko maailma suuttuu kaiken maailman puhelinvalmistajille, että mitäs syydätte sinne kaikkea roskaa ja varmaan kohta korostetaan ram-muistien järjetön suuruus.

Hmm, tuossa voisi olla vähän iskulausetta Greenpeacelle ja sun muille viher-järjestöille, että liiallinen ram-muisti puhelimiin on pahasta?
 
Varmaan resoluutiokin, target FPS vaikuttaa asiaan yms. mutta kuten sanoin niin jokainen määrittelee tavallaan.

Edit: Ja tosiaan 1060 on 2016 vuoden teknologiaa ei 2011-2012.
Tuohon jos laittaisi 970 tai vaikka 780 TI:n 1060:n tilalle niin sekin riittäisi ihan nykypäivän peleihin konsoligrafiikoita paremmalle ulkonäölle. Ainakin GTA V:ssä, Insurgencyssä, BO4:ssä ja BFV:ssä ihan riittävät. Toki GTA on vanhempi peli kun muut.

Mutta ettei ihan off-topiciksi mene, niin on se mielestäni ainakin mukavaa, että näistä puhelimista tulee samaan tai halvempaan hintaan future prooffeja kuin mitä normaalisti lippulaivat maksavat, vaikkei akkua näihin enää saakkaan vaihdettua ilman liikettä/omaa osaamista.
 
Olisi ihan hyvä suuntaus palata takaisin tietokoneisiin nämä Rammien kehitykset kuin puhelimiin, mikä on järjetöntä ja heille kannattavaa bisnestä. Voitaisiin näin vähentää sitä turhaa muistien kohdentamista pelkkiin puhelimiin, samalla tulisi tietokoneisiin ram-muistien hintojen halpenemisina.
 
  • Tykkää
Reactions: Joe
Juha, kun testaat näitä puhelimia, niin miten puhelin osaa laittaa näytön pimeäksi puhelimeen puhuttaessa, kun etupuolella ei ole enää läheisyysantureita. On vain uuden trendin mukaisesti selfiekamera(-t).
 
Juha, kun testaat näitä puhelimia, niin miten puhelin osaa laittaa näytön pimeäksi puhelimeen puhuttaessa, kun etupuolella ei ole enää läheisyysantureita. On vain uuden trendin mukaisesti selfiekamera(-t).
Eikös näissä kuitenkin ole etupuolella läheisyysanturit? Nehän ei paljon tilaa vaadi. Oneplus 6T:ssä läheisyyssensori on myös pienessä näyttölovessa.
 
Kyllä se näin on, että tietokoneilla on enemmän tulevaisuutta kuin näillä säälittävillä kännyköillä ja on ihan turhaa hakea rahaa pelkillä kännyköillä.

Tarkoitat varmaan että enemmän menneisyyttä? En ihan suoraa vastausta laitteiden myyntilukuihin pikaisella googletuksella löytänyt, mutta jos katsotaan esim. millä laitteilla käydään nettisivuilla niin mobiililaitteet on jo muutama vuosi sitten pieksenyt PC/laptop käytön.

Pelimarkkinoilla tilanne on vieläkin räikeämpi, mobiilissa liikkuu rahaa yhtä paljon kuin PC- ja konsolipuolella yhteensä.

Toki PC:t ovat keskimäärin pitkäikäisempiä kuin puhelimet (osin käytöstäkin johtuen) ja komponentteja voi päivitellä yksi kerrallaan mikä tekee suorasta markkinavertailusta rahojen suhteen hiukan hankalaa, mutta lienee selvää ettei "säälittävät" kännykkämarkkinat ole kuolemassa ihan piakkoin.
 
Androidpuolella tässä pari viimeistä puhelinta ovat 8Gt RAM-muistilla ja kummassakin (Asus Zenfone 5Z ja Razer Phone 2) RAM muisti painuu herkästi siihen, että 5Gt on käytössä ja 3Gt vapaana. Vastaavasti Moto G5S plus "vain" 4Gt:n RAMilla ei ole kertaakaan käyttänyt yli 3Gt RAM-muistia, vaikka olisi ollut useampikin peli tai raskas sovellus auki.
PC- ja Android-puhelimet hallitsevat RAM-muistin käyttöä niin eri tavalla, ettei niitä kannata lähteä vertailemaan kovin suorasti keskenään. Käsittääkseni Android varaa ylimääräistä RAM-muistia "varalle", vaikka se ei vielä todellisuudessa olisikaan käytössä. Tässä syy havaitsemiisi eroihin mainitsemiesi puhelimien välillä. Myös valmistajien omien kustomointien välillä on eroja muistinhallinnan kanssa.
Juha, kun testaat näitä puhelimia, niin miten puhelin osaa laittaa näytön pimeäksi puhelimeen puhuttaessa, kun etupuolella ei ole enää läheisyysantureita. On vain uuden trendin mukaisesti selfiekamera(-t).
Kyllä ne valoisuuden- ja etäisyyden tunnistimet niistä puhelimista edelleen löytyy. Ne eivät vaadi kovinkaan paljon tilaa siitä kehyksestä/kuulokkeen yhteydestä.
 
Kai RAMista hyötyä voi olla jos siellä pysyy pelit ja ohjelmat aktiivisena taustalla ettei tarvi ladata uudelleen? Vai eikö pysy? Monissa Youtube testeissä iphone sakkaa siinä kun pitää sovellukset uudelleen käynnistää siinä missä androidilla on vielä sovellukset muistissa ja heti käyttövalmiina.
 
Kai RAMista hyötyä voi olla jos siellä pysyy pelit ja ohjelmat aktiivisena taustalla ettei tarvi ladata uudelleen? Vai eikö pysy? Monissa Youtube testeissä iphone sakkaa siinä kun pitää sovellukset uudelleen käynnistää siinä missä androidilla on vielä sovellukset muistissa ja heti käyttövalmiina.
Riippuu ihan puhelimesta ja siitä miten se hallitsee käyttömuistia ja taustasovelluksia. Aika harvassa on lisäksi Androidilla sellaiset sovellukset, jotka vievät 12 Gt rammia ja niitä vielä moniajetaan samanaikaisesti.
 
Vanha ketju mutta pakko sanoa. Että itsellä nyt näin 2021 puhelin jossa on se 8gb rammia ja 256gb sisästä muistia. Ni tuntuu et tilanne on mennyt siihen että tutut käyttöjärjestelmät ahmivat sitä enemmän mitä muistia on, hyvänä esimerkkinä kaksi saman firman puhelinta joissa ainut ero että toisessa 6gb ja toisessa 8gb rammia. Minä luulen että itellä riittää tämä 8gb pitkäksi aikaa, valokuvaan pelaan satunnaisesti yms cellmapperia sun muuta kevyttä ohjelmaa välillä päällä. Ja yleensä yksi sovellus kerrallaan toki kuvan muokkaus on kanssa koska valokuvaan aktiivisesti.
 
Pixel 4XL rullaa hyvin 6Gb RAMilla ja vanha iPad toimii yhä liukkaasti 2Gb RAMilla. Eiköhän tässä ole vaan perinteinen kiina meininki, että ladotaan kaikkea mahdollisimman paljon, jotta numeroiden perusteella vaikuttaa paremmalta kuin kilpailijat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 670
Viestejä
4 495 606
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom