Virtälähteet + RTX 3080

Voi olla ihan niinki yksinkertanen ongelma, että muistit menee liian lämpöseks.. Esim. omat b-die ddr4 tartte aktiivisen jäähytyksen rtx 3080 kanssa kun lämpökuorma pelatessa nousee sen verran isoks kopan sisällä, että muistit nousee 50c+(b-die alkaa ton jälkee olee epävakaa)..
Ratkaisuna on tuuletin puhaltaa muisteille.

Jos sulla olis kortissa huonot tahnat tai padit niin näkyis gpu / memoryjunction lämmöissä.

Tuulettimia sulla ei ainakaa kuvassa o puhaltaas ulos kotelosta ylhäällä/takana.. Pitäs olla jo ton 500w lämpökuorman takia mitä kotelon sisällä on.
 
Viimeksi muokattu:
Ylivirtasuoja voi aiheuttaa tuota, lueskelin vähän googlen hakutuloksia ja juurikin Rm750 kanssa on joillakin ollut tuota ongelmaa Rtx 3080 kanssa.

Lämpö voi myös aiheuttaa ongelmia, kuten yllä todettu. Eli poistotuulettimia koppaan kattoon ja takaosaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Ika
Ylivirtasuoja voi aiheuttaa tuota, lueskelin vähän googlen hakutuloksia ja juurikin Rm750 kanssa on joillakin ollut tuota ongelmaa Rtx 3080 kanssa.

Lämpö voi myös aiheuttaa ongelmia, kuten yllä todettu. Eli poistotuulettimia koppaan kattoon ja takaosaan.
Ylivirtasuoja sammuttais koneen suoraa naksauksen kera, tai noin ainaki joskus itelle käyny ku amppeerit menny yli sallitun 12v linjassa.
 
Voi olla ihan niinki yksinkertanen ongelma, että muistit menee liian lämpöseks.. Esim. omat b-die ddr4 tartte aktiivisen jäähytyksen rtx 3080 kanssa kun lämpökuorma pelatessa nousee sen verran isoks kopan sisällä, että muistit nousee 50c+(b-die alkaa ton jälkee olee epävakaa)..
Ratkaisuna on tuuletin puhaltaa muisteille.

Jos sulla olis kortissa huonot tahnat tai padit niin näkyis gpu / memoryjunction lämmöissä.

Tuulettimia sulla ei ainakaa kuvassa o puhaltaas ulos kotelosta ylhäällä/takana.. Pitäs olla jo ton 500w lämpökuorman takia mitä kotelon sisällä on.

Tarkoitatko RAMia vai GPU muisteja? RAMin lämpöjä en ookkaan hoksannut seurata erikseen mutta mitä lämpöihin tulee yleensä kopassa on aika hyvä ilman kierto ja ei lämmöt nouse HW monitorin mukaan yli 70 asteen prossulla eikä GPUlla. Mutta tämän poiston lisääminen vois ehottomasti olla vielä yksi asia mitä voisin kokeilla.

Ja olen samaa mieltä että jos tahnat ois huonot uskoisin niiden näkyvän HW monitorin kautta juurikin tuolla mutta linkkaamassani LTT langassa ilmeisesti ei ollut lämmöt näkyneet postaajien mukaa missään erityisesti. Tosin samassa langasssa arvelivat myös että oliko osa syy miksi tahnan vaihto auttoi se että joillakin näistä olisi ollut huonosti liitetty poweri piuha näyttikselle sillä samassa kun purkanut näyttiksen ja kasannut takaisin ja laitettu powerin piuhat takas kiinni paremmin niin vika ois poistunut.
 
Ylivirtasuoja voi aiheuttaa tuota, lueskelin vähän googlen hakutuloksia ja juurikin Rm750 kanssa on joillakin ollut tuota ongelmaa Rtx 3080 kanssa.

Lämpö voi myös aiheuttaa ongelmia, kuten yllä todettu. Eli poistotuulettimia koppaan kattoon ja takaosaan.

Itesellä on kyllä kone kytkettynä ylivirta suojaan mutta tosiaan kuten n0ppa vastasikin jo kone ei ole ikinä vielä suoraa sammunut kokonaan vaan se jäätyy ja lopettaa vastaamatta mihinkään käskyihin. Ja yleensä näyttöt jäävät päälle ja näyttävät viimeista koneelta saatua kuvaa. Tosin joskus myös menee black screeniin ja tosi harvoin myös tekee automaattisen bootin. Samaiseen ylivirta suojaan minulla on kytkettynä myös molemmat näytöt joten oireilisiko nekin jotenkin näissä tapauksissa? Mielellään kuulen lisää tästä aiheesta, koska en tähän ole itse törmännyt googlea selatessa ongelman tienoolta.
 
Tarkoitatko RAMia vai GPU muisteja? RAMin lämpöjä en ookkaan hoksannut seurata erikseen mutta mitä lämpöihin tulee yleensä kopassa on aika hyvä ilman kierto ja ei lämmöt nouse HW monitorin mukaan yli 70 asteen prossulla eikä GPUlla. Mutta tämän poiston lisääminen vois ehottomasti olla vielä yksi asia mitä voisin kokeilla.

Ja olen samaa mieltä että jos tahnat ois huonot uskoisin niiden näkyvän HW monitorin kautta juurikin tuolla mutta linkkaamassani LTT langassa ilmeisesti ei ollut lämmöt näkyneet postaajien mukaa missään erityisesti. Tosin samassa langasssa arvelivat myös että oliko osa syy miksi tahnan vaihto auttoi se että joillakin näistä olisi ollut huonosti liitetty poweri piuha näyttikselle sillä samassa kun purkanut näyttiksen ja kasannut takaisin ja laitettu powerin piuhat takas kiinni paremmin niin vika ois poistunut.
Ram tarkoitan, siksi laitoin ddr4 tuohon.. On siellä muitakin mitkä voi lämmetä jos puutteellinen ilmankierto kotelossa, piirisarja, emon virransyöttö..
Jos ei kotelo tuulettimia tähän hätää saa ni sivu auki ja pöytätuuletin puhaltamaan koteloo sisää / jos ei omista tuuletinta ni ikkunan vieree kone ni pääsee ainaki testaamaan.
 
Ram tarkoitan, siksi laitoin ddr4 tuohon.. On siellä muitakin mitkä voi lämmetä jos puutteellinen ilmankierto kotelossa, piirisarja, emon virransyöttö..
Jos ei kotelo tuulettimia tähän hätää saa ni sivu auki ja pöytätuuletin puhaltamaan koteloo sisää / jos ei omista tuuletinta ni ikkunan vieree kone ni pääsee ainaki testaamaan.

Kiitos tämä menee kokeiluun! Sivupaneeli irti ja ulkoinen puhallin ja koitan jos kaatuminen jatkuu myös tällöin.
 
Itesellä on kyllä kone kytkettynä ylivirta suojaan mutta tosiaan kuten n0ppa vastasikin jo kone ei ole ikinä vielä suoraa sammunut kokonaan vaan se jäätyy ja lopettaa vastaamatta mihinkään käskyihin. Ja yleensä näyttöt jäävät päälle ja näyttävät viimeista koneelta saatua kuvaa. Tosin joskus myös menee black screeniin ja tosi harvoin myös tekee automaattisen bootin. Samaiseen ylivirta suojaan minulla on kytkettynä myös molemmat näytöt joten oireilisiko nekin jotenkin näissä tapauksissa? Mielellään kuulen lisää tästä aiheesta, koska en tähän ole itse törmännyt googlea selatessa ongelman tienoolta.
Virtalähteen oma ylivirtasuoja, mutta tosiaan se sammuttaisi koneen kerralla.
 
P500a joten suht turha testailla kylki auki.

Laita muistit nyt ekana vakioksi.

En itse näkisi että on tässä se ongelma sillä tosiaan käytin konetta reilun vuoden verran ilman mitään ongelmia ennenkuin sain nykyisen RTX3080 näyttiksen. Aikaisemmin minulla oli kaverilta lainassa GTX770 jonka kanssa koko setti toimi ongelmitta vuoden. Mutta täytyy tätäkin testata vielä. Ja tosiaan kuten tuossa ekassa postauksessa sanoinkin jo nii rameille ajoin MEMTEST 86 sekä windowsin oman muistin tarkastuksen jossa kummassakaan ei ollut mitään ongelmia.

Ja kyllä P500A:ssa on aika hyvä ilman kulku ihan vakiona mitä katsoin esim GamerNexuksen testissä ei lisäpoistojen lisäämisellä ollut kauheasti merkitystä. Siksi olenkin jättänyt ne aiemmin lisäämättä koska ajattelin nykyisen olevan riittävä ja ajattelin myös järeän CPU jähy toimii auttamassa poistoa puhaltamalla ilmaa pois kopasta vaikkei erillistä poistoa olekkaa tuossa takana.
 
Heitän tähän takavasemmalta että kokeile laskea PCI-väylän protokollaa Gen4 -> Gen3. Yksi kone ei suostunut lähteen käyntiin Gen4-asetuksella, joten tuossa voisi olla jotain yhteensopivuusongelmaa. Tämä on tosin jo aika kaukaa haettu, mutta hieman vaikuttaa epätoivoiselta tilanne.

Vaikea uskoa että muistien lämpenemisestä olisi kiinni, koska synteettiset testit toimii normaalisti. 3000-sarjalaisten kanssa on tosiaan ollut ongelmaa siinä että riittävän tehokkaatkin virtalähteet sammuvat kun niiden ylivirtasuoja aktivoituu ilmeisesti johtuen siitä että tuo tehonäyttis voi muodostaa aiempaa suurempia virtapiikkejä. Tähän ratkaisu on vaihtaa toiseen virtalähdemerkkiin/malliin, mutta nyt ei ilmeisesti kuitenkaan ole siitäkään kyse.

Tuo 750W pitäisi kyllä riittää, mutta tässä tilanteessa voisi olla järkevää kuitenkin kokeilla toista virtalähdettä. En tiedä onnistuuko palautus jos ongelma ei ollutkaan virtalähteessä.

Tosi harmi homma että kun uuden näyttiksen vihdoin saa, niin homma alkaa nikottelemaan. Mutta, kyllä se siitä vielä kuntoon tulee!
 
Kokeile prime95 smallest fft ja katso kippaako. Näkee onko cpun ja muistien asetukset oikeasti vakaat vai ei.

Kotelotuulettimet voi laittaa vaikka täysille testin ajaksi niin ei jää siitä kiinni. GN testaa tosiaan nykymittapuulla aika tuhnulla 200W:n kortilla.
 
Vaikea uskoa että muistien lämpenemisestä olisi kiinni, koska synteettiset testit toimii normaalisti.
Sehän siinä on just et kaikki testit menee rameilla kyllä läpi kun näyttis ei o käytössä, sitte ku laitat 3080 jauhamaa päälle 100% ni nostaa muistien lämpötiloja sieltä 30c--> 50c+ mikä alkaa riittää jo b-dielle et tulee niitä epävakauksia.. Tää on ihan yleinen tieto ja itelläki tossa 3 b-die kittiä josta jokainen tarvii aktiivisen jäähytyksen ton 3080 kaverina VAIKKA on lian li lancooll II kotelo.

Et ihan kokeilemisen arvonen asia, tosiaan en tiedä mitä dietä muistit hänellä on.. Mut onpahan testauksen jälkee taas vähä fiksumpi
 
Sehän siinä on just et kaikki testit menee rameilla kyllä läpi kun näyttis ei o käytössä, sitte ku laitat 3080 jauhamaa päälle 100% ni nostaa muistien lämpötiloja sieltä 30c--> 50c+ mikä alkaa riittää jo b-dielle et tulee niitä epävakauksia.. Tää on ihan yleinen tieto ja itelläki tossa 3 b-die kittiä josta jokainen tarvii aktiivisen jäähytyksen ton 3080 kaverina VAIKKA on lian li lancooll II kotelo.

Et ihan kokeilemisen arvonen asia.
Varmaan kannattaa kokeilla vaikka koppa auki. En vain hiffaa miksi ne muistit ei lämpiäisi furmarkissa, kun gpu käy kuumempana kuin peleissä.
 
Sehän siinä on just et kaikki testit menee rameilla kyllä läpi kun näyttis ei o käytössä, sitte ku laitat 3080 jauhamaa päälle 100% ni nostaa muistien lämpötiloja sieltä 30c--> 50c+ mikä alkaa riittää jo b-dielle et tulee niitä epävakauksia.. Tää on ihan yleinen tieto ja itelläki tossa 3 b-die kittiä josta jokainen tarvii aktiivisen jäähytyksen ton 3080 kaverina VAIKKA on lian li lancooll II kotelo.

Et ihan kokeilemisen arvonen asia.

Miten onko jotain testiä missä vois kokeilla rasittaa ramia erityisesti vaikka erikseen? Voisin siten kokeillä laittaa koko setin (CPU+GPU+ramit) yhtäaikaa rasituksiin synteettisesti ja kattoa missä lämmöt tasaantuu ja kaatuuko kone.
 
Varmaan kannattaa kokeilla vaikka koppa auki. En vain hiffaa miksi ne muistit ei lämpiäisi furmarkissa, kun gpu käy kuumempana kuin peleissä.
Furmarkissa ei prossu / ram tee työtä oikeestaa ollenkaa nykypäivänä.. Siinä ero.

Edit: En o kyl Furmarkkia enää käyttän mies muistii.. Melkeen näyttiksen testaus tulee tehtyä 3dmark, joskus heaven benchmark ja pelatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeile prime95 smallest fft ja katso kippaako. Näkee onko cpun ja muistien asetukset oikeasti vakaat vai ei.

Kotelotuulettimet voi laittaa vaikka täysille testin ajaksi niin ei jää siitä kiinni. GN testaa tosiaan nykymittapuulla aika tuhnulla 200W:n kortilla.

Laitan testiin! Ilmoittelen lankaan kun on kokeiltu. Tosin menee varmasti huomiselle kun tälle päivää alkaa painaan jo kaikki säätö :D
 
Furmarkissa ei prossu / ram tee työtä oikeestaa ollenkaa nykypäivänä.. Siinä ero.

Edit: En o kyl Furmarkkia enää käyttän mies muistii.. Melkeen näyttiksen testaus tulee tehtyä 3dmark, joskus heaven benchmark ja pelatessa.

Eipä taida Furmark vetää ihan 3080-ohjainta niin kuumaksi ku mitä joskus testasin koppa auki GTX 480-ohjainta siellä +100 vai olikos 103 asteen lämpötilalla
 
Tähän vielä ajoin illan pääteeksi aika bootleg mallin stressi testin eli CPU-Z stressi päälle, FurMark ja kun en ramille keksinyt mitään oikeeta stressiä heti joka toimii windowsissa niin aukasin niin monta chrome välilehteä mihin muistin kapasiteetti pystyi. Kone on toiminut nyt stabiilina (kuten myös aiemmin näisssä synteettisissä testeissä) ja lämmöt tasaantuneet CPU 70C ja GPU 65C. Alla olevasta kuva kaappauksesta myös tarkemmin tietoja.

Testi tehty nykyisillä asetuksilla jossa näyttis on alikellotettu, prossu 4250MHz 1,3v ja rameilla XMP profiili käytössä. Kotelon paneelit kiinni eikä puhallinkäyriä muutettu.

Synt testi stressi.JPG
 
Tähän vielä ajoin illan pääteeksi aika bootleg mallin stressi testin eli CPU-Z stressi päälle, FurMark ja kun en ramille keksinyt mitään oikeeta stressiä heti joka toimii windowsissa niin aukasin niin monta chrome välilehteä mihin muistin kapasiteetti pystyi.

Kyllä niitä muistin rasitustestejä windowssille löytyy, toi chrome välilehtien avaaminen ei tee yhtään mitään muistin rasitukselle.
Memory Testing with TestMem5 TM5 with custom configs
MemTest: RAM reliability tester for Windows
Ja maksullinen suomalainen hyvin suosittu Karhu
RAM Test - Karhu Software

Ja lisäksi vaihtaisin sen HW monitorin HWInfo softaan, joka näyttää paljon enemmän statistiikkaa ja sitä päivitetään aktiivisesti.
Free Download HWiNFO Sofware | Installer & Portable for Windows, DOS
 
Osta uusi virtalähde ja kokeile sillä. Jos kaatuu silti niin palauta se =D (virtalähde siis)

Mutta tuo 750w riittää helposti, jopa 650w menisi. 1000w turhan overkill
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli yhdessä 3080 just toi tahna vika eli tahnat päin vittua siellä ja korjaantu kun vaihto tahnat. On ollu myös yks 2080ti mihin autto vaan noi tahnojen vaihdot. Mutta niitten tuulettimien pitäs kyllä huutaa tossa furmarkissa jo ihan täysillä jos siitä kyse. Mä kokeilisin suoraan uutta virtalähdettä, 700w riitti ihan hyvin mulla ja tosiaan tossa virtiksessä ollu muillakin ongelmia. Ja ihan eka voi kokeilla sitä gen4 laittaa gen3 joillain auttanut tuo. Mutta jos pysyy nyt stabiilina niin anna olla koneen noilla asetuksilla millä nyt on.
 
Osta uusi virtalähde ja kokeile sillä. Jos kaatuu silti niin palauta se =D (virtalähde siis)

Mutta tuo 750w riittää helposti, jopa 650w menisi. 1000w turhan overkill

Lähdetään siitä, että tämä on huono neuvo. Siis "jonkun vaan" 750W virtalähteen ostaminen. Se sai kysyjän jo nyt ongelmiin.

Minulla on RTX 3080 + 3700X -yhdistelmälle riittänyt 650W. Furmarkkia en ole ajanut, mutta olen pelannut kaikenlaisia pelejä.

Tässä pitää ottaa uutinen vuodelta 2018:

Siellä on @Mrmister hieno viesti, jossa on todennäköisesti tämäkin ongelma: piikettäin voi imeä yli 1000W helposti. Pitää siis olla virtalähde, joka kestää noita hetkittäisiä piikkejä ja nähtävästi kysyjän nykyinen virtalähde ei ole semmoinen. Kyllä minustakin vaikuttaa, että virtalähde lyö suojat päälle.

--

Sitten valitettavasti ei ole tähän väliin sanoa virtalähdettä, joka varmasti kestää noita ylikellotusmallin piikkejä, niin ostaisin vaan reilusti ylimitoitetun, vaikka 1000W virtalähteen , jotta pääsisin pelaamaan kalliilla koneella. Kerran se vain kirpaisee. Ja seinästä normaalisti tuo imaisee puolet tuosta, mutta ne piikit, ne piikit..
 
Eipä taida Furmark vetää ihan 3080-ohjainta niin kuumaksi ku mitä joskus testasin koppa auki GTX 480-ohjainta siellä +100 vai olikos 103 asteen lämpötilalla
Joo ei vedä noin kuumaks, mut toihan johtuu vaa siintä, että gtx480 oli huono jäähy, iteki joskus omistin semmosen 2 päivää ja oli pakko palauttaa kauppaa kun ei sitä kestän kuunnella / kävi kuumana ku hitto.

Sitten valitettavasti ei ole tähän väliin sanoa virtalähdettä, joka varmasti kestää noita ylikellotusmallin piikkejä, niin ostaisin vaan reilusti ylimitoitetun, vaikka 1000W virtalähteen , jotta pääsisin pelaamaan kalliilla koneella. Kerran se vain kirpaisee. Ja seinästä normaalisti tuo imaisee puolet tuosta, mutta ne piikit, ne piikit..
Corsairit on kyl yleensä ollu aika hyviä niiden 10v takuun kanssa, toki niistä saa maksaakki vähä enemmän aina, mut testeissä ne pärjää yleensä kaikin puolin, hyvin rakennettu , hyvistä osista, hyvät kolvaukset / konkat, hyvät arvot ja on alimitotettu tehon otto osiin nähden.
Ei o ollu mitää ongelmia niiden kanssa itellä viimisee 10v+, muita on kyl hajonnu matkan varrella.. pari Superfloweria ja viimisenä EVGA 650w ja 750w Supernova g3, molemmat kesti 2 vuotta ja hajos alta normi käytössä, nyt takuusta tullu on pyöriny 2v ehjänä taas tuolla pojan koneessa (koputetaan puuta).
(tälläki hetkellä talossa Corsair rm750x, 850i ja rm1000i)
 
Viimeksi muokattu:
Lähdetään siitä, että tämä on huono neuvo. Siis "jonkun vaan" 750W virtalähteen ostaminen. Se sai kysyjän jo nyt ongelmiin.

Minulla on RTX 3080 + 3700X -yhdistelmälle riittänyt 650W. Furmarkkia en ole ajanut, mutta olen pelannut kaikenlaisia pelejä.

Tässä pitää ottaa uutinen vuodelta 2018:

Siellä on @Mrmister hieno viesti, jossa on todennäköisesti tämäkin ongelma: piikettäin voi imeä yli 1000W helposti. Pitää siis olla virtalähde, joka kestää noita hetkittäisiä piikkejä ja nähtävästi kysyjän nykyinen virtalähde ei ole semmoinen. Kyllä minustakin vaikuttaa, että virtalähde lyö suojat päälle.

--

Sitten valitettavasti ei ole tähän väliin sanoa virtalähdettä, joka varmasti kestää noita ylikellotusmallin piikkejä, niin ostaisin vaan reilusti ylimitoitetun, vaikka 1000W virtalähteen , jotta pääsisin pelaamaan kalliilla koneella. Kerran se vain kirpaisee. Ja seinästä normaalisti tuo imaisee puolet tuosta, mutta ne piikit, ne piikit..

Juurikin tähän viittaavaa tietoa löysin itsekkin etsiessä tietoa ongelmasta. Tosin lähinnä porukka vain sivulauseessa puhui siitä, eli mukava että tästä oli ihan lanka foorumilla. :)

Miten mikä sinun RTX3080 malli on ja millä säädöillä entä prossu? Minkä kokoista tehoa ne ottavat? Itse ymmärsin että tämä oma korttini oli gigabyten toimesta ylikellotettu jotenkin siten että tässä saattaa erityisesti olla piikki ongelmia tämän 3000 sarjan omien boost kellojen kanssa. Tavallaa stabiilissa kuormassa ei ongelmaa mutta kun tuo kortti saattaa itse päättää että nyt voi ottaa lisäboostia jostain syystä pelisisällä kaataa se samalla koko koneen ehkä siksi että se haukkaa niin paljo energiaa. Mutta tosiaan en tiedä tätä varmaksi vaan tällaiseen olen törmänny googletellessani asian tiimoilta.
 
Itsekin suosittelen vähintään 850w tai jopa 1Kw virtalähdettä melkein koneeseen kuin koneeseen.

Laadukkaat virtalähteet ovat kalliita, mutta tulevat usein 10+ vuoden takuulla. Virtalähde on se viimeisin palikka, josta alkaisin säästämään.

Kukaan ei tiedä millaisia virtarohmuja esim. nvidian 4000 ja 5000 -sarjalaiset tulevat olemaan. Jos nyt ostaa "ihan minkä vaan" virtiksen, niin parin vuoden päästä voi joutua ostamaan taas uuden powerin riittämättömän tilalle.
 
Juurikin tähän viittaavaa tietoa löysin itsekkin etsiessä tietoa ongelmasta. Tosin lähinnä porukka vain sivulauseessa puhui siitä, eli mukava että tästä oli ihan lanka foorumilla. :)

Miten mikä sinun RTX3080 malli on ja millä säädöillä entä prossu? Minkä kokoista tehoa ne ottavat? Itse ymmärsin että tämä oma korttini oli gigabyten toimesta ylikellotettu jotenkin siten että tässä saattaa erityisesti olla piikki ongelmia tämän 3000 sarjan omien boost kellojen kanssa. Tavallaa stabiilissa kuormassa ei ongelmaa mutta kun tuo kortti saattaa itse päättää että nyt voi ottaa lisäboostia jostain syystä pelisisällä kaataa se samalla koko koneen ehkä siksi että se haukkaa niin paljo energiaa. Mutta tosiaan en tiedä tätä varmaksi vaan tällaiseen olen törmänny googletellessani asian tiimoilta.
Ei noissa rtx 3080 otoissa o kovinkaa paljoa eroa mallien kesken jos vakiona, et jos oma Trinity OC malli ottaa vakiona 340w ni joku paremman luokan TUF OC ottaa sen 380w peleissä, testeissä saattaa molemmat ottaa pikkasen enemmän.

Et multa kysyny mut mulla on tossa toi rtx3080 ollu 5900x kanssa mikä ottaa 170w(edelleen talossa kone) ja sitte 12600k kanssa mikä ottaa 220w kellojen kanssa parhaillaa , virtalähteinä on ollu Corsair rm750x, rm850i ja rm1000i noiden kaverina.

EDIT: ainii jos sulla on nvidian ajureissa valittuna siellä paras suorituskyky kokoajan ni itelle se ainaki aiheutti epävakautta tällä omalla rtx3080.
1642661041432.png

Eli toi.
 
Kyllä niitä muistin rasitustestejä windowssille löytyy, toi chrome välilehtien avaaminen ei tee yhtään mitään muistin rasitukselle.
Memory Testing with TestMem5 TM5 with custom configs
MemTest: RAM reliability tester for Windows
Ja maksullinen suomalainen hyvin suosittu Karhu
RAM Test - Karhu Software

Ja lisäksi vaihtaisin sen HW monitorin HWInfo softaan, joka näyttää paljon enemmän statistiikkaa ja sitä päivitetään aktiivisesti.
Free Download HWiNFO Sofware | Installer & Portable for Windows, DOS

Kiitos tästä viestistä! Määpä perehdyn näihin lisää! Asentelinkin nyt jo tuon HWiNFO sovelluksen tosin vaatii sekin vähän opettelua taas uudenkäyttö liittymän käyttö. Tykänny tuosta HWmonitorista koska siinä tosi selkeesti näkee tiedot ihan suoraa sovelluksen käynnistyksen jälkeen. Mutta varmasti hetken opiskelun jälkee lähtee tää HWinfokin sujuun. :)
 
Ei noissa rtx 3080 otoissa o kovinkaa paljoa eroa mallien kesken jos vakiona, et jos oma Trinity OC malli ottaa vakiona 340w ni joku paremman luokan TUF OC ottaa sen 380w peleissä, testeissä saattaa molemmat ottaa pikkasen enemmän.

Et multa kysyny mut mulla on tossa toi rtx3080 ollu 5900x kanssa mikä ottaa 170w(edelleen talossa kone) ja sitte 12600k kanssa mikä ottaa 220w kellojen kanssa parhaillaa , virtalähteinä on ollu Corsair rm750x, rm850i ja rm1000i noiden kaverina.

EDIT: ainii jos sulla on nvidian ajureissa valittuna siellä paras suorituskyky kokoajan ni itelle se ainaki aiheutti epävakautta tällä omalla rtx3080.
1642661041432.png

Eli toi.

Tuohan mulla näky olevan käytössä. Muutin nyt takas normaalille. :)

Näyttökuva 2022-01-20 084933.png
 
Lähdetään siitä, että tämä on huono neuvo. Siis "jonkun vaan" 750W virtalähteen ostaminen. Se sai kysyjän jo nyt ongelmiin.

Minulla on RTX 3080 + 3700X -yhdistelmälle riittänyt 650W. Furmarkkia en ole ajanut, mutta olen pelannut kaikenlaisia pelejä.

Tässä pitää ottaa uutinen vuodelta 2018:

Siellä on @Mrmister hieno viesti, jossa on todennäköisesti tämäkin ongelma: piikettäin voi imeä yli 1000W helposti. Pitää siis olla virtalähde, joka kestää noita hetkittäisiä piikkejä ja nähtävästi kysyjän nykyinen virtalähde ei ole semmoinen. Kyllä minustakin vaikuttaa, että virtalähde lyö suojat päälle.

--

Sitten valitettavasti ei ole tähän väliin sanoa virtalähdettä, joka varmasti kestää noita ylikellotusmallin piikkejä, niin ostaisin vaan reilusti ylimitoitetun, vaikka 1000W virtalähteen , jotta pääsisin pelaamaan kalliilla koneella. Kerran se vain kirpaisee. Ja seinästä normaalisti tuo imaisee puolet tuosta, mutta ne piikit, ne piikit..


Lueskelin tuolta hieman lisää ja Seasonicin sivuilta löytyi troubleshooting kohta virheelliselle anti-surgetoiminnolle alla kuva. Mutta lyhyesti siinä ehotettiin bioisin kautta ylivirta suojan poistoa(kuulostaa hieman hurjalta). Mitenköhän riskiä tällaista olisi kokeilla? Koneen virransyöttö on kyllä kytketty ulkoiseen ylivirtasuojaan mutta tämä tosin ei suojaa kuin ulkoisilta piikeiltä.

1642662038702.png
 
Lueskelin tuolta hieman lisää ja Seasonicin sivuilta löytyi troubleshooting kohta virheelliselle anti-surgetoiminnolle alla kuva. Mutta lyhyesti siinä ehotettiin bioisin kautta ylivirta suojan poistoa(kuulostaa hieman hurjalta). Mitenköhän riskiä tällaista olisi kokeilla? Koneen virransyöttö on kyllä kytketty ulkoiseen ylivirtasuojaan mutta tämä tosin ei suojaa kuin ulkoisilta piikeiltä.

1642662038702.png
No joo noi nyt oli Seasonicin ongelmia, ei Corsairin :)
 
Jos poweri mietityttää, niin 1-1,2kW mallilla lähtisin liikkeelle. Muistaakseni virtapiikit pelkällä näyttiksellä voi olla mallista riippuen 700-900W + prossu ja muut osat päälle. Joku näitä oli jossain(TM) testannut. Muistaispa paremmin asioita. Tehokas virtalähde käy myös viileämpänä ja tuuletin ei jauha rasituksessa niin lujaa.
 
Jos poweri mietityttää, niin 1-1,2kW mallilla lähtisin liikkeelle. Muistaakseni virtapiikit pelkällä näyttiksellä voi olla mallista riippuen 700-900W + prossu ja muut osat päälle. Joku näitä oli jossain(TM) testannut. Muistaispa paremmin asioita. Tehokas virtalähde käy myös viileämpänä ja tuuletin ei jauha rasituksessa niin lujaa.
Mitä tossa ite löysin tietoa ni oli n. 500w virtapiikkejä testeissä ottan rtx3080
1642662933297.png

Siinä FE.

1642663102320.png


KFA2 malli...

Vanhoilla ajureilla otti isompia piikkejä, mut uudemmissa ne on korjattu.
Tää ongelma tosiaa oli launchissa, eli on jo korjattu vuos sitte.

 
"Ylimitoitettu" virtalähde on tosiaan myös siitä hyvä että yleensä on hiljainen / äänetön normaalikäytössä. Ite laitoin Corsair HX1200i:n joka pysyy passiivisena normaalissa pelikäytössä. (Jos ei rajusti kellottele).
 
"Ylimitoitettu" virtalähde on tosiaan myös siitä hyvä että yleensä on hiljainen / äänetön normaalikäytössä. Ite laitoin Corsair HX1200i:n joka pysyy passiivisena normaalissa pelikäytössä. (Jos ei rajusti kellottele).

Mitähän muuten HXi-sarjalle tapahtui? Ostin joskus 2020 syksyllä oman 3080:n yhteydessä, ja nyt niitä HXi-malleja ei saa enää mistään. Sirupula tappoi älyn virtalähtestä? :D
 
Mitähän muuten HXi-sarjalle tapahtui? Ostin joskus 2020 syksyllä oman 3080:n yhteydessä, ja nyt niitä HXi-malleja ei saa enää mistään. Sirupula tappoi älyn virtalähtestä? :D
RMi lopetettii kans, ei vissii ollu tarpeeks ostajia tai jotaa.
 
Lähdetään siitä, että tämä on huono neuvo. Siis "jonkun vaan" 750W virtalähteen ostaminen. Se sai kysyjän jo nyt ongelmiin.

Tarkoitin nimenomaan laadukasta 750w virtalähdettä, mutta pysyn kannassani, että 1000w on ylimitoitettu 3080, 750w riittää ihan sama mikä malli ja prossu. Ei sen virtalähteen pitäisi leipoa virtapiikeistä konetta alas ellei sekunda kappaletta satu omistamaan ja virtapiikit on niin lyhyitä ettei niiden mukaan virtalähdettä tarvi mitoittaa.
 
Tarkoitin nimenomaan laadukasta 750w virtalähdettä, mutta pysyn kannassani, että 1000w on ylimitoitettu 3080, 750w riittää ihan sama mikä malli ja prossu. Ei sen virtalähteen pitäisi leipoa virtapiikeistä konetta alas ellei sekunda kappaletta satu omistamaan ja virtapiikit on niin lyhyitä ettei niiden mukaan virtalähdettä tarvi mitoittaa.
Noh.. vakio osille joo, mut sitte ku aletaa vetää niitä viimisiä irti koneesta ni ei enää kyl riitä toi 750w testeissä.
Oma 12600k otti jo 5.2ghz allcore testikelloilla sen 280w testeissä, tohon vielä joku normi 3080, 380w(kellotettuna enemmän), siihen voi vielä laskee 100w päälle kaikesta muusta ellei jopa enemmänki, riippuen mitä koneessa kiinni.... liian tiukille menee pahimmillaa :hmm:
Toki jos noita asioita teet niin oot kyllä tietonen asiasta ja poweri on sillon se 1000w .

Ja toi vakioki alkaa olee vähä niin ja näin nykyää, et mitä se merkkaa.. Intel vähät välittää TDP arvoista enää ja prossut vie mitä vie, järestäen enemmän ku ne ilmotetut "95w" ym, näytönohjaimet vie enemmän ja enemmän kokoajan, kohta meillä on perus koneessa kaikilla se 1000w :D
 
Itsekin suosittelen vähintään 850w tai jopa 1Kw virtalähdettä melkein koneeseen kuin koneeseen.

Laadukkaat virtalähteet ovat kalliita, mutta tulevat usein 10+ vuoden takuulla. Virtalähde on se viimeisin palikka, josta alkaisin säästämään.

Kukaan ei tiedä millaisia virtarohmuja esim. nvidian 4000 ja 5000 -sarjalaiset tulevat olemaan. Jos nyt ostaa "ihan minkä vaan" virtiksen, niin parin vuoden päästä voi joutua ostamaan taas uuden powerin riittämättömän tilalle.
Vahva sama. Ihmettelen jatkuvasti, kun ihmisillä on tuhansien eurojen hintaisia koneita käytössä, mutta kituutetaan jollain juuri ja juuri riittävällä virtalähteellä, sen sijaan että laitettaisiin noin satanen lisää virtalähteeseen kiinni, että se riittää kunnolla ja todennäköisesti myös kestää paljon pidempään.
 
Tarkoitatko RAMia vai GPU muisteja? RAMin lämpöjä en ookkaan hoksannut seurata erikseen mutta mitä lämpöihin tulee yleensä kopassa on aika hyvä ilman kierto ja ei lämmöt nouse HW monitorin mukaan yli 70 asteen prossulla eikä GPUlla. Mutta tämän poiston lisääminen vois ehottomasti olla vielä yksi asia mitä voisin kokeilla.

Ja olen samaa mieltä että jos tahnat ois huonot uskoisin niiden näkyvän HW monitorin kautta juurikin tuolla mutta linkkaamassani LTT langassa ilmeisesti ei ollut lämmöt näkyneet postaajien mukaa missään erityisesti. Tosin samassa langasssa arvelivat myös että oliko osa syy miksi tahnan vaihto auttoi se että joillakin näistä olisi ollut huonosti liitetty poweri piuha näyttikselle sillä samassa kun purkanut näyttiksen ja kasannut takaisin ja laitettu powerin piuhat takas kiinni paremmin niin vika ois poistunut.

Voit myös nakata kattoon tuulettimen, joka puhaltaa alaspäin muisteille ja VRM:lle, koska aktiivijäähdytys ko. komponenteille toimii näin paremmin. Taakse sitten luonnollisesti ulospäin puhaltava tuuletin. Sanoit asentaneesi näyttisajurit useasti uudestaan Nvidia:n omalla clean installilla, mutta oletko koittanut DDU:lla poistaa kaikki --> fresh install?

 
Kokeile prime95 smallest fft ja katso kippaako. Näkee onko cpun ja muistien asetukset oikeasti vakaat vai ei.

Kotelotuulettimet voi laittaa vaikka täysille testin ajaksi niin ei jää siitä kiinni. GN testaa tosiaan nykymittapuulla aika tuhnulla 200W:n kortilla.

Testit on nyt ajettu ja kyllä kellot eivät olleet stabiileja tällä testattaessa. Muutaman tunnin säädön jälkeen pudotin aika reilusti kelloa (4250->4000 prossulla) ja rameissa kanssa XMP profiililla oli häikkää testatessa tällä Prime95 sovelluksella joten laskin uudet arvot Dram calculla eka 3800MHz enkä saanu siitä stabiilia muutamalla koitolla toki en suostunut nostaa ajotuksianii laskin nopeuden 3200MHz 16 16 18 18 36 kireyksiin. Nyt näyttäis prime95 toimivan stabiilina niin pelkkällä prossu tai ram kuormalla kuin myös yhdistetyllä kuormalla kun myös Furmark oli taustalla.

Tähän alle tulokset mitä sain. Lämmöt näkyy nyt käyvän prossulla paikoin aika korkeallakin (maksimi oli 101 astetta/KA oli 79 astetta) raskaimmassa kuormassa joten ehkä täytyy poiston lisäystä laittaa harkintaan. Se että poistiko tämä kaatumista peleissä jää vielä nähtäväksi kun ite pelaaminen on vielä kokeilematta nyt säätöjen jälkee :D

Kiitokset kuiten tästä Prime95 vinkistä sillä muilla mitä testaillu niin en saanut mitään ongelmia. Ehkä tää jotenkin rasitti vielä enemmän kuin Cine tai muut.

Stressi testi stabiili 1 tuntia Furmark + Prime95 combined load.jpg
 
Noni, eli tehokkaampaa näyttistä kun tuli koneesee niin prossu / muistit joutu työskentelee kovemmin ja virheet tuli nopeemmin esiin (oikeanlaisella testauksella olisit välttyny harmailta hiuksilta).. jos on ongelmia niin kannattaa aina lähtä nollasta liikenteeseen ja kellotukset pois.
Noh joka päivä oppi uutta, osaat nyt ainaki seuraavalla kerralla sitte ite tehä kaiken, kun niin paljo erilaisia korjaus ideoita sait täällä ja muualla :)
 
Noni, eli tehokkaampaa näyttistä kun tuli koneesee niin prossu / muistit joutu työskentelee kovemmin ja virheet tuli nopeemmin esiin (oikeanlaisella testauksella olisit välttyny harmailta hiuksilta).. jos on ongelmia niin kannattaa aina lähtä nollasta liikenteeseen ja kellotukset pois.
Noh joka päivä oppi uutta, osaat nyt ainaki seuraavalla kerralla sitte ite tehä kaiken, kun niin paljo erilaisia korjaus ideoita sait täällä ja muualla :)

Kyllä iso kiitos kaikille tänne kaikesta avusta! Toivotaan tosiaan että tämä oli se ratkaisu mitä olen jo hyvän tovin etsinyt.

Se tosiaan tässä oli että AMD oma stockki kello ei myöskään ollut stabiili (itse asiassa huonompi kuin aiempi kelloni) vaan piti laittaa itse tarpeeksi alhainen kello jotta ongelma poistui Prime95 testissä.
 
Voit myös nakata kattoon tuulettimen, joka puhaltaa alaspäin muisteille ja VRM:lle, koska aktiivijäähdytys ko. komponenteille toimii näin paremmin. Taakse sitten luonnollisesti ulospäin puhaltava tuuletin. Sanoit asentaneesi näyttisajurit useasti uudestaan Nvidia:n omalla clean installilla, mutta oletko koittanut DDU:lla poistaa kaikki --> fresh install?


En ole käyttänyt tätä ohjelmaa. Olen tehnyt sen tuolta Nvidian oman driver installerin kautta ja sitten windowsin lisää ja poista sovelluksen kautta. Otan tämänkin kuitenkin itelle talteen jos en nyt saanut tätä ratkaistua tuolla kellojen säädöllä.
 
Onhan tuo nyt hieman erikoista että jos muistit eivät ole vakaat, niin kone alkaa kaatuilemaan vasta kun tulee nopeampi näyttis. Käy kyllä järkeen että kaatuu nopeammin, mutta tästä nyt sai kuitenkin sen kuvan että täysin stabiili systeemi muuttui jatkuvasti kaatuilevaksi. Luulisi että epävakailla muistella kone olisi kaatuillut vähän väliä jo ennen uutta näyttistäkin. Mutta ehkä se oli väärä mielikuva.

Toki jos systeemi on epävakaa niin ensimmäinen asia on palauttaa stokkikellot kaikkialle ja jos sitten on vakaa, niin siitäpä pääsee jo nopeasti konvergoimaan mistä oikein kiikastaa.
 
Se tosiaan tässä oli että AMD oma stockki kello ei myöskään ollut stabiili (itse asiassa huonompi kuin aiempi kelloni) vaan piti laittaa itse tarpeeksi alhainen kello jotta ongelma poistui Prime95 testissä.
Onko sulla ALLcore kellotus manuaalisesti vai PBO.
 
Itsekin suosittelen vähintään 850w tai jopa 1Kw virtalähdettä melkein koneeseen kuin koneeseen.

Laadukkaat virtalähteet ovat kalliita, mutta tulevat usein 10+ vuoden takuulla. Virtalähde on se viimeisin palikka, josta alkaisin säästämään.

Kukaan ei tiedä millaisia virtarohmuja esim. nvidian 4000 ja 5000 -sarjalaiset tulevat olemaan. Jos nyt ostaa "ihan minkä vaan" virtiksen, niin parin vuoden päästä voi joutua ostamaan taas uuden powerin riittämättömän tilalle.
Miksei 750W laadukas virtalähde riitä? Esim. Seasonic Focus Gold 750W?
 
Miksei 750W laadukas virtalähde riitä? Esim. Seasonic Focus Gold 750W?
Laadukaasta voidaan olla montaa erimieltä(Korkeintaa OK tasonen), kannattaa katella noita poweri testejä ni tietää missä mennää, aikamoisia pommeja näkee siellä välillä noista olevinaa "Laadukkaita" powereita.

Seasonic Focus Gold 750W (40c hilut sisällä mm.)
1642701799201.png

Verrattuna esim. Corsair RM750X (50c hilut sisällä mm.)
1642701888224.png


Hintaeroa powereilla noin 25e, enkä nyt sano et toi Corsair on ainoo hyvä vaihtoehto, ne nyt sattuu vaa olee itelle tuttuja ja turvallisia.
Mutta joo laadukas 750w riittää aika pitkälle.

Tää aihe alkaa menee jo ihan muualle jos ruvetaa enemmän puhuu virtalähteitten eroista.
 
Viimeksi muokattu:
Laadukaasta voidaan olla montaa erimieltä(Korkeintaa OK tasonen), kannattaa katella noita poweri testejä ni tietää missä mennää, aikamoisia pommeja näkee siellä välillä noista olevinaa "Laadukkaita" powereita.

Seasonic Focus Gold 750W (40c hilut sisällä mm.)
1642701799201.png

Verrattuna esim. Corsair RM750X (50c hilut sisällä mm.)
1642701888224.png


Hintaeroa powereilla noin 25e, mutta joo laadukas 750w riittää aika pitkälle.

Tää aihe alkaa menee jo ihan muualle jos ruvetaa enemmän puhuu virtalähteitten eroista.
Mitkä hemmetin 40C jat 50C hilut? Konkat mitotetaan paljon korkeemmille lämpötiloille. Jonkun muun komponentin luokitus, minkä? Itse tuon focus goldin ostin kun sai kaikissa testeissä mitä luin hyvät tulokset.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 250
Viestejä
4 506 386
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom