Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Olen miettinyt oman NVidian ohjaimenkin (GTX 980) kohdalla, että oliko ajureissa välillä vikaa. Viime vuonna kone alkoi kaatuilla pelatessa. Puoli vuotta sitten kaatuilu loppui kokonaan. Olin jo olettanut, että kyse on koneen vanhuudenvaivoista (10 vuotta vanha emolevy ja virtalähde), mutta nyt ei tosiaan kaatuile enää ollenkaan. :hmm:
Ei Nvidian ajureissa ole koskaan ollu mitää vikaa, eli ongelman pitää olla jossain muualla. Ainakin tämän käsityksen olen saanut täältä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
450
Ei Nvidian ajureissa ole koskaan ollu mitää vikaa, eli ongelman pitää olla jossain muualla. Ainakin tämän käsityksen olen saanut täältä.
Ellei nyt lasketa että oli versio jolla tuuletin ei kaikissa korteissa toiminut vaikka lämmöt nousi ja nousi.... Ei siis kovin suuri vika (AMD:llakin oli tää joskus)
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Kylläpäs tässä AMD:n joulukuun/tammikuun ajuri ongelmat aiheuttivat epämukavan tilanteen minulle.
Kun joulukuussa myin tämän koneen yhdelle henkilölle:



Ja koneen kasasin ja testasin/benchmarkkasin marraskuussa 19.11.1 ajureilla ja kaikki OK.
No tämä ostaja otti yhteyttä sitten tässä pari viikoa sitten ja vaati palauttaa koneen ja saaha rahansa takaisin koska kone "sammuu" kesken pelaamisen.
Monien viestejen jälkeen selvisi että että ongelmana on tämä AMD ajuri bugi että näyttö pimeäksi kun kyseinen henkilö oli sitten mennyt päivittämään 19.12.1 ajurit sisään.

No yritin neuvoa että asentaa 19.11.1 ajurit tilalle. Mutta tämä ei mukamas auttanut joten neuvoin vaihe vaihteelta DDU käytön ja sitten 19.11.1 ajurit sisään. Mutta tämäkään ei mukamas auttanut :hmm:
Ehdotin sitten että R9 Nanosta voin hyvittää 80€ ja kun sijoittaa toiset 80€ niin saa uuden Geforce GTX 1650:n tilalle. Tämä ei tietenkään käynyt vaan vieläkin halusi kaupan purkuja.
Minä vaan että ongelman aiheutit itse ajuri päivityksellä joten tämä ei ole minun ongelma, koska toimi siihen saakka hienosti.

Tietenkin sain vihaista viestiä että olisit rakentanut koneen mikä kestää ajuri päivitykset. No siihen että eipä minulla ole kristallipalloa että tiedän että seuraavassa kuussa AMD möhlii ajurinsa ja vieläpä sille annoin monta linkkiä näihin kaikkii musta ruutu ongelma juttuihin.
Mutta tietenkin syy on minun :hmm:

Sanoin vain että:
A. Vaihda kortti Nvidian korttiin
B. Testaa AMD:n tulevia ajureita kun toivottavasti saavat ongelman korjattua parin kuukauden aikana.

PS. Uskalsin kokeilla uusimpia 20.2.1 ajureita RX 5700:llani ja vieläkin musta ruutu ongelma on läsnä. Tosin tällä kertaa kesti viikko ennen kuin sain sen ekaa kertaa.
Eli toistin videota MPC-BE:lla ja vedin MPC-BE:n toiselta näytöltä toiselle ja kumpikin näyttö No signal.
Täällä näitä 5600/5700 koottuja koneita ja kiukkuisia asiakkaita melkoisesti ja useammat kuitenkin ihan perus pelaajia joten selittäminen meni vain heidän mukaansa selittelyksi ja toisilta tuli vi*** ja luuria korvaan,mukavaa oli.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 261
Ei Nvidian ajureissa ole koskaan ollu mitää vikaa, eli ongelman pitää olla jossain muualla. Ainakin tämän käsityksen olen saanut täältä.
Kaikissa ajureissa aina ja iänkaikkisesti tulee olemaan bugeja ja konflikteja toisten ajureiden, laitteiden ja asetusten kanssa.

Kyse on nyt vaan siitä, että normaalisti ajuriongelmaan törmäävä käyttäjä on vaikka yksi sadastatuhannesta ja ongelma ilmenee vain jollain nimeonomaisella näytönohjain-cpu-käyttöjärjestelmä-ajuri-yhdistelmällä. Tässä AMD:n hässäkässä kyse on nyt siitä, että pienistä ajuriongelmista on kärsinyt varmana meilkein jokainen käyttäjä, isoja ongelmia on kokenut kymmenet prosentit ja täysin katastrofaalisiakin ongelmia on nähty.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
957
Tässä viestiketjussa on kokolailla aina dumattu noi AMD:n ajurien bugi'uutiset' ja esim HU:n videot/artikkelit aiheesta tyrmättiin viestiketjussa täysin. Mites nyt kun AMD julkaisee ajuripäivityksiä jotka on otsikoitu "hei, nyt korjataan niitä ilkeitä bugeja joita käyttäjillä on ollu, sori niistä!", niin puhuuko myös AMD nyt täyttä paskaa omista ajureistaan koska mitään kaatuilua ei ole ollut yhtään enempää kuin millään toisellakaan valmistajalla ja tämä on vain nvidia fanien katala hyökkäys? Ihan vaan viestiketjun viimeaikaista keskustelua aiheen ympäriltä ihmettelen :asif:
Muistetaan nyt myös, että Nvidialla on aivan yhtä paljon ongelmia ajureiden kanssa, tästä ei toki ole minkäänlaista näyttöä tarjota. Lisäksi Nvidian ajurit tappoi yhden kortin 15 vuotta sitten.

Sitä vähän ihmettelen miten joku jaksaa muutaman euron takia tapella mustien ruutujen yms. kanssa, pahimmillaan monta kertaa päivässä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Ellei nyt lasketa että oli versio jolla tuuletin ei kaikissa korteissa toiminut vaikka lämmöt nousi ja nousi.... Ei siis kovin suuri vika (AMD:llakin oli tää joskus)
Itseasiassa NVIDIAlla on noita kortteja tappaneita ajureita ollut useammatkin ja koski muistaakseni kaikkia kortteja jos käyttäjällä ei ollut 3rd party softaa mikä hoitaisi tuuletinten hallinnan.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Muistetaan nyt myös, että Nvidialla on aivan yhtä paljon ongelmia ajureiden kanssa, tästä ei toki ole minkäänlaista näyttöä tarjota. Lisäksi Nvidian ajurit tappoi yhden kortin 15 vuotta sitten.

Sitä vähän ihmettelen miten joku jaksaa muutaman euron takia tapella mustien ruutujen yms. kanssa, pahimmillaan monta kertaa päivässä.
Jotkut eivät aseta mitään arvoa vapaa-ajalleen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Jotkut eivät aseta mitään arvoa vapaa-ajalleen.
Tai sitten ne ongelmat ei ihka oikeasti ole niin yleisiä kuin @Lepakomäyrä antaa ymmärtää. Toki joillain noita kaatumisia voi olla useinkin, mutta useimmilla taitaa olla kuitenkin kyse verrattain harvinaisesta ilmiöstä (esim itselläni on ollut 5700 XT lähes julkistusta lähtien ja vieläkin riittää sormet laskemaan mustaan ruutuun kaatumiset) jos sitä ylipäätään osuu omalle kohdallem
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
450
Itseasiassa NVIDIAlla on noita kortteja tappaneita ajureita ollut useammatkin ja koski muistaakseni kaikkia kortteja jos käyttäjällä ei ollut 3rd party softaa mikä hoitaisi tuuletinten hallinnan.
Itse siirryin viike toukokuussa takaisin nvidiaan AMD:n parista. Joten en muista kuin pari uutisissa olleista. Itsellä on aina tuuletinprofiili MSI afterburnerilla... Jostain tietystä syystä.

Juu mutta silti muistelin että nvidialta oli ongelmia näissä. Taisi joskus joku Windows Updatekin pakolla koitta ajaa näti ärikkinäisiä ajureita käytyttäjille. Viel senkin jälkeen kun kortin valmistaja oli ilmoittanut asiasta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Itsellä ollut 4 vuoden aikana GTX970 ja sen jälkeen GTX1070Ti ja ei tarvii käyttää sormia että osoittaisi kuinka monta kertaa on kaatunut. Koska niitä on nolla. Ja aina olen uusimmat ajurit ladannut.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Itsellä ollut 4 vuoden aikana GTX970 ja sen jälkeen GTX1070Ti ja ei tarvii käyttää sormia että osoittaisi kuinka monta kertaa on kaatunut. Koska niitä on nolla. Ja aina olen uusimmat ajurit ladannut.
Hyvä juttu jos ei ole kaatunut neljään vuoteen kertaakaan. Minä voin taas vastapainoksi todeta että erilaisia kaatumisia ensin GTX 980 ja sitten GTX 1060 6 GB näyttiksillä oli suurin piirtein saman verran kuin nyt AMD:lla, vain eri tyyppisiä (esim äänet "hajoaa" looppaamaan ja kone menee yksinkertaisesti jumiin, pelien kaatumisia joiden jälkeen pakko bootata tai mikään peli ei toimi, muistivuotoja jotka vaati boottia jne)
Tällaiset on toki paljon kiinni paitsi itse kokoonpanosta raudan ja softan osalta, myös käyttötavoista. Itsellä esimerkiksi ei ole tapana sulkea photoshoppeja, officeita tai muita taustalta pois ja konetta boottaillaan muutoinkin vain kun on pakko
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Mulla ei ole ollut näkyviä näytönohjain-ongelmia sitten Nvidia Riva TNT2 ja ALi:n piireillä varustettujen AMD-emolevyjen. Ehkä olen tehnyt jotain väärin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Mulla ei ole ollut näkyviä näytönohjain-ongelmia sitten Nvidia Riva TNT2 ja ALi:n piireillä varustettujen AMD-emolevyjen. Ehkä olen tehnyt jotain väärin.
Jos ei ole 20 vuoteen kaatunut näyttiksen takia mikään tai ollut muita ongelmia (kuten grafiikan korruptoitumista sun muuta) pistäisin lottoa ja eurojackpottia vetämään :btooth:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 332
Mulla ei ole ollut näkyviä näytönohjain-ongelmia sitten Nvidia Riva TNT2 ja ALi:n piireillä varustettujen AMD-emolevyjen. Ehkä olen tehnyt jotain väärin.
Ai ei ollut ongelmia George 256,2,3 ja 4:n kanssa?
Itse muistan lukuisia ongelmia Geforce 2:n ja Radeon 9700 Pro:lla.
Tyypillisesti meni että peli A toimi ajurilla 1 ja peli B toimi ajurilla 2. Mutta tietenkään peli A ei toiminut ajurilla 2 eikö peli B ajurilla 1.

Näitä tapauksia muistan useita, tosin en muista että 3dfx korteilla olisi ollut näitä ongelmia. Mutta kaikilla muilla sitäkin enemmän.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Näitä tapauksia muistan useita, tosin en muista että 3dfx korteilla olisi ollut näitä ongelmia. Mutta kaikilla muilla sitäkin enemmän.
Ainakin NVIDIAlla oli ainakin Detonatoreiden kanssa juuri tuota peli A ajureilla Z ja peli B ajureilla X, 3dfx:llä oli varsin ongelmatonta, ATI:sta ei itsellä ole tuosta ajasta hirvittävästi kokemusta kuin kavereiden kautta.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Jos ei ole 20 vuoteen kaatunut näyttiksen takia mikään tai ollut muita ongelmia (kuten grafiikan korruptoitumista sun muuta) pistäisin lottoa ja eurojackpottia vetämään :btooth:
..toinen crossfiressä ollut HD4870 kyrvähti kun sitä kellotti kevyesti, mutta en ole huomannut ajuriongelmia vaikka SLI ja Crossfirejä on kokeiltu.


Ai ei ollut ongelmia George 256,2,3 ja 4:n kanssa?
Itse muistan lukuisia ongelmia Geforce 2:n ja Radeon 9700 Pro:lla.
Tyypillisesti meni että peli A toimi ajurilla 1 ja peli B toimi ajurilla 2. Mutta tietenkään peli A ei toiminut ajurilla 2 eikö peli B ajurilla 1.

Näitä tapauksia muistan useita, tosin en muista että 3dfx korteilla olisi ollut näitä ongelmia. Mutta kaikilla muilla sitäkin enemmän.
Mulla oli aikoinaan Geforce 256 SDR ja Geforce 4 Ti4400 ja en muista, että noiden korttien kohdalla olisi ollut mitään ongelmia?

-----

Toki latailen ajureita harkitsevasti: Esim. 10% suorituskyvyn kasvu jossain pelissä ei kiinnosta jos peli toimii jo nyt tarpeeksi hyvin omalla raudalla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 430
Tai sitten ne ongelmat ei ihka oikeasti ole niin yleisiä kuin @Lepakomäyrä antaa ymmärtää. Toki joillain noita kaatumisia voi olla useinkin, mutta useimmilla taitaa olla kuitenkin kyse verrattain harvinaisesta ilmiöstä (esim itselläni on ollut 5700 XT lähes julkistusta lähtien ja vieläkin riittää sormet laskemaan mustaan ruutuun kaatumiset) jos sitä ylipäätään osuu omalle kohdallem
Vegalla on mennyt viimeinen vuosi vielä paremmin, alivoltituksen rajojen hakemista lukuunottamatta ja yhtä peliä kaatanutta ajuria, joka korjaantui ddu uninstall ja install operaatiolla. Navi voi olla eri tarina vakauden suhteen, mutta hankala sitä on ajureita haukkua, jos ne ovat vain toimineet omassa kokoonpanossa.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Muistetaan nyt myös, että Nvidialla on aivan yhtä paljon ongelmia ajureiden kanssa, tästä ei toki ole minkäänlaista näyttöä tarjota. Lisäksi Nvidian ajurit tappoi yhden kortin 15 vuotta sitten.

Sitä vähän ihmettelen miten joku jaksaa muutaman euron takia tapella mustien ruutujen yms. kanssa, pahimmillaan monta kertaa päivässä.
Millon viimeeksi näit nvidian osalta uutisen, jossa mainitaan noin laajoja korjauksia? Ja vielä monta peräjälkeen? Joissa vielä nimenomaan painotetaan noiden ongelmien olemassaoloa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
957
Millon viimeeksi näit nvidian osalta uutisen, jossa mainitaan noin laajoja korjauksia? Ja vielä monta peräjälkeen? Joissa vielä nimenomaan painotetaan noiden ongelmien olemassaoloa.
Nvidialla ei todistetusti ole viime aikoina ollut läheskään yhtä paljon ongelmia ajureiden kanssa kuin AMD:llä, joten paha korjata sellaista mitä ei ole rikki.
Sinänsä toki hyvä, että AMD vihdoin tekee jotain ajureiden korjaamiseksi, vaikkakin aika paljon myöhässä.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Tämän päiväiset kommentit saivat minut entistä varmemmaksi siitä että jatkossakin tulee ostaa AMD:tä tai muuta valmistajaa kuin Nvidia.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 580
Tämän päiväiset kommentit saivat minut entistä varmemmaksi siitä että jatkossakin tulee ostaa AMD:tä tai muuta valmistajaa kuin Nvidia.
Mielenkiintoista... Eli se, että joku ihan aiheellisesti ihmettelee, miksi täällä vähätellään AMD:n uusien näyttisten faktoihin perustuvia ja melko laajoja ongelmia, saa sinut vakuuttuneeksi siitä, että NVIDIA:aa pitää välttää...

Minä kyllä itse odotan koko ajan, että AMD saisi vihdoin homman kunnolla taas rullaamaan myös näyttispuolella, sillä olisi upeaa kasata ihan AMD only kone. 5000 sarja on jo raudan puolesta aika hyvä tuote, mutta parempaa pitää tulla AMD:ltä ulos, niin raudan, kun ajurien osalta, ennen kun itse punalappua omaan koneeseen hommaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 330
GCN pohjaisten korttien kanssa ei ole juuri ollut mitään ajuri ongelmia itsellä ainakaan. RDNA on uusi arkkitehtuuri ja AMD:n ajuritiimin koko on varmaan kymmenesosa siitä mitä Nvidialla on.

Varmaan osittain tuosta syystä on yhteensopivuus ongelmia, kun ei ole tarpeeksi resursseja testailla eri kokoonpanoissa ja eri ohjelmien kanssa yhteensopivuuksia...

Osallahan nuokin Navit toimii ihan ongelmitta. Toivottavasti saavat rartkottua niiden ongelmat joilla ei toimi ennen uusien korttien julkaisua.

Voi muuten vaikuttaa todella negatiivisesti myyntiin. Ja sitähän ei kukaan halua että ei olisi kuin yksi pelinäyttis valmistaja...
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Kyllähän tuota erittäin mielellään ostais AMD:n näyttiksen jos kaksi perustason ehtoa täyttyy;

- markkinoiden tehokkain pelinäyttis
- pää pois perseestä ja samanlaatuinen/parempi rautaenkooderi kuin nvenc samantasoisella tuella OBS:ään, AMD:n enkooderipalikkavastaava OBS-projektissa löi just hanskat tiskiin koska ei saanut AMD:ltä mitään tukea tai edes kommunikaatiolinjaa niin vähän heikolta taas näyttää, nyt tota OBS:n amd-käikälettä ei enää kehitä kukaan ja se on aika totaalisen rikkinäisessä tilassa (koska ei tukea AMD:ltä). Lisähupifakta siitä että enkooderi sinänsä olisi ilmeisesti pystyvä hyvätasoiseen videokaappaukseen, mutta softatukea ei ole saatu ruikutettua AMD:ltä viiteen vuoteen joten uusin huippupiiri 5700-korteissa tekee samanlaista suttua (jos edes suostuu bugeiltaan toimimaan) kuin yli 5v vanhat näyttikset joissa merkittävästi heikompi piiri :x3:
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 330
Ei taida AMD:n resurssit riittää kaikkeen. Streamaaminen on kuitenkin vielä niin marginaaliryhmän harrastus, että ei varmaan ole nähnyt AMD järkeväksi käyttää siihen resursseja.
AMD:n prosessoripuolen menestys saattaa auttaa myös näyttispuolta kasvattamaan resursseja... Toivottavasti.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
AMD on tehnyt IMO aika selväksi esityksissään että heidän näkemyksensä mukaan striimaamishommat voidaan jättää prosessorin huoleksi kun vääntöä kerran piisaa, joten näyttiksen pakkailu ei tosiaan liene prioriteettilistan kärjessä.
Mites tuo nykyinen relive/striimaus, onko se paremmassa jamassa kuin obs-tuki?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 124
AMD:n enkooderipalikkavastaava OBS-projektissa löi just hanskat tiskiin koska ei saanut AMD:ltä mitään tukea
Jos Xaymarista puhut niin ei kaverin omassa nootissa mitään AMD:stä puhuta, vaan hanskojen naulaan lyömisen taustalla on yksinomaan yhteistyö OBS projektin porukan kanssa.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
AMD on tehnyt IMO aika selväksi esityksissään että heidän näkemyksensä mukaan striimaamishommat voidaan jättää prosessorin huoleksi kun vääntöä kerran piisaa, joten näyttiksen pakkailu ei tosiaan liene prioriteettilistan kärjessä.
Mites tuo nykyinen relive/striimaus, onko se paremmassa jamassa kuin obs-tuki?
Upea linjaveto, 160 dollarin näytönohjain työntää samaa/parempaa striimijälkeä kuin 4000e threadripperi :x3:


*edit*

Ja jokatapauksessa siihen striimikoneeseen on joku näyttis kuitenkin ostettava, koska OBS pyörii näytönohjaimen päällä. Joten ei oo käytännössä mitään syytä ostaa AMD:n näyttistä tuohon käyttöön, koska:

  • Vaikka "vääntöä" on pakata softalla, niin rautakiihoitetusta vaihtoehdosta on paljon hyötyä esim. lokaalien tallennusten tekoon, nauhoituksiin, replay-bufferiehin ym.
  • Nvidia on tuomassa RTX näyttiksilleen noilla tensor/rt/mikälienee-rtx-raudalla tehtyjä "greenscreen ilman greenscreeniä" toimintoja ja muita "layereitä" joilla kuvaa/kuvan osia/kuvalähteitä voi manipuloida ilman mitään suorituskykypenalttia muuhun kuin RT-rautaan
  • X264 pakkaus hyytyy kuin tikku paskaan vaikka alla olis mikä prossu jos mennään 4k riimulointiin, jossa taas nvenc on ainoa vaihtoehto

Riimailen itsekin kahden koneen setillä, pelikone + striimikone. Näistä striimikone on threadripper-machina, joka jaksaa kyllä hyvin jauhaa x264:llä kuvaa ulos. Samaten siinä on sitten RTX 2060, koska edellä mainitut syyt.


Joten joo, AMD vois vetää pään perseestä kun niillä kuitenkin on ihan ne piirit jo niissä näyttiksissä. Ei tartte kun softa tehdä, ja ojentaa OBS-projektille käsi että "noh, heilahdetaan tuon suon yli ja laitetaan bitit viuhumaan". Ei vaan taida olla tapahtumassa ihan lähi aikoina (vuosina), ja samaan aikaan nVidia betonoi tota striimikenttää lähes täysin itselleen.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Upea linjaveto, 160 dollarin näytönohjain työntää samaa/parempaa striimijälkeä kuin 4000e threadripperi :x3:
No höpsönlöpsön, näyttiksett kykenee ehkä juuri ja juuri kilpailemaan 8-ytimisten Ryzeneiden kanssa ja muistaakseni noissakin oli näyttiksen nopeudella merkitystä vaikka dedikoitu rauta suurimman työn tekeekin
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Mielenkiinnolla odotan, että tukeeko NVidian seuraava mallisarja AV1-codeccia. Youtube ainakin on vahva AV1:n tukija, ja joissakin tämänvuotisissa telkkareissa on jo AV1-rautapurku. AMD:n rautatukea odotellessa ei kannattane pidätellä hengitystä.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
No höpsönlöpsön, näyttiksett kykenee ehkä juuri ja juuri kilpailemaan 8-ytimisten Ryzeneiden kanssa ja muistaakseni noissakin oli näyttiksen nopeudella merkitystä vaikka dedikoitu rauta suurimman työn tekeekin
Ööh, ei? Et voisi olla enemmän väärässä. Meinasin kirjottaa pitkän vastauksen mutta tajusin että oon kirjottanu sen sulle esimerkein jo useita kertoja. Ota asioista selvää, sun pitäis olla tän asian suhteen joku toimittaja.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
520
Meinasin myös kirjoittaa pitkästi viestin aiemmin liittyen striimiin CPU:lla tai GPU:lla, mutta ei se olisi auttanut mitään. Kuten tuossa jo kerkesi käyttäjä @Kapteeni_kuolio kirjoittamaan myös edellä. Hän meinaan puhuu asiaa mitkä myös omalla kohdalla on tullut koitettua tässä muutamien lähivuosien aikana.

Olen koittanut yhden koneen peli/striimisetupin, Intelin 6c/12t X264:llä. On omalla kohdalla myös tullut koitettua kahden koneen setuppia (kaksi 6c/12t konetta), jossa toinen kone hoitaa vain ja ainoastaan striimin encoodaamisen X264:llä eikä mitään muuta ja ensimmäinen kone hoitaa vain pelaamisen. Sen jälkeen koitin AMD 12c/24t Threadripper setuppia, jossa X264 tekee työn striimissä ja pelaaminen tällä samalla koneella 1080TI kanssa. Nyt on ajossa ollut 8700K 6c/12t missä on RTX 2080 ja sitä ajan NVENC kanssa. Hyvin on huomannut, että minkälainen kone riittää mihinkin striimilaatuun X264 kanssa. Mihin tällä hetkellä esim. pystyy taas NVENC tuolla 8700K:lla. Erot on isoja kaikkien välillä niin laadun, kuin sen suhteen miten konetta rasitetaan ja mitä siltä vaaditaan riippuen kummalla encoodaamista halutaan tehdään. Mutta kuten @Kapteeni_kuolio on monesti viitannut on NVENC se minkä laatu on niin hyvää, että mikäli CPU:lta X264:llä encoodatessa halutaan sama niin se on sitten jo huomattavasti kalliimpi ostos sillä puolella. Kyllä Threadripper oli hyvä X264:llä, mutta nyt kun on ollut RTX niin en mieti kahta kertaa, että kannattaako striimi hoitaa X264:llä vai NVENC:llä. Tämä on selvästi NVENC eli GPU:n heiniä nykyään.

@Kaotik Puhut monille foorumin käyttäjille siihen sävyyn, että te ette tiedä mistä puhutte. Mutta kyllä pitää sanoa, että vaikka olet nenä kiinni kaikissa artikkeleissa maailmalta ja kirjoittelet niitä paljon toimittajan roolissa. Joka on monelle hyvä juttu. Olet silti tietyissä väittämissäsi asioissa niin pihalla, että rautalangasta vääntäminen on turhaa, koska olet valinnut sen puolueellisen näkökantasi ja oman puolesi mihin perustat sen. Vaikka se kanta olisi kuinka väärässä, koska omankädentietoa ei tunnu olevan asiasta. Itsepä olet valinnut linjasi asioissa. Tästä syystä olen itsekin jättänyt monesti kirjoittamatta jatkovastauksia siihen mihin olet jo vahvasti sanonut "tietona" muille oikeana tietona. Vaikka et oikeasti tiedä, mutta sanot sen muille kuiteskin niin, että "sä et itsekään usko tuohon" argumentilla muille. Eli kantasi on jo valmiiksi se, että vaikka se olisi väärä ja valmistaja on myös sanonut vahvistavasti sen vääräksi niin silti koitat vaan vängätä jotenkin kasvoja kohottavasti sen omaan suuntaasi eduksi vain siksi, että olet aika tavalla puolueellinen monissa asioissa mitä olet viime aikoinakin kirjoittanut omalta kannaltasi. Et toimittajana puolueettomasti.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
RDNA2 ja nextbox GPU (nimetöntä) leakkia pukkaa, eli suolasiroittimet esille.

Väitteet:

- 30 to 50 % more efficient (depending on workload/use case) than RTX implementation
- SSR is used wherever possible, with raytracing adding on top of that to get rid of SSR artifacts
- Talk about how until now motion blur was a post process effect, VRS changes the way they design games (VRS as motion blur replacement).
- Lisa Su and Phil Spencer talk about what's next for the industry. Deep dive into xCloud, something about special cloud features built into XSX and supported by RDNA2 GPUs.
- Azure raytracing [,] Powered by RDNA2, able to run full scene raytracing on any device as long as it is online and connected to Azure.
- Before and after is Lisa Su talking about the potential of RDNA2, three new RDNA2 GPUs, highest end is 18.x TF for $999. Talks about TSMC and how amazing the partnership has been, 7nm+ faster than ever and 5nm tracking even faster. Stresses the partnership with Microsoft and the importance of their cloud business for the future. Expects 40 % growth YOY just from cloud.s.


Lippulaiva RDNA2-kortin 18.x TF kuulostaa kyllä omaan korvaan fantasialta, ellei AMD ole halukas heittämään sitä vesille. Noh parin päivän kuluttua tiedetään (ehkä) enemmän.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 029
Lippulaiva RDNA2-kortin 18.x TF kuulostaa kyllä omaan korvaan fantasialta, ellei AMD ole halukas heittämään sitä vesille. Noh parin päivän kuluttua tiedetään (ehkä) enemmän.
Esim. 80CU @1800MHz tai 72CU @1950MHz riittäisi tuohon.

Ihan kiinnostavia huhuja kyllä, eipä kauaa tarvitse odotella niin selviää onko feikki.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Nyt kun täällä taas on turettu kaiken sortin patoumia niin josko sitten siihen aiheeseen takaisin?
Toki on tilanteita, jossa NVENC antaa jopa parempaa laatua kuin softa riittävällä suorituskyvyllä, mutta pääosan ajasta softalla päästään parempaan laatuun täysin riittävällä suorituskyvyllä

Tässä esimerkiksi yksi hyvän oloinen videovertailu, i9-9900K vs R9 3900X vs NVENC (2080 Ti) - kaikilla saa toki hyvää striimiä aikaiseksi, mutta x264:llä päästään parempaan ja tasaisempaan laatuun samalla bittivirralla etenkin Ryzenillä. Onko nuo NVENCin ongelmat webcamin kanssa korjattu jo?
((Tuo on toki 12-ytiminen eikä 8-ytiminen, mutta myös 8-ytimisessä piisaa suorituskykyä ihan hyvin))



@JarppaK en minä foorumilla toimittajana kirjoita, vaikka pidänkin tietyistä standardeista kiinni. olen myös avoin muuttamaan kantaani, mikäli se osoittautuu vääräksi ja toivoisin kovasti esimerkkejä noiden syytöstesi taakse.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 029
AMD on tehnyt IMO aika selväksi esityksissään että heidän näkemyksensä mukaan striimaamishommat voidaan jättää prosessorin huoleksi kun vääntöä kerran piisaa, joten näyttiksen pakkailu ei tosiaan liene prioriteettilistan kärjessä.
Mites tuo nykyinen relive/striimaus, onko se paremmassa jamassa kuin obs-tuki?
Missä tällainen linjanveto on tehty? Navi esim. pystyy hyrskyttämään samanaikaisesti 8 vai oliko enemmänkin fullHD encoodausta reaaliajassa, olisikohan google stagian takia tämmöiseen panostettu?
Reliven tila on huono. Esim. ittellä ei Vegalla reliven kanssa toimi äänet talletuksissa ollenkaan Asuksen tarjoamien realtek ääniajureiden kanssa. Tämä sama ongelma oli jo vuosi sitten, se korjattiin ja nyt se saatiin taas takas tuossa adrenaline 2020 myötä. Lisäksi laatu on reliven kanssa täyttä paskaa. OBS:llä toimii äänet ja laatukin hiukan parempi, mutta OBS taas kippailee.

No höpsönlöpsön, näyttiksett kykenee ehkä juuri ja juuri kilpailemaan 8-ytimisten Ryzeneiden kanssa ja muistaakseni noissakin oli näyttiksen nopeudella merkitystä vaikka dedikoitu rauta suurimman työn tekeekin
No nyt olet kyllä ihan kujalla mistä puhut. Esim. nvenc on valovuoden edellä AMD:n rautaencoodausta ja laadullisesti erittäin hyvä johon 8-ydin rysä ei kyllä kykene. Ilmeisesti Navin rautaencoodauksessa olisi potentiaalia, mutta AMD:tä ei kiinnosta tukea antaa kuluttajille, varmaan sinne googlen suuntaan ollaan tän kanssa nyt niin rähmällään että kuluttajat jää takaalalle.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Missä tällainen linjanveto on tehty? Navi esim. pystyy hyrskyttämään samanaikaisesti 8 vai oliko enemmänkin fullHD encoodausta reaaliajassa, olisikohan google stagian takia tämmöiseen panostettu?
Reliven tila on huono. Esim. ittellä ei Vegalla reliven kanssa toimi äänet talletuksissa ollenkaan Asuksen tarjoamien realtek ääniajureiden kanssa. Tämä sama ongelma oli jo vuosi sitten, se korjattiin ja nyt se saatiin taas takas tuossa adrenaline 2020 myötä. Lisäksi laatu on reliven kanssa täyttä paskaa. OBS:llä toimii äänet ja laatukin hiukan parempi, mutta OBS taas kippailee.
Ei siitä varmastikaan mitään virallista linjavetoa ole missään sanottu enkä niin ole väittänytkään, mutta AMD on hehkuttanut toistuvasti nimenomaan Ryzeneiden suorituskykyä striimatessa, näytönohjainpuolella striimausominaisuuksista ei näy samanlaista hehkutusta ja sitä käsitystä on tukenut keskustelut AMD:n ihmisten kanssa. Viimeisen parin vuoden ajuri-illallisten perusteella suurempi focus on etäpelaamisessa kuin varsinaisessa striimauspuolessa.
No nyt olet kyllä ihan kujalla mistä puhut. Esim. nvenc on valovuoden edellä AMD:n rautaencoodausta ja laadullisesti erittäin hyvä johon 8-ydin rysä ei kyllä kykene. Ilmeisesti Navin rautaencoodauksessa olisi potentiaalia, mutta AMD:tä ei kiinnosta tukea antaa kuluttajille, varmaan sinne googlen suuntaan ollaan tän kanssa nyt niin rähmällään että kuluttajat jää takaalalle.
8-ytiminen Ryzen omien vähien kokemusten ja testien perusteella piisaa useimmissa tapauksissa riittävällä suorituskyvyllä esimerkiksi Twitchiin x264 mediumilla, mikä voittaa tyypillisesti laadussa NVENCin.
Missä kohtaa minä sanoin yhtään mitään hyvää AMD:n rautaenkoodereiden laadusta?
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
8-ytiminen Ryzen omien vähien kokemusten ja testien perusteella piisaa useimmissa tapauksissa riittävällä suorituskyvyllä esimerkiksi Twitchiin x264 mediumilla, mikä voittaa tyypillisesti laadussa NVENCin.
Missä kohtaa minä sanoin yhtään mitään hyvää AMD:n rautaenkoodereiden laadusta?
Ei voita tyypillisesti. On jossain kohdissa kuvaa parempi, joissain heikompi. Pääsääntöisesti NVENC on kaikilla laadullisilla mittareilla hienoisesti parempi kuin x264-medium kaikissa sellaisissa testeissä joissa kuvavirrasta erotellaan yksityiskohtia. Yksi parhaita mittareita tässä on VMAF, eli netflixin videolaatumittari jota iso N käyttää streamilaadun benchaamiseen. Soveltuu 100% myös twitchin/youtuben striimikuvanlaatuvertailuihin. Mitta-asteikko on ehkä vähän höpsö, tossa kannattaa ymmärtää että veryfast/amf on semmosta laatikkoista "paskaa" mitä kukaan ei halua katsoa, Fasterista ylöspäin ihan jeppistä.

Toiseksi; Miksi käyttää CPU:ta, jos voi käyttää turing-nvenciä ja saat saman laadun ilman performance-hittiä? Nautitko jotenkin siitä että voit vähentää pelatessa FPS:ää, ja lyödä taustalle raskaan kuorman mikä pahimmillaan stutteroi sun pelikokemuksen? Mukava antaa jossain FPS-pelissä etua vastustajalle? Sehän se tässä on se pointti. Miksi AMD:llä on näyttiksessä todella hyvä pakkuripiiri mutteivät 'viitsi' tehdä sille softatukea niin että sille olis käyttöä? Mitä helvettiä?

Me on käyty tää sama keskustelu jo monta kertaa eri triideissä täällä. Oon joskus pastennu sulle näitä kuvia jo pinoittain, mutta tässä nyt esimerkiksi netflixin kuvanlaatu-analysaattorin läpi ajettua vertailua. Klippi on eposvoxin vertailuvideoilta, hän on ehkä youtuben pätevin striimi-tekniikka nikkari (ihana autisti) tällä hetkellä, ja tehnyt paljon noita vertailuvideoita ja 'tutkimuksia' sekä hyvinkin syviä teknisiä katsauksia. Samoja lukuja julkasseet muutkin. NVENC == X264 medium

x264_vs_NVENC_vs_AMF_6mbps.png




Näköjään ollaan käyty tämä sama keskustelu joskus syyskuun lopussa. Tää on mun puolesta ihan tässä, ihan sama kun tiiliseinälle puhuis. Voit jatkaa kaikessa rauhassa sillä linjalla että CPU-pakkaaminen on striimatessa ihan best niin striimi yhteisö vilkuttelee sulle sit täältä dedikoidun raudan palmujen alta minne koko touhu on siirtymässä. X264 on jotain aivan kammottavaa huttua, se ei oo koskaan ollu mikään striimaamiseen tarkotettu videokoodekki; se skaalautuu huonosti, pre-setit on täynnä semmosta oksennusta mikä ei vaikuta striimin kuvanlaatuun mitenkään mutta lisää CPU-kuormaa ihan valtavasti, suorituskyky heittelee ihan törkeesti sen kuvavirran mukaan eikä aina yhtään loogisesti. Voi olla peli joka on ihan helvetin hyvällä grafiikalla ja futaa hienosti jollain slow:lla, ja sitten heität päälle pelin jossa on vaatimattomampi grafiikka mutta jotenkin mystisesti se ei mee tosta enkooderista enää tukehtumatta läpi ja sitten naputellaan asetuksia striimin kuvanlaadussa alaspäin. Selvittelin itselleni noita vipusia pari vuotta sitten, ja mukavahan se oli allahin vuonna 2018 kaivella vuonna 2005 vuonna raapusteltuja oppaita. Nvencin kanssa sitä vaan lyödä palikat päälle ja rallatellaan.

Lisäksi seuraan myös tuota optimum tehciä jolta laitoit tuon videon; hän myös suosittelee nvenciä striimaamiseen. Koska se on parempi.

 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Koska resurssit ei riitä. AMD:n grafiikkapuoli on todella pieni Nvidiaan verrattuna...
Tämän ymmärrän kyllä, mutta melkoinen cocktease silti. Olin 5700:n kanssa jo ostohousut jalassa, kun eposvox jutteli sen uutisissa juuri launchin alla että joku sen AMD-yhteyshenkilö oli lupaillut "kilpailijan tasoista ja parempaa" pakkuritoimintaa striimi&mediakäytössä. Sittemmin epos julkassu katsauksia että "paskan möivät" ja nyt viimeisimmässä sen streamer newsissä kerto että sen amd-reppi ei enää vastaa sen kyselyihin asijjan tiimoilta :x3:

Päivitin sit striimikoneen näyttiksen 1060 -> 2060, ja nyt ootellaan noita rtx-rautaan nojaavia extroja OBS:ään.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 029
Ei siitä varmastikaan mitään virallista linjavetoa ole missään sanottu enkä niin ole väittänytkään, mutta AMD on hehkuttanut toistuvasti nimenomaan Ryzeneiden suorituskykyä striimatessa, näytönohjainpuolella striimausominaisuuksista ei näy samanlaista hehkutusta ja sitä käsitystä on tukenut keskustelut AMD:n ihmisten kanssa. Viimeisen parin vuoden ajuri-illallisten perusteella suurempi focus on etäpelaamisessa kuin varsinaisessa striimauspuolessa.
Toisinsanoen streamaamista kehitetään mutta kuluttajatuotteissa sen tuki on nolla, hienoa toimintaa AMD:ltä, varsin oiva keino ohjata kuluttajia toiseen leiriin. Samaan aikaan nvidia on jo ominut OBS:n sponsorisopimuksilla itselleen. Olisko tuolla sopimuksella osuutta siihen miten OBS:n sisällä tuota Xeimaria kohdeltiin, toisinsanoen haluttiin kaveri pihalle ja kohta loppuu AMD tuki kokonaan koko softasta.

Itte en tuota streamausta sinäänsä kaipaa, mutta olen käyttänyt tallennusta lokaalisti siihen tarkoitukseen että voin jälkeenpäin replaynä katsoa ja analysoida. Nyt ei kehtaa tuota enää tehdä kun AMD pilannu tuon talletuksen tolla relivellä. play.tv clientin aikaan homma toimi, nyt ei enää toimi.

Ja olis varmaan kannattanu ottaa tuoreempi video tuohon nvenc laadun tarkasteluun.



Samalta hemmolta ja toteaa että webcam lägi on poissa. Tosin väkisellä piti kaivaa joku "puute" 120FPS ei onnistu nvencillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 782
Itsellä ollut 4 vuoden aikana GTX970 ja sen jälkeen GTX1070Ti ja ei tarvii käyttää sormia että osoittaisi kuinka monta kertaa on kaatunut. Koska niitä on nolla. Ja aina olen uusimmat ajurit ladannut.
No ei minullakaan HD5870, RX290 ja RX480 kertaakaan hajottanut mitään.

Tämä 5700XT on nyt jotain 5 kertaa laittanut ruudun mustaksi noin puolen vuoden aikana.

Ongelmia tän uuden kanssa on ollut jengillä toki selkeästi enemmän kuin aiemmin se on selvä, mutta ihan hyvin ovat menneisyydessä ajurit toimineet ainakin itsellä.

Toivotaan että asiat alkaa korjaantumaan laajemmin.

Mielenkiintoista... Eli se, että joku ihan aiheellisesti ihmettelee, miksi täällä vähätellään AMD:n uusien näyttisten faktoihin perustuvia ja melko laajoja ongelmia, saa sinut vakuuttuneeksi siitä, että NVIDIA:aa pitää välttää...
No siinä mielessä kannattaa välttää, jos ei halua tukea poropietari tekniikoita/softaa sekä ylihinnoiteltuja tuotteita.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
No ei minullakaan HD5870, RX290 ja RX480 kertaakaan hajottanut mitään.

Tämä 5700XT on nyt jotain 5 kertaa laittanut ruudun mustaksi noin puolen vuoden aikana.

Ongelmia tän uuden kanssa on ollut jengillä toki selkeästi enemmän kuin aiemmin se on selvä, mutta ihan hyvin ovat menneisyydessä ajurit toimineet ainakin itsellä.

Toivotaan että asiat alkaa korjaantumaan laajemmin.


No siinä mielessä kannattaa välttää, jos ei halua tukea poropietari tekniikoita/softaa sekä ylihinnoiteltuja tuotteita.
Hinnat ovat vissiin ihan linjassaan kun kortit menevät kaupaksi oikein mukavasti, tällä hetkellä nvidian kortin ostamalla saa hyvin todennäköisesti toimivamman ja vähemmän vittuilevan tietokoneen kasattua kuin amd:n vastaavalla näytönohjaimella.
Noita nykyisiä RX 5x00 kortteja en suosittelisi kenellekään ennen kuin nykyiset ajuriongelmat saadaan täysin korjattua, korttien rauta itsessään on kai ihan ok eivätkä ongelmat siitä johdu. Softapuolella vaadittaisiin kunnolla töitä vielä, tavan käyttäjälle se vakaus on kuitenkin yksi tärkeimpiä ominaisuuksia tietokoneessa. Täälläkin pyörivistä ehkä suurin osa ymmärtää vähän ajurien ym. päälle ja mahdollisten ongelmien kanssa ei mene heti sormi suuhun, se tiedoton ja taidoton 9x% ei ehkä kuitenkaan ymmärrä että mitä vittua pitäisi tehdä kun ruutu vetelee mustaksi tai kun näyttöön ei tule kuvaa jos koneen on käynnistänyt ennen näyttöä :beye:
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Ikävä kyllä AMD:lla ei ole ollut harkittavaa vaihtoehtoa vielä 4K korteissa. Olisi pitkä aika odottaa tuotetta jota ei ole vielä tullut.
Kuinkahan monta vuotta näistä mystisistä Nvidia killer korteista on huhuttu? Itse olen ollut aktiivisena pc maailmassa nyt noin 3-4 vuotta, eli en ymmärrä ainakaan vielä mistään syvällisemmistä tekniikoista, mutta ainakin koko minun aikani on ollut huhua milloin mikäkin AMD:n näyttissarja tappaa Nvidian kokonaan.. Noh, vielä ei ole tullut kuin enemmän tai vähemmän tuhnuja. Toivottavasti asia nyt pian muuttuisi, jotta Nvidian hinnoittelu ei kokonaan karkaa.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 330
Kyllähän Vega 64 oli hyvinkin kilpailukykyinen GTX1080 kanssa. AMD:n harmiksi se tuli myöhässä ja Nvidia julkaisi sitten 1080Ti:n...
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Kuinkahan monta vuotta näistä mystisistä Nvidia killer korteista on huhuttu? Itse olen ollut aktiivisena pc maailmassa nyt noin 3-4 vuotta, eli en ymmärrä ainakaan vielä mistään syvällisemmistä tekniikoista, mutta ainakin koko minun aikani on ollut huhua milloin mikäkin AMD:n näyttissarja tappaa Nvidian kokonaan.. Noh, vielä ei ole tullut kuin enemmän tai vähemmän tuhnuja. Toivottavasti asia nyt pian muuttuisi, jotta Nvidian hinnoittelu ei kokonaan karkaa.
Kyllähän näitä tulee tasaisin väliajoin. AMD julkaisee cherrypickatut benchmarknumerot ja uskovaiset hoitavat loput kun huhumylly pyörii 9000rpm

Fury - "overclockers dream". juu, näinhän siinä menikin :D

Vega - "Poor Volta", Rapid Packed Math-lupaukset, cherrypickatut Ashes of the Singularity benchmarkit. Kun Vega 64 julkaistiin, kortti paljastuikin 1070 ja 1080 välimaastoossa rimpuilevasta kiukaasta, jota ei edes saanut ostettua mistään koska shitcoinienluohijat ostavat kaikki pois. Mutta ei tämän päivän pelisuorituskyvyllä ole väliä, kyl tää peittoaa Pascalin DX12-peleissä, odotas vaan!!1 ps. omistin Vega 64:n noin 6kk kunnes eräs luohijaheppu tarjosi 1080 Ti:tä vaihdossa. Elämäni paras diili.

Polaris - RX480 crossfire vs GTX 1080 lukemat jossain AMD:n sponssipeleissä josta narratiivi lähti sitten lentoon. Muissa peleissähän tämä ei toistunut. Mutta sehän on ilkeän nvidian (ja varmaan myös Intelin) syytä. Polaris oli kuitenkin varteenotettava mid-range arkkitektuuri, ja tarjosi vastaavaa suorituskykyä kuin 1060, sekä FreeSync-tuen ennen kuin Nvidia taipui itsekin tukemaan sitä. Tuttuun AMD-tyyliin se suorityskyky saatiin aikaiseksi huomattavasti korkeammalla virrankulutuksella. Onneksi sähkö on Suomessa halpaa.

Navi - tässä kohtaa en edes jaksanut seurata uutisointia ja keskustelua enää.

--

AMD:n fanipoikana oleminen on hardwareskenen vastine parisuhdeväkivallan uhrina olemiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 668
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom