Virallinen kinkunpaisto 2020 + muut jouluruuat ja juomat (oli 2017/2018/2019)

Liittynyt
25.11.2017
Viestejä
77
Sous-videnä tuli kinkku tällä kertaa tehtyä. 69c/17h piirun alle 3kg kinkulle. Jos vain itselle olisi pitänyt tehdä, niin varmaankin olisin laskenut 65c paikkeille.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
682
Täällä pettymyseksi hankittiin valmis savustettu kinkku Kylmäseltä. Tottunu siihen, että pettymyksiä tulee kyseiseltä firmalta (nötköttiä jota ei edes koira syönyt), mutta tämä oli ihan posiitivinen yllätys. Hieman kuivakka, mutta syötävää. Ei tieten harmaasuolattua piekse, mutta paremman puuttessa meni.

Itsetehty sinappi keräsi taas kehuja, tujua tavaraa. Ei jaksanu alkaa tekemään muita sinappikokeiluja.

Laatikot tehty itse, tällä kertaa uutuutena punajuuri-bataatti-aurajuustolaatikko, joka oli tosi hyvää!
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 432
Ei paistettu kinkkua, niin kuin ei koskaan muulloinkaan. Ihan turhaa 2 hengen taloudessa.
Kinkusta tulee ähky niin helposti muutenkin, ihan liian yliarvostettua.
Valmiit kalkkunarullat ja kinkkuviipaleet riittää hyvin. Nyt jo kyllästymiseen asti noita syöty.

Kalkkunanrinta on muutenkin parempaa kuin kinkku, ei niin raskasta ja voi syödä enemmän.
Konjakkisinappia tuohon ja avot.

Laatikot ja rosollit on kanssa sellainen alalaji että ei vois vähempää kiinnostaa.

Sen sijaan Lidlin kylmäsavulohisalaattia sekä juhlasilakkaa sinappikastikkeessa on tullut syötyä mielellään.
Sekä perunagratiineja justolla ja parsalla on tullut syötyä. Ja pikkuisen herkkusienisalaattia jouluisella twistillä.
Kylmäsavolohta maistelee myös milellään.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Savusaunassa palvattu kinkku joten ei tullut itse paisteltua. On muuten hyvää ja itselle maistuu jopa paremmin tälläinen kuin perinteisesti tehty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
@living_death Otsikon päivityksen aika :)

Tämän vuoden treenikinkku on valmis. Ihan vaan HK:n 2,5 kilonen juhlakinkku. Perus reseptillä mentiin. Kinkku uuniin kunnes 80 astetta ja ulos. Tykkään vähän ylikypsästä. Äsken sen otin uunista ja tuolla se nyt löhöilee folion alla. Kohta veistelemään siivut Oululaisen jälkiuunileivän päälle. Oletan se olevan perinteisen hyvää.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
783
Tänä vuonna jäänee multa varmaankin kinkku paistamatta, pääsee taas vanhempien luo joulupöytään. Sehän ei toki takaa sitä että kinkku siellä olisi parempaa kuin omassa pöydässä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Unohdin koko ketjun ja tein jo harjoituskinkun viikko sitten ja toinen vielä jääkaapissa.

Aattona sitten taas perinteinen 7-9 kiloinen possun takamus uuniin.

1,6kg Tammisen porsaan pikkukinkku yli 4 tuntia miedolla lämmöllä uunissa.

Sisälämpötila 80°C astetta.

kinkku.jpg
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
682
Tänä vuonna voisi kikkailla sinappien kanssa. Perus tujua mitä on tehnyt, jemmassa olisi myynnistä poistuneita Mega Hot Tyrkisk Pebereitä ja viime vuotista hittia chili-hunaja, mitäpä muuta? Jokin karkea sinappi olisi mielenkiintoinen kokeilla. Vaikea tieten sanoa miltä mikäkin maistuisi, kun en sinappia syö, tykkään tehdä vain XD
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Tänä vuonna voisi kikkailla sinappien kanssa. Perus tujua mitä on tehnyt, jemmassa olisi myynnistä poistuneita Mega Hot Tyrkisk Pebereitä ja viime vuotista hittia chili-hunaja, mitäpä muuta? Jokin karkea sinappi olisi mielenkiintoinen kokeilla. Vaikea tieten sanoa miltä mikäkin maistuisi, kun en sinappia syö, tykkään tehdä vain XD
Jos oikeasti tykkää sinapeista ja se saa olla vahvaa, niin suosittelisin Sinep (lue väärinpäin).

Ja eri sinappeja voi sekoittaa keskenään ja tosiaan hunaja on hjyvä (venäläisittäin sanottuna) hunnun pohjalle kananmunan keltuaisen kanssa :D

Olen aina käyttänyt korppujauhoja ja ensi kerralla voisi koittaa Corn Flakeseja murskattuna.

 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
182
Suosittelen kokeilemaan poppamiehen kuorrutusta.

Smoky Apple läästii kinkulle, voi myös sekottaa mix väkevään sinappiin mikäli tykkää 1/1 suhteessa.

Sitten sekoita korppujauhoja 2/3 sekä esim
slow food rub tai texas beef rub 1/3 sekaisin ja heitä smoky/sinapin päälle reilusti.

Normaali kuorruteen ruskistelu kiinni.

Aivan järjettömän hyvä kuorrutus.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Meillä sovittiin jo viimevuonna, että seuraavana jouluna syödään vain pizzaa ja nepalilaista eikä käytetä puolta elämää jouluruokien väsäämiseen joita on syöty koko ikä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Meillä sovittiin jo viimevuonna, että seuraavana jouluna syödään vain pizzaa ja nepalilaista eikä käytetä puolta elämää jouluruokien väsäämiseen joita on syöty koko ikä.
Itse olen kahden vaiheilla kannattaako ostaa taas uuniin 7-9kg kinkun kun lapset ei niin itse välitä ja itse tulee muuten ahdettua kupu täyteen tunnin välein ja sitten saa herätä yöllä koko ajan kun janottaa.

Joku 3kg olisi sopiva.

Kinkku ei itsessään lihota, kun niissä ei enää ole juurikaan rasvaa.

Hyvässä muistissa on kun olin alakouluikäisenä isovanhemmilla ja possu tapettiin pihassa ja se huuto mitä siitä lähti.

Silloin kinkussa oli vielä rasvaa ja maistui ihan erilaiselta kuin nykyään.

Leivinuunissa ne valmistettiin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 528
Viestejä
4 165 631
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom