Virallinen ase-, erä- ja metsästysketju™

Samaa mieltä.
Noissa Hemmon videoissa jätetään ne mainostettavalle aseelle hankalimmat asiat yleensä kertomatta:
- KAR-21: liipasinkoneistoa ei voi vaihtaa & varaosien saatavuus vain yhdestä paikasta
- AR-15: valitaan vertailuun joku karbiinikaasuinen kivääri niin varmasti potkii enemmän vs. kivääri/Mid-length/ Intermediate -kaasuilla
- Tinck Arms Perun: ei handarin vaihtomahdollisuutta, varaosien saatavuus vain yhdeltä toimittajalta

Ja Sikatiiker: Aika erikoista, jos reserviläisjärjestö ei ota jäsenekseen. Itsekin olen kahdessa jäsenenä.
(SAL:n alaisilla ampumaseuroilla jäseneksi pääseminen on usein vähän hankalampaa)
Tarkennus: paikallinen metsästysseura ei ota jäsenekseen, ressuhommat vasta lähtökuopissaan omalta osaltani.

Joku AR-mallinen siintää kaukana suunnitelmissa.
 
Samaa mieltä.
Noissa Hemmon videoissa jätetään ne mainostettavalle aseelle hankalimmat asiat yleensä kertomatta:
- KAR-21: liipasinkoneistoa ei voi vaihtaa & varaosien saatavuus vain yhdestä paikasta
- AR-15: valitaan vertailuun joku karbiinikaasuinen kivääri niin varmasti potkii enemmän vs. kivääri/Mid-length/ Intermediate -kaasuilla
- Tinck Arms Perun: ei handarin vaihtomahdollisuutta, varaosien saatavuus vain yhdeltä toimittajalta

Ja Sikatiiker: Aika erikoista, jos reserviläisjärjestö ei ota jäsenekseen. Itsekin olen kahdessa jäsenenä.
(SAL:n alaisilla ampumaseuroilla jäseneksi pääseminen on usein vähän hankalampaa)
Tuossa Perunissa onnneksi osa yleisistä osista on samoja arskan kanssa. Esim. lukko, nallipiikki, ulosheittäjä, piippu, koko alarunko ja sen osat jne.
RAZSTAVLJENA-05.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tarkennus: paikallinen metsästysseura ei ota jäsenekseen, ressuhommat vasta lähtökuopissaan omalta osaltani.

Joku AR-mallinen siintää kaukana suunnitelmissa.
Joo, eiväthän ne ota. Tavallisesti pyydetään 20 hehtaaria metsästysmaata seuran käyttöön...
 
Joo, eiväthän ne ota. Tavallisesti pyydetään 20 hehtaaria metsästysmaata seuran käyttöön...
Jep. Pienpetojahtiin olen osallistunut vuosia aktiivisemmin ja vähemmän aktiivisesti omistamillani mailla mutta asuintontillani ei ole edes puolta hehtaaria ja sekin on ihan kylätaajamassa. Peurajahtiin ilmaisin myös kiinnostuksen.

Pienpetoja täälläkin on ihan reippaasti ja peuraa joka nurkalla niin että järjestetään erikseen peuralle vierasjahteja vuosittain. Joka tapauksessa kun ei ole riittävästi tuttuja seurassa, ymmärrän ettei seuraan haluta tuntemattomampia jäseniä joista voi olla käytännössä vähän hankala päästä eroon jos osoittautuvat ongelmatapauksiksi.
 
Onko ajatuksia mistä voi johtua, kun Sako P54 -pienoiskivääristä hävisi laukaisukynnys? Eli siinä kohtaa kun etuvedon jälkeen pitäisi tulla laukaisukynnys vastaan, niin kuula lähtee jo.

Ihmettelin kesken ammunnan, että nyt muuttui jokin tuntumassa aika paljon ja alkoi osumaan paremmin :D

Liipasinmekanismi näyttäisi olevan hyvin simppeli, joten jossain lukon puolella voisi vika olla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko ajatuksia mistä voi johtua, kun Sako P54 -pienoiskivääristä hävisi laukaisukynnys? Eli siinä kohtaa kun etuvedon jälkeen pitäisi tulla laukaisukynnys vastaan, niin kuula lähtee jo.

Ihmettelin kesken ammunnan, että nyt muuttui jokin tuntumassa aika paljon ja alkoi osumaan paremmin :D

Liipasinmekanismi näyttäisi olevan hyvin simppeli, joten jossain lukon puolella voisi vika olla.
Noissa on monen mallista laukaisu laitetta vuosimallista riippuen mutta ainakin osassa on säätöruuvi laukaisu kynnykselle liipaisimen takaosassa. Jossain oikein vanhassa oli vastaava säätö laukaisu laitteen kyljessä. Lukon toiminta ei tuohon kynnykseen vaikuta.

Jos nämä eivät auta niin laita kuva laukaisu koneistosta, näkee hieman mikä versio kyseessä.
 
Noissa on monen mallista laukaisu laitetta vuosimallista riippuen mutta ainakin osassa on säätöruuvi laukaisu kynnykselle liipaisimen takaosassa. Jossain oikein vanhassa oli vastaava säätö laukaisu laitteen kyljessä. Lukon toiminta ei tuohon kynnykseen vaikuta.

Jos nämä eivät auta niin laita kuva laukaisu koneistosta, näkee hieman mikä versio kyseessä.

Kiitos vastauksesta. Ase taitaa sarjanumeron perusteella ajoittua 58-59 vuosille. Laittelen kuvia, kun kerkiän ottamaan.
 
Noissa on monen mallista laukaisu laitetta vuosimallista riippuen mutta ainakin osassa on säätöruuvi laukaisu kynnykselle liipaisimen takaosassa. Jossain oikein vanhassa oli vastaava säätö laukaisu laitteen kyljessä. Lukon toiminta ei tuohon kynnykseen vaikuta.

Jos nämä eivät auta niin laita kuva laukaisu koneistosta, näkee hieman mikä versio kyseessä.
Olit täysin oikeassa. Laukaisukoneistosta löytyi säätöruuvi ja puoli kierrosta kun ruuvasin sitä ylöspäin, laukaisu korjaantui. Kiitos!

1779716354384.png
 
Ampuuko joku metsästystrappia täällä?

Olen alkanut miettimään haulikkoni vaihtoa toiseen/parempaan, ja nykyinen on normi metsästyshaulikko ja on supistuksena puolikas. Joissain haulikoissa on 3/4 suppari. Eroaako kuinka paljon erityisesti jos käyttää teräshauleja? Noita kaikkia taulukoita netissä on, mutta noin käytännön ampumatilateen kannalta? Irtosupparilliset on järjestään jonkun verran kalliimpia niin noita kiinteäsupparillisia olen enemmänkin katsonut.
 
Ampuuko joku metsästystrappia täällä?

Olen alkanut miettimään haulikkoni vaihtoa toiseen/parempaan, ja nykyinen on normi metsästyshaulikko ja on supistuksena puolikas. Joissain haulikoissa on 3/4 suppari. Eroaako kuinka paljon erityisesti jos käyttää teräshauleja? Noita kaikkia taulukoita netissä on, mutta noin käytännön ampumatilateen kannalta? Irtosupparilliset on järjestään jonkun verran kalliimpia niin noita kiinteäsupparillisia olen enemmänkin katsonut.
Lähtökohtaisesti lyijyhauleja kovempia hauleja (erityisesti teräshauleja) ei saa ampua puolisupistusta tiukemmalla supistajalla.
 
Lähtökohtaisesti lyijyhauleja kovempia hauleja (erityisesti teräshauleja) ei saa ampua puolisupistusta tiukemmalla supistajalla.
Totta muuten. Tämä selittänee noita havaitsemiani alhaisempia hintoja erityisesti noissa suppeempi piippuisissa, kun lyijyä ei saa enää ampua ihan kaikilla radoilla. Tuollaista 3/4 ei saa siis käyttää ilman avarrusta, mikä luonnollisesti sekin maksaa.
 
Ampuuko joku metsästystrappia täällä?

Olen alkanut miettimään haulikkoni vaihtoa toiseen/parempaan, ja nykyinen on normi metsästyshaulikko ja on supistuksena puolikas. Joissain haulikoissa on 3/4 suppari. Eroaako kuinka paljon erityisesti jos käyttää teräshauleja? Noita kaikkia taulukoita netissä on, mutta noin käytännön ampumatilateen kannalta? Irtosupparilliset on järjestään jonkun verran kalliimpia niin noita kiinteäsupparillisia olen enemmänkin katsonut.
Osta suosiolla vaihtosuppareilla oleva. Kiinteäsupparilliset on joko vanhoja tai johonkin tiettyyn lajiin tarkoitettuja. En itse näe mitään järkeä yrittää säästää kymppejä jos rajoituksena on sitten yhteensopivuus patruunoiden kanssa, teräshaulikelvottomuus, huono varaosien saanti tms. Vaihtosupparit tuo lisäksi paljon pelivaraa eri lajeihin ja käyttötapauksiin.
 
Onko muuten sylinteripiipun käynnissä eroa lyijy- ja teräshauleilla? Teräshän käy yleensä tiheämpään suppareissa mutta sylinterihän ei ole varsinaisesti supistus.
 
Onko muuten sylinteripiipun käynnissä eroa lyijy- ja teräshauleilla? Teräshän käy yleensä tiheämpään suppareissa mutta sylinterihän ei ole varsinaisesti supistus.
Eipä kyllä oo kokeiltu sylinterillä teräshauleja mutta veikkaan että se tiheämpi suppilo on just sitä varten ettei tiheys puota liikaa. Sylinterihän on auki niin se tiheys on muutenkin vähän mitä sattuu, teräksellä varmaan vielä enemmän hajonta. En oo varma onko se edes sallittua kaikilla radoilla.
 
Eipä kyllä oo kokeiltu sylinterillä teräshauleja mutta veikkaan että se tiheämpi suppilo on just sitä varten ettei tiheys puota liikaa. Sylinterihän on auki niin se tiheys on muutenkin vähän mitä sattuu, teräksellä varmaan vielä enemmän hajonta. En oo varma onko se edes sallittua kaikilla radoilla.
Nyt en ymmärtänyt yhtään. Teräs käy yleensä tiheämpään kuin lyijy samalla supparilla eli karkeasti puolisuppea lyijylle on jo täyssuppea teräkselle, tai näin olen ymmärtönyt ainakin metsästyspatruunoissa.

Tävö vasten pohdin käykö teräs tiukempaa kuviota myös sylinterillä, joka ei siis ole avartuva vaan suora putki. Levittävät sitten erikseen.

Vai ymmärsinkö jotain väärin?
 
Osta suosiolla vaihtosuppareilla oleva. Kiinteäsupparilliset on joko vanhoja tai johonkin tiettyyn lajiin tarkoitettuja. En itse näe mitään järkeä yrittää säästää kymppejä jos rajoituksena on sitten yhteensopivuus patruunoiden kanssa, teräshaulikelvottomuus, huono varaosien saanti tms. Vaihtosupparit tuo lisäksi paljon pelivaraa eri lajeihin ja käyttötapauksiin.
Ero on mielestäni ollut satasia joissain paremmissa pyssyissä mitä vähän kattelin esim. miroku, browning (mikä kai miroku käytänössä). Toki noissa ei jälleenmyyntiarvoakaan sitten ole kun kukaan ei noita kiinteäsupparillisia halua. Vaihtosupparit toki toisi noita sinun mainitsemiasi etuja ja liian tiukalla supparilla ei käytännössä kyllä mitään tee, kun isossa osassa ratoja taitaa jo olla teräshaulipakko.
 
Onko muuten sylinteripiipun käynnissä eroa lyijy- ja teräshauleilla? Teräshän käy yleensä tiheämpään suppareissa mutta sylinterihän ei ole varsinaisesti supistus.
Sehän on suhteellista ja sylinteri on vain nimi siinä missä parannettu sylinteri, muunnettu jne oudot pesukoneet, eskimot ja jalkapallokentät. Jokin mitta ja piipun läpimitan profiili on aina olemassa. Jos piippu on alkupäästä ns. yliporattu, niin onhan se sylinterikin, vaikka nimellisesti ja vanhanaikaisesti nolla, supistus siinä missä muutkin supistuksen asteet.

Minähän en näistä mitään tiedä tai ymmärrä, mutta sylinteripiipun käynti tai kuvio riippuu kovin monesta muustakin kuin siitä supistusasteesta tai haulien materiaalista. Ei se sylinteripiippu vielä tarkoita että kyseessä on jokin aluemaaliase vaan patruunan toteutus ja sopivuus kuhunkin aseeseen merkkaa paljon.
 
Sehän on suhteellista ja sylinteri on vain nimi siinä missä parannettu sylinteri, muunnettu jne oudot pesukoneet, eskimot ja jalkapallokentät. Jokin mitta ja piipun läpimitan profiili on aina olemassa. Jos piippu on alkupäästä ns. yliporattu, niin onhan se sylinterikin, vaikka nimellisesti ja vanhanaikaisesti nolla, supistus siinä missä muutkin supistuksen asteet.

Minähän en näistä mitään tiedä tai ymmärrä, mutta sylinteripiipun käynti tai kuvio riippuu kovin monesta muustakin kuin siitä supistusasteesta tai haulien materiaalista. Ei se sylinteripiippu vielä tarkoita että kyseessä on jokin aluemaaliase vaan patruunan toteutus ja sopivuus kuhunkin aseeseen merkkaa paljon.
Toki näin mutta on siinä silti olemassa jotkut yleispätevät suuntaviivat vaikka jokainen ase-partuunayhdistelmä onkin erilainen ja aina kokeiltava. Jos nyt jätetään saivartelu ja takertuminen pois ja mietitään käykö yleisesti teräs tiukempaan kuin vastaava lyijykuorma. Ainakin joissain supistuksissa todetaan että teräksellä pitää olla vastaavaan supistukseen puolet väljempi. Samoin tuo ohje käyttää maksimissaan puolisuppeaa teräkselle kielii siitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 728
Viestejä
5 236 986
Jäsenet
83 355
Uusin jäsen
Stormy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom