Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Zen 2 kellottumisesta tai kelloista on ihan turha vielä puhua kun tuotetta ei ole vielä myynnissä eikä juurikaan mitään huhuja ole edes vuotanut. Tiedetään ainoastaan että käytettävä valmistustekniikka mahdollistaa 5GHz kellot ja olisi ilmeisesti sinne ehkä optimoitu, tai sitten tarkoittaa että mahdollistaa jopa tuon 5GHz mutta ei ole optimi. Aiemmin jossain käsittääkseni oli että olisi optimi jossain 4GHz kelloilla.
Mutta niin pitkään kun tuote ei ole ulkona niin kaikki on spekulaatiota ja Zen 2 voi kulkea 4,5GHz tai jopa 5,5GHz se jää nähtäväksi.

14nm LPP:n piti kestää korkeintaan 3 GHz:n (tai vähän yli) kellot eli 7nm saa flopata oikein kunnolla ellei Zen2 kellotu 5 GHz:n kelloille. Riippuen tietenkin AVX2:n toteutuksesta jne.

Sinä se sitten jaksat valheita levittää tänne foorumille loputtomalla tahdilta :kahvi:

Minä pelaan 80% ajasta 1080p resolla, joskus CSGO:ta ja paria muuta moninpeliä 720p but thats it. 1080p pelit näyttää upeilta, super sulava 1080p240hz biittaa minun mielestä mennen tullen tökkivän ja tarkemman 4K60hz.

Toki erot ovat 4K resolla aika olemattomia prosessorien kesken TÄLLÄ HETKELLÄ, mutta tulevaisuudessa jos päivittää näytönohjaimen vain niin ne erot tulevat esiin taas jos näyttis jaksaa pyörittää 4K samoja fps lukuja mitä nykyiset parhaat 1080p resolla tällä hetkellä. Eli siinäkin mielessä 8700K on järkevämpi sijoitus tulevaisuuteen, kun sitä ei tarvitse vaihtaa hyvin pitkään aikaan toisinkuin Ryzenit

4K resoluutio on karkeasti 4 kertaa vaativampi kuin 1080p. Saat odotella todella kauan 4 kertaa nykyistä nopeampia näytönohjaimia :hammer:

Zen+ on tulossa noin 10% kelloja lisää ja todennäköisesti parempi muistiohjain. Sen suhteen kun joutuvat zenin kanssa käsittääkseni tekemään jotain kompromisseja niin eiköhän nuo asiat ole vuodessa ehditty korjata.

Tuskin on ehditty korjaamaan, koska veikkaan vahvasti Zen2:n olevan se joka olisi julkaistu ellei olisi tullut kiire ja käytössä olisi ollut parempi prosessi. Ts. Zen2 on ollut arkkitehtuurin suhteen valmis jo samaan aikaan kuin Zen ja siten nykyinen Zen on karsittu Zen2.

Tälle ei ole tässä vaiheessa lähdettä, eli spekulaatiota perustuen mm. siihen ettei viimeksikään Jim Keller suunnitellut vain yhtä x86-arkkitehtuuria AMD:lle. Toisekseen Zen2 on tulossa aika pian Zenin jälkeen huomioiden AMD:n rajalliset resurssit. Siksikin Zen2 on todennäköisesti jo valmis arkkitehtuurin (muttei toteutuksen) puolesta. Zeninkin vääntö arkkitehtuurista valmiiksi tuotteksi kesti noin 1,5 vuotta (spekulaatiota tämäkin, perustuu Jim Kellerin lähtöpäivään).
 
Tuon ymmärrän jos on kuvaputki näyttöä käyttää. Mutta littunäytöissä kuva pitää skaalata joten se näyttää pehmeältä ja suttuselta.
Että luulis ettei kukaan silleen halua pelata kun kaikki vihujenkin havaitseminen on paljon vaikeampaa.
4k näytöthän skaalautuu 1080p :lle joten se on ainoa tapaus missä skaalaus pelaa.

1440p näytöllä pixelituplauksella 720p on myös ok. Kuten 4K näytöllä 1080p. Tätä olen yrittänyt tälle thunderdomesta trollaavalle kaverille kertoa, mutta ei tunnu menevän jakeluun. :P
 
1440p näytöllä pixelituplauksella 720p on myös ok. Kuten 4K näytöllä 1080p. Tätä olen yrittänyt tälle thunderdomesta trollaavalle kaverille kertoa, mutta ei tunnu menevän jakeluun. :p

Taas valheita sinulta, emme ole keskustelleet tästä aiheesta ollenkaan, taitaa se trolli nimike kuulua sulle siis :vihellys:
 
Paitsi, että tuossa jätetään täysin huomiotta vielä verkon latenssi. Siinä kun verkkoyhteydessä tulee latenssia valven serverille se +30 ms, niin kiistely 200/300fps (5ms/3,3 ms päivitysväli) välilla alkaa kuulostaa naurettavalta. Samaa viestiä olen kuullut myös pelaajilta, sillä 144hz-pelinäytöllä saa kyllä pelin tuntumaan paremmalta, pärjäämiseen sillä ei sen sijaan ole huomattavaa vaikutusta.

Tuohon soppaan kun lisätään netkoodi, serveri ja miten pelissä on hitboxit toteutettu niin alkaa olemaan melkonen sillisalaatti kasassa joka kaikki vaikuttaa siihen miten sinä osut.
Aikoinaan kun peliservereitä tuli pyöriteltyä niin Battlefieldissä oli suuri ero sillä että ajettiinko serveriä 250Hz kernelillä vaiko 1000Hz kernelillä.

14nm LPP:n piti kestää korkeintaan 3 GHz:n (tai vähän yli) kellot eli 7nm saa flopata oikein kunnolla ellei Zen2 kellotu 5 GHz:n kelloille. Riippuen tietenkin AVX2:n toteutuksesta jne.

Kyllä minun käsittääkseni nykyisen arkkitehtuurin optimiksi ilmoitettiin 3GHz, ei katoksi. AVX2 AMD:n kyllä täytyy korjata Zen 2, nyt tulee liian pahasti tukkaan AVX2 kuormilla ja vaikka AMD:llä olisi kuinka intressit siihen että tuon kaltaisia laskemisia tehtäisiin heidän näytönohjaimillaan, niin AVX2 vaan saa jalansijaa ihan jatkuvasti lisää. En tiedä mutta veikkaisin että windows ja sen pelin nauhoitus systeemi käyttää tai alkaa tulevaisuudessa käyttää AVX tehokkaasti, ellei sitten osaa käyttää näytönohjaimien tarjoamia videon encoodauksia. Mutta noissa näytönohjainten video encoodauksissa on aina rajoitteita verrattuna softalla ja CPU:lla toteutettuihin.
 
@JiiPee i5 8400 base clock voi olla 2,8ghz, mutta all-core boost clock on 3,8ghz. Ihan ilman multi-core enhancementtiä. Lisäksi i5-8400 + Z370 antaa enemmän pelisuorituskykyä per raha, kuin B350 ja Ryzen 5 1600.

Tässä samalla rahalla saa Asus B350 Plus ja Ryzen 1600X vaikka tuolta:
AMD Ryzen 5 1600X 3.6GHz No Fan S-AM4 | Dustinhome.fi
ASUS Prime B350-Plus S-AM4 ATX | Dustinhome.fi

Se boostaa sen 4.0GHz vakiona. Tietenkin peleissä tuo i5-8400 on nopeampi, mutta ei läheskään niin paljon, kun i7:t.
 
Kyllä minun käsittääkseni nykyisen arkkitehtuurin optimiksi ilmoitettiin 3GHz, ei katoksi. AVX2 AMD:n kyllä täytyy korjata Zen 2, nyt tulee liian pahasti tukkaan AVX2 kuormilla ja vaikka AMD:llä olisi kuinka intressit siihen että tuon kaltaisia laskemisia tehtäisiin heidän näytönohjaimillaan, niin AVX2 vaan saa jalansijaa ihan jatkuvasti lisää. En tiedä mutta veikkaisin että windows ja sen pelin nauhoitus systeemi käyttää tai alkaa tulevaisuudessa käyttää AVX tehokkaasti, ellei sitten osaa käyttää näytönohjaimien tarjoamia videon encoodauksia. Mutta noissa näytönohjainten video encoodauksissa on aina rajoitteita verrattuna softalla ja CPU:lla toteutettuihin.

Ei arkkitehtuurin vaan valmistusprosessin. Samalla valmistusprosessilla Ryzenin pitäisi kellottua vähintään samoihin mitä Kahvijärven, hyvin todennäköisesti korkeammalle.

Ei tuossa ole mitään "korjaamista". AMD tekee sen mikäli näkee tarpeelliseksi. Mikäli 7nm prosessi on tarpeeksi hyvä, ei paremmalla AVX2 tuen lisämisellä pitäisi olla ongelmia lämmöntuoton suhteen. AVX-512 tuen kanssa saadaan ehkä odotella todella pitkään ainakin kuluttajatuotteissa.
 
@Divvy olisiko mahdollista saada sinulta tuon 1080p dirtin benchmark.xml tiedosto? Löytyy "Documents\My Games\Dirt Rally\benchmarks". Voit laittaa vaikka YV:nä tai vaihtoehtoisesti jos laitat julkiseksi tähän niin poista ainakin yksityiset tietosti ko. tiedostosta. Jos esimerkiksi käyttäjänimenäsi on oma nimesi jne.

Katsoisin siitä mielelläni vielä, ettei asetuksissa tai muussa ollut yhtään eroa noihin omiin vetoihin, sillä epäilin jonkun bitin olevan vinossa sen jälkeen kun näin testisi. Vedin koko koneen sileäksi, asensin win 10 uudestaan, flashasin biosin uudestaan ja jätin kaiken vakioksi. Jätin myös asentamatta kaikki monitorointisoftat, ettei nekään pääse vaikuttamaan tulokseen. Vakio-asetuksilla tulokseksi sain jotain niinkin kehnoa kuin:

Avg: 135 fps
99th%: 96 fps

Tässä vielä käppyrä tuosta vedosta:

drt default.PNG

Tässä siis kaikki aivan koskemattomana, muistit pyörivät 2133MHz, Titan XP:n kellotaajuuksia en edes tiedä(Ulkomuistista core ~1700-1800MHz ja muistit 9000MHz) kun ei ole yhtään ohjelmaa asennettuna josta ne näkisi. Prosessori on myös täysin vakiona, edes Asus MCE ei ole päällä, eli intelin vakio-arvoilla mennään. Tulos on silti mielestäni melko heikko verrattuna saamiisi tuloksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi, että tuossa jätetään täysin huomiotta vielä verkon latenssi. Siinä kun verkkoyhteydessä tulee latenssia valven serverille se +30 ms, niin kiistely 200/300fps (5ms/3,3 ms päivitysväli) välilla alkaa kuulostaa naurettavalta. Samaa viestiä olen kuullut myös pelaajilta, sillä 144hz-pelinäytöllä saa kyllä pelin tuntumaan paremmalta, pärjäämiseen sillä ei sen sijaan ole huomattavaa vaikutusta.
Eikö tuo nyt ole kuitenkin vähän ristiriidassa, että myönnät itsekin pelin tuntuvan paremmalta, mutta kuitenkin väität, ettei sillä ole mitään merkitystä pärjäämiseen? Myös paskalla setupilla voi teoriassa pärjätä, mutta mitä kovemmalle tasolle mennään, niin sitä suuremmaksi kasvaa mentaalipuolen merkitys. Jos se peli tuntuu huonolle, niin silloin yleensä myös pelaat huonosti.

Verkon latenssit nyt eivät tähän asiaan liity juurikaan, koska kaikki modernit pelit osaavat kyllä ekstrapoloida tulevan tilanteen annetun syötteen perusteella. Input lag tai alhainen virkistystaajuus haittaavat, koska pelaaja ei saa yhtä reaaliaikaista palautetta toimilleen ja peli tuntuu tahmaavan. Verkon viive ei ekstrapoloinnin takia vaikuta yhtään kaikkein kriittisimpiin asioihin kuten tähtäykseen ja liikkumiseen, vaan lähinnä toissijaisiin asioihin, kuten palautteeseen siitä osuiko laukaus vastustajaan vai ei. Nopeissa FPS-peleissä tämä ei ole niin oleellista, koska siinä vaiheessa, kun pelaaja kykenee tämän tapahtuman rekisteröimään, on tilanne jo yleensä ratkennut jomman kumman osapuolen hyväksi.

Alkaa menemään vähän offtopiciksi, mutta vastasin nyt, kun otit asian esille. Suurimmalle osalle tällä ei varmastikaan ole mitään merkitystä. Paitsi sen verran, että kyllähän 144hz ja sulava FPS ovat nopeatempoisissa peleissä oikeasti paljon mukavampi pelikokemus, vaikka ei niin tosissaan pelaisikaan.
 
Eikö tuo nyt ole kuitenkin vähän ristiriidassa, että myönnät itsekin pelin tuntuvan paremmalta, mutta kuitenkin väität, ettei sillä ole mitään merkitystä pärjäämiseen? Myös paskalla setupilla voi teoriassa pärjätä, mutta mitä kovemmalle tasolle mennään, niin sitä suuremmaksi kasvaa mentaalipuolen merkitys. Jos se peli tuntuu huonolle, niin silloin yleensä myös pelaat huonosti.

Verkon latenssit nyt eivät tähän asiaan liity juurikaan, koska kaikki modernit pelit osaavat kyllä ekstrapoloida tulevan tilanteen annetun syötteen perusteella. Input lag tai alhainen virkistystaajuus haittaavat, koska pelaaja ei saa yhtä reaaliaikaista palautetta toimilleen ja peli tuntuu tahmaavan. Verkon viive ei ekstrapoloinnin takia vaikuta yhtään kaikkein kriittisimpiin asioihin kuten tähtäykseen ja liikkumiseen, vaan lähinnä toissijaisiin asioihin, kuten palautteeseen siitä osuiko laukaus vastustajaan vai ei. Nopeissa FPS-peleissä tämä ei ole niin oleellista, koska siinä vaiheessa, kun pelaaja kykenee tämän tapahtuman rekisteröimään, on tilanne jo yleensä ratkennut jomman kumman osapuolen hyväksi.

Alkaa menemään vähän offtopiciksi, mutta vastasin nyt, kun otit asian esille. Suurimmalle osalle tällä ei varmastikaan ole mitään merkitystä. Paitsi sen verran, että kyllähän 144hz ja sulava FPS ovat nopeatempoisissa peleissä oikeasti paljon mukavampi pelikokemus, vaikka ei niin tosissaan pelaisikaan.
Hyviä pointteja. Kuitenkin ekstrapoloinnin suhteen, vaikka se auttaakin monissa tilanteissa silloin kun tilanne olisi ilmankin selvä, se paljon harvemmin "ratkaisevissa" tilanteissa auttaa. Jos kärjistän niin sitä apua ei kaivata siihen, että osutaan sivuitse kulkevaa afk:ta, vaan tarvitaan enemmän siihen, että pelattiin paremmin tilanne päällä ja siihen se latenssi vaikuttaa. Spygologia taas on sitä normaalia, vastapuolen vaakakupissa "venäläinen"-tiimi saattaa vastineeksi vituttaa vielä enemmän monen tonnin vehkeillä pelatessa. :D

Vaan kommenttini ei tarkoittanut sitä miksi se otettiin, osoittain ehkä siksi että tarkoituksella väärinymmärtäjä lainasi ensimmäiseksi. Ajoin takaa sitä, että tälle asialle laitetaan aivan liikaa painoarvoa, verrattuna siihen etuun mitä sillä oikeasti saavutetaan. Tyypillinen nörttien keskustelu aiheesta siis, muna pystyssä vingutaan 144hz näytöistä ja parintonnin pelikoineista. Samaan aikaan unohdetaan se valokuitu, joka noiden oikeaan hyödyntämiseen tarvitaan ja jota "mokkulasuomessa" ei saa edes rahalla. ;)

Katsos vain, ensimmäinen kerta keskusteluissamme kun sinä olet oikeassa ja minä väärässä!

No nyt tilanne on enää minun hyväksi noin 50-1 :kahvi:
:facepalm: Allekirjoitukseni kertonee kaiken tarpeellisen. :facepalm:
 
Ei tuossa ole mitään "korjaamista". AMD tekee sen mikäli näkee tarpeelliseksi. Mikäli 7nm prosessi on tarpeeksi hyvä, ei paremmalla AVX2 tuen lisämisellä pitäisi olla ongelmia lämmöntuoton suhteen. AVX-512 tuen kanssa saadaan ehkä odotella todella pitkään ainakin kuluttajatuotteissa.

No jos jatkossakin halutaan ottaa selkäsaunaa AVX kuormilla niin ei sitten kannata alkaa mitään korjaamaan. Mutta faktaa on se että AVX kuormat vain lisääntyy tulevaisuudessa, se että lähteekö tuo AVX512 nousuun, sitä on vaikea sanoa. Toistaiseksi tuen tarjonta on sen verran suppeaa että tuskin siihen hirveän laajalla skaalalla ohjelmistojen tekijät alkaa panostaa ellei sitten tuen lisääminen ole mutkatonta sellaiseen ohjelmaan jossa kunnon AVX2 tuki esimerkiksi jo on.
 
No jos jatkossakin halutaan ottaa selkäsaunaa AVX kuormilla niin ei sitten kannata alkaa mitään korjaamaan. Mutta faktaa on se että AVX kuormat vain lisääntyy tulevaisuudessa, se että lähteekö tuo AVX512 nousuun, sitä on vaikea sanoa. Toistaiseksi tuen tarjonta on sen verran suppeaa että tuskin siihen hirveän laajalla skaalalla ohjelmistojen tekijät alkaa panostaa ellei sitten tuen lisääminen ole mutkatonta sellaiseen ohjelmaan jossa kunnon AVX2 tuki esimerkiksi jo on.

AVX kuormat lisääntyvät tulevaisuudessa muttei nytkään suoraan sanottuna tule mieleen yhtäkään oikeasti hyödyllistä työpöytäohjelmistoa jossa AVX:n hyödyt kumoaisivat haitat reippasti. Hyvä AVX tuki nostaa prosessorin maksimilämmöntuottoa huomattavasti joka laittaa huomattavasti lisää painetta jäähdytykselle ja emolevyn virransyötölle.

Kun myös huomioidaan ettei Intelin halpisprosessorit tue AVX:a ollenkaan, ei AMD:lla ole pienintäkään kiirettä (eikä suoranaista tarvetta) laittaa järeää AVX:a omiin prosessoreihinsa.
 
AVX kuormat lisääntyvät tulevaisuudessa muttei nytkään suoraan sanottuna tule mieleen yhtäkään oikeasti hyödyllistä työpöytäohjelmistoa jossa AVX:n hyödyt kumoaisivat haitat reippasti. Hyvä AVX tuki nostaa prosessorin maksimilämmöntuottoa huomattavasti joka laittaa huomattavasti lisää painetta jäähdytykselle ja emolevyn virransyötölle.

Kun myös huomioidaan ettei Intelin halpisprosessorit tue AVX:a ollenkaan, ei AMD:lla ole pienintäkään kiirettä (eikä suoranaista tarvetta) laittaa järeää AVX:a omiin prosessoreihinsa.

Videon pakkaus kasvaa ihan kokoajan kun joka jonne haluaa niitä omia frägäyksiään työntää youtubeen sun muualle ja tuossa se AVX tuki on etu, sen takia 1950X saa kuokkaan 7900X:ltä handbrake encoodauksessa ihan selvästi. Toki toinen ongelma on se että handbrake ei enää 8 ytimen jälkeen muistaakseni skaalaudu kovin hyvin, eli ne corejen lisäämiset ei ole vaihtoehtoratkaisu jokaiseen tilanteeseen.

Ja AVX512 ei myöskään ole mikään ongelma kunhan ei yritetä ajaa maksimi kelloilla, kun kellot tiputetaan maltillisiksi AVX512 kuormalla, niin tehonkulutus ja lämmöntuotto pysyy kurissa ja lopputulos on silti huomattavasti poarempi kuin ilman sitä AVX512.
 
Ajoin takaa sitä, että tälle asialle laitetaan aivan liikaa painoarvoa, verrattuna siihen etuun mitä sillä oikeasti saavutetaan. Tyypillinen nörttien keskustelu aiheesta siis, muna pystyssä vingutaan 144hz näytöistä ja parintonnin pelikoineista. Samaan aikaan unohdetaan se valokuitu, joka noiden oikeaan hyödyntämiseen tarvitaan ja jota "mokkulasuomessa" ei saa edes rahalla. ;)

Tuo marturbo ei kyllä selvästikkään ymmärrä asiasta mitään mistä puhuu.. :rofl:

Se mitä etua moninpelaajat hakee 144hz näytöllä ei mitenkään liity millisekunttiehin kuten tuo luulee asian liittyvän vaan siihen, että se peli on näytöllä huomattavasti sulavampi ja liikkuvia kohteita on PALJON helpompi ampua, noh onhan se varmasti mukava päteä kun ei asiasta ymmärrä :facepalm::tup:

60hz-vs-120hz-refresh-rate.jpg
 
Videon pakkaus kasvaa ihan kokoajan kun joka jonne haluaa niitä omia frägäyksiään työntää youtubeen sun muualle ja tuossa se AVX tuki on etu, sen takia 1950X saa kuokkaan 7900X:ltä handbrake encoodauksessa ihan selvästi. Toki toinen ongelma on se että handbrake ei enää 8 ytimen jälkeen muistaakseni skaalaudu kovin hyvin, eli ne corejen lisäämiset ei ole vaihtoehtoratkaisu jokaiseen tilanteeseen.

Ja AVX512 ei myöskään ole mikään ongelma kunhan ei yritetä ajaa maksimi kelloilla, kun kellot tiputetaan maltillisiksi AVX512 kuormalla, niin tehonkulutus ja lämmöntuotto pysyy kurissa ja lopputulos on silti huomattavasti poarempi kuin ilman sitä AVX512.

Handbrakessa AVX:n hyödyt riippuvat ihan siitä millä kodekilla vedetään. Lisäksi hyvälaatuiseen enkoodaukseen frägäyksien suhteen AMD:n prosessorit ovat riittävän nopeita jo nykyisellä AVX:lla. Ts. AMD:n prosessorit pystyvät heittämällä hyvälaatuiseen 25 FPS, toisaalta Intelin prosessorit eivät pysty hyvälaatuiseen 60 FPS. Näin ollen reaaliaikaiseen enkoodaukseen molemmat ovat yhtä nopeita (60 FPS molemmat liian hitaita) ja jos taas ei tarvitse reaaliajassa tunkea videota nettiin, muutamalla sekunnilla ei ole mitään väliä.

Lämmöntuotto pysyy kurissa joten kuten, hommassa on kuitenkin yksi ongelma: mitä tapahtuu kaikelle muulle kun prosessorin kellotaajuus tiputetaan AVX-512 kellojen tasolle?
 
Tuo marturbo ei kyllä selvästikkään ymmärrä asiasta mitään mistä puhuu.. :rofl:

Se mitä etua moninpelaajat hakee 144hz näytöllä ei mitenkään liity millisekunttiehin kuten tuo luulee asian liittyvän vaan siihen, että se peli on näytöllä huomattavasti sulavampi ja liikkuvia kohteita on PALJON helpompi ampua, noh onhan se varmasti mukava päteä kun ei asiasta ymmärrä :facepalm::tup:

Itse näen 60Hz ja 120Hz välillä selvän eron mutta eikö ryzen pysty pitämään FPS:n tuon yläpuolella? Mikä silloin tekee intelin vastaavista paremman?

E: puhun siis CSGOsta, kun "kilpapelaamisesta" puhutaan. Valitettavasti se on fakta, että vaikka ollaan kavereitten kanssa parhaimmassa luokassa tuossa pelissä, eli siis "Global Elite", niin kaveri laittaa kyllä aina turpaan vaikka omaakin 60Hz näytön. Voi toki tuoda itselle paremmuuden tunnetta nämä 120<Hz näytöt...
 
CS:ssä on parempi, mitä korkeampi fps. Fps vaikuttaa hiiren tuntumaan ja iso fps tekee hiiren sulavamman tuntuiseksi. En ole kyl varma mistä johtuu. Overwatchissa taas fps vaikuttaa suoraan input lagiin. 200 fps jälkeen input lag ei muutu, mutta sitä alemmilla frameilla pitää saada lukema mahdollisimman tasaiseksi. Fps vaihdellessa hiiren tuntuma muuttuu, mikä taas sotkee aimin.

Fps ei aina vaikuta pelkästään mitä ruudulla tapahtuu. Esim juurikin OW:ssa korkea fps voi olla eduksi, vaikka pelaisikin 60Hz näytöllä. CS:ssä en itse ole niin paljoa pelannut, että osaisin sanoa enempää.
 
CS:ssä on parempi, mitä korkeampi fps. Fps vaikuttaa hiiren tuntumaan ja iso fps tekee hiiren sulavamman tuntuiseksi. En ole kyl varma mistä johtuu. Overwatchissa taas fps vaikuttaa suoraan input lagiin. 200 fps jälkeen input lag ei muutu, mutta sitä alemmilla frameilla pitää saada lukema mahdollisimman tasaiseksi. Fps vaihdellessa hiiren tuntuma muuttuu, mikä taas sotkee aimin.

Fps ei aina vaikuta pelkästään mitä ruudulla tapahtuu. Esim juurikin OW:ssa korkea fps voi olla eduksi, vaikka pelaisikin 60Hz näytöllä. CS:ssä en itse ole niin paljoa pelannut, että osaisin sanoa enempää.

Onko se korkea fps vai fps:n tasaisuus mikä saa pelin tuntumaan "sulavammalta", olettaen, että fps pysyy näytön virkistystaajuuden yläpuolella? Teoriassa esim. 120fps:n ja 300fps:n välillä on 5 MILLISEKUNNIN ero, joka siis vaikuttaa siihen input lagiin, sanoisin, että mitättömästi. Näkyykö 120Hz näytöllä dipit 300fps:stä -> 120fps:ssään? Tarkoitan siis, onko se teknisesti mahdollista?
 
Onko se korkea fps vai fps:n tasaisuus mikä saa pelin tuntumaan "sulavammalta", olettaen, että fps pysyy näytön virkistystaajuuden yläpuolella? Teoriassa esim. 120fps:n ja 300fps:n välillä on 5 MILLISEKUNNIN ero, joka siis vaikuttaa siihen input lagiin, sanoisin, että mitättömästi. Näkyykö 120Hz näytöllä dipit 300fps:stä -> 120fps:ssään? Tarkoitan siis, onko se teknisesti mahdollista?

CS:stä en osaa sanoa, mutta itse huomaan OW:ssa fps vaihtelun 144-200 fps välillä hiiren tuntumalla. Siksi olen rajoittanut fps:n 154:n, koska pysyy suurimman osan ajasta sen yläpuolella. Optimi olisi 200, mutta nykyinen prossu ei kykene siihen. Eli ainakin OW:ssa tasainen fps on tärkeämpi, jos se on alle 200.
 
CS:stä en osaa sanoa, mutta itse huomaan OW:ssa fps vaihtelun 144-200 fps välillä hiiren tuntumalla. Siksi olen rajoittanut fps:n 154:n, koska pysyy suurimman osan ajasta sen yläpuolella. Optimi olisi 200, mutta nykyinen prossu ei kykene siihen. Eli ainakin OW:ssa tasainen fps on tärkeämpi, jos se on alle 200.

Olen samoilla linjoilla että jatkuvat FPS:n vaihtelut on suurempi paha siihen pelattavuuteen, sen takia itse en tykkää edes tuota MMO:ta pelata vsync päällä koska siitä vaan tulee jotenkin takkuavaa.
 
Itse näen 60Hz ja 120Hz välillä selvän eron mutta eikö ryzen pysty pitämään FPS:n tuon yläpuolella? Mikä silloin tekee intelin vastaavista paremman?

E: puhun siis CSGOsta, kun "kilpapelaamisesta" puhutaan. Valitettavasti se on fakta, että vaikka ollaan kavereitten kanssa parhaimmassa luokassa tuossa pelissä, eli siis "Global Elite", niin kaveri laittaa kyllä aina turpaan vaikka omaakin 60Hz näytön. Voi toki tuoda itselle paremmuuden tunnetta nämä 120<Hz näytöt...
Tämä on se omakin kokemus todellisuudesta, näiden nörttikommenttien sijaan. Ero voi tuntuu mahtavalta, mutta lopulta vaikutus itse pärjäämisessä on vähän niin ja näin. Siinä kun veljelle vaihdeltiin vanha 4x phenomi, mun vanhaksi 6x phenomiksi, niin vaikka virkistystaajuus nousi ehkä n. 10 fps, kiitteli innoissaan että tuli tasaisempaa menoa. (Globalissa siis hänkin).

Syykin on selkeä, kun koneen toiminnoille on vapaita Coreja, jäävät ne neljä kokonaan pelin käyttöön. Sama tuli itse huomattua tuon kanssa, kun sai aina heittää Tuben toiselle näytölle soimaan vaikka Dota 2 Rebornia pelatessa (kuka ei katsele tubea hakutauolla?), samaan aikaan kun velipojalla piti kaikki aina sammuttaa, kun pelkkä paussilla oleva video tuotti pelin kanssa ongelmia.

Vaan mikä sinänsä on melko huvittavaa kaikkien pelitestien suhteen, nimittäin monellako pelaajista oikeasti on kone tasan tyhjillään, kun peliä ajetaan? Voisin sanoa aika harvalla. Siellä on discrodia/skypeä, voippia varten, sitten on cromea/firefoxia videoineen odottamassa hakutaukoa varten ja jokaisella yleensä myös jonkin sortin virusturva. Kaikkea sellaista mitä tarkoituksella eliminoidaan näistä testeistä. Se ei tosin tarkoita sitä, että testit olisivat epäluotettavia, vaan sitä että ne pitäisi taas vaihteeksi osata tulkita paremmin.

Tästä päästäänkin nopeasti siihen, että miksi käyttäjät jatkuvasti puhuvat noiden useampi ytimisten kanssa sulavuudesta, joka testeissä ei näy...... :think:
 
Viimeksi muokattu:
Lämmöntuotto pysyy kurissa joten kuten, hommassa on kuitenkin yksi ongelma: mitä tapahtuu kaikelle muulle kun prosessorin kellotaajuus tiputetaan AVX-512 kellojen tasolle?
AVX-512- yksiköt ovat ydinkohtaisia. :) Eli mitään yleisiä "mopokelloja" ei tule. Myös tavallisesti (ilman AVX: ää) kellot elää kokoajan.

Oikealla AVX: ää. Vektorin pituus on sitä pidempi mitä suurempi bittisestä AVX: stä on kyse, joka siis suoritetaan yhden kellojakson aikana.

Sieppaa.JPG
 
@Keketin ollaan tällä hetkellä mökillä. Palaillaan näillä näkymin huomenna illasta, niin pistän xml:ää tulemaan. Dirtin kanssa mentiin ihan ultra-presetillä ja 8xMSAA. Ultrakin jätti jonkun advanced minkälie asetuksen silti pois päältä, taisi olla listan viimeinen asetus. En siihenkään puuttunut, kun ilmeisesti kuuluu tuohon presettiin. Voin vetää lisää runeja haluamillasi asetuksilla.
 
Kyllä tuon paksunnetun osan jälkeen sinulta meni se viimeinenkin ripaus uskottavuutta, jota sinulla oli täällä :rofl::rofl::rofl: toki amd-fanaatikot jotka koittaa pitää heikomman amd:n vielä elossa väittävät muuta, mutta se ei paljoa paina :)
Jos ihan suoraan sanotaan, niin nimenomaan sinun ei kannattaisi kovin suuresti huudella muiden henkilöiden postausten uskottavuudesta.
 
Itse näen 60Hz ja 120Hz välillä selvän eron mutta eikö ryzen pysty pitämään FPS:n tuon yläpuolella? Mikä silloin tekee intelin vastaavista paremman?

E: puhun siis CSGOsta, kun "kilpapelaamisesta" puhutaan. Valitettavasti se on fakta, että vaikka ollaan kavereitten kanssa parhaimmassa luokassa tuossa pelissä, eli siis "Global Elite", niin kaveri laittaa kyllä aina turpaan vaikka omaakin 60Hz näytön. Voi toki tuoda itselle paremmuuden tunnetta nämä 120<Hz näytöt...

Nopeampi näyttö ei tietenkään korvaa esim. peliälyn puuttetta. GE on muutekin naurettavan helppo saavuttaa ja kertoo lähinnä, että kyseessä on "ihan ok" pelaaja.

Kuten aiemmin jo kirjoitin, niin huomaan eron pelituntumassa 200 fps vs 300 fps ja tämä 144hz näytöllä. Voisin kuvitella eron olevan vieläkin suurempi 240hz näytöillä mutta tätä en ole kokeillut.
 
Kokeilin benchailla tuota Dirt Rallya @Keketin , mutta OCAT ei käynnisty. Samaa ongelmaa muillakin;

(v1.1.0.60) OCAT doesn't start at all · Issue #28 · GPUOpen-Tools/OCAT · GitHub

Eli pitää käynnistää ilman overlayta, ja lisäksi jos määrittää tuohon OCAT:iin nauhotettavan ohjelman polun (steamlibrary blablablaa drt.exe) niin silläkin kaatuu :D

Eliggäns conffista määrittää että starttaa ilman overlayta, ja sitten vaan rupee nauhottelee ilman että määrittää ohjelmaa tai käynnistää overlayta. Kaatuu jos klikkailee paljon mitään muuta. Ei vissiin kauhean näppärää?

Saan sen ilman overlayta käyntiin, mutta vetää aika paljon erroreita tuonne logeihin? En tajua näistä hevonvittua, mutta voin toki työntää excel-tiedostoja ilmoille :D

Kääntelin sorsista itekin ton vielä, mut samat ongelmat. Eliggäns pitää ootella seuraavia versioita että on käytettävissä win10 + creators update kanssa :)

On kyllä melkosen peukku-software huuh.

*edit*

Ja Dirt Rally aukee mulla jokakerta ikkunaan, vaikka miten on jätetty FullScreen asetus päälle.

1080p Ultra-preset, 1080 Ti Gaming X ilman kellotuksia, 8700K 4.9Ghz ja muistit 3600Mhz

Dropbox - perf_AllProcesses_20171112-110546_RecordingResults-2.csv

Dropbox - perf_summary.csv

Koodi:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<!-- ================================================================================= -->

<!-- Benchmark Mode Results -->

<!-- ================================================================================= -->

-<benchmark machine="DESKTOP-M6BSML1" date="11:09:50 on 12/11/2017" author="aleks" instruction_set="SSE2" directx11_feature_level="11.0">

<totals race_time="00:03:25" total_race_time="00:03:25" total_time="00:03:25" races="1"/>

<fps_race av_fps_ms="4.001841" max_fps_ms="3.267537" min_fps_ms="5.577221" av_fps="249.885010" max_fps="306.040894" min_fps="179.300766"/>

<fps_total av_fps_ms="4.001841" max_fps_ms="3.267537" min_fps_ms="5.577221" av_fps="249.885010" max_fps="306.040894" min_fps="179.300766"/>


-<track totalProfiled="1" numInRotation="1" index="1">

<results av_fps_ms="4.001841" max_fps_ms="3.267537" min_fps_ms="5.577221" av_fps="249.885010" max_fps="306.040894" min_fps="179.300766" battery_percentage_used="0" samples="51323"/>


-<settings route="route_2" name="hafren_rally_01">

<car name="555" livery="17"/>

</settings>

</track>


-<hardware_settings_config deviceId="0x1B06" version="11">


-<cpu>

<threadStrategy fileStreamProcessor="3" updateProcessor="2" renderProcessor="0" dataSetMonitorProcessor="1" dvdStorageProcessor="5" forceFeedbackProcessor="4" workerMapFile="system/workerMap6Core.xml"/>

</cpu>


-<audio_card>

<dynamic_range value="high"/>

<eq value="flat"/>

<voice_chat enabled="true"/>

<push_to_talk enabled="true"/>

</audio_card>


-<graphics_card firstBoot="true" rating="3">

<directx forcedx10="false"/>

<eyefinity osd="" force=""/>

<stereo enabled="false" convergence="0.5" separation="0.015"/>


-<resolution multisampling="8xmsaa" vsync="0" fullscreen="true" aspect="auto" height="768" width="1024">

<refreshRate rate="165"/>

</resolution>

<gamma level="0.8"/>

</graphics_card>

<shadows enabled="true" particles="true" maskQuality="2" size="3072"/>

<advanced_fog enabled="true"/>

<particles enabled="true" nearFadeBias="0" lowResScalar="2" dynamicRes="false" wind="true"/>

<weather quality="1"/>

<crowd enabled="true" detail="4"/>

<cloth enabled="true" tessellation="true"/>

<groundcover clutter="true" mode="ultra"/>

<objects stones="true" maxlod="0" lod="1.02"/>

<trees maxlod="0" lod="1.2" meshes_in_all_passes="false" meshes="true"/>

<vehicles lodQuality="3" characterQuality="4"/>

<track lod="1.0"/>

<envmap size="1024" mindistance="150.0" scaleminsize="0.75" drawallobjects="true" faces="6"/>

<water detail="3" tessellation="true" drawallobjects="true" scale="2" update="true"/>

<mirrors enabled="true" height="256" width="768" car_culldist="300.0" car_maxlod="1"/>

<skidmarks enabled="true"/>

<dynamic_ambient_occ enabled="true" quality="4"/>

<dynamic_ambient_occ_soft enabled="true"/>

<night_lighting shadowSize="2048" onlyHeadlights="false" shadows="true" lights="0" volumes="true"/>

<textures resolution="3"/>

<shaders quality="2" low_quality="false"/>

<anisotropic max="16" min="4"/>

<physics vehicleDamage="true" environmentalDamage="true"/>

<input device_type="auto"/>

<screenshotMode enabled="false"/>

<aoit enabled="false"/>

<avsm enabled="true"/>

<mouse_support enabled="false"/>

<oculus enabled="true" convergence="1.0" orientationLock="false" verticalOrientation="0.66" overdrive="true" vignette="true" timeWarp="true" chromatic="true" headMovement="true"/>


-<motion_platform>

<dbox enabled="true"/>

<udp enabled="false" delay="1" port="20777" ip="127.0.0.1" extradata="0"/>

<fanatec enabled="true" ledTrueForGearsFalseForSpeed="true" wheelVibrationScale="1.0" pedalVibrationScale="1.0"/>

</motion_platform>

<controls neutralTimeToShift="0.25"/>

</hardware_settings_config>

</benchmark>
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa yläpuolella taas joku video, jossa yritetään todistaa asiaa X.
Pistäppä yhteenveto, kiitos. Videoroskan suoltamisessa ei ole mitään järkeä, kun ne ei edes kaikilla laitteilla näy ja jos jollain näkyvätkin, niin ovat yleensä ajanhukkaa, koska sisällön pystyy usein tiivistämään 1 -10 lauseeseen, jotka ovat luettavissa ja sisäistettävissä alle minuutissa. Ja jos viitsii tuollaisen katsella, niin silloin on myöskin aikaa kirjoittaa se yhteenveto.
 
Onko tuossa yläpuolella taas joku video, jossa yritetään todistaa asiaa X.
Pistäppä yhteenveto, kiitos. Videoroskan suoltamisessa ei ole mitään järkeä, kun ne ei edes kaikilla laitteilla näy ja jos jollain näkyvätkin, niin ovat yleensä ajanhukkaa, koska sisällön pystyy usein tiivistämään 1 -10 lauseeseen, jotka ovat luettavissa ja sisäistettävissä alle minuutissa. Ja jos viitsii tuollaisen katsella, niin silloin on myöskin aikaa kirjoittaa se yhteenveto.

Katoin ton videon tuoreeltaan ja koitan nyt tiivistää sulle mitä muistan:

Videossa mainitaan 6,7 ja kahdennaksennen sukupolen intel prossut (6700k,7700k ja 8700k), joista 7700koota moititaan ensiksi siitä että se tuo vaan pienen hyödyn edeltäjäänsä verrattuna ja myöhemmin sitä, että intel päätti paskoa yhteensopivuuden 7 ja kasi sukupolven välillä, vaikka teoriassa ei ollu välttämätöntä.

Videossa myös kritisointiin polarispohjaisten 500-sarjalaisia, mitkä ei tuoneet erityistä etua 400-sarjalaisiin verrattuna.

Videossa morkattiin myös ryzen X-päätteisiä prossuja (1700x ja 1900x mm.), koska ei X-sarjalaiset kellottuu kuitenkin suht kevyesti samoihin, tai jopa parempiin taajuuksiin.
EDIT. 1900x prosua ei koskenut kellotus väittämä

Videossa puhuttiin myös jotain nvidian näyttiksestä mutta en muista mitä se oli. Toivottavasti auttoi.
 
Katoin ton videon tuoreeltaan ja koitan nyt tiivistää sulle mitä muistan:

Videossa mainitaan 6,7 ja kahdennaksennen sukupolen intel prossut (6700k,7700k ja 8700k), joista 7700koota moititaan ensiksi siitä että se tuo vaan pienen hyödyn edeltäjäänsä verrattuna ja myöhemmin sitä, että intel päätti paskoa yhteensopivuuden 7 ja kasi sukupolven välillä, vaikka teoriassa ei ollu välttämätöntä.

Videossa myös kritisointiin polarispohjaisten 500-sarjalaisia, mitkä ei tuoneet erityistä etua 400-sarjalaisiin verrattuna.

Videossa morkattiin myös ryzen X-päätteisiä prossuja (1700x ja 1900x mm.), koska ei X-sarjalaiset kellottuu kuitenkin suht kevyesti samoihin, tai jopa parempiin taajuuksiin.
EDIT. 1900x prosua ei koskenut kellotus väittämä

Videossa puhuttiin myös jotain nvidian näyttiksestä mutta en muista mitä se oli. Toivottavasti auttoi.
Toiset maksaa extraa että saa sen 100-200 MHz enemmän isommalla todennäköisyydellä. Toiset ei niin piittaa kulkeeko Ryzen 4+-0,1 GHz vai 3,9 GHz.
 
Toiset maksaa extraa että saa sen 100-200 MHz enemmän isommalla todennäköisyydellä. Toiset ei niin piittaa kulkeeko Ryzen 4+-0,1 GHz vai 3,9 GHz.

Kyllä. Loput heittää noppaa kutosen toivossa säästäessään matalakelloisen mallin ostaessaan.
 
AVX-512- yksiköt ovat ydinkohtaisia. :) Eli mitään yleisiä "mopokelloja" ei tule. Myös tavallisesti (ilman AVX: ää) kellot elää kokoajan.

Oikealla AVX: ää. Vektorin pituus on sitä pidempi mitä suurempi bittisestä AVX: stä on kyse, joka siis suoritetaan yhden kellojakson aikana.

Sieppaa.JPG

Kuulostaa "melko helpolta" laittaa AVX laskut tietyille ytimille ja kaikki muu laskenta muille ytimille jotta saadaan muulle laskennalle pidettyä korkea kellotaajuus.
 
Kuulostaa "melko helpolta" laittaa AVX laskut tietyille ytimille ja kaikki muu laskenta muille ytimille jotta saadaan muulle laskennalle pidettyä korkea kellotaajuus.
:facepalm: :rolleyes: Helppoa se onkin, kun kaikki ytimet siihen tarvittaessa kykenevät (yhdessä tai erikseen (koskee ainakin SKL-X: ää)).
 
Kuulostaa "melko helpolta" laittaa AVX laskut tietyille ytimille ja kaikki muu laskenta muille ytimille jotta saadaan muulle laskennalle pidettyä korkea kellotaajuus.

Jotenkin tuo muistuttaa bulldozeria. :think: Siinähän ei onnistunut AVX kuin toisessa ytimessa kahden ytimen moduulissa.
 
:facepalm: :rolleyes: Helppoa se onkin, kun kaikki ytimet siihen tarvittaessa kykenevät (yhdessä tai erikseen (koskee ainakin SKL-X: ää)).

Eli softapohjalla jaetaan AVX laskut tietyille ytimille ja muut laskut tietyille ytimille?

Jotenkin tuo muistuttaa bulldozeria. :think: Siinähän ei onnistunut AVX kuin toisessa ytimessa kahden ytimen moduulissa.

Bulldozer hoitikin homman prosessorin sisällä.
 
Hei, mitä tapahtui? Onko tällä threadilla joku vapaapäivä vai mistä tämä yllättävä hiljaisuus? :)
Hieman offtopiccina alkoi kone kaatuilla ja ajattelin että nytkö se hyvin pelannu Ryzeni sekosi, mutta tutkinnan jälkeen näytönohjaimen alla jököttävä M.2-levy alkanut ylikuumentua. Vähän heatsinkkiä päälle ja taas pelaa. Hmm, tosta ei kyllä saa nyt väittelyä taas pystyyn... :/
 
Hei, mitä tapahtui? Onko tällä threadilla joku vapaapäivä vai mistä tämä yllättävä hiljaisuus? :)
Hieman offtopiccina alkoi kone kaatuilla ja ajattelin että nytkö se hyvin pelannu Ryzeni sekosi, mutta tutkinnan jälkeen näytönohjaimen alla jököttävä M.2-levy alkanut ylikuumentua. Vähän heatsinkkiä päälle ja taas pelaa. Hmm, tosta ei kyllä saa nyt väittelyä taas pystyyn... :/

Oliko kenties Samsungin TLC malli kyseessä? Ja Nvidian näytönohjain?
 
Hei, mitä tapahtui? Onko tällä threadilla joku vapaapäivä vai mistä tämä yllättävä hiljaisuus? :)
Hieman offtopiccina alkoi kone kaatuilla ja ajattelin että nytkö se hyvin pelannu Ryzeni sekosi, mutta tutkinnan jälkeen näytönohjaimen alla jököttävä M.2-levy alkanut ylikuumentua. Vähän heatsinkkiä päälle ja taas pelaa. Hmm, tosta ei kyllä saa nyt väittelyä taas pystyyn... :/

Vaikkaan että viidakkorumpu on paukuttanut vihdoin myös thunderdomeen viestin perille ja sen takia "keskustelu" on nyt laantunut. Thunderdomessa nuoleskellaan nyt haavoja ja mietitään että mistä asiasta alkaisi taas kohta räksyttää.

Tuo M.2 aseman lykkääminen siihen ensimmäisen PCI-E slotin alle on kyllä mielestäni monelta emolevyn valmistajalta suunnitteluvirhe. Varsin huono paikka kyseiselle kapistukselle.
 
Laitetaas tänne tämä viimeinen projektini. Eli minkälaisen koneen saa i7 8700K prossun hinnalla ?

Omat odotukseni tämä rikkoi selvästi (kun en tiennyt kuinka GTX 960 suoriutuu) eli olen todella tyytyväinen koneeseen.
Ja itselleni tuo kelpais kyllä jokapäiväiseen käyttöön (tai no tallennus tilaa tarvitsisin lisää).

Jos jotain kiinnostaa niin tuo olisi myynnissä. Että sais rahaa seuraavaan rakennus projektiin.

Niin ne videon:

 
Hahhahahahaa :rofl: :rofl:
Ilmiselvä vega 64. Nvidiahan ei lämpenis noin pahasti.

Ei vaan Samsungin 9xx sarjan SSD kannattaisi yhdistää Radeon RX sarjan kanssa. Sillä tavalla Samppa lämpenee vähemmän. Samsungin SSD nimittäin käyttää AMD:n näytönohjainpiiriä ohjaimenaan eli AMD:n näytönohjaimen kanssa SSD:n ohjainpiiri voi idlata :cigar:

Tuo M.2 aseman lykkääminen siihen ensimmäisen PCI-E slotin alle on kyllä mielestäni monelta emolevyn valmistajalta suunnitteluvirhe. Varsin huono paikka kyseiselle kapistukselle.

Koko M.2 on umpisurkea liitin pöytäkoneille. Muutenkin siellä emolevyllä ei usein ole juuri muita paikkoja kuin näytönohjaimen alapuolella, joissakin tapauksissa yläpuolella. Emolevyn taakse voi olla vaikea päästä kun levy on kerran laitettu.
 
Koko M.2 on umpisurkea liitin pöytäkoneille. Muutenkin siellä emolevyllä ei usein ole juuri muita paikkoja kuin näytönohjaimen alapuolella, joissakin tapauksissa yläpuolella. Emolevyn taakse voi olla vaikea päästä kun levy on kerran laitettu.
Asuksen C6H:ssa on about paras paikka mitä voi.
upload_2017-11-13_22-46-17.png
 
Asuksen C6H:ssa on about paras paikka mitä voi.
upload_2017-11-13_22-46-17.png

Erillisellä raiserilla varustetut on kanssa Ok, mutta niitä näkee vain noissa kallissa X299 ja X399 emoissa muutamassa.

Emolevyn taakse voi olla vaikea päästä kun levy on kerran laitettu.

Niin onko siellä niin paljon tilaa että mahtuisi sinne taakse? Vai vaatisiko jotain stantardia emolevyn vamistajilta ja kotelon tekijöiltä että mihin kohtaa kotelon peltiin se aukka tehtäisiin että noihin päästäisiin käsiksi.
 
Emon taakse mahtuisi vallan hyvin. Sopiva toisreunainen kiskosysteemi, johon sen voisi pujottaa ensin hieman vinossa ja sitten suoraan loput olisi vallan ok ratkaisu emon taakse. Tai jos kopassa on tilaa, niin kiskot voisvat jatkua emon reunaan asti.
 
Tulossa itselle tuo MSI X299 Xpower gaming ac emo tällä viikolla, jossa uusittu (ylimmän) m.2 paikan jäähdytys (tuo paikka on kytketty suoraan prossuun). Valmistajan mukaan tilanne on parempi:
Sieppaa.JPG
Täytyy testata. Mukana myöskin erillinen Pci-e lisäkortti kahdelle m.2: lle.
MSI Global
 
Hahhahahahaa :rofl: :rofl:
Ilmiselvä vega 64. Nvidiahan ei lämpenis noin pahasti.
Lietsomatta GPU-väittelyä tähän ketjuun vastaan että ei oo Vega.

Koko M.2 on umpisurkea liitin pöytäkoneille. Muutenkin siellä emolevyllä ei usein ole juuri muita paikkoja kuin näytönohjaimen alapuolella, joissakin tapauksissa yläpuolella. Emolevyn taakse voi olla vaikea päästä kun levy on kerran laitettu.

Tuo näytönohjaimen alapuoli oli kyllä heti alkuun hieman arveluttava paikka, mutta kun "levyn" mukana ei tullut mitään heatsinkkiä ajattelin että kaippa tuo on laskettu että tarpeeksi viileänä pysyy. Sen muutaman kuukauden pelitti, mutta nyt rupesi sekoilemaan. Vianetsintä oli hieman haastavaa kun kovemmalla käytöllä kone tuuttasi eli lämpöön, virransyöttöön tms viittaisi. Laskin kelloja GPU/CPU:sta ja nuuskin peruslämpöjä ja voltteja eri softilla (eli en Hwinfolla joka olisi näyttänyt myös kovon lämmön) aktiivisesti, mutta ei tuntunut olevan mitään logiikkaa kaatumisissa. Vasta kun asentelin yhtä isoa peliä (>70GB) useamman kerran (kaatui tiedostojen kopioinnissa) tuli tuo M.2 mieleen ja niinhän se näytti throttlailevan. Sormella kun kopeloi kaikki koneen komponentit läpi niin tuo M.2-kortti oli ainoa joka poltti näppejä. Virallinen jäähdytysripa tulossa, mutta väliaikaisena patenttina näytti riittävän sekin kun heitti piirien päälle tollaset ebay-Raspberry-pikkuheatsinkit.

M.2-levynä "halvalla kun sain" aito Crucial joku 500GB. Täytyy nyt rääkätä tuota enemmän ja palauttaa jos jatkaa kenkkuilua. Ihme kyllä että noi näyttäisi kuitenkin yleensä toimivan suht-ok, vaikka SSD-levyjen, muistikampojen yms. ympärillä usein heatspreaderia ja varmaan syystäkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 323
Viestejä
4 504 389
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom