Se ei ole irrelevanttia pyöriike se peli 120, 150 vai 180fps ja vai vielä enemmän, jos pelaat iso hz (144hz, tai 240hz) näytöllä moninpelejä. Isompi FPS antaa näillä näytöillä selvästi etua. Myös yksinpelit näyttävät PALJON sulavemmilta isolla fps:llä jos on iso hz:nen näyttö.
Minä huomaan eron 30 Hz ja 60 Hz välillä. Siitä ylöspäin en huomaa eroa.
Joidenkin joka toisen framen toiseen silmään piirtävien 3d-lasien kanssa toki pitäisi tuplata se framerate.
Ja kukaan ei tiedä miten säikeiden ja ytimien käyttö tulevaisuudessa menee (tai milloin lisääntyy), sitä on monet väittäneet jo viimeiset 5 vuotta ainakin, että "ihan kohta ne pelit alkaa käyttää 8 ydintä yms.", mutta sitä ei ole vieläkään tapahtunut. Vaikutat ihan fiksulta kirjoittajalta niin varmasti ymmärrät, että pelimoottoreiden kuormaa on hyvin vaikea tasaisesti jakaa yli 4 ytimelle (tai edes 4:lle) ellei kyseessä ole joku football simulaatio peli yms.
Ei sitä kuormaa täydellisen tasaisesti tarvikaan jakaa, ja yhden säikeen suorituskyvyllä tulee aina olemaan selvästi väliä.
Ja yhden säikeen suorituskyvyn merkitys ei-pelikäytössä on itseasiassa taas kasvamassa kun entistä enemmän koodia kirjoitetaan pythonilla ja javascriptillä joissa säikeiden tilalla on korutiinit(virallinen suomenkielinen termi vuoden 1983 ada-kirjasta) joita ei voi ajaa rinnakkain monella ytimellä/rautasäikeellä.
Mutta, takaisin niihin peleihin:
Koodissa tulee vastaan myös joitain rutiineja, jotka rinnakkaistuvat käytännössä rajatta (ja neuroverkot on yksi oleellinen tällainen huomattavasti nousussa oleva juttu joka rinnakkaistuu rajatta, neuroverkot yleistyy varmasti myös pelien tekoälyissä, ja melkein kaikissa peleissä tarvitaan jotain tekoälyjä).
Optimaalisessa laitteessa tällaiset rajatta rinnakkaistuvat koodit suoritettaisiin näyttiksellä, mutta niin kauan kun meillä on erillisnäyttis pcie-väylän päässä, datansiirtopullonkaulan takia näitä ei usein kannatakaan lähettää näyttikselle laskettavaksi, ja silloin nämä kannattaa laskea CPUlla monella säikeellä. Ja joku OpenMP tarjoaa helpon rajapinnan näiden laskemiseen monella säikeellä CPUlla, koodarin ei tarvi häslätä itse säikeiden kanssa.
Eli tullaan tarvitsemaan sekä yhden säikeen suorituskykyä että monen säikeen suorituskykyä
Jos se näyttis integroitaisiin sinne samalle piilastulle CPUn kanssa ja se käyttäisi samaa muistia(kuten nykykonsoleissa), sitten datansiirtopullonkaula poistuisi ja kaikki tällaiset kannattaisi aina laskea näyttiksellä ja tarve moneen CPU-ytimeen pienenisi. Tätä odotellessa, kyllä tämäkin
jossain vaiheessa tulee muihinkin kuin halpoihin mobiiilipiireihin.