Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Siis eikös nämä pelit joissa hyötyy jostain +200 fps ruudunpäivitysnopeudesta ollut näitä joissa se pelimoottori on huono ja ruudun päivitys nopeus vaikuttaa sen pelimoottorin toimintaan?
Taitaa olla yleinen ominaisuus, että ohjainlaitteiden (näppis, hiiri) informaation lukeminen on fps-sidonnainen, jolloin komennot menevät nopeammin perille ja input lag laskee. Samoin siitäkin on hyötyä, että näytölle pystytään tarjoamaan keskimäärin pykälää tuoreempaa ruutua piirrettäväksi.
 
Taitaa olla yleinen ominaisuus, että ohjainlaitteiden (näppis, hiiri) informaation lukeminen on fps-sidonnainen, jolloin komennot menevät nopeammin perille ja input lag laskee. Samoin siitäkin on hyötyä, että näytölle pystytään tarjoamaan keskimäärin pykälää tuoreempaa ruutua piirrettäväksi.
Eli siis koska pelimoottori on huono pitää olla ylitehtokas GPU ja CPU sensijaan että korjataan/tehdään parempi pelimoottori.

Tämä on vain resussien ja luonnonvarojen tuhlausta.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Eli siis koska pelimoottori on huono pitää olla ylitehtokas GPU ja CPU sensijaan että korjataan/tehdään parempi pelimoottori.

Tämä on vain resussien ja luonnonvarojen tuhlausta.
Juu, koodataan sellainen pelimoottori, joka tarjoaa äärettömän fps:n fps:stä riippumatta. Kappa.
 
Juu, koodataan sellainen pelimoottori, joka tarjoaa äärettömän fps:n fps:stä riippumatta. Kappa.
Siis minä olen ymmärtänyt että sen input lagin laskeminen ei vaadi välttämättä korkeampaa virkistystaajuutta, vaan pelimoottori voi olla erittäin nopea, ilman että tarvitaan jotain +200 tai jopa +400 FPS.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Näitä juttuja kun täällä lukee, tulee semmoinen käsitys että 100% pelaajista ovat nykyään kilpa CS:GO pelaajia.
Ja onhan ihan Valve itse myöntänyt että CS:GO moottori on rikki, mutta eivät halua sitä korjata. Eiköhän syy olisi juuri että nämä kaikki "kilpapelaajat" suuttuisivat, kun sika kalliin/tehokkaan CS:GO setupin hyöty häviäis kertalaakista.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Näitä juttuja kun täällä lukee, tulee semmoinen käsitys että 100% pelaajista ovat nykyään kilpa CS:GO pelaajia.
Ja onhan ihan Valve itse myöntänyt että CS:GO moottori on rikki, mutta eivät halua sitä korjata. Eiköhän syy olisi juuri että nämä kaikki "kilpapelaajat" suuttuisivat, kun sika kalliin/tehokkaan CS:GO setupin hyöty häviäis kertalaakista.

Itse voisin entisenä kilpapelaajana vähän kertoa omaa näkökulmaa.

Ei 100% ole, mutta pelaajia jotka haluavat nauttia korkeasta sulavasta Hz on tänä päivänä paljon. Kyseessä ei todellakaan ole mikään pieni marginaaliryhmä niin kuin joskus on saattanut ollakkin.

Omasta kokemuksesta korkea Hz yhdistettynä korkeaan FPS:ään parantaa jo yksinpeleissäkin kokemusta paljon puhumattakana moninpeleistä.


Jos tarkoitat sitä ettei CSGO:ta ole Source 2 pelimoottoriin päivitetty niin se johtui kuulemma siitä, että Valve olisi joutunut omien karttojen ja pelimodien lisäksi kaikki ulkopuolisten kehittäjien custom materiaalinkin kääntämään (tekemään uudestaan) Source 2 pelimoottorille yhteensopivaksi ja siinä olisi ollut liian iso työ ja jos sitä ei olisi tehty niin ne eivät olisi enää yhteen sopivia uuden CSGO Source 2:n kanssa.

Iso osa pelaajista pelaa just näitä csgo custom juttuja kuten surffeja, minigameseja normi kilpaa-ampumisen sijasta tai lisäksi. Ja moni ostaa CSGO:n niiden takia.


Pelimoottorihan ei varsinaisesti ole rikki vaan se on hyvin vanha eikä sen takia säikeisty niin hyvin kuin vaikkapa Battlefield 5 tai Call of Duty: Modern Warfare. Sillä on ikää jo 8 vuotta ainakin ja se pelimoottori alunperinkin vain päivitettiin jossain määrin 16 vuotta vanhasta pelimoottorista (Source Engine) sen sijaan että olisi tehty uusi.

Sen sijaan minun käsityksen mukaan missä tahansa pelimoottorissa hyötyy pienemmästä Input lagista kilpapelaajat ja toki muutkin pelaajat. Ei sitä mitenkään pysty "korjaamaan" niin että sen merkitys häviäisi tai ettei sitä tulisi.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä juttuja kun täällä lukee, tulee semmoinen käsitys että 100% pelaajista ovat nykyään kilpa CS:GO pelaajia.
Ja onhan ihan Valve itse myöntänyt että CS:GO moottori on rikki, mutta eivät halua sitä korjata.
Ei tuo ole mitenkään CSGO-sidonnainen. Nopeampi fps -> pienempi input lag pätee hyvin laajalti, esim. Overwatch ja PUBG, ja miksipä ei pätisi. Lisättäköön samalla se, kun asiaan syvemmälle mentiin, että GPU:n utilisaation pitäisi pysyä selvästi alle sadan prosentin, koska myös se laskee input lagia sekä AMD:n että nVidian korteilla. Eli nopealla raudalle todellakin on tarvetta. :)

Eiköhän syy olisi juuri että nämä kaikki "kilpapelaajat" suuttuisivat, kun sika kalliin/tehokkaan CS:GO setupin hyöty häviäis kertalaakista.
Foliohattua syvemmälle päähän.
 
Siis minä olen ymmärtänyt että sen input lagin laskeminen ei vaadi välttämättä korkeampaa virkistystaajuutta, vaan pelimoottori voi olla erittäin nopea, ilman että tarvitaan jotain +200 tai jopa +400 FPS.

Näitä juttuja kun täällä lukee, tulee semmoinen käsitys että 100% pelaajista ovat nykyään kilpa CS:GO pelaajia.
Ja onhan ihan Valve itse myöntänyt että CS:GO moottori on rikki, mutta eivät halua sitä korjata. Eiköhän syy olisi juuri että nämä kaikki "kilpapelaajat" suuttuisivat, kun sika kalliin/tehokkaan CS:GO setupin hyöty häviäis kertalaakista.

Korkean fps:n ja päivitystaajuuden merkitys on toisaalta helppo ymmärtää siltäkin kantilta että se tehty hiirenliike yms piirtyy ruudulle pienemmällä viiveellä silloin kuin ruutua päivitetään useammin.
 
Ei 100% ole, mutta pelaajia jotka haluavat nauttia korkeasta sulavasta Hz on tänä päivänä paljon. Kyseessä ei todellakaan ole mikään marginaaliryhmä.

Jos tarkoitat sitä ettei ole Source 2 pelimoottoriin päivitetty niin se johtui kuulemma siitä, että Valve olisi joutunut kaikki ulkopuolisten kehittäjien custom materiaalinkin kääntämään Source 2 pelimoottorille ja siinä olisi ollut liian iso työ ja jos sitä ei olisi tehty niin ne eivät olisi enää yhteen sopivia uuden CSGO Source 2:n kanssa.

Iso osa pelaajista pelaa just näitä custom juttuja kuten surffeja, minigamesesjä normi kilpaa-ampumisen sijasta, niin Valve varmaan laskeskellut että siinä voisi menettää rahaa liikaa jos niitä alkaisi paljon hävitä.

Pelimoottorihan ei ole rikki vaan se on hyvin vanha eikä sen takia säikeisty niin hyvin kuin vaikkapa Battlefield 5 tai Call of Duty: Modern Warfare. Sillä on ikää jo 8 vuotta ainakin ja se alunperinkin vain päivitettiin 16 vuotta vanhasta pelimoottorista (Source Engine).

Sen sijaan minun käsityksen mukaan missä tahansa pelimoottorissa hyötyy pienemmästä Input lagista kilpapelaajat ja toki muutkin pelaajat. Ei sitä mitenkään pysty "korjaamaan" niin että sen merkitys häviäisi tai ettei sitä tulisi.

Joo, mutta tästä input lagi hommasta tehdään aivan liian iso numero. Ihan kun se tekisi sinusta yks kaks paremman pelaajan. On aivan sama onko sinulla 60, 120, 144 vaiko 240hz näyttö alla olet hyvä jos olet ja jos et ole niin et ole.
Aikoinaan itse pelasin Quake 2 klaanissa ja vähän CoD2 klaanissakin ja silloin hakkasin pelejä 120hz CRT:llä (kiva 21" Sonyn Triniton putkella ollut HP:n näyttö). Ja oli aivan sama pelasko 1600x1200 resolla 85hz vaiko 1024x768 resolla 120hz:llä.
Siksi pidänkin tätä nyky touhua ihan markkinointi paskeena, että saadaa rautaa myytyä.
Vähän sama juttu kun nykyään kaikki tavara pitää olla GAMING sitä sun tätä.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Ja taas meuhkataan kiivaasti suu vaahdossa miten tarttee olla 1000FPS ja unohdetaan täysin miten se itse multiplayer peliserveri toimii. Esim. BF2 serverillä oli väliä että ajoiko sitä 250Hz vaiko 1000Hz kernelillä. Jälkimmäinen sitten toki kuormitti serveriä myös enemmän.

GPU:n utilisaation pitäisi pysyä selvästi alle sadan prosentin, koska myös se laskee input lagia sekä AMD:n että nVidian korteilla. Eli nopealla raudalle todellakin on tarvetta. :)

Ideaali tilanne on se että kumpikaan ei paukuta rajottimeen.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Joo, mutta tästä input lagi hommasta tehdään aivan liian iso numero. Ihan kun se tekisi sinusta yks kaks paremman pelaajan. On aivan sama onko sinulla 60, 120, 144 vaiko 240hz näyttö alla olet hyvä jos olet ja jos et ole niin et ole.
Linuksella oli tästä oikein ansioitunut testi, jossa laitettiin kolmen eri tason pelaajaa testaamaan hyötyjä, pro, Linus ja puukäsi. Vähemmän yllättäen myös joukon puukäden suoritustaso parantui. On täysin absurdia ajatella, että pahasti viiveellisestä ja pätkivästä pelikokemuksesta lähes reaaliaikaiseen siirryttäessä suoritustaso ei muka parantuisi. Sama kuin väittäisi, että promillen humala ei vaikuta mihinkään mitenkään. 60 Hz:lla/fps:llä saa informaatiota prosessoitavaksi 1) vähemmän 2) epätarkemmin 3) kauempaa menneisyydestä. Totta kai se vaikuttaa suorituskykyyn, vaikka sitä ei itse edes eksplisiittisesti tiedostaisi (useimmat kyllä tiedostaa).
 
Joo, mutta tästä input lagi hommasta tehdään aivan liian iso numero. Ihan kun se tekisi sinusta yks kaks paremman pelaajan. On aivan sama onko sinulla 60, 120, 144 vaiko 240hz näyttö alla olet hyvä jos olet ja jos et ole niin et ole.
Aikoinaan itse pelasin Quake 2 klaanissa ja vähän CoD2 klaanissakin ja silloin hakkasin pelejä 120hz CRT:llä (kiva 21" Sonyn Triniton putkella ollut HP:n näyttö). Ja oli aivan sama pelasko 1600x1200 resolla 85hz vaiko 1024x768 resolla 120hz:llä.
Siksi pidänkin tätä nyky touhua ihan markkinointi paskeena, että saadaa rautaa myytyä.
Vähän sama juttu kun nykyään kaikki tavara pitää olla GAMING sitä sun tätä.

Hz on niin iso merkitys kilpapelaamisessa että se isommissa määrin ainakin antaa sinulle selvän edun siihen entiseen verrattuna vaikka et pelaajana muuten sillä hetkellä kehittyisikään. Lyhyesti tiivistetty pitempi asia: vihollisia on helpompi tappaa yms. Cuthalu jo tuossa yllä selitti hyvin että miksi.

Muistan itse kun aikoinaan CSGO 60hz näytöstä päivitin 144hz näyttöön niin ranking nousi lyhyessä ajassa Eaglesta Globaliin. Sitä eroa voisi verrata vähänkuin 100m pikajuoksussa osa saisi lähteä aikasemmin kuin toiset, kunto ei kasva yllättäen kellään, mutta tulee toisenlainen etu ja niiden kanssa joilla myös on korkea Hz näyttö niin olet melkolailla samalla viivalla, toki tässä vaikuttaa vielä FPS ja Input lagikin, mutta suuri Hz on se isoin tekijä ja yleensä hyvän Hz näytön omaavalla on sellainen konekkin että FPS on hyvä. Monet kilpapelit (ei kaikki) on just sillä tehty kevyeiksi että se vähintään 120fps on helppo saavuttaa vähintään asetuksia laskemalla.

Voin kertoa että tänä päivänä se ei todellakaan ole sama onko 85hz vai 120hz, jälkimmäinen tuo todella ison kilpailuedun. Kilpailu on erittäin kovaa ja se on kiristynyt äärimmilleen ja tuollainen 85-120hz erottelu toisi toiselle osapuolelle valtavan edun. Kyse ei ole pelkästään Hz määrän erosta vaan jo tuo 85hz aloitus Hz määrä ei kovin hääppöinen ole kilpapelaamisen näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä miten tuo testaaja oli nuo FPS luvut saanut noin päin, mutta tässä vähän faktaa huomattamasti usemmalta määrältä testaajia, katso kohta CSGO:



Fakta on aika kaukana tuon sivuston tuloksista. Ainoa mihin tuon sivuston lukemia voi edes joten kuten verrata on kahden täysin saman raudan välillä. Kaikkien muiden vertailujen tuloksilla on lähinnä hupiarvoa. Tuota sivustoa ei ole turhan takia bannattu redditistä ja monesta muusta paikasta.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Hz on niin iso merkitys kilpapelaamisessa että se isommissa määrin ainakin antaa sinulle selvän edun siihen entiseen verrattuna vaikka et pelaajana muuten sillä hetkellä kehittyisikään. Lyhyesti tiivistetty pitempi asia: vihollisia on helpompi tappaa yms. Cuthalu jo tuossa yllä selitti hyvin että miksi.

Muistan itse kun aikoinaan CSGO 60hz näytöstä päivitin 144hz näyttöön niin ranking nousi lyhyessä ajassa Eaglesta Globaliin. Sitä eroa voisi verrata vähänkuin 100m pikajuoksussa osa saisi lähteä aikasemmin kuin toiset, kunto ei kasva yllättäen kellään, mutta tulee toisenlainen etu ja niiden kanssa joilla myös on korkea Hz näyttö niin olet melkolailla samalla viivalla, toki tässä vaikuttaa vielä FPS ja Input lagikin, mutta suuri Hz on se isoin tekijä ja yleensä hyvän Hz näytön omaavalla on sellainen konekkin että FPS on hyvä. Monet kilpapelit (ei kaikki) on just sillä tehty kevyeiksi että se vähintään 120fps on helppo saavuttaa vähintään asetuksia laskemalla.

Voin kertoa että tänä päivänä se ei todellakaan ole sama onko 85hz vai 120hz, jälkimmäinen tuo todella ison kilpailuedun. Kilpailu on erittäin kovaa ja se on kiristynyt äärimmilleen ja tuollainen 85-120hz erottelu toisi toiselle osapuolelle valtavan edun. Kyse ei ole pelkästään Hz määrän erosta vaan jo tuo 85hz aloitus Hz määrä ei kovin hääppöinen ole kilpapelaamisen näkökulmasta.

Mutta minkäs takia porukka ei pelaa ps2 hiirillä ja näppiksillä vaan USB paskoilla jossa on helkutusti ennemmän input lagia, jos kerran se on niin hemmetin tärkeä asia ?
ps2 portit nimittäin keskustelevat suoraan prossun kanssa viiveettä, toisin kuin USB:t eivät.
Nämä olivat nimittäin iso puheenaihe aikoinaan.

Toinen asia mikä on paljon tärkempi verkkopeleissä kuin fps:t ja input lagit on verkkoviiveet. Ja voin sanoa suoraan että 4G paskojen takia minulla loppu aikoinaan verkkopelaaminen täysin. Eikä tarvitse mennä pelaamaan jatkossakaan kun DNA ilmoitti vasta että peruvat valokuitu projektinsa.
ADSL aikana viiveet olivat tasaiset ja matalat, joten verkkopelaaminen oli ihan kivaa. 4G on taas niin hemmetin epävakaa, että jopa vanha kunnon 56k modeemi yhteys oli vakaampi pelikäytössä.

Minulle oli aikoinaankin juuri Quakessa ja CoD klaani matseissa tärkeitä että oli hauskaa ei se että oliko hyvä vai ei. Sama jatku vielä orginaalin Xbox liven kanssakin, että hauskaa pidettiin klaani matseissakin ja voitto/häviöllä ei ollut mitään väliä.
Vaikuttaa että nykyään homma on liian totista jossa tämmösillä korkean fps jutuilla yritetään pärjätä ja kaikkien pitää olla kilpapelaajia. Ja sitä samaa sitten toitotetaan aloittelijoillekin eli yritetään ne aivopestä uskomaan että ne tarvitsee parasta että voi pelata.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Mutta minkäs takia porukka ei pelaa ps2 hiirillä ja näppiksillä vaan USB paskoilla jossa on helkutusti ennemmän input lagia, jos kerran se on niin hemmetin tärkeä asia ?
ps2 portit nimittäin keskustelevat suoraan prossun kanssa viiveettä, toisin kuin USB:t eivät.
Nämä olivat nimittäin iso puheenaihe aikoinaan.
1000 Hz:n poll ratella noissa ei nykyään pitäisi mitään ihmeempiä ongelmia olla. Tosin sitä en tiedä, onko USB 3 muuttanut kuviota jotenkin.

Minulle oli aikoinaankin juuri Quakessa ja CoD klaani matseissa tärkeitä että oli hauskaa ei se että oliko hyvä vai ei. Sama jatku vielä orginaalin Xbox liven kanssakin, että hauskaa pidettiin klaani matseissakin ja voitto/häviöllä ei ollut mitään väliä.
Vaikuttaa että nykyään homma on liian totista jossa tämmösillä korkean fps jutuilla yritetään pärjätä ja kaikkien pitää olla kilpapelaajia. Ja sitä samaa sitten toitotetaan aloittelijoillekin eli yritetään ne aivopestä uskomaan että ne tarvitsee parasta että voi pelata.
Eivät nämä ole mitenkään keskenään epäyhteensopivia asioita. Tässä on myös ehkä turhan paljon jäänyt sivuhuomioksi 60 -> 144-240 Hz -hypyn myötä muuttuva pelikokemus. Itse pelailen Overwatchia @240 Hz 300 fps, jonka myötä pelikokemus on ihanan sulava, töksähtelemätön ja välitön, siinä missä 60 Hz saattaa aiheuttaa päänsärkyä ja tuntuu järkyttävältä (eikä enää osu mihinkään). :D Sitä paitsi winning on aina winning.

Henkilökohtaisena kuriositeettina voin mainita, että paremman fps:n ja laitteiston myötä pelaaminen muuttui muutenkin kuin subjektiivisen fiiliksen myötä - aiemmin mekaanisesti haastavat hahmot sujuivat niin surkeasti, ettei niillä saanut mitään aikaiseksi, eikä niillä pelaaminenkaan siten erityisemmin kiinnostanut. 144 Hz -hypyn myötä sävelet vaihtuivat depsien kanssa mollivoittoisista duurivoittoisiin - trackaaminen, flickit ja nopeasti sukeltavilla hahmoilla ympäristön hahmottaminen muuttuivat helpommiksi ja alkoi saada jonkinlaista flow:ta aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
ADSL aikana viiveet olivat tasaiset ja matalat, joten verkkopelaaminen oli ihan kivaa. 4G on taas niin hemmetin epävakaa, että jopa vanha kunnon 56k modeemi yhteys oli vakaampi pelikäytössä.

Ehkä tässä nyt on käynyt se kuuluisa aika kultaa muistot. :)

ADSL aikana pingi oli sellasta 60-80ms jopa enemmän suomeen.
VDSL2 aikana tippui alle 30ms

Mutta koska kyseessä oli paikallinen VDSL2 tarjoaja, niin ihan puhelin soitolla sain pingin tiputettu alle 10ms. Mitenkä?

Eli DSL tekniikoilla järestään kaikki operaattorit vetelee interleave korjaus päällä, joka nostaa reippaasti pingiä, eikä sitä profiilia suostuttu isoissa taloissa edes pyynnöstä vaihtamaan.

Koodi:
Ping statistics for 128.214.248.132:
    Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 17ms, Maximum = 40ms, Average = 27ms

Ei toi 4G nyt niin paha ole. 4G ongelmana on lähinnä se että on 4G mastoja joissa on kuitu ja on 4G mastoja joissa ei ole kuitua ja ne on peileillä linkitetty mastoon jossa on kuitu.
Toi esimerkki on vielä pöndeltä että jossain cityllä varmaan hiukan parempi.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Mutta minkäs takia porukka ei pelaa ps2 hiirillä ja näppiksillä vaan USB paskoilla jossa on helkutusti ennemmän input lagia, jos kerran se on niin hemmetin tärkeä asia ?
ps2 portit nimittäin keskustelevat suoraan prossun kanssa viiveettä, toisin kuin USB:t eivät.
Nämä olivat nimittäin iso puheenaihe aikoinaan.

Toinen asia mikä on paljon tärkempi verkkopeleissä kuin fps:t ja input lagit on verkkoviiveet. Ja voin sanoa suoraan että 4G paskojen takia minulla loppu aikoinaan verkkopelaaminen täysin. Eikä tarvitse mennä pelaamaan jatkossakaan kun DNA ilmoitti vasta että peruvat valokuitu projektinsa.
ADSL aikana viiveet olivat tasaiset ja matalat, joten verkkopelaaminen oli ihan kivaa. 4G on taas niin hemmetin epävakaa, että jopa vanha kunnon 56k modeemi yhteys oli vakaampi pelikäytössä.

Minulle oli aikoinaankin juuri Quakessa ja CoD klaani matseissa tärkeitä että oli hauskaa ei se että oliko hyvä vai ei. Sama jatku vielä orginaalin Xbox liven kanssakin, että hauskaa pidettiin klaani matseissakin ja voitto/häviöllä ei ollut mitään väliä.
Vaikuttaa että nykyään homma on liian totista jossa tämmösillä korkean fps jutuilla yritetään pärjätä ja kaikkien pitää olla kilpapelaajia. Ja sitä samaa sitten toitotetaan aloittelijoillekin eli yritetään ne aivopestä uskomaan että ne tarvitsee parasta että voi pelata.
Meillä pelaa yksi perheestä kilpaa turnauksissa, ei isoista mutta 500-1000e palkinnoista kuitenkin ja vuodessa kertyy ihan hyvät korvaukset vaikka palkintojen maksuissa onkin hieman pitkähköt maksuajat.
Alkuun se pelailukin lähti vain 60Hz paneelilla ja nyt on jo parasta mitä vain markkinoilta löytyy.
Kaikki hyöty mikä saadaan niin se otetaan,kun on huippu pelaajat vastakkain niin siinä vaikuttaa kaikki laitteistoista lähtöisin.

Turnausten ylkopuolella pidetään sitten hauskaa ja ennen koronaa osallistuttiin pikku kaupunkienkin CS turnauksiin josta haettiin hupia 16-0 tuloksin ja paysafe kortteja oli paksu nippu ja samalla sai vkonloput lomailla eri paikkakuntiin tutustuen eli hupia hyötyä ja hyvää treeniä koko porukalle ja minä maksoin viulut.
 
Ehkä tässä nyt on käynyt se kuuluisa aika kultaa muistot. :)

ADSL aikana pingi oli sellasta 60-80ms jopa enemmän suomeen.
VDSL2 aikana tippui alle 30ms

Mutta koska kyseessä oli paikallinen VDSL2 tarjoaja, niin ihan puhelin soitolla sain pingin tiputettu alle 10ms. Mitenkä?

Eli DSL tekniikoilla järestään kaikki operaattorit vetelee interleave korjaus päällä, joka nostaa reippaasti pingiä, eikä sitä profiilia suostuttu isoissa taloissa edes pyynnöstä vaihtamaan.

Koodi:
Ping statistics for 128.214.248.132:
    Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 17ms, Maximum = 40ms, Average = 27ms

Ei toi 4G nyt niin paha ole. 4G ongelmana on lähinnä se että on 4G mastoja joissa on kuitu ja on 4G mastoja joissa ei ole kuitua ja ne on peileillä linkitetty mastoon jossa on kuitu.
Toi esimerkki on vielä pöndeltä että jossain cityllä varmaan hiukan parempi.
ADSL-väitteesi on ihan täyttä potaskaa. ADSL/ADSL2 pingituloksia voi lukea vaikka ihan techin ketjustakin:
 
Ei. ADSLllä sai jo joskus 15 vuotta sitten hyvin vakaata n.- 18-20ms pingiä.

Viiveet oli jo tuolloin selvästi paremmat kuin nytjollain 4Gllä.

Itse kanssa muistelin että oltais menty siellä 10 - 20ms välillä. Ja 4G ongelma ei ole itse PINGit vaan se ei ole tasaista vaan välillä saattaa tulla pieniä hikkoja ja ne vasta ärsyttäviä onkin. Meni 4G täysin hermot BF4:sta pelattaessa ja se onkin nyt jäänyt viimeiseksi nettipeliksi mitä on tullut pelattua.
Testien puitteissa on tietenkin tullut... anteeksi joutunut pelaamaan Fornitea ja Overwatchia jokusen matsin, mutta ei se ollut kivaa ei niin yhtään kun yks kaks tulee joku ihme paketin häviäminen ja yks kaks oletkin sitten kuollut.

Mitä tulee CS:ään niin tuo GO on kyllä sitä itteänsä (= täys paska peli) eikä ole koskaan kiinnostanut pätkän vertaa, toisin kuin aikoinaan orginaalia CS:ää tuli kyllä hakattua kun mentiin vielä versiossa 0.6 beta... joka löytyy vieläkin poltetulta CD-R:ltä :smile:

Meillä pelaa yksi perheestä kilpaa turnauksissa, ei isoista mutta 500-1000e palkinnoista kuitenkin ja vuodessa kertyy ihan hyvät korvaukset vaikka palkintojen maksuissa onkin hieman pitkähköt maksuajat.
Alkuun se pelailukin lähti vain 60Hz paneelilla ja nyt on jo parasta mitä vain markkinoilta löytyy.
Kaikki hyöty mikä saadaan niin se otetaan,kun on huippu pelaajat vastakkain niin siinä vaikuttaa kaikki laitteistoista lähtöisin.

Turnausten ylkopuolella pidetään sitten hauskaa ja ennen koronaa osallistuttiin pikku kaupunkienkin CS turnauksiin josta haettiin hupia 16-0 tuloksin ja paysafe kortteja oli paksu nippu ja samalla sai vkonloput lomailla eri paikkakuntiin tutustuen eli hupia hyötyä ja hyvää treeniä koko porukalle ja minä maksoin viulut.

Ihan kivaa varmaan ja nyt tulee iso mutta.
Mutta miksi täällä näiden rahasta pelaavien CS pelaajien pitää jauhaa siitä että kaikilla pitää sitten olla vastaavaa settiä kuin heillä tai he eivät voi teoriassakaan menestyä tai nauttia pelaamisesta ?
Jo lähtökohtasesti eiköhän kilpapelaaminen loppujen lopuksi kiinnosta kuin harvoja.
Joten miksi pitää esim uusille PC pelaajille alkaa höpöttämään että tarvitaan 144hz näyttöä ja tyyliin RTX 2080 ti ja vaikka 10900K prossuksi ?
Kun pitää ensin tajuta se fakta että markkinoilla on muitakin pelejä kuin joku rikkinäisellä moottorilla varustettu CS:GO.

Ja yleisesti pelejen pelaamiseen järkevillä eli yli 60fps lukemilla tarvita kummosta rautaa alle.
Kun ostaa vanhaa high end rautaa viimeiseltä 10 vuodelta niin oikein hienon pelikokemuksen saa todella pienellä summalla rahaa.
Tai jos uutta budjettilla haluaa niin uutta 4c/8t Zen2 Ryzenia alle ja siihen kaveriksi joku GTX 1660 tai vaikka RX 5600 XT.
 
Viimeksi muokattu:
No varmaan siksi, että kun allekirjoittanut ja moni muu on kokenut 100fps+ pelaamista adaptive syncillä ihan niissä hitaammissa yksinpeleissäkin, niin pelikokemus on niin kertakaikkisen paljon parempi kuin 60fps:llä. Siksihän niitä suositellaan. 60fps "riittää", mutta kokemus voi olla parempikin.
 
Ehkä tässä nyt on käynyt se kuuluisa aika kultaa muistot. :)

ADSL aikana pingi oli sellasta 60-80ms jopa enemmän suomeen.
VDSL2 aikana tippui alle 30ms

Mutta koska kyseessä oli paikallinen VDSL2 tarjoaja, niin ihan puhelin soitolla sain pingin tiputettu alle 10ms. Mitenkä?

Eli DSL tekniikoilla järestään kaikki operaattorit vetelee interleave korjaus päällä, joka nostaa reippaasti pingiä, eikä sitä profiilia suostuttu isoissa taloissa edes pyynnöstä vaihtamaan.

Koodi:
Ping statistics for 128.214.248.132:
    Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 17ms, Maximum = 40ms, Average = 27ms

Ei toi 4G nyt niin paha ole. 4G ongelmana on lähinnä se että on 4G mastoja joissa on kuitu ja on 4G mastoja joissa ei ole kuitua ja ne on peileillä linkitetty mastoon jossa on kuitu.
Toi esimerkki on vielä pöndeltä että jossain cityllä varmaan hiukan parempi.
Hmm.
Alkaa tämä keskustelu karkaamaan vähän väärille poluille.
Mutta tiedoksi: Radiolinkillä saavutetaan sigaalin kulkunopeudeksi 300 000 km/s, kun se valokuidussa on luokkaa 200 000km/s.
Toki useamman hypyn radiolinkki+ niiden tarvitsemat kytkimet sattavat hitusen lisää viivettä aiheuttaa. Mutta niin periaatteessa valokuituyhteyksillä ne kuitukytkimetkin aiheuttavat, jos tukiasemasignaali kiertää useamman kytkimen kautta tukiasemalta eteenpäin. Riippuu verkkotopologiasta.
Jotkut tarinat kertovat, että monet investointipankit ovat robotisoiduilla prossijärjestelmillään kiinni radiolinkkien yli kulkevilla datayhteyksillä varsinaisiin pörsseihin, kun se millisekunnin viipeen ero voi merkitä miljardeja ja miljardeja vuodessa.
Mutta vähän saivarteluksi tämä menee.
 
Fakta on aika kaukana tuon sivuston tuloksista. Ainoa mihin tuon sivuston lukemia voi edes joten kuten verrata on kahden täysin saman raudan välillä. Kaikkien muiden vertailujen tuloksilla on lähinnä hupiarvoa. Tuota sivustoa ei ole turhan takia bannattu redditistä ja monesta muusta paikasta.

Kerro näin amatöörille sitten, että mitkä faktat noissa rautojen vertailussa tuolla sivulla ovat väärässä ja miksi?

Myönnän etten läheskään jokaista GPU ja CPU vertailua mitä tuolla sivulla on youtubesta tarkistanut, mutta ne jotka tarkistin niin hyvin pitivät paikkaansa FPS eroissa. Jos tulokset olisivat vääristeltyjä niin aika moni youtube bencmarkkaaja olisi salaliitossa mukana.

Tuo linkki minkä ylhäällä joku julkaisi niin siinä mainittiin käsittääkseni ihan eri syyt reddit bannaukseen kuin "tulosten vääristely" vaan kyse oli käsittääkseni käytöksestä yms.

Artikkelissa mm. haukuttiin sivua sen takia, että se testasi pelejä, joissa yhden ytimen nopeus korostuu tuloksissa ja näissä peleissä Intel johti selvästi AMD:tä ja artikkelin mukaan sen takia se ei ole luotettava sivu. Logiikka mielestäni tuossa perusteella ei ollut kovin järkevä varsinkaan kun ne vertaillut pelit taas olivat hyvin suosittuja pelejä, ellei ihan kaikista suosituimpia. Onko se sivuston vika jos suosituimmat pelit on tehty niin, että niissä korostuu yhden ytimen nopeuden merkitys?

Toki jos olen nyt jotain isosti väärin ymmärtänyt amatöörinä niin saa korjata vapaasti.
 
Kerro näin amatöörille sitten, että mitkä faktat noissa rautojen vertailussa tuolla sivulla ovat väärässä ja miksi?

Myönnän etten läheskään jokaista GPU ja CPU vertailua mitä tuolla sivulla on youtubesta tarkistanut, mutta ne jotka tarkistin niin hyvin pitivät paikkaansa FPS eroissa. Jos tulokset olisivat vääristeltyjä niin aika moni youtube bencmarkkaaja olisi salaliitossa mukana.

Tuo linkki minkä ylhäällä joku julkaisi niin siinä mainittiin käsittääkseni ihan eri syyt reddit bannaukseen kuin "tulosten vääristely" vaan kyse oli käsittääkseni käytöksestä yms.

Artikkelissa mm. haukuttiin sivua sen takia, että se testasi pelejä, joissa yhden ytimen nopeus korostuu tuloksissa ja näissä peleissä Intel johti selvästi AMD:tä ja artikkelin mukaan sen takia se ei ole luotettava sivu. Logiikka mielestäni tuossa perusteella ei ollut kovin järkevä varsinkaan kun ne vertaillut pelit taas olivat hyvin suosittuja pelejä, ellei ihan kaikista suosituimpia. Onko se sivuston vika jos suosituimmat pelit on tehty niin, että niissä korostuu yhden ytimen nopeuden merkitys?

Toki jos olen nyt jotain isosti väärin ymmärtänyt amatöörinä niin saa korjata vapaasti.
Se mikä siellä on väärässä on algotritmit joilla noita tuloksia lasketaan ja vertaillaan. Ne ovat niin perseellään, että sivusto suosittelee välillä jotain Intelin halpaprosessoreja koska ne ovat pelikoneeseen sen mukaan parempia kuin Intelin oikeat huippupeliprosessorit. Samoin tuo sivusto viis veisaa coremäärästä ja itse asiassa sakottaa tuloksissa siitä, koska algoritmin laatijoiden mielestä prosessorissa saa olla vain X määrä coreja. Tuossa pari esimerkkiä. Kun sivusto perusteli tuota algoritmiaan, niin perustelut olivat niin uskomattomia, että internetti nauroi vedet silmissä ja sen jälkeen bannasi sivuston kaikilta tärkeimmiltä saiteilta.

Sivuston antamat tulokset eivät oikeasti vastaa todellisuutta miltään osin, joten vertailujen teko sen kautta on typerää. Ja sen antamat suositukset ovat suurimmalta osin täysin utopistisia.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Se mikä siellä on väärässä on algotritmit joilla noita tuloksia lasketaan ja vertaillaan. Ne ovat niin perseellään, että sivusto suosittelee välillä jotain Intelin halpaprosessoreja koska ne ovat pelikoneeseen sen mukaan parempia kuin Intelin oikeat huippupeliprosessorit. Samoin tuo sivusto viis veisaa coremäärästä ja itse asiassa sakottaa tuloksissa siitä, koska algoritmin laatijoiden mielestä prosessorissa saa olla vain X määrä coreja. Tuossa pari esimerkkiä. Kun sivusto perusteli tuota algoritmiaan, niin perustelut olivat niin uskomattomia, että internetti nauroi vedet silmissä ja sen jälkeen bannasi sivuston kaikilta tärkeimmiltä saiteilta.

Sivuston antamat tulokset eivät oikeasti vastaa todellisuutta miltään osin, joten vertailujen teko sen kautta on typerää. Ja sen antamat suositukset ovat suurimmalta osin täysin utopistisia.

Jos unohdetaan täysin nuo suositukset ja muut mitä siellä on tarjolla, niihin en ole perehtynyt eivätkä ne minua kiinnostakkaan, niin onko nuo FPS vertaillut nyt luotettavia kuitenkin tuolla?

Mitä muutamia youtubesta tarkistin niin aika hyvin pitivät paikkaansa, mutta ei ole kiinnostusta koko sivua käydä asian tiimoilta läpi tietenkään kaikkien tuotteiden osalta.
 
Jos unohdetaan täysin nuo suositukset ja muut mitä siellä on tarjolla, niihin en ole perehtynyt eivätkä ne minua kiinnostakkaan, niin onko nuo FPS vertaillut nyt luotettavia kuitenkin tuolla?

Mitä muutamia youtubesta tarkistin niin aika hyvin pitivät paikkaansa, mutta ei ole kiinnostusta koko sivua käydä asian tiimoilta läpi tietenkään kaikkien tuotteiden osalta.
Vastaus on edelleen sama kuin aiemmin eli älä luotä yhteenkään tulokseen tuolta sivustolta.
 
Ei. ADSLllä sai jo joskus 15 vuotta sitten hyvin vakaata n.- 18-20ms pingiä.

Viiveet oli jo tuolloin selvästi paremmat kuin nytjollain 4Gllä.

Ei kyllä täällä päässyt ADSL:llä mitenkään tuollaisiin lukemiin ja toi vaatii fastpath käyttöä. Ehkä myöhemmin on sitten isompienkin tahojen toimesta profiileissa interleave tiputettu pois kun on saatu riittävästi dataa linjolen laadusta, mutta ADSL:n alkuaikoina se oli kyllä aina päällä. Ja ainankin täällä linjat oli sen verran vaihtelevan laatuisia että hyvä että oli päällä. Mieluummin tasainen latenssi kuin jatkuvasti katoilevat udp paketit.

Tietty jonkin verran varmaan on vaikutusta myös päätelaitteiden kehityksellä, kun on saatu lisää tehoa purkkeihin niin tuon virheenkorjauksen prosessointikin on nopeutunut.

EDIT: Ah jooh tuli lukastua kokonaan toi linkki jonka itte laitoin niin ilmeisesti nykyään noissa purkkien ja DSLAMärien firmiksissä on ominaisuus joka osaa automaattisesti heittää fastpathille jos linja on tarpeeksi hyvä.
Tämmöistä ei ollut silloin kun itte vielä ADSL:n kanssa puuhastelin eikä vielä edes VDSL2 aikana. Tästä taitaa olla 5 tai 6 vuotta kun muutin ja jouduin luopumaan VDSL2:sta.

ADSL-väitteesi on ihan täyttä potaskaa. ADSL/ADSL2 pingituloksia voi lukea vaikka ihan techin ketjustakin:

Varmaan ymmärrät että tilanne NYT voi olla huomattavasti erilainen mitä se oli 20v sitten?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: VmH
Ei kyllä täällä päässyt ADSL:llä mitenkään tuollaisiin lukemiin ja toi vaatii fastpath käyttöä.

Täällä pääsi, eikä tarvinnut säätää yhtään mitään.

Sotket nyt todennäköisesti sitä, mikä on sen ADSLn viive ja mikä tuli mm. siitä liikenteestä siellä runkoverkossa sen ADSLn jälkeen kun olet oletettavasti pingannut jotain toisella puolella suomea olevaa palvelinta. (tai eri operaattorin verkossa olevaa palvelinta, että liikenne kuitenkin kiersi jostain kaukaa FICIXin kautta).

Jos sinä asuit jossain jonkassa tai sinulla oli huono operaattori, se ei ollut tekniikan vika.

Esim. jos liikennöi oulusta toiseen oulussa olevan palvelimeen, mutta liikenne kiertää FICIXin(espoo) kautta, siihen tulee edestakaiseen liikenteeseen pelkästään valonnopeudesta n. 12 ms viivettä kun tuo väli pitää mennä neljään kertaa.

Ja sitten kun operaattorilla ei ole tarpeeksi kaistaa runkoverkossa ja paketit joutuu odottelemaan lähettämistään, tai tulee törmäys ja ne joudutaan lähettämään uudestaan, niin viivettä tulee helposti aika paljon lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Joten miksi pitää esim uusille PC pelaajille alkaa höpöttämään että tarvitaan 144hz näyttöä ja tyyliin RTX 2080 ti ja vaikka 10900K prossuksi ?
Kun pitää ensin tajuta se fakta että markkinoilla on muitakin pelejä kuin joku rikkinäisellä moottorilla varustettu CS:GO.

Ja yleisesti pelejen pelaamiseen järkevillä eli yli 60fps lukemilla tarvita kummosta rautaa alle.
Kun ostaa vanhaa high end rautaa viimeiseltä 10 vuodelta niin oikein hienon pelikokemuksen saa todella pienellä summalla rahaa.
Tai jos uutta budjettilla haluaa niin uutta 4c/8t Zen2 Ryzenia alle ja siihen kaveriksi joku GTX 1660 tai vaikka RX 5600 XT.

1440p 144hz ja 1080ti alla ja näissä uudemissa peleissä tekee "tiukkaa", eli kyllä toi suositus on ihan kohtuullinen, ja varsinkin enemmän uudempiin peleihin kohti menessä tilanne tuskin maagisesti paranee, eli asetuksia joutuu entisestään tiputtamaan.

60hz on menneisyyttä, alkaa jo poistumaan keskiluokkasista puhelimistakin, vaikea suositella ostamaan 60hz näyttö, kun 3-5v päästä edustaa vähemmistöä pelaaja yhteisöissä...
 
vaikea suositella ostamaan 60hz näyttö, kun 3-5v päästä edustaa vähemmistöä pelaaja yhteisöissä...
Jos katsoo noita steamin tilastoja ja sitä että kuinka antiikkisella raudalla suurin osa pelailee, niin annan ennustuksellesi 0% todennäköisyyden olla oikeassa. Suomen mittakaavassa saattaa jopa pitää paikkansa tossa 5v kohdalla. Tosin pitää muistaa että suurin osa pelaajista ei pelaa FPS pelejä ja alustana on läppäri, niin ei ne pelaajat edes tiedä mikä on FPS saatika ymmärrä että korkeasta virkistystaajuudesta (tai edes että tietäisivät mistä on kyse) on mitään käytännön hyötyä.
 
Sotket nyt todennäköisesti sitä, mikä on sen ADSLn viive ja mikä tuli mm. siitä liikenteestä siellä runkoverkossa sen ADSLn jälkeen kun olet oletettavasti pingannut jotain toisella puolella suomea olevaa palvelinta. (tai eri operaattorin verkossa olevaa palvelinta, että liikenne kuitenkin kiersi jostain kaukaa FICIXin kautta).

En sotke yhtään mitään. Ei voi olettaa että kaikki palvelut on yhden hopin päässä siinä vieressä. Suomen sisälläkin tulee viiveitä ja edelleen se DSL tekniikan interleave moodi on ihan oikeasti olemassa ja se ihan oikeasti toi aika mojovasti latenssia lisää. Kuten kerroin niin kun siirryin pienemmän operaattorin asiakkaaksi VDSL2 myötä ja aspan kanssa kun sovittiin että en valita, niin suostuivat vaihtamaan fastpath profiilin liittymääni ja samantien katosi 10ms.

Sinä et tunnu ymmärtävän että interleaving on todellinen ja se lisää latenssia.

Tuolla puhutaan peräti 20-40ms viiveistä kun se on päällä.

Sitähän en osaa sanoa että onko suomessa ollut sitten alueellisia eroja että jossain sitä ei defaulttina ole laitettu päälle, vaan on laitettu päälle vasta jos linkki droppailee, mutta täällä se oli kyllä defaulttina päällä ja monella muullakin kaverilla eri puolilla suomea.

Jos sinä asuit jossain jonkassa tai sinulla oli huono operaattori, se ei ollut tekniikan vika.

Hohhoijaa. Tosiaankin unohtui että eihän kehä 3 ulkopuolella ole elämää. monessa paikkaa Suomessa ei kiinteissä linjoissa hirveästi ole valinnan varaa että mitä operaattoria käyttää. Kyllä täälläkin pystyi elisan ottamaan, oli sekin käytössä jonnii aikaa mutta se oli melkonen viritys. Taisi mennä kuopioon tai jyväskylään ensin soneran verkossa jossa sitten hypättiin elisan verkkoon.

Esim. jos liikennöi oulusta toiseen oulussa olevan palvelimeen, mutta liikenne kiertää FICIXin(espoo) kautta, siihen tulee edestakaiseen liikenteeseen pelkästään valonnopeudesta n. 12 ms viivettä kun tuo väli pitää mennä neljään kertaa.

Juu tiedän varsin hyvin tämänkin asian. Sattui meinaan niin että Sonera päätti jossain vaiheessa suuressa viisaudessaan jonkun päivityksen yhteydessä alkaa reitittää itärajalta liikenteen Rovaniemen kautta. Tuli esim. Turun alueelle liikennöidessä aika kivasti penaltia.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
En sotke yhtään mitään. Ei voi olettaa että kaikki palvelut on yhden hopin päässä siinä vieressä. Suomen sisälläkin tulee viiveitä ja edelleen se DSL tekniikan interleave moodi on ihan oikeasti olemassa ja se ihan oikeasti toi aika mojovasti latenssia lisää. Kuten kerroin niin kun siirryin pienemmän operaattorin asiakkaaksi VDSL2 myötä ja aspan kanssa kun sovittiin että en valita, niin suostuivat vaihtamaan fastpath profiilin liittymääni ja samantien katosi 10ms.

Sinä et tunnu ymmärtävän että interleaving on todellinen ja se lisää latenssia.

Tuolla puhutaan peräti 20-40ms viiveistä kun se on päällä.

Sitähän en osaa sanoa että onko suomessa ollut sitten alueellisia eroja että jossain sitä ei defaulttina ole laitettu päälle, vaan on laitettu päälle vasta jos linkki droppailee, mutta täällä se oli kyllä defaulttina päällä ja monella muullakin kaverilla eri puolilla suomea.



Hohhoijaa. Tosiaankin unohtui että eihän kehä 3 ulkopuolella ole elämää. monessa paikkaa Suomessa ei kiinteissä linjoissa hirveästi ole valinnan varaa että mitä operaattoria käyttää. Kyllä täälläkin pystyi elisan ottamaan, oli sekin käytössä jonnii aikaa mutta se oli melkonen viritys. Taisi mennä kuopioon tai jyväskylään ensin soneran verkossa jossa sitten hypättiin elisan verkkoon.



Juu tiedän varsin hyvin tämänkin asian. Sattui meinaan niin että Sonera päätti jossain vaiheessa suuressa viisaudessaan jonkun päivityksen yhteydessä alkaa reitittää itärajalta liikenteen Rovaniemen kautta. Tuli esim. Turun alueelle liikennöidessä aika kivasti penaltia.

Mulla oli ADSL alle 20ms viiveellä ja sitten ~30ms viiveellä. Jälkimmäinen oli vanha kerrostalo jossa vanhat paskat kuparit kadulta ja asuntoon.

Ei jälkimmäinen ollut ADSL vika sinänsä vaan paskan infran mihin sitä käytettiin.
 
En sotke yhtään mitään. Ei voi olettaa että kaikki palvelut on yhden hopin päässä siinä vieressä.

:facepalm:

Juuri tuo on sitä sotkemista.

... etkä voi olettaa niin myöskään millään muulla, uudemmalla (ja todellisuudessa viiveiltään hitaammalla) yhteystekniikalla kuin ADSLllä.

Sillä, millä tekniikalla se viimeiset pari kilometriä tulee ei ole mitään vaikutusta sen runkoverkon viiveisiin.

Itse ADSL on hyvin vähäviiveinen yhteystekniikka, ja se, että syytät ADSLää viiveistä jotka aiheutuu pääosin muusta kuin siitä AQDSLstä on todella typerää.


Sinä et tunnu ymmärtävän että interleaving on todellinen ja se lisää latenssia.

Tuolla puhutaan peräti 20-40ms viiveistä kun se on päällä.

Tuolla taulukossa mainitaan että 8-kertaisella interleavella viivelisä pelkästä interleavingista on 0.22ms 64-QAM -modulaatiolla ja 0.15ms 256-QAM-modulaatiolla

Suurimmalla 128-kertaisella interleavella luvut on sitten 4ms tai 2.8ms.
 
Viimeksi muokattu:
Ei jälkimmäinen ollut ADSL vika sinänsä vaan paskan infran mihin sitä käytettiin.

Juu en ole syyttänytkään että ADSL olisi jotenkin paska. Olen koittanut tässä kertoa että ei se ADSL välttämättä viiveiltään 4G:n verrattuna ole sen ruusuisempi ja tämä perustuu ihan vuosien kokemukseen ADSL, VDSL2 ja 4G:stä.
VDSL2 oli kyllä kova. Alta 10ms suomeen meni sillä.

... etkä voi olettaa niin myöskään millään muulla, uudemmalla (ja todellisuudessa viiveiltään hitaammalla) yhteystekniikalla kuin ADSLllä.

Se kokemus mitä ADSL:stä tuli hankittua, ei juurikaan poikkea siitä mikä nykyinen kokemus on 4G:stä. Nykyinen 4G jopa hitusen parempi average latencyn suhteen.

Sillä, millä tekniikalla se viimeiset pari kilometriä tulee ei ole mitään vaikutusta sen runkoverkon viiveisiin.

Ei olekkaan, enkä ole mitään sellaista edes väittänyt. Mutta sinä unohdat nyt sen että silloin kun ADSL tekniikkaa käytettiin, niin siitä on todella paljon aikaa ja tässä ajassa ne runkoverkotkin on kehittyny roimasti.
Sen lisäksi ADSL on myös korvattu ADSL2/+ jotka toi omat parannuksensa.

Itse ADSL on hyvin vähäviiveinen yhteystekniikka, ja se, että syytät ADSLää viiveistä jotka aiheutuu pääosin muusta kuin siitä AQDSLstä on todella typerää.

Se riippuu täysin siitä että onko interleaving päällä vai nöy. Jos on päällä, niin se on aika samaa tasoa 4G:n kanssa.
Kertoisitkos sitten mistä muusta ne viiveet johtuvat? :)
Koko ADSL interleave hommasta sain kuulla aikoinaan pelikaverilta joka sai reilut 20ms veke pingistä kun siltä otettiin kyseinen ominaisuus pois päältä.
Se oli silloin syy miksi itsekin asiasta kiinnostuin ja sonera sitä ei suostunut poistamaan.

Ja kuten jo aiemmin totesin niin voi olla että MYÖHEMMIN hommaan on tullut automatiikkaa ja tuossa linkissä jonka laitoin se myös vahvistetaan että näin on. Omas kokemus kun on puhtaasti ADSL:stä 2000 luvun alusta.

Tuolla taulukossa mainitaan että 8-kertaisella interleavella viivelisä pelkästä interleavingista on 0.22ms 64-QAM -modulaatiolla ja 0.15ms 256-QAM-modulaatiolla

Suurimmalla 128-kertaisella interleavella luvut on sitten 4ms tai 2.8ms.

Niin ja siellä taulukossa on myös se suurempi lukema heti vieressä. Käyppä tutkimassa sitä uudestaan niin ehkä ymmärrät sitten.
Kun sitä syvyyttä lisätään niin aletaan kerätä paketteja köntsään ja sitten se koko köntsä lähetetään kerralla ja siitä tulee se isompi viive.

Aika merkillisesti alkaa kuulostaa samankaltaiselta kuin 4G joka siis siirtelee purskeina.

Miksi muuten kehtaat inttää asiasta josta sinulla ei tunnu olevan mitään omakohtaista kokemusta?

Näitä interlieving vs. fastpath 20ms latenssi droppi juttuja kun on netti pullollaan.

Tuossa taas kerrotaankin kivasti tuo toiminta ja samalla siintä käy hyvin ilmi se että aina se fastpath ei ole oikotie onneen jos on kusinen linja.

Mutta eiköhän tämä offtopic ole nyt taputeltu.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Mutta minkäs takia porukka ei pelaa ps2 hiirillä ja näppiksillä vaan USB paskoilla jossa on helkutusti ennemmän input lagia, jos kerran se on niin hemmetin tärkeä asia ?

Olisko sulla jotain lähdettä mittauksiin tms? En purematta niele, että 200hz PS/2 olisi vähemmän viivettä kuin 1000hz USB.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Mutta minkäs takia porukka ei pelaa ps2 hiirillä ja näppiksillä vaan USB paskoilla jossa on helkutusti ennemmän input lagia, jos kerran se on niin hemmetin tärkeä asia ?
ps2 portit nimittäin keskustelevat suoraan prossun kanssa viiveettä, toisin kuin USB:t eivät.
Olisko sulla jotain lähdettä mittauksiin tms? En purematta niele, että 200hz PS/2 olisi vähemmän viivettä kuin 1000hz USB.
Ei noilla ole juuri mitään merkitystä ainakaan näppiksissä. Polling ratellakaan ei ole käytännössä mitään väliä.

Enemmän merkitystä on näppiksen ohjaimen debounce toteutuksella ym. Olis kyllä mielenkiintoinen projekti tehdä optimoitu PS2 näppisohjain ja katsoa että mikä olisi lopputulos.

Hiirissä sensorit on parantunu huomattavasti PS2 ajoista, niin en sen takia moista voisi kenellekkään suositella. Viimeinen hyvä PS2 yhteensopiva hiiri taisi olla intellimouse 400 tjsp.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Olisko sulla jotain lähdettä mittauksiin tms? En purematta niele, että 200hz PS/2 olisi vähemmän viivettä kuin 1000hz USB.

Näemmä mulla oli muistissa "pikkasen" vanhaa tietoa:



Mutta pakko tässä samalla raportoida eli tulipa taas peli rintamalla törmättyä erikoiseen asiaan prossujen kohdalla.
Nimittäin Detroit: Become Humanin minimit ovat 3770K ja kyseinen peli ei sitten LGA1156 kantaisella 4c/8t Xeon X3440:lla toiminut. Joten oletin että AVX peli varmaan kaipaa.
Mutta nyt tupla ydin Core i3-530:lla missä ei ole AVX:ää tai mitään muutakaan extraa tuohon Xeoniin nähden Detroit: Become Human toimii sillä.
Eli vaikuttais että pelissä on whitelisti prossuille jolla se toimii ja Xeonit ovat näköjään sitten blokattu jostain kumman syystä.
Ja onkin kiva nähdä myöhemmin mitkä kaikki Xeonit ovat blokattuja, mutta kummallista toimintaa kuitenkin tämmöinen.

I3-530:n on kuten kaikki varmaan ehkä muistaa 2c/4t Clarkdale prossuja eli se surullisen kuuluisa jossa Intel siirsi muistiohjaimen CPU sirulta iGPU sirulle joka tuhosi sen suorituskyvyn.
Mutta tuossa tänään tullut testailtua i3-530:sta, niin pitää sanoa että ID:n pojat ja tytöt ovat tehneet Doom Eternalin kohdalla mahtavaa optimointi työtä.
Kuten tästä näette Doom oikeasti pyörii helkutin hyvin tuolla nuhapumppu Core i3:lla:



Odotin myös että MechWarrior 5 suorastaan tuhoaa tuon 530:n... ja no tuhos mutta ei niin pahasti kuin voisi kuvitella.
Peli rullasi tuolla nimittäin maksimi graffa asetuksilla 1080p "konsolimaisesti" siellä 30fps tuntumassa, kun odotukset oli että ollaan siellä 5-10fps:ssä jos sitäkään.



Kunnon testivideo tuosta tulossa loppuviikosta jossa mukana myös esim. CoD: Warzone ja Mordhau.
 
Juu en ole syyttänytkään että ADSL olisi jotenkin paska. Olen koittanut tässä kertoa että ei se ADSL välttämättä viiveiltään 4G:n verrattuna ole sen ruusuisempi'

:facepalm:

Juuri sitä nimenomaan et ole perustellut. Vaan olet laskenut siihen ADSLn viiveisiin mukaan vaikka mitä muita kuin sen ADSN viiveitä jotka sitten melko reippaasti ignoraat niiden muiden tekniikoiden kanssa.

ja tämä perustuu ihan vuosien kokemukseen ADSL, VDSL2 ja 4G:stä.
VDSL2 oli kyllä kova. Alta 10ms suomeen meni sillä.

... tasan siinä paikassa missä milloinkin olet sattunut asumaan, tasan niillä operaattoreilla joita olet sattunut käytätmään, mitaten viiveitä ihan muualle kuin vain sen ADSL-linjasi yli.

Kun halutaan mitata sen linkin aiheuttamaa viivettä, niin pingataan sitä operaattorin lähintä linkin toisella puolella olevaa reititintä, ei jotain toisella puolella suomea olevaa palvelinta.

Se kokemus mitä ADSL:stä tuli hankittua, ei juurikaan poikkea siitä mikä nykyinen kokemus on 4G:stä. Nykyinen 4G jopa hitusen parempi average latencyn suhteen.

... ei ainakaan sen 4G-tekniikan ansiosta. Vaan niiden muiden verkkoinfrastruktuurimuutosten takia.

Ei olekkaan, enkä ole mitään sellaista edes väittänyt. Mutta sinä unohdat nyt sen että silloin kun ADSL tekniikkaa käytettiin, niin siitä on todella paljon aikaa ja tässä ajassa ne runkoverkotkin on kehittyny roimasti.
Sen lisäksi ADSL on myös korvattu ADSL2/+ jotka toi omat parannuksensa.

Hieno esimerkki siiitä että nimenomaan itse ignoraat pointin ja sitten syytät vastapuolta saman pointin ignoraamisesta :facepalm:

Se, että sinä olet ennen asunut jossain jonkassa jossa on huono runkoverkko ei ole ADSLn vika. Se on ainoastaan sen sinun jonkassa olevan runkoverkkosi, asuinpaikaksi ja operattorisi vika.

Minulla kaikki toimi ADSLllä nopeasti jo >15 vuotta sitten, vaikka runkoverkkoa on ehkä sen jälkeen parannettu.

Se riippuu täysin siitä että onko interleaving päällä vai nöy. Jos on päällä, niin se on aika samaa tasoa 4G:n kanssa.

... vain jos verrataan siten että se ADSL on jossain monen kilometrin linjan päässä jonkassa ja 4G:ssä ollaan 200m päässä tukiasemasta.


Ja olet vain puhunut "interleaving päällä" kun sen interleaving todellinen viive riipppuu paljon siitä, millaiset asetukset siinä interleavingissa on ja mitä muuta kuin se interleaving on päällä. Pelkkä interleaving nostaa maksimissaan vain sen 4ms sitä viivettä. Lisäsiive sitten tulee virheenkorjauksista yms.


Ja siinä 4Gssä muuten on aina melkoisen järeä virheenkorjaus joka toimii paljon suuremmilla paketeilla (koko paketti pitää tulla ennen kuin sitä voidaan alkaa laskemaan) ja sinä käytettävät virheenkorjausalgoritmit on paljon hitaampia laskea.

Kertoisitkos sitten mistä muusta ne viiveet johtuvat? :)

Jos olisit viitsinyt edes itse lukea postaamasi linkin, se olisi sinulle selvinnyt: mm. virheenkorjauksesta.

Niin ja siellä taulukossa on myös se suurempi lukema heti vieressä. Käyppä tutkimassa sitä uudestaan niin ehkä ymmärrät sitten.
Kun sitä syvyyttä lisätään niin aletaan kerätä paketteja köntsään ja sitten se koko köntsä lähetetään kerralla ja siitä tulee se isompi viive.

EI. Vaan siitä tuleva viive on se ensimmäinen luku.

Se toinen luku on (mahdollisesta) virheenkorjauksesta tuleva viive.

ja esim. 8x- interleavingilla se on vain 4ms-6ms. RIippuu siis täysin sen interleavingin asetuksista, paljonko sen lisäviive on.

Aika merkillisesti alkaa kuulostaa samankaltaiselta kuin 4G joka siis siirtelee purskeina.

"samankaltaiselta". Kaikki kuulostaa "samankaltaiselta" kun katsoo tarpeeksi kaukaa ja ignoraten kaikki merkityksellsiet yksityiskohdat.

Kumpiko meistä on töissä firmassa, joka kehittää niitä 4G-tukiasemia?

Miksi muuten kehtaat inttää asiasta josta sinulla ei tunnu olevan mitään omakohtaista kokemusta?

:facepalm:

MInulla on yli 18 vuoden kokemus ADSL-liittymän käytöstä pääasiallisena nettiyhteytenä asunnossani + vielä näiden aikana > 5 vuoden kokemus sen käyttämisestä samaan aikaan toisena liittymänä nettiyhteytenä mökillä.

Jos tämä on mielestäsi "ei kokemusta" niin kuinka monta kymmentä vuotta olisi pitänyt käyttää että se sinulle riittäisi "kokemukseksi" ?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä PS2 vs USB-latenssit ja ADSL/VDSL pingit tekevät AMD vs. Intel threadissa?

Kun pitää olla pelissä miljoona fps:ää että input lagit ovat pienet että pärjää. Ja kommentoin että nettiliittymän viiveet siihen vaikuttavat paljon enemmän kuin joku korkea fps:t.
Ja vanhasta muististani myös vedin input lagi juttuun mukaan vanhan kunnon väittelyn aiheen eli ps2 vs usb hiirien vaikutus input lagiin.
 
Kun pitää olla pelissä miljoona fps:ää että input lagit ovat pienet että pärjää. Ja kommentoin että nettiliittymän viiveet siihen vaikuttavat paljon enemmän kuin joku korkea fps:t.
Ja vanhasta muististani myös vedin input lagi juttuun mukaan vanhan kunnon väittelyn aiheen eli ps2 vs usb hiirien vaikutus input lagiin.
Aika kova meno ketjussa.
 
Tehdäänkö ammattipelaajille dopingtestejä?
Nämä input lag -vaatimukset menevät jo niin mahdottomiksi, että kohta ei pärjää jos ei usb-adapterin kautta saa piriä suoraan suoneen...
:sholiday:

Ei tehdä, ainakaan nettikisoissa, paikanpäällä pelattavissa en tiedä. Ei vaan taida olla ykskään liiga Wadan alainen. Ja ongelmahan nuo piristeet on esportissa
 
Jos palataan aiheeseen, niin mitenkäs PCIE 4.0 ja Nvidian uudet 3000-sarjan näytönohjaimet. Saadaanko PCIE 4.0 väylällä etua 3.0:n? Ja kummalla ekosysteemillä nämä uudet näytönohjaimet kannattaa testata?

Aihetta sivuten HUB julkaisi juuri videon, jossa tuota aihetta käydään hieman läpi.

 
Jos palataan aiheeseen, niin mitenkäs PCIE 4.0 ja Nvidian uudet 3000-sarjan näytönohjaimet. Saadaanko PCIE 4.0 väylällä etua 3.0:n? Ja kummalla ekosysteemillä nämä uudet näytönohjaimet kannattaa testata?

Tuskin on mitään väliä että kumpi on.



Siinä hyvää settiä, ja ainoastaan PCI-e 1.0 x16 alkaa sakata selvästi RX5700XT:n kanssa.

EDIT: Mutta tilannettahan voi toki muuttaa se että peleissä voi jonkinlainen vallankumous tapahtua uusien konsolien myötä ja rojun streamaus SSD:ltä voi vaikka olla sellainen että selviä eroja alkaa tulla.
 
Tuskin on mitään väliä että kumpi on.



Siinä hyvää settiä, ja ainoastaan PCI-e 1.0 x16 alkaa sakata selvästi RX5700XT:n kanssa.

EDIT: Mutta tilannettahan voi toki muuttaa se että peleissä voi jonkinlainen vallankumous tapahtua uusien konsolien myötä ja rojun streamaus SSD:ltä voi vaikka olla sellainen että selviä eroja alkaa tulla.


Villi arvaus perustuen TPU:n aikaisempaan toimintaan on että tulevat toivottavasti jälleen ajamaan suht kattavat testit PCIe:n vaikutuksesta, jossa käytössä on mikä-ikinä-on-nopein-nyt-julkaistava-kortti. Oheisessa linkissä 2080 Ti:llä ajetut vastaavat testit referenssiksi. Veikkaisin itse, ettei 3.0 16x / 4.0 8x vielä pahemmin kurista uusia kortteja, mutta siitä alaspäin mentäessä tilanne heikkenee selvästi.

 
Veikkaisin itse, ettei 3.0 16x / 4.0 8x vielä pahemmin kurista uusia kortteja, mutta siitä alaspäin mentäessä tilanne heikkenee selvästi.

Juu näin veikkaan itsekin että 3.0 x16 piisaa vielä ihan mennen tullen palatessa. Se minkä hyödyn PCI-e 4.0:sta saapi, on se että tosiaan näytönohjaimelle tulee todennäköisesti piisaamaan PCI-e 4.0 x8 jolloin voi huoletta mättää jotain muuta rojua sen toiset 8x.
 
Jos palataan aiheeseen, niin mitenkäs PCIE 4.0 ja Nvidian uudet 3000-sarjan näytönohjaimet. Saadaanko PCIE 4.0 väylällä etua 3.0:n? Ja kummalla ekosysteemillä nämä uudet näytönohjaimet kannattaa testata?

Aihetta sivuten HUB julkaisi juuri videon, jossa tuota aihetta käydään hieman läpi.



Kyllähän tuo AMD saa ihan kivasti kaulaa Inteliin nähden 4K -taulukossa. Syynä taitanee olla juurikin PCIE 4.0.

suora timestamppi tuohon 4K vertailuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 745
Viestejä
4 510 758
Jäsenet
74 486
Uusin jäsen
Kirjailija
Back
Ylös Bottom