Video: Rakensimme edullisen pelitietokoneen

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 273
Hieno video kaikinpuolin ja opastuksena aloitteleville tee-se-itse- kasaajille.
Tiedä sitten onko makuasia kasaako emon kotelon sisään vai pöydällä erikseen, mutta
ainakin prossun jäähdytyksen asennuksessa itse suosin pöydällä asennusta.
Itsellä on nykyään tapana kasata kotelon sisällä. Juontaa ehkä siitä, että jo vuosia on tullut vaihdettua coolereita testikokoonpanoon, josta ei jaksa jokaista cooleria vaihtaessa irrottaa emoa.
3000mhz muistien laittaminen noihin epäsuotuisiin slotteihin saattaa olla se syy miksi 1700x oli ”rikki” ?
Ei ollut tuo syynä. Tässä on tullut sen verran pitkään koneita kasailtua, ettei sentään tuollaisen asian takia lähdetä prosessoria toteamaan vialliseksi :) Vikaa diagnosoidessa kaikki kokoonpanon komponentit vaihdettiin yksi kerrallaan - myös muistit - ja niitä testattiin yksin ja kaksin kaikissa slottiyhdistelmissä. Prosessori ei toimi myöskään toimistolta löytyvällä X370-emolla.
@Juha Kokkonen oli hyvä video ja mielestäni osat myös valittu tasapainoisesti, eli kaikinpuolin tasapainoinen suoritus. :)

Yksi asia pisti tosin silmään. Muistit. Tarkemmin niiden sijainti, kun eikös se ole aina lähtökohtana että uloimpiin slotteihin muistit?
Kattoin tuon emon manuskasta ja kyllä sekin suosittelee jotta A2 ja B2 kun on 2 kampaa. Mutta jos toimii noinkin niin homma ok. ;)
Kiitos :tup: Tuon emon manuskassa suositeltiin laittamaan ensimmäinen kampapari toiseen ja neljänteen paikkaan vasemmalta katsoen, eli olisikos juurikin ollut A2 ja B2 kuten sanoit. Jos videolla kammat ei ole niin, niin lopullisessa asennuksessa ne jokatapauksessa olivat.
A2 on keskellä :)

Tietenkin noi on videossa A1 ja B1, mutta on kuitenkin ihan kivasti. Myös puuttui ne muistien kellotukset videosta, niin emme voi tietää, millä taajuudella ne suostui toimimaan.. En usko ihan 3000MHz saavutetun, mutta voin olla väärässäkin..

edit: kuva manuaalista:


Minulla on kyllä B350M Pro4:lla pelkästään positiivisia kokemuksia muisteista. En kyllä helpolla usko, ettei kone boottaa B450:lla muistiongelmien takia..
Monestakin asiasta oli valitettavasti karsittava, ettei videon pituus lähtenyt ihan lapasesta. Tuo kellotusasia oli yksi niistä. Kyllä ne muistit tuntuivat pyörivän ihan nätisti suoraan muisteihin koodatuilla asetuksilla, eli 3000 MHz "kelloilla".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
519
@Perhana budjettikoneeksi tuo Kokkosen esittelemä on erittäin hyvä myös näytöhohjaimen valinnassa FHD resolle mihin kone kasattiin. Tässä tapauksessa asetukset tapissa >60fps, joka on monelle varsin riittävä pelaamiseen.

Pitää ymmärtää, että osalla kuten opiskelijat, työttömät ja pienipalkkaisilla ei ole muita vaihtoehtoja kuin ostaa mahdollisimman halvalla komponentit. Muussa tapauksessa ei ole mitään konetta tai joku 6v vanha kone, johon päivitetyn ero on valtava.

Ei kannata liittää samaan lauseeseen käytettyä takuutonta gtx970 korttia vs takuullinen rx570. Sillä voi olla iso merkitys nimenomaan sellaiselle kenellä ei ole varaa ostaa uutta tilalle mikäli se hajoaa. Eli takuu hoitaa sitten tuon osuuden uudessa komponentissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Itse ostin jonkun käytetyn näytönohjaimen joskus ja siinähän oli jo toinen tuuletin valmiiksi hajalla. Tuulettimet on kumminkin kuluvia osia? Kannattaa siis paljon ennemmin ostaa aivan uusi näyttis ja mielellään tarjouksesta. Se että ostaako AMD:n vai Nvidian, niin saa päättää aivan itse. :) Itse oon yleensä suosinut AMD:n osia, koska ovat vähän halvempia ja prossuista nuo Ryzenitkin on nykyisin huippunopeita ja halpoja.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 531
Itse ostin jonkun käytetyn näytönohjaimen joskus ja siinähän oli jo toinen tuuletin valmiiksi hajalla. Tuulettimet on kumminkin kuluvia osia? Kannattaa siis paljon ennemmin ostaa aivan uusi näyttis ja mielellään tarjouksesta. Se että ostaako AMD:n vai Nvidian, niin saa päättää aivan itse. :) Itse oon yleensä suosinut AMD:n osia, koska ovat vähän halvempia ja prossuista nuo Ryzenitkin on nykyisin huippunopeita ja halpoja.
Suunnitteilla on video mahdollisimman halpa ja hyvä kokoonpano käytetyistä osista
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Suunnitteilla on video mahdollisimman halpa ja hyvä kokoonpano käytetyistä osista
Kiva kuulla. :) Oma kone on koottu käytetyistä osista. Tosin olen nyt lähiajat käyttänyt vain puhelinta tai kannettavaa, mutta kyllä se tietokone tulee käyttöön varmaan joskus, niin saa pelata.

Yksi käytetty 1 TB kiintolevy hajosi, eli myös tuon kiintolevyn olisikin kannattanut ostaa uutena ja olisi toiminut sitten pitempään. Tosin tuo kiintolevy oli ostettu jo tosi kauan sitten, mutta silti.

Osat oli ostettu silloisesta murosta ja nyt myöhemmin tietysti io-tech:istä.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
115
Suunnitteilla on video mahdollisimman halpa ja hyvä kokoonpano käytetyistä osista
Jos rahakirstu antaa peräksi, käyttäkää samaa ~700€ budjettia jolloin nähdään miten paljon tehokkaamman koneen saatte aikaiseksi kiertotaloustuotteilla, mutta samalla hinnalla.

Vaihtoehtoisesti asettakaa tavoitesuorituskyvyksi tämän nyt kasattu kone, ja testatkaa miten halvalla, ja miten nopeasti tämä onnistuu. Älkää siis yhden päivän aikana tehkö kauppoja, vaan käyttäkää vaikka 4 viikkoa osien kyttäämiseen, kuten monesti oikeassa elämässäkin tapahtuu...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Vinkit poistamiseen tervetulleita, itseltä ei ainakaan työkalupakista nykyisellään moisia löydy. Toimiston ilmanvaihtohan siis on kyseessä ja hieman yllätti että se tuli lavalier-nappimikistä noin läpi.

Ja taustoituksena tosiaan meikäläisen ensimmäinen video kyseessä, joten kaikki kuvaamisesta ja editoinnista lähtien aloitettu lähestulkoon nollasta tässä muodossaan, joten work in progress :D
En tiedä mitä editointiohjelmia käytät, mutta ilmaisella Audacityllä saa taustakohinat poistettua valitsemalla ääniraidalta ensin hiljaisen kohdan ja luomalla siitä "ääniprofiilin", jota ohjelma sitten käyttää poistamaan taustakohinat myös muistakin osista. Tämä tietenkin vaatii sitä, että erotat video- ja ääniraidat ensin toisistaan jos et jo alun alkaen nauhoita ääniraitaa erikseen. Ohjeet löytyy tältä sivulta kohdasta "removing noise after you have recorded".
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Huomautus - pidetään keskustelu asiallisena
Turhaa pyristellä, hidas on gpu siellä ja pitäisikö vielä runokin tehdä että ymmärtäisitte vaikka onkin halpiskokoonpanosta kysymys.
Onko hiekkaa vaginassa vai haistanko jonkinsortin elitismiä? Mielestäni ei voi puhua hitaasta GPU:sta, jos sillä pystyy pelaamaan nykypelejä 1080p-resoluutiolla. Tietysti jos tarkoituksena on virtuaalipippelin kasvattaminen FPS-lukujen myötä, niin sitten on eri asia. Pelaamiseen tuo kuitenkin riittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
Oli sen verran samanlainen paketti kuin oman koneen päivitys viime joulukuussa, että piti katsella vähän mitä itse maksoin viime vuonna:
Koodi:
Emolevy (MSI X470 GAMING PLUS) 119 €
Tallennus (Samsung 970 EVO 500 Gb M.2) 99,90 €
Näytönohjain (Gigabyte RX 570 8 Gb) 179 €
Muistit (G.Skill RipjawsV DDR4 3200 MHz) 129,90 €
Prosessori (AMD Ryzen 5 2600) 174,90 €
------------------------
Yhteensä 702,70 €
Virtalähde (josta sitten hajosi tuuletin ja sain paremman virtalähteen takuusta tilalle) ja kotelo oli omasta takaa.

Näin omaan silmään tuo Juhan kasaama budjettikone oli järkevä. Kun tuollahan väsää kaikkea muutakin kuin vain pelaamista, streamausta ja videoeditointia noin esimerkiksi. Varsinkin noissa streamaus touhuissa se 8 ydin prosessori luulisi antavan parempaa laatua/enemmän FPS.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 492
Suunnitteilla on video mahdollisimman halpa ja hyvä kokoonpano käytetyistä osista
Tuossa sitten järki käteen, esim. puuttuvien palasten metsästäminen Aliexpressistä. Mikäänhän ei voita Westmere-EP:tä hinta/tehosuhteessa.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
593
Tuosa pohdiskelin myös vähän koneen päivittelyä, ketjun innoittamana ja yksi kaveri jo ehtikin pyytämään että päivittelisin hänen koneensa, joten tilanne on sikäli vieläkin akuutimpi.

Jimmsillä näyttäisi olevan oikein muikeita paketteja tarjolla päivitystä varten, esimerkiksi
Asus TUF B360-PLUS GAMING + Intel Core i5-9400F + 16GB DDR4 + 512GB M.2 NVMe SSD (Bundle!) mukavahkoon 420e hintaan.
TUF B450-PRO GAMING + Ryzen 5 2600 + 16GB DDR4 + 480GB SSD (Bundle!) olisi sitten se AMD-vaihtoehto, hinta 425e.
Tässä nyt lähinnä mietin, että onko tuohon päälle fiksua lyödä RTX 2060 vai GTX 1660 TI, eritoten kun kaveri ei juuri pelaile FullHD:ta kummemmilla resoilla eikä ole ajatellutkaan päivittää näyttöänsä? Hintaeroa kuitenkin vain n. 60e, jos ostaa KFA2-näyttiksen.

EDIT: ja taisi mennä offtopiciksi. Jos joku ystävällisesti siirtää viestin relevantille osiolle...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
553
Ansiokas video! Hyvä meininki ja ensimmäiseksi videoksi luontevaa tekemistä.

Kokoonpano oli osuvasti valittu, myös vaihtoehtoisten komponenttien kertomisesta plussaa. Itselle uppoaisi vaikka tuplamittainen versio lisätiedoilla ihan ongelmitta, sen verran mukavaa katseltavaa oli.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
30
Itseäni lainaten Yuutuubin puolelta: Hieno video! Itse jo muutaman koneen kasanneena ei tässä ollut juuri mitään itselle uutta mutta aina on mukava katsella selvällä asiantuntemuksella tehtyä videota. Ainoa mitä olisin itse tehnyt toisin olisi ollut irroittaa kotelon ikkunan suojakalvo viimeisenä koneen kasaamisen jälkeen :happy: Makea fiilis!
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
115
@Juha Kokkonen Teikäläisellä (ja kollegoillasi) on tapana kirjoittaa artikkelit aina pitkän kaavan mukaan, eli informaatiota on todella paljon ja asiat on kerrottu hyvinkin monisanaisesti. Oliko miten tuskallinen rupeama editoida näin kompaktiin videoon näinkin paljon asiaa?

Olen kyllä tyytyväinen että 1.4. julkaistu valeuutinen ei ollutkaan täyttä valetta, vaan Youtubea aletaan ottamaan laajemmallakin rintamalla haltuun!
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
460
Taustakohinoiden & -huminoiden täydellinen poisto voi mennä hankalaksi, koska kysessä ei ole mikki, joka pysyy koko ajan 100% samassa / kiinteässä paikassa. Esimerkkinä käy se, kun siirrytään pöydän toiselle puolelle - ja varsinkin ilmastoinnin "sointi", muuttuu selkeästi. Yksinkertaisesti koska etäisyys & kulma siihen ovat muuttuneet. Siksi:

Ekvalisointi. Ilmastoinnissa tuntuu "soivan" kuuluvimmin & ärsyttävimmin f#. Eli niin kapeakaistaista EQ vaimennusta, kuin saa 46,25 / 92,50 / 185 / 370 / 740 Hz, koska kerrasnaistaajuudet.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
409
Teiltähän löytyy " toimistolta" nuo X 470 artikkelin emot joissa on tuo vikaled-paneeli
Kokeiltiinko tuota kipeää prossua noilla ja antoiko ne samaa vikacoodia

Mikä tuo X370 emo jolla tauti löytyi oli ?
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
77
Itse katselin, että aika rohkeasti noita staattiselle sähkölle herkkiä komponentteja pyöritettiin käsissä ilman ESD-suojausta eli voiko nuo prossut hajota ihan tuossa vaiheessa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 492
Itse katselin, että aika rohkeasti noita staattiselle sähkölle herkkiä komponentteja pyöritettiin käsissä ilman ESD-suojausta eli voiko nuo prossut hajota ihan tuossa vaiheessa.
Teoriassa kyllä, käytännössä eivät. Nykypäivän kuluttajakomponentteja on lähes mahdotonta rikkoa asennusvaiheessa, ellei mene herkästi tuettuja pinnejä yms. taivuttelemaan.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 273
@Juha Kokkonen Teikäläisellä (ja kollegoillasi) on tapana kirjoittaa artikkelit aina pitkän kaavan mukaan, eli informaatiota on todella paljon ja asiat on kerrottu hyvinkin monisanaisesti. Oliko miten tuskallinen rupeama editoida näin kompaktiin videoon näinkin paljon asiaa?

Olen kyllä tyytyväinen että 1.4. julkaistu valeuutinen ei ollutkaan täyttä valetta, vaan Youtubea aletaan ottamaan laajemmallakin rintamalla haltuun!
Kiitos palautteesta :tup: Ennemminkin tuskallista oli se, kun olisi halunnut sanoa ja kertoa paljon enemmän asioita, mutta se oli käytännössä mahdotonta ilman että video olisi venynyt 45 minuuttiseksi ja ajankäyttö täysin järjettömästi. Nyt itsestä tuntui, että pääsi kertomaan lähinnä pintaraapaisun kokonaisuudesta. Tämänkin tekemiseen meni aikaa varmaan 1,5 työviikkoa, joskin tarkkaa aikaa on hankala arvioida, koska seassa oli myös paljon opettelua (videokuvaus, edintointi, yms) sekä testailua.

YouTubea pyritään tekemään tulevaisuudessa meidän molempien toimesta, mutta todennäköisesti Sampsalta nähdään edelleen enemmän sisältöä, koska hänellä on Porin toimistolla Niko avustamassa ja tehostamassa tekemistä. Tubessa koitetaan edelleen tehdä sisältöä vähän eri kulmalla kuin täällä sivustolla - sekaan myös näitä asiavideoita, mutta myös sitä viihteellisempää sisältöä on pakko olla jos haluaa menestyä kyseisellä alustalla.
Taustakohinoiden & -huminoiden täydellinen poisto voi mennä hankalaksi, koska kysessä ei ole mikki, joka pysyy koko ajan 100% samassa / kiinteässä paikassa. Esimerkkinä käy se, kun siirrytään pöydän toiselle puolelle - ja varsinkin ilmastoinnin "sointi", muuttuu selkeästi. Yksinkertaisesti koska etäisyys & kulma siihen ovat muuttuneet. Siksi:

Ekvalisointi. Ilmastoinnissa tuntuu "soivan" kuuluvimmin & ärsyttävimmin f#. Eli niin kapeakaistaista EQ vaimennusta, kuin saa 46,25 / 92,50 / 185 / 370 / 740 Hz, koska kerrasnaistaajuudet.
Kiitos vinkeistä. Kuulostaa äkkiseltään aika haastavalta - pitää vähän tutkia asiaa. Tuo aiemmin mainittu Audacityn käyttö kuulostaa myös työläältä, kun videoklippejä on kuitenkin kymmeniä ja kaikista pitäisi käsitellä äänet erikseen. Tuossa videolla ei mikrofonin paikka muuttunut juurikaan puheosuuksien aikana. Voiceoverissa oli käytetty erillistä mikkiä tietokoneen ääressä.
Teiltähän löytyy " toimistolta" nuo X 470 artikkelin emot joissa on tuo vikaled-paneeli
Kokeiltiinko tuota kipeää prossua noilla ja antoiko ne samaa vikacoodia

Mikä tuo X370 emo jolla tauti löytyi oli ?
Prosessoria testattiin sekä videon ASRock B450M Pro4:llä että Asus Prime X370-Pro:lla, eikä kummallakaan toiminut (vastaavasti 1700 toimi molemmilla ongelmitta). X470-artikkelin emoja ei ole täällä Tampereen toimistolla ja en ole varma löytyykö enää Poristakaan (Stilt teki artikkelin).
Itse katselin, että aika rohkeasti noita staattiselle sähkölle herkkiä komponentteja pyöritettiin käsissä ilman ESD-suojausta eli voiko nuo prossut hajota ihan tuossa vaiheessa.
Kuten tuossa ylläkin mainittiin, uskallan melkeinpä väittää, että nämä nykykomponentit eivät hajoa kovinkaan helposti staattisestä sähköstä, jos ei mene aivan täysin hölmöilemään.

Olen rakentanut koneita parisenkymmentä vuotta, joista yli 10 vuotta työn puolesta, enkä ole koskaan käyttänyt ESD-ranneketta. Sen sijaan pyrin kyllä pitämään asiasta huolen maadottamalla itseni muilla tavoin tasaisin välein, eikä vuosien varrella muistu kyllä tapausta jossa komponentit olisivat staattisen sähkön takia hajonneet. En toki ohjeista tai kehota muita toimimaan samoin, mutta lopultahan on jokaisen oma asia miten tämän suhteen haluaa toimia. Eipä taida Sampsakaan olla koskaan käyttänyt mitään asennusrannekkeita komponenttien kanssa pelatessa ja tiedän myös että kaikissa tietokoneliikkeissäkään ei niitä käytetä. Hankaloittavat hidastavat työskentelyä kuitenkin aika tavalla ja maadotuksen voi hoitaa varsin hyvin myös muulla tavoin.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
119
Paketista olisi tullut parempi ja tasapainoisempi, default jäähyllä ja säästyneet rahat esim RX580 näyttikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Paketista olisi tullut parempi ja tasapainoisempi, default jäähyllä ja säästyneet rahat esim RX580 näyttikseen.
Ööö.. 1700X:n default-jäähy = ?

Lisäksi se aftermarket jäähy on hiljaisempi, pitkäikäisempi ja antaa parisataa megahertsiä lisää oletuskelloihin. Ei tarvitse edes itse kellottaa. BIOS:in pitää toki tukea PBO:ta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Ööö.. 1700X:n default-jäähy = ?

Lisäksi se aftermarket jäähy on hiljaisempi, pitkäikäisempi ja antaa parisataa megahertsiä lisää oletuskelloihin. Ei tarvitse edes itse kellottaa. BIOS:in pitää toki tukea PBO:ta.
1700X:ssä ei ole PBO:ta. Se on 2000-sarjan ominaisuuksia. Ynnä ekoja ryzenejä myytiin jäähyllä ja ilman, 2000-sarjassa ne tuli aina mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
1700X:ssä ei ole PBO:ta. Se on 2000-sarjan ominaisuuksia. Ynnä ekoja ryzenejä myytiin jäähyllä ja ilman, 2000-sarjassa ne tuli aina mukana.
Ekassa X-sarjassa ei ollut jäähyä ikinä. Voipi olla, että XFR:kin osaa ottaa lämpötilan huomioon, mutta minulla ei ole ikinä ollut oletusasetuksilla käyvää 1. generaation Ryzeniä.. Satasen 1700 ajaa myös pienillä kelloilla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 273
Paketista olisi tullut parempi ja tasapainoisempi, default jäähyllä ja säästyneet rahat esim RX580 näyttikseen.
Tuota alle 120 euron 1700X:ää ei ollut saatavilla boxed-jäähyllä, joten coolerin hankinta oli pakollinen. Vaihtoehtona olisi ollut vähintään 40 euroa kalliimpi 2600-malli boxed-jäähyllä, kuten videolla kerrotaan. RX580-malleja ei saanut kokoonpanon osia hankkiessa tuohon hintaan mihin niitä saa nyt. Kuten varmaan ymmärrät, markkinat ja tarjoukset elää ja tällaista budjettikonetta kasatessa on mentävä sen mukaan mitä kulloinkin markkinoilta löytyy, joten tässä kuussa se optimikokonaisuus saattaa hyvinkin olla erilainen kuin ensi kuussa tai jopa kahden viikon päästä.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Rx570 on about tasoissa Gtx970 kanssa mutta 970 saattaa jäädä nykyään uudemmissa peleissä kuitenkin hiukan.

Mutta koska 970 ei saa uutena eikä takuullisena niin ei ole ihan validi tähän vertailuun, mutta käytettynä 100e pintaan ihan ok vaihtoehto (käytettyyn) budjetti koneeseen.
Uutena Rx570 on hyvä diili tai sitten esim Rx580 4Gb jota näemmä löytyy jimsistä 169e +pelejä 2kpl.

Nvidia tilanne budjetti luokassa on surkea, 1060 6Gb hinta ei ole tippunut kunnolla ja 1650 uutena julkaisuna kallis ja hidas.
Gtx1060 3Gb Vram alkaa ahdistamaan.
Tuntuu että ainut mitä sinne jäisi olisi alk.229e hintainen Gtx1660 joka kulkee kun muistit kellottaa tappiin(kellotus on keinotekoisesti rajoitettu,yllätys!)
Tai sitten vaan se vanha tuttu Gtx1060 6Gb,esim asuksen pienellä jäähyllä 159e +1 peli.

Niin missä testeissä?



Vihreät mielipiteet eivät ole totuuksia, vaikka sinusta tuntuisi miltä..

AMD Radeon RX 570 Specs
Toi on hieman ontuva lista joka on tehty kieliposkella.
Vai onko (samaa listaa kun katsoo) niin Rtx2070 yhtä nopea kuin Vega VII?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Rx570 on about tasoissa Gtx970 kanssa mutta 970 saattaa jäädä nykyään uudemmissa peleissä kuitenkin hiukan.

Mutta koska 970 ei saa uutena eikä takuullisena niin ei ole ihan validi tähän vertailuun, mutta käytettynä 100e pintaan ihan ok vaihtoehto (käytettyyn) budjetti koneeseen.
Uutena Rx570 on hyvä diili tai sitten esim Rx580 4Gb jota näemmä löytyy jimsistä 169e +pelejä 2kpl.

Nvidia tilanne budjetti luokassa on surkea, 1060 6Gb hinta ei ole tippunut kunnolla ja 1650 uutena julkaisuna kallis ja hidas.
Gtx1060 3Gb Vram alkaa ahdistamaan.
Tuntuu että ainut mitä sinne jäisi olisi alk.229e hintainen Gtx1660 joka kulkee kun muistit kellottaa tappiin(kellotus on keinotekoisesti rajoitettu,yllätys!)
Tai sitten vaan se vanha tuttu Gtx1060 6Gb,esim asuksen pienellä jäähyllä 159e +1 peli.


Toi on hieman ontuva lista joka on tehty kieliposkella.
Vai onko (samaa listaa kun katsoo) niin Rtx2070 yhtä nopea kuin Vega VII?
Se on kai testipeleistä kiinni. Veli osti RX570:n vuoden alussa 200€ (Amazon), kun GTX 1060 oli 300€+ (Suomi, kaikki kaupat, halvin malli). On niiden molempien hinnat tippuneet.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 595
Sain vihdoin aikaiseksi katsottua koko videon ja muutama asia mikä tulee mieleen ja olen huomannut jo pidemmänkin aikaa tällä ja aiemmin Muropaketin + ulkomaisilla foorumeilla.

1) Jos / kun on tiukka budjetti ja asiakas (ketjun aloittaja) kertoo summan, esim. 1000€ niin monesti ne ehdotukset ovat luokkaa "tässä hieman päälle 1000€ kombo, jätä vaikka kaljat ostamatta ja kerää pulloja".

2) Monesti, myös tämän videon tapauksessa ehdotetaan kokoonpanoa mistä puuttuu asioita kuten: näyttö (monitori), näppäimistö + hiiri ja millainen äänentoisto saavutetaan sillä pelkällä monitorilla / paljonko se halvin mahdollinen (noin 20-30€) Superluxin tms. stereokuulokkeet parantavat äänentoistoa.

3) Maininta mahdollisista CD/DVD/BR/diskettiasemista (mitä nykyisin ei tosin yleensä edes tarvita, mutta jos jonkun täytyy katsoa tälläistä videota olisi hyvä käydä myös edes lyhyesti lävitse miten käyttöjärjestelmän image ladataan sekä asennetaan vaikkapa USB-tikulta [sekä paljonko lisää hintaa tästä tikusta tulee...])

4) Kun nyt videota tehdään asiasta olisi ehkä järkevää käydä lyhyesti vaikka muutamalla lauseella mainintaan tietoturvasta, jos ei muuta niin edes mainintaa miten windows 10 ei virustorjuntaohjelman ole enää täysin pakollista olla maksullinen vaikka se esim. windows 7 aikana vielä suositus onkin tms.

Tämä ei siis ole erityisesti juuri tätä videota vastaan hyökkäys vaan asia mikä on pistänyt silmään jo pidemmän aikaa. Jos henkilöllä on todella tiukka budjetti häntä tuskin lohduttaa se että hän saa komponetit ja ehkä jopa pystyy kasaamaan koneen mutta jää sitten huuli pyöreänä ihmettelemään viimeistään siinä vaiheessa kun pitäisi saada se kuva näkymään / saada jotain käskyjä syötettyä keskusyksikköön ja huomaa että täytyy odottaa mahdollisesti pidempäänkin (jos esim. kesäloman aikana kertyneet kesätyörahat on käytetty ja se näyttö + näppäimistö + hiiri + kuulokkeet + USB-tikku uupuvat).

EDIT: tietysti jos EI ole tarkoitus pelata pelejä / tehdä mitään mikä vaatii ääntä niin esim. kuulokkeita ei tarvitse mainita mutta muuten väittäisin että halvimman mahdollisen 1080p näytön kanssa integroitu ääni ei välttämättä erotu edukseen varsinkaan kun nopeasti katsomalla se halvin 99€ DVI/VGA liittimillä varustettu 21½" Philipsin 1080p näyttö ei sisällä kaiuttimia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Kyllä hyvä olisi myös näyttö,hiiri,näppis,2.0 kaiuttimet tai kuulokkeet ottaa kokoonpanoon mukaan. tyyliin pelinäyttö XF240H 144Hz 199€, lidl näppis ja hiiri tms. Ei välttämättä normaalit ihmiset tiedä mikä näppis lidlistä voisi olla ok tai mikä näyttö olisi ok pelinäyttö.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Monesti, myös tämän videon tapauksessa ehdotetaan kokoonpanoa mistä puuttuu asioita kuten: näyttö (monitori), näppäimistö + hiiri ja millainen äänentoisto saavutetaan sillä pelkällä monitorilla / paljonko se halvin mahdollinen (noin 20-30€) Superluxin tms. stereokuulokkeet parantavat äänentoistoa.
Kyllä hyvä olisi myös näyttö,hiiri,näppis,2.0 kaiuttimet tai kuulokkeet ottaa kokoonpanoon mukaan. tyyliin pelinäyttö XF240H 144Hz 199€, lidl näppis ja hiiri tms. Ei välttämättä normaalit ihmiset tiedä mikä näppis lidlistä voisi olla ok tai mikä näyttö olisi ok pelinäyttö.
Eikö Sampsa ja Juha tuossa aiemmin puhunut, että videossa keskityttiin keskusyksikköön ja esim. oheislaitteisiin sitten jollain toisella videolla. Kaikkea ei kuitenkaan voi mahduttaa YouTube formaatissa yhteen videoon.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 531
Kyllä hyvä olisi myös näyttö,hiiri,näppis,2.0 kaiuttimet tai kuulokkeet ottaa kokoonpanoon mukaan. tyyliin pelinäyttö XF240H 144Hz 199€, lidl näppis ja hiiri tms. Ei välttämättä normaalit ihmiset tiedä mikä näppis lidlistä voisi olla ok tai mikä näyttö olisi ok pelinäyttö.
Nuo ovat myös hyvin pitkälle mieltymyskysymyksiä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Ja jonkunlainen näyttö, hiiri ja näppis saattaa löytyä jo ennestään kotoa. Näppäimistöistä olikin useampi io-tech video youtubessa. Nekin videot oli ihan hyviä kanssa.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Nuo ovat myös hyvin pitkälle mieltymyskysymyksiä
Mielestäni näihin oheislaitteisiin ei kannata lähteä tällä formaatilla ollenkaan. Noita hiiriä näppiksiä ym. on niin älyttömästi markkinoilla, että niistä ei koskaan saa mitään yleispätevää kokonaisuutta aikaiseksi. Videon lopussa toki voi mainita, että youtube -kanavalla on erikseen testattu eri oheislaitteita ja rohkaista yleisöä käymään lähimmässä ATK -liikkeessä kokeilemassa mikä rotta ja näppis juuri omaan käyttöön on sopivin.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Näppis/hiiri/kuulokkeet ovat maun ja sopivuuden mukaan eivätkä sama malli välttämättä miellytä kaikkia, joten niitä turha sisällyttää tälläiseen.
Muutenkin erillaisia malleja maailma piukassa ja osa niin halpoja ettei niihin paljoa budjettia tarvita.

@Taneli-
kohta 3. Ei tämä opetus video ole tiemmä.(Goglella hakemaan tietoa jos ei osaa ottaa kaveria avuksi, jos ei löydä kumpaakaan niin sitten täytyy ostaa käyttiksen asenus)

kohta 4. ei ne virusturvat win7 aikanakaan tarvinnut olla maksullisia,eikä niitä toivottavasti aleta tälläisen aiheen aikana läpi käymään.(niille on tiemmä omat osionsa)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 595
Näppis/hiiri/kuulokkeet ovat maun ja sopivuuden mukaan eivätkä sama malli välttämättä miellytä kaikkia, joten niitä turha sisällyttää tälläiseen.
+ muutkin.

Toki, näppis, hiiri, kuulokkeet, näyttö ovat sopivuuden ja maun mukaisia. Mutta jos on tarkoitus koota "halvin mahdollinen" kone pelaamiseen voisi edes mainita että näyttöön menee 100€, 10-20€ hiireen ja näppäimistöön ja joku 5€ USB tikkuun millä asentaa käyttöjärjestelmä (koska mukana ei tule erillistä asemaa) + joku 20€ kuulokkeisiin.

Olihan nytkin ihan aiheesta mainittu miten voisi nipistää hieman lisää ostamalla ~20€ 120Gb SSD aseman jne. Uskoisin siis että henkilö joka oikeasti hyötyy ja etsii tälläisiä videoita hyötyisi suuresti myös suosituksista siihen halpaan näyttöön ja muihin videosta nyt uupuviin tavaroihin.

Lisäksi lähes jokaisesta mainitusta komponentista voidaan todeta suoraan että "sama malli ei mielytä välttämättä kaikkia" (esim. itselläni ei ole samaa jäähyä, koteloa, emoa, näyttöä jne jne). Eihän se olekaan tarkoitus, siis koota "100% jokaista henkilöä mielyttävä kokoonpano" vaan etsiä juuri se halvin budjettiluokan kokoonpano ja paljon sille tulee hintaa (nopeasti katsoen siis noin 800€ kun "kaikki rauta" on ostettu). Tietysti ne omat mieltymykset erikseen. Jos ei halua halvinta TN näyttöä vaan hyvän IPS monitorin 1440p+ resoluutiolla sitten täytyy vaan kaivaa lompakkoa ja hankkia parempaa.

Toki se on totta että monilla löytyy jo entuudestaan hiirtä, näppäimistöä, kiintolevyä, monitoria, näytönohjainta tms. mutta uskoisin että he osaavat itse vähentää juuri noiden komponenttien hinnan tuosta videolta näytetystä kokonaisuudesta. Se wanha 300Gb kiintolevy ja näytönohjain, näyttö, hiiri sekä näppäimistö voivat toimia hetken kunnes saadaan lisää rahaa kokoon.. ..mutta jos niitä ei ole olisi hyvä asiasta mainita ehkä jopa katsoen "tällä hetkellä 99€ näyttöjä on tarjolla 4kpl, niistä paras olisi XXXX mihin päädyimme".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 545
Kyllä hyvä olisi myös näyttö,hiiri,näppis,2.0 kaiuttimet tai kuulokkeet ottaa kokoonpanoon mukaan. tyyliin pelinäyttö XF240H 144Hz 199€, lidl näppis ja hiiri tms. Ei välttämättä normaalit ihmiset tiedä mikä näppis lidlistä voisi olla ok tai mikä näyttö olisi ok pelinäyttö.
Ei varmaan kannata ostaa 144 Hz näyttöä tälläseen budjettikoneeseen, kun eihän nuo pelit pyöri edes yli 70 FPS, kuten videosta näkee. :think:

Puoleen hintaan saa tällaisen perusmonitorin, joka sopii kuin nenä päähän budjettikokoonpanoon: Samsung 24" S24F350H Full HD -monitori, PLS-paneeli, musta *Tarjous, normaalihinta 139€!* - 109,00€

Lidlistä/verkkiksestä toki halvat näppikset/hiiret kannattaa ostaa. Mitä tulee äänentoistoon, niin parempaa hinta/laatusuhdetta saa halvoista kuulokkeista kuin halvoista 2.0 kaiuttimista.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Ei varmaan kannata ostaa 144 Hz näyttöä tälläseen budjettikoneeseen, kun eihän nuo pelit pyöri edes yli 70 FPS, kuten videosta näkee. :think:

Puoleen hintaan saa tällaisen perusmonitorin, joka sopii kuin nenä päähän budjettikokoonpanoon: Samsung 24" S24F350H Full HD -monitori, PLS-paneeli, musta *Tarjous, normaalihinta 139€!* - 109,00€

Lidlistä/verkkiksestä toki halvat näppikset/hiiret kannattaa ostaa. Mitä tulee äänentoistoon, niin parempaa hinta/laatusuhdetta saa halvoista kuulokkeista kuin halvoista 2.0 kaiuttimista.
Kavereilla on Gtx970/980 ja Rx570/Rx580 ja jokaisella myös 144hz näytöt.

144Hz näytöt niin halpoja nykyään että jos vaan budjetti yhtään joustaa niin kannattaa ostaa sellainen heti alkuunsa.
Rx570 suosituimmat netti räiskinnätkin pyörähtää +100fps ja raskaammatkin AAA pelit asetuksia laskemalla päästään lukemiin jossa 144hz näytöstä hyötyy.

144hz näyttö ei tarkoita että pitää saada se 144fps, vaan riittää että päästään ylitse 60fps jolloin eron alkaa huomaamaan.
Hz voi lukita myös 80/90/100 jos näytössä ei freesync ole tai jätt lukitsematta kuten CSGO vissiin on järkevää.
Pelkästään jo työpöytäkäyttö/netin selaaminen on mielyttävämpää kuin 60hz paneeleilla.

Eli 144hz ehdottomasti jos suinkin mahdollista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Ei varmaan kannata ostaa 144 Hz näyttöä tälläseen budjettikoneeseen, kun eihän nuo pelit pyöri edes yli 70 FPS, kuten videosta näkee. :think:
Puoleen hintaan saa tällaisen perusmonitorin, joka sopii kuin nenä päähän budjettikokoonpanoon: Samsung 24" S24F350H Full HD -monitori, PLS-paneeli, musta *Tarjous, normaalihinta 139€!* - 109,00€

Lidlistä/verkkiksestä toki halvat näppikset/hiiret kannattaa ostaa. Mitä tulee äänentoistoon, niin parempaa hinta/laatusuhdetta saa halvoista kuulokkeista kuin halvoista 2.0 kaiuttimista.
Juu huomasin tuon tarjouksen, mutta samsungin pls paneeleista oli viimeksi sellaisia ghosting kokemuksia että ovat täyttä paskaa.

Tässä nyt Juhannus humusta selvinneenä ajattelin että tuohon kokkosen videoon ei kannattanut ottaa mukaan hiiri/näyttö/näppis juttuja kun asiasta tulee muuten kohdeylesölle liian pitkä video vaan, ehkä noista voisi tehdä viksusti erillisen videon että mitä eroja on tn/ips/s-ips/h-ips/pls/s-pls/affs/ahva/ jne. paneeleilla mihinkin bukjettiin ja millaisella näppäimistöllä voi painaa useita näppäimiä että ei mene näppäin painallukset jumiin. Noitahan on erillisinä videoina mrsys0pin tekeminä kyllä, mutta sellaista jatkumoa ei vielä ole.
Tosin aikaahan tuollainen videon tekeminen vaatii, että jos ehkä joskus ens vuonna kenties tulisi jatkumoa jos hiljaisempaa aikaa on silloinkaan.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
409
Tuosta artikkelista jäi puuttumaan varsinainen osalistaus
Tekstissä oli suurinpiirtein viittauksia , mutta esim mitkä Micronin kammat kyseessä,
sekä miksi hidas Toshiban ssd
Malttoiko kasaaja ostaa LAN piuhan ja jos minkä
Millä kalustolla suoritettiin OS / ajuri asennukset ja bios päivitys
Entä rasitus ja vakaus testit
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Tuosta artikkelista jäi puuttumaan varsinainen osalistaus
Tekstissä oli suurinpiirtein viittauksia , mutta esim mitkä Micronin kammat kyseessä,
sekä miksi hidas Toshiban ssd
Malttoiko kasaaja ostaa LAN piuhan ja jos minkä
Millä kalustolla suoritettiin OS / ajuri asennukset ja bios päivitys
Entä rasitus ja vakaus testit
Se että synteettisissä testeissä saadaan eroja SSD ja NVMe asemien välille, ei aina kulje käsikädessä sen kanssa mikä on todellisuus.



Kuten tuosta voit todeta niin SSD vs NVMe välillä ei ole juurikaan eroa. Eroja varmasti saadaan aikaiseksi kun käyttö on jotain muuta esim database.

Eli kotikäyttäjälle on aika se ja sama onko siellä SSD vaiko NVMe kunhan on joku muu kuin HDD niin ero on valtava.
Ja itsellä sattuu olemaan pari "hidasta" Toshiban SSD asemaa, niistä siirryin tuossa pari kuukautta sitten NVMe aikaan eikä käyttökokemus siitä juurikaan muuttunut.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 273
Sain vihdoin aikaiseksi katsottua koko videon ja muutama asia mikä tulee mieleen ja olen huomannut jo pidemmänkin aikaa tällä ja aiemmin Muropaketin + ulkomaisilla foorumeilla.

3) Maininta mahdollisista CD/DVD/BR/diskettiasemista (mitä nykyisin ei tosin yleensä edes tarvita, mutta jos jonkun täytyy katsoa tälläistä videota olisi hyvä käydä myös edes lyhyesti lävitse miten käyttöjärjestelmän image ladataan sekä asennetaan vaikkapa USB-tikulta [sekä paljonko lisää hintaa tästä tikusta tulee...])

4) Kun nyt videota tehdään asiasta olisi ehkä järkevää käydä lyhyesti vaikka muutamalla lauseella mainintaan tietoturvasta, jos ei muuta niin edes mainintaa miten windows 10 ei virustorjuntaohjelman ole enää täysin pakollista olla maksullinen vaikka se esim. windows 7 aikana vielä suositus onkin tms.

Tämä ei siis ole erityisesti juuri tätä videota vastaan hyökkäys vaan asia mikä on pistänyt silmään jo pidemmän aikaa. Jos henkilöllä on todella tiukka budjetti häntä tuskin lohduttaa se että hän saa komponetit ja ehkä jopa pystyy kasaamaan koneen mutta jää sitten huuli pyöreänä ihmettelemään viimeistään siinä vaiheessa kun pitäisi saada se kuva näkymään / saada jotain käskyjä syötettyä keskusyksikköön ja huomaa että täytyy odottaa mahdollisesti pidempäänkin (jos esim. kesäloman aikana kertyneet kesätyörahat on käytetty ja se näyttö + näppäimistö + hiiri + kuulokkeet + USB-tikku uupuvat).

EDIT: tietysti jos EI ole tarkoitus pelata pelejä / tehdä mitään mikä vaatii ääntä niin esim. kuulokkeita ei tarvitse mainita mutta muuten väittäisin että halvimman mahdollisen 1080p näytön kanssa integroitu ääni ei välttämättä erotu edukseen varsinkaan kun nopeasti katsomalla se halvin 99€ DVI/VGA liittimillä varustettu 21½" Philipsin 1080p näyttö ei sisällä kaiuttimia.
Tässä videossa oli siis tarkoituksena käydä pääosin läpi tuota budjettikoneen osien valintaa ja vaihtoehtoja. Kyseessä ei ollut opasvideo (sellainen on tullut Sampsan tekemänä omassa muodossaan jo aiemmin), joten mukaan ei sisällytetty ohjeita käyttöjärjestelmän, pelien yms. asentamiseen. Kokoonpanon kasaaminenkin oli mukana pikakelauksella lähinnä viihteellisistä syistä - ei siis ollut tarkoituksena opastaa miten kokoonpano kasataan.

Tietoturva yms. ohjelmistopuolen jutut eivät sinällään liity mielestäni mitenkään tietokoneen (rauta) kokoamiseen ja olisi sitten ihan erillisen juttunsa aihe, sen sijaan että olisi koittanut tähän konseptiin sisällyttää.
+ muutkin.

Toki, näppis, hiiri, kuulokkeet, näyttö ovat sopivuuden ja maun mukaisia. Mutta jos on tarkoitus koota "halvin mahdollinen" kone pelaamiseen voisi edes mainita että näyttöön menee 100€, 10-20€ hiireen ja näppäimistöön ja joku 5€ USB tikkuun millä asentaa käyttöjärjestelmä (koska mukana ei tule erillistä asemaa) + joku 20€ kuulokkeisiin.

Olihan nytkin ihan aiheesta mainittu miten voisi nipistää hieman lisää ostamalla ~20€ 120Gb SSD aseman jne. Uskoisin siis että henkilö joka oikeasti hyötyy ja etsii tälläisiä videoita hyötyisi suuresti myös suosituksista siihen halpaan näyttöön ja muihin videosta nyt uupuviin tavaroihin.

Lisäksi lähes jokaisesta mainitusta komponentista voidaan todeta suoraan että "sama malli ei mielytä välttämättä kaikkia" (esim. itselläni ei ole samaa jäähyä, koteloa, emoa, näyttöä jne jne). Eihän se olekaan tarkoitus, siis koota "100% jokaista henkilöä mielyttävä kokoonpano" vaan etsiä juuri se halvin budjettiluokan kokoonpano ja paljon sille tulee hintaa (nopeasti katsoen siis noin 800€ kun "kaikki rauta" on ostettu). Tietysti ne omat mieltymykset erikseen. Jos ei halua halvinta TN näyttöä vaan hyvän IPS monitorin 1440p+ resoluutiolla sitten täytyy vaan kaivaa lompakkoa ja hankkia parempaa.

Toki se on totta että monilla löytyy jo entuudestaan hiirtä, näppäimistöä, kiintolevyä, monitoria, näytönohjainta tms. mutta uskoisin että he osaavat itse vähentää juuri noiden komponenttien hinnan tuosta videolta näytetystä kokonaisuudesta. Se wanha 300Gb kiintolevy ja näytönohjain, näyttö, hiiri sekä näppäimistö voivat toimia hetken kunnes saadaan lisää rahaa kokoon.. ..mutta jos niitä ei ole olisi hyvä asiasta mainita ehkä jopa katsoen "tällä hetkellä 99€ näyttöjä on tarjolla 4kpl, niistä paras olisi XXXX mihin päädyimme".
Tuossa olet ihan oikeassa, että videolla olisi voinut mainita jonkinlaisen simppelin arvion näyttöön, ohjainlaitteisiin ja käyttöjärjestelmään liittyen. Olisi onnistunut noin 10 sekunnissa lauseella ja parilla, mutta ne jäivät nyt pois "kyydistä".

Näyttö ja ohjainlaitteet eroavat siltä osin itse tietokoneen rakennusosista, että ne ovat huomattavasti enemmän käyttäjälle "henkilökohtaisia" ja riippuvat enemmän käyttäjän mieltymyksistä, toisin kuin puhtaasti suorituskyvyllä mitattavat komponentit. Näytössä, näppiksessä ja hiiressä on useita muuttujia, jotka ovat kiinni puhtaasti makuasioista. Niitä voidaan sitten mahdollisesti käsitellä omalla videollaan muutaman esimerkin muodossa.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 053
Juu huomasin tuon tarjouksen, mutta samsungin pls paneeleista oli viimeksi sellaisia ghosting kokemuksia että ovat täyttä paskaa.
Mikäs estää sillä pelaamisen?
Jos keskusyksikössä tehdään kompromisseja niin kyllä se näytöissäkin on näin.
Kuten aiemmilla sivuilla todettiin ei kaikilla ole varaa kantaa sitä parasta putiikista euroista välittämättä.

Kiitos @Juha Kokkonen oli hyvä video ja kohdeyleisölle varmasti hyödyllinen.
Hyvä huomautus oli Samsung ssd-lasit päässä kulkeville tuosta WD:n ssd:stä joka on varsin hyvä ja kustannustehokas vaihtoehto Evoille.
 
Viimeksi muokattu:

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
Mitä tulee äänentoistoon, niin parempaa hinta/laatusuhdetta saa halvoista kuulokkeista kuin halvoista 2.0 kaiuttimista.
Joissain näytöissä on ihan hyvät kaiuttimet jo itessään niin säästää senki rahan.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
162
Mitä tulee äänentoistoon, niin parempaa hinta/laatusuhdetta saa halvoista kuulokkeista kuin halvoista 2.0 kaiuttimista.
Joissain näytöissä on ihan hyvät kaiuttimet jo itessään niin säästää senki rahan.
En oo ikinä nähny tai kuullu näytön kajareista, jotka pärjäis edes 10e nappikuulokkeille! En suosittele näytön kajareita kuin enintään Windowsin äänimerkkien kuunteluun.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 576
Viestejä
4 166 813
Jäsenet
70 425
Uusin jäsen
Juhizi

Hinta.fi

Ylös Bottom