- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 342
Siis mitä tolkkua siinä kalliissa polttokennossa on, jos jokseenkin samaan hyötysuhteeseen pääsisi käyttämällä vaan tavallista ja halpaa polttomoottoriin perustuvaa tekniikkaa sen vedyn muuttamiseksi eteenpäin liikuttavaksi voimaksi?
Käytän tätä aasinsiltana tuohon Toyotaan..... Puhuvat etta vety polttomoottorit paasevat vain 35% hyotysuhteeseen. Itseanikin tuo on hiukan ihmettanyt kun polttiksissa on jo jonkun aikaa paasty yli 40% hyotysuhteisiin jos olen ymmartanyt asiat oikein.
Se Toytota kai polttokenno + akku toteutus ja sen "kulutus" luokkaa 30kwh/100km (ynnätty vety säiliönkoosta ja kerrotusta "ajomatkasta"), jos akkusähkiksillä menee sen 20kwh/100km, niin ei tuo polttokenno aivan onneton ole.
Eri nettiartikkeleissa polttokennon hyötysuhteeksi mainitaan 50% ja siitä ylöspäin, joillain tekniikoilla mainostetaan 80% pintaan ja siitä ylikin. Kumpaan laitaan tuota mainitsemaasi 40% sitten pitää verrata, vai olisko jokin 30% vs 50% ? Isostin varmaan riippuu millaisesta käytöstä puhutaa, jos ei ha autosta.
Vedynkilpailyky HA käytössä ei tuohon romahda, vaan siihen puhtaan vedyn valmistamisen "hyötysuhteeseen", vs suora-akkusähkö.
Mutta jos kilpaillaan sen vedystä jalostetun polttoaineen kanssa, niin sittten lähdetään jos ei ihan samalta viivalta, niin paljon lähempää, ja jos käytetään polttis 30% vs 50%, niin jälkimmäinen on jo yli 60 pinnaa etumatkalla. Jos harpataan ladattavaan sarjahybridiin, niin siitä ajatus sitten modulimalliin, tarviiko sen polttokennon säiliöineen olla aina mukana.
Latausasemilla polttokennon kilpailia on myös akut, niin ei aina edes sitä tila, paino haastetta, ja polttokenno tarvisi harppauksia myös niissä pienvedyntuotanto yksiköissä. Siis se että vetyä voisi tuottaa suoraan niillä asemilla.
Olen ymmärtänyt että polttokenno tarvitsee kaveriksi akkun, mutta toki ajatuksesi on ihan tontilla, se on kooltaan pieni, ja sen enemmän hybritoteutuksiin verrattava, eikä sen varaston varassa ajalla.Vetyautossa ei ole akkua, jonka kapasiteetti hiipuu pakkasella ja palautuu lämpimällä. Toki lämmitys esim ottaa energiaa talvella ja auto muutenkin "jäykempi" niin väite ei täysin pidä paikkansa. Lähinnä kulutuksen kasvu ehkä verrattavissa polttisauton kesä vs talvikulutus.
Mutta pohjoisuomalaisessa talvessa kulutusta lisää sähkiksissä lämmitys, miten se on toteutettu Toytotalla tai tuolla aiemmin linkatulla Hyndailla , syntyykö niin paljon hukkalämpöä että sillä aidosti lämittää kopin. No jos vety auto kuluttaa 50% enemmän, niin ehkä kilowatin parin sähkö ILP ei tunnu samalla tavalla kilometreissä kuin akkusähkiksellä.
Viimeksi muokattu: