Vetokoukut ja kevytkärryt

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Sama homma venetrailereissa. Muutama näitäkin tullut ostettua ja ihan järjettömiä on käytettyjen hintapyynnit. Rullat säpäleinä, sähköt ei toimi, tuet ratkenneet, renkaat kaljut, vinssi kaput ja hihna niin hapertunut että saa käsin repimällä palasiksi. Uusi maksaa 1600, käytettynä "supertarjous 1250". Ei mitään järkeä ostaa käytettyä.
Tuo on kyllä totta, möin ehkä 4-5 vuotta sitten 90-luvun alkupuolella valmistetun Muulin 750 kg:n jarruttoman trailerin 800 eurolla, kun vastaavia uusia Respoja yms. olisi saanut useammastakin paikasta tonnin molemmin puolin.
Ja tuo myymäni traileri ei ehtinyt olla edes kauaa torissa myynnissä, kun tuli jo useampi puhelu.

Parastahan tässä oli se, että ostin tuon trailerin ja sillä ilman moottoria maanneen ihan siistin 4,1 metrisen lasikuituisen avoveneen tonnilla.
Vene päätyi mökkiveneeksi ja traileri myyntiin.

Isosta käytettynä ostamastani venetrailerista uskon taas tehneeni ihan ok kaupat, kun sain tällaisen priimakunnossa olevan ja myyjän mukaan 2 kertaa käytetyn alle vuoden vanhan kärryn 4500 eurolla.
 
Liittynyt
25.07.2021
Viestejä
3
Se vaan hyvin useassa henkilöautossa loppuu vetomassat kesken yli tuon 1500kg kärryn.
Mutta eihän se ratkaise, että kuinka suuri se autolle sallittu vetomassa on, vaan se,että kuinka paljon kärry lasteineen todellisuudessa painaa. Se katotaan tarvittaessa puntarilla.

Tosin kannattaa sitten muistaa sekin, että henkilöautokorttiin tarvii sen pikku-e: n, jos jarrullisen kärryn kanssa yhdistelmän kokonaismassa menee yli 3500 kg:n ja se katsotaan sitten papereista. Kuorma-autokortti ei ole sama kuin pikku-e.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mutta eihän se ratkaise, että kuinka suuri se autolle sallittu vetomassa on, vaan se,että kuinka paljon kärry lasteineen todellisuudessa painaa. Se katotaan tarvittaessa puntarilla.

Tosin kannattaa sitten muistaa sekin, että henkilöautokorttiin tarvii sen pikku-e: n, jos jarrullisen kärryn kanssa yhdistelmän kokonaismassa menee yli 3500 kg:n ja se katsotaan sitten papereista. Kuorma-autokortti ei ole sama kuin pikku-e.
Kannattaa suosiolla ajaa C1E, jos löytyy C-kortti jo taskusta, silloin voi ajaa käytännössä mitä tahansa 50 mm vetokuulalla kytkettyä yhdistelmää ilman huolta kortin riittävyydestä, toki poikkeuksena on joissain yli 7500 kg kuorma-autoissa näkynyt 50 mm vetokuulia ja tällaiseen yhdistelmään tarvitaan jo CE-kortti.

Mutta nykyisin tuo C1E on niin helppo ajaa, ettei Be:n ajamisessa ole paljon järkeä, jos BC-kortti löytyy pohjilta.
 
Liittynyt
25.07.2021
Viestejä
3
Kannattaa suosiolla ajaa C1E, jos löytyy C-kortti jo taskusta, silloin voi ajaa käytännössä mitä tahansa 50 mm vetokuulalla kytkettyä yhdistelmää ilman huolta kortin riittävyydestä, toki poikkeuksena on joissain yli 7500 kg kuorma-autoissa näkynyt 50 mm vetokuulia ja tällaiseen yhdistelmään tarvitaan jo CE-kortti.

Mutta nykyisin tuo C1E on niin helppo ajaa, ettei Be:n ajamisessa ole paljon järkeä, jos BC-kortti löytyy pohjilta.
Joo, toki JOS on BC- kortti.
 
Liittynyt
25.07.2021
Viestejä
3
Mutta siis lähinnä sitä meinasin, että pelkkä C- kortti ei ole sama asia, kuin Be-kortti, siis ajo-oikeuksia jos katsotaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Mutta siis lähinnä sitä meinasin, että pelkkä C- kortti ei ole sama asia, kuin Be-kortti, siis ajo-oikeuksia jos katsotaan.
Itse asiassa se on BE-kortti, ei Be. Tästä kyllä puhutaan pikku-e:nä.

Tuo on hyvä huomio, että ajokortin riittävyyden kannalta ei katsota auton/kärryn todellista kuormaa, vaan rekisteriotteen kokonaismassaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 442
Viestejä
4 199 556
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom