Veronpalautukset vs. Mätkyt

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Yh-äiti tienasi noin 23 000 euroa – sai ilmoituksen 475 000 euron mätkyistä

Verottajalla tai kirjanpitäjällä veroilmoitusta tehdessä käynyt pieni pilkkuvirhe. Yllättävän harvoin näitä kyllä käy, kun verotietoja retostellaan mediassa niin paljon, että nämä tulevat julki.

IS sanoi:
Veropäivä toi melkoisen yllätyksen espoolaiselle Lauralle, kolmen lapsen yksinhuoltajalle. Vielä vuonna 2016 Jyväskylässä asunut Laura sai huomata olevansa lähes miljonääri!
Verotietojen mukaan Lauran tulot olivat viime vuonna peräti 933 655 euroa. Noilla luvuilla hän on virallisesti ansiotuloiltaan Keski-Suomessa listan kakkosena.

Paitsi että virallinen tieto on tässä kohtaa virheellinen.

– Todelliset tuloni olivat viime vuonna ehkä noin 20–25 000 euroa. Jossain on tapahtunut paha pilkkuvirhe, hän arvioi.

Asiasta kuultuaan hän soitti heti verotoimistoon.

– Neuvottiin tekemään oikaisuvaatimus. Sen käsittely voi kestää kuusi kuukautta.

Oikaisuvaatimuksen tekeminen poistaa yhden huolen lähiaikojen taloudenpidosta. Verotuspäätöksen mukaan hänelle määrättiin nimittäin peräti 475 173 euron jäännösverot.

...

Pirullinen pilkkuvirhe?
Laura epäilee verottajan pilkkuvirhettä. Hänen 13 000 euron äitiyspäivärahansa on merkitty verotuspäätökseen oikein, mutta elinkeinotuloiksi on merkitty 922 300 euroa. 9 223 euroa olisi lähempänä totuutta.

...

Laura ei ehtinyt varautua veropäivän yllätykseen.

– Verotuspäätös tuli postissa vasta viime perjantaina. Olimme juuri lähdössä viikonlopuksi reissuun, joten en avannut kirjettä. Ajattelin, ettei siellä voi olla mitään yllätystä, sillä olin tehnyt veroilmoituksen huolella.

– Nyt alkuviikosta en enää edes muistanut koko päätöstä.

Päätös löytyi postin seasta. Luvut olivat samat kuin median käyttöön saamissa tiedoissa.

– Tämä virhe todistaa, että ihminen on täysin systeemin armoilla. En tiedä, voiko tälle muuta kuin nauraa.

– Olen aina skeptinen, kun saan virallista postia. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun minun kohdallani on tehty virhe, jota olen joutunut korjailemaan. Näin isoa virhettä ei ole kyllä koskaan ennen tapahtunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
256
Joku 900€ mätkyjä oli tulossa keväällä, vähennysten jälkeen maksettavaa jäi vielä tommone 500€
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
No jaa, aika hyvin rahnua tassuun jos palkka on ollut perus kaupankassan verran aiemmin. Ja veroahan tosta ei mene juuri yhtään kun tulot on sen verran matalammat. Nettona siis oikein kannattavaa lomailua.
Kampankassan tuloilla päiväraha on ~45 eur arki päivä. No en tiedä onko se nyt paljon rahnua jos siitä pitää vuokrakin maksaa (olettaen että ei tule muita tukia). Ja oletusennakonpidätys taitaa olla 20%, joista liiat tietysti tulee takaisin

Lomailua? Mitä meinasit niille lapsille tehdä? :) Jos tämä kuulostaa hyvältä suunnitelmalta tai ja 0-2v lapsien hoitaminen lomailulta niin melkein suosittelen jättää tekemättä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
90
Ei se varmaan lomailua ole mutta eipä se taida ihan samalla tavalla täyttä työviikkoakaan vastata, jälleen töistä riippuen.
Kahden lapsen isänä olen sitä mieltä että kyllä se töissä oleminen on sitä lomailua lasten hoitamiseen verrattuna. :D Tokan jälkeen kävin vasektomiassa, joten ei tarvitse edes selvittää miten siitä kolmannesta selviäisi.

Riippuu toki lasten iästä, ajan kanssa helpottaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 187 372
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom