Veronpalautukset vs. Mätkyt

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 326
Mätkyjä tullut jo muutama vuosi putkeen vuokranantaja-kapitalistisiaksi ryhdyttyäni. Dizietin kanssa samoilla linjoilla, miksi lainata valtiolle rahaa heikolla korolla?
 

R0kMies

BANNATTU
BANNED
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
124
Onko kellään mitään hajua miksi palautuspäivä muutettiin marraskuulle? Sehän on ollut jo vuosikausia joulukuun 4.-6 päivä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
339
En muista tarkkaan mutta ehkä reilu tonni takas. Ihana yllätys! Harmi vain muille kun heille jää sitten vähemmän jaettavaa kun itse saan nuavvaan ylimääräistä, jollekin muulle kuuluvaa... :psmoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
431
Jotenkin huvittaa "brassailu" palautuksilla, sehän on vain merkki että laskenut verotuksensa päin vittua tai tienannut liian vähän
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Itse ainakin lasken aina siten että varmuudella jää plussalle. Ne rahat ei kuitenkaan istu missään sijoituksissa, joten kyllä tällainen pieni jouluennakko aina kelpaa.

Kuitenkin puhutaan vain pienistä summista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
431
Eikös siihen saa paremman koron kuin normi pankkitalletuksesta?
Tämä taas ihan irrelevanttia, sama kun vertaisi sitä tyynyn alle jemmaamiseen. Pointtina liialliset palautukset merkki huonosta verosuunnittelusta.

Kyllä itsekin saan pääasiassa vuosittain palautuksia, mutta ei montaa minuuttia joudu käyttämään aikaa saadakseen sen suhteellisen lähelle toteutuvaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
431
Paskaa muuten se, että verottajan sivuilta ei palautus/mätkytietoja näe.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
649
Eipä kyllä tosiaan pysty ymmärtämään miksi ihmiset aika heikoilla ehdoilla valtiolle tuota rahaa tuollaisia summia lainaavat.

Suoraan Verohallinnon sivuilta:

Verohallinto sanoi:
Veronpalautuksille maksetaan korkoa
Henkilöasiakkaiden ennakonpalautuksille maksetaan palautuskorkoa. Palautuskorko on Suomen Pankin vahvistama viitekorko, josta on vähennetty 2 prosenttiyksikköä. Palautuskorko on kuitenkin aina vähintään 0,5 %. Palautuskoron määrä tarkistetaan vuosittain. Vuonna 2016 veronpalautuksille maksetaan 0,5 %:n suuruista korkoa.

Palautuskorkoa maksetaan verovuotta seuraavan vuoden helmikuun alusta lähtien veronpalautusten maksukuukautta edeltävän kuukauden loppuun asti. Verovuodelta 2015 korkoa maksetaan 1.2.-31.10.2016.

Veronpalautukselle maksettu korko ei ole verotettavaa tuloa.

Huom. Jos sinulla on kysyttävää ennakonpalautuksen maksamisesta, soita maksuliikenteen palvelunumeroon. Palvelunumero on tämän sivun oikeassa reunassa. Jos kysymyksesi liittyy verotuspäätökseen, ota yhteyttä verotoimistoon. Yhteystiedot ovat verotuspäätöksessä.
Kuten näköjään muutamalla muullakin täällä, itsellä myös palkkatyö, sivutoimi ja nälkävuotta pidempi veroehdotus, jonka lopputuloksena on 9,45 € mätkyt, joita ei peritä.

Oman verotuksen kanssa käytetty aika on kyllä yleensä todella arvokasta työtä tuntihinnaltaan, ja aika harva tuntuu ymmärtävän kuinka paljon yksityinenkin ihminen voi saada vähennyksiä omaan verotukseen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
339
Tämä taas ihan irrelevanttia, sama kun vertaisi sitä tyynyn alle jemmaamiseen. Pointtina liialliset palautukset merkki huonosta verosuunnittelusta.

Kyllä itsekin saan pääasiassa vuosittain palautuksia, mutta ei montaa minuuttia joudu käyttämään aikaa saadakseen sen suhteellisen lähelle toteutuvaa
Miksi se pitäisi saada lähelle toteutuvaa? Tietenkin jos vaihtoehtoina on palautus/jäännös luokkaa +5000 euroa (tämäkin riippuu säännöllisten tienestien määrästä mikä on järkevää ja mikä ei).

Varmin ja vaivattomin tapa (mulle) saada isompi könttäsumma "säästöön" loppuvuodeksi on tuo saman veroprosentin pitäminen vuodesta toiseen. Ei tarvi paljo ressata. Ja kun se ylimääräinen satku joka kuukausi ei näy missään ja tulee varmuudella käytettyä kuitenkin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Onko kellään mitään hajua miksi palautuspäivä muutettiin marraskuulle? Sehän on ollut jo vuosikausia joulukuun 4.-6 päivä.
Verohallinnon systeemit muuttuvat 1.1.2017 alkaen. Siksi kaikki veronkannossa työskentelevät virkamiehet ovat koulutuksissa joulukuun / aloittavat uusien järjestelmien käyttöä, ja osa järjestelmistä on poissa käytöstä kun niitä korvataan uusilla ja tehdään viimehetken testejä. Veronpalautukset ja jäännösverot aiheuttavat älyttömän ison palvelupiikin verottajalla joka vuosi, kun kymmenen-tuhatta-einaria soittelee ilmoittaakseen tilinumeronsa / pyytää maksuaikaa / jne.

https://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Uutiset/Asiakaspalvelu_suljettu_291221(41048)

Koko systeemi liittyy Verohallinnon Valmis-hankkeeseen, joka mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen ja kaikki Verohallinnon ohjelmat (niitä on tällä hetkellä joku 80? osa 80-luvulta) korvautuvat yhdellä järjestelmällä, jolla hoidetaan kaikkien verovelvollisten kaikki verolajit.

https://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Valmishanke_uudistaa_verotusohjelmistot(37755)
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 623
viitisen sataa taisi olla tulossa takaisin päin
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
177
Tonnin pintaanhan tuota olisi tullut, mutta vaimon mätkyt nollasivat sen aika tarkkaan. (Jep, kumpikin ruksaa "saa käyttää puolison hyväksi")
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Valtio varmaan hykertelee onnessaan, kun sai minulta ilmaista lainaa sen 400e. Kyllä se vaan on niin, että sekin pari kymppiä olisi kadonnut huomaamatta kuukauden menoihin. Ei sillä todellakaan olisi mitään sijoitustoimintaa harrastettu. Eli mieluummin otan vähän rahaa takaisin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6
Tonni palautusta. Meinasi tulla vähän mätkyä mutta työmatkakorvauksilla sain paikattua

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
En jaksa kaivella tarkkaa tietoa mutta tuli plussaa tuli muutama satanen. Viime vuonna mätkyjä tuli joku 17euroa tjs, yleensä laskenut aika tarkkaan +-0 .
Isyysloma/vanhempainvapaa sekotti laskelmat tällä kertaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
45
Pikkasen reilu 1000€ palautusta. Ihan tarkoituksellista ollut jo vuosia. Helppo ja vaivaton tapa säästää rahaa ja tulee kerralla takas.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
HYI stn, toivottavasti on myös tuloja :jd: Kuinka noin paljon saa mätkyjä ? ite maksan varmaa yhteensä veroa vuodessa noin paljon :D
Eihän tuo ole mitään. Ammatinharjoittajana sain nyt vähän reilut 50k € mätkyjä. Se oli jo saavutus, kun 1. ehdotus ilman vähennyksiä oli yli 100. Kyse on vain ja ainoastaan valinnasta, kun voisihan sitä jo suoraan maksaa oikeaa ennakkoveroa tai sitten sijoittaa ja maksaa jälkikäteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
HYI stn, toivottavasti on myös tuloja :jd: Kuinka noin paljon saa mätkyjä ? ite maksan varmaa yhteensä veroa vuodessa noin paljon :D
yrityksen ensimmäinen kokonainen toimintavuosi enkä maksanut vielä ennakoita lainkaan. tämän vuotta ollaan sitten makseltu ennakoita ja nuo mätkyt viime vuodelta.. onneks nyt syksyllä/talvella liikkuu rahaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Nimenomaan, mielummin otan hiukan takaisin kun alan mätkyjä maksamaan. Ja teen 3 vuorotyötä, ylitöitä ja päivystyksiä niin tulot voi vaihdella vuosittain melkoisesti, joten tulee laitettua veroprosenttia hiukan yläkanttiin.
Ei sillä samalla verokortilla tarvitse koko vuotta mennä. Voit vaikka joka palkkapäivä käyttää eri verokorttia ja maksaa juuri oikean määrän.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Kyllä minä vähän luulen. Melkein joka vuosi olen lukenut lehdistä katugallupeja, joissa ihmisiltä kysellään veronpalautuksista. Vastaajissa on aina ollut yksi tai kaksi, jotka kertovat olevansa oikein tyytyväisiä, kun saavat tällä tavalla yllättäen joulun alla ylimääräistä rahaa. Ylimääräistä, ilman lainausmerkkejä. Mielipiteistä voi selvästi lukea joidenkin kuvittelevan, että valtio antaa heille rahaa hyvää hyvyyttään. Vaikuttaa siltä, että palautusten yhteys maksettuihin veroihin on jäänyt hyvin hämäräksi.

Todennäköisesti näitä tyyppejä on vain vähän, eikä välttämättä yhtään täällä. Sori siis jos kuulostin liian hyökkäävältä.
Vastauksesi osoittaa lähinnä surkeaa ymmärrystä ihmisistä. Jos palautuksista iloiset eivät tajua verotuksesta ja sijoittamisesta mitään, niin sillä puolella ollaan kyllä aika pihalla ihmisten suhtautumisesta tuloihin ja tappioihin. Valtiolle lainattu raha tuo hyvän mielen ja todenäköisesti suht pitkäaikaisenkin, koska rahoja ei saa heti. Erinomainen sijoitus siis monille.

Itseni pamahti jäännösveroa 700e. En tuntenut onnistuneeni vaikka olinkiin "fiksujen" puolella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Itse olen ainakin mielissäni palautuksesta ja yleensäkin pyrin siihen, että palautuksia tulee.Vituttaisi vaan, jos tulisi lasku jälkiveroista.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 406
Valtiolle lainattu raha tuo hyvän mielen ja todenäköisesti suht pitkäaikaisenkin, koska rahoja ei saa heti. Erinomainen sijoitus siis monille.
Juuh okei, sovitaan niin. Mikäpäs minä olen tuomitsemaan, miten itse kukin hankkii hyvän mielen.

:ssurprised:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
Rapia tonni tulis palautuksia mutta osa niistä menee opintotukien takaisinmaksuun. Aktiivisuus ja työnteko kannattaa :psmoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Joka vuos 3k-4k takas, juu vois sen laskea tarkaan mutta oon tyhmä juntti ja tunnen itseäni, eikä nuo missään säästötilillä pysyis, aina ois noita pois raapimas, sen takia nostan aina prosentin korkealle, saan joka kuukaus sen 300 vähemän, ei juuri vaikuttaa jokapäiväiseen elämään ja sitten loppuvuonna saa sen mukavan pistoksen tilille :) Jos se on jonkun mielestä kamal väärä, niin olkoo, tunnen kuitenkiin itseäni paremmin kun kukaan muu ja jos vaihtoehtona on noiten rahojen tuhlamineen johonkin (mitä tekisn, ku en noita hautaa mukaa saa kuitenkaan, joten kaikki mitä tienaa, kaikkii menee), tai kerra vuoessa saahaa isompi era ja hankki jotain oikein isoa ja turhamaista, niin otan jälkimäisen :)
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
40
En nyt tähän hätään muista, mutta ainakin ne kustansi fatsharkit :D
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
45
Eihän tässä ole oikeata tai väärää tapaa toimia. Jokainen toimii kuten itselle parhaiten sopii, näin se vaan on. Kuten Kristo33 totesi, "eikä nuo missään säästötilillä pysyis, aina ois noita pois raapimas". Amen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 145
Minä tiedän hyvin miten verojen maksumekanismi toimii ja ennen kaikkea sen mitä tässä ketjussa on jo mainittu. Siitä huolimatta olen iloinen kun palautuksia tulee, ja pettynyt jos tulee mätkyjä. Iloinen olen siitä syystä, että joku on jaksanut laskea luvut tarkemmin kuin minä, ja vieläpä minun edukseni. Henkilökohtaisesti vietän mieluummin aikaa perheen kanssa kuin optimoin veroprosentteja kun ei se eläminen ole niistä penneistä kuitenkaan kiinni. Ymmärrän sen, että moni mieluummin keskittyy maksimoimaan tulonsa, ja myös sen ettei monen ei tarvitse edes vastaavaa valintaa tehdä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
164
Kyllä itteä vituttaa jo se ajanhukka kun veroilmoitusta täyttelee puuttuvien osalta. Senkin parin illan ajan tekisin ihan jotain muuta mitä teen vuoden mittaa kertyvien taulukoiden tarkistamisen sijaan. Elämä kun ei muutu palautusten myötä kuitenkaan. Oikeuksistaan on pidettävä huoli, muuten olisi itsellekin tullut useita tuhansia mätkyjä palautusten sijaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 887
Joku 50 € kai tulee takas. Mieluummin saan palautuksia kun maksan mätkyjä vaikka lopputulos on sama. Loppujen lopuksi on ihan sama maksanko veroja satasen enemmän tai vähemmän kuussa niin mieluummin maksaa vähän enemmän jotta ei sitten tarvitse mätkyjä maksaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
987
Joku 700e tuota tulee. Mielummin pitää sen prosentin vähän isompana niin ei tuu mätkyjä.

Nyt voi ostaa vaikka uuden näytön, viilaamalla prosentin optimiks ne rahat olis kuitenkin menny kaljaan.
 

Viltsur

Frhr
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
113
Itse on kyllä onnistunut aikalailla aina suunnittelemaan sen verran hyvin tuon verotuksen, että maksimissaan satku tai pari tullut takaisin. Mielummin otan sen rahan heti, kuin reilun vuoden päästä.

Ja jos sitä raha pottia odottaa innokkaasti, niin miksi ei sijoita rahaa johonkin sen vuoden ajan ja sitten kotiuta joulun alla. Valtioilta, kun tuo korko on aika olematon :think:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 403
Viestejä
4 216 782
Jäsenet
71 043
Uusin jäsen
pig

Hinta.fi

Ylös Bottom