Suomihan ei sinänsä luullutkaan, että sotisi yksinään Venäjää vastaan pidempään kuin pari viikkoa max...Niin on, mutta pointtina juurikin tuo että silloin vielä kun olimme "kyllä me hei itse tää helposti hoidetaan" tilassa, ei ollut tuotakaan kykyä. Jos siis Suomi olisikin ollut tuolloin 2022 Venäjän hyökkäyksen kohteena eikä Ukraina olisi mielenkiintoista tietää missä kunnossa maa ja armeija olisivat varsinkin jos sotiminen olisi jatkunut yhtä pitkään kuin Ukrainassa nyt. Itse veikkaan että varsin heikossa kunnossa.
Luultiin, että Suomi olisi osa jotain suursotaa ja Venäjä sotisi muitakin kuin vain Suomea vastaan. Että ikäänkuin saataisiin ainakin epäsuorasti NATO:sta apua vaikkei jäseniä oltukaan.
Aikamoisten toiveajattelu-himmeleiden varaan tätä Suomen puolustusta oltiin mietitty. Kylmän sodan aikana se oli melkein pakkokin ehkä, mutta ei kyllä enää 1990-luvulta lähtien. Jalkaväkimiinakielto liittyy tähän myös...

Vähän nimittäin veikkaan, että jos Suomi kokisi vastaavanlaisen hyökkäyksen mitä Ukraina koki 2022 eli Venäjä tekisi tuntemiinsa sotilas ynnä muihin kohteisiin massiivisia ensi iskuja ja se 300 000+ äijää alkaisi siirtyä rajan yli olisi täälläkin yhteiskunta ja tuotantoketjut aikalailla sekaisin jonkin aikaa. Ja joo olen kyllä kuullut kuinka hyvin meillä kaikkeen on varauduttu ja hienot on sodanajan suunnitelmatkin, mutta suunnitelma on aina vaan suunnitelma ja todellisuus sitten usein jotain muuta.