Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Höpö höpö, tuommosen pitkän matkan dronen kuulee kilometrin päästä, kun taas fpv drone tulee yllättäen syliin. Eikä nuo edes aina häirittynä tule nokka edellä alas, on videoita shahedeista, jotka liitää löpön loputtua ja laskeutuu "hallitusti" pellolle. Ihme vouhotusta, tyytyväisenähän tässä saa seurata naapurin luhistumista omiin ongelmiinsa. Tämäkin iso hyökkäys tällä viikolla Kiovaan, oli juurikin se sama hyökkäys, jolla uhkailtiin kostoa Ukrainalle, jos he hyökkäävät paraatin aikaan ryssien rosvojoukkoihin moskovassa.
 
Just. Kehoitus "pysykää sisällä" miksi? Eikös se drone voi yhtälailla osua kerrostalon seinään kuin kadulla talsijaan.. todennäköisempää varmaan osua talon seinään kuin maahan? Paitsi landella.

Aika turhia nää varoitukset vielä tässä vaiheessa jos droneja vaan yksi. Eri asia jos vähän useampi tulossa samaan suuntaan.

Noh toisaalta hyvä harjotella ja testaa
 
Just. Kehoitus "pysykää sisällä" miksi? Eikös se drone voi yhtälailla osua kerrostalon seinään kuin kadulla talsijaan.. todennäköisempää varmaan osua talon seinään kuin maahan? Paitsi landella.

Aika turhia nää varoitukset vielä tässä vaiheessa jos droneja vaan yksi. Eri asia jos vähän useampi tulossa samaan suuntaan.

Noh toisaalta hyvä harjotella ja testaa
Ite oon miettiny et onks ne enemmänki vaan semmonen psykologinen juttu, et ihmiset tietää et jotain on ilmassa. GPS-häirintä on kyl ihan oikee ongelma, mut en mä tiiä miten se liittyy tähän droonivaroitukseen.
 

Tämä oli arvattavissa.
Venäjä kokeili että mikä on reaktio kun Ukrainan droneja tulee Suomeen ja sitten ku alkoi ärähtely ja Ukrainan moittiminen niin Moskovaan saatiin selvä viesti siitä että nyt on löytynyt jotain joka toimii ja ajaa kiilaa Ukrainan ja sen tukijoiden väliin. Nyt Venäjä käyttää tekoälypohjaista häirintää ohjaamaan noita Suomeen ja Baltiaan.
 
Just. Kehoitus "pysykää sisällä" miksi? Eikös se drone voi yhtälailla osua kerrostalon seinään kuin kadulla talsijaan.. todennäköisempää varmaan osua talon seinään kuin maahan? Paitsi landella.

Aika turhia nää varoitukset vielä tässä vaiheessa jos droneja vaan yksi. Eri asia jos vähän useampi tulossa samaan suuntaan.

Noh toisaalta hyvä harjotella ja testaa

Sirpalevaikutus, - halutaan minimoida ihmishenkien menetystä, -ja rakenteet antavat suojaa mm. paineaallon aiheuttamaa sirpalevaikutusta vastaan.
 
Höpö höpö, tuommosen pitkän matkan dronen kuulee kilometrin päästä, kun taas fpv drone tulee yllättäen syliin. Eikä nuo edes aina häirittynä tule nokka edellä alas, on videoita shahedeista, jotka liitää löpön loputtua ja laskeutuu "hallitusti" pellolle. Ihme vouhotusta, tyytyväisenähän tässä saa seurata naapurin luhistumista omiin ongelmiinsa. Tämäkin iso hyökkäys tällä viikolla Kiovaan, oli juurikin se sama hyökkäys, jolla uhkailtiin kostoa Ukrainalle, jos he hyökkäävät paraatin aikaan ryssien rosvojoukkoihin moskovassa.

Varmaan kuuleekin, jos seisot keskellä ei-mitään pellon reunassa. Olosuhteet ovat esimerkiksi arkiaamuna klo 8:00 Elielinaukiolla Helsingissä oleellisesti erilaiset. Liikenteen ja muun urbaanin taustametelin yli moottorin ääni ei välttämättä erotu kovinkaan hyvin. Korkeat rakennukset peittävät näkyvyyttä ja kiireisen kaupungin ärsyketulva vaikuttaa kaikkiin aisteihin. Loppusyöksyssä lennokin vauhti saattaa olla lähemmäs 200 km/h, joten reagointiaikaa ei välttämättä ole kovin ruhtinaallisesti.

Edellämainittuja faktoja vasten keskivertokansalaisella tai edes io-techin übermench-ninjoilla tuskin on kamalasti mahdollisuuksia mihinkään suurempiin peliliikkeisiin. Kaikenlaiset selviytymisskenaariot asian tiimoilta kuulostavat tasoltaan lähinnä legendaaristelta muropakettiajan aprikoinnilta, kun kimppuun on syöksymässä vihainen taistelukoira. Eräs keskustelija ehdotti kirkkain silmin ratkaisuksi mortalkombatmaista comboa, jossa hypätään viime hetkellä sivuun ja käydään kurkkuun kiinni.
 
Minä en sano että on hyvä juttu näiden dronejen tulo Suomen ilmatilaan, mutta kuten Mark Galeotti on useamman kerran sanonut Venäjän erilaisesta toiminnasta In Moscow's Shadows -podissaan.

Että nämä erilaiset Venäjän puuhastelut ja hybridivaikutukset kannattaa ottaa "beta-testauksena" meidän järjestelmien ja instituutioden toiminnalle.

Tässä vaiheessa niitä on vielä helppo kehittää ja korjata, jotta ovat sitten kunnossa jos "paska sattuisikin iskemään tuulettimeen" ja naapuri päättäisi suunnata tännekin päin.
 
Sunnuntain vastaisena yönä Moskova ja Moskovan alue joutuivat yhteen Ukrainan voimakkaimmista hyökkäyksistä. Kolme ihmistä kuoli ja 17 haavoittui. Hyökkäyksen kohteina olivat Angstrom-tehdas Zelenogradissa, Kapotnassa sijaitseva öljynjalostamo sekä öljynpumppausasemat Solnechnogorskaja ja Volodarskaja.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/currenttimetv/status/2055994086474010973?s=61
 
Kerro lisää? Olisiko se GPS, tekoäly vai kauko-ohjattu ominaisuus?
Ja vielä sellainen ratkaisu ettei Venäjä pelkästään spooffaamalla GPS Suomeen saa välittömästi tuhottua kaikkia Ukrainan droneja taivaaltansa. On huvittavaa seurata random foorumikommentoijien kuvitelmia siitä ettei Ukrainassa oltaisi näitä kaikkia asioita mietitty jo kymmeniä kertoja. Ukrainalla jos kenellä on kaikista suurin motivaatio saada ne dronet lentämään oikeaan kohteeseen.
 
Asiaton käytös - provosointi ja flamettaminen, keskity rakentavaan keskusteluun, samasta huomautettu juuri
Ja vielä sellainen ratkaisu ettei Venäjä pelkästään spooffaamalla GPS Suomeen saa välittömästi tuhottua kaikkia Ukrainan droneja taivaaltansa. On huvittavaa seurata random foorumikommentoijien kuvitelmia siitä ettei Ukrainassa oltaisi näitä kaikkia asioita mietitty jo kymmeniä kertoja. Ukrainalla jos kenellä on kaikista suurin motivaatio saada ne dronet lentämään oikeaan kohteeseen.
Kuten jo tuossa aiemmin kirjoitin, on huomattavasti helpompaa huomata onko drone edes kohteen lähellä kuin ohjata se kohteeseen. Toki tällaiset ratkaisut lisäävät dronen hintaa, eikä Ukrainalla ilmeisestikään ole edes suurta kiinnostusta parantaa harhautuneiden lennokkien neutralisointia koska naapurimaan mielestä muutama pommidrone silloin tällöin on ihan ok.
Ymmärrän toki että tämä on vaikea asia satunnaisen foorumikommentoijan tajuta, varsinkaan kun ei ole kokemusta alalta eikä tekniikasta ylipäänsä.
 
Onhan tuo todella tehokasta hybriditoimintaa ryssältä, jos saavat silloin tällöin ohjattua lennokin tai pari Suomen ilmatilaan.

Sillä saadaan iso hässäkkä päälle, hävittäjät ja kopterit ilmaan, ihmiset pelkäämään ja näkemään/ilmoittamaan olemattomia -> viranomaiset suhaamaan pitkin kyliä. Lehdistö saadaan kirjoittamaan kuinka puolustusvoimat epäonnistui torjunnassa, kuinka viranomaiset epäonnistuivat tiedottamisessa ja kuinka hallitus epäonnistui muuten vaan. Annetaan ohjeita kuinka suojaudutaan ja ilmoitetaan 112 näki mitä tai ei ja jokaisesta lasten styroksilennokista. Kansa kyselee ja oikeusoppineet kiistelevät, saako töistä jäädä palkalliselle vapaalle jos dronevaara. Oppositio voi vielä lyödä löylyä hallitusta vastaan ja vasemmisto vastustaa sotaa.

Ihan parasta a-ryhmää ryssän temppukirjasta. Pelkoa ja säntäilyä kuin päättömät kanat.

(Ei kai ne pelkällä gepsillä enää mihinkään lentele sattuneista häirintäsyistä)
 
Tässä aamupäivän aikana keskustellessa on osoittautunut, että moni nörttikään ei saanut tästä notifikaatioita 112 Suomi -sovelluksen kautta, joten voit vain kuvitella saiko keskivertokäyttäjä tietoa. Häpeällistä, ettei tätä asiaa ole korjattu hyvän sään aikana.
Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio: "Vaaratiedote lähti, kun se annettiin, mutta jos se ei ole tullut perille, voi olla, ettei käyttäjällä ole sovelluksen viimeisin versio asennettuna, Vainio sanoo Iltalehdelle puhelimitse."

Niin, pitää käydä joko säännölliesti manuaalisesti päivittämässä sovellus, ja/tai kuten itselläni kun olen antanut sovellusten päivittyä automaattisesti (lue: huomaamattani), käynnistämässä se myös säännöllisesti sillä esim. nyt perjantaina asiaan havahduttuani piti lisäksi syöttää oma puhelinnumero, ikään kuin siis kirjautua sisään ennen kuin uusi versio toimii ja ilmoituksiakin alkoi tulemaan. Ihan kuten aika monen muunkin mobiilisovelluksen kohdalla. Tästähän on varmaan tiedotettu niin nörteille kuin muillekin...
 
Viimeksi muokattu:
Lueskelin ajankulukseni wikipediasta 112 Suomi-sovelluksesta ja tulipa mieleen että on tainnut Digian myyntitykki myydä tehokkaasti lisäosia sen jälkeen kun häken perustarve oli (toivon mukaan) asianmukaisen kilpailutuksen jälkeen toteutetulla ja 2015 julkaistulla sovelluksella tyydytetty. Plus 10 vuoden ylläpitomaksut.

Btw. Itselläni kuluu nyt päivän mittaan n. 20% enemmän akkua kuin ennen päivitetyn 112 Suomi-sovelluksen aktivointia....
 
Suomessa vaaratiedotteet edelleen pilipalisovelluksen (112 Suomi) ja lineaarisen TV:n varassa. Allekirjoittakaas: Kansalaisaloitepalvelu - FI-ALERT-järjestelmä käyttöön vaaratiedotejärjestelmäksi Suomessa

Tässä aamupäivän aikana keskustellessa on osoittautunut, että moni nörttikään ei saanut tästä notifikaatioita 112 Suomi -sovelluksen kautta, joten voit vain kuvitella saiko keskivertokäyttäjä tietoa. Häpeällistä, ettei tätä asiaa ole korjattu hyvän sään aikana.

Asensin itsekin nyt tuon 112 Suomi, ja siinä kysellään alussa permissioneita ja konfiguraatioita sen verran, että ei voi olettaa tämän olevan state of the art -ratkaisu yhteiskuntamme perustiedotukseen.
Tuota on aika turha allekirjoittaa, kun hanke etenee muutenkin.

CB-pohjainen järjestelmä on kätevä ja selkeä, kun kaikki hälyn kohteena oleviin tukiasemiin liittyneet laitteet piippaavat kertalaakista, mutta sen kanssa siirrytään sitten valittamaan siitä, että ilmoituksia tulee, vaikka ei niitä edes haluaisi jne. Ja siitä huolimatta tarvitaan sitä 112-sovellusta kaikkeen muuhun mitä sen kautta nyt sitten ikinä voidaankaan tehdä. No, on kai se kuitenkin taviksille selkeämpi ja parempi kuin ei mitään.
 
Tuota on aika turha allekirjoittaa, kun hanke etenee muutenkin.

CB-pohjainen järjestelmä on kätevä ja selkeä, kun kaikki hälyn kohteena oleviin tukiasemiin liittyneet laitteet piippaavat kertalaakista, mutta sen kanssa siirrytään sitten valittamaan siitä, että ilmoituksia tulee, vaikka ei niitä edes haluaisi jne. Ja siitä huolimatta tarvitaan sitä 112-sovellusta kaikkeen muuhun mitä sen kautta nyt sitten ikinä voidaankaan tehdä. No, on kai se kuitenkin taviksille selkeämpi ja parempi kuin ei mitään.
Toi 112-sovellus on kyl aika kökkö ratkasu noin tärkeeseen juttuun. Mulla ei oo tullu sieltä notifikaatioita ikinä, vaikka oon asentanu sen jo aikoja itten. Ihmiset vaan luulee et se toimii autmaattisesti. Parempi et saadaan se CB-järjestelmä käytötön, vaikka sitäki varmaan haukutaan.
 
Toi 112-sovellus on kyl aika kökkö ratkasu noin tärkeeseen juttuun. Mulla ei oo tullu sieltä notifikaatioita ikinä, vaikka oon asentanu sen jo aikoja itten. Ihmiset vaan luulee et se toimii autmaattisesti. Parempi et saadaan se CB-järjestelmä käytötön, vaikka sitäki varmaan haukutaan.
Mulle kyllä on tullut kun on ollut lähialueella jotain isoja tulipaloja joista päässyt ilmaan haitallisia savuja. Puhelin piipannut tosi lujaa aiheesta.
 
Edit, tämähän on putinin hyökkäys sota ketju, Nopeasti en löytänyt sopivaa ketjua, jos ei muutakaan löydä niin joku voisi perustaa oman ketjun, mihin uppoaa ko sovellus, sen palvelut, mukaanlukien yleinen vaaratiedottamien.


Lueskelin ajankulukseni wikipediasta 112 Suomi-sovelluksesta ja tulipa mieleen että on tainnut Digian myyntitykki myydä tehokkaasti lisäosia sen jälkeen kun häken perustarve oli (toivon mukaan) asianmukaisen kilpailutuksen jälkeen toteutetulla ja 2015 julkaistulla sovelluksella tyydytetty. Plus 10 vuoden ylläpitomaksut.

Btw. Itselläni kuluu nyt päivän mittaan n. 20% enemmän akkua kuin ennen päivitetyn 112 Suomi-sovelluksen aktivointia....
112 on aikansa tuote , ja sen ajan syistä, tarpeista on poistunut, (otettu käyttöön uusia juttuja, ihan siinä 112 soitossakin) ehkä vähän yllättäen se vaarailmoitus ominaisuus on noussut aikaansa tärkeämmäksi. Toisaalta sen tuossa oleminen on vähentänyt tarverra lisätä virallisia vaarailmoitus kanavia.

Vuosikymmennessä tapahtunut merkittävää (vaarat)iedotteiden vastaanottamisessa, kansalaisista entistä isompi osa voi elää pienessä kuplassa, ei kuunnalla(katsella) uutisia, ei seurata ns lineaarikanavaia, yleislähetyksiä. Perus viranomais tiedottaminenkin pirstaloitunut, osa löytyy random somekanavista, osa netti sivuilta, osa jostain. Uutisiakin seuraavat ovat sen varassa mistä toimittajat poimii aiheensa.



Toi 112-sovellus on kyl aika kökkö ratkasu noin tärkeeseen juttuun. Mulla ei oo tullu sieltä notifikaatioita ikinä, vaikka oon asentanu sen jo aikoja itten. Ihmiset vaan luulee et se toimii autmaattisesti.

Se jäänyt vähän epäselväksi mihin ne viestit hyyty, ilmeisesti tällä kertaa lopumis ilmoitus hyyty ihan taustajärjestelmään. Ilmotuksia tuon palvelun kautta on jaettu vuosia.

Teknisesti haastavaa on ne päätelaitteet, malli ja asetukskohtaisia eroja, tuo sovellus on tyypillnen esimerkki sovelluksesta jota käyttäjä ei avaa edes jokavuosi, ei välttämättä ole avannut kertaakaan muutamavuosi sitten hankitussa puhelimessaan. Siinä alkaa jo rauhallisempikin alusta heittää sovellus syvähorrokseen, agressiivisempi alusta jo viikkojen jälkeen.
Jos käyttäjä ei muista sovellusta, niin osa, ehkä juuri nörttimäisemmät, vaimentaa, tappaa kaikki muut paitsi ne jotka haluaa pitävän ääntä, sieltä parinsadan palvelun/sovelluksen listala ei ehkä tuo sovellus ole mielessä.

Sitten vielä se että mitäkanavaa kautta ne push ilmoitukset tehdään, jos palvelun omaa kautta, niin haasteensa siinä

Ja tarvii sen nettiyhteyden (tiedotteet). Netin yli toimiminen on toki plussaa, mutta se että tarvii netin myös rajoittaa)

Parempi et saadaan se CB-järjestelmä käytötön, vaikka sitäki varmaan haukutaan.

Uutisoinnin mukaan se ilmeisesti on etenemässä, viimevuonna rahoitusta saanut. Nykyisten rinnalle tärkeä ja mm Iranin kahakassa todettu toimivaksi. Kunhan ei jäädä vain sen varaan

Alusta, tekniikka vain yksi, toinen on se että prosessit on hiottu ja harjoiteltu.


112 sovelluksenpalvelun kohdalla voi miettiä minkä tahon vastuulla se olisi, YLE yrittää ottaa koppia tiedottamisessa, sillä iso aktiivinen käyttäjäkunta. Kaikki mikä vaatii kirjautumista, tiliä yms heikentää saavutettavuutta
 
Edit, tämähän on putinin hyökkäys sota ketju, Nopeasti en löytänyt sopivaa ketjua, jos ei muutakaan löydä niin joku voisi perustaa oman ketjun, mihin uppoaa ko sovellus, sen palvelut, mukaanlukien yleinen vaaratiedottamien.


112 on aikansa tuote , ja sen ajan syistä, tarpeista on poistunut, (otettu käyttöön uusia juttuja, ihan siinä 112 soitossakin) ehkä vähän yllättäen se vaarailmoitus ominaisuus on noussut aikaansa tärkeämmäksi. Toisaalta sen tuossa oleminen on vähentänyt tarverra lisätä virallisia vaarailmoitus kanavia.

Vuosikymmennessä tapahtunut merkittävää (vaarat)iedotteiden vastaanottamisessa, kansalaisista entistä isompi osa voi elää pienessä kuplassa, ei kuunnalla(katsella) uutisia, ei seurata ns lineaarikanavaia, yleislähetyksiä. Perus viranomais tiedottaminenkin pirstaloitunut, osa löytyy random somekanavista, osa netti sivuilta, osa jostain. Uutisiakin seuraavat ovat sen varassa mistä toimittajat poimii aiheensa.




Se jäänyt vähän epäselväksi mihin ne viestit hyyty, ilmeisesti tällä kertaa lopumis ilmoitus hyyty ihan taustajärjestelmään. Ilmotuksia tuon palvelun kautta on jaettu vuosia.

Teknisesti haastavaa on ne päätelaitteet, malli ja asetukskohtaisia eroja, tuo sovellus on tyypillnen esimerkki sovelluksesta jota käyttäjä ei avaa edes jokavuosi, ei välttämättä ole avannut kertaakaan muutamavuosi sitten hankitussa puhelimessaan. Siinä alkaa jo rauhallisempikin alusta heittää sovellus syvähorrokseen, agressiivisempi alusta jo viikkojen jälkeen.
Jos käyttäjä ei muista sovellusta, niin osa, ehkä juuri nörttimäisemmät, vaimentaa, tappaa kaikki muut paitsi ne jotka haluaa pitävän ääntä, sieltä parinsadan palvelun/sovelluksen listala ei ehkä tuo sovellus ole mielessä.

Sitten vielä se että mitäkanavaa kautta ne push ilmoitukset tehdään, jos palvelun omaa kautta, niin haasteensa siinä

Ja tarvii sen nettiyhteyden (tiedotteet). Netin yli toimiminen on toki plussaa, mutta se että tarvii netin myös rajoittaa)


Uutisoinnin mukaan se ilmeisesti on etenemässä, viimevuonna rahoitusta saanut. Nykyisten rinnalle tärkeä ja mm Iranin kahakassa todettu toimivaksi. Kunhan ei jäädä vain sen varaan

Alusta, tekniikka vain yksi, toinen on se että prosessit on hiottu ja harjoiteltu.


112 sovelluksenpalvelun kohdalla voi miettiä minkä tahon vastuulla se olisi, YLE yrittää ottaa koppia tiedottamisessa, sillä iso aktiivinen käyttäjäkunta. Kaikki mikä vaatii kirjautumista, tiliä yms heikentää saavutettavuutta
CB-järjestelmä ois kyl ihan jees, mut en mä usko et se yksiänän ratkaisee kaikkee. Tärkeintä on ettei jäädä vaan yhden tekniikan varaan, vaan et on prosessit kunnossa ja harjoteltu. Ja se, et YLE yritätä ottaa koppia, on hyvä, mut se vaatii kirjautumista, mikä on ongelma monelle.
 
tuo sovellus on tyypillnen esimerkki sovelluksesta jota käyttäjä ei avaa edes jokavuosi, ei välttämättä ole avannut kertaakaan muutamavuosi sitten hankitussa puhelimessaan. Siinä alkaa jo rauhallisempikin alusta heittää sovellus syvähorrokseen, agressiivisempi alusta jo viikkojen jälkeen.
Tuo on oikeastaan oleellisin pointti, jota Digia ei tilattuja lisäosia toivottavasti alunperin asianmukaisesti kilpailutettuun sovellukseen toimittaessaan ole muka "hoksannut".
 
Viimeksi muokattu:
CB-järjestelmä ois kyl ihan jees, mut en mä usko et se yksiänän ratkaisee kaikkee.
Vaaratiedotteiden osalta se kuitenkin riittänee, ja kun kun tieto saadaan ensi vaiheessa mahdollisimman nopeasti mahdollisimman laajalle tieto kyllä leviää edelleen siitä eteenpäin perinteisemmin menetelmin.
 
Menee tosiaan tässä ketjussa vähän ohi tuo vaaratiedotejärjestelmäkeskustelu, joten jatkossa sen aiheen jorinat voi laittaa vaikka tänne -->

 
Jatkon tuonne Vaaratedote järjestelmä ja niiden toiminta ketjuun

CB-järjestelmä ois kyl ihan jees, mut en mä usko et se yksiänän ratkaisee kaikkee. Tärkeintä on ettei jäädä vaan yhden tekniikan varaan, vaan et on prosessit kunnossa ja harjoteltu. Ja se, et YLE yritätä ottaa koppia, on hyvä, mut se vaatii kirjautumista, mikä on ongelma monelle.

Juu, ei tuo alkuunkaan korvaa 112 sovellusta.

Yksi voisi olla miten 112 sovelluksen sisältöä palvelut oli tarjolla myös rajapintanta, jota voisi sitten tukea muuta sovellukset, vai olisko parempi jatkaa erillisenä.

Suomi.fi mutta siihen kaiken integroiminen, tärkeää kuitenkin etteä sovellus käytettävissä kelletahansa, ilman kirjautumista, yms, kirjautmiset, tunnistuksen takana voi sitten olla selalista oikeasti vaativaa.

Tuo on oikeastaan oleellisin pointti, jota Digia ei tilattuja lisäosia toivottavasti alunperin asianmukaisesti kilpailutettuun sovellukseen toimittaessaan ole muka "hoksannut".

Elinkaaren aikana laitteet, alustat muuttuneet ja ohjelma paisunut, tietämättä tilaajan osaamista, vaikka sitä olisi, niin haastava asia niiden viestien perille saaminen, SMS viesti on yksikonsti potkia ohjelmaa, mutta nykyään sitäkin miinoitettu.

Sitten ne vaarat, jos sovelluksesta tekee agressiivisemman, niin tullaan energiankulutukseen ja alusta innostuu lisää, ja vaara että käyttäjä toiveiden vastaisesti, "tappaa" sovelluksen , tai jopa poistaa asennuksen.

Jos ja kun saavat joskus verkosta vaaratiedotteet käyttöön, niin 112-sovelluksen kehittäjien ei tarvi miettiä kuink varmasti vaaratiedotteet tavoittaa passiiviset käyttäjät, vaan keskittyä palveleen aktiivista käyttäjää, ja esim resurssit riittää sen jälkeen kun vaaratiedote annettu, tai muuta vastaavaa käyttöpiikkiä synnyttävää.

Ei se SMS CB tavoita kaikkia käyttäjiä. Enkä tässä nyt tarkoita pelkästään puhelimen asetuksia, vaan siitä että onko jakelu alueella.

Toimiiko tuo kaikissa VoWiFi tuellisissa yhteyksissä, puhellinumerollinen SMS toimii, mutta toimiiko nuo, ja jos toimii, niin käytäänkö viimeistä tunnettua "aluetta".
 
Kalliiksi tulee käyttää hävittäjiä jokaiseen eksyneeseen drooniin. Ei ole kestävä ratkaisu tämäkään.
Katsotaan nyt, että saadaanko koskaan tietää, että miten se nyt tarkalleen ammuttiin alas. Sitä ennen on vähän vaikea arvioida, että miten kalliiksi se nyt tuli.
 
Kalliiksi tulee käyttää hävittäjiä jokaiseen eksyneeseen drooniin. Ei ole kestävä ratkaisu tämäkään.
Pakko ne kuitenkin on käydä tunnistamassa ja siihen ei juuri muuta keinoa ole olemassa kuin hävittäjä. Itse alasampuminen ei ole hirveän kallista, kun eiköhän ne konetykillä tiputeta ainakin siellä missä se on mahdollista. Tuo oli pudotettu järven päällä, joten konetykki tulee ensimmäisenä mieleen.

Mutta josko tämä tunnistus -ja torjuntatekniikkakin vähitellen kehittyisi, kun droonisota on kokonaisuutena niin uusi asia.
 
Pakko ne kuitenkin on käydä tunnistamassa ja siihen ei juuri muuta keinoa ole olemassa kuin hävittäjä. Itse alasampuminen ei ole hirveän kallista, kun eiköhän ne konetykillä tiputeta ainakin siellä missä se on mahdollista. Tuo oli pudotettu järven päällä, joten konetykki tulee ensimmäisenä mieleen.

Mutta josko tämä tunnistus -ja torjuntatekniikkakin vähitellen kehittyisi, kun droonisota on kokonaisuutena niin uusi asia.
Aika riskiä hommaa ampua tykillä. Noi menee aika hitaasti, joten oikean paikan valinta voi olla vähän niin ja näin. Hävittäjä menee aika nopeasti liian lähelle, jolloin sirpalevahinko kasvaa. Parempi ampua sidewinderillä, kuin riskeerata koko kone. Varsinkin rauhanaikana.
 
Aika riskiä hommaa ampua tykillä. Noi menee aika hitaasti, joten oikean paikan valinta voi olla vähän niin ja näin. Hävittäjä menee aika nopeasti liian lähelle, jolloin sirpalevahinko kasvaa. Parempi ampua sidewinderillä, kuin riskeerata koko kone. Varsinkin rauhanaikana.
Tuohon torjuntaan voisi kehitellä sopivan potkuriharjoituskoneen,nopeus jotain 400-500 km/t ja sopiva aseistus konekivääreillä, halvoilla reketeilla/ohjuksilla ja sopivalla tutkalla.Olisi halvempi lentää ja voisi käyttää väliajat alkeiskoulutuskoneena.
 
Tuohon torjuntaan voisi kehitellä sopivan potkuriharjoituskoneen,nopeus jotain 400-500 km/t ja sopiva aseistus konekivääreillä, halvoilla reketeilla/ohjuksilla ja sopivalla tutkalla.Olisi halvempi lentää ja voisi käyttää väliajat alkeiskoulutuskoneena.
Ongelma tulee siinä, että nuo kerkeää aika hitaasti myös paikalle. Helikopteri sopii tuohon myös, pkm vaa ovelle tai m134, mutta paikalle pääseminen kestää.
 
Ongelma tulee siinä, että nuo kerkeää aika hitaasti myös paikalle. Helikopteri sopii tuohon myös, pkm vaa ovelle tai m134, mutta paikalle pääseminen kestää.
Koneita ja pienempiä varuskuntia pitäisi ripotella sopivin välein itärajalle, riittävä tutka ja kaukovalvonta että ehtii paikalle ja isompaan kiireeseen hävittäjillä.
 
Ainoa vaan että yksi sidewinderkin maksaa karkeasti n. 10x tuollaisen pitkän matkan droonin hinnan, ja siihen muut kulut päälle.
niin maksaa ja se ei ole kestävää pitkässä juoksussa ja usein tehtynä. Muutama vuodessa menee hyvästä harjoituksesta.
 
Tuohon torjuntaan voisi kehitellä sopivan potkuriharjoituskoneen,nopeus jotain 400-500 km/t ja sopiva aseistus konekivääreillä, halvoilla reketeilla/ohjuksilla ja sopivalla tutkalla.Olisi halvempi lentää ja voisi käyttää väliajat alkeiskoulutuskoneena.

Johan noita olisi, esim. Super Tucano olisi oikein erinomainen, jolla saisi hyvinkin droneja tiputeltua ja harjoitteluunkin kävisivät hyvin. Tarvittaessa voi pistää pommiakin kyytiin, jos siltä tuntuu.

 
Ukrainan kehittämä torjuntadrone on hyvä maalla käytettäväksi, ei välttämättä sovi Suomelle kun ollaan lähes saarivaltio ja viisainta olisi tiputtaa dronet meren päällä jos mahdollista.

Konetykissä tulee varsinkin hävittäjän kanssa ongelma oheisvahingot, nopeasti ollaan liian lähellä. Pitäisi kehittää sidewinderin tapainen mutta halvempi ja kevyempi ohjus droneja varten. Sidewinder on kallis, raskas ja liian tehokas. Hävittäjällä tiputus on sinänsä ok ratkaisu Suomelle meillä kun on valvottavaa pinta-alaa paljon. Joku kevyempi konetyyppi sopii taas pienille maille kuten balttiaan.
 
Konetykissä tulee varsinkin hävittäjän kanssa ongelma oheisvahingot, nopeasti ollaan liian lähellä. Pitäisi kehittää sidewinderin tapainen mutta halvempi ja kevyempi ohjus droneja varten. Sidewinder on kallis, raskas ja liian tehokas. Hävittäjällä tiputus on sinänsä ok ratkaisu Suomelle meillä kun on valvottavaa pinta-alaa paljon. Joku kevyempi konetyyppi sopii taas pienille maille kuten balttiaan.
Muistaakseni tuollaisia halpisohjuksia on kehitetty jo...

Sidewinderit on overkill siksikin, että kohde lentää hitaasti ja suoraan. Ei tarvita kovin hienostunutta järjestelmää sen jahtaamiseen ja siihen osumiseen, vaan 60-luvun ohjuskin varmaan toimisi.
 
Muistaakseni tuollaisia halpisohjuksia on kehitetty jo...

Sidewinderit on overkill siksikin, että kohde lentää hitaasti ja suoraan. Ei tarvita kovin hienostunutta järjestelmää sen jahtaamiseen ja siihen osumiseen, vaan 60-luvun ohjuskin varmaan toimisi.

Eikös näihin ollut käytetty jo jotain laser ohjattua rakettia, maksaa pennejä ohjukseen verrattuna.
 
Kuten jo tuossa aiemmin kirjoitin, on huomattavasti helpompaa huomata onko drone edes kohteen lähellä kuin ohjata se kohteeseen. Toki tällaiset ratkaisut lisäävät dronen hintaa, eikä Ukrainalla ilmeisestikään ole edes suurta kiinnostusta parantaa harhautuneiden lennokkien neutralisointia koska naapurimaan mielestä muutama pommidrone silloin tällöin on ihan ok.
Ymmärrän toki että tämä on vaikea asia satunnaisen foorumikommentoijan tajuta, varsinkaan kun ei ole kokemusta alalta eikä tekniikasta ylipäänsä.

"Kohinahäirinnässä droonia ei ohjata tiettyyn paikkaan. Droonin navigointikykyä häiritään lähettämällä signaalia, joka on voimakkaampi kuin signaali, joka droonin on tarkoitus havaita.
Tämän seurauksena drooni menettää satelliittisignaalin ja siirtyy inertianavigointiin, Kosola kertoo. Inertianavigoinnilla toimiva drooni ei pysty suunnistamaan yhtä tarkasti kuin satelliittien avulla.
"

Aiemmin mainitsit, että voisi käyttää inertiasensoreita, tuon jutun mukaan sellaisia on jo käytössä, mutta siitä huolimatta näitä harhautuu häirinnän takia. Uskoisin, että PV:llä tutkimusjohtajana työskennellyt tietää tästä alasta ja aiheesta muutaman naksun enemmän kuin "satunnainen foorumikommentoija".
 
Ainoa vaan että yksi sidewinderkin maksaa karkeasti n. 10x tuollaisen pitkän matkan droonin hinnan, ja siihen muut kulut päälle.

No voi olla että jos lähetät jonkin pitkän matkan droonin perään, niin ei kerkiä ajoissa, ei vaikka lähettäisit kymmennen.
 

"Kohinahäirinnässä droonia ei ohjata tiettyyn paikkaan. Droonin navigointikykyä häiritään lähettämällä signaalia, joka on voimakkaampi kuin signaali, joka droonin on tarkoitus havaita.
Tämän seurauksena drooni menettää satelliittisignaalin ja siirtyy inertianavigointiin, Kosola kertoo. Inertianavigoinnilla toimiva drooni ei pysty suunnistamaan yhtä tarkasti kuin satelliittien avulla.
"

Aiemmin mainitsit, että voisi käyttää inertiasensoreita, tuon jutun mukaan sellaisia on jo käytössä, mutta siitä huolimatta näitä harhautuu häirinnän takia. Uskoisin, että PV:llä tutkimusjohtajana työskennellyt tietää tästä alasta ja aiheesta muutaman naksun enemmän kuin "satunnainen foorumikommentoija".

GNSS häirinnäst jotain kuvaa saa jos katselee lentokoneseuranta palveluita, niin siellä 10 000 metrissä lentävien siviilikoneiden jakama paikkatietoa vahvimman häirinnän aikana voi olla todella isosti pielessä.

Enemmin ihmettelen sitä miten hyvin ne hitaat droonit selviää noin pitkästä matkasta, miten vähän harhautuu yli rajojen, ja mitkä ovat olleet vahingot. Aivan selvästi niissä on sitä kykyä tunnistaa harhautuminen. Muistettava sekin että ei ole menetelmää millä se kone voisi itsensä muuttaa harmittomaksi kaasupilveksi. Siinäkin muistettava se että niiden selvittäjä putinin torjunnan läpi, ei siis tuhota itseään ennekohdetta.

Ei ne voi tuhota itseään jos havaitsevat NATO maan matkaphelin verkon tunnisteita, joihinkin voi ehkä jotain suht luettava tunnistuksia laittaa, jonka jälkeen sitten korjaisivat suunnan, ja sellaisia voikin olla, aika hämmästyttävästi selviävät.

Sori vähän toisia, no pitkän matkan vehkeet menee luokkaa 1000km vihollisen vihamielisellä alueella eri reittejä.

Se miten voisi länsimaat auttaa, olisi ne pitkän matkan risteiliä, ballistiset, mutta trumppikin niitä syytää ihan muille markkinoille.
 
Viimeksi muokattu:

Putte ollut Xi:n luona kylässä, ja onpa tosi "yllättäviä" pointteja/lausuntoja nostettu esiin:

Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailee Pekingissä, jossa Venäjä ja Kiina julkaisivat yhteisen lausunnon.

  • Maat varoittivat "viidakon lakeihin paluusta" ja vaativat "tiettyjä maita" lopettamaan sekaantumisen niiden asioihin.
  • Lausunnossa tuomittiin Yhdysvaltojen ja Israelin iskut Irania vastaan laittomina sekä vastustettiin muun muassa yksipuolisia pakotteita.
  • Venäjä ilmoitti arvostavansa Kiinan ”objektiivista ja puolueetonta” kantaa Ukrainaan liittyen.
Kaikki nämä kohdat ovat sellaisia jotka pelaavat suoraan Venäjän etujen pussiin.
 
Tällainen on Xin ja Putinin julkaisema lausunto – varoittavat ”paluusta viidakon lakeihin”

Se mikä tuossa pakinassa pisti silmään oli: Ne myös vaativat ”tiettyjä maita” lopettamaan sekaantumisen niiden asioihin ja ilmoittivat olevansa huolissaan niiden ”riidanhaluisesta retoriikasta”.

Mitäs jos toimisivat itse vastavuoroisesti ja pitäytyisivät vaan omissa asioissaan ja omien rajojensa sisäpuolella.
Se on kyl aika tyypillistä isojen valtioiden retoriikkaa, et ne vaatii muita olemaan puuttumatta niiden asioiihn, mutta ite tekee just sitä samaa. Venäjä ja Kiina on siinä aika taitavia. En tiiä miten ne ite näkee ton ristiriidan.
 
Se on kyl aika tyypillistä isojen valtioiden retoriikkaa, et ne vaatii muita olemaan puuttumatta niiden asioiihn, mutta ite tekee just sitä samaa. Venäjä ja Kiina on siinä aika taitavia. En tiiä miten ne ite näkee ton ristiriidan.
En tosiaan ymmärrä tuota minään muuna kuin trollaamisena. Siis jos sanotaan että: Maat tuomitsivat myös ”YK:n peruskirjan vastaiset toimet” Latinalaisessa Amerikassa ja Karibian alueella.

Mutta YK:n peruskirjan vastaiset toimet Ukrainassa on ihan vaan ok.
 
Näytti melkein samalta, kuin olisi parvi toisen maailmansodan aikaisia hävittäjiä lentänyt yli.
No ei nyt ihan vielä Battle of Britain ollut mut miettisin et jos jokainen EU-maa lahjoittaisi Ukrainalle vaikka 100 tuollaista droonia kuussa sota olisi aika pian ohi.

Kai niitä ”vahingossa” voisi lähettää muutaman muualtakin jos sijainti on hyvä, esimerkiksi Suomenlahdelta laivasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 201
Viestejä
5 244 103
Jäsenet
83 451
Uusin jäsen
Tevetsii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom