Vanhus hävitti puhelimensa, google tilin salasana hukassa.

Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
195
Siinäpä on otsikossa koko pulma.

Väitti että google vaati taannoin vaihtamaan salasanan, ja oli kirjoittanut sen uuden ylös.
Nyt hävisi puhelin ilmeisesti linja-autoon, mutten saa sitä paikannettua koska tämä uusi g salasana ei toimi.
Palautus tietenkin koittaa lähettää kadonneeseen puhelimeen varmistuskoodin.
Kun valitsee ettei puhelinta (A25) ole käytössä, tulee seuraavat ohjeet. TUO A25 kun on hukassa :mad:

1731142717395.png


Kokeile toista tapaa antaa herjan Kirjautuminen ei onnistunut
Nyt nousi kädet pystyyn
 
Viimeksi muokattu:
Eikös sieltä google account recovery sivun kautta saanut resetoitua salasanan ilman puhelintakin?
Ainakin jos oli tilille recovery sähköpostiosoite määritelty. Vai muistanko väärin?
 
Siinäpä on otsikossa koko pulma.

Väitti että google vaati taannoin vaihtamaan salasanan, ja oli kirjoittanut sen uuden ylös.
Nyt hävisi puhelin ilmeisesti linja-autoon, mutten saa sitä paikannettua koska tämä uusi g salasana ei toimi.
Palautus tietenkin koittaa lähettää kadonneeseen puhelimeen varmistuskoodin.
Kun valitsee ettei puhelinta (A25) ole käytössä, tulee seuraavat ohjeet. TUO A25 kun on hukassa :mad:

1731142717395.png


Kokeile toista tapaa antaa herjan Kirjautuminen ei onnistunut
Nyt nousi kädet pystyyn
"Kokeile toista tapaa".
 
Siinä kuvan alla on tekstiä jossa tuo on jo kokeiltu

Ihan kaikki on kokeiltu mitä keksin.
En vielä halua hakea uutta simmiä että saisin vahvistusviestin. Silloin nykyinen lopettaa toimimisen,
Joo, silmät käteen. Ootko tätä sivua tutkaillut:
 
Samsungillahan on omakin löytöpalvelu, mutta se kai pitää kytkeä päälle etukäteen... Ja pitää olla Samsung-tili. Johon pitää toki siihenkin tietää salasana..
 
Tuossa varmaankin ne vaihtoehdot lyhykäisyydessään. Ja OP:n kuvailujen perusteella menee kaiketi tuonne viimeiseen oljenkorteen, eli "Contacting Google support". Kun tuossa on tainnut mennä jo sen verran monta juttua peräkkäin pieleen. Mutta ymmärrän kyllä täysin, että tämä tilien/salasanojen turvallinen käyttö ei ole helppoa monelle vanhemmalle ihmiselle.
 
Tuossa pitää myös aina tasapainolla sen kanssa, että "uusi systeemi" saattaa sekoittaa vanhusten konseptit vielä pahemmin. Olisihan se toki parempi, jos vaan oppivat käyttämään.
Jos vanhukselle tarjoaa korkeantason tukea, niin ollaan nopeasti niiden salasanojen ym tunnusten kanssa tekemisissä. Salasana manageri niiden paperilappusten rinnalla voi olla iso apu. Mutta mietittävä miten sitä ylläpidetään, kuka sitä ylläpitää. miten se pidetään turvallisena.

Aloittajan tapaus tuo mieleen sellaisen vaihtoehdon että aloitta pitää sitä yllä, ehkä hänelle myös siihen pääsy , esim synkki itselle. samalla sitten käy läpi tärkeimmät palvelut ja niiden varmistuksen varmistukset. Rinnalla voi olla sitten toinen salasanaholvi, esim tässä tapauksessa google, Googlen tili mihin kaikki tauhka tallentuu, mita puhelin muistaa, ehkä myös selailussa käytetyt (tai jos selain ei tue, niin selaimen omat palvelut).

Siinä samaa mieltä että ne rakennelmat on syvältä jotka tuo lisää juttuja, jotka vaatii välillä toimia, jotka välillä muuttuu. Ja näissä kirjatumissa on sitten se miina että tyrkytetään uutta , esim kaksivaiheista tunnistamista, ja siinä sitten käyttäjä sen jossain kohtaa hyväksyy. ja myöhemmin ollaan jännän äärellä kun se ei toimikkaan.
 
Google-tilille voi lisätä fyysisen suojausavaimen. Pari kolme Yubico Security Keytä toimii palautuskeinona, ja näitä voi säilyttää paikassa, jossa on muutenkin tärkeitä asiakirjoja ja mielellään ainakin yksi eri rakennuksessa. PIN-koodi vain pitää olla tallessa, mutta se voi olla vaikka sama kuin pankkikortissa tai SIM-kortissa.

Sama toimii myös muun muassa Microsoft-tilille ja Bitwarden-salasananhallintaan. Muut tilit voi säätää niin, että niihin pääsee näiden kautta. Apple-tilille ei voi kirjautua pelkällä suojausavaimella.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhuksille paras salasanansäilytysvaihtoehto on paperilappu piirongin laatikossa.
Suosittelen sen rinnalle sähköistä salasana holvia.
On toki erilaisia yksilöitä ja kun aiemmin puhe tuesta, niin millaista tukea tarvii ja on tarjolla.

Nimimerkki, nähnyt vähän nuoremillakkin niitä paperilappuja , muutamassa vuodessa niitä kiertyy, saati muutamassa kymmennessä vuodessa. Jotkut tuketuneet vihkoon, ja oikeasti päivät sun muut tarkkaan tallessa. hyvää (ja huonoa) se että kaikki yksissä kansissa, mutta kymmennessä saati useamassa on toki paljon sisältöä jos mustekynnällä täytetty, tai jos lyijykynällä niin herkästi suttaantuu.

Toki tuo jo iso juttu, vs siihen että on muutama vakio joita sitten muistellaan mikä oli mihinkäkin ja palvelu menee enemmän tai vähemmän lukkoon sinikkään kokeilun jälkeen. Tämä toki haaste lappujenkin kansaa, mikä oikea, mitä siinä lukee. 1iIl0oOs5

Ja muistilappuja käyttävästi vain osa pitää niitä ajantasalla. Ei salasana holvikaan tie onneen ole, ylläpitää sitäkin joutuu, mutta jos nyt tolkullinen, niin on historia, aikaleimoineen ja löytyy, ja ehkä myös se ne salasanat ovat parempia. Ja jos edes uusien tilien kohdalla tallentaa perustiedot mistä apua jos joutuu palautteleen salasanaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom