Valven huhutaan julkaisevan Deckard-koodinimelliset virtuaalilasit tänä vuonna

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 032
valve-deckard-patent-drawing-20250227.jpg

Valven Greg Coomer vihjasi vuonna 2021 yhtiön valmistelevan uusia Deckard-koodinimellisiä virtuaalilaseja, jotka tulisivat useiden lähteiden mukaan olemaan nykyisistä Index-laseista poiketen täysin itsenäiset. Sen jälkeen aiheen ympärillä on ollut hiljaisempaa, lukuun ottamatta satunnaisia huhuja ja vuotoja esimerkiksi niiden ohjainten ympärillä.



Aiemmista Valve-vuodoistakin tuttu Gabe Follower on twiitannut X:ssä Valven pyrkivän julkaisemaan Deckard-koodinimelliset virtuaalilasinsa tämän vuoden loppuun mennessä. Itsenäisten VR-lasien hinnaksi arvioidaan tällä hetkellä noin 1200 dollaria, johon kuuluisi kuitenkin erilaisia VR-sisältöjä kaupanpäällisiksi.

Valve Deckardin teknisistä ominaisuuksista ei tiedetä vielä juuri mitään. Lähes varmoina asioina voidaan kuitenkin pitää aiemmin vuotaneita ohjaimia ja sitä, että lasit ovat itsenäiset. Silti edes järjestelmäpiiristä ei voida olla tällä hetkellä varmoja. Valven historia puoltaa luonnollisesti x86-prosessoria ja siten todennäköisimmin AMD:n semi-custom-ratkaisua, mutta toisaalta jotkut tahot ovat vahvasti sen puolella, ettei tällä hetkellä itsenäisiä VR-laseja edes voisi toteuttaa ilman Qualcommin Snapdragon XR -sarjan piiriä.

Ohjaimista tiedetään prototyyppirenderöintien lisäksi sen verran, että aiempien vuotojen mukaan ohjaimissa ei tulisi olemaan Indexin ohjaimista tuttua sormien asennon tunnistusta ja jos liikkeentunnistus on olemassa, se on toteutettu uudella tavalla ilman seurantarenkaita.

Lähde: NotebookCheck
 
Toivottavasti tällä voi pelata VR-pelejä erillisen tietokoneen voimin. Luulisi ainakin hintaennusteen perusteella.
 
Sormien asennon seuranta Index-ohjaimien malliin onkin jo auttamattomasti vanhentunut tapa nyt kun käsienseurantaa on ollut jo pitkään mm. Metan laseissa ja itsenäisen laitteen seuranta perustuu melko varmasti kameroihin joilla tuonkin voi toteuttaa.

Jos hintatieto on aito eikä Valve pyri sitä mitenkään Deckin tapaan painamaan alas niin mitään Questin tasoista massamyyntituotetta näistä ei kyllä ole tulossa, filosofia olisi sitten ehkä lähempänä Indexillekin valittua jossa laadukkaasta kokemuksesta ei tingitä.

Toiminta hyvin PC:n kanssa on kyllä oletettavasti tähän tulossa kun Valvesta on kyse ja tuollaisella hinnalla tuntuu aivan välttämättömältä ominaisuudelta jotta voisi käydä kaupaksi, pelkkä standalone kun ei oikein sovi yhteen premium-hinnan kanssa.
 
Valitettavasti floppi tulossa, koska ihmiset eivät käytä virtuaalilaseja. Tuollainen hökötys päässä varmaan erittäin epämukavaa.
 
Simuilun puolella toki "paljon" käyttäjiä, Toki kokonaismääriin verrattuna eivät ole iso joukko. Toisaalta minkä verran tälläisten tarvitsee myydä, 10K, 100K, miljoona, enemmän?
 
Jos vain tekisivät Half-Life Alyxin kaltaisia mestariteoksia lisää niin tulisi käyttäjiäkin. Jos et ole kokenut Alyxiä high -asetuksilla, et voi käsittää kuinka hieno kokemus VR-pelaaminen on parhaimmillaan. Vaatii väh. RTX4060 (ja vrperfkit) sekä esim. Quest 2/3 lasit ja Virtual Desktop yhteyden wifi ax verkossa.

Toinen huikea on Automobilista 2 simulaattoriautopeli.

Sen sijaan tämä kuulostaa huonolta, jos on tottunut PCVR -grafiikoihin:

"One of the core features is the ability to play flat-screen game that are already playable on Steam Deck, but in VR on a big screen without a PC"

Toisaalta toivottavasti Valve saisi kehitettyä hyvän 2D to VR modin, mikä toimisi laajasti eri peleissä ja sitä voisi käyttää myös PC-raudan kanssa. Deckardin sisälle ei tuohon hintaankaan saada kuitenkaan riittävästi suoritustehoa vaikuttaviin grafiikoihin.

Nykyiset 2D to VR modit esim. UEVR vaativat niin järkyttävästi tehoja, että edes RTX 4090 ei meinaa riittää ja siltikin ymmärrettävästi ohjaamiseen vaaditaan peliohjain ja ainoastaan katse on VR-maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta toivottavasti Valve saisi kehitettyä hyvän 2D to VR modin, mikä toimisi laajasti eri peleissä ja sitä voisi käyttää myös PC-raudan kanssa. Deckardin sisälle ei tuohon hintaankaan saada kuitenkaan riittävästi suoritustehoa vaikuttaviin grafiikoihin.

Nykyiset 2D to VR modit esim. UEVR vaativat niin järkyttävästi tehoja, että edes RTX 4090 ei meinaa riittää ja siltikin ymmärrettävästi ohjaamiseen vaaditaan peliohjain ja ainoastaan katse on VR-maailmassa.
Vaikea kuvitella että paljon UEVR parempaa yleisratkaisua on enää tehtävissä. Perimmäinen ongelma kuitenkin että kun peli on suunniteltu näytölle niin VR:n vaatima korkeampi resoluutio ja tuplarenderöinti vaan väkisinkin lisää vaatimuksia aika paljon. Toki jossain erikoistapauksissa jossa UEVR ei pääse optimaalisesti pelin toteutuksen erikoisuuksien takia toimimaan olisi mahdollista tehdä enemmän mutta se menee sitten vähän tämmöisen yleistyökalun tontin ulkopuolelle olipa tekijänä kuka hyvänsä. Itselläni sinänsä UEVR:n kanssa kokemus ei tosin noin huono ole ollut että olisi alkanu 4090 perään haikailemaan, mutta riippuu tietysti paljon siitä miten paljon 2D:llä vaativia pelejä sitä yrittää ajella.

Oma lukunsa tietysti voisi olla joku että prosessointia pystyttäisiin auttamaan offloadaamalla sitä Deckardin omalle raudalle vielä osittain, mutta veikkaan että PC-ympäristössä olemassaolevien PC-pelien, jotka eivät mitenkään tätä huomio, kanssa tämäkin on kyllä aika vaikea rasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 386
Viestejä
4 658 292
Jäsenet
76 429
Uusin jäsen
Hulina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom