Valve tuo joulumarkkinoille käsikonsolimaisen SteamDeck-tietokoneen

Enpä tuollaisella mitään fps:ää lähtisi pelailemaan. Tai RTS:ää. Hidasta hinkkausta tuollaisella virityksellä mikään hiirivetoinen on. Ainoa use case jonka itselle tuolle laitteelle keksin on Civilization 6 kosketusnäytön kautta pelattuna.

Onko sinulla kokemusta Steam ohjaimesta kuinka nuo systeemit oikeasti toimii?
Kuulostaa nimittäin että et ole kokeillut, mutta ennakko asenne on että kasa paskaa kokeilemattakin.
Ja eiköhän tuon yleisen asenteen takia Steam ohjain floppasi. Sen takia varmaan tuossa Steam Deckissä on kaksi tappia näitä asenne vammaisia varten.
 
Onko sinulla kokemusta Steam ohjaimesta kuinka nuo systeemit oikeasti toimii?
Kuulostaa nimittäin että et ole kokeillut, mutta ennakko asenne on että kasa paskaa kokeilemattakin.
Ja eiköhän tuon yleisen asenteen takia Steam ohjain floppasi. Sen takia varmaan tuossa Steam Deckissä on kaksi tappia näitä asenne vammaisia varten.
Minä olen kokeillut Steam Controlleria. Ja yrittänyt opetellakin oikein ajatuksella, mutta ei se vaan onnistu. Taisi olla nopeatempoisin peli mitä lopulta pelasin sillä (muuten kuin erikseen harjoitellessa) olla Life is Strange.
 
Minä olen kokeillut Steam Controlleria. Ja yrittänyt opetellakin oikein ajatuksella, mutta ei se vaan onnistu. Taisi olla nopeatempoisin peli mitä lopulta pelasin sillä (muuten kuin erikseen harjoitellessa) olla Life is Strange.

Pakko kysyä että veditkö ihan oletus asetuksilla vai latasitko peleihin yhteisön tekemiä ohjain profiileja vai miksi noita nyt kutsutaankaan?
Ne oletus säädöt ovat... no ei niin hääppöiset.
Eli pakko ladata tai tehdä itse kunnon asetukset peliin.
Itse pelaillut vaikka mitä HTPC:llä tuolla enkä yhtään kaipaa X360 ohjainta. Testi penkissä on toinen Steam ohjain jota käytän MFS2020:n ja Spyron testaamisessa.
 
Pakko kysyä että veditkö ihan oletus asetuksilla vai latasitko peleihin yhteisön tekemiä ohjain profiileja vai miksi noita nyt kutsutaankaan?
Ne oletus säädöt ovat... no ei niin hääppöiset.
Eli pakko ladata tai tehdä itse kunnon asetukset peliin.
Itse pelaillut vaikka mitä HTPC:llä tuolla enkä yhtään kaipaa X360 ohjainta. Testi penkissä on toinen Steam ohjain jota käytän MFS2020:n ja Spyron testaamisessa.
Latailin niitä esisäädettyjä ja koitin itsekin löytää omaa balanssia omilla säädöillä päälle. Kaikille se ei vaan toimi, joillekin varmasti ja veikkaan että isolle osalle niistä, joille Steam Controller sopii hyvin, sopisi myös trackball-hiiri
 
Onko sinulla kokemusta Steam ohjaimesta kuinka nuo systeemit oikeasti toimii?
Kuulostaa nimittäin että et ole kokeillut, mutta ennakko asenne on että kasa paskaa kokeilemattakin.
Ja eiköhän tuon yleisen asenteen takia Steam ohjain floppasi. Sen takia varmaan tuossa Steam Deckissä on kaksi tappia näitä asenne vammaisia varten.
Minulla on myös kokemuksia Steam Controllerista, koska hommasin yhden sellaisen kauan aikaa sitten. Nyt Steam Deckin innoittamana kokeilin eilen uudelleen, että jospa viime kerralla vain jäi jotain tajuamatta kovasta yrityksestä huolimatta, mutta kyllä sillä vaan oli yhä täydellistä tuskaa koittaa pelata FPS-peliä. Siitä huolimatta että kyseessä olikin Borderlands 3, joka ei edes vaadi aivan parhainta ja nopeinta reagointia.

Puhumattakaan siitä että Steam Controllerin ergonomia on ainakin itselleni täysin pielessä, eikä sen piteleminen tunnu millään tavalla hyvältä.
 
Latailin niitä esisäädettyjä ja koitin itsekin löytää omaa balanssia omilla säädöillä päälle. Kaikille se ei vaan toimi, joillekin varmasti ja veikkaan että isolle osalle niistä, joille Steam Controller sopii hyvin, sopisi myös trackball-hiiri

Onhan tuon kanssa alussa aika opettelua ja sitten kun joka pelille aina kyhätä hyvä profiili, ettei ole kuin esim X360 padilla eli kiinni ja pelaamaan.
Se tuppaa olemaan ongelma pelejen kanssa että sitä oikean puoleista kosketuslevyä oletuksena pidetään tappina ei hiirenä.
Ja moni peli ei myöskään hyväksy että käytät analoogi tappia ohjaimena ja kosketuslevyä hiirenä, tai siis ohjaimen ja hiiren yhdistelmää eivät hyväksy.

Mutta uskoisin että Steam Deckillä onnistuu hienosti suurimman osan pelejen pelaaminen.
Toki RTS:t saattaa olla aika tuskaa jo ruudun koon takia, mutta onneksi on vaan 800p näyttö. Että voi olla toivoa RTS peleissäkin nähdä jotain.
 
Minulla on myös kokemuksia Steam Controllerista, koska hommasin yhden sellaisen kauan aikaa sitten. Nyt Steam Deckin innoittamana kokeilin eilen uudelleen, että jospa viime kerralla vain jäi jotain tajuamatta kovasta yrityksestä huolimatta, mutta kyllä sillä vaan oli yhä täydellistä tuskaa koittaa pelata FPS-peliä. Siitä huolimatta että kyseessä olikin Borderlands 3, joka ei edes vaadi aivan parhainta ja nopeinta reagointia.

Puhumattakaan siitä että Steam Controllerin ergonomia on ainakin itselleni täysin pielessä, eikä sen piteleminen tunnu millään tavalla hyvältä.

Ei se hiirtä voitakkaan, mutta tapeilla pelaamisen kyllä.
Mitä ergonomiin tulee niin sehän riippuu aina käyttäjästä.
Esimerkiksi itse ohjainten ykkösenä pidän edelleen sitä duke ohjainmeksi nimettyä Xbox ohjainta ja Steam ohjain sitten heti siinä kakkosena.

Sitten taas pleikan ohjainten ergonomia ollut itselleni aina se kaikista surkein (oikei löytyy surkeampiakin kuten n64:n) . Sormet koukussa jatkuvasti eli ihan kauhea noilla pelata sukupolvesta riippumatta.
 
Turhaa @Zetteri ja @Kaotik yms väännättä peistä steamiohjaimesta, ku se on hyvin subjektiivinen tapaus. Joillekkin se on tosi hyvä, toiset ei vaan opi ja totu ei millään, ite oon vähä puolesta välistä.
 
Viimeksi muokattu:
Valvella on ikävä tapa hylätä puolivillaiset tuotoksensa. Steam -koneet, ohjain, Link jne.
 
Onko sinulla kokemusta Steam ohjaimesta kuinka nuo systeemit oikeasti toimii?
Kuulostaa nimittäin että et ole kokeillut, mutta ennakko asenne on että kasa paskaa kokeilemattakin.
Ja eiköhän tuon yleisen asenteen takia Steam ohjain floppasi. Sen takia varmaan tuossa Steam Deckissä on kaksi tappia näitä asenne vammaisia varten.
Pakko kysyä että veditkö ihan oletus asetuksilla vai latasitko peleihin yhteisön tekemiä ohjain profiileja vai miksi noita nyt kutsutaankaan?
Ne oletus säädöt ovat... no ei niin hääppöiset.
Eli pakko ladata tai tehdä itse kunnon asetukset peliin.
Itse pelaillut vaikka mitä HTPC:llä tuolla enkä yhtään kaipaa X360 ohjainta. Testi penkissä on toinen Steam ohjain jota käytän MFS2020:n ja Spyron testaamisessa.
Eli tldr: se on out of the box ihan kusinen laite joka vaatii yhteisön tekemiä korjauksia ja virityksiä että siitä saa EHKÄ käyttökelpoisen laitteen ja siitä huolimatta vaatii pitkällistä totuttelua eikä siltikään todennäköisesti ole valtaosalle käyttäjistä miellyttävä kokemus.
 
Eli tldr: se on out of the box ihan kusinen laite joka vaatii yhteisön tekemiä korjauksia ja virityksiä että siitä saa EHKÄ käyttökelpoisen laitteen ja siitä huolimatta vaatii pitkällistä totuttelua eikä siltikään todennäköisesti ole valtaosalle käyttäjistä miellyttävä kokemus.

Tulee nyt kyllä sellaista kommenttia, että näkee kyllä, että herra kommentoija ei ole juurikaan peliohjaimia käyttänyt elämässään. Lähes kaikki vähänkään kehittyneemmät peliohjaimet vaativat pelikohtaista asetusten säätämistä ja kalibroimista, jotta käytettävyyden saa kohdalleen. Kaikkein halvimpia kusiluikku tason ohjaimet eivät tietenkään vaadi säätämistä, mutta käytettävyyskin on tasoa hirvitys. :cool:
 
Tulee nyt kyllä sellaista kommenttia, että näkee kyllä, että herra kommentoija ei ole juurikaan peliohjaimia käyttänyt elämässään. Lähes kaikki vähänkään kehittyneemmät peliohjaimet vaativat pelikohtaista asetusten säätämistä ja kalibroimista, jotta käytettävyyden saa kohdalleen. Kaikkein halvimpia kusiluikku tason ohjaimet eivät tietenkään vaadi säätämistä, mutta käytettävyyskin on tasoa hirvitys. :cool:
Xboxeja löytyy taloudesta 3kpl ja PC:ssä myös Xbox-ohjain ollut käytössä 360:n ajoista lähtien mutta jatka vain.
 
Eiköhän se nyt ole turhaa alkaa spekuloimaan kuinka ohjauslevyt ja ohjaus ylipäätään toimii ennenkuin laitteen saa käsiin…
 
Mul on tilaus vetämässä tuosta 512GB versiosta. Emulaattoreita (PS1, PS2, SAT, DC, GBA, SNES, N64, NGC, Wii) varten etunenässä, mutta voihan tuolla pelata indiepelejä kuten esim. Hadesia, Stardew Valleyta, Valheimia, Rimworldia ja Furya.

Eihän tuosta tietenkään tule mitään massojen laitetta á la Switch, mutta ei sen ole tarkoituskaan olla. Mielestäni tää vaikuttaa sieltä että Valve haluaa käyttää tätä laitetta ponnistuslautana muille valmistajille näyttämällä että markkina on olemassa vaikka se onkin pieni, ja samalla saada roimasti enemmän käyttäjiä Linux puolelle jotta Protonista/DXVK:sta tulee entistä parempi.

Selväähän se on että Gabe on viime vuodet tutissut housuissaan. Microsoftin game pass ja EA play ovat ilmiselviä jytkyjä ja vie pelaajia pois Steamin ääreltä, Epic-Timppa ostaa pelejä yksinoikeudella omalle paska-alustalleen, ja sillävälin Gabe ei ole tehnyt muuta kuin kitissyt Windowsista ja laittanut omat resurssinsa Linuxin kehittämiseen varteenotettavaksi pelialustaksi Microsoft-vihapsykooseissaan. Valven etuna on se, ettei siellä tartte tanssia pörssisijoittajien pillin mukaan, vaan siellä voidaan rauhassa miettiä näitä asioita pidemmällä aikavälillä.

Paras juttu tässä laitteessa on se, että vaikka se floppaisi, niin se ei vaikuta laitteen käytettävyyteen tai käyttömahdollisuuksiin juuri ollenkaan. Ei sille ole mitään omaa ekosysteemiä, ja avoimena laitteena sinne voi asentaa toisen distron tai vaikka Windowsin (jos toimii) jos vaikka Gabe laittaa SteamOS:n osalta pillit pussiin.
 
Kiva, että avoimuus käyttiksen vaihtamiselle löytyy mutta kuinkakohan hyvin ja käytännöllisesti perus Winukka tällä lopulta pyörähtää vaikka teoriassa täysin avoin pc-laite onkin. Voihan olla, että paketista vedetyn täysiverisen Windowsin käyttäminen pelkän padin ja kosketusnäytön varassa voi tuntua aika huonolta vertailussa, etenkin tuolla ruutukoolla ja tarkkuudella. Telakoituna tietysti ihan kiva idea dual-boottina.

Luulen, että tämän laitteen SteamOS on haarukoitu jo niin syvälle naimisiin tämän raudan kanssa yhteensopivaksi käyttöliittymää myöten, ettei siinä ainakaan hetkeen ole tilaa järkevälle kilpailulle. Nähtävä on myös toimiiko esimerkiksi reaaliaikaiset suspend/wakeup toiminnot ja muut elämää parantavat pienet asiat muilla käyttöjärjestelmillä. Vähän epäilen ettei ainakaan suorilta. Toisaalta avoimen lähdekoodin devaajat ottanevat tämän laitteen melko varmasti omakseen sen myötä kenties tulee myös täysin uusia distroja ja muuta mielenkiintoista harrasteltavaa laitteen parissa.

Olihan tuonne tuotesivulle tosiaan tullut arvioitua toimitusaikaa. Joulukuun 2021 jengissä ollaan! :)
 
Kiva, että avoimuus käyttiksen vaihtamiselle löytyy mutta kuinkakohan hyvin ja käytännöllisesti perus Winukka tällä lopulta pyörähtää vaikka teoriassa täysin avoin pc-laite onkin. Voihan olla, että paketista vedetyn täysiverisen Windowsin käyttäminen pelkän padin ja kosketusnäytön varassa voi tuntua aika huonolta vertailussa, etenkin tuolla ruutukoolla ja tarkkuudella. Telakoituna tietysti ihan kiva idea dual-boottina.

Luulen, että tämän laitteen SteamOS on haarukoitu jo niin syvälle naimisiin tämän raudan kanssa yhteensopivaksi käyttöliittymää myöten, ettei siinä ainakaan hetkeen ole tilaa järkevälle kilpailulle. Nähtävä on myös toimiiko esimerkiksi reaaliaikaiset suspend/wakeup toiminnot ja muut elämää parantavat pienet asiat muilla käyttöjärjestelmillä. Vähän epäilen ettei ainakaan suorilta. Toisaalta avoimen lähdekoodin devaajat ottanevat tämän laitteen melko varmasti omakseen sen myötä kenties tulee myös täysin uusia distroja ja muuta mielenkiintoista harrasteltavaa laitteen parissa.

Olihan tuonne tuotesivulle tosiaan tullut arvioitua toimitusaikaa. Joulukuun 2021 jengissä ollaan! :)

Ihan varmasti joku harrastaja / testaaja kokeilee miten winukat tässä pyörii Steam Deckissä. Voihan sitä myös ehdotella IOTechille osana testiä kokeilla SteamDecissa vaihtoehtoisia käyttöjärjestelmiä jos saavat SteamDeckia testiin. Olettaen, että Valve haluaa lähetellä näitä testiin alan medialle.
 
Olen siinä käsityksessä, että Valve myy ainakin halvinta mallia tappiolla. Tästä voisi päätellä, että tavoitteena on saada lisää käyttäjiä Steamiin ja nykyiset ostamaan lisää pelejä, jotta kassavirta pysyy plussan puolella. Kaikki säätö tämän ulkopuolella on tappiota.

Sonykin otti aikoinaan linux tuen pois PS3:sta, koska möi sitä tappiolla ja monet tahot alkoivatkin ostaa sitä laskentafarmeihin mikä oli pois pelimyynnistä.
 
Olen siinä käsityksessä, että Valve myy ainakin halvinta mallia tappiolla. Tästä voisi päätellä, että tavoitteena on saada lisää käyttäjiä Steamiin ja nykyiset ostamaan lisää pelejä, jotta kassavirta pysyy plussan puolella. Kaikki säätö tämän ulkopuolella on tappiota.

Sonykin otti aikoinaan linux tuen pois PS3:sta, koska möi sitä tappiolla ja monet tahot alkoivatkin ostaa sitä laskentafarmeihin mikä oli pois pelimyynnistä.
Valven pelimyynti ja sisältömyynti tuo semmoisen kasan juustoviipaleita niiden kassaan että tämä (ei pelkästään steamdeck, vaan myös proton ja steamos) on siihen nähden ihan järkeenkäypä "investointi", joka ei nyt välttämättä koskaan maksa itseänsä takaisin mutta ohjaa markkinoita ja pelikehitystä eteenpäin pois windowspakosta. Itse olen tosiaan siinä käsityksessä, että tämä on vain lisää vauhtia nimenomaan protonin kehitykseen ja laajempaan adoptointiin. Sitten kun tuota on adoptoitu laajemmin, niin tottakaihan pelikehittäjien pitää reagoida asiaan myös antamalla itse tukeansa tuolle (tiijä vaikka Valvella on joitain huojennuksia provikoista joka ohjais protonyhteensopivuuteen tai jopa linuxnatiiviuuteen)
 
Saako valve paremmin jotenkin paremmin rahaa Linux myynnin kautta? Ei kait ms mitään välistä vedä vaikka windowsin kautta menesikin?
 
Saako valve paremmin jotenkin paremmin rahaa Linux myynnin kautta? Ei kait ms mitään välistä vedä vaikka windowsin kautta menesikin?
Taitaa olla senverran tulehtunut historia Valvella Microsoftin kanssa, että ehkä tuo on semmoinen varmuusvaran luonti. Win8 aikoihin oli nimittäin kovastikkin tappelua siitä, jos esim. Steamin kaltaisten alustojen laitto on joko mahdotonta tai hyvin vaikeaa, ja mäsä käyttäisikin vain omaa storeaan sille (tai jotenkin noinpäin se juttu meni). Tämän vuoksi on ihan ymmärrettävä tavoite Valvella, että pelit toimisivat yhtä hyvin sekä linuxilla että windowssilla, koska se rajoittaa sitä kuinka paljon microsoft pystyy sooloilemaan oman storensa kanssa.
 
Saako valve paremmin jotenkin paremmin rahaa Linux myynnin kautta? Ei kait ms mitään välistä vedä vaikka windowsin kautta menesikin?
Eiku Valve ajattelee pidemmälle kuin seuraavaan vuosineljännekseen. He pitävät mieluusti mahdollisuuden jatkaa bisnestä Linuxin kautta, jos MS alkaa heittelemään yllättäviä rajoituksia Windowsin kans. Tällaistahan meinasi taannoin tapahtua, ja sen jälkeen Valve lähtikin tukemaan Linuxia vaihtoehtoisena pelialustana. Minä ainakin näen tilanteen jonkinlaisena asemasotana: Valvea ei kauheasti kiinnosta myydäänkö pelit Windowsin vai Linuxin päälle pelattavina, vaan olennaisinta on pitää Linux pelialustana sen verran hengissä että Microsoft saadaan pidettyä ruodussa kun Linux vaanii nurkan takana. Ja toisaalta tilanne antaa Valvelle myös tilaisuuden panostaa Linuxiin pitkäaikaisesti, jolloin tuki on koko ajan paremmalla tasolla ja uhka muuttuu sitä todellisemmaksi.

Sitten vielä kun Battle EYe ja EAC saadaan toimimaan niin periaatteessa tippuu ne viimeisetkin syyt käyttää Windowsia pelaamiseen.
Kuten Juhakin totesi, tästä uhasta tässä kaikessa on kyse.
 
Win8 aikoihin oli nimittäin kovastikkin tappelua siitä, jos esim. Steamin kaltaisten alustojen laitto on joko mahdotonta tai hyvin vaikeaa, ja mäsä käyttäisikin vain omaa storeaan sille (tai jotenkin noinpäin se juttu meni).
Ei se mennyt niin kuin ehkä Gaben painajaisissa ja MS:n tapahaukkujien puheissa. MS ei ollut missään vaiheessa rajoittamassa edes UWP-softia vain omaan storeensa vaikka sellaistakin väitettiin ties ja missä.
 
Ei se mennyt niin kuin ehkä Gaben painajaisissa ja MS:n tapahaukkujien puheissa. MS ei ollut missään vaiheessa rajoittamassa edes UWP-softia vain omaan storeensa vaikka sellaistakin väitettiin ties ja missä.
Mutta mistä huhu lähti? Olisiko ihan mahdoton ajatus, että Microsoftilla pyöriteltiin tällaista ajatusta, ja sitten "vuodetaan" julkisuuteen tällainen ajatus ja testataan vähän miten markkinat ja media siihen suhtautuu. Jos vastaanotto on negatiivista, siitä on helppo pakittaa sanomalla ettei "olla missään vaiheessa oltu rajoittamassa edes UWP-softia omaan kauppaan".
 
Viimeksi muokattu:
Musta mistä huhu lähti? Olisiko ihan mahdoton ajatus, että Microsoftilla pyöriteltiin tällaista ajatusta, ja sitten "vuodetaan" julkisuuteen tällainen ajatus ja testataan vähän miten markkinat ja media siihen suhtautuu. Jos vastaanotto on negatiivista, siitä on helppo pakittaa sanomalla ettei "olla missään vaiheessa oltu rajoittamassa edes UWP-softia omaan kauppaan".
Jos ihan muistan oikein, niin oisko liittyny siihen ARM-windowssiin silloin, että siihen ei sais kuin mäsän kaupasta softia.

Edit: silloin kyllä tosin oli vaikka kuin paljon pirujen seinillemaalausta käynnissä, kuten @Kaotik tuossa mainitsikin

Edit2: Valve boss Gabe Newell calls Windows 8 a 'catastrophe'
This is seen by commentators to be a reference to the inclusion of a Windows Store in the Microsoft operating system.
This is a shop through which users will be able to buy apps for their Windows 8 device.
On versions of Windows 8 designed to run on ARM-based chips, it will be the only way to get downloadable software such as games.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se mennyt niin kuin ehkä Gaben painajaisissa ja MS:n tapahaukkujien puheissa. MS ei ollut missään vaiheessa rajoittamassa edes UWP-softia vain omaan storeensa vaikka sellaistakin väitettiin ties ja missä.

Käsittääkseni MS pitää olla tälläisten asioiden kanssa hyvin tarkkana, koska tälläiset rajoitukset, joissa luodaan sovellusten asennustekniikkaa, joka toimii vain MS pelikaupassa saattavat viedä MS oikeuteen kilpailunrajoittamisesta, koska MS on desktop PC käytössä lähes monopolikäyttöjärjestelmä toimittajana. Jos tuomio tulee kilpailunrajoittamisesta siitä tulee parhaimmillaankin miljardiluokan sakot MS kokoiselle firmalle ja pahimmillaan firman pilkkominen. Sen jälkeen kun muut pelikaupat alkavat valittaa oikeudessa siitä, että MS estää heidän toimintaansa Windows alustalla.
 
Tämän kaltaiset siirrettävät pelilaitteet on lähtökohtaisesti semmoisia, jotka kiinnnostavat lapsia tai nuoria, jotka joutuvat matkustamaan mummolaan tai sijaisvanhempien luokse joka viikonloppu tai usein. Sama laite voi jollakin lailla korvata pc-tietokoneen telakassa ollessaan.

Jos laitten ohjaimet ja muu tekniikka on alkujaan suunniteltu niin että niitä pitää kokoajan konffailla eri peleille tai hakea patcheja tai koodailla konekielellä, niin laitteen käyttäjäkunta jää kyllä hyvin marginaaliseksi.
 
Valven pelimyynti ja sisältömyynti tuo semmoisen kasan juustoviipaleita niiden kassaan että tämä (ei pelkästään steamdeck, vaan myös proton ja steamos) on siihen nähden ihan järkeenkäypä "investointi", joka ei nyt välttämättä koskaan maksa itseänsä takaisin mutta ohjaa markkinoita ja pelikehitystä eteenpäin pois windowspakosta. Itse olen tosiaan siinä käsityksessä, että tämä on vain lisää vauhtia nimenomaan protonin kehitykseen ja laajempaan adoptointiin. Sitten kun tuota on adoptoitu laajemmin, niin tottakaihan pelikehittäjien pitää reagoida asiaan myös antamalla itse tukeansa tuolle (tiijä vaikka Valvella on joitain huojennuksia provikoista joka ohjais protonyhteensopivuuteen tai jopa linuxnatiiviuuteen)

Toisaalta PC:llä juustoviipaleita nakertaa Xbox Gamepass, Epic Games Store, GOG, EA, Origin... toki Steam on vielä suurin ja kaunein mutta hyvähän sitä on luoda omia alustoja missä kilpailijat ei ole niin aktiivisesti häärämässä. Linuxia ja Protonia on ajettu kuin käärmettä pyssyyn vuosikausia.
 
Steamille voisi tehdä pienen kasvojenkohotuksen clientin ja appin osalta.
 
Valven mukaan Steam Deck pystyy pyörittämään (ilmeisesti Protonin avulla) lähes kaikkia Steam -pelejä natiiviresoluutiolla 1280x800 30 FPS.
Valve has recently stated in a recent interview with IGN that they haven't encountered a single Steam game that could not run on the Steam Deck at their performance target. The performance target set by Valve is 30 FPS at the device's native resolution of 1,280 x 800 and according to Valve developers, this was achieved with new and old titles. The Steam Deck is powered by a custom AMD quad-core Zen2 SoC with RDNA2 graphics which is paired with 16 GB of LPDDR5 memory.
 
Steam-gui on aivan ydinjätettä ja toimii uskomattoman lagisesti esim. MacOS:llä. Ei luulisi olevan vaikeaa tehdä nettiselaimeen perustuvaa appsia joka pyörii hyvin kaikilla alustoilla, mutta Valve on siinä onnistunut. Huvittavasti moni peli pyörii isommilla FPS:illä ja responsiivisemmin kuin se gui, josta niitä käynnistetään.

Myös niinkin yksinkertainen asia kuin ”Remember password”-ruksi on rikki vuodesta toiseen.
 
Myös niinkin yksinkertainen asia kuin ”Remember password”-ruksi on rikki vuodesta toiseen.
Ikinä ei ole ollut ongelmia tuon kanssa Windowsissa, edellisessä asennuksessa varmaan muisti sen 3-4 vuoden ajan ja nyt asensin koneen uusiksi alkuvuodesta ja ei mitään tuollaisia ongelmia...
Liekkö tuokin MacOS puolen ongelmia, ehkäpä vika ei ole softassa vaan käyttöjärjestelmässä.

Mutta itse Steamiin liittyvät jutut voinee kirjoitella ihan sinne sen omaan ketjuun...
 
Ikinä ei ole ollut ongelmia tuon kanssa Windowsissa, edellisessä asennuksessa varmaan muisti sen 3-4 vuoden ajan ja nyt asensin koneen uusiksi alkuvuodesta ja ei mitään tuollaisia ongelmia...
Liekkö tuokin MacOS puolen ongelmia, ehkäpä vika ei ole softassa vaan käyttöjärjestelmässä.

Mutta itse Steamiin liittyvät jutut voinee kirjoitella ihan sinne sen omaan ketjuun...
Miten käyttöjärjestelmä voi edes teoriassa vaikuttaa siihen miten softa tallentaa salasanan ja muistaa sen?
 
Valven mukaan Steam Deck pystyy pyörittämään (ilmeisesti Protonin avulla) lähes kaikkia Steam -pelejä natiiviresoluutiolla 1280x800 30 FPS.
Valve has recently stated in a recent interview with IGN that they haven't encountered a single Steam game that could not run on the Steam Deck at their performance target. The performance target set by Valve is 30 FPS at the device's native resolution of 1,280 x 800 and according to Valve developers, this was achieved with new and old titles. The Steam Deck is powered by a custom AMD quad-core Zen2 SoC with RDNA2 graphics which is paired with 16 GB of LPDDR5 memory.

Eiköhän siinä tosiaan tehot tule riittämään ihan hyvín. Tässä vertailuksi GPD Win3 kiina-handheldin benchmarkkeja (Win3 on hitaampi kuin Steam Deck):

1627047180546.png
 
Miten käyttöjärjestelmä voi edes teoriassa vaikuttaa siihen miten softa tallentaa salasanan ja muistaa sen?
Vaikka niin että softa käyttää käyttöjärjestelmän keystorea, tai käyttispäivitykset muuttaa ympäristöä niin ettei softa pidä sitä enää samana luotettuna kuin ennen päivityksiä.

Aika paljon tuossa SteamOS:ssä näyttää olevan Steam Deckille tehtyä optimointia ja ominaisuuksia jotka vaikuttaa kyllä hyviltä käytettävyyden suhteen. Välitön suspend/resume ja pelin tilan tallennus ja jatkaminen pienentää pelaamiskynnystä kummasti. Tuskinpa Valve on tätä hylkäämässä kun ovat jo ennen julkaisua vuosien ajan kehittäneet käyttistä ja ohjelmistoja tätä ajatellen. Syyt aiempien rautajulkaisujen jonkintasoiseen floppaamiseen näyttää olevan kyllä korjattu hienosti.
 
Minä en kyllä ymmärrä mikä tämän laitteen tarkoitus oikein on ja kenelle se on suunniteltu?

Kohtuullisen kallis, mutta silti rimpula pelikone pienellä näytöllä ja hassuilla ohjaimilla, eikä sillä kuitenkaan voi Linux-pohjaisena pelata kuin osaa Steamin peleistä. Windowsin kanssa tuon käyttö tuskin on miellyttävää.
 
Minä en kyllä ymmärrä mikä tämän laitteen tarkoitus oikein on ja kenelle se on suunniteltu?

Kohtuullisen kallis, mutta silti rimpula pelikone pienellä näytöllä ja hassuilla ohjaimilla, eikä sillä kuitenkaan voi Linux-pohjaisena pelata kuin osaa Steamin peleistä. Windowsin kanssa tuon käyttö tuskin on miellyttävää.
Suorastaan naurettavan halpa kilpailuun nähden, suurin osa Steam-peleistä toimii Linuxissa Protonin kautta ja miksi tuon käyttö Windowsissa ei olisi miellyttävää? Kosketusnäyttö, touchpad ja vielä "tattikin" hiireksi.
 
Minä en kyllä ymmärrä mikä tämän laitteen tarkoitus oikein on ja kenelle se on suunniteltu?

Kohtuullisen kallis, mutta silti rimpula pelikone pienellä näytöllä ja hassuilla ohjaimilla, eikä sillä kuitenkaan voi Linux-pohjaisena pelata kuin osaa Steamin peleistä. Windowsin kanssa tuon käyttö tuskin on miellyttävää.

Windows pelit ajetaan Protonilla.

Kyllähän Switch myy miljoonittain, ja vastaavat GPD Win, Aya Neot, OXP myy tuplahinalla (eli jotain 1000€) ja tämäkin on ennakkovarattu 2022 puoliväliin asti.
Eli kyllä ihmiset haluaa pelata tällaisilla.

Ehdoton etu Switchiin on ettei pelejä tarvitse ostaa kahdesti ja tallennukset toimii pöytäkonella ja matkassa (harvassa pelissä on cross-save switch/steam).
 
Minä en kyllä ymmärrä mikä tämän laitteen tarkoitus oikein on? Kohtuullisen kallis, mutta silti rimpula pelikone pienellä näytöllä ja hassuilla ohjaimilla, eikä sillä kuitenkaan voi Linux-pohjaisena pelata kuin osaa Steamin peleistä. Windowsin kanssa tuon käyttö tuskin on miellyttävää.
Noh, olet (oletettavasti) kanssani samaa sukupolvea ja tottumispolkua, jotka tykkää pelata pöytätietokoneella ja käyttää muutekin tietokonetta pöydän ääressä. Itse näen nämä käsikonsolijulkistukset, tämä mukaanlukien jatkumona siihen trendiin kun ihmiset tekevät juttujaan tableteilla ja kännyköillä, jopa kuvankäsittelyä ja tavallista nettiselaamista.

Kyllä näille näyttää tarjonnan ja halunnan mukaan markkinoita olevan. Linuxpohjaisuus selittyy varmasti tuolla Valven Proton/SteamOS kehityspolulla.

Näitä muita samaan kategoriaan tulevia kilpailijoita on mm.:
1628584306636.png


ja tuo Win Max 2021: WIN Max 2021: Handheld Game Laptop for AAA Games
ja jo olemassa olevat GPD:n tuotokset, Shenzhen GPD Technology Co., Ltd. - GPD Pocket 2 GPD WIN 2 GPD Pocket GPD WIN GPD XD Plus GamePad Headheld Game Console Video Game Play Mini Laptop + niiden jo korvautuneet tuotteet. Eli kyllä näille näköjään kysyntää ja tarjontaakin on. Näihin verrattuna tuo steamdeck on varsin ok hintainen.
 
Eli kyllä näille näköjään kysyntää ja tarjontaakin on. Näihin verrattuna tuo steamdeck on varsin ok hintainen.
Niin selvästi on, mutta minä en vain oikein ymmärrä että miksi. Tabletit viihdelaitteena on helppo ymmärtää, mutta tästä puuttuu kosketusnäyttökin. Ehkä pitää vaan päästä itse testaamaan käytännössä, mutta paperilla ei ainakaan ole kiinnostus herännyt.
 
Yksi ero varmaan tulee ainakin pelivalikoimasta, PC ja Nintendo pelit ovat aika eri sarjaa mitä taas mobiilipuolelta keskimäärin löytyy. En tiedä liittyykö jotenkin siihen, että mobiilissa kaiken odotetaan olevan ilmaista kun taas konsolin ostaja maksaa suosiolla peleistäkin.
 
Niin selvästi on, mutta minä en vain oikein ymmärrä että miksi. Tabletit viihdelaitteena on helppo ymmärtää, mutta tästä puuttuu kosketusnäyttökin. Ehkä pitää vaan päästä itse testaamaan käytännössä, mutta paperilla ei ainakaan ole kiinnostus herännyt.
On kosketusnäyttö.
 
On kosketusnäyttö.
Aah ok, tuota en tiennyt (vaikka se näytti lukevan aloituspostauksessakin). Jossakin videossa oli mainittu että ohjausmenetelmiä ovat vain ristiohjain, d-pad ja tasohiiri. Tosin aika harva pelikään tukee muita ohjausmenetelmia.
 
Aah ok, tuota en tiennyt (vaikka se näytti lukevan aloituspostauksessakin). Jossakin videossa oli mainittu että ohjausmenetelmiä ovat vain ristiohjain, d-pad ja tasohiiri. Tosin aika harva pelikään tukee muita ohjausmenetelmia.
Täällä ihan hyvin esitelty ominaisuudet. Se tässä sinällään ihan kiinnostavaa, kun löytyy niin monta ohjausmahdollisuutta. USB:n kautta saa toki sitten kiinni hiiren/näppäimistön ja oletettavasti myös ihan ohjaimenkin.
 
Suorastaan naurettavan halpa kilpailuun nähden, suurin osa Steam-peleistä toimii Linuxissa Protonin kautta ja miksi tuon käyttö Windowsissa ei olisi miellyttävää? Kosketusnäyttö, touchpad ja vielä "tattikin" hiireksi.
SmachZ on nyt kuopattu,
smachz sanoi:
Unfortunately, due to the problems explained before, some technical issues and extra costs, which have made our initial budget to increase significantly, we have to announce that, sadly, the project has come to dead-end road.

As you can imagine, we are fighting until our last drop of blood to rescue the project, but we know it is going to be really difficult to conquer this milestone. We know that the future looks tough, even more in the current global economic situation.
Oli vuosia sitten erittäin lupaava Zen-APU sisältävä käsikonsoli, ja olisin kyllä halunnut sellaisen.
 
USB:n kautta saa toki sitten kiinni hiiren/näppäimistön ja oletettavasti myös ihan ohjaimenkin.
Joka on mielestäni mielenkiintoinen lisäoptio, mutta käytännössä se lienee kuitenkin vain tarpeeton erikoisuus. Jos tuon kanssa tarvitsee hiirtä/näppistä/muuta erillistä ohjainta, niin sitten on sama käyttää kunnon tietokonetta.
 
Joka on mielestäni mielenkiintoinen lisäoptio, mutta käytännössä se lienee kuitenkin vain tarpeeton erikoisuus. Jos tuon kanssa tarvitsee hiirtä/näppistä/muuta erillistä ohjainta, niin sitten on sama käyttää kunnon tietokonetta.
Erona toki nyt se, että maksaa murto-osan pelikoneesta ja voi ottaa helposti mukaan reissulle ja iskeä vaikka TV:een kiinni. Kannettavaan verrattuna myös halvempi ja pystyy pelaamaan myös ilman mitään lisätarvikkeita.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 112
Viestejä
4 469 390
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom