Valve tuo joulumarkkinoille käsikonsolimaisen SteamDeck-tietokoneen

FSR:ssä on tällaisessa käyttökohteessa hyvinkin paljon järkeä ja ihmettelen, ellei sitä ole suorituskyvyn saavuttamiseksi käytetty ollenkaan.
No eiköhän tuo riipu niistä peleistä mitä pelataan, että tukeeko ne tuota vai ei jne. Viimeksi kun katsoin niin FSR pitää toteuttaa pelikohtaisesti ja valve on kyseisen ominaisuuden lisännyt jo ainakin osaan peleistään.

On, mutta 720P resoluutio on korkea tuon GPU:n spekseihin ja APU:n tehorajaan nähden, varsinkin kun "AAA-pelit" on huudettu.
Lähteet?
 

Upeaa keskustelua, mutta ei siinä.

No sanotaan sitten vaikka omat laajat kokemukset aiheesta, niin RDNA2 näytönohjaimien, kuin kaikkien 2011-2021 välillä AMD:n julkaisemien APU:jen perusteella :tup:

Miten nykyiset 7nm (GCN) APU:t suoriutuu (ja millä tehorajalla) ja vertaamalla RDNA2 erillisnäytönohjaimien tiedettyä suorituskykyä, rakennetta (yksikkömäärä, käytännön kellotaajuudet, tehorajat yms.) noiden Valven ilmoittamien tietojen kanssa.
Siis sikäli kun leikitään hetki, ettet niitä ainakin jollain tarkkuudella tietäisi. Voiko noilla Valven kertomilla tiedoilla kertoa täsmällisen suosituskyvyn? Ei tietenkään voi, mutta riittävällä tarkkuudella saa kuvan best-case suorituskyvystä. Mikäli ei siis omaa harhaluuloja nykyisten GCN APU:jen tai RDNA2 tuotteiden suorituskyvystä, suuntaan tai toiseen.
 
Upeaa keskustelua, mutta ei siinä.

No sanotaan sitten vaikka omat laajat kokemukset aiheesta, niin RDNA2 näytönohjaimien, kuin kaikkien 2011-2021 välillä AMD:n julkaisemien APU:jen perusteella :tup:

Miten nykyiset 7nm (GCN) APU:t suoriutuu (ja millä tehorajalla) ja vertaamalla RDNA2 erillisnäytönohjaimien tiedettyä suorituskykyä, rakennetta (yksikkömäärä, käytännön kellotaajuudet, tehorajat yms.) noiden Valven ilmoittamien tietojen kanssa.
Siis sikäli kun leikitään hetki, ettet niitä ainakin jollain tarkkuudella tietäisi. Voiko noilla Valven kertomilla tiedoilla kertoa täsmällisen suosituskyvyn? Ei tietenkään voi, mutta riittävällä tarkkuudella saa kuvan best-case suorituskyvystä. Mikäli ei siis omaa harhaluuloja nykyisten GCN APU:jen tai RDNA2 tuotteiden suorituskyvystä, suuntaan tai toiseen.
Itse arvioisin tilannetta muistikaistan puolesta. Tässä on 70% enemmän kaistaa kuin gcn deskari-apuissa, joten niin kauan kun tehoraja ei ota pahasti vastaan niin suorituskyky pitäisi olla varsin riittävä 60Hz pelailuun tolla resolla.
 
Mielestäni tämä julkistus oli mielenkiintoisin peliuutinen vuosiin. Itse en tosin ole "pelaaja" vaan pelailen kovin satunnaisesti vain muutamia kertoja vuodessa. Kaikki pelini viimeisen about 5 vuoden aikana olen ostanut Steamin kautta ja nimen omaan pelannut niitä Linuxin päällä. Proton toimii yllättävän hyvin vaikka ei sillä tietysti vielä ihan kaikki toimi.

Tähän laitteeseenhan voi asentaa sitten ihan normaaleja tietokoneohjelmia mitä Linuxille nyt yleensäkin. Eli siellä voi olla vaikka sähköposti, toimisto-ohjelmat jne asennettuna ja sitten laitteen voi kiinnittää näyttöön tai telkkariin kun tarvitsee käyttää tietokonetta. Muuna aikana se on sitten se pelilaite. Hyvin näkisin juuri mökkeilyyn/lomailuun tommosen ottavani. Taitaa mennä tilaukseen.
 
Onko muuten missään ollut manintaa siitä että kenen valmistamat tatit tässä on, kuinka helpot ne on vaihtaa ja onko sattumalta samat kuin mitä nykyisten konsolien 400 pelitunnin rimpulat?
 
FSR:ssä on tällaisessa käyttökohteessa hyvinkin paljon järkeä ja ihmettelen, ellei sitä ole suorituskyvyn saavuttamiseksi käytetty ollenkaan.
1080P vs. 720P = 2,25x
1080P vs. 360P = 9x (FSR Performance)

Nyt taitaa olla melko ruusuinen kuva FSR:n suorituskyvystä, se kun soveltuu huonosti nimenomaan alhaisille resoluutioille kun ei käytä useiden ruutujen dataa eikä muutenkaan yritä uudelleenrakentaa yksityiskohtia vaan parantaa olemassaolevaa (etenkin reunoja).

Vielä kun pehmeänä vaatimuksena on antialiasointi ennen FSR:ää jottei rosoreunat rosoonnu entisestään niin voi kuvitella minkälaiseksi puuroksi 360p muuttuu sellaisen käsittelyn jäljiltä.
 
Itse arvioisin tilannetta muistikaistan puolesta. Tässä on 70% enemmän kaistaa kuin gcn deskari-apuissa, joten niin kauan kun tehoraja ei ota pahasti vastaan niin suorituskyky pitäisi olla varsin riittävä 60Hz pelailuun tolla resolla.

Kasvanut kaista auttaa suhteelliseen suorituskykyyn, sitä ei tarvitse edes miettiä.
AMD:n Cezannea tosin on saatavilla 4266MHz LPDDR4X:llä eikä noiden APU:jen 3D-suorituskyky tuollakaan muistikonfiguraatiolla oikein galakseja räjäytä (vrt. DDR-3200).

Tietysti myös se, mikä on "AAA" -peli on aika suhteellista.
Omalla kohdalla se saattaa olla RDR2, Metro Exodus tai RE: Village, kun lopullinen määritelmä riippuu käyttäjästä ja pelin pyörivyys, ainakin osittain julkaisuvuodesta (ts. vanhemmat AAA-pelit).
Kaikesta huolimatta, yllätyn itse ellei ainakin osa suorituskykylupauksista pohjaudu AMD:n FSR:llä saavutettaviin lukuihin. Joku muukin skaalaustekniikka on tietysti mahdollinen, mutta sisältä löytyvän rautapaketin huomioiden aika epätodennäköinen.
Ja ei siinä, skaalauksen käyttäminen on pelkästään fiksua noissa rajoitteissa, koska ainakaan tuota integroitua LCD:tä tuijottaessa pienet muutokset kuvanlaadussa on aika vaikeasti havaittavissa ja merkityksettömiä.
 
Nyt taitaa olla melko ruusuinen kuva FSR:n suorituskyvystä, se kun soveltuu huonosti nimenomaan alhaisille resoluutioille kun ei käytä useiden ruutujen dataa eikä muutenkaan yritä uudelleenrakentaa yksityiskohtia vaan parantaa olemassaolevaa (etenkin reunoja).

Vielä kun pehmeänä vaatimuksena on antialiasointi ennen FSR:ää jottei rosoreunat rosoonnu entisestään niin voi kuvitella minkälaiseksi puuroksi 360p muuttuu sellaisen käsittelyn jäljiltä.

Vehkeessä on 7" LCD 720P, eli antanee aika paljon anteeksi.
Ja kun sitä "protoraudalla" pyörittelyä katsoo, niin ei toi Control kyllä kovin terävältä näyttänyt.

Ja FSR on säädettävissä portaattomasti muutenkin, sen lisäksi että siellä on presettejä.

8H6xd5M7C8Xqk8CM.jpg
 
Vehkeessä on 7" LCD 720P, eli antanee aika paljon anteeksi.
Ja kun sitä "protoraudalla" pyörittelyä katsoo, niin ei toi Control kyllä kovin terävältä näyttänyt.

Ja FSR on säädettävissä portaattomasti muutenkin, sen lisäksi että siellä on presettejä.

Controlissa varmaan käytettiin ihan pelin sisäistä skaalausta joka on käsittääkseni temporaalinen toteutus. Mutta pointtina on että kuten itsekin toteat niin aika suttusta on eikä näytön koko kyllä tuossa tapauksessa paljoakaan pelasta. Toki FSR:n voi laittaa vaikka 90% resoluutiolle mutta samassa suhteessa putoaa sitten suorituskykykin tietysti.

Oli miten oli niin mielenkiinnolla kyllä odotan revikoita että olisiko Valve pystynyt siihen mihin kasa pienempiä toimijoita ei ole, eli tuomaan markkinoille menestyvän geneerisen mobiilikonsolin. Yrittäjiähän on riittänyt.
 
Controlissa varmaan käytettiin ihan pelin sisäistä skaalausta joka on käsittääkseni temporaalinen toteutus. Mutta pointtina on että kuten itsekin toteat niin aika suttusta on eikä näytön koko kyllä tuossa tapauksessa paljoakaan pelasta. Toki FSR:n voi laittaa vaikka 90% resoluutiolle mutta samassa suhteessa putoaa sitten suorituskykykin tietysti.

Eipä tuosta IGN:n videosta kovin hyvää kuvaa saanut siitä, kuinka suttuista grafiikka oli. IGN:n kaveri sanoi kuitenkin, että oli pelannut Doom Eternalia, Controlia, Death Strandingia ja kaikki näyttivät hyviltä ja pyörivät sulavasti. En sitten tiedä oliko kyseessä maksettu mainos vai olisiko "arvostelija" sanonut jotain jos visuaalit olisi olleet erityisen suttuisia.
 
Kannattaa huomata tuo "If you cancel within 30 days, you will be refunded to whatever payment method you used. If you cancel after 30 days, your reservation fee will be refunded to your Steam Wallet. "
Eli rahat ei myöhemmin palaudu enää omalle tilille.

Siellä lukee myös "When will I be charged in full for Steam Deck? Once your reserved Steam Deck is available and you complete your purchase, you will be charged."

Lainaamassasi kohdassa puhutaan varausmaksusta, joka ainakin Jenkeissä on viisi dollaria. Jos peruu kuukauden jälkeen, se varausmaksu menee Steam-lompakkoon, ei koko laitteen hinta.
 
Tietysti myös se, mikä on "AAA" -peli on aika suhteellista.
Eikös se riipu ihan siitä, paljonko pelin kehittämiseen ja markkinointiin käytetään rahaa? AAA (video game industry) - Wikipedia Vähän kärjistäen voisikin sanoa, ettei tätä nykyä julkaista juuri muita kuin AAA- ja indiepelejä, toki silloin tällöin ilmestyy ns. AA-pelejä tyyliin GreedFall tai Vampyr mutta aika harvassa ne ovat.
 
1280x800 on kyllä varsinainen faceplant tässä tapauksessa.

Isompi resoluutio tekisi tekstin skaalaamisesta pakollisen manöveerin joka kerta, kun esim. 1080p resolla teksti olisi näytön kokoon nähden olla liian pientä. Pelejä ei kumminkaan ole optimoitu todennäköisesti peleille mitenkään ainakaan windows alustalle, (mutta steamOS:lle kylläkin?) vaan käyttäjä joutuu itse tekemään pelikohtaiset optimoinnit. Ja ei tuo nintendo switchinkään resoluutio ole päätä huimaava.

Mielenkiinnolla seuraan millaiset optimoinnit super resolutionilla saadaan aikasiksi kun pelit vielä erikseen optimoidaan lähtökohtaisesti tuolle SteamOS:lle, jolla tuo käsikonsoli toimitetaan asiakkaalle. Kaikki steam libraryn pelithän eivät siis todennäköisesti tue koko käsikonsolia välttämättä ainakaan launchissa täten.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuosta IGN:n videosta kovin hyvää kuvaa saanut siitä, kuinka suttuista grafiikka oli. IGN:n kaveri sanoi kuitenkin, että oli pelannut Doom Eternalia, Controlia, Death Strandingia ja kaikki näyttivät hyviltä ja pyörivät sulavasti. En sitten tiedä oliko kyseessä maksettu mainos vai olisiko "arvostelija" sanonut jotain jos visuaalit olisi olleet erityisen suttuisia.

Jokaisella on toki omat toleranssinsa.

Tuossa Control-pätkässä alla korostetut UI-tekstit ovat ihan teräviä (koska ne rendataan natiivilla resoluutiolla) kun taas kyltin teksti on pelkkää mössöä koska se on rendattu jollain alhaisemmalla tarkkuudella. Nähdäkseni kyse ei ole motion bluristakaan kun se näyttää aika puurolta myös kun Jesse on paikallaan, tosin silloin kyltti on toki kauempana. Mutta eiköhän näihin tule selvyys sitten kun laitteet on "oikeiden" arvostelijoiden käsissä.

control-on-steamdeck.png
 
Eipä niiden tarvitsisikaan natiivina ajaa, kun monesta pelistä löytyy skaalain tai sen puuttuessa ronskisti resoa alaspäin. Tuolla resolla kärsii yleinen käyttökokemus ja mm. videoiden katselu. Puolta halvemmissa älypuhelimissa kumminkin 1080p on jo standardi.
Suosituin näyttökoko ja resoluutio PC:llä on 24" 1080. Tuo on noin 92 PPI. Deckissä on 106 PPI.
Avoin ? eikö tuo ole aika sidoksissa steamiin ja ohjelmaa mitä ei saa steam kauppaan ei saa myös laitteelle.
Tuo on PC. Voit asentaa siihen mitä softaa halua mistä haluat. Vaikka toisen firman pelikaupan jos haluat.
 
Jokaisella on toki omat toleranssinsa.

Tuossa Control-pätkässä alla korostetut UI-tekstit ovat ihan teräviä (koska ne rendataan natiivilla resoluutiolla) kun taas kyltin teksti on pelkkää mössöä koska se on rendattu jollain alhaisemmalla tarkkuudella. Nähdäkseni kyse ei ole motion bluristakaan kun se näyttää aika puurolta myös kun Jesse on paikallaan, tosin silloin kyltti on toki kauempana. Mutta eiköhän näihin tule selvyys sitten kun laitteet on "oikeiden" arvostelijoiden käsissä.

control-on-steamdeck.png

Tuo on suttuinen tarkennus muutenkin, paha sanoa miltä näyttää oikeasti. Katso vaikka tuosta oikealta puolelta ympäröimästäsi "epätarkkuudesta" oikealle, itse laitekin näyttää suttuiselta tuossa.
 
Tulipahan tilattua. Itsellä on käynyt useampi GPD vehje ja Aya Neo ja Xplayer olivat jo tilattuna IGG:sta mutta jätin kuitenkin väliin Steamboy huhujen vuoksi. En ennusta kovin ruusuista tulevaisuutta kiinalaisvalmistajille kun Valvelta tulee vehje joka on puolet halvempi ja melkein 2x tehokkaampi. Innolla odotan.

Itse sain tilauksen läpi Edgellä hakkaamalla f5, steamwalletissa oli valmiina femma tätä varten.
 
Tulipahan tilattua. Itsellä on käynyt useampi GPD vehje ja Aya Neo ja Xplayer olivat jo tilattuna IGG:sta mutta jätin kuitenkin väliin Steamboy huhujen vuoksi. En ennusta kovin ruusuista tulevaisuutta kiinalaisvalmistajille kun Valvelta tulee vehje joka on puolet halvempi ja melkein 2x tehokkaampi. Innolla odotan.

Itse sain tilauksen läpi Edgellä hakkaamalla f5, steamwalletissa oli valmiina femma tätä varten.
Ei millään mene läpi.. Ei paypal eikä Visa..
 
Läpi meni tilaus, tosin hirveän jumittamisen päätteeksi tilausprosessi päättyi herjaan että ei olisi onnistunut.

Mutta rahat lähti kortilta ja sähköpostiin tuli, että thank you for your order. Deposit näkyy myös Steamin tilaushistoriassa. Toivottavasti se nyt meni läpi sitten.
 
Itsellä ei mene millään läpi, ensin herjaa että maksutapahtuman aloituksessa ongelma ja sitten herjaa että olen liian monta ostosta yrittänyt tehdä viimeisen tunnin aikana. :confused:
 
Täytyy toivoa että näitä tehtäisiinkin kunnolla julkaisuksi. Ettei tätä tarvitse odottaa vuoteen 2025 jos ei ekan puolen tunnin aikana saa tilausta läpi.
 
16 Jul, 2021 @ 8:10pm EEST

Your Steam Deck 256 GB Deposit is now reserved. Once inventory is available, you will receive an email in the order your reservation was made. This email will contain details for how to complete your purchase.

Saa nähdä koska tulee. Ja jopas oli taas F5 hakkausta ja monen selaimen testausta 20:00 alkaen ennen kuin onnistui.
 
Ja nyt on ”reservation servers busy” :rolleyes:
 
Miten ihmeessä onnistuit? Tunnin nyt yrittänyt.. Kerran päässyt Paypaliin asti, sitten taas kaatui..

Paypali oli mullakin jumissa, mutta luottokortilla meni läpi. Tai no, virheilmoitus siitäkin tuli mutta maksu meni ja tilausvahvistus tuli meiliin ja Steam-tilille klo 20:15. Saapa nähdä kuinka paljon itselläni on jonossa edellä, tasasta asti ton kanssa tuli tapeltua.

edit: Ei vissiin tarvitse ihan heti odottaa tätä:

1626458649888.png
 
Viimeksi muokattu:
Siis 720p laitettu varmaan siksi että akku edes jotenkin kestäisi, x86 rauta ei ole yhtä energiatehokasta kuin ARM rauta. Itseäni vähän epäilyttää miten hyvin pelien käyttöliittymät saadaan skaalautumaan fyysisesti noin pienelle näytölle. Tuolle tulee varmaan omia optimoituja pelejä ja cyberduckit voi unohtaa.

Mukuloille voisi teoriassa ostaa mutta se Minecraft...
 
Nyt meni läpi, ei menny kun reilu tunti säätäessä. Lopulta maksoin Steam walletista, ois pitäny aluperin tehdä tämä eikä säätää luottokortin kanssa. Jonossa 9399
 
Paypali oli mullakin jumissa, mutta luottokortilla meni läpi. Tai no, virheilmoitus siitäkin tuli mutta maksu meni ja tilausvahvistus tuli meiliin ja Steam-tilille klo 20:15. Saapa nähdä kuinka paljon itselläni on jonossa edellä, tasasta asti ton kanssa tuli tapeltua.

edit: Ei vissiin tarvitse ihan heti odottaa tätä:

1626458649888.png
Joo, ehdin itekin näkemään tuon Q1 2022. Sitten serverit kaatui steamissakin. Tuosta meni ehkä 10min niin sain tilaukseni läpi (olin jo maksusivulla päivittelemässä).
 
Itse päätiin luovuttaa koko asian suhteen, ei jaksanut tämmöistä pelleilyä. Ehkä sitten vuonna 2056 saan omani :geek:
 
Itse laitoin karvalakki-mallin varaukseen. Onko siitä mitään tietoa koska myynti alkaa? Muissa malleissa näkyy tuo Q1/22. Meinaatko sitä että joulukuussa alkaisi näiden hinnat alkaen mallien myynti?
 
Nyt meni läpi, ei menny kun reilu tunti säätäessä. Lopulta maksoin Steam walletista, ois pitäny aluperin tehdä tämä eikä säätää luottokortin kanssa. Jonossa 9399
Ei mitään tarkempaa näykkään.
Osalle näkyy Q2 2022..
Milloin näkyi Q2? Ysin maissa oli vielä Q1, silloin palvelimet kaatui ja sain oman tilauksen 10min päästä läpi. Ei siis hajuakaan olenko Q1 vai Q2 ryhmässä.
 
Jos ne tuon ongelman korjaa niin se on kuin lottovoitto Linuxilla pelaaville, ei olisi enää välttämättä mitään syytä pitää Windowsia koneella. Saattaisi jopa tulla se kauan odotettu Linuxin vuosi :smoke:

Toivottavasti tuote menestyy, olen niin kyllästynyt ajamaan winukkaa dual boottina vain pelien takia.

Edit: Ja täytyy vielä kehua vähän valvea siitä että heillä on oikea asenne että voit asentaa laitteeseen mitä haluat.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on suttuinen tarkennus muutenkin, paha sanoa miltä näyttää oikeasti. Katso vaikka tuosta oikealta puolelta ympäröimästäsi "epätarkkuudesta" oikealle, itse laitekin näyttää suttuiselta tuossa.

No kommenttini ei pelkästään perustu tuohon kuvaan eikä siihen korostettuihin osiin vaan koko pätkään, kuva on vain havainnollistamiseksi. Mutta totuushan paljastuu toki ajastaan kun laitteita saadaan analyysiin.
 
Kyllä 7" 800p näyttää vielä melko lailla hyvältä. Älypuhelimien resoluutiokonhotus on vienyt järjen päästä siinä mitä mobiililaitteilta pyydetään. Tässäkin DPI ~215. Mielestäni alkuperäisen Switchin ruutu, joka on kutakuinkin sama näyttää täysin kelpoiselta natiivina ajettuna, etenkin 3D sisällöllä - jos se vaan jaksaisi pelejä nativisti pyörittää kelpoisilla asetuksilla, mitä se ei valitettavasti puhtain paperein useinkaan tee. Joka kerta valitsisin pidemmän akunkeston ja korkeamman ruudunpäivitysnopeuden kuin sen, että paneeli olisi tarpeettomasti vaikkapa fullHD.

Suurin osa täällä kai käyttää 1440p monitoreita joiden dpi on ~108... 4K dpi samassa koossa ~163 on kuulemma jo täysin tarpeetonta pröystäilyä josta eroa ei voi silmin nähdä. Kumma, ettei ne pikselitiheydet näissä sitten paina.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa täällä kai käyttää 1440p monitoreita joiden dpi on ~108... 4K dpi samassa koossa ~163 on kuulemma jo täysin tarpeetonta pröystäilyä josta eroa ei voi silmin nähdä. Kumma, ettei ne pikselitiheydet näissä sitten paina.

Mobiililaitteita katsotaan aika paljon lähempää kuin monitoreja, joten ne tarvii isomman dpi:n.

Eipä kyllä silti itseänikään häiritse Steam Deckin reso, tärkeämpää on että pelit pyörii.
 
Kaikesta huolimatta, yllätyn itse ellei ainakin osa suorituskykylupauksista pohjaudu AMD:n FSR:llä saavutettaviin lukuihin.
Pidän n. 0% todennäköisyyttä sille että tässä on joku pelien ulkopuolinen skaalaustoteutus.

Se mihin yksittäisten pelien suorituskykyluvut perustuvat on toinen juttu, mut en usko että sielläkään on tolle tarvetta, vaan mielummin siel lasketaan asetuksia muilta osin. 720p ruutu ei kestä yhtään lisää suttuisuutta kuin mitä nykypelien TAA tuottaa jo natiiviresollakin.

Eikä toi tule kaikkia pelejä pyörittämään lukitulla 60Hz kuvataajuudella, oli resoluutio mitä tahansa. Sellaisia pelejä kun on jotka ei pyöri lukittuna 60Hz millään kokoonpanolla.
 
Mukuloille voisi teoriassa ostaa mutta se Minecraft...
Minecrafti pyörii linuxissa aivan kuten winukallakin..

En yllättynyt kun tälle foorumille tultiin että suurinosa ei ota huomioon Protonia ja sitten valitetaan handheld-laitteessa että 720p näyttö ei riitä.. Niin siinä switchissäkin on itseasiassa 720p lcd eikä oled. Mielummin itse ainakin tämmöisen ostan mitä switchin koska löytyy tietämystä ja aika äkkiä kunhan saadaan oikeisiin käsiin laite löytyy kaikkea kivaa hackia/modia tolle laitteelle. Tämähän on myös linuxin puolesta hyvä juttu kun devit optimoi pelit Protonille niin ne toimii myös normaali desktop linuxissakin.
 
Ihmetyttää miten moni pitää näyttöä liian epätarkkana jo ennen julkaisua? Siis tuossahan on 7 tuuman näyttö ja reso on 1280x800. Jos näyttö skaalattaisiin 21 tuumaiseksi, niin sen resoluutio olisi 3840x2400.

Lisäksi laitteen akku kestää 2-8 tuntia käytöstä/pelistä riippuen. Fullhd resoluutiolla ja korkealla pelien ruudunpäivitysnopeudella saisi heittää hyvästit mobiilipelaamiselle.

Jotenkin tuntuu, että jotkut ei tajua, että tälläisen laitteen suunnittelussa ja toteutuksessa on tehtävä kompromisseja. Ideaalilaite olisi toki yhtä suorituskykyinen kuin paras PC ja siinä akku kestäisi äärettömän kauan, mutta realiteetit tulee vastaan kun pitää suunnitella kädessä pidettävä kevyt peli pc.
 
Jotenkin tuntuu, että jotkut ei tajua, että tälläisen laitteen suunnittelussa ja toteutuksessa on tehtävä kompromisseja. Ideaalilaite olisi toki yhtä suorituskykyinen kuin paras PC ja siinä akku kestäisi äärettömän kauan, mutta realiteetit tulee vastaan kun pitää suunnitella kädessä pidettävä kevyt peli pc.
Itselläni ainakaan ei olisi akun kestolla mitään väliä kun verkkovirrassa kuitenkin käyttäisin työmatkoilla jne. Ei tarvitsisi kantaa sitten kahta läppäriä kuten nykyisin aina. Noh tätä laitetta en kyllä hanki muutenkaan kun vajaavaiselta vaikuttaa liian moni juttu.
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä miksi, ei tuollaiseen kokoon yksinkertaisesti saa rautaa tekemättä kompromisseja. Pelien pyörittäminen FullHDlla järkevästi esimerkiksi vaatisi jo aika tavalla lisää suorituskykyä tuohon verrattuna

Olettaisin, että akkukesto menisi liian minimaaliseksi jos resoluutiota kasvatettaisiin, koska tuossa form factorissa komponettien kellotaajuuksia joudutaan rajoittamaan aikapaljon lämmön ja akkukeston takia. Vaikka sinällään tuossa kyllä on käsikonsoliksi aika suorituskykyinen rauta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 112
Viestejä
4 469 390
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom