Valve esitteli Steam Machinen ja uuden Steam Controller -peliohjaimen

Millois viimeksi, ja open source kalikassa vieläpä?
Jos en jotain ole missannut niin lähdekoodin avoimuudesta huolimatta FSR 4:n virallista versiota ei voi ajaa muulla kuin 9000-sarjan Radeoneilla, vaikka GPU:sta tuki FP8:lle löytyisikin (RTX 40 & 50). Vaikka koodi olisikin avointa, tekoälymallista on käsittääkseni julkisesti olemassa vain AMD:n julkaisema koottu .dll tiedosto. Täysin avoimesta projektista ei ole kyse.

INT8-malli julkaistiin kokoamattomana ja siitä syystä sitä kyettiin hyödyntämään modaajien projekteissa vapaammin. AMD ei tarkoittanut olla ihan näin avoin, mikä puhuu jotain siitä että "open source" ei ole ihan niin mustavalkoista kuin voisi kuvitella.

Mulla voi kyllä olla vääriä käsityksiä tässä, korjatkaa jos väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisen prosentin pistät tämän todennäköisyydelle avoimena lähdekoodina julkaistavan FSR:n kohdalla?

Millois viimeksi, ja open source kalikassa vieläpä?

Matala todennäköisyys tässä tapauksessa. Mutta ei teknisesti mahdotonta, kuten alkuperäisestä viestistä voi tulkita.

Veikkaan AMD:nkin siirtyvän kohti suljetumpia ratkaisuja, joissa ominaisuuksia lukitaan keinotekoisesti vanhemilta sukupolvilta, kuten nvidia on tehnyt DLSS:n kanssa (esim multi frame gen toimii vain 5000-sarjalla, vaikka tälle ei pitäisi mitään erityistä syytä olla, vaikka tietysti virallisesti "vaatii" jonkin uudemman genin laskentayksikön)
 
Matala todennäköisyys tässä tapauksessa. Mutta ei teknisesti mahdotonta, kuten alkuperäisestä viestistä voi tulkita.

Veikkaan AMD:nkin siirtyvän kohti suljetumpia ratkaisuja, joissa ominaisuuksia lukitaan keinotekoisesti vanhemilta sukupolvilta, kuten nvidia on tehnyt DLSS:n kanssa (esim multi frame gen toimii vain 5000-sarjalla, vaikka tälle ei pitäisi mitään erityistä syytä olla, vaikka tietysti virallisesti "vaatii" jonkin uudemman genin laskentayksikön)
Mikään AMD:n viimeaikaisissa toimissa ei ole viitannut tällaiseen, mistä ajatus että yhtäkkiä vaihtaisivat käytäntöjään päinvastaiseen?
 
Jos en jotain ole missannut niin lähdekoodin avoimuudesta huolimatta FSR 4:n virallista versiota ei voi ajaa muulla kuin 9000-sarjan Radeoneilla, vaikka GPU:sta tuki FP8:lle löytyisikin (RTX 40 & 50).
Tuota tosiaan ei vielä ole avattu. Usko on kuitenkin että se avataan, kuten amd on ilmoittanut ja aiemminkin näin toiminut jos on niin sanonut.

Vaikea siis sanoa vielä että miksi se ei noilla toimi.
Matala todennäköisyys tässä tapauksessa. Mutta ei teknisesti mahdotonta, kuten alkuperäisestä viestistä voi tulkita.
Miten sen teknisesti toteuttaisit avoimen lähdekoodin projektissa?
 
Kyllähän sen voi toteuttaa mutta hyöty 0 kun eka modaaja julkaisee siitä version josta se on poistettu ja amd saa vain turhaa negaa.
 
Onhan tapoja avoimella koodillakin lukita ominaisuuksia. Ensimmäisenä tulee mieleen raspberry pi, jossa alkuperäisessä mallissa pystyi ostamaan olikohan se mpeg2 pakkaus tai purkutuen jälkikäteen kun avauskoodi laitettiin tekstinä tiedostoon jota rauta luki ja avasi käytettäessä ko. tuen raudalla. Ei varmasti toki paras mahdollinen esimerkki, mutta tuli ekana mieleen.

Mutta odotan mielenkiinnolla millaista käyttöä koneelle saadaan. Sinänsä kun osa kytkee Steam deckiä Switchin tapaan telkkariin niin kyllähän tässä nyt teho on aivan eri luokkaa deckiin nähden niin käyttö tapaukset ovat moninaisia. Yleisestikin Steamin "ekosysteemin" tuki on varmasti osalle ostajille tärkeää tai ainakin hyödyllistä.
 
Onhan tapoja avoimella koodillakin lukita ominaisuuksia. Ensimmäisenä tulee mieleen raspberry pi, jossa alkuperäisessä mallissa pystyi ostamaan olikohan se mpeg2 pakkaus tai purkutuen jälkikäteen kun avauskoodi laitettiin tekstinä tiedostoon jota rauta luki ja avasi käytettäessä ko. tuen raudalla.
No se gpu ajuri, josta siis avattiin ominaisuuksia, EI ollut avointa lähdekoodia.
 
Niin, kyllä niitä firmware blokkeja on Linuxissa pilvin pimein joita voidaan ladata. Ei se nyt tuon vaikeampi ole rajata ulkopuolelle toiminnallisuutta.

Gentoon wikistä:
"Linux firmware is a package distributed alongside the Linux kernel that contains firmware binary blobs necessary for partial or full functionality of certain hardware devices. These binary blobs are usually proprietary because some hardware manufacturers do not release source code necessary to build the firmware itself."

Se on sitten eri asia missä osassa laitteistoketjua estoja halutaan, jos halutaan, asettaa.
 
Niin, kyllä niitä firmware blokkeja on Linuxissa pilvin pimein joita voidaan ladata. Ei se nyt tuon vaikeampi ole rajata ulkopuolelle toiminnallisuutta.
Niin, meinaat että amd julkaisee tämän avoimena lähdekoodina, mutta kuitenkin suljettuna jonkun blobin sisällä? Vai että se ”avoin” lähdekoodi on vain mallia ”call fsr4.compute”? 😂

Vielä on esittämättä että miten avoimena lähdekoodina julkaistuna tuon algoritmisen toteutuksen saisi mitenkään järkevästi rajattua vain joillekkin näyttiksille.

Amd voi vain yksinkertaisesti lupaustensa vastaisesti päättää olla julkaisematta sitä. Muut tapaukset menee todella hankaliksi.
 
En minä meinaa mitään..AMD tekee miten haluaa, mutta ei se Steamin koneeseen vaikuta suuntaan tai toiseen. Kyse on kuitenkin sellaisesta yksityiskohdasta joka ei vaikuta laitteen myyntiin tai käyttöön tuon taivaallista vielä tässä vaiheessa. Ennemminkin 6x tehoero deckiin on se mitä myynnillisesti painotetaan ja jos kulissien takana Valve AMDn kanssa keskustelee fsrn osalta niin en sitä kovin yllättävänä pitäisi.
 
Jos en jotain ole missannut niin lähdekoodin avoimuudesta huolimatta FSR 4:n virallista versiota ei voi ajaa muulla kuin 9000-sarjan Radeoneilla, vaikka GPU:sta tuki FP8:lle löytyisikin (RTX 40 & 50). Vaikka koodi olisikin avointa, tekoälymallista on käsittääkseni julkisesti olemassa vain AMD:n julkaisema koottu .dll tiedosto. Täysin avoimesta projektista ei ole kyse.

INT8-malli julkaistiin kokoamattomana ja siitä syystä sitä kyettiin hyödyntämään modaajien projekteissa vapaammin. AMD ei tarkoittanut olla ihan näin avoin, mikä puhuu jotain siitä että "open source" ei ole ihan niin mustavalkoista kuin voisi kuvitella.

Mulla voi kyllä olla vääriä käsityksiä tässä, korjatkaa jos väärässä.
Se INT8-malli lipsahti julki liian aikaisin, samoin kuin FP8-versio, se on eri asia kuin ettei niitä olisi tarkoitus julkaista avoimina kuten aiempiakin versioita.
 
Pitäkääs keskustelun fokus uutisen aiheessa, eli Steam Machinessa ja Steam Controllerissa, kiitos :thumbsup:
 
Suorituskykyä miettiville, kannattaa kurkkia oman kuplan ulkopuolelle. Valven mukaan tuo on entry levelistään huolimatta tehokkaampi kuin 70 % Steamissa käytöstä olevista pelitietokoneista.

 
Suorituskykyä miettiville, kannattaa kurkkia oman kuplan ulkopuolelle. Valven mukaan tuo on entry levelistään huolimatta tehokkaampi kuin 70 % Steamissa käytöstä olevista pelitietokoneista.
Pitäisikin verrata samassa hintaluokassa oleviin pelitietokoneisiin, mikä tässä vaiheessa on vielä mahdotonta.

Steamin konekantaa voi verrata Suomen rekisterissä olevaan autokantaan. On selvää, että valtaosalla käyttäjistä on tietokone, joka ei pyöritä uusimpia pelejä nykyreson näytöillä (1440p) järjellisellä ruudunpäivitysnopeudella (>60 fps).

Jos Steam Machinen hinta on yli 500 euroa, niin se tulee olemaan täys floppi.
 
Suorituskykyä miettiville, kannattaa kurkkia oman kuplan ulkopuolelle. Valven mukaan tuo on entry levelistään huolimatta tehokkaampi kuin 70 % Steamissa käytöstä olevista pelitietokoneista.

Olisi olennaisempaa saada data kokoonpanoista joilla aidosti pelataan eikä yleisdataa joka on saastutettu toissijaisilla koneilla kuten toimisto-PC:llä johon on Steam asennettu. Joka tapauksessa en usko että Valve julkaisee tuotetta jota ei olisi mietitty loppuun asti.
Jos Steam Machinen hinta on yli 500 euroa, niin se tulee olemaan täys floppi.
Vaikka tätä muistin hintojen räjähtämistä ei olisi tapahtunutkaan niin en silti usko että olisi mitään mahdollisuutta saada tuota alle 599. 500e tai alle olisi melkein varmasti tappiolla myyntiä. Oma veikkaukseni on 699 USD veroton eli Suomessa 750 EUR, mutta jos Valve päättää myydä tätä sisäänostohinnalla ilman yhtään voittoa niin aivan äärimmäisen hyvällä tuurilla hinta on 599 USD / 650 EUR.

Moni valittaa että on huono taloustilanne ja ihmisillä ei ole varaa, mutta niin vain se pelitön nuhapumppukin Switch 2 tyhjentää pajatson melkein 600e hyllyhinnalla.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
292 226
Viestejä
4 999 173
Jäsenet
80 240
Uusin jäsen
mr_e

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom