Valve esitteli Steam Machinen ja uuden Steam Controller -peliohjaimen

Millois viimeksi, ja open source kalikassa vieläpä?
Jos en jotain ole missannut niin lähdekoodin avoimuudesta huolimatta FSR 4:n virallista versiota ei voi ajaa muulla kuin 9000-sarjan Radeoneilla, vaikka GPU:sta tuki FP8:lle löytyisikin (RTX 40 & 50). Vaikka koodi olisikin avointa, tekoälymallista on käsittääkseni julkisesti olemassa vain AMD:n julkaisema koottu .dll tiedosto. Täysin avoimesta projektista ei ole kyse.

INT8-malli julkaistiin kokoamattomana ja siitä syystä sitä kyettiin hyödyntämään modaajien projekteissa vapaammin. AMD ei tarkoittanut olla ihan näin avoin, mikä puhuu jotain siitä että "open source" ei ole ihan niin mustavalkoista kuin voisi kuvitella.

Mulla voi kyllä olla vääriä käsityksiä tässä, korjatkaa jos väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisen prosentin pistät tämän todennäköisyydelle avoimena lähdekoodina julkaistavan FSR:n kohdalla?

Millois viimeksi, ja open source kalikassa vieläpä?

Matala todennäköisyys tässä tapauksessa. Mutta ei teknisesti mahdotonta, kuten alkuperäisestä viestistä voi tulkita.

Veikkaan AMD:nkin siirtyvän kohti suljetumpia ratkaisuja, joissa ominaisuuksia lukitaan keinotekoisesti vanhemilta sukupolvilta, kuten nvidia on tehnyt DLSS:n kanssa (esim multi frame gen toimii vain 5000-sarjalla, vaikka tälle ei pitäisi mitään erityistä syytä olla, vaikka tietysti virallisesti "vaatii" jonkin uudemman genin laskentayksikön)
 
Matala todennäköisyys tässä tapauksessa. Mutta ei teknisesti mahdotonta, kuten alkuperäisestä viestistä voi tulkita.

Veikkaan AMD:nkin siirtyvän kohti suljetumpia ratkaisuja, joissa ominaisuuksia lukitaan keinotekoisesti vanhemilta sukupolvilta, kuten nvidia on tehnyt DLSS:n kanssa (esim multi frame gen toimii vain 5000-sarjalla, vaikka tälle ei pitäisi mitään erityistä syytä olla, vaikka tietysti virallisesti "vaatii" jonkin uudemman genin laskentayksikön)
Mikään AMD:n viimeaikaisissa toimissa ei ole viitannut tällaiseen, mistä ajatus että yhtäkkiä vaihtaisivat käytäntöjään päinvastaiseen?
 
Jos en jotain ole missannut niin lähdekoodin avoimuudesta huolimatta FSR 4:n virallista versiota ei voi ajaa muulla kuin 9000-sarjan Radeoneilla, vaikka GPU:sta tuki FP8:lle löytyisikin (RTX 40 & 50).
Tuota tosiaan ei vielä ole avattu. Usko on kuitenkin että se avataan, kuten amd on ilmoittanut ja aiemminkin näin toiminut jos on niin sanonut.

Vaikea siis sanoa vielä että miksi se ei noilla toimi.
Matala todennäköisyys tässä tapauksessa. Mutta ei teknisesti mahdotonta, kuten alkuperäisestä viestistä voi tulkita.
Miten sen teknisesti toteuttaisit avoimen lähdekoodin projektissa?
 
Onhan tapoja avoimella koodillakin lukita ominaisuuksia. Ensimmäisenä tulee mieleen raspberry pi, jossa alkuperäisessä mallissa pystyi ostamaan olikohan se mpeg2 pakkaus tai purkutuen jälkikäteen kun avauskoodi laitettiin tekstinä tiedostoon jota rauta luki ja avasi käytettäessä ko. tuen raudalla. Ei varmasti toki paras mahdollinen esimerkki, mutta tuli ekana mieleen.

Mutta odotan mielenkiinnolla millaista käyttöä koneelle saadaan. Sinänsä kun osa kytkee Steam deckiä Switchin tapaan telkkariin niin kyllähän tässä nyt teho on aivan eri luokkaa deckiin nähden niin käyttö tapaukset ovat moninaisia. Yleisestikin Steamin "ekosysteemin" tuki on varmasti osalle ostajille tärkeää tai ainakin hyödyllistä.
 
Onhan tapoja avoimella koodillakin lukita ominaisuuksia. Ensimmäisenä tulee mieleen raspberry pi, jossa alkuperäisessä mallissa pystyi ostamaan olikohan se mpeg2 pakkaus tai purkutuen jälkikäteen kun avauskoodi laitettiin tekstinä tiedostoon jota rauta luki ja avasi käytettäessä ko. tuen raudalla.
No se gpu ajuri, josta siis avattiin ominaisuuksia, EI ollut avointa lähdekoodia.
 
Niin, kyllä niitä firmware blokkeja on Linuxissa pilvin pimein joita voidaan ladata. Ei se nyt tuon vaikeampi ole rajata ulkopuolelle toiminnallisuutta.

Gentoon wikistä:
"Linux firmware is a package distributed alongside the Linux kernel that contains firmware binary blobs necessary for partial or full functionality of certain hardware devices. These binary blobs are usually proprietary because some hardware manufacturers do not release source code necessary to build the firmware itself."

Se on sitten eri asia missä osassa laitteistoketjua estoja halutaan, jos halutaan, asettaa.
 
Niin, kyllä niitä firmware blokkeja on Linuxissa pilvin pimein joita voidaan ladata. Ei se nyt tuon vaikeampi ole rajata ulkopuolelle toiminnallisuutta.
Niin, meinaat että amd julkaisee tämän avoimena lähdekoodina, mutta kuitenkin suljettuna jonkun blobin sisällä? Vai että se ”avoin” lähdekoodi on vain mallia ”call fsr4.compute”? 😂

Vielä on esittämättä että miten avoimena lähdekoodina julkaistuna tuon algoritmisen toteutuksen saisi mitenkään järkevästi rajattua vain joillekkin näyttiksille.

Amd voi vain yksinkertaisesti lupaustensa vastaisesti päättää olla julkaisematta sitä. Muut tapaukset menee todella hankaliksi.
 
En minä meinaa mitään..AMD tekee miten haluaa, mutta ei se Steamin koneeseen vaikuta suuntaan tai toiseen. Kyse on kuitenkin sellaisesta yksityiskohdasta joka ei vaikuta laitteen myyntiin tai käyttöön tuon taivaallista vielä tässä vaiheessa. Ennemminkin 6x tehoero deckiin on se mitä myynnillisesti painotetaan ja jos kulissien takana Valve AMDn kanssa keskustelee fsrn osalta niin en sitä kovin yllättävänä pitäisi.
 
Jos en jotain ole missannut niin lähdekoodin avoimuudesta huolimatta FSR 4:n virallista versiota ei voi ajaa muulla kuin 9000-sarjan Radeoneilla, vaikka GPU:sta tuki FP8:lle löytyisikin (RTX 40 & 50). Vaikka koodi olisikin avointa, tekoälymallista on käsittääkseni julkisesti olemassa vain AMD:n julkaisema koottu .dll tiedosto. Täysin avoimesta projektista ei ole kyse.

INT8-malli julkaistiin kokoamattomana ja siitä syystä sitä kyettiin hyödyntämään modaajien projekteissa vapaammin. AMD ei tarkoittanut olla ihan näin avoin, mikä puhuu jotain siitä että "open source" ei ole ihan niin mustavalkoista kuin voisi kuvitella.

Mulla voi kyllä olla vääriä käsityksiä tässä, korjatkaa jos väärässä.
Se INT8-malli lipsahti julki liian aikaisin, samoin kuin FP8-versio, se on eri asia kuin ettei niitä olisi tarkoitus julkaista avoimina kuten aiempiakin versioita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 209
Viestejä
4 998 386
Jäsenet
80 236
Uusin jäsen
rufhvb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom