Valokuvia

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Aurinko paistoi ties kuinka moneen viikkoon joten huvittelin kuvaamalla lentäviä pikkulintuja. Onnistumisprosentti nousi 0 => 1% kun siirtyi Canon 90D:n surkuhupaisasta automaattitarkennuksesta manuaalitarkannukseen :rofl: Eli kun seurasin hyvän aikaa urpiaisten lentoa havaitsin toistuvan lentoradan =>
tarkensin manuaalisesti siihen seutuville ja nappi pohjaan. Tämän oksennuksen pohjilta löytyi sentään muutama osuma. Tällä välin Sony-Pojat nauraa lattialla tälle kikkailulle:
:dead:
Rahalla saa ja hevosella pääsee.

Omat otokset:

urpiainen1600x.jpg

urpiainen1600x2.jpg
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
754
Nehän on ihan teräviä kuvia, mutta kyllä pikkulinnut on haasteellisia joka kameralle on tietysti paljon kiinni kuvaajasta kuinka hyvin pystyy seuraamaan tirppaa.
Canonin 80D ja 90D malleissa on kyllä vähän heikko tuo AF.
Millä lasilla kuvasit ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Tamron 100-400mm ja vieläpä kolmijalalta. Tarkennus toimii varsin hyvin kun kohde paikallaan, heti kun liikettä enemmän kuin etanalla, niin paletti hajoaa totaalisesti. Kokeiltu monenlaista elukkaa ja asetuksia mutta aikamoista pään hakkaamista seinään.

Toisaalta kun silloin harvoin kun onnistuu niin tulee erityisen hyvä mieli :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Niin vähän kuin mahdollista, paikallaan oleviin tietenkin 1, liikkuviin 9.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 970
Vaikka olen digikuvannut yli 15 vuotta, en ole koskaan oikein päässyt perille noiden tarkennuspisteiden syvimmästä olemuksesta. Uusimmalla lelulla, eli RX10 iv:llä googlasin lentokuviin suositusasetukset ja kopsasin ne omaani yhtään kyseenalaistamatta koko litaniaa. Pönötyskuvissa käytän aina keskipistettä, kun useampi piste yleensä tarkentaa johonkin muuhun kuin siihen tirppaan. Silloin 15 vuotta sitten ytitin saada täydellisiä juoksukuvia vinttikoirista täydessä vauhdissa. Senaikainen kalusto suoriutui jotenkuten tehtävästä. Vai pitäisikö sanoa, että kuvaajasta huolimatta jälki oli joskus kelvollista. Paitsi suoraan kohti kameraa juoksevasta vinttarista ei tullut koskaan kelvollista kuvaa. Canonin 40D ja 70-300 IS nokalla.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
754
Tuo nopeasti kohti lähestyvä kohde on se pahin mahdollinen, eikä taida nykykameratkaan siinä erityisen hyvin aina suoriutua.
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 292
Sony A7 IV eteenpäin, Canon R5/6 eteenpäin ja Nikon Z8/9 ainakin omien kokemusten mukaan pitää kohteesta niin hyvin kiinni, ettei huteja juuri tule kuin jos kohteen eteen tulee jotakin. A9III:n kanssa testipäivänä ei tullut yhtään tätä enempää silmistä ohi
PSX_20231108_170802.jpg
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
754
Tiedätkö kuinka nopeasti "joku" aitajuoksija etenee, ei kovin nopeasti ei pitäisi juuri millään (järjestelmä) kameralla olla ongelma.
Kun taas Frankien mainitsema vinttikoira juoksee rodusta riippuen 55-80 km/h, jossain väitetään että jopa 90km/h.
Nopeimmat aitajuoksijat juoksevat noin 33km/h.
Isompaan kohteeseen myös tarkentaminen onnistuu paljon helpommin, kun esim. pikkulintuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 970
Kun taas Frankien mainitsema vinttikoira juoksee rodusta riippuen 55-80 km/h
Ja yksi etu aitajuoksijan kuvaajalla on liki 100 % ennustettavuus kohteen reitistä. Se vinttari kun pitää ensin juosta ihan omaehtoisesti kohti kameraa, jotta sellaisen kuvan voi saada. Koirapuistossa nuo vaihtelevat suuntaa aika jatkuvasti. Ja sitten kuitenkin suurimman osan aikaa retkottavat paikallaan tai laiduntavat ruohoa.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
754
Itselle tuli mieleen, että jossain juoksuradalla olet käynyt kuvaamassa, mutta tarkennus on kyllä mennyt paljon eteenpäin tuosta 15+ ikäisestä 40D mallista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 570
Vaikka olen digikuvannut yli 15 vuotta, en ole koskaan oikein päässyt perille noiden tarkennuspisteiden syvimmästä olemuksesta. Uusimmalla lelulla, eli RX10 iv:llä googlasin lentokuviin suositusasetukset ja kopsasin ne omaani yhtään kyseenalaistamatta koko litaniaa. Pönötyskuvissa käytän aina keskipistettä, kun useampi piste yleensä tarkentaa johonkin muuhun kuin siihen tirppaan. Silloin 15 vuotta sitten ytitin saada täydellisiä juoksukuvia vinttikoirista täydessä vauhdissa. Senaikainen kalusto suoriutui jotenkuten tehtävästä. Vai pitäisikö sanoa, että kuvaajasta huolimatta jälki oli joskus kelvollista. Paitsi suoraan kohti kameraa juoksevasta vinttarista ei tullut koskaan kelvollista kuvaa. Canonin 40D ja 70-300 IS nokalla.
Itse käytän single shot af keskellä ja liikuttelen sitten että kohde on sopivassa kohdassa. Sony a7rii automaattitarkennus ei muistaakseni f9 pienemmällä aukolla toimikkaan muuten kuin af-s tilassa. Monesti jotakin f11-> tai mitä nyt tarviikaan että useampi lintu olisi terävänä kuvassa.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 570
Aurinko paistoi ties kuinka moneen viikkoon joten huvittelin kuvaamalla lentäviä pikkulintuja. Onnistumisprosentti nousi 0 => 1% kun siirtyi Canon 90D:n surkuhupaisasta automaattitarkennuksesta manuaalitarkannukseen :rofl: Eli kun seurasin hyvän aikaa urpiaisten lentoa havaitsin toistuvan lentoradan =>
tarkensin manuaalisesti siihen seutuville ja nappi pohjaan. Tämän oksennuksen pohjilta löytyi sentään muutama osuma. Tällä välin Sony-Pojat nauraa lattialla tälle kikkailulle:
:dead:
Rahalla saa ja hevosella pääsee.

Omat otokset:


Tervapääskyjä on tullut kuvailtua, lentelevät jotaki 100km/h niin haastavaksi on osoittautunut kuvaus. Varmasti 20 000 kuvaa on otettu mistä 2-3 on tallennettu. Joka kerta tarkennus pielessä af/mf / liian kaukana / tipu huonossa asennossa / muuten vaan tylsä kuva.
Varmasti tuollainen erittäin hyvä tarkennus auttaisi asiaa mutta sitten joskus kun se täydellinen tervapääskykuva siitä tulee kyllä ylpeäksi kun vihdoin onnistuu eikä ihan ensiyrityksellä.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
58
Oli kiva lukea aiempaa keskustelua siitä miten haastavaa lähestyvän kohteen kuvaaminen on. Mulla oli alkusyksystä kohteena naapurin koira joka ei nyt mihinkään nopeaan vinttikoiraan, lentokoneseen taikka tervapääskyyn vertaudu. Oli eka kerta kun edes kuvasin noin nopeasti liikkuvaa kohdetta ja oli kyllä haastetta kerrakseen :D Muistaakseni Corexin tyylillä heivasin suosiolla mun Canos EOS250D automaattitarkennuksen pois ja räpsin tietystä kohtaa manuaalilla. Kuva otettu mun ainoalla arvokkaalla objektiivilla (Sigma f1.8 18-35mm).

Löytyisi joku pidempi Canonin perus objektiivi, olikos se nyt 250mm asti mutta reilulla f luvulla, mua jotenkin uuvuttaa jo pelkkä ajatus että pitäisi taivaalta poimia nopeasti joku elukka ja saada siitä vielä edes jonkinlainen kuva aikaiseksi, lieneekö kuitenkin mahdollista?
 

Liitteet

Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
58
Talvella jaksoin säälliset pari kertaa kuvata, tämä kuva oli yksi mielestäni onnistuneista. Siinä tuli oikeastaan ekan kerran kuvattua jalustalla pimeällä.
talvi1  – kopio.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Kävin kuvaamassa jotain ~2300 kuvaa lisää urpiaisista. Sormi kramppaa kun lightroomissa painelee X :D ... Mutta sain kuitenkin jotain ~30 ok kuvaa pienten hienosäätöjen jälkeen, joten oli jo varaa vähän valitakin. Spämmätään siis muutama tännekin lisää:


urpiaiset11600x.jpg
urpiaiset21600x.jpg
urpiaiset31600x.jpg
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
754
Oli kiva lukea aiempaa keskustelua siitä miten haastavaa lähestyvän kohteen kuvaaminen on. Mulla oli alkusyksystä kohteena naapurin koira joka ei nyt mihinkään nopeaan vinttikoiraan, lentokoneseen taikka tervapääskyyn vertaudu. Oli eka kerta kun edes kuvasin noin nopeasti liikkuvaa kohdetta ja oli kyllä haastetta kerrakseen :D Muistaakseni Corexin tyylillä heivasin suosiolla mun Canos EOS250D automaattitarkennuksen pois ja räpsin tietystä kohtaa manuaalilla. Kuva otettu mun ainoalla arvokkaalla objektiivilla (Sigma f1.8 18-35mm).

Löytyisi joku pidempi Canonin perus objektiivi, olikos se nyt 250mm asti mutta reilulla f luvulla, mua jotenkin uuvuttaa jo pelkkä ajatus että pitäisi taivaalta poimia nopeasti joku elukka ja saada siitä vielä edes jonkinlainen kuva aikaiseksi, lieneekö kuitenkin mahdollista?
Halvoissa malleissa tarkennus on huomattavasti hitaampi kun parhaissa malleissa, ei varmaan kenellekkään yllätys.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 240
Viestejä
4 195 403
Jäsenet
70 880
Uusin jäsen
sammyjj

Hinta.fi

Ylös Bottom