Olen postannut näitä aiemminkin varmaan tähän samaan keskusteluun tai johonkin muuhun kuituyhteyksiä käsittelevään ketjuun, mutta nyt kun operaattori tovi sitten vaihtui, niin laitetaan historiaa myös "benchmarkiksi". Sijaintina Turku.
Valokuitusen kuitu tulee kiinteistölle ja ensimmäinen liittymä oli Kuuskaistalta.
Pingit OK, mutta tuota reititysbiljardia oli jonkin verran (tampere-hämeenlinna-espoo tasoista poukkoilua).
Mulla ei sinänsä ollut mitään pätkimisiä tai juuri muitakaan ongelmia tämän kanssa, paitsi jäi mysteeriksi miksi en päässyt tietyille verkkosivuille, mm. tämä sampo.thl.fi ei toiminut. AS-numeron perusteella tuo 193.167.192.253 on jonkin sortin reititin tai kuormantasaaja tms. CSC:n laitesalissa. Saman laitteen takana on muitakin sivustoja, mm. fineli.fi ja aineistokatalogi.fi mihin en päässyt Kuuskaistan liittymällä, mutta työkoneen VPN:llä kyllä. Selvittelin asiaa CSC:tä myöten, mutta heidän mukaansa mikään heiltä tai ylläpitämästään Funetin verkosta ei blokkaa minun koti-ip:täni vaan THL:n palvelussa (jota hostaavat Funetin verkossa) voi olla jokin suodatus mihin toppaa. THL:stäkin vastasi lopulta joku viestinnän henkilö, mutta en koskaan päässyt tekniselle ihmiselle asti ongelmani kanssa. Kuuskaistan aspa ei vastannut koskaan. Lähti vaihtoon tuon takia.
Otin toviksi Lounealta liittymän, mutta pingit olivat 'hirveitä'. Ei pelkästään selkeästi suuremmat, mutta myös tuota jitteriä oli järjestelmällisen paljon. Samaa reitityspoukkoilua kuin Kuuskaistalla. Tämä lähti vaihtoon aika nopeasti. Nopeudet kyllä olivat mitä luvattiinkin ja mitään ongelmia ei sinänsä ollut. Muistikuvieni mukaan Lounean DNS:t vaikuttivat vastaavan hiukan laiskanlaisesti, toki sivut aukenivat, mutta pitemmän päälle se pieni tovi valkoista selaimen tabia ärsytti omalla tavallaan. Tuosta toki pääsi käyttämällä julkisia dns-palvelimia.
Telialla on tunnetusti hyvät ja lyhyet pomput ulkomaailmaan, mutta liittymä on suhteessa kilpailijoihin kallis ja esimerkiksi ipv6 tuki puuttuu kokonaan. Pingit ovat todella hyvät. Nopeudet eivät aina aivan sitä mitä liittymän numerot näyttävät, mutta koskaan ei madeltu Telian kanssa. Tässä vain tällainen vivahde-ero, kun esimerkiksi Kuuskaistalta Speedtest antoi välillä vähän ylikin mitä liittymän nimellisnopeus oli. Ei kertaakaan katkoksia. Vaihdoin pääasiassa hinnan takia + halu tukea kotimaista pikkufirmaa.
Localnet. Pingeissä ei juuri häviä Telialle. Ipv6 toimii myös kuin junan vessa. Toistaiseksi ei mitään ongelmia, mutta ollut käytössäkin vasta lyhyen aikaa. Pieni purnaus julkisten ipv4-osoitteiden maksullisuudesta, mutta ymmärrän realiteetit, että pienet operaattorit joutuvat niitä erikseen ostamaan, kun vanhoille isoille niitä on aikoinaan kaadettu laajoja avaruuksia "näitä on yllinkyllin" periaatteella. Ainakin firma viestinnällään tuo tämän läpinäkyvästi esiin, jolloin ainakin mulle on helpompi hyväksyä tuo asia.