Valokuidun ylläpito, mitä tällä tarkoitetaan?

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 161
Mutta eikö siitä voi maksaa sen x hinnan että pääsee eroon?
Jos valitset valokuituliittymän kuukausimaksulla, se sisältää aina liittymäsi ylläpidon.
Jos tilaat valokuidun kertamaksulla, sisältyy siihen liittymän ylläpito 60 kuukaudeksi. Tämän 60 kuukauden jälkeen sinulla on kolme vaihtoehtoa sen mukaan, haluatko käyttää liittymääsi:
  1. Jos käytät liittymääsi eli sinulla on myös laajakaistapalvelut käytössäsi, et maksa liittymän ylläpidosta erikseen.
  2. Jos huomaatkin ettei sinulla ole tarvetta internetpalveluille juuri nyt, Valokuitusen liittymän voi muuttaa ylläpitotilaan 60 kuukauden jälkeen. Ylläpitotilassa liittymäsi on toimintavalmiudessa ja maksat voimassa olevan hinnastomme mukaista ylläpitomaksua. Silloin voit koska tahansa tilata liittymään internetpalvelut, etkä maksa enää erillistä avausmaksua Valokuituselle.
  3. Jos et halua käyttää liittymääsi, voimme kytkeä sen pois käytöstä. Silloin et maksa ylläpidosta Valokuituselle mitään. Kun otat liittymäsi taas uudelleen käyttöön, veloitamme sinulta liittymän avausmaksun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 272
Valokuitusen sopimusehdoissa on ärsyttävä tekijä, joka haittaa tilaamista ja kohdallani myös estää sen, nimittäin valokuidun saa käytännössä vain vuokralle ja siitä peritään jatkuvaa ylläpitomaksua.
Valokuitusella on vuokraliittymiä ja ns kertamaksullisia. Vuokraliittymät yleensä määräaikaisia, joka maksettava, sen jälkeen sen voi irtisanoa.

Kertamaksullisen voi irtisanoa vaikka heti.

Jos pidät liittymän voimassa, niin siitä menee maksu, Valokuitunen eroaa muista Avoimenkuidun operaattoreista siinä että kuidun osuus peritään nettilaskulla, jos ei ole aktiivista palvelua, niin sitten Valokuitunen laskuttaa suoraan asiakasta. Tosin yleensä liittymätarjouksiin kuuluunut pitkähkä vapaakausi.

Jos et tarvitse liittymää, niin irtisanotusta liittymästä ei tarvi määristen jälkeen maksella. (ennen päätöst kannattaa varmistaa mikä edullisen vaihtoehto , esim jos vaikka tarkoitus kuitekin ottaa jossain vaiheessa uudestaan käyttöön)

Valokuitunen on tuonut siis markkinoille valokuidun, joka on eräänlainen pysyvän rasiteoikeuden asettava vuokrakuitu. Avoimen valokuidun asemasta kyseessä on suljettu joukko sopimuskumppaneita, joilta netti täytyy tilata erikseen sen lisäksi, että fyysisestä valokuidusta peritään jatkuvaa maksua.
Se itse valokuitu on operaattorin, ja rasite kiinteistölle, riippumatta siitä onko kertamaksullinen, vuokra, tai joku muu osari, määräaikainen.

Valokuitusella on ollut ihan hyviä vuokratarjouksia varrattuna kertamaksulliseen, varsinkin jos aikomus irtisanoa määriksen jälkeen. Mutta tapauskohtaisia. (toki kalliita ilmaisiin verrattuna, tai johonkin 12kk määräaikaiseen jossa muutamalla satkulla liittymä ja 12kk netti).

Kysyitkö kertamaksullisista, omakotitalokhteisiin on tähän asti kyllä sellaisen saanut, taloyhtiöille ja taloyhtiön osakkeille/asukkaille sitä vuokranarua tyrkytetty ja niihin ei välttämättä ole sitä kertamaksullista löytynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Google: valokuitunen irtisanominen

Tilatessasi valokuidun kuukausimaksulla sitoudut maksamaan kuukausimaksua 60 kuukauden määräajan. Sen jälkeen voit koska tahansa irtisanoa liittymäsi 6 kuukauden irtisanomisajalla. Jos taas valitset kertamaksun, maksat sen jälkeen vain kuukausittaista laajakaistamaksua valitsemallesi palveluntarjoajalle.

Ylläpitomaksu 4,9€/kk lähde sama.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 272
Ei voi irtisanoa heti.
Tuota kertamaksullista, ja viittaatko tuohon 6kk irtisanomisaikaa, hyvä tarkennus.

Ja näköjään on sellainen erikoisuus, että liittymää ei voi irtisanoa ennenkuin se on toimittu. Sitä ennen ymmärtääkseni voi peruuttaa.

Mutta silti sai tuo ehto, -ei voi irtisanoa ennenkuin toimitettu - jos voi peruuttaa ennen sitä, niin ei sillä väliä, mutta jos se peruuttaminen ei onnistukkaan. niin tuolla operaattori saisi tuupattua väkisin sen kuidun sinne kiinteistölle (joka haluaa irtisanoa ennen toimitusta). Toki se voi olla operaattorille joskus tärkeä, jos reitti jatkuu eteenpäin.
 
Liittynyt
28.02.2020
Viestejä
24
Niin siis voi _irtisanoa_ tai maksaa ylläpitomaksua, mutta: kun ylläpitomaksu voi olla mitä vain sopimusehtojen mukaan, homma voi tulla kalliiksi. Lueskelin noita muiden valokaapelifirmojen sopimusehtoja ja ihan näin hienoa himmeliä en vielä löytänyt.

Joka tapauksessa minusta on erittäin epärehellistä (myyjältä) sanoa, että valokuidun voi ostaa omaksi kertamaksulla, jos siihen kuitenkin sisältyy ajasta ikuisuuteen velvollisuus maksaa vähintään ylläpitomaksua. Tämä on sellainen raha-automaatti, jossa minä maksan (joko kuituselle ja operaattorilleni) siitä ilosta, että Valokuitunen pitää valokaapelia tontillani.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 272
Niin siis voi _irtisanoa_ tai maksaa ylläpitomaksua, mutta: kun ylläpitomaksu voi olla mitä vain sopimusehtojen mukaan, homma voi tulla kalliiksi. Lueskelin noita muiden valokaapelifirmojen sopimusehtoja ja ihan näin hienoa himmeliä en vielä löytänyt.

Joka tapauksessa minusta on erittäin epärehellistä (myyjältä) sanoa, että valokuidun voi ostaa omaksi kertamaksulla, jos siihen kuitenkin sisältyy ajasta ikuisuuteen velvollisuus maksaa vähintään ylläpitomaksua. Tämä on sellainen raha-automaatti, jossa minä maksan (joko kuituselle ja operaattorilleni) siitä ilosta, että Valokuitunen pitää valokaapelia tontillani.
Jos ei määristä, niin voi irtisanoa sekä palvelun että kuidun. Avoimenkuidun operaattoreilla menee noin, koska kuituoperaattori ei voi arvata mitä asiakas haluaa. Ja se kuitumaksu ja nettimaksu en eri ja eri toimittajat.

Jos samaoperaattori myy sekä palvelun että kuidun, niin se netinirtosanominen voi olla yhteydessä kuitusoppariin, siksi osalla sellaisia operaattoreita on erilaisia tuotteita taukojavarten. Tärkeää kuitenkin tarkistaa erivaihtoehtojen hinnat jos takoitus ottaa netti myöhemmin takaisin.

Sitten on operaattoreita joilla voi pelata sen varaan että netinkytkentä ei maksamitään, tai määriksellä saa kytkennän kaupanpäälle.

mutta: kun ylläpitomaksu voi olla mitä vain sopimusehtojen mukaan, homma voi tulla kalliiksi.
Valokuitusella taitaa olla jotain hintoja indexsiin rajattu, mutta noin yleisesti operaattorien hinnat on toistaiseksi voimassa, määriksillä voi saada kiinteän hinnan määräajaksi.
Eli yleistäen ei tiedetä mitä hinnat on parinvuoden päästä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 389
Niin siis voi _irtisanoa_ tai maksaa ylläpitomaksua, mutta: kun ylläpitomaksu voi olla mitä vain sopimusehtojen mukaan, homma voi tulla kalliiksi. Lueskelin noita muiden valokaapelifirmojen sopimusehtoja ja ihan näin hienoa himmeliä en vielä löytänyt.

Joka tapauksessa minusta on erittäin epärehellistä (myyjältä) sanoa, että valokuidun voi ostaa omaksi kertamaksulla, jos siihen kuitenkin sisältyy ajasta ikuisuuteen velvollisuus maksaa vähintään ylläpitomaksua. Tämä on sellainen raha-automaatti, jossa minä maksan (joko kuituselle ja operaattorilleni) siitä ilosta, että Valokuitunen pitää valokaapelia tontillani.
Itsellä reilu vuosi sitten valokuitusen myyjä yritti kusettaa oikein kunnolla puhelimessa. Lupaili, että hinnat on paljon halvemmat kuin Lounealla (kyseli paljonko Lounealla maksaa), jolta olin jo pari kuukautta aiemmin tilannut kuidun. Mistään ylläpitomaksuista ei puhunut mitään kun kysyin mitä kuluja tulee jne. Sopimusehtoja ei voinut mitenkään saada puhelun aikana sähköpostiin tms. ennen sopimuksen tekemistä ja hirveä hoppu oli myydä. 2023 alusta oli voimaan tullut laki, että sopimus pitää sähköisesti hyväksyä etämyynnissä niin tuumasin, että senkun laitat tulemaan. Sitten kun ne ehdot tuli seuraavana päivänä sähköisesti, niin selvisi kyllä miksi niitä sopimusehtoja ei voinut nähdä ennen sopparin tekoa. Myyjä valehteli/jätti kertomatta kulut, jotka todellisuudessa tulee. Ei sinällään ongelma kun ei vaan hyväksynyt sopimusta sähköisesti, jolloin sopimus ei koskaan astunut voimaan. Todellisuudessa Lounealla ei ole mitään tuollaisia piilokuluja jotka voi sitten jossain vaiheessa pompata ihan miten kovaksi tahansa tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 272
Itsellä reilu vuosi sitten valokuitusen myyjä yritti kusettaa oikein kunnolla puhelimessa. Lupaili, että hinnat on paljon halvemmat kuin Lounealla (kyseli paljonko Lounealla maksaa), jolta olin jo pari kuukautta aiemmin tilannut kuidun. Mistään ylläpitomaksuista ei puhunut mitään kun kysyin mitä kuluja tulee jne. Sopimusehtoja ei voinut mitenkään saada puhelun aikana sähköpostiin tms. ennen sopimuksen tekemistä ja hirveä hoppu oli myydä. 2023 alusta oli voimaan tullut laki, että sopimus pitää sähköisesti hyväksyä etämyynnissä niin tuumasin, että senkun laitat tulemaan. Sitten kun ne ehdot tuli seuraavana päivänä sähköisesti, niin selvisi kyllä miksi niitä sopimusehtoja ei voinut nähdä ennen sopparin tekoa. Myyjä valehteli/jätti kertomatta kulut, jotka todellisuudessa tulee. Ei sinällään ongelma kun ei vaan hyväksynyt sopimusta sähköisesti, jolloin sopimus ei koskaan astunut voimaan. Todellisuudessa Lounealla ei ole mitään tuollaisia piilokuluja jotka voi sitten jossain vaiheessa pompata ihan miten kovaksi tahansa tulevaisuudessa.
Jos se on kertamaksullinen liittymä, niin jos siinä on nettipalvelu, niin kuitu ja nettilaskutetaan samalla laskulla, ja nettioperaattori markkinoi kokonaishintaa.
Jos sanot kuitittymän irti, niin ei siinä mene ylläpitomaksua, eikä bittiä.

Ylläpitomaksu menee silloin jos kuituliittymä aktiivinen, mutta siinä ei ole mitään palvelua, ja viimevuosina tehdyissä sopimuksissa usein ollut vuosien vapaajakso, vaikka ei palvelua olisi.

Muut avoimenkuidun kuituoperaattorit tyypillisesti laskuttaa kuidun erikseen, ja se voi olla kymppejä kuussa,

Jos liittymä katkaistaisiin automaattosesto, kun nettisopparin pätkäsee, niin jos haluu pian netin uudestaan, niin liittymän kytkeminen pitäisi myös tehdä. Aiempi nettioperaattorin vastuulla varoitella.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 389
Jos se on kertamaksullinen liittymä, niin jos siinä on nettipalvelu, niin kuitu ja nettilaskutetaan samalla laskulla, ja nettioperaattori markkinoi kokonaishintaa.
Jos sanot kuitittymän irti, niin ei siinä mene ylläpitomaksua, eikä bittiä.

Ylläpitomaksu menee silloin jos kuituliittymä aktiivinen, mutta siinä ei ole mitään palvelua, ja viimevuosina tehdyissä sopimuksissa usein ollut vuosien vapaajakso, vaikka ei palvelua olisi.

Muut avoimenkuidun kuituoperaattorit tyypillisesti laskuttaa kuidun erikseen, ja se voi olla kymppejä kuussa,

Jos liittymä katkaistaisiin automaattosesto, kun nettisopparin pätkäsee, niin jos haluu pian netin uudestaan, niin liittymän kytkeminen pitäisi myös tehdä. Aiempi nettioperaattorin vastuulla varoitella.
Kyllä nämä on tiedossa kun luin ne sopimusehdot, kommentoin lähinnä sitä miten myyjä asian esitti kun yritti sitä väkipakolla myydä.
 
Liittynyt
28.02.2020
Viestejä
24
Kyllä nämä on tiedossa kun luin ne sopimusehdot, kommentoin lähinnä sitä miten myyjä asian esitti kun yritti sitä väkipakolla myydä.
Nimenomaan tämä myynnin ilmiselvä epärehellisyys minuakin nyppi niin paljon, että jää pysyvästi pannaan tuo Valokuitunen.

Puhelimessa myyjä oikein painotti, miten mitään muita kuluja ei tule, kun ostaa kertamaksulla ja työn osuus olisi verovähennettävä sekin osaltaan. Myyjä-Paavon tarjousviestin hintasisältö oli myös aivan omaa luokkaansa, ja puhelimessa lupasi, että tämän halvempaa kampanjahintaa ei ole tai tule.


Tarjoamme sinulle valokuituliittymää seuraavanlaisin kampanjahinnoin:
Kerta- tai osamaksu:
1990€ tai osamaksulla 3kk tai 12kk osissa
Tai
Kuukausimaksu:
Asennus 0€ + 14,90€/kk 60kk määräaikainen sopimus, joka jatkuu toistaiseksi voimassa olevana määräajan jälkeen
No arvata saattoi, että valokuitunen itse lanseerasi paljon halvemman kampanjan kuukautta myöhemmin.

Se on kummallinen asia tuo kaupankiilto silmässä, että on pakko valehdella tai vähintäänkin yrittää erehdyttää kuluttajaa kaikin mahdollisin tavoin. Kovasti toivoisin, että tuo kulttuuri katoaisi kokonaan.

Haluan kyllä valokuidun kotiini, mutta en Valokuituselta, enkä missään tapauksessa sellaista kuitua (jonka pulatunnus hyvin avasi jo aiemmin), jossa sitoudun maksamaan ikuisesti yhdelle firmalle tavalla tai toisella siitä ilosta, että heidän kuitunsa menee tontillani.
 

emviiex

Team Ford
Tukijäsen
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
421
Niin siis voi _irtisanoa_ tai maksaa ylläpitomaksua, mutta: kun ylläpitomaksu voi olla mitä vain sopimusehtojen mukaan, homma voi tulla kalliiksi. Lueskelin noita muiden valokaapelifirmojen sopimusehtoja ja ihan näin hienoa himmeliä en vielä löytänyt.

Joka tapauksessa minusta on erittäin epärehellistä (myyjältä) sanoa, että valokuidun voi ostaa omaksi kertamaksulla, jos siihen kuitenkin sisältyy ajasta ikuisuuteen velvollisuus maksaa vähintään ylläpitomaksua. Tämä on sellainen raha-automaatti, jossa minä maksan (joko kuituselle ja operaattorilleni) siitä ilosta, että Valokuitunen pitää valokaapelia tontillani.
Tätä itsekkin ihmettelin kun nuo ehdot näin. Melko hullu pitää olla että tuollaiseen ylläpitomaksusopimukseen menee nimensä alle laittamaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 272
enkä missään tapauksessa sellaista kuitua (jonka pulatunnus hyvin avasi jo aiemmin), jossa sitoudun maksamaan ikuisesti yhdelle firmalle tavalla tai toisella siitä ilosta, että heidän kuitunsa menee tontillani.
Operaatyorin Kuitu jää käytännösä kakilla tontille vaikka liittymän irtisanoo, eli haittajää.
Mahdollisen määriksen jälkeen siitä ei silloin tarvi maksaa kk tai vuosimaksuja. (*

Jos jokin osari,rahoitus, niin se pitää maksaa yleistäen loppuun.


Jos haluaa vain valmiuden, ilman palvelua niin sitten selvittää mikä on edullisin vaihtoehto. Usein tarjolla valmiutta edullisemmin, joskus se määrispalvelulla voi olla halvin.

(*
Ei nyt tule mieleen yhtään kuluttajaesimerkkiä
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 389
Nimenomaan tämä myynnin ilmiselvä epärehellisyys minuakin nyppi niin paljon, että jää pysyvästi pannaan tuo Valokuitunen.

Puhelimessa myyjä oikein painotti, miten mitään muita kuluja ei tule, kun ostaa kertamaksulla ja työn osuus olisi verovähennettävä sekin osaltaan. Myyjä-Paavon tarjousviestin hintasisältö oli myös aivan omaa luokkaansa, ja puhelimessa lupasi, että tämän halvempaa kampanjahintaa ei ole tai tule.




No arvata saattoi, että valokuitunen itse lanseerasi paljon halvemman kampanjan kuukautta myöhemmin.

Se on kummallinen asia tuo kaupankiilto silmässä, että on pakko valehdella tai vähintäänkin yrittää erehdyttää kuluttajaa kaikin mahdollisin tavoin. Kovasti toivoisin, että tuo kulttuuri katoaisi kokonaan.

Haluan kyllä valokuidun kotiini, mutta en Valokuituselta, enkä missään tapauksessa sellaista kuitua (jonka pulatunnus hyvin avasi jo aiemmin), jossa sitoudun maksamaan ikuisesti yhdelle firmalle tavalla tai toisella siitä ilosta, että heidän kuitunsa menee tontillani.
Ihan puhtaasti itsekin laitoin valokuitusen myyjän epärehellisyyden takia pannaan, enkä kyllä kennellekkään sitä suosittele. Kummallinen asia tosiaan tuo kaupankiilto silmässä, silloin osalla myyjistä katoaa kaikki rehellisyys kun kauppa yritetään saada väkisin aikaan. Lounea sai kuitukiepin jo kivijalan viereen, joten nyt odotellaan hitsausta seuraavaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 676
Viestejä
4 292 753
Jäsenet
71 686
Uusin jäsen
Bliblop

Hinta.fi

Ylös Bottom