Valmispaketti vai itse kasattu

Liittynyt
18.10.2021
Viestejä
7
Poika on kasvanut siihen ikään, että alkaa Fortnitet yms FPS-pelit kiinnostamaan ja tarvetta olisi talouden ensimmäiselle peli-PC:lle. Itsellä on edellisen koneen kasaamisesta kulunut yli 25 vuotta, joten kehitys on mennyt hieman eteenpäin omista peliajoista...

Olen surffaillut tarjouksia ja yrittänyt päästä kärryille mitä tarvitaan. Budjetin osalta toivoin pääseväni alle tonnilla, mutta tuo tuntuu rajaavan vaihtoehtoja aika lailla joten tästä voi tarvittaessa joustaa maksimissaan tuonne 1300 € pintaan (iso plussa jos pääsee edullisemmin).

Kaksi mielenkiintoisimman oloista silmiin osunutta tarjouksessa olevaa valmisratkaisua ovat alla olevat HP:n Omen ja Lenovon Legion 5. Ilmeisesti HP olisi tehokas ja hintaansa nähden todella hyvällä GPU:lla - mutta harmittavan huonolla ilmanvaihdolla varustettu pikkutorni. Lenovo puolestaan hieman heikommalla näyttiksellä, mutta vähintään samantasoisella prosessorilla oleva ok peliläppäri. Kannettavuus olisi hiuksenhieno plussa, mutta ei missään nimessä välttämätön vaatimus. Tarkoitus on pelata pääasiassa QLED-telkkarin kautta.

Kolmas vaihtoehto olisi tietenkin koneen kasaaminen itse. Tämän hetkisillä näyttiksien hinnoilla en kuitenkaan saanut itse järkevän oloista pakettia kasaan. Itse kasaamisessa budjettia syö myös Windows-lisenssi (ilmeisesti tarvitaan, kun ainoat löytyvät ovat mallia OEM) ja näppäimistö joka tietenkin myös tuohon Omeniin tarvitaan.

Kaikki neuvot mitä missäkin vaihtoehdossa saa/menettää otetaan kiitollisina vastaan - kuten myös ehdotukset muista hyvistä vaihtoehdoista.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
OEM-lisenssi on ihan ok. Se käytännössä tarkoittaa, että siirrettävyyttä on rajoitettu ja se voi olla sidottu siihen koneeseen, jonka kokoat - ikuisesti.

Itsekootussa se on siitä kiinni, löydätkö näytönohjaimen hyvään hintaan. Yleensä niissä on 200-500€ liikaa hintaa tuossa alle tonnin hintaluokassa, eikä niitä ole varastossa. Ja todennäköisesti se olisi RTX 3060 / RX 6600 (XT) kuitenkin tuossa hintaluokassa ja muut osat sitten laadukkaampia kuin pakettimikrossa.

--

Peliläppärin osat ei ihan ole yhtä nopeita kuin pöytäkoneiden vastaavat, mutta lähelle pääsevät.

--

Itse lukisin näitä ketjuja, mitä on laitettu:

Onhan siinä luettavaa, mutta siellä on porukka itse modaillut noita ja päivittänyt muistia ja asennellut jäähyjä + tuulettimia.
 
Liittynyt
18.10.2021
Viestejä
7
OEM-lisenssin suhteen kirjoitin hieman epäselvästi - eli tarkoitin nykyisten taloudesta löytyvien olevan OEM-lisenssejä, joten itse kasattuun joutuu ilmeisesti uuden lisenssin hommaamaan. Ja noi HP ja Legion-ketjut tulikin jo viikonlopun aikana kahlattua pitkälti läpi ;)
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
OEM-lisenssin suhteen kirjoitin hieman epäselvästi - eli tarkoitin nykyisten taloudesta löytyvien olevan OEM-lisenssejä, joten itse kasattuun joutuu ilmeisesti uuden lisenssin hommaamaan.
En näe tämän olevan mikään ongelma, kun noita lisensejä myydään selvästi alle 10 €/kpl, välillä jopa alle 5 €/kpl

 
Liittynyt
18.10.2021
Viestejä
7
En näe tämän olevan mikään ongelma, kun noita lisensejä myydään selvästi alle 10 €/kpl, välillä jopa alle 5 €/kpl
Kiitos! Jos näin saa itse kasatulta paketilta reilut sata euroa hinnasta pois, niin sitten taitaa vaakakuppi kallistua tuohon itse kasaamisen suuntaan.

Pitääkin alkaa katselemaan Jimmsin valikoimista bundlepakettia, jonka ympärille kokoonpanoa voisi alkaa hahmottelemaan. Hyviä ehdotuksia otetaan myös vastaan ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kiitos! Jos näin saa itse kasatulta paketilta reilut sata euroa hinnasta pois, niin sitten taitaa vaakakuppi kallistua tuohon itse kasaamisen suuntaan.
Näytönohjaimissa on ilmaa Jimm'sillä enemmän kuin se 100€..

Suosittelen, että teet suunnitelman jonkun näytönohjaimen hankkimiseksi ja sitten kun semmoinen on käsissä, niin ostat muut osat. Esimerkkejä kohtuuhintaisista näytönohjaimista:
 
Liittynyt
18.10.2021
Viestejä
7
Suosittelen, että teet suunnitelman jonkun näytönohjaimen hankkimiseksi ja sitten kun semmoinen on käsissä, niin ostat muut osat.
Kiitos vinkeistä näytönohjainten suhteen! Olisiko tässä ihan huono idea mennä perse edellä puuhun ja hankkia kaikki muut komponentit ennen näyttistä? Eli juuri toisin kuin suosittelit ;)
Tuossa alla vaikuttaisi ainakin omaan silmään olevan ihan pätevän oloinen setti integroidulla näyttiksellä (mikä ei ilmeisesti nosta prossun hintaa kuin 20-30€). Tuollahan pääsisi jo pelailemaan vanhempia ja köykäisempiä pelejä, jolloin erillisen näytönohjaimen hankinnalla ei olisi mikään hoppu. Poweri ja muut romppeet toki mitoitettaisiin heti tulevaa tarvetta ajatellen.

 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Kiitos vinkeistä näytönohjainten suhteen! Olisiko tässä ihan huono idea mennä perse edellä puuhun ja hankkia kaikki muut komponentit ennen näyttistä? Eli juuri toisin kuin suosittelit ;)
Tuossa alla vaikuttaisi ainakin omaan silmään olevan ihan pätevän oloinen setti integroidulla näyttiksellä (mikä ei ilmeisesti nosta prossun hintaa kuin 20-30€). Tuollahan pääsisi jo pelailemaan vanhempia ja köykäisempiä pelejä, jolloin erillisen näytönohjaimen hankinnalla ei olisi mikään hoppu. Poweri ja muut romppeet toki mitoitettaisiin heti tulevaa tarvetta ajatellen.

Intelin integroidulla ei paljoa pelailla, paitsi jos 30fps 720p resoluutiolla on ok.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Intelin integroidulla ei paljoa pelailla, paitsi jos 30fps 720p resoluutiolla on ok.
Yritin nopeasti googlettaa tuota uhd 730 suorituskykyä ja paras mitä löysin oli userbechmark(joo ei ole kovin hyvä, mutta toiminee riittävän hyvin suuntaa antavana)

Ja sen mukaan suorituskyky olisi hd 6670 kanssa samaa luokkaa ollen jonkin verran nopempi kuin 9800 gt, joten soveltuu kevyiden sekä 10-15 vuotta vanhohen pelien pelaamiseen.
 
Liittynyt
18.10.2021
Viestejä
7
Kiitokset kaikille vastauksista! Tuo integroitu varmastikin riittäisi ensihätään ja sitten voisi parempaa kärkkyä ajan kanssa kun noita tulee kohtuuhinnalla myyntiin.

Koetin kasailla tuohon alle Jimmsin valikoimista jotain. Kannattaisiko jotain muokata (powerin, kotelon ja SSD:n valitsin sen pohjalta, että olivat tarjouksessa - eli en tiedä ovatko noi laadultaan ok vai eivät)? Esimerkiksi kotelossa valoja ei tarvitsisi, mutta tuossa näytti olevan tuulettimia valmiiksi neljä kappaletta monen muun mallin kahden sijasta.


Ainiin, se hiiri ja näppis puuttuivat vielä. Osaisiko joku suositella tuolta jotain kohtuuhintaisia, joita ei kuitenkaan heti tarvitsisi olla päivittämässä parempiin?

Ja kannattaako tuolle prossulle hommata erillinen tuuletin vai onko mukana tuleva riittävä?

edit: Vai olisiko tämä kotelo parempi - tätä kehuttiin toisessa ketjussa ja näyttäisi tämäkin olevan tarjouksessa:
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Virtalähteeksi mielummin tämä

Corsair 750W RM750x (2018), modulaarinen virtalähde, 80 Plus Gold (Tarjous! norm. 122,90€) - 86,90€

10 v takuuta jimsin kautta ja tätä on kehuttu

Prossujäähyksi fera 5



Vaihda ssd levy tähän

Ja tuo lancool on hyvä kotelo. Ota se.
 

Nom

homo debilis obēsus
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 818
Suosittelen vahvasti katsomaan osia myös käytettyinä, jos ei sitten välttämättä halua niiden olevan uusia. mm. hiiret ja näppäimistöt ovat huomattavasti halvempia kuin uudet.
 
Liittynyt
18.10.2021
Viestejä
7
Noniin, ostoskorissa näyttää nyt tältä:
1634761734194.png


Lisäksi haen Powerista tämän suositellun SSD:n:
SAMSUNG 980 PCIE 3.0 NVME M.2 SSD 1 TT - Power.fi

Ja näppäimistöksi jossain kehuttiin tällaista:

Näytönohjainten kanssa ilmeisesti saa pitää silmät auki, kun kohtuuhinnalla myyntiin tulevat taitavat mennä kuin kuumille kiville.

Puuttuukohan tuosta listalta vielä jotain vai alanko painelemaan tilausnappia?
 
Liittynyt
29.09.2021
Viestejä
17
Noniin, ostoskorissa näyttää nyt tältä:


Lisäksi haen Powerista tämän suositellun SSD:n:
SAMSUNG 980 PCIE 3.0 NVME M.2 SSD 1 TT - Power.fi

Ja näppäimistöksi jossain kehuttiin tällaista:

Näytönohjainten kanssa ilmeisesti saa pitää silmät auki, kun kohtuuhinnalla myyntiin tulevat taitavat mennä kuin kuumille kiville.

Puuttuukohan tuosta listalta vielä jotain vai alanko painelemaan tilausnappia?
Näyttiksestä saat tosiaan sen 500e pulittaa vähintään, jos haluat ettei tarvitse ihan heti päivittää. Ja se, että ootko tarpeeks nopee noita hankkimaa ja joka päivä päivittelemään sivuja, että löytys.

Toi hp paketti kone minkä linkkasit, itse kävin hakemassa sellaisen. Siinä pelkkä näyttis on jimmsillä jo sen 900-1000e.

Korjatkaa ihmeessä, jos oon väärässä, en ole millään tavalla kokenut näissä hommissa kuitenkaan.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Lisäksi haen Powerista tämän suositellun SSD:n:
SAMSUNG 980 PCIE 3.0 NVME M.2 SSD 1 TT - Power.fi
Jos joku on tuota SSD:tä suositellut, niin ei tiedä mistä puhuu. Tuo on välimuistiton malli joka ruuhkautuessaan hidastuu merkittävästi. Onko sillä välttämättä merkitystä? Ei ehkä, mutta markkinoilla on samaan hintaan myös malleja joissa DRAMia löytyy, en näe syytä ostaa tuota kun parempiakin malleja on saatavilla samaan hintaan.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Jos joku on tuota SSD:tä suositellut, niin ei tiedä mistä puhuu. Tuo on välimuistiton malli joka ruuhkautuessaan hidastuu merkittävästi. Onko sillä välttämättä merkitystä? Ei ehkä, mutta markkinoilla on samaan hintaan myös malleja joissa DRAMia löytyy, en näe syytä ostaa tuota kun parempiakin malleja on saatavilla samaan hintaan.
Ai samaan hintaan? 970 evo plus on kalliimpi, kuten myös kc2500, pny cs3030 kirjoituskestävyyttä on laskettu reilusti. Ensin ollut corsairin mp400 on qlc levy(ja jättäisin kaikki qlc levyt kauppaan). A2000 on hitaampi, kuten myös sn550 sx8200 on kalliimpi ja siitä on vaihdettu sisuskaluja enkä suoraan sanottuna tiedä onko se enään yhtähyvä kuin arvosteluissa.

Vaihtoehdot loppua jos pitää saada samaan hintaan.


Edit. Datatronicilla toi kc2500 on näköjään halvempi


Edit 2
Tämä sn750 on parempi ja halvempi, jos ostaa amazonista.
@bazmeg tuo sn750 on paras vaihtoehto tolla hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2021
Viestejä
2
Itse ostaisin tuon aloitusviestissä laittamasi HP:n koneen. Näyttiksiä ei saa mistään ja tilanne voi mennä vaan huonompaan suuntaan. Toi pyörittää uusimpia pelejä vaivatta.

Kasaa itse, jos haluat maksaa näyttiksestä 700€, integroidulla ei takuulla pelata yhtäkään peliä mitä poika haluaa.
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
1 233
Jos käytetty tietokone kelpaa, niin laita mulle vaikka Whatsapissa viestiä.

Mulla olisi pari kappaletta ja rakennan myös tilaustöinä.

O452O87776

-Jooa
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
Mun pitää tähän vielä kommentoida sen verran, että meillä on talossa noita pikkuisia pelureita. Heidän pelaaminen on yllättävän sosiaalista ja he pelailevat paitsi kotona, niin monesti myös joko he tai heidän kaverit kuljettavat koneitaan toistensa luokse ja pelaavat porukassa. Yhdellä tuosta kaverisakista oli pöytäkone pelikoneena ja pari kertaa heidän vanhempansa kuljettivat sitäkin autolla sitten tänne monttuineen ja sitten kone laitettiin täällä kasaan ja onnistuihan se niinkin nuo pari kertaa (nyt hänellekin ovat vanhemmat tainneet ostaa läppärin). Kontrasti on kuitenkin iso, kun muut fillaroivat ympäriinsä koneet repuissa ja ottavat ad hoc tapaamisiaan. Tämä puoltaa kyllä vahvasti jotain edullista peliläppäriä käytännöllisenä vaihtoehtona.

Toinen puoli on, että yksi noista meidän lapsista on nyt sen verran pelaillut, että ottaa sen aika kilpailullisesti ja pelaa kv-tiimeissä. Hänelle ollaan nyt kasaamassa hieman tehokkaampaa pöytäkonetta tuon läppärin kaveriksi. Poika saa suunnitella sen itse ja kasata sen itse osista (minä autan sitten kysymyksissä yms) ja tuo kasaaminen on minusta ihan hyvä omaehtoinen oppitunti koneista ja itsessään tärkeää ja kone kasataan osista vaikka se tällä hetkellä tuntuu rahallisesti hieman hullulta. GPU pula tulee siinäkin vastaan ja hän saa joksikin aikaa käyttöön olohuonetietsikan näyttiksen (sinne tulee jokin väliaikainen heikompitehoinen). Eli kyllä pöytäkoneillekin on paikkansa.

Tuo edellinen nyt oli sellaista pohdintaa, jota on asian tiimoilta täällä harrastettua ja vaikka se ei kohdistunutkaan mihinkään kovin tekniseen, niin ehkä silläkin on tässä arvonsa. Itse juttelisin varmaan kersan kanssa ja kyselisin, että minkälaisia koneita hänen kavereillaan on ja ovatko he joskus pohtineet yhteen kokoontumista pelaaman tms.
 
Liittynyt
18.10.2021
Viestejä
7
Suurkiitos kaikille vinkkejä avuliaasti jakaneille! Sisyfos:n kokemusten ja näytönohjainten saatavuuden (vai saatamattomuuden) vuoksi päätettiin pojan kanssa lykätä pöytäkoneen kasaamista pari vuotta eteenpäin ja lähdettiin liikkeelle edullisemman pään peliläppärillä (tuollainen kun jossain vaiheessa tulisi kuitenkin ajankohtaiseksi). Eilen tilaukseen lähti tuollainen Asus viikonlopputarjouksesta (jota näköjään nyt heti maanantaista alkaen jatkettiin kuukausitarjoukseksi samalla hinnalla).


Eiköhän tuolla vuoden tai pari pärjää taas eteenpäin ja ihmetellään sitten koneen kasaamista uudelleen. Nyt tässä pääsi samalla paremmin kärryille missä näiden kanssa mennään tällä vuosituhannella ja seuraavalla kerralla liikkeelle pääseekin jo paremmista lähtökuopista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 511
Viestejä
4 164 731
Jäsenet
70 418
Uusin jäsen
NKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom