Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaan työolot

Alkaa oma työ tuntua lomailulta kun lukee tällaisesta, huh huh. Ei ole kukaan selän takana kyttäämässä ja voi tehdä ihan omaan tahtiin ja käydä paskalla vaikka vartin välein jos työt vain hoituu kuten pitää. :)

Näissä paikoissa taitaa usein olla valitettavasti ongelmana juurikin se, että työt eivät hoidu kuten pitää ellei kytätä.
 
Noi palkat on kyllä käsittämättömän paskoja. Tohon kun yhdistetään asunto pula niin ei mitään järkeä. Paperitehtaalla kesätöistä 17e tunti miten on mahdollista että autotehtaan palkat on noin olemattomat.

Ei, vaan sosiaaliturva on liian korkea. Myöskin paperimiesten palkat pitäisi saada sinne 8-10€/h tuntumaan ja sinne ne tullaan saamaan paikallisen sopimisen kautta, kunhan ay-liikkeestä päästään eroon.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan sosiaaliturva on liian korkea. Myöskin paperimiesten palkat pitäisi saada sinne 8-10€/h tuntumaan ja sinne ne tullaan saamaan paikallisen sopimisen kautta, kunhan ay-liikkeestä päästään eroon.
Sä sit jaksat vääntää paperimiesten palkoista joka ikisessä ketjussa. Ootko katkera insinööri joka ei tienaa enempää kuin paperimies?
 
Ei, vaan sosiaaliturva on liian korkea. Myöskin paperimiesten palkat pitäisi saada sinne 8-10€/h tuntumaan ja sinne ne tullaan saamaan paikallisen sopimisen kautta, kunhan ay-liikkeestä päästään eroon.
Kyllä ne palkat saadaan sinne 9e/pvä kunhan ay-liikkeestä päästään ja pääsee firmat sanelemaan.
 
Ei, vaan sosiaaliturva on liian korkea. Myöskin paperimiesten palkat pitäisi saada sinne 8-10€/h tuntumaan ja sinne ne tullaan saamaan paikallisen sopimisen kautta, kunhan ay-liikkeestä päästään eroon.

Oletko ikinä edes käynyt paperitehtaalla? Eipä siellä porukkaa paljoa ole ja osaamisalue on oltava aikas iso. Eipä esim paperikoneenhoitajaksi opi ihan muutamassa päivässä.
 
Olen ollut myös liukuhihnalla töissä eikä se homma kyllä mitään herkkua ollut.
 
Ei vittu, aivo räjähtää kun luki tuon jutun... ei olis taas pitäny. :facepalm:
 
Itse veikkaan, että 20-30 vuoden päästä autotehdas muistuttaa paperitehdasta siinä, että työvoimaa on melko vähän, ja jäljellä olevan työvoiman koulutus-/osaamistaso on korkeampi kuin nykyään.
 
Ei, vaan sosiaaliturva on liian korkea. Myöskin paperimiesten palkat pitäisi saada sinne 8-10€/h tuntumaan ja sinne ne tullaan saamaan paikallisen sopimisen kautta, kunhan ay-liikkeestä päästään eroon.

Hyvä että jotkut oikeesti haluaa tekä 4 euron tuntipalkalla töitä. Mut epäilen ettet itekkään kuitenkaan tee.
 
Miksi liukuhihnahommissa koulutusta pitäisi olla? Parinkymmenen vuoden päästä kaikki autot on sähköisiä ja autojen kasaus entistäkin yksinkertaisempaa.
No sitä juuri, että sitten aikanaan sitä paskaduunia ei pahemmin enää ole, vaan kaiken kasaustyön tekevät robotit, ja ihmiset lähinnä valvovat, että robotit toimivat oikein ja setvivät häiriötilanteita.
 
Robootteja on on ollut tehtaissa jo 80luvusta saakka, eipä noi liukuhihna hommat hirveesti enään tule muuttumaan.
 
Tuskin ihmistyöstä eroon päästään. Esim jo pelkästään kaapelien pujottelu ja verhoilun asennus on semmoista hommaa, ettei siitä robotit selviä. Taitaa sama koskea isoon osaan muitakin työvaiheita.
Eivät selviä nyt, mutta robotiikka kehittyy huimaa vauhtia. On myös ihan mahdollista, että autojen suunnittelu menee sellaiseen suuntaan, että kasauksen automatisointi on helpompaa, mutta se jää nähtäväksi.
 
Tuskin ihmistyöstä eroon päästään. Esim jo pelkästään kaapelien pujottelu ja verhoilun asennus on semmoista hommaa, ettei siitä robotit selviä. Taitaa sama koskea isoon osaan muitakin työvaiheita.
Eikö Bill Gates vielä 80-luvulla todennut, että 640 Mb muistia riittää ihan kaikkeen mahdolliseen, mitä tietotekniikassa tarvitaan. niin vain tekniikka on kehittynyt 30 vuodessa... Robotiikka tullee seuraavan 50 vuoden aikana mullistamaan koko ihmistyövoiman tarpeen täysin, työttömiä tai miksi heitä silloin kutsutaankin lienee tuolloin luokkaa 50-70 %.
 
Polttomoottori autojakin on ollut 130v eikä ne ole mihinkään muuttuneet moottori, n.4-pyörää ja ratti.

Jos tehtaan lopputuote on saada rulla paperia asiakkaalle tai tuhansia osia sisältävä auto auto asiakkaalle ei ole oikein mielekästä vertailla näitä kahta tehdasta keskenään.

Siihen on vielä matkaa, että robotit hoitaisivat ihmisen hommia autotehtaassa, mutta kyllä näinkin tulee tapahtumaan. Siinä vaiheessa paperitehdas (kait sitä paskapaperia ainakin tarvitaan jos ei nyt muuten) tarvitsee vieläkin vähemmän ihmisiä jos lainkaan.

Kaupoista häviää kassat. Korkeintaan joku naama jää johonkin tarjoamaan asiakaspalvelua ja jossain tämänkin hoitaa tekoäly. Automaagiset rekat ajaa automatioiduista tehtaista kamat öisin kauppoihin ja siellä lajttelurobotti täyttää hyllyt yön aikana.

Tuskin ollaan kaukana siitäkään, että tekoäly kehittyy hoitamaan kaikkea puhelinmarkkintointia, helpdeskiä jne. Tälläinen voi olla lähempänä kuin joku autotehtaan tuotantoihmisen korvaus robotilla.

e: Noin muuten olen itse ollut tehtaassa 8€/h töissä. Tosin 13v sitten. Positiiviset fibat siitä jäi ainakin sellaisena 6kk aikana. Lähdin karkuun muualle ennenkuin meni konkurssiin. Tiedä olisiko pärjännyt jos olisi vähän tehostettu hommia. Nyt oli työntekijänkin näkökulmasta vähän löysä paikka.

Ymmärrän hyvin tuota valmettia kun paljon rekrytään porukkaa niin sinne tulee ties minkänäköstä sukankuluttajaa. Pakko siinä on kattoa kenestä on mihinkin ja ottaa sisään vaan ne joista jää jotain viivan allekkin. Ei ne kuitenkaan sosiaalitoimistona toimi ja äkkiä on sopparit poikki jos hommat kusee.
 
Viimeksi muokattu:
Robotiikka toimii hyvin, kun osat ovat millilleen oikean kokoisia. Jos on mittaheittoja tekee robotti saman työn, eikä se paljoa piittaa meneekö kohilleen vai sinnepäin. Tuo taasen puolustaa ihmisosaamisen käyttöä linjastolla nyt ja tulevaisuudessa.

Myös ihmisen ohjelmointi on huomattavasti nopeampaa ja edullisempaa työtehtäviin, varsinkin yksinkertaisiin. Ja ihmisen käytön etuna on vielä kyky soveltaa tehtävää työtä, eli ei välttämättä asenna sitä paskaa osaa, jos näkee sen olevan susi.

Tulevaisuudessa tietenkin keinoäly kehittyy ja pystyy monimutkasempiin tehtäviin, mutta tuo ohjelmoinnin vastainen toiminta taitaa olla hakusessa vielä pitkän aikaa ja kun se toteutuu, niin ei kehittyvä tekoäly jaksa pitkän aikaa tehdä tuollaista paskaduunia :)
 
Robotiikka toimii hyvin, kun osat ovat millilleen oikean kokoisia. Jos on mittaheittoja tekee robotti saman työn, eikä se paljoa piittaa meneekö kohilleen vai sinnepäin. Tuo taasen puolustaa ihmisosaamisen käyttöä linjastolla nyt ja tulevaisuudessa.

Myös ihmisen ohjelmointi on huomattavasti nopeampaa ja edullisempaa työtehtäviin, varsinkin yksinkertaisiin. Ja ihmisen käytön etuna on vielä kyky soveltaa tehtävää työtä, eli ei välttämättä asenna sitä paskaa osaa, jos näkee sen olevan susi.

Nyt menee kyllä taas mutulla. Robotti huomaa mittaheitot sellaisessa kokoluokassa, jota ihminen ei edes kykene havainnoimmaan. Myös laadunvalvonnassa konenäkö on ihan eri tasolla ihmiseen verrattuna. Lisäksi robotti voi aistia monella sellaisella tavalla, johon ihminen ei pysty ja tekemään vaikka "non destruktiivista" vianetsintää lennosta tuotteelle.

Jos työtehtävät muuttuu kovin usein, saattaa ihminen olla tehokkaampi mutta sen tyyppisissä tehtävissä, joihin eteesi ilmestyy toistuvasti samanlainen komponentti, johon kiinnität vaikka jotain muuta, ottaa robotti hyvin nopeasti kiinni sen, mitä oppimisajassa hävittiin.
 
Aivan, eli keskusteltiin Valmet automotiven tuotannosta,autojen kasausta ja saatiin joku pilkunviilaaja.
 
Robotithan tekee työn millintarkasti. Esim korin hitsaukset ja mitään mittaheittoja ei ole. Ihmistä varmaan tarvitaan siihen että kasasta otetaan uusi hitsattava osa ja asetetaan se robotille. Eli siis vähemmän mittatarkkaa työtä.

Ihminenhän voi käyttää tarkkaa työntömittaa, jolla saa melko tarkasti mitattua. Mutta jos skannerille asetetaan mittapala (koepala), niin eri muodot ja mitat pystytään mittaamaan todella paljon tarkemmin.

Robotti taas pystyy mittaamaan eri etäisyyksiä vaikkapa laserilla.
 
Hitsaushan on yksi vanhimmista robottien käytöstä ja se on autonvalmistuksessa hyvin pienessä osassa tänäpäivänä.
Jep. Pitäisi perehtyä tuohon Valmetin kokoonpanoon tai johonkin muuhun linjaan.
Hitsausta varmaan tarvitaan, kun kun auton kori hitsataan eri osista kokonaiseksi koriksi.
Ehkä esim maalauksessa voidaan myös käyttää robotteja.
Mutta tosi paljon kaikkea muutakin osaa pitää sitten kiinnittää siihen auton koriin kiinni ja ihmisethän sen taitaa tehdä.
 
Sä sit jaksat vääntää paperimiesten palkoista joka ikisessä ketjussa. Ootko katkera insinööri joka ei tienaa enempää kuin paperimies?

Ensimmäisen kerran mitään papermiehistä puhun. Tarkoituksena on siis saada eliittiduunareiden, kuten juurikin papermiesten ja ahtaajien palkat muiden vastaavaa työtä, puolet halvemmalla, tekevien tasolle. Miksi esimerkiksi ahtaajalle pitää maksaa 5000€/kk sellaisesta työstä, johon ei vaadita käytännössä mitään koulutusta, samaan aikaan kuin autokokoonpanijalle maksetaan 1600€/kk? Siksi koska ammattiyhdistys on neuvotellut heille nämä epäreilun suuret palkat ja edut.
 
Vielä tänään ja ehkä vielä 50v päästä, mutta en usko, että aina.

Vai onko sinulla esimerkkiä antaa asiasta, jossa ihmistä ei mitenkään pysty korvaamaan koneella?
Ohjelmoijaa myös tarvitaan, että robotit saadaan toimimaan juuri halutulla tavalla.
 
Vielä tänään ja ehkä vielä 50v päästä, mutta en usko, että aina.

Vai onko sinulla esimerkkiä antaa asiasta, jossa ihmistä ei mitenkään pysty korvaamaan koneella?
Varmaankin tulee aika, jolloin ihmistä ei tarvita mihinkään.
 
Varmaankin tulee aika, jolloin ihmistä ei tarvita mihinkään.
Tämän päivän ja sen hetken välillä on kaikenlaisia välimuotoja. Siksi mielestäni tyhmää väittää, että liukuhihnalla tarvittaisiin aina ihmistä.

Aivan varmasti koneet tulevat tekemään ison osan ohjelmoinnistakin. Tähän en usko edes olevan kovinkaan pitkää aikaa. Ihminen antaa suuntaviivat, eli ohjeet, ja kone hoitaa itse ohjelmoinnin niiden rajoissa.

Asentaja on aika laaja titteli. Siihen en osaa ottaa kantaa kokonaisuudessaan.
 
Aivan varmasti koneet tulevat tekemään ison osan ohjelmoinnistakin. Tähän en usko edes olevan kovinkaan pitkää aikaa. Ihminen antaa suuntaviivat, eli ohjeet, ja kone hoitaa itse ohjelmoinnin niiden rajoissa.

Koneethan tekevät suurimman osan ohjelmoinnista jo nykyisin. Ei se prosessori ymmärrä, mikä on silmukka tai ehtolause, vaan kääntäjän tarvitsee selittää nämä asiat hyvin seikkaperäisesti tietokoneen ymmärtämään muotoon.
 
Tämän päivän ja sen hetken välillä on kaikenlaisia välimuotoja. Siksi mielestäni tyhmää väittää, että liukuhihnalla tarvittaisiin aina ihmistä.

Aivan varmasti koneet tulevat tekemään ison osan ohjelmoinnistakin. Tähän en usko edes olevan kovinkaan pitkää aikaa. Ihminen antaa suuntaviivat, eli ohjeet, ja kone hoitaa itse ohjelmoinnin niiden rajoissa.

Asentaja on aika laaja titteli. Siihen en osaa ottaa kantaa kokonaisuudessaan.

Luin jostain, että nykyään pankeissa tietokoneet hoitavat jopa lakimiesten hommia. Pystyvät lukemaan ja huomaamaan virheitä jostain tuhansien sivujen teksteissä. Kuulostaa uskomattomalta.

Toinen uskomaton juttu on robottikirurgi. Joitain leikkauksia on kai jo nytkin tehty täysin robotisoidusti ja robotti pystyy sellaiseen tarkkuuteen mihin ihmiskäsi ei ikinä.

Tuollaisten esimerkkien jälkeen tuntuu aika oudolta, että sitä autoa ei jo nyt rakenna alusta loppuun robotit. Se nyt on 100% varmaa, että joku päivä se tapahtuu ja jälki on parempaa sekä tasaisempaa kuin ihmistyöntekijöillä ikinä.
 
Luin jostain, että nykyään pankeissa tietokoneet hoitavat jopa lakimiesten hommia. Pystyvät lukemaan ja huomaamaan virheitä jostain tuhansien sivujen teksteissä. Kuulostaa uskomattomalta.

Uskomattomampia on ne sademiehet, jotka noita pystyvät työkseen lukemaan läpi ja vielä löytämään niitä virheitä. Täydellistä hommaa konenäölle ja tekoälylle.
 
Toinen uskomaton juttu on robottikirurgi. Joitain leikkauksia on kai jo nytkin tehty täysin robotisoidusti ja robotti pystyy sellaiseen tarkkuuteen mihin ihmiskäsi ei ikinä.

Tuollaisten esimerkkien jälkeen tuntuu aika oudolta, että sitä autoa ei jo nyt rakenna alusta loppuun robotit. Se nyt on 100% varmaa, että joku päivä se tapahtuu ja jälki on parempaa sekä tasaisempaa kuin ihmistyöntekijöillä ikinä.

Nämä robottikirurgit ovat vain moderneja työkaluja. Motorisoitu äärimmäisen pienikokoinen kirurgin käden korvike mahtuu pienimpiinkin paikkoihin, mutta se sama kirurgi sitä "kättä" ohjaa sähköjohtojen välityksellä.

Jos ihmiskunta jatkaa oloaan tässä muodossa tietotekniikan aina kehittyessä, niin varmasti jokupäivä jollakin itsenäisesti oppivalla tekoälyllä varustettu robotti/androidi voi hoitaa vaikemmatkin tehtävät, mutta sitä en osaa arvioida kauan siihen menee aikaa.
 
Tältä pohjalta heitettäköön arvaus että tuo paja tulee tekemään "Nokiat" vielä tässä 5 vuoden säteellä ja jättää seutukunnan kuin nallin kalliolle, lopettaen tai kutistaen toimintansa takaisin pk-yrityksen tasolle. Aivan kuten Salon kylälle kävi taannoin Nokian kanssa.

Eikös kyseinen tuotantolaitos ole tehnyt tätä vuosikymmenien aikana ainakin pari kertaan. Tilausten vähetessä on porukkaa laitettu isolla kädellä pihalle, pari vuotta hiljaiseloa ja sitten kun on saatu uusia tilauksia on palkattu uusia enemmän tai vähemmän kiivaasti. Jälleen on menty kovaa sen mitä sen hetkinen tilauskanta on kestänyt. Oliko se kun saabin valmistus loppui oltiin julkisuudessa kuoppaamassa koko laitosta, mutta niin vain kokoonpanoa jatketaan yhä.
 
Vinkki niille jotka kärvistelevät tuotantolinjalla paskalla palkalla; menkää ammattikouluun ja opiskelkaa vaikka sähköasentajaksi. Asentajaa tarvitaan aina ja keskipalkkakin yli 5000e. Tällä hetkellä sähköasentajista ja urakoitsijoista on kova pula ja se näkyy tilipussissa.
 
Ensimmäisen kerran mitään papermiehistä puhun. Tarkoituksena on siis saada eliittiduunareiden, kuten juurikin papermiesten ja ahtaajien palkat muiden vastaavaa työtä, puolet halvemmalla, tekevien tasolle. Miksi esimerkiksi ahtaajalle pitää maksaa 5000€/kk sellaisesta työstä, johon ei vaadita käytännössä mitään koulutusta, samaan aikaan kuin autokokoonpanijalle maksetaan 1600€/kk? Siksi koska ammattiyhdistys on neuvotellut heille nämä epäreilun suuret palkat ja edut.

Käsittääkseni ahtaajien palkat on kyllä ihan hyvät mutta noita tilastoja vääristää reilusti se että ne tekevät aika reilusti ylitöitä. Joka nostaa reilusti keskipalkkaa. Ja tämä koskee muutamaa muutakin alaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vinkki niille jotka kärvistelevät tuotantolinjalla paskalla palkalla; menkää ammattikouluun ja opiskelkaa vaikka sähköasentajaksi. Asentajaa tarvitaan aina ja keskipalkkakin yli 5000e. Tällä hetkellä sähköasentajista ja urakoitsijoista on kova pula ja se näkyy tilipussissa.

Kannattaa kuitenkin vertailla vaan niitä peruspalkkoja koska muuten mennään sinne suohon, mistä nousee naisten euroja ja muita tilastokummajaisia.
 
Missäs sellasia 5000e tienaavia sähkäreitä löytyy? Meikällä loppuu tunnit päivästä jos yritän yli 3000e raapia kasaan. Ahtaajien peruspalkka ilman lisiä alkaa kakkosella.
 
Sukulainen oli kyseisessä paikassa töissä ja ei hän muusta valittanut kuin työmatkan pituudesta. Muuten tykkäsi kyllä:think:
 
Missäs sellasia 5000e tienaavia sähkäreitä löytyy? Meikällä loppuu tunnit päivästä jos yritän yli 3000e raapia kasaan. Ahtaajien peruspalkka ilman lisiä alkaa kakkosella.

Jollain omaan laskuunsa tekevällä poikkeuksellinen kuukausi täynnä keikkaa kummalliseen kellonaikaan ja lepotaukoja pitämättä.
 
Joka hommassa on omat huonot puolensa. Tuo tilitys kuulostaa työelämään leipiintyneen valitusvirreltä jonka heppu laulaa joka duunipaikassa. Luulisi tiedostavan ammatin varjopuolet jos liukuhihnan ja kellokortin orjaksi ryhtyy. Vastaavan kaltaisissa kyttäystyöpaikoissa itsekin olen ollut kesä/opiskeluaikoina. Eräässä kellokorttipuljussa ensimmäinen asia minkä pomo sanoi oli:"ovi on avoinna molempiin suuntiin" :smoke: Tiesinpähän mikä on duunarin asema heti kättelyssä...jotain ovimaton ja jalkasilsan välimaastossa :D Mutta ihan hyviä aivottomia hommia väliaikaisesti.
 
Jollain omaan laskuunsa tekevällä poikkeuksellinen kuukausi täynnä keikkaa kummalliseen kellonaikaan ja lepotaukoja pitämättä.
Ehkä osaselityksenä omaan laskuun tekevällä voisi olla se, että toimittaa kohteisiinsa myös tarvikkeet ja tienaa niiden myyntikatteella. Tarvikkeiden määrä laskulla per työn kesto tunteina käsittääkseni vaihtelee todella suuresti kohteiden välillä, niin sähkössä kuin LVI:ssä.

Pelkällä työtuntien laskutuksella taitaa jäädä tekemättä, ellei tosiaan jotain ihan kummallista erikoisuutta.
 

Hyvä laskuri sulla.
s%C3%A4hk%C3%A4ri.JPG
 
Ei kyllä käy kateeksi noita sähkönasentajia, jotka kärvistelevät tuolla -20 pakkasessa ulkona hommisa.
 
Joka hommassa on omat huonot puolensa. Tuo tilitys kuulostaa työelämään leipiintyneen valitusvirreltä jonka heppu laulaa joka duunipaikassa. Luulisi tiedostavan ammatin varjopuolet jos liukuhihnan ja kellokortin orjaksi ryhtyy. Vastaavan kaltaisissa kyttäystyöpaikoissa itsekin olen ollut kesä/opiskeluaikoina. Eräässä kellokorttipuljussa ensimmäinen asia minkä pomo sanoi oli:"ovi on avoinna molempiin suuntiin" :smoke: Tiesinpähän mikä on duunarin asema heti kättelyssä...jotain ovimaton ja jalkasilsan välimaastossa :D Mutta ihan hyviä aivottomia hommia väliaikaisesti.
Ehkä pomo tarkoitti ettei töitä ole pakko tehdä jollei maistu. Eli siis työntekijä on vapaa tekemään valinnan jääkö vai ei.

Niin minäkin sanoin alaisilleni kun valittivat jostain turhanpäiväisestä asiasta. Siis ”kenenkään ei ole pakko olla täällä töissä”
 
Toi tauko juttu on kyllä huonoin mahdollinen. Joka firmas varmaa samat minuutit mutta niitä nyt venytetään aina. Joku automaattisesti käynnistyvä linjasto sais tunkea perseeseen.
 
Ehkä pomo tarkoitti ettei töitä ole pakko tehdä jollei maistu. Eli siis työntekijä on vapaa tekemään valinnan jääkö vai ei.

Niin minäkin sanoin alaisilleni kun valittivat jostain turhanpäiväisestä asiasta. Siis ”kenenkään ei ole pakko olla täällä töissä”

Kuulostat just samalta kuin eräs tuntemani esimies. Yleensähän se vaan tarkottaa että sua ei kiinnosta tehdä töitäs ja monoa tommoselle turhalle miehelle pitäs antaa.

Kun on tuollainen asenne niin muutkin duunis on varmaan aika huonosti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 826
Viestejä
4 548 423
Jäsenet
74 850
Uusin jäsen
Max-fix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom