Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaan työolot

Taukoja joilla kerkeät joko syömään tai kahville, mutta et vessaan. Kyllä linjastolle pitää ratkaisu löytyä, jotta siitä voi tarvittaessa paskomaan lähteä.

Ihan samalla tavalla sieltä lähdetään vessaan kuinvaikkapa kaupan kassalta
 
Mites se sen yksinään voi todeta?

Miten asioita nyt yleensä selvitetään. Ilmeisesti ihan täysin vieras ajatus, mikä ei näiden juttujen perusteella kyllä ollenkaan yllätä.

Ilmoitetaan vaikka, että halutaan haastatella listalta satunnaiset 20 henkeä sieltä linjalta anonyymisti. Jos ei kukaan porukasta saa sillonkaan suutaan auki, niin sitten on ihan turha tulla parkumaan foorumille.

Tai sitten ei ollut oikeita ongelmia.
 
Hetkonen, tuo "nykysuomi" on joku MV-lehden sisarjulkaisu?

Voisi sen uutiset postata tuonne mv-lehti-ketjuun eikä postata niitä tyyliin että olisi muka jotain asiauutisia.
 
Hetkonen, tuo "nykysuomi" on joku MV-lehden sisarjulkaisu?

Voisi sen uutiset postata tuonne mv-lehti-ketjuun eikä postata niitä tyyliin että olisi muka jotain asiauutisia.

Tää kuuluisi sinne tai räbään, ei yykoolle.
Toimittajana B52S ja täällä otetaan juttu faktana ja ihmetellään kun valmet ei ole vastannut :facepalm:
 
Sieltä voi vaikka se esimies vai miikä tiimleaderi onkaan tulla siksi aikaa paikkaaman touhua, että pääsee paskomaan.
Siellä on varmaan korvaajat joka tiimissä vieläkin. Huvittaa seurata keskustelua kun tuskin kukaan siellä ollut töissä.
Itse olin siellä 39 vuotta ensin hitsaamossa materiaalissa ja kokoonpanossa 20 vuotta eri tehtävissä ihan
duunarina.
 
Ette sitten osannut ottaa yhteyttä edes työsuojeluun, koska tuollaiset tauot ovat tässä maassa laittomia.
Kyllähän tuota ihmeteltiin monet kerrat eri herrojen kanssa, mutta ikinä ei saatu selvyyttä. Käytännössä kuitenkin pidin aina ylimääräisiä pausseja, jos siihen oli mahdollisuus.

Mitäs noille teet kun työsuojeluvaltuutettukin oli toimitusjohtajan hyvä kaveri, ja hyvin voideltu. Vaalien aikana tj muistutteli äänestää "oikein", että ei vietäisi tupakkikoppia pois, tai muuta älytöntä :D
 
Ketjun voi lukottaa, sillä lähteessä mainitaan
">>78787024 (AP)
Tunnen muutamia jotka työllä juuri töissä on ollut eikä kukaan ole tuollaista tarinaa kertonut. Tainnut APlle mennä vaan sukset ristiin esimiehen kanssa. :D".
Ja
"
Anonyymi
Nro. 78788209 14.2.2018 12:52:14
>>78787024 (AP)
Huutista, puolet noista jutuista ei pidä paikkaansa ja loput liioiteltu ihan vitusti.
T: valmetilla nytkin istuva röiukko"

Fake news. Ja lähdekritiikki luokkaa mainio.
 
Kyllähän tuota ihmeteltiin monet kerrat eri herrojen kanssa, mutta ikinä ei saatu selvyyttä. Käytännössä kuitenkin pidin aina ylimääräisiä pausseja, jos siihen oli mahdollisuus.

Mitäs noille teet kun työsuojeluvaltuutettukin oli toimitusjohtajan hyvä kaveri, ja hyvin voideltu. Vaalien aikana tj muistutteli äänestää "oikein", että ei vietäisi tupakkikoppia pois, tai muuta älytöntä :D

Edelleen, otat yhteyttä asianmukaiseen viranomaiseen.

Työsuojelu - Aluehallintovirasto

  • vastaavat asiakas- ja viranomaisaloitteisesta työsuojeluvalvonnasta
Ei se hyvänen aika nyt voi olla noin vaikeaa.

Se on sitten eri juttu, jos lakia ei rikota. Vitutuksesta avi ei vastaa.
 
Kaveri oli tuolla töissä. Lyhyesti ja tiivistettynä mitä muistan sen jutuista: Paskaa, kokoajan vitullinen kiire, kokoajan ylitöitä koska pitää paikata muiden virheitä, kaverilla oli vapaa viikonloppu ja oli ilmoittanut esimiehelle menevänsä johonkin V8-miittiin tjm. Pomo ilmoitti 3 päivää ennen, että sulla on muuten viikonloppuna töitä (joo hyväksyttävää, mutta paskaa ja kun tehtaassa on 2000 muuta ihmistä töissä jolta voi kysyä). Ja sitten oli joku ruokala juttu, ettei ollut esim. mikroa vaan yritettiin saada työntekijät kalliiseen ruokalaan syömään.
 
20min ruokis ja 10 min tauko ovat ihan yhtäläiset erään elintarviketehtaan käytäntöihin, missä olin töissä 90-luvulla. Vessakäynnit hoituivat tuuraajan avulla, joka kiersi pari kertaa päivässä työpisteet läpi, mikäli tiimi ei pystynyt toimimaan vajaana. Koneittein tahtiin tuollakin toimittiin, eikä paljoa tarvinnut ajatella tai soveltaa, jotta työnteko luistaisi.
 
Kesätyöpaikkana hienoja. Muistuttaa aina, että miksi siihen koulutukseensa kannattaa tosissaan panostaa.
 
Ja sitten oli joku ruokala juttu, ettei ollut esim. mikroa vaan yritettiin saada työntekijät kalliiseen ruokalaan syömään.

Mitenkä toi mikron käyttö toimisi käytännössä jos linja vedetään seis sen ruokataon ajaksi ja sinne taukohuoneeseen menee se 20 tyyppiä samaan aikaan lämmittään ruokaansa?
Eihän siinä kaikki edes ehdi lämmittään ruokaansa puolen tunnin aikana, saati sitten syömään sitä.

Ei sinänsä että tietäisin vittuakaan siitä miten tuollaiset tehtaat toimii.
 
Koulutus Suomessa takaa lähinnä tuollaisella tasolla toimivan tuotantolaitoksen, koska Euroopan paskimmista insnööreistä tehdään esimiehiä tuollaisiin putiikkeihin. Insnööreistä esimiehiä - täysin ainutlaatuista maailmanmittakaavassa.

Voit varmaan sitten osoittaa jonkin toimivamman systeemin kun ne paljon parjatut insinöörit esimiehinä? Eikä taida muuten olla ensimmäinen kerta/paikka kun tätä käydään kanssasi läpi.

Terveisin,
ei-insinööri
 
Insnööreistä esimiehiä - täysin ainutlaatuista maailmanmittakaavassa.

Mistä ihmeestä olet saanut tämän harhaluulon että insinöörit esimiehinä olisi jotenkin outo asia?
Hitto, valtaosassa isoimmista jenkkiläisistä teknologiayrityksistä on insinööritaustainen pääjohtaja.
 
On se varmaan vähän niinkin, että mersun alihankintaketjuista ei paskaa kirjoittele kuin ne typerimmät ja laiskimmat, jotka eivät ymmärrä moisen oleva äärimmäisen kielletty. Periaatteessa tuo Suoli24-ketju aiheesta riiittäisi mersulle siirtämään tuotantonsa pois Suomesta.

Missäs muka tuollainen kielletään? Kuka tuollaisia kieltoja edes valvoo? Kaikki vaan nettiin ja jos eliitti ei tykkää ulos ryöpsähtäneen paskan hajusta, niin minun puolestani voivat muuttaa takaisin sinne mistä pirun helvetistä tulivatkin!
 
Missäs muka tuollainen kielletään? Kuka tuollaisia kieltoja edes valvoo? Kaikki vaan nettiin ja jos eliitti ei tykkää ulos ryöpsähtäneen paskan hajusta, niin minun puolestani voivat muuttaa takaisin sinne mistä pirun helvetistä tulivatkin!

Suomen laissa? Anonyymien paljastusten valvonta tosiaan onkin sitten ihan toinen juttu.
 
Itse olen ollut vastaavanlaisissa tuotantolaitoksissa kesähommissa ja en enää ikinä menisi sellaisiin töihin. Kokoonpanolinjoilla tauot olemattomia, älyttömät tuotantovaatimukset ja jatkuva kyttäys esimiesten taholta. Paikoissa joissa olin töissä tuntui siltä että 80% duunareista oli kyliltä napattuja laiskoja töhöjä, joiden päätehtävänä oli esimiesten solvaus ja jatkuva kitinä asiasta kuin asiasta. Loput 20% teki hiljaa hommia ja oli tyytyväisiä että on edes töitä.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää millainen koulutus/ työhistoria E_Mustakarilla ja tomaattikauppiaalla on? Itse olen suunnittelu- ja konsultointiyrityksessä töissä ja suurinosa koko henkilökunnasta on amk-insinöörejä. Tuollaista amk-inssien solvausta olen nähnyt ainoastaan vasta-alottaneiden DI-opiskelijoiden ja "lapiohommia" tekevien duunareiden joukoissa.
 
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää millainen koulutus/ työhistoria E_Mustakarilla ja tomaattikauppiaalla on?
Kohta on plakkarissa kolmen eri alan amk-insinöörin koulutus. Olen tehnyt lapiotöitä, opettajan hommia, suunnitellut elektroniikkaa, vetänyt sähköjohtoja. Entisten opiskelutoverien keskuudessa oli hämmästyttävän paljon aika heikkolahjaisiksi arvioimiani tyyppejä, silti kaikki halukkaat väkisin runnotaan läpi ja samalla viedään inssin tutkinnolta arvo.
 
kaikki halukkaat väkisin runnotaan läpi ja samalla viedään inssin tutkinnolta arvo.

Johtunee siitä, että teknikkoja ja vastaavia ei enää nykyisin kouluteta ja sitten AMK:iden myötä perusinsinöörikin sai jonkun melkeinyliopistotutkinto-nosteen. Kuitenkin niitä inssejä tarttetaan vuoromestareiksi, työnjohtajiksi yms. mestareiksi. Samalla koulutuksella siis osasta pitäisi tulla suorittavan työn valvojia ja osa haaveilee tieteen tekemisestä.
 
Olen ollut kanssa linjastolla töissä. Tauko oli aika tarkka koska tauolta aina korvattiin toinen työntekijä, eli toinen ei sitten päässyt tauolle jos olit myöhässä. Myöskin tavaraa tuli tuutin täydeltä kokoajan joten mitään omaa taukoa ei olisi voinut pitää kun liukuhihna ei pysähtynyt koskaan. Mutta varmaan ihan ok hommaa jos ei ole viitsinyt mitään kouluja käydä, ei sitä silloin oikein voi muutakaan vaatia.
 
Työt, ja elämä ylipäätään on tasan niin vaikeaa kuin siitä itselleen tekee. Itse olin pari kuukautta tuolla linjastolla töissä ja pääosin pelkkää poruahan tuo "uutinen" on.

Linjastotyö itsessään on puuduttavaa samojen asioiden toistoa koko päivä. Hyvät työkaverit ja esimiehet siitä kuitenkin tekevät ihan siedettävää. Tuotantolinjastoa kiertäessä tulee myös nopeasti selväksi, että suurimmassa osassa tehdasta on kuitenkin "hyvä meininki." VA on myöskin ensimmäinen työpaikka jossa itse olen saanut kiitosta hyvin tehdystä työstä.
En ole törmännyt jutussa kuvailtuun kyttäystoimintaan tiiminvetäjien enkä muidenkaan puolesta yhtään missään. Jos kaveri on kuitenkin samanlainen märsääjä ollut töissäkin, niin en ihmettele jos on jäänyt silmätikuksi.
Palkka on mitä on, mutta senkään ei pitäisi kenellekään lukutaitoiselle tulla yllätyksenä koska työsoppari on kuitenkin allekirjoitettu itse. Tulospalkkiot, ilta- ja yövuorolisät maksetaan myös peruspalkan päälle.
Maalaamossa pääsi ainakin kesken työvuoron vessaan jos oli tarve. Lyhyet ruokatauot ovat vittumaisia, mutta niistä myös maksetaan perusduunareille palkkaa.

Summa summarum: Vaikka työ itsessään ei hohdokasta olekaan, niin aika vahvasti väritettyä tuo jutun avautuminen on.
 
Olen ollut kanssa linjastolla töissä. Tauko oli aika tarkka koska tauolta aina korvattiin toinen työntekijä, eli toinen ei sitten päässyt tauolle jos olit myöhässä. Myöskin tavaraa tuli tuutin täydeltä kokoajan joten mitään omaa taukoa ei olisi voinut pitää kun liukuhihna ei pysähtynyt koskaan. Mutta varmaan ihan ok hommaa jos ei ole viitsinyt mitään kouluja käydä, ei sitä silloin oikein voi muutakaan vaatia.
Mitkään "pitämiset" tai toisten henkilöiden toimet ei niitä työaikalakiin kirjattuja taukoja estä tai poista, se on nyt omaa tietämättömyyttä jos ei pidä oikeuksistaan kiinni.
 
Muutama kaveri tuolla hommissa ja tahti on semikova mutta jutussa olevat väitteett eivät muuten pidä paikkaansa.

[Edit]
Voiko tehtaan tahti olla edes perus "Suomi löntys työtahtia" jos kilapaillaan globaalisti ja etenkin Kiinan kanssa? Eihän suomalaiset ole tottunut edes töitä tekemään vaan lomailemaan.

Muutenkin kun katsoo noita nykysuomen uutisia niin tulee mieleen MV lehti
Luottaisin kuitenkin uutiseen enemmän kuin sinun satuihin. :)
 
Nykysuomi on samojen Venäjää kannattavien hölmöjen käsialaa. Jauhetaan paskaa ja haukutaan ketä nyt milloinkin, nyt on varmaan jutun keksijä jäänyt ilman työpaikkaa.
 
Liukuhihnatyö on tuollaista. Sen aikaansaama tehokkuus on välttämätöntä jos aiomme nauttia edullisista kulutustavaroista.

Jos me emme tuota tee, niin kyllä ne Turkissa kasaa Mersut meidänkin puolesta. Toisille ei tietenkään työnteko sovi vaan ennemmin ollaan pummeja, kiitos meidän maan antoisan sosiaaliturvan. Siinä kun on kasvettu kultalusikka perseessä ja yhtäkkiä pitäisi kouluttamattoman jonnen lähteä jotain työtäkin tekemään niin sitten tulee tällaisia katkeroituneita tekstejä.

Eikä esimiehet ole kusipäitä, heidän tehtävä on taata tehokas tuotanto ja jos uusi tyyppi on selväti ihan paskaa ainesta, niin se lentää pihalle. Toki nämä tulee sitten itkemään ja haukkumaan työnantajansa, mutta aivan oma vika.

Minunkin työnantajasta on netissä haukkumis kertomuksia, vaikka kaikki meistä pitää firmaa aivan loistavana paikkana (minä myös). Meillä on myös hyvä arvaus kuka katkeroitunut ulospotkittu nekin tarinat on nettiin kirjoittanut. Kaveri oli koulut käynyt, mutta työnteko ei kiinnostanut.
 
Luottaisin kuitenkin uutiseen enemmän kuin sinun satuihin. :)
Huomasitko kun linkitin "uutisen" lähteen? Se on Ylilaudalta jonkun CS-jonnen tilitystä.

Kuten Turun sanomissa Valmetin joku pomo kommentoi edellisiä huhuja, että "Joillekin tulee yllätyksenä, että linjalla tehdään kovaa töitä. Ei sinne tulla rakennekynsiä nahkarattiin naputtelemaan."
 
Luottaisin kuitenkin uutiseen enemmän kuin sinun satuihin. :)

Toki toiset pitävät MV lehden kirjoituksia faktana niin minkäs sille voi :D

Jos lähde on jonkun katkeroituneen jonnen tilitys ylilaudassa niin minkäs sille voi että toiset pitävät sitä faktana. No onneksi enemmistö sentään osaa suodattaa uutisia eikä uskoa satuihin.
 
Noi palkat on kyllä käsittämättömän paskoja. Tohon kun yhdistetään asunto pula niin ei mitään järkeä. Paperitehtaalla kesätöistä 17e tunti miten on mahdollista että autotehtaan palkat on noin olemattomat.
 
Alkaa oma työ tuntua lomailulta kun lukee tällaisesta, huh huh. Ei ole kukaan selän takana kyttäämässä ja voi tehdä ihan omaan tahtiin ja käydä paskalla vaikka vartin välein jos työt vain hoituu kuten pitää. :)
 
Nokialla oli aikanaan vähän samaa meininkiä :D 10 vuotta sielläkin melkein tuli oltua, onneks pääsin pois :)
 
Noi palkat on kyllä käsittämättömän paskoja. Tohon kun yhdistetään asunto pula niin ei mitään järkeä. Paperitehtaalla kesätöistä 17e tunti miten on mahdollista että autotehtaan palkat on noin olemattomat.

Noh paperimiehet ovat paperimiehiä. Miksi maksaa palkkaa liikaa sellaisesta hommasta, johonka kenet tahansa voi perehdyttää muutamassa päivässä.

Itsekkin aikoinaan tuotantolinjalla ollut hommissa ja ei se kyllä mitään herkkua ollut. Helvetinmoinen kiire kokoajan ja aina oltiin liian hitaita. Ainoita ns. hyviä hommia oli yövuorot, jolloin pienellä miehityksellä pidettiin vain isoimmat koneikot käynnissä. Korvaus kylläkin unirytmin sekoittamisesta oli hyvin pieni.
 
Noh paperimiehet ovat paperimiehiä. Miksi maksaa palkkaa liikaa sellaisesta hommasta, johonka kenet tahansa voi perehdyttää muutamassa päivässä.
Se nyt riippuu paljonko se homma tuottaa rahaa vaikka simppeli olisikin, jos paperikone jökkää ja alkaa tekemään 900€ per seisova minuutti tappiota niin parempi siinä on mielestäni olla 17€ ukko kuin 10€ koska jos 10€ ukko tekee homman ns paskasti ei tällä ole juuri mitään menetettävää kun saman rahan saa joka kulmalta.

Raha on yksi motivaattoreista kuinka hyvin ne hommat hoidetaan.
 
Ei se paperimiehen hommakaan oo mitään rakettitiedettä. Entinen paprumieshän se on tää Pihvi ministerikin.

Lähinnä hain, että ainahan on tiedetty paperimiehillä olevan hyvä palkkaus.

Se nyt riippuu paljonko se homma tuottaa rahaa vaikka simppeli olisikin, jos paperikone jökkää ja alkaa tekemään 900€ per seisova minuutti tappiota niin parempi siinä on mielestäni olla 17€ ukko kuin 10€ koska jos 10€ ukko tekee homman ns paskasti ei tällä ole juuri mitään menetettävää kun saman rahan saa joka kulmalta.

Raha on yksi motivaattoreista kuinka hyvin ne hommat hoidetaan.

Kyllähän se aina olisi mukava saada lisää rahaa, joka motivoisi. Onhan tuollakin tehtaalla ne huoltoukot ja esimiehet, joiden tehtävä on taata tehtaan toimivuus ja joille maksetaan siitä isompaa korvausta. Jos taas kuuluu perus tykinruokaan linjastolla, niin ikävä kyllä se korvaus ei ole kummoinen. Ei se työkään vaativaa ole, jos vaan pää kestää.
 
Mitä nämä ihmiset tarkalleen tuollaisessa linjastossa tekevät? Eikö ole mahdollista korvata roboteilla/automatisoida täysin näitä linjoja? Onko oikeasti muka kalliimpia pitkässä juoksussa kuin että maksaa palkkaa sadoille ihmisille?
 
Turhaa ulinaa. Avautuja ollut varmaan muutama kk töissä tai harjottelussa ja työrutiini ja ammattitaito ei ole vielä muodostunut. Firmalla hullut rekryt päällä niin tottakai on kasvukipuja. Asioista pitäisi kuitenkin pystyä keskustelemaan. Ei ne pomotkaan mitään paskiaisia tahalleen ole. Kyllä ne aivan varmasti parasta haluaa työntekijöilleen, koska tyytyväinen työntekijä on tehokas ja motivoitunut työntekijä. Tuo kyttäys, asioiden kellottaminen ja "ei" taukoja aivan normaalia (tämä siis työntekijän oma avautuminen, luultavasti on niin keltanokka ettei osaa järjestellä itselleen kunnon taukoja).

Ite oon tehnyt liukuhihnahommaa ja tutut fiiliksethän tuosta välitty. Välillä oli niin hullu kiire yövuorossa kun vehkeet laukeilee, parit kesähessut pyörii jaloissa hommaa hidastamassa että pumppu hakkas varmaan 160 koko 8h. Juokset vaan paikasta toiseen korjaamassa tilanteita selkä hiestä märkänä. Ei taukoja, ei lepoja. Joka paikkaa särkee vuoron jälkeen. Mutta nämä oli erikoistilanteita. Käytännössä olisin voinut rueta ajamaan tuotantoa alas, mutta hyvänä työntekijä sitä harvoin halusi tehdä, joskus oli pakko ettei tuu lisää tuhoja. Tuolla pystyi sentään olemaan vaikka tunnin tauolla jos rehkit ihan vitusti sen jälkeen (tai sit joku vehe laukee ja sinne meni tauot kun korjaat sitä tunnin). Kaikkialla tämä ei tietysti ole mahdollista. Mutta ei virallisia taukoja eikä ruokatuntia. Ja vaatii rautaisia rutiineja ja osaamista että pystyi laiskotteleen. Kädet kävi niin nopeasti ettei silmä erota mitä teet ja liikeradat tulee suoraan selkäytimestä vaikka silmät kiinni. Uusi työntekijä ei tähän tietenkään pysty ja tulee tunnetta ettei kerkiä, kun taas vanhempi hermanni voi hoidella vaikka kolmen ukon työt väliaikasesti. Liukuhihnahommiin en enää lähtis. Ja jäi siitä se käteen että nykyään mikään tilanne ei ole niin paha ettei jotenkin pystyisi luovimaan. Liukuhihnahommissa sai niin hyvät opit vaikka paskaahan se oli silloin.

Sitten tuo että ei ole keskustelukanavaa. Mitenkä järjestät kolmivuorossa kaikki työtekijät eri vuoroista ja pikkupomot päälle keskustelemaan? Tää oli iso ongelma omassakin työssä ja yhteen palaveriin joutu osallistumaan 2h "yöunilla" yövuoron jälkeen. Ei sinne pakko ois olla mennä, mutta halusin. Kyllä ne ainakin yritti kuunnella työntekijää. Sitä en tiedä miten nää on järjestetty muualla. Varmaan samanlaisia ongelmia vähän joka liukuhihnatyössä.
 
Mitä nämä ihmiset tarkalleen tuollaisessa linjastossa tekevät? Eikö ole mahdollista korvata roboteilla/automatisoida täysin näitä linjoja? Onko oikeasti muka kalliimpia pitkässä juoksussa kuin että maksaa palkkaa sadoille ihmisille?
Robotti kuluttaa sähköä, joka maksaa. Ihminen maksaa itse 9e paskasta lounaasta. Ainakin, jos ylilautaan on uskominen.

Ei. En mä oikeasti tiedä. Uskoisin, että ihmistä käytetään paikoissa, missä robotin tarvitsisi tehdä liian monimutkaisia liikkeitä, tai tunnistaa kiinnityskohta tapauskohtaisesti.
 
Mitä nämä ihmiset tarkalleen tuollaisessa linjastossa tekevät? Eikö ole mahdollista korvata roboteilla/automatisoida täysin näitä linjoja? Onko oikeasti muka kalliimpia pitkässä juoksussa kuin että maksaa palkkaa sadoille ihmisille?

Kaikkea ei vaan voi automatisoida.
 
Muutama vuosi tuolla tuli vietettyä erinäisissä tehtävissä. Olen mielenkiinnolla seurannut näitä uusia rekrytointeja ja Valmetin puhtoista julkisuuskuvaa. No, "puhtaus" tulee VA:n sensuroinnista, eli kaikki negatiiviset kommentit poistetaan valtamediasta. Tätä on ihmetelty median taholta Korhosen potkujen osalta. Palkaksi luvataan 35 kilo€ ainakin Valmetin "luottamusmiehen" mukaan. Tässä linkki realismiin, https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...lisarekrytoinneista-uuteenkaupunkiin/sdv3dtzt eli jäädään kauas luvatusta. Tämä samainen "luottamusmies" lupaa paljon, mutta käytännön esimerkkinä muutama vuosi sitten säiden olessa ulkona lähes kolmekymmentä astetta, useampi työntekijä pyörtyi linjalle lämpöhalvaukseen. Luottamusmies tuli kertomaan, että pidetään tarvittaessa taukoja ja saatte vesipulloja. Yhtään taukoa ei pidetty, mutta jos tehtaalla on laatuongelma, silloin linja pysähtyy vartiksi, eli siitä voi päätellä kumpi tehtaalle tärkeämpää, duunarit vai laatu.

Valitettavaa tossa kirjoituksessa on, että se on kyllä täyttä totta. Mitä tulee esim. vessassa käytiin, niin käytännön tasolla asiat menee niin, että yleensä korvaajat on asemalla puuttuvan työntekijän paikalla, eli vessaan on vaikea lähteä. Kyseisen artikkelin henkilö on työskennellyt hitsaamossa, jossa työ on juurikin makasiinien täyttöä.

Pääsääntösesti esimiehet on suoraan koulun penkiltä tulleita inssejä, jotka jo kahden päivän jälkeen "osaavat" kaiken. Toki joukossa oli joku asiallinenkin. Toi tiimari/esimies -akseli pitää täysin paikkansa, jos missä niin tuolla aiaan vaikuttaa suuresti perseennuolenta, pahempaa paikkaa en ole työurani aikana nähnyt.

Jos aattelet meneväsi tuonne perusduunariksi, suosittelen jättämään väliin, meno on hullua. Inssitasoiset sitten toki parempia, mutta siellä noi vanhat jäärät uskomattomat jääräpäisiä, eli vaikka homman perustelee, niin ne ei ymmärrä/halua ymmärtää, koska kolkyt vuotta sitten asiat tehtiin toisin...
 
Sen verran monessa työpaikassa olen ollut, että kyllä pomot ja esimiehet osaa olla todellisia kusipäitä ihan omaa vittumaisuuttaan ja kaikki ylimääräinen, mitä työntekijä voi saada pitää yrittää poistaa. Kai niihin hommiin turhan usein narsistiset selkäänpuukottajat nouseekin.

Aika sekopää pomo saa olla että tahalleen yrittää sabotoida työntekijöiden oloja. Sehän on kuin kusisi pakkasella housuun. Ei sillä etteikö niitäkin ois, itse tavannut vain yhden, vaikka pomoja ollut enemmän kuin sormilla voi laskea. Sekin oli kolmannella sektorilla suojatyöpaikassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 816
Viestejä
4 548 227
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
Pizzapäivä123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom