Uusi pöytäkone, suosituksia

Liittynyt
10.01.2024
Viestejä
1
Moro,

Uusi account ja en varmaan kauheasti muuten osallistu.

Tarkoitus olisi hommata nyt uusi pöytäkone kun talous on stabilisoitunut riittävästi ja vanha alkaa käydä teini-ikää pian. Sieltä ei siis ole kauheasti saatavilla. Olen pilvipalvelu - ja hostauspuolella töissä järjestelmäasiantuntijana, mutta kuluttajapuolen seuranta on jäänyt aika vähille ja vaatii liikaa työtä alkaa kaivelemaan tarkkoja speksejä.

Yleisesti käyttötarkoituksesta:
Omat AI projektit, jotkut vie aika paljon tehoa
Pelaaminen (Jos ei saa toimimaan Linuxilla, niin ei tarvitse pelata.)
Virtualisointi ja kyberturvaan liittyvät testailut useammalla päällekkäisellä VM:llä.

Käyttöjärjestelmäksi tulee joku Linux distro, en ole vielä päättänyt kuin, että Win 10 oli viimeinen Windows muualla kuin virtualisoinnissa tai korkeintaan dual boottina tarvittaessa Win 11 myötä.
Tästä johtuen varmaan tulee AMD prossu.
NVidian näytönohjain, varmaan ihan 4090 kun on noissa AI jutuissa niin edellä. Ja jo nyt kikkailen lokaalisti muun muassa stable diffusionilla. Tarvittaessa hostailen itse asioita, vanha kone menee varmaan palvelinkäyttöön.
Tiedän, että Nvidia on huono Linuxin kanssa ollut historiallisesti, mutta näyttäisi nyt parantuneen viimeaikoina.
Muistia varmaan 64 tai 128 gigaa
Kovot lähinnä valmistajasuosituksia hinta-laatu -suhteen mukaan, ostelen tarvittaessa lisää.

Lähinnä noi prossu, poweri, GPU, jäähy ja niiden mitotukset tärkeitä. Budjetti aika iso (kattelin, että jo GPU + 128 Gb muistit liippaa jonnekin 2700 € tienoille Jimmsistä, joten jos alle 4k€ päästään niin oon aika yllättynyt ja iloinen), mutta mitä halvemmalla saa parempaa niin sen parempi, kun en mä halua kuitenkaan turhasta maksaa, jos parempaa saa halvemmalla tai samaan hintaan.

Myös kauppapaikkasuosituksia otetaan vastaan, kun mindfactory näemmä ei enää palvele suomeen(?)

PS. Siirtäkää, jos meni väärään alafoorumiin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 346
Viestejä
4 233 574
Jäsenet
71 192
Uusin jäsen
Pyrhiss

Hinta.fi

Ylös Bottom