- Liittynyt
- 21.11.2016
- Viestejä
- 6 528
Jokaisen autoilijan olisi syytä osata hoitaa:
• Kaikkien nesteiden määrien seuraaminen ja tarvittaessa lisäily.
• Rengaspaineiden mittaus ja lisääminen.
• Renkaiden vaihto (vaikka hoitaisi tämän yleensä liikkeessä, olisi hyvä tehdä joskus itsekin, jos pakon edessä joutuu joskus vaihtamaan).
• Öljyn vaihto (samat sanat kuin edelliseen).
• Polttimoiden vaihto.
• Sulkien vaihto.
• Tulppien vaihto (OK, joissain moottoreissa tämä on tehty helvetin hankalaksi, itsellä juuri V6 moottori poikittain -> 3 tulppaa päällä, 3 alla. Ugh).
• Akun vaihto (ja tarvittaessa toisen akun lataaminen).
Mitäs muita?
Kommentoin tätä viestiä omalta kohdaltani. Lähtökohta on "ajan autoa, en korjaa sitä itse", mun ala on ATK, ei autot, pirssinä 06 vuoden Astra farmari.
- Nestemäärät: Öljyjä seurailen silloin tällöin joo, koskaan ei ole tarvinut huoltoväleillä lisätä. Vaihtuu huolto-ohjelman mukaan kerran vuodessa. Joku purnukka näkyy konetilassa myös missä on mitta-asteikko (jäähyneste?), kunhan taso on rajojen välissä niin ei aiheuta toimenpiteitä.
- Rengaspaineet on tärkeät joo, niitä tulee tsekattua monta kertaa vuodessa (juu siis tosissaan ehkä 3 kk välein koska mun renkaat ei tunnu vuotavan ja ajan aina eco-paineilla)
- Renkaat vaihdan itse, koska olen saita, ja appiukolla on sovelias sisätila + hallitunkki. Tääkin on monissa nykyautoissa vähän moot point koska autoissa ei ole enää vararenkaita vaan paikkaussarja. Kai tänkin teoriassa suurin osa hallitsee vaikkei itse tekiskään normaalisti.
- Polttimoiden vaihto: Olen tehnyt, oli aika vittumaista. Tehdään rengaskaaren sisältä pienen luukun kautta. Renkaat pitää joko kääntää täysin linkkuun että tulee pieni tila tai tunkata työstettävä reuna/koko auto ylös jotta saa tehtyä. Seuraavan kerran ajan luultavasti paikkaan jossa vaihdon tekee joku muu, tai vaihdatan huollon yhteydessä valmiiksi koska homma ei ole vaivan arvoinen.
- Sulkien vaihto: Joo, ehkä kerran vuodessa tulee vaihdeltua. Opelissa tapillinen pikalinkku, todella simppeli vaihtaa.
- Tulppien vaihto: Kuuluu huolto-ohjelmaan 24 kk välein. En välttämättä alkais näitäkään kotona väkertämään, voisin ehkä kiristellä jos tulis käyntihäriöitä ja jos ei auta niin pajalle.
- Akun vaihto: Jos vedät akun irti syöttämättä sähköä OBD:n kautta auton järjestelmiin menee vähintään radio lukkoon, ja luultavasti ajotietokone kilahtaa. En suosittele tekemään kotona ellei ole työvälineitä. Meidän suunnilla akkuliikkeet vaihtaa "samaan hintaan" uuden paikalleen ja vie vanhan kierrätykseen, joten en näe järkeä tehdä tätä muutenkaan kotona.
Tapoja on tietenkin monia miten autoaan voi hoitaa, itse olen sitä koulukuntaa joka vie edelleenkin tuon 10 vuotta vanhan pirssin ohjelman mukaan huoltoon, joten tarkistukset tulee siellä aina tehtyä tasaisin väliajoin. Opel tietty tekee tän helpoks fiksulla hinnoittelulla, kun marmoritiskiltä saa määräaikaishuollon suppeana reilulla satkulla ja laajana (mm. tulppienvaihto sisältyy) reiluun pariin sataan. En mä tolla hinnalla viitsi lähteä autotekniikkaa opiskelemaan vaan annan niiden hoitaa jotka osaa ja tekee sitä työkseen.