Uusavuttomat autoilijat

Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Jokaisen autoilijan olisi syytä osata hoitaa:

• Kaikkien nesteiden määrien seuraaminen ja tarvittaessa lisäily.
• Rengaspaineiden mittaus ja lisääminen.
• Renkaiden vaihto (vaikka hoitaisi tämän yleensä liikkeessä, olisi hyvä tehdä joskus itsekin, jos pakon edessä joutuu joskus vaihtamaan).
• Öljyn vaihto (samat sanat kuin edelliseen).
• Polttimoiden vaihto.
• Sulkien vaihto.
• Tulppien vaihto (OK, joissain moottoreissa tämä on tehty helvetin hankalaksi, itsellä juuri V6 moottori poikittain -> 3 tulppaa päällä, 3 alla. Ugh).
• Akun vaihto (ja tarvittaessa toisen akun lataaminen).

Mitäs muita?
Kommentoin tätä viestiä omalta kohdaltani. Lähtökohta on "ajan autoa, en korjaa sitä itse", mun ala on ATK, ei autot, pirssinä 06 vuoden Astra farmari.

- Nestemäärät: Öljyjä seurailen silloin tällöin joo, koskaan ei ole tarvinut huoltoväleillä lisätä. Vaihtuu huolto-ohjelman mukaan kerran vuodessa. Joku purnukka näkyy konetilassa myös missä on mitta-asteikko (jäähyneste?), kunhan taso on rajojen välissä niin ei aiheuta toimenpiteitä.

- Rengaspaineet on tärkeät joo, niitä tulee tsekattua monta kertaa vuodessa (juu siis tosissaan ehkä 3 kk välein koska mun renkaat ei tunnu vuotavan ja ajan aina eco-paineilla)

- Renkaat vaihdan itse, koska olen saita, ja appiukolla on sovelias sisätila + hallitunkki. Tääkin on monissa nykyautoissa vähän moot point koska autoissa ei ole enää vararenkaita vaan paikkaussarja. Kai tänkin teoriassa suurin osa hallitsee vaikkei itse tekiskään normaalisti.

- Polttimoiden vaihto: Olen tehnyt, oli aika vittumaista. Tehdään rengaskaaren sisältä pienen luukun kautta. Renkaat pitää joko kääntää täysin linkkuun että tulee pieni tila tai tunkata työstettävä reuna/koko auto ylös jotta saa tehtyä. Seuraavan kerran ajan luultavasti paikkaan jossa vaihdon tekee joku muu, tai vaihdatan huollon yhteydessä valmiiksi koska homma ei ole vaivan arvoinen.

- Sulkien vaihto: Joo, ehkä kerran vuodessa tulee vaihdeltua. Opelissa tapillinen pikalinkku, todella simppeli vaihtaa.

- Tulppien vaihto: Kuuluu huolto-ohjelmaan 24 kk välein. En välttämättä alkais näitäkään kotona väkertämään, voisin ehkä kiristellä jos tulis käyntihäriöitä ja jos ei auta niin pajalle.

- Akun vaihto: Jos vedät akun irti syöttämättä sähköä OBD:n kautta auton järjestelmiin menee vähintään radio lukkoon, ja luultavasti ajotietokone kilahtaa. En suosittele tekemään kotona ellei ole työvälineitä. Meidän suunnilla akkuliikkeet vaihtaa "samaan hintaan" uuden paikalleen ja vie vanhan kierrätykseen, joten en näe järkeä tehdä tätä muutenkaan kotona.

Tapoja on tietenkin monia miten autoaan voi hoitaa, itse olen sitä koulukuntaa joka vie edelleenkin tuon 10 vuotta vanhan pirssin ohjelman mukaan huoltoon, joten tarkistukset tulee siellä aina tehtyä tasaisin väliajoin. Opel tietty tekee tän helpoks fiksulla hinnoittelulla, kun marmoritiskiltä saa määräaikaishuollon suppeana reilulla satkulla ja laajana (mm. tulppienvaihto sisältyy) reiluun pariin sataan. En mä tolla hinnalla viitsi lähteä autotekniikkaa opiskelemaan vaan annan niiden hoitaa jotka osaa ja tekee sitä työkseen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
Kerran jouduin "auttamaan" naapuria, kun oli pissapojan ilmoitusvalo syttynyt mittaristoon. Ei uskaltanut käynnistää koko autoa, kun pelkäsi sen räjähtävän. Ei vaan suostunu uskomaan minua ja tilasi hinauksen merkkiliikkeeseen. Lopun viimen tämä maksoi yhteensä 126€ ja 5 litran pönttö lasin pesuainetta ~5€. Pitääkö tämäkin nykyään opettaa autokoulussa?
Merkkihuolloissa kyllä nauretaan matkalla pankkiin. Olin kaverin mukana, kun sen auto vietiin merkkiliikkeeseen takaisinkutsun takia (pakko, muuten ei tule leimaa) ja siellä sitten päivittelin sen vartin ajan kun joku nainen oli käynyt vaihdattamassa pyyhkijänsulat ja joku mies tuli varaamaan aikaa avaimen pariston vaihtoon. :facepalm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
- Akun vaihto: Jos vedät akun irti syöttämättä sähköä OBD:n kautta auton järjestelmiin menee vähintään radio lukkoon, ja luultavasti ajotietokone kilahtaa. En suosittele tekemään kotona ellei ole työvälineitä. Meidän suunnilla akkuliikkeet vaihtaa "samaan hintaan" uuden paikalleen ja vie vanhan kierrätykseen, joten en näe järkeä tehdä tätä muutenkaan kotona.
Justiinsa vaihdoin vm 07 1.6 farkkuastraan akun ihan nappaamalla irti ja uuden takaisin pistämällä, eikä seonnut mitään. Autossa siis automaattista ilmastointia ym. varustetta. Radio ei h astrassa mene lukkoon, koska on paritettu ns. pysyvästi ajotietokoneen kanssa. Ajotietokone ei kilahda. Ainoat mitä piti uusiksi pistää, oli päivämäärä ja aika, sekä opettaa sähköikkunoiden automaattisen avautumisen/sulkeutumisen rajat (ikkunat kokonaan ylös, sitten alas ja pitää nappia pohjassa 5 sec ja ylöspäin sama, thats it). Työvälineinä räikkä 13mm hylsyllä jatkovarren päässä ja 10mm hylsy. Vartin homma vaihtaa. Ihan infona yleisesti, kun tätä googlettelin aikani ja rohkenin vaihtamaan. Joku muu kuiteskin tätä tietoa etsii opeliin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Justiinsa vaihdoin vm 07 1.6 farkkuastraan akun ihan nappaamalla irti ja uuden takaisin pistämällä, eikä seonnut mitään.
Hyvä tietää, akkufirman kaveri vaan puheli aikanaan, että pelit ja pensselit sekoaa jos vehkeen laittaa kylmäksi samalla kun liitteli virtalähdettä OBD:hen. Yleisti sitten ehkä kokemuksia joistain autoista koskemaan kaikkia uudehkoja autoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Hyvä tietää, akkufirman kaveri vaan puheli aikanaan, että pelit ja pensselit sekoaa jos vehkeen laittaa kylmäksi samalla kun liitteli virtalähdettä OBD:hen. Yleisti sitten ehkä kokemuksia joistain autoista koskemaan kaikkia uudehkoja autoja.
Aika lailla yksilöitä nämä automallit nykyään, taitaa bmw ja mersu olla semmoisia jotka sekoaa mahdollisesti jos ei apuvirtaa samalla anna. Opelille propsit kuiteskin astrasta että onnistuu akun vaihto helposti.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Aika lailla yksilöitä nämä automallit nykyään, taitaa bmw ja mersu olla semmoisia jotka sekoaa mahdollisesti jos ei apuvirtaa samalla anna. Opelille propsit kuiteskin astrasta että onnistuu akun vaihto helposti.
Ei sekoa mersukaan, nimittäin olen vaihtanut akun niin w210 kuin w211 ihan perinteisesti, akku irti, uusi tilalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Sanotaanko näin että jos lottovoitto tulisi, niin heittäytyisin samantien avuttomaksi autojen kanssa. Mutta koska näin ei ole vielä käynyt niin pitää vähän yrittää ymmärtää näitä romuja ja tehdä huollot itse resurssien mukaan. Näin säästää pitkän pennin :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Setäni pitäs varmaan jäädä kans.. ku ei näe mitään :D ikää melkein 80v :D
Papalla on ikää 87 vielä kortti löytyy. -80 luvun Nissan Sunny vaihtui vähän ajettuun -90 luvun mondeoon. Pysyi vielä samanlaista tuntumaa, kun auto ei muuttunut liian paljon. Mutta luulisin että osaisi se munkin autolla ajaa. Ei ole vielä ainuttakaan kolaria tullut.

Kaihi on paha jos se tulee, vie näkökyvyn. Itsekin olen ajanut migreeni päissään ilman näkökykyä, eli toivoen että ei mitkään pienet esineet hyppää auton eteen :D
Ajokorttii taidettiin vaatia 0.5 näkökyky yhdellä tai kahdella silmällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
En enää muista kun siitä on niin kauan. Saattaa olla että en ole koskaan edes ajanut. Mutta sen verran tarkennan että mikreenin aura saattaa jollekin tehdä näköhäiriötä. Eli näki kyllä mutta normaalia epätarkemmin. Yleensä se migreeni on helpottanut jo kun on päässyt töistä pihalle raittiiseen ilmaan ja sitten onkin jo tohtinut ajaa rauhallista vauhtia kotiin. Migreeni siis "iski 5 tai 6 luokalla ala-asteella. Ja niistä pahimmista migreeneistä on aikaa jo vajaa 15 vuotta, niin siksi muisti jo meinaa pätkiä. Vahingoilta kumminkin vältyttiin.

Mikreeni taitaa olla kumminkin aika yleinen? Eikä vaikuta mitään ajokortin saantiin. Itsellä sitä migreeniä ei ole edes koskaan tutkittu koska on ollut niin lievä. Ei ole siis lääkäreitä yhtään kinnostanut. Epilepsia on sitten vakavampi ja korttia ei saa jos on epilepsia.

Migreeniin ei ole oikein lääkettä, eli pitäisi siis päästä pois ja nukkumaan "pää selväksi", eli siksi kai mahdollisesti olen vaarantanut muiden ja oman terveyden. Kyllä kaikki pyöräilijät ja käveliät silti näkyy, mutta näkö ei ole niin tarkka kun sen pitäisi olla. Lisäksi joutuu tarkentamaan kauemmin, eli joutuu ajaa normaalia hitaammin, tai ei ainakaan ylinopeutta. Lisäksi pääkipu voi vähän haitata, mutta ei onneksi isommin.

edit:
Nyt ei tarvitse onneksi muita vaarantaa kun pääsin äsken määräaikaiselle kuntoutustuelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Juuri näin. Onneksi olen nyt paljon tarkempi kuin ennen. Nyt juuri ei ole tainnut olla isompia näköhäiriöitä. Muistaakseni on kyse migreenin aurasta. Eli ensin "menee näkö". Sitten näkö parantuu, mutta pääkipu tulee tilalle. Kaava on ollut aina sama. Harvemmin on vaan enää sitä "oikeaa migreeniä" eli että vain (minulla) vasen puoli päästä on kipeä. Ja tunto menee vasemmasta kädestä. Äidillä taas erilainen. Eli joka toinen päivä vasen puoli päästä kipeä ja joka toinen päivä oikea. Mulla on aina oikea puoli ollut "terve". Papalla myös migreeni, mutta se on jo ajat sitten kuollut. Eli ilmeisesti voi olla perinnöllinen vaiva.

Migreeni ei onneksi vie keskittymistä yhtään pois. Mutta se kipu voi olla ainakin lievä ongelma. Lisäksi olen korkeintaan ajanut hyvin lyhyen matkan. Ja raitis ulkoilma auttaa usein, eli ikkunat vaikka auki.
Joskus olen ollut jopa koko päivän töissä. Huonosti näki, mutta hommat oli niin helpot että ei kukaan edes huomannut yhtään mitään. Mutta jos on joku vaarallinen työ, niin ehdottomasti ei, heti vaan pois töistä! Lukeminenkin onnistui, mutta toki hyvin huonosti koska näkö oli epäselvempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Epilepsia on sitten vakavampi ja korttia ei saa jos on epilepsia.
Saa, jos ei ole tiettyyn johonkin aikaan saanut kohtauksia (todistetusti). Vaikka saisikin kohtauksen, mutta sitä ei rekata mihinkään epikriiseihin niin good to go. Tämä siis että lääkitys kunnossa, ja jos jotain pientä hazardia tulee mihin ei tarvita lekuria tai muutakaan niin kortin kyllä saa.

Mulla ei siis ole epilepsiaa, mutta ainakin pari tapausta tiedän joilla tämä onnistui. Toinen tosin edesmennyt nykyään, koska epilepsia ja paha kohtaus:( Ei onneksi autossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Merkkihuolloissa kyllä nauretaan matkalla pankkiin. Olin kaverin mukana, kun sen auto vietiin merkkiliikkeeseen takaisinkutsun takia (pakko, muuten ei tule leimaa) ja siellä sitten päivittelin sen vartin ajan kun joku nainen oli käynyt vaihdattamassa pyyhkijänsulat ja joku mies tuli varaamaan aikaa avaimen pariston vaihtoon. :facepalm:
Yleensä näin, mutta poikkeuksia löytyy. Vajaa 10 vuotta sitten olisin voinut hakea Motonetista tai Biltemasta pyyhkijänsulat ja vaihtaa ne minuutissa. Toinen vaihtoehto oli ohi ajellessa kurvata Vehon pihaan ja sanoa, uudet pyyhkijänsulat, kiitos. Kun kahvin kanssa ehti ulos asti, oli uudet sulat paikoillaan. Jälkimmäinen tuli reilun kympin halvemmaksi. Tuskin olisi silti tullut käytyä, ellei olisi reitin varrella. Avaimen paristojen vaihdosta veloittivat (ylihinnoitellun) pariston verran. Eipä tuonne kuitenkaan paljon niveljumppaan tms. kannattanut autoja viedä. En sitten tiedä, onko homma paljon muuttunut viimeisten vuosien aikana.
Näistä näköhommista tuli mieleen, että itse välttelen yöaikaan pitkien reissujen ajamista. Jotenki nää Suomen perinteiset maantiet ovat riskialttiita paikkoja loppujen lopuks, ihan vaan vaikka hirvien, yms, takia. Suurin osa maanteistä on huonosti tai ei ollenkaan valaistu ja ei normiauton valot päivää tuo sinne. Eikä se loppupeleissä ole ku järjestelykysymys, jos lähtee esim. sukuloimaan jonnekkin kauemmas. Sinne sit lähtee heti aamusta ja tulee iltapäivällä takaisin, varsinkin näin talvisaikaan.
Töiden vuoksi tulee jonkin verran kilometrejä pimeillä maanteillä ja kyllähän tuolla osittain tuurilla seilataan. En kuitenkaan viitsi 50 km/h ajella ja 80 - 100 km/h nopeuksista hirven tai peuran väistön onnistuminen on kiinni siitä, mistä kohtaa ja miten toveri päättää tielle tulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Saa, jos ei ole tiettyyn johonkin aikaan saanut kohtauksia (todistetusti). Vaikka saisikin kohtauksen, mutta sitä ei rekata mihinkään epikriiseihin niin good to go. Tämä siis että lääkitys kunnossa, ja jos jotain pientä hazardia tulee mihin ei tarvita lekuria tai muutakaan niin kortin kyllä saa.

Mulla ei siis ole epilepsiaa, mutta ainakin pari tapausta tiedän joilla tämä onnistui. Toinen tosin edesmennyt nykyään, koska epilepsia ja paha kohtaus:( Ei onneksi autossa.
Joo. Lievä epilepsia, niin kortin kyllä saa. Mutta vaikeammat tapaukset taitaa olla niin että ei ole toivoakaan saada ajokorttia. Itse olen vain kuullut että jollain tutun tutulla epilepsia. Mopolla ehkä voi ajaa ilman korttia, mutta en osaa sanoa siitäkään varmaksi.

--------
Itse ihan tykkään ajaa myös pimeällä. Pari vuotta on autossa ollut philips xtremevision 130% polttimot pitkissä valoissa. Hirvivaaran varoitus merkit ja matka olisi hyvä katoa. Voi pudottaa nopeuden varalta tasan 80 km/h, eli jos napsahtaa, niin ei napsahda niin kovaa. Nyt on myös vähän uudempi auto, niin on vähän turvallisempi jos tulee kolari. Hyvät pyyhkijät ja pesuainetta on aika tärkeät pimeällä.

Yritin googlata että miltä migreenin aura näyttää. Ei ollut yhtään samanlaista esimerkkiä mitä itsellä on. Ei siis ole näönpuutos aluetta koskaan. Näkö on vain epätarkka ja pää on kipeä. Eli ajaa ei kannata, vaan kannattaa odotella hetki että näkö palautuu normaalimmaksi.

Paintilla tein esimerkin. Ei näy noita pikseleitä, mutta näkö on tuollainen "sumea". Väritkin muistaakseni näkyy suurin piirtein oikein. Ja molemmilla silmillä näkee aivan yhtä huonosti. Lisäksi ei nää kauas eikä lähelle kunnolla, eli etäisyydellä ei ole väliä.
aura.png


Auraoire esiintyy 10-20 prosentilla migreenialttiuden omaavista henkilöistä ennen päänsäryn alkamista. Näköaistin auraoire voi alkaa näön epätarkkuutena, tai sen hämärtymisenä, joka aiheutuu pienestä molemmissa silmissä esiintyvästä "sokeasta pisteestä" näkökentän keskipisteen lähellä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Migreeni
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Yritin googlata että miltä migreenin aura näyttää. Ei ollut yhtään samanlaista esimerkkiä mitä itsellä on. Ei siis ole näönpuutos aluetta koskaan. Näkö on vain epätarkka ja pää on kipeä. Eli ajaa ei kannata, vaan kannattaa odotella hetki että näkö palautuu normaalimmaksi.
Mulla migreeni alkaa just auralla, ts. näkökentän keskelle ilmestyy pikkuhiljaa suureneva vilkkuva sahalaitainen kuvio joka ikäänkuin häipyy sivulle ja sitten alkaa päänsärky. Onneksi se ei oo kovin paha eikä tapahdu kuin muutaman kerran vuodessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Joo ei tietenkään, kyse ei ollut hidastelusta eieiei. Sitä en itekkään tee, ajan kyllä rajoitusalueen mukaisesti. Mutta kyse oli siitä, että pyrin välttämään vaan yöllisiä pitkiä ajoreissuja. Joillekkin se ei ole ongelma tai on vain pakko juuri esim. töiden takia.
En hidastelua sinun ajatellutkaan harjoittavan. Kirjoitin sen vaan tuohon ehkäistäkseni joiltain saarnaajilta mahdollisesti minulle tulevia "ei tarvi seilata tuurilla kun ei aja liian kovaa, nii!!1" -kommentteja :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 792
Epilepsiakohtauksesta saa 3kk-1vuoteen ajokieltoa alle 3500kg:n omamassaisisilla ja 5-10 vuotta yli 3500kg:n. Riippuen, onko kyseessä kohtaus joka ei johda diagnoosiin (esim.viinakramppi), johtaa diagnoosiin tai kohtaus diagnosoidulla.

Tässä lukee tarkemmin ja selvemmin https://www.epilepsia.fi/epilepsia-ja-ajokyky

Ilmeisemmin saisin yksittäisellä kohtauksella kortin puolessa vuodessa takaisin, koska edellisestä kulunut yli 3 vuotta. Ajokorttihan minulla on ollut 10-vuotta putkeen, ilman mitään hyllytyksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Yritin googlata että miltä migreenin aura näyttää. Ei ollut yhtään samanlaista esimerkkiä mitä itsellä on. Ei siis ole näönpuutos aluetta koskaan. Näkö on vain epätarkka ja pää on kipeä. Eli ajaa ei kannata, vaan kannattaa odotella hetki että näkö palautuu normaalimmaksi.

Paintilla tein esimerkin. Ei näy noita pikseleitä, mutta näkö on tuollainen "sumea". Väritkin muistaakseni näkyy suurin piirtein oikein. Ja molemmilla silmillä näkee aivan yhtä huonosti. Lisäksi ei nää kauas eikä lähelle kunnolla, eli etäisyydellä ei ole väliä.
Mulla ei ole migreeniä, mutta emännällä on. En osaa asettua asemaan mitenkään kun en ymmärrä että päätä särkee ja näössä häikkää. Tuo pikselöity kuva antoi jotain osviittaa. Siis sitä ei voi ymmärtää ellei omalle kohdalle osu. Itse hankin rillit jo aikaa sitten kun huomasin että pimeässä ajaminen alkoi olla niin ja näin, sekä... jotain mitä eilen kirjoitin:confused2:

...ja nyt kun huomasin etten lähettänyt mitään jostain syystä, niin tähän tuli varsinainen quotehirvitys. Joskohan nyt onnistuisi.

Kuvasta tuli ooteena mieleen että miltähän maailma näyttää värisokean silmin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Itselläni ei ole todettu migreeniä mutta yhden kerran kun olin duunista lähdössä kotiin päin rupesi iskemään ilmeisesti influenssa tai joku muu vastaava päälle ja yhtäkkiä puolessa välissä matkaa rupesi päätä pikkuhiljaa jomottamaan pikkuhiljaa aina vaan enemmän kunnes tuntui että pää räjähtää. Samalla yhtäkkiä rupesi tulemaan mukavia näköhäiriöitä eli ihan kuin olisi katsellut jotain wanhaa 8-bit autosimulaatiota eli alkoi näkökenttä kapenemaan ja palikoitumaan. Piti oikein hetkeksi pysähtyä bussipysäkille huilaamaan kunnes pahin meni ohi ja näki ajaa kotiin. No, kotiin päästyä mittari näyttikin 39 ja risat ja viikon verran tuli oltua punkan pohjalla. Oli muuten uskomattoman pelottava fiilis siinä vaiheessa kun näkökenttä rupeaa kapenemaan, yllättäen rupesi heti etsimään turvallista pysähtymispaikkaa.

Pimeässä ajamisesta olen huomannut myös että vaikka näkö on muka erinomainen niin pimeässä ei enää aja niin meilellään kuin nuorena, jotenkin se todellinen näkeminen on vaan heikompi kuin nuorena. Monesti jää nykyään suosiolla pimeällä ajaessa (varsinkin huonossa säässä) rekkaletkan perään jumittamaan sitä yhdeksääkymppiä kun nuorempana olisi mennyt ohi koko letkasta. Ja toisaalta siellä rekan perässä on turvallisempaa jos vaikka hirvi loikkaa tielle, rekka jyrää sen muusiksi ja itse voi perässä jopa keritä reagoimaan asiaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Jokaisen autoilijan olisi syytä osata hoitaa:

• Kaikkien nesteiden määrien seuraaminen ja tarvittaessa lisäily.
• Rengaspaineiden mittaus ja lisääminen.
• Renkaiden vaihto (vaikka hoitaisi tämän yleensä liikkeessä, olisi hyvä tehdä joskus itsekin, jos pakon edessä joutuu joskus vaihtamaan).
• Öljyn vaihto (samat sanat kuin edelliseen).
• Polttimoiden vaihto.
• Sulkien vaihto.
• Tulppien vaihto (OK, joissain moottoreissa tämä on tehty helvetin hankalaksi, itsellä juuri V6 moottori poikittain -> 3 tulppaa päällä, 3 alla. Ugh).
• Akun vaihto (ja tarvittaessa toisen akun lataaminen).

Mitäs muita?
Listasi on ehkä hieman liioteltu kuitenkin.
  • Jos rengas puhkeaa kesken matkan (mikä tapahtuu keskimäärin ehkä kerran elämässä) niin senkus kilauttaa hinaukseen tai tiepalveluun ja soittaa sieltä apua. En oikein ymmärrä mikä se "jos pakon edessä joutuu vaihtamaan" tilanne olisi.
  • Polttimot on monissa autoissa niin ahtaassa paikassa että siinä saattaa päästä useampikin kirosana ennen kuin homma on tehty.
  • Uusissa autoissa ajotietokoneet ja muut sähkölaitteet saattaa seota jos akun vaihtaa väärällä tavalla. Akun vaihdon saa usein kaupan päälle kun ostaa akun erikoisliikkeestä.
  • Öljyn vaihdosta (ja huolloista yleisesti) liikkeessä saa merkinnän huoltokirjaan, mikä on ainakin uudemmissa autoissa aika oleellista. Käytetty öljy on lisäksi ongelmajätettä.
Mielestäni riittää että osaa lisätä lasinpesunestettä ja tarkastaa rengaspaineet.
Jos ajelee 20v vanhalla romulla ja on paha saituri, niin jokainen saa toki rassata itse autoaan niin paljon kuin haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Kyllä niitä renkaita silloin tällöin menee rikki. Joku terävä esine kun menee renkaan läpi, niin vuotaa joko hitaasti tai nopeasti tai ei ollenkaan. Renkaan vaihtamisessa nyt ei ole pienintäkään ongelmaa jos autossa vain on vararengas ja tunkki. Valitettavasti ne vääntää yleensä pyöränpultit liian tiukalle, mutta kun vaihtaa itse renkaat, niin ei ole siitä ongelmaa.
Tiepalvelullakaan ei ole sopivia vararenkaita mukana, eli kannattaisi olla vararengas.

Polttimot on olleet tähän asti ihan helppo vaihtaa.

Ajotietokoneet ei mitään sekoile, eli akunkin on helppo vaihtaa.

Öljyt tosiaan kannattaa vaihtaa liikkeessä, että saa huoltokirjaan leiman. Eli on rahan säästöä kun maksaa vähän öljynvaihdosta :)

Tulpat on helppo vaihtaa. Kun vaan ei väännä uusia tulppia liian kireälle. Sama juttu öljyn tyhjennysruuvissa, että ei saa kiristää liikaa. Myöskään öljynsuodatinta ei ole järkeä kiristää tarpeettoman kireälle.
Tulpat on siis helppo vaihtaa jon ne tulpat on näkyvissä. Alfa 156 oli 8 tulpalla ja ne tulpat oli piilotettu johonkin, en siis vaihtanut ja tulpilla sai muutenkin ajaa 100 tkm.

Jarrupalojen vaihto on helppo juttu yleensä, eli voi itsekin tehdä jos haluaa. Onhan niissä pyyhkiän sulissakin näperrettävää että saa ne kiinnitykset, eli sekään ei varmaan aivan kaikilta luonnistu.

Peugeotissa on öljymäärän mittaus. Eli auto varoittaa jos öljy on menny alarajalle. Vanhemmassa autossa on vielä asteikko. Mutta jäähdytysnesteen määrän ja pesunesteen määrän on hyvä tarkistaa. Sekä ohjaustehostimen öljyn ja jarrunesteen. Muita nesteitä ei taida olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
260
... Valitettavasti ne vääntää yleensä pyöränpultit liian tiukalle, mutta kun vaihtaa itse renkaat, niin ei ole siitä ongelmaa. ...
Jos törmäätte autoissanne tähän ongelmaan huollon, korjaamon tai rengasliikkeen jäljiltä, vaihtakaa ehdottomasti tekijää. Oikeaan momenttiin (tai edes lähelle sitä) kiristetty pyöränpultti lähtee käsityökaluin auki, vaikka ehtisi hapettua suolapaskassa puolen vuotta. Asiallinen tekijä tuonkin hapettumisen estää sopivalla aineella. Jos näin yksinkertainen asia tehdään korjaamolla päin helvettiä, voi vaan kuvitella miten haastavammat asiat hoituvat. Tolla minuutin ajansäästöllä rikkoo helposti kierteet(=parhaassa tapauksessa uusi pyöränlaakeri ja sen vaihdossa rikkoutuva abs-anturi, jopa 500+€ pelkkinä osina), rikkoo vanteet, estää renkaanvaihdon tienpäällä tai vaarantaa jonkun hengen.

"Mä vedän tän kerralla kireälle, niin ei tarvitse miettiä jälkikiristystä."
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Jos törmäätte autoissanne tähän ongelmaan huollon, korjaamon tai rengasliikkeen jäljiltä, vaihtakaa ehdottomasti tekijää. Oikeaan momenttiin (tai edes lähelle sitä) kiristetty pyöränpultti lähtee käsityökaluin auki, vaikka ehtisi hapettua suolapaskassa puolen vuotta. Asiallinen tekijä tuonkin hapettumisen estää sopivalla aineella. Jos näin yksinkertainen asia tehdään korjaamolla päin helvettiä, voi vaan kuvitella miten haastavammat asiat hoituvat. Tolla minuutin ajansäästöllä rikkoo helposti kierteet(=parhaassa tapauksessa uusi pyöränlaakeri ja sen vaihdossa rikkoutuva abs-anturi, jopa 500+€ pelkkinä osina), rikkoo vanteet, estää renkaanvaihdon tienpäällä tai vaarantaa jonkun hengen.

"Mä vedän tän kerralla kireälle, niin ei tarvitse miettiä jälkikiristystä."
Valitettavasti näin toimii ainakin omalla paikkakunnalla Vianor, euromaster ja monet pienet rengasliikkeet.. En ole monessa rengasliikkeessä nähnyt ainakaan ruuhka-aikaan momenttiavainta, kyllä ne ainakin omien kokemusten perusteella vetävät pulttipyssyllä pultit/mutterit kiinni. Kokeneella tekijällä varmaan voikin osua oikealle hehtaarille se momentti, mutta sesonkiaikaan kiireapulaisilla tuskin. Yhdeltä sukulaiselta onkin katkaistu yksi tai useampi vaarnapultti jo 3 kertaa renkaanvaihdossa rengashotellissa.. Kyseessä sama auto ja sama rengashotelli.

Klassinen moka, ja tämä vain pelkkää laiskuutta, ku ei käsin jaksa käännellä enempiä.

Mitä ite oon huomannu, ni monesti autoissa tehtaalla laitettu rasva muttereihin/kierteisiin/pultteihin riittää koko auton eliniän, kunhan vain aina välillä putsaa niitä teräsharjalla. Kierteiden lika on suurin syy, miksi ne jää jumiin ja se rasva niistä katoaa. Pahin moka, mitä ite oon nähny ni on se, että on laitettu aseöljyä niihin kierteisiin. Helvetin vaarallinen yhdistelmä, koska ne mutterit kiertyy hyvin äkkiä liian tiukkaan ja sitten kun ne lämmöstä napakoituu, ni voi kuulua naps kovan jarrutuksen jälkeen.
Mitä tarkoitat tuolla "lämmöstä napakoituu"? En kyllä ole koskaan kuullut, että henkilöauton pyöränpultit olisi katkenneet tiukassa jarrutuksessa tai sen jälkeen. Renkaanvaihdon yhteydessä ne katkeaa, jos on katketakseen.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Vasta katselin juutuubista videon jossa joku meni testailemaan A-sarjan AMG:tä nyrrelle ja renkaat vaihdettiin matkan varrella ja juurikin laitettiin aivan liian kireälle.

Kerkesi vissiin 4 kilsaa ajamaan kun meni jarrutuksessa 4/5 paskaksi ja hietikolle.
Mjaa, itse tiedän vaan tapauksia, joissa pultit on menneet poikki/kierteet korkanneet renkaanvaihdon yhteydessä. Toki onhan se mahdollista kiristää pultit niin, että pultit on juuri katkeamassa ja lopettaa siihen kiristämisen -> katkeaa sitten ajossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Tulee mieleen että pultit on melkein väännetty jo poikki pulttipyssyllä ja sitten jarrutuksessa pultit menee yksi kerrallaan poikki. Jos on pitävät renkaat ja hyvät jarrut ja lisäksi puhdas ja kuiva rata, niin g-voimat on aika kovat A AMG mersussa. Normaali ajossa pultit hyvällä tuurilla kestää tai sitten menee poikki kun vaihtaa renkaita.

740 bemarissa oli pultit niin kireällä että piti olla noin metrin jatkovarsi ristikkoavaimessa ja ristikkoavain taisi vääntyä vähän mutkalle kun oli laitettu, niin tiukkaan. Kova pamaus aina kuului kun väänsi pultin löysälle. Työkaverilla kävin vaihdattamassa toiset renkaat vanteille, niin kiristi sillä momenttiavaimella (eri auto). Ei tarvitse mitenkään kireään momenttiin vääntää aluvanteita. Käski vaan jälkikiristää, mutta taisi ne pultit pysyä kiinni ilman jälkikiristystäkin. Renkaatkin oli tosi hyvin tasapainossa vaikka tuli jotkut käytetyt renkaat laitettua silloin. Vanhoissa senkaissa oli ainakin yhdessä renkaassa runko rikki koska rengas kului aivan sliksiksi ja kankaille sisäreunasta.

Moottoripyörän ja auton öljynsuodattimen olen saanut väännettyä aivan käsin irti, eli ei ilmeisesti tarvitse olla kauhean kireällä. Muistaa vaan öljytä sen tiivisteen ja kai siinä oli ohje että paljonko tarvitsee kiristää. Tuon ohjeen mukaan saa kiristää 3/4 kierrosta.
8.Voitele öljynsuodattimen tiiviste uudella öljyllä, jotta se asettuu paremmin paikalleen. Pyöritä suodatin paikoilleen. Kun suodattimen tiivistepinta on ottanut kiinni moottoriin, kiristä käsin n. ¾ kierrosta. Patruunamallisissa suodattimissa noudata valmistajan ohjeita oikean kiristysmomentin mukaisesti. Huom! Joissain malleissa suodattimen voi esitäyttää öljyllä, jolloin se virtaa nopeammin voitelukohteille, kun moottori käynnistetään.
http://teboildiamond.fi/vaihdatko_itse.php
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Talvirenkaat kun tuli vaihdatettua alle, niin siihen asti meni ihan hyvin, kun viimeistä pyörää oli laittamassa paikoilleen, niin huppista, kierteet olikin tulleet pultin mukana kahdesta pultista. Eihän siinä uusi "se joku osa" tilaukseen, ja ajelin viikonlopun niin että yksi takapyörä oli vaan kahdella pultilla kiinni.
Entinen omistaja ei varmaan laittanut mitään röppöä sinne, tai sitten siitä voi olla vuosia kun viimeksi renkaita edes vaihdeltu.
Jotenkin muistan että oon kirjoittanut tämän ennenkin, no menkööt..
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Talvirenkaat kun tuli vaihdatettua alle, niin siihen asti meni ihan hyvin, kun viimeistä pyörää oli laittamassa paikoilleen, niin huppista, kierteet olikin tulleet pultin mukana kahdesta pultista. Eihän siinä uusi "se joku osa" tilaukseen, ja ajelin viikonlopun niin että yksi takapyörä oli vaan kahdella pultilla kiinni.
Entinen omistaja ei varmaan laittanut mitään röppöä sinne, tai sitten siitä voi olla vuosia kun viimeksi renkaita edes vaihdeltu.
Jotenkin muistan että oon kirjoittanut tämän ennenkin, no menkööt..
Ihan normaalia, että liian tiukkaan kiristetyn pultin mukana tulee kierteet ulos avattaessa. Mikäli autossa on pyöränpultit eikä mutterit, niin silloin menee napa vaihtoon. No samalla saa sitten uuden pyöränlaakerin, että tavallaan ennakoivaa huoltoa. :D Vaikka sinne ei laittaisi mitään röppöä, niin oikeaan momenttiin kiristetyt pultit kyllä aukeaa ihan nätisti, ellei viime avaamisesta ole useampaa vuotta. Itse en vaan ole monen rengasliikkeen nähnyt kiristävän renkaita momenttiavaimella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Ihan normaalia, että liian tiukkaan kiristetyn pultin mukana tulee kierteet ulos avattaessa. Mikäli autossa on pyöränpultit eikä mutterit, niin silloin menee napa vaihtoon. No samalla saa sitten uuden pyöränlaakerin, että tavallaan ennakoivaa huoltoa. :D Vaikka sinne ei laittaisi mitään röppöä, niin oikeaan momenttiin kiristetyt pultit kyllä aukeaa ihan nätisti, ellei viime avaamisesta ole useampaa vuotta. Itse en vaan ole monen rengasliikkeen nähnyt kiristävän renkaita momenttiavaimella.
Jep, napahan se sydeemi olikin nimeltään:vihellys: Ihan vakiokorjaamolla vaihdatin. Kyllä ne momenttiin kiristää aina. Jos tuolla on hirveät jonot niin sitten käytän toista rengasliikettä, ja sielläkin momentilla pistävät. Jälkikiristyksen saa vielä kaupan päälle:)

Itse auto on ilmeisesti vaan seissyt monet talvet, koska talvirenkaatkin on niin jeesuksen vanhat ettei sellaisia saa mistään, ja koppakin hyvässä kunnossa. Nastapölyä ei löydy pinnoista ollenkaan. Ja se on vanha auto.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Voivat kyllä käyttää momenttihylsyäkin kiristämiseen, vaikka mutterimopolla surraisivatkin.

 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Sitä, että kun kierteissä on liian hyvä voitelu, ni pultit voi mennä ylikireälle ja kovassa jarrutuksessa lämpölaajenemisen riski on olemassa. Ja kun se aseöljy siitä kuivuu pois, ni pultteja avatessa voi kuulua naps. Teoreettisia, mutta mahdollisia juttuja.
Toki kierteiden voitelu vähentää kitkaa, joten pultit menee liian tiukkaan vaikka ne kiristäisi oikeaan momenttiin, mutta väittäisi, että voitelun merkitys on sen verran pieni, että edes lähelle oikeaan momenttiin kiristetyt pultit kyllä kestää hyvin. Pyöränpultteja ei vaan oikeasti kovin tiukkaan tarvitse kiristää. Suurinosa vetää ne näppituntimalla aivan liian tiukkaan oli ne voideltu tai ei. Monesti saanut muiden jäljiltä kääntää metrin putkella auki. Miten lämpölaajeneminen katkaisee pultin? Lämmittämällä irroitetaan jumissa olevat pultit..
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
379
Autonvalmistajat aikalailla järjestäen kieltää ohjekirjoissaan laittamasta mitään voiteluainetta kierteisiin.
Ai sitä ihanuutta kun useiden vuosien jälkeen tulee matalammalla keskiöllä olevat vanteet ja pultit menevät syvemmälle.. Eioo eka kerta kun vastaan on tullut että kierre on mennyt likaiselle alueelle ja vanne jäänyt löysälle, irronnut ja silponut jotain muuta mukanaan tai vaan löystynyt. Siihen on mahdotonta ottaa kantaa että vaikka kuinka olisi kierteitä navasta/pultista voidellut vuosien aikana niin olisiko se näitä tilanteita vähentänyt.

Noista topikin aloittajan aiheista on mun mielestä syytä jokaisen osata edes tarkistaa aika-ajoin konepellin alta sekä ympäri autoa nesteiden tasot, rengaspaineet ja valot. Vaihteiston öljytason tarkastus on rajamailla. Manuaaliaskissa ei sitä oikeen konehuoneesta nää missään sekä vain perinteisissä automaattivaihteistoissa tuppaa tikku olemaan. Vaikka valot ovat Italialaisissa ja Rrrranskalaisissa monesti aivan aunuksesta vaihtaa, on ne silti osattava itse tehdä. Kyse on pääsääntöisesti laiskuudesta ja mukavuuden halusta. Sekä siitä että auto eiole enään pyhä lehmä tavalliselle kansalaiselle. Autoiluun lähtemisen ja sillä ajamisen vaikeuden rima on myös nykyään hemmetisti alempi kuin esimerkiksi 80 luvulla. Tästä seuraa että se että perusjutut unohtuu kun ne ei kiinnosta enää kun niitä ei "tarvitse" enää seurata.

Liian monta kertaa on tullut vastaan että tämä öljytikun korvaava tunnistin on joko rikki tai järjestelmä näyttää öljyntason päin honkia. Siitä on sitten tietenkin seurannut ongelmia. Oon myös kuullut livenä tarinaa että miksi rengaspainetunnistimet ovat parasta maan päällä "mielummin auto kertoo että rengas on tyhjä kuin itse ennen lähtöä vilasen esimerkiksi renkaiden litteyden".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Kyllä niitä kaikenlaisia tumpeloita ajaa autoja. Tiedän tapauksen että eräs naispuolinen henkilö on ajanut risalla renkaalla noin 100km matkan ja huomannut vasta kotona että rengas on puhjennut. Kotipihalla oli vaan pysähtyessään ihmetellyt kun auto jäi kummasti vinoon. No, renkaasta ei ollut enää mitään jäljellä ja vannekin oli jo entinen.

Toinen tapaus on eräs sukulainen, sekin naispuolinen. Sattui yhtäkkiä kysymään että mitä sellainen punainen "kastelukannun näköinen" merkkivalo tarkoittaa mittaristossa, sellainen on vilkkunut vähän toista viikkoa. Tarkoitti siis sellaista öljykannun näköistä valoa ja kun avasi konepellin ja kurkkasi öljytikkua niin juuri ja juuri ihan tikun päässä oli jotain öljyksi luokiteltavaa. Ilmeisesti oli käynyt tuuri ja kyseisen rouvan erittäin varovainen ajotapa oli edesauttanut asiaa että selvisi pelkällä öljyn lisäyksellä. Tosin, eipä tuota kukaan tarkemmin tutkinut mutta öljyn lisäyksen jälkeen kävi ja kukkui kuitenkin moitteettomasti ainakin siihen asti kun hän vaihtoi autoa.

Itse sentään tulee sillointällöin tarkkailtua eri nesteiden tasoja ja jos esim lisää tuulilasinpesunestettä niin siinä samalla kun pelti on auki tulee katsottua öljyt sun muut. Ja samoin tulee silmämääräisesti vilkaistua joka kerta kun kotoa on lähdössä renkaita sen verran ettei nyt ainakaan ihan tyhjältä näytä, se kun vaatii vain pään kääntämisen kun kävelee auton keulan ohi kuskin puolelle. Samoin polttimoita tulee katseltua välillä sekä edestä että takaa vähän sen mukaan miten päin ajaa johonkin seinää vasten parkkiin.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Rengaspainetunnistin on siitä erittäin hyvä, että matalaprofiilista ei näe että se on vajaa. Silloin kun se alkaa painua lintalle se tosiaan on lähes tyhjä, joten silmämääräinen tarkistus on yhtä tyhjän kanssa; se vaatis sen rengaspainemittarin ja kaikki läpi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
379
Enpä tosiaan ajatellut noita matalia renkaita ollenkaan. Mielessä oli vain normaalit. :) Mutta silti puollan enemmän tuota itse tarkastamista kuin sokeana luottamista tunnistimiin. Noita rengaspainevalvonta järjestelmiä kun on vielä niin montaa erillaista. Iso osa toimii vielä passiivisesti eli eivät kovin herkällään huomaa mitään. Niitä on myös paljon matalaprofiili renkain varustetuissa ajokeissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
93
Taas ikuisuuskinastelun aiheita, mutta itse olen aina vetänyt renkaiden pultit/mutterit ristikkoavaimella ns. rannemomentilla kiinni, koskaan en ole tehnyt jälkikiristystä. Aina ruiskaus CRC:tä pultin reikään tai kierretappiin. Koskaan ei ole ollut yksikään pultti/mutteri löysällä seuraavalla kerralla ja aina auennut ristikkoavaimella käsin vääntämällä ilman jatkovarsia.
Tunkin varassa kevyelle kiristykselle ja sitten kun kaikki vaihdettu ja auto maassa niin kiristys, joskus jos jaksan siirrän autoa työntämällä 0,5-1m matkan, jotta "renkaat asettuvat" ja kiristän vasta sitten, liekkö sekin turhaa.

Ainoa kun ne eivät aukea, on uusien renkaiden oston jälkeen kun rengasliikkeen apinat on ampunu ne pyssyllä kiinni, jolloin joutuu hakemaan jatkovartta ristikkoavaimeen.

Ja puhe siitä, että pultit katkeaa, jos ovat liian tiukalla, kun jarrutuksessa lämpiävät on täyttä paskapuhetta. Lämpiäminen löysää niitä, koska pultti venyy lisää pituutta.

Miksiköhän japsit käyttää muttereita ja eurooppalaiset suosii pultteja :think:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
260
Pultti kasvaa lämmetessään, mutta niin tekee vannekin. Alumiini laajenee karkeasti kaksi kertaa terästä enemmän.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
339
Aikoinaan junnarina 30 vuotta sitten tuli tehtyä kaikenlaiset hommat (paitsi kytkimen vaihto) itse. Viime vuosina ei ole hirveästi enää kiinnostanut kun ei ole kunnon tiloja missä tehdä. Öljytkin saa ABC:n pikahuolto kierrättää ihan itse.

Rengasmutterit olen itsekin vetänyt aina kyynärpäämomenttiin eikä ole koskaan ollut löysällä tai ylikireällä. Toisin kuin rengasfirmojen ja autohuoltojen jälkeen.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Itse suosittelen talvi kesärenkaiden vaihtoa itse kun samaall saa tarkistettua levyjen ja jarrupalojen kunnon sekä kumien ja puslien kuntoa.
Myös rengasliikkeiden pyöränpulttien kiristykset pulttikoneilla usein voivat tuhota pultteja jos niissä on jotain lukko tai väli adapteria
Myös jos omistaa aluvanteita niin saa ne kunnolla pesty ja vahattu ennen alle laittoa ja samaa koskee poisteittuja vanteita kun usein rengashotellien palvelu on keskinkertaista tai umpisurkeaa juuri vanteiden ylläpidon kannnalta mutta jokaisella on mielipitensä asiasta.
Akun vaihtoa on myöskin tehty monessa autossa vaikeaksi kun uusi akku vaatii aktivoimisen ilman sitä auto ei käynnisty(ei koske joka autoa)
Polttimoiden vaihto pystyy tekemään mutta jotkut autot vaativa keulan purkua tai koko umpion irroitusta mutta jokainen auto ja moottorityyppi on erilaine(esim 2001-2004 Golf V4 4motion xenon valoilla vaatii puskurin ja umpion irroitusta)
Kaiken muun voi tehdä korjaamolla.
Ja auto kuuluu pestä ainakin jokunen kerta talvella ja talven jälkeen käsin eikä ainostaan automaattipesuissa kun ne ottavat ainostaan pintaliat pois eikä juuri ruostumisherkistä paikoista kuten ovenvälit,konepellin etureuna,takaluukku.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Täällä jännityksellä odotellaan vaihtaako eräs naapuriasukas tänä vuonna kesärenkaat autoonsa kun tässä alkaa viimein talvikelit väistyä.
Viimeisen vuoden on ainakin ajellut yhtä soittoa nastarenkailla. Vuosi sitten ainakin renkaat olivat vielä uudehkot, joista ei ollut nypitty nastoja. Lienevätköhän missä kunnossa nykyään.
Auto myös "uudehko", maks 10v vanha, joten en itse näkisi mielekkääksi ajaa kesällä edes nypityillä nastarenkailla säästösyistä. Kuljettaja on about keski-ikäinen naishenkilö. Liekö niin tyhmä ettei tiedä renkaanvaihdon tarpeesta kaikesta median vouhottamisesta huolimatta, vai minkä lie sortin uusavuttomuus kyseessä. Varmasti ei voi olla mitään tarvetta nastarenkaille, kun ei siinä parissa päivässä mitä auto oli viime kesänä korkeimmillaan poissa pihasta, ehdi minnekkään Pohjois-Norjaan ja takaisin ajella.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
424
Tuossa ainakin nopealla googlauksella löytyi jotain: Huoltotiedote akkujen koodauksesta !

Itse vaihdatin akun motonetin motomaatissa, kun sieltä akunkin hain. Kaveri puhui että joissain VW:ssa joutuu juurikin tuollaista tekemään niin ajattelin varman päälle kysellä ettei ainakaan särje mitään. Itselle ei onneksi tarvinnut tuommoisia tehdä, mutta vaihdatin silti akun siinä kun joutui hurjat 5€ köyhtymään :)
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Tuossa ainakin nopealla googlauksella löytyi jotain: Huoltotiedote akkujen koodauksesta !

Itse vaihdatin akun motonetin motomaatissa, kun sieltä akunkin hain. Kaveri puhui että joissain VW:ssa joutuu juurikin tuollaista tekemään niin ajattelin varman päälle kysellä ettei ainakaan särje mitään. Itselle ei onneksi tarvinnut tuommoisia tehdä, mutta vaihdatin silti akun siinä kun joutui hurjat 5€ köyhtymään :)
Jos linkin jutuista puoletkaan ovat totta niin menee loppukin usko autojen sähköjä suunnittelevien insinöörien ammattitaitoon. Aivan täyttä paskaa tekevät.

Jos ostaisin uuden auton (en osta), räpsyttelisin akun johtoa irti ja kiinni oikein antaumuksella, että tehtaalta sutena tulleet komponentit menevät vaihtoon takuuaikana.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
424
Olin myös todella yllättynyt kun kaveri tuommoisia alkoi puhumaan. Oletin että naljaili vain jotain kun tuli tuo akku puheeksi. En ole koskaan ennen tuollaisesta kuullut mutta googlailemalla löytyi kyllä juttuja. Aika naurettavaksi menee, jos ei oikeasti saisi akkua edes vaihtaa ilman erikoisia lisälaitteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Olin myös todella yllättynyt kun kaveri tuommoisia alkoi puhumaan. Oletin että naljaili vain jotain kun tuli tuo akku puheeksi. En ole koskaan ennen tuollaisesta kuullut mutta googlailemalla löytyi kyllä juttuja. Aika naurettavaksi menee, jos ei oikeasti saisi akkua edes vaihtaa ilman erikoisia lisälaitteita.
Kyllähän autoissa on jo vuosia ollut akunhallintajärjestelmiä, jotka tarvitsee tiedon minkä tyyppinen ja ikäinen akku on käytössä. Järjestelmä säätää mm. miten akkua ladataan ja sitä mitä systeemeitä autossa sammutetaan mitekin nopeasti aina kun auto seisoo virrat pois paikallaan. Jos vaihtaa akun päivittämättä akun koodia tälle systeemille, niin se ei tiedä että akku on vaihdettu ja saattaa esim. väärin lataamalla kuluttaa sen uuden akun hyvin äkkiä vaihtokuntoon.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei tarvitse F10/F11 jos vaihdetaan samankokoiseen akkuun. Jos koko muuttuu niin silloin pitää koodailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Ei tarvitse F10/F11 jos vaihdetaan samankokoiseen akkuun. Jos koko muuttuu niin silloin pitää koodailla.
Täytyy. Akun koodaus tarkoittaa tässä tapauksessa akun historiatilanteen nollausta. Jos sitä ei tehdä, niin auto yhä luulee, että akku on elämänsä ehtoopuolella ja käyttää (lataa, kuluttaa) sitä sellaisella tavalla, joka lyhentää uuden akun elinikää.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
En usko, että täytyy kun R-J omamekaanikolta kysyin, akku oottaa vaihtamistaan autotallissa, mutta tekeekö sen merkkihuolto vai paikallinen Bosch, se jää nähtäväksi.
Mielenkiinnosta sitä kysyin, että tiedän kieltää jos leikataan tehdä väärin. Ja sen verran kova luotto on huoltomieheeni, että en epäile.

Mutta ei väärin tee jos huollon yhteydessä akun vaihdon rytmittää, varman päälle pelaaminen ei haittaa. Ja nimenomaan sen vuoksi kysyinkin edellisessä huollossa, koska olen kuullut tuosta koodausasiasta, halusin varmistua.
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Tuli joku parikymppinen kloppi vinkumaan virtaa autoonsa, kun ei romu lähtenyt käyntiin. No ajoin vierelle ja rupesin kaapeleita kytkemään, niin sillä kenkä aivan löysällä akussa ja irtosi, kun rupesin leukaa kiinni panemaan. Painoin hieman kenkää kiinni napaan, niin auto lähti käyntiin. Kyselin sitten juipilta, että onko sillä työkaluja, että saisi kengän kiristettyä. Eihän sillä ollut, joten kaivelin autosta kalut ja kiinnittelin kengän paikoilleen.

Kunnon mulkku, kun kiitti vain kaasutti pois paikalta. Toki mitään olisi vaatinutkaan, mutta kyllä nyt vittu jotain voisi tarjota, kun on ensin oman auton kääntänyt nurin, että saa kaapelit ja akun esiin ja sitten vielä kädet paskannut toisen akkukenkää kiinnittäessä.
Jäihän sulle kuitenkin tapauksesta auttamisen ilo. :lol:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Ei tarvitse F10/F11 jos vaihdetaan samankokoiseen akkuun. Jos koko muuttuu niin silloin pitää koodailla.
En usko, että täytyy kun R-J omamekaanikolta kysyin, akku oottaa vaihtamistaan autotallissa, mutta tekeekö sen merkkihuolto vai paikallinen Bosch, se jää nähtäväksi.
Mielenkiinnosta sitä kysyin, että tiedän kieltää jos leikataan tehdä väärin. Ja sen verran kova luotto on huoltomieheeni, että en epäile.

Mutta ei väärin tee jos huollon yhteydessä akun vaihdon rytmittää, varman päälle pelaaminen ei haittaa. Ja nimenomaan sen vuoksi kysyinkin edellisessä huollossa, koska olen kuullut tuosta koodausasiasta, halusin varmistua.
Kannattaa varmaan vaihtaa mekaanikkoa, jos sen tiedot on tuolla tasolla. Ja kyllä se pitää autolle kertoa, tämä lukee BMW materiaaleissa. Ai mistäkö tiedän? Sattuu olemaan BMW tehtaan korjausohjeet + softat itsellä. Jos vaihdat samanlaiset, niin sitten riittää että rekisteröi akunvaihdon. Jos vaihtuu tyyppi/koko niin sitten pitää koodata.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
No eikös tuossa lue
...samankokoiseen akkuun. Jos koko muuttuu niin silloin pitää koodailla.
Tuskin kukaan nyt vakiona tullutta AGM akkua tavalliseen lyijyakkuun vaihtaa? Tai vaihtakoot, kukin tekee omilla rahoillaan mitä lystää.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 486
Viestejä
4 163 990
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom