Uusavuttomat autoilijat

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Arvon io-techiläiset!!

Viime aikoina on ollut paljon juttua uusavuttomuudesta käytännön asioissa kuten esimerkiksi asumiseen liittyvään osaamattomuuteen.
Mikä mahtaa olla tilanne uusavuttomuuden kanssa autoilun saralla?
Sehän on selvää että tekniikka alkaa olla sellaista että mahdollisuudet tehdä itse remonttia on pienempi kuin esimerkiksi 80-90-luvulla.
Mutta miten autoilijat hallitsevat nykyaikana tarpeelliset tarkastukset auton moottoritilassa??
Näihin tarkastuksiin kuuluu esimerkiksi jarrunesteen, moottoriöljyn, jäähdytysnesteen, vaihteistoöljyn ja ohjaustehostinnesteen määrät.
Omassa lähipiirissä olen huomannut erään että öljyjä ei tarkasteta ennen kuin öljynpainevalo alkaa palamaan.
Kerrottakoon että pari päivää sitten kaupunkialueella ohi ajoi nainen yhdellä täysin tyhjällä renkaalla. Hirmu meteli lähti.
Kertokaa omia kokemuksia siitä miten ihmiset käsittelevät autojansa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
Ei välttämättä avuttomuudesta ole kyse, vaan valmistajan suunnittelusta.

Tuossa omassa nokivasarassa (Volvo S80 D5) on moottoriöljyjen tarkastus tehty aikalailla haasteelliseksi. Onhan siellä öljypohjan kyljessä pienen pieni mittatikku, mutta vaikka itselläni on "sirot" kädet niin ei ole mitään mahdollisuuttaa saada sitä mittatikkua pois ilman apuvälineitä, ja luoja tietää miten sen tikun saisi sitten takaisin. Itseasiassa en edes löytänyt koko tikkua ennenkuin huollossa näyttivät missä se sijaitsee. Öljymäärän saisi tarkistettua valikon kautta, mutta en vain saa kyseistä valikkoa avattua, koska se vaatii tietyssä järjestyksessä tehtävän nappulajumpan. Vaikka kuinka olen yrittänyt se ei vain tunnu onnistuvan.

Muut nesteet mitä siellä konehuoneen puolella on, ovat onneksi helposti tarkistettavissa koska säiliöt ovat hyvin näkyvillä. Poikkeuksena tietenkin tuulilasinpesuneste, jonka säiliö on tietenkin jossakin moottorin takana piilossa. Onneksi järjestelmä kertoo, että nyt olisi nesteet vähissä ennenkuin se loppuu kokonaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 320
Onhan toi mennyt ihan helvetin vaikeaksi tuo nykykiesujen huolto.

Mutta on sitä vanhemmissakin tarkasteluvaikeuksia; Saabin 9-5 -99, vaihteistoöljytikusta ei saa mitään tolkkua ikinä, -93 Chevy Corsicassakaan helppolukuinen mutta pystyy jotenkin hahmottamaan mehutason. -05 Avensiksessa helpoin öljytikku jonka olen nähnyt; ei tarvitse edes pyyhkiä uudelleen että selviää missä pinta menee.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Öljymäärän saisi tarkistettua valikon kautta, mutta en vain saa kyseistä valikkoa avattua, koska se vaatii tietyssä järjestyksessä tehtävän nappulajumpan. Vaikka kuinka olen yrittänyt se ei vain tunnu onnistuvan.
Ohjekirja varmaan neuvoo?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
206
Kerran jouduin "auttamaan" naapuria, kun oli pissapojan ilmoitusvalo syttynyt mittaristoon. Ei uskaltanut käynnistää koko autoa, kun pelkäsi sen räjähtävän. Ei vaan suostunu uskomaan minua ja tilasi hinauksen merkkiliikkeeseen. Lopun viimen tämä maksoi yhteensä 126€ ja 5 litran pönttö lasin pesuainetta ~5€. Pitääkö tämäkin nykyään opettaa autokoulussa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Jokaisen autoilijan olisi syytä osata hoitaa:

• Kaikkien nesteiden määrien seuraaminen ja tarvittaessa lisäily.
• Rengaspaineiden mittaus ja lisääminen.
• Renkaiden vaihto (vaikka hoitaisi tämän yleensä liikkeessä, olisi hyvä tehdä joskus itsekin, jos pakon edessä joutuu joskus vaihtamaan).
• Öljyn vaihto (samat sanat kuin edelliseen).
• Polttimoiden vaihto.
• Sulkien vaihto.
• Tulppien vaihto (OK, joissain moottoreissa tämä on tehty helvetin hankalaksi, itsellä juuri V6 moottori poikittain -> 3 tulppaa päällä, 3 alla. Ugh).
• Akun vaihto (ja tarvittaessa toisen akun lataaminen).

Mitäs muita?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
213
Kerran jouduin "auttamaan" naapuria, kun oli pissapojan ilmoitusvalo syttynyt mittaristoon. Ei uskaltanut käynnistää koko autoa, kun pelkäsi sen räjähtävän. Ei vaan suostunu uskomaan minua ja tilasi hinauksen merkkiliikkeeseen. Lopun viimen tämä maksoi yhteensä 126€ ja 5 litran pönttö lasin pesuainetta ~5€. Pitääkö tämäkin nykyään opettaa autokoulussa?
Mulla kävi samoin. Tosin taksihommissa ja kysyjänä toisen auton ulkomaalainen kuski. Ei uskaltanut lähteä liikkeelle "vikavalo" päällä. Tuli ylikoulutettu olo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
Ohjekirja varmaan neuvoo?
En ole varma oliko tuota ohjekirjassa. Muistaakseni ohjekirjassa oli myös maininta, ettei moottorissa ole öljylle mittatikkua vaikka sellainen oikeasti on.

Ongelmana ei ole, etten tietäisi mitä pitää tehdä vaan se valikko ei tule silti. Huollossakin tuota yrittivät useamman kerran ennenkuin onnistui. Tuo nappulajumppa on ilmeisesti erittäin tarkka missä kohtaa painetaan mitäkin nappulaa, ensin aloitetaan painamalla starttia ilman jarrua ja sitten vilkkuviiksesta nappulaa ja valikon pitäisi pienen odottelun jälkeen tulla esille. Mutta...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Öljynvaihdon jättäisin suosiolla pois. Ei kiinnosta alkaa roudailemaan ongelmajätettä erikseen johonkin huitsin tuuttiin, kun voi teettää sen jollakulla joka kerää kuution sitä paskaa kerralla ja kärrää sen sitten huitsin tuuttiin.

Kunnollinen tunkki pitäis varmaan hommata omaan autoon, vaikka nykyinen varmaan toimii mutta eipähän tarttee räpeltää jos ja kun rengas puhkeaa.
Juu, öljyn ja renkaiden vaihdon hoitaminen liikkeessä on monissa tapauksissa järkevämpi vaihtoehto, tarkoitin vain, että kummastakin kannattaa silti omata kokemusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
Kunnollinen tunkki pitäis varmaan hommata omaan autoon, vaikka nykyinen varmaan toimii mutta eipähän tarttee räpeltää jos ja kun rengas puhkeaa.
Olisikohan itsellänikin aiheellista tutustua siihen miten renkaan paikkaus tapahtuu. Tuossa omassa nokivasarassa ei ole erillistä vararengasta vaan paikkaussarja. Pieni kompura ja jokin pulveripussi jolla pitäisi saada pienet reiät korjattua. Itseasiassa en ole edes kokeillut, että toimiiko koko kompura ollenkaan. Isommissa vahingoissa on sitten pakko soittaa hinausauto korjaamaan talteen tienposkesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
Jos maantievauhdissa puhkeaa rengas, niin tuho on usein kyllä sitä tasoa ettei paikkaussarjalla pärjätä... Omassakin autossa oli pelkkä paikkaussarja mutta hankin itse tuohon sopivan ns. nilkutusrenkaan jolla voi tilapäisesti ajaa. Jostain syystä tunkki kuitenkin löytyi, joten oisko vaan se alkuperäinen vararengas hukattu johonkin.
Mitä tuollainen "nilkutusrengas" maksoi? Ei sillä, että olisin sellaista ostamassa, mutta mielenkiinnosta.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Itse kyllä repesin nykyistä kotteroa ostaessa kun nilkutusrengas oli lisävarustehinnastossa reilun 500€ ja siihen päälle auton kontin kiinnikkeisiin sopiva tunkki pari sataa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 844
Ilmoittaudun uusavuttomaksi autoilijaksi.
Koskaan ei ole autot kiinnostanu ja ensimmisen autonikin ostin yli kolmikymppisenä. Mikään muui ei kiinnostanu kuin että toimii ja menee paikasta a paikkaan b. Ja samaa linjaa jatkuu vielä vaikka kolmas auto menossa. Mukavuuksia tullu lisää ja auton valintaan vaikuttanu lähinnä millainen sisätila ja kojetaulu on. Ja toki pikaista googlausta tyyppiviosta. Autojen kanssa touhuuminen tietämättömänä on melko turhauttava. Kysyi keltä tahansa niin aina joku auto on paska ja joku toinen hyvä. Ja joku toinen sanoo aina toisinpäin. Siksi oon valinnu aina ulkonäön ja kilometrien perusteella.

Ei vaan jaksa kiinnostaa tekniikka. Kyllä sitä renkaat vaihtaa ja varmaa osasi tarvittaessa öljytkin, mutta siihen se jääkin. Ei siis tosiaankaan kiinnosta alkaa säätämään mitään. Nytkin pitäis viedä auto moniurahihnan vaihtoon vaikka ei vissiin kovin kaksinen homma oo.

Toinen on se että ei ole olemassa mitään selkeää osaa yhteenkään autoon. Jos on tietty malli ja merkki niin siitä voi olla erilaisia revisiota ja versioita. Sitten kun meet kysymään osaa niin alkaa semmonen kysymyspommitus että ei kiinnosta. Samoin olen jotain varaosia ettiny netistä, mutta ei siitä mitään tuu ku on eri teholuokkia, on hätspäkkiä ja farmaria, Business mallia ja tavallista, dieseliä ja bensaa. Sitten kun näpyttelee kaikki auton tiedot esim. Motonetin varaosapalveluun niin samasta osasta löytyy monta eri versiota. Ja kaikissa eri mitat.

Mä oon nyt ostanu Motonetista autoihini seuraavat: autoradion antenniadapterin (tuli vääränlainen), pyyhkijät (tuli väärän mittainen), lohkon piuhan (tuli väärällä päällä), ilman suodattimen (tuli väärän mallinen). Kaikki noi on ollu niin että oon menny Motonetin tiskille ja lyöny eteen auton paperit ja ohjekirjat ja sanonu että "tähän autoon sitä ja tätä". Sitten tuleekin lisäkysymyksiä mihin en osaa sanoa muuta kun "emmä tiiä".

Mielummin vien kaaran huoltoon ja sanon että pistäkää se kuntoon ja sillä hyvä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Nykyauton voi huoltaa ja korjata ihan itse, ihan niinkuin tehtiin sotienkin aikaan. Koko automobiili vaan on ihan eri kone toimintojensa puolesta kuin oli 30 vuotta sitten, joten teoriapuolta on opiskeltava hieman enemmän. Työkalutkin ovat erilaiset, mutta niiden määrä ei juurikaan ole lisääntynyt. Ihmiset ne suunnittelee, valmistaa, huoltaa, korjaa ja purkaa edelleen.

Hirvittävän moneen tavallisen autoilijan ongelmaan löytyisi ratkaisu hanskalokerosta. Mä en millään kykene ymmärtämään, miten jengi ostaa lähes sadan kiloeuron teknisiä laiteita, mutta saattaa ottaa ne käyttöön ilman mitään käyttöopastusta. Siinä jää iso osa ominaisuuksista käyttämättä ja ongelmatilanteessa ollaan sitten aina kusessa. Erään merkkihuollon puhelimeen vastailin joskus, ja vastaan tuli kaikenlaisia hiihtäjiä. Eräskin sankari oli tosi tyytyväinen, kun pystyi jatkamaan työreissuaan pelottavan varoitusvalon syttymisen jälkeen. Oli kojetauluun syttynyt pelottava vihreä valo, joka kertoi auton ajovalojen olevan nyt päällä. :eek:

Onneksi nuo nykyautot ovat kuitenkin luotettavia ja kohtalaisen huoltovapaita. Tavallinen autoilija saattaa hyvinkin pärjätä nokkapeltiä avaamatta vuosihuollosta toiseen. Mua pelottaa se tilanne, kun nykyautot siirtyy sille toiselle, kolmannelle tai neljännelle omistajalle. Siinä vaiheessahan huolto on jo tuntematon käsite ja autoa lähinnä korjataan.

Uusavuttomille hirveän hyvä nyrkkisääntö mittariston valoista:
Vihreä valo = Aja vaan, kaikki on hyvin.
Keltainen valo = Jos symboli ei ole tuttu, vilkaise vaikka seuraavan kerran pysäköidessäsi sen tarkoitus ohjekirjasta. Tai ensi viikolla, ihan sama.
Punainen valo = Pistä se kosla parkkiin heti, sammuta moottori ja tarkista merkkivalon tarkoitus ohjekirjasta.

Liikennevaloissahan on muuten samoja värejä. Niidenkään tarkoitus ei kaikille ole selvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 699
Akun vaihtokin voi olla aika jännää touhua. Vierestä seurasin kun kaverit vaihtoi ML mersun akkua. Akku on siis repsikan penkin alla, ja siellä on akkua pienempi luukku, mistä isohko akku pitäisi jotenkin ujuttaa ulos. Sähkötuolia sai liikuttaa milloin mihinkin asentoon että pääsi edes jotain johtoa irroittamaan. En katsonut näytöstä loppuun, mutta jotenkin ne siinä onnistui.

Itse olen kanssa sen verran epätekninen etten oikeastaan mitään osaa korjata. Jos jotain polttimoa, ilmansuodatinta tms. näennäisesti pikkujuttua alan tekemään, niin ajan suoraan kaverin korjaamon pihaan tai halliin, (jos on tilaa), räpellän itse minkä osaan, ja sitten kun menee yllättävän nopeasti vituiksi - niin apu on ainakin lähellä:D
Mopoikäisenä huomasin jo etteihän mun hommista mitään tule, parempi antaa muiden korjailla niin ei tule isompaa vahinkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 844
Akun vaihtokin voi olla aika jännää touhua. Vierestä seurasin kun kaverit vaihtoi ML mersun akkua. Akku on siis repsikan penkin alla, ja siellä on akkua pienempi luukku, mistä isohko akku pitäisi jotenkin ujuttaa ulos. Sähkötuolia sai liikuttaa milloin mihinkin asentoon että pääsi edes jotain johtoa irroittamaan. En katsonut näytöstä loppuun, mutta jotenkin ne siinä onnistui.

Itse olen kanssa sen verran epätekninen etten oikeastaan mitään osaa korjata. Jos jotain polttimoa, ilmansuodatinta tms. näennäisesti pikkujuttua alan tekemään, niin ajan suoraan kaverin korjaamon pihaan tai halliin, (jos on tilaa), räpellän itse minkä osaan, ja sitten kun menee yllättävän nopeasti vituiksi - niin apu on ainakin lähellä:D
Mopoikäisenä huomasin jo etteihän mun hommista mitään tule, parempi antaa muiden korjailla niin ei tule isompaa vahinkoa.
Tuttua.Vaihdoin akun yhteen vanhaan autoon eikä se ollu kaksinen homma. Se mikä siitä seuras olikin sitten painajainen.
Uus akku pelas hyvin. Eiköhän sitten jostain piikistä ollu räpsähtäny nopeusmittarin neula väärälle puolelle. Samoin mittaristosta oli pari pikkulamppua pimenny. Alkoivat kuitenkin jossain välissä taas palaa.
No luin sitten että pikku nipsulla akkukenkää saa viisarin pongahtamaan oikealle puolelle. Niinhän se menikin. Ainoo vaan että ajossa näytti 20km/h liian vähän. No eikun puoli autoa purkamaan ja mittarin viisari manuaalisesti vauhdissa oikeaan paikkaan. Hyvin toimi. Sitten pimeni 2/3 kaikista mittariston valoista. Eikun taas koko vitun puoli autoa purkamaan että pääsi vaihtamaan ne pikku lamput. Koko paska kasaanja sitten taas toimi.
Että noin helppo oli akun vaihto mulla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 030
Joissakin autoissa noi perusasiat on vaan tehty päin vittua. Omassa raitisilmasuodattimen vaihto vaatii tuulilasin edessä, pyyhkijöiden alla olevan muovin irrottamisen, taisi olla kuudella ruuvilla kiinni. Sitten suodattimen kotelo, yhdellä ruuvilla. Kas, suodatin on kädessä. Toi eka muovikaan ei oo enää yhdelläkään ruuvilla kiinni kun ei niitä oikeasti tarvita, joten nyt homma onnistuu yhden ruuvin avaamisella. Lämppärin kennon ja/tai puhaltimen vaihto konehuoneen puolelta, ei tarvi purkaa kojelautaa. Jos mittaristo pitää irrottaa, kojelaudan kansi lähtee muutaman ruuvin avaamisen jälkeen pois ja mittaristo itsessään on kahdella ruuvilla kiinni. Nou problem. Bensapumpun vaihto onnistuu tankkia pudottamatta kun tavaratilan pohjassa on sitä varten huoltoluukku jne jne.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Jokaisen autoilijan olisi syytä osata hoitaa:

• Kaikkien nesteiden määrien seuraaminen ja tarvittaessa lisäily.
• Rengaspaineiden mittaus ja lisääminen.
• Renkaiden vaihto (vaikka hoitaisi tämän yleensä liikkeessä, olisi hyvä tehdä joskus itsekin, jos pakon edessä joutuu joskus vaihtamaan).
• Öljyn vaihto (samat sanat kuin edelliseen).
• Polttimoiden vaihto.
• Sulkien vaihto.
• Tulppien vaihto (OK, joissain moottoreissa tämä on tehty helvetin hankalaksi, itsellä juuri V6 moottori poikittain -> 3 tulppaa päällä, 3 alla. Ugh).
• Akun vaihto (ja tarvittaessa toisen akun lataaminen).

Mitäs muita?
Perus taviksen ei tarttisi osata näistä kuin öljyn määrän tarkistus, tuulilasin pesunesteen täyttö, pyyhkijänsulkien vaihto ja polttimon vaihto (halogen). Kaikki muut työt voi tunaroida siten että aiheuttaa merkittävää vahinkoa autolle ja itselleen, tai aiheuttaa vaaraa muille tielläliikkujille. Meinaan ne renkaatkin saa väärinpäin kiinni jos vain haluaa, sekin on nähty. Tai vedetään mutterit/pultit niin kovaa kiinni, että ajossa katkeilee pultit. Sekin on nähty.

Ajovalopolttimon vaihtokin pienellä varauksella. Jos sattuu olemaan auto jossa sen umpion saa keittiön pöydälle tuotua ilman työkaluja tai kädet mahtuu sinne taakse niin ei ongelmaa. Mutta on näitä jossa pitää pyöräkotelon kautta mennä umpiolle tai muuten purkaa autoa. Siinä on taas mahdollisesti tunkkaamista ja renkaan irroittamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 699
Harmi kun ei ole tallessa kuvaa, kun vaihdoin emännän autoon polttimoa. Oli yövuoroon menossa ja ajattelin korjata ettei tarvi yhdellä valolla ajella. Ensin siis olin omaa autoa pesemässä, ja sivusilmällä katoin kun samanlaiseen autoon vaihdettiin polttimoa. Umpio irti ja polttimon vaihto, ja sitten kiinni. 5 min.
Kotona sitten aloin purkamaan, ja pari soittoa kaverille että mitäs nyt seuraavaksi, tämähän olikin facelift! Maski osittain irti, puskuria vähän irroiteltu, umpio roikkui siinä jotenkin - oli kun kolarin jäljiltä:beye:. Sain kyllä harsittua sen kasaan, ja valotkin toimi kaikesta huolimatta. Vain yksi naarmu puskurissa suht uudessa autossa..:vihellys: Joo en tee enää.

Ysärillä taas kun autot vaihtui lennossa ja poppikoneet oli jees, niin kerran kun en luottoasentajaa saanut ajoissa paikalle, niin opettelin sitten ihan itse vaihtelemaan mankkoja, laittamaan vahvistimia jne. hommaa. Monesti ne piuhaviidakot oli DIY mallia, mutta noissa hommissa en onnistunut mokaamaan kertaakaan. Että sen ajan autosähköistä jotain tuli opittua ihme kyllä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Perus taviksen ei tarttisi osata näistä kuin öljyn määrän tarkistus, tuulilasin pesunesteen täyttö, pyyhkijänsulkien vaihto ja polttimon vaihto (halogen). Kaikki muut työt voi tunaroida siten että aiheuttaa merkittävää vahinkoa autolle ja itselleen, tai aiheuttaa vaaraa muille tielläliikkujille. Meinaan ne renkaatkin saa väärinpäin kiinni jos vain haluaa, sekin on nähty. Tai vedetään mutterit/pultit niin kovaa kiinni, että ajossa katkeilee pultit. Sekin on nähty.

Ajovalopolttimon vaihtokin pienellä varauksella. Jos sattuu olemaan auto jossa sen umpion saa keittiön pöydälle tuotua ilman työkaluja tai kädet mahtuu sinne taakse niin ei ongelmaa. Mutta on näitä jossa pitää pyöräkotelon kautta mennä umpiolle tai muuten purkaa autoa. Siinä on taas mahdollisesti tunkkaamista ja renkaan irroittamista.
No ei kai sitä nyt jäähdytys-, ohjaustehostin-, tai jarrunesteiden lisäilyä, saati renkaiden ilmanpaineiden säätöä, tarvi ammattilaisilla hoidattaa? Nuo polttimoiden, akun tai tulppien vaihto on vähän autokohtaista, hyvin yksinkertaisia hommia yleensä. Haastavin itselle eteen tullut polttimon vaihto vaati akun irroittamista umpioon käsiksi pääsemiseen. Jos jotain renkaita pitää alkaa irti repimään ja sitä kautta vaihtamaan, menee varmasti monelle jo överiksi (missä autossa on näin? insinöörisuunnittelun riemuvoitto). Mihinkään toimiin ei tietystikään pidä itse ryhtyä, mikäli ei ole mitään hajua mitä on tekemässä. Tässä kohtaa auttaa osaava sukulainen/kaveri, jonka avustuksella homma hoidetaan tarpeeksi monta kertaa, kunnes alkaa itse asian hanskaamaan :smoke:.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Yök. Ei ole onneksi moista vastaan tullut. Lähinnä tällaista:

 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
No ei kai sitä nyt jäähdytys-, ohjaustehostin-, tai jarrunesteiden lisäilyä, saati renkaiden ilmanpaineiden säätöä, tarvi ammattilaisilla hoidattaa? Nuo polttimoiden, akun tai tulppien vaihto on vähän autokohtaista, hyvin yksinkertaisia hommia yleensä. Haastavin itselle eteen tullut polttimon vaihto vaati akun irroittamista umpioon käsiksi pääsemiseen. Jos jotain renkaita pitää alkaa irti repimään ja sitä kautta vaihtamaan, menee varmasti monelle jo överiksi (missä autossa on näin? insinöörisuunnittelun riemuvoitto). Mihinkään toimiin ei tietystikään pidä itse ryhtyä, mikäli ei ole mitään hajua mitä on tekemässä. Tässä kohtaa auttaa osaava sukulainen/kaveri, jonka avustuksella homma hoidetaan tarpeeksi monta kertaa, kunnes alkaa itse asian hanskaamaan :smoke:.
En tarkottanukkaan että sinne merkkiliikkeen marmoritiskille tarvii lähteä, vaan pyytää jotain tuttua joja hanskaa hommat tekemään nämä. Meille miehille vaan tuo avun pyytäminen edes kaverilta autoasioissa taitaa olla melkoinen kynnyskysymys.

edit: typot
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Perusasiat on hyvä tietää autosta, mutta turha on alkaa sulkia yms vaihtamaan jos ei ole yhtään osaamista, jostain akun vaihdosta nyt puhumattakaan, jossa saa taatusti murheita aikaiseksi, jos ei tiedä mitä tehdä. Ainakin omassa vm 2005 pösössä ei oteta akkua irti niin vain, vaan siihen on ihan tietty proseduuri.

Renkaanvaihtokin on ongelmallista, jos käsityskyky tai kokemus moisesta on kovin vajavaista ja vahinkoa saa taatusti aikaiseksi jos vaikka rengas irtoaa kesken ajon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Tuo kaikkien nesteiden seuraaminen vaikuttaa äkkiseltään kovalta hommalta edes normi kotikorjaajalle. Ei mahdoton mutta työtä tulee jos esim. vaihteisto, jakolaatikko/nelivedon, perien ja ilmastoinnin nesteitä alkaa usein tarkastamaan
 
Viimeksi muokattu:

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Mieleeni tuli noista polttimoiden vaihdoista se, kun ajelin kuorma-autoa työkseni. MAN oli merkki ja siinä sai yhden ruuvin avaamalla koko umpion aukeamaan eteen saranan varassa.. kauhean kätevää :D
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Perusasiat on hyvä tietää autosta, mutta turha on alkaa sulkia yms vaihtamaan jos ei ole yhtään osaamista, jostain akun vaihdosta nyt puhumattakaan, jossa saa taatusti murheita aikaiseksi, jos ei tiedä mitä tehdä. Ainakin omassa vm 2005 pösössä ei oteta akkua irti niin vain, vaan siihen on ihan tietty proseduuri.

Renkaanvaihtokin on ongelmallista, jos käsityskyky tai kokemus moisesta on kovin vajavaista ja vahinkoa saa taatusti aikaiseksi jos vaikka rengas irtoaa kesken ajon.
Juu niin ne sanoi mersullakin että w210 ja w211 akkua ei saa itse vaihtaa, vaihdoin ja hyvin toimi. Akku pimahti webasto käytössä eikä lähtenyt käyntiin, veho kielsi ehdottomasti laittamasta autoa käyntiin apuvirralla, no ohjekirjassa oli ihan maininta missä konehuoneessa on apuvirta pistokkeet. Hyvin hörähti märssy tulille. Vikakoodin nollaus kopiostaarilla ja esp:n opetus rattia kääntelemällä ja kovaa ajoa.

Sanohan ne ettei w211 sähköjarruja saa mennä itse ropaamaan, hyvin vaihtui palat ilman mitään huoltomoodeja, ovet kiinni, 15min odottelua että auto on varmasti sammunut kokonaan (siis tietokoneet) ja palojen vaihto ilman mitään muuta (ovien tms. availua/avaimiin koskemista).

Toki täytyy vähän ymmärtää mitä tekee että siinä mielessä totta ettei jokaisen kannata itse mennä sörkkimään, mutta sama toimintaperiaate kaikissa autoissa on, tekniikka vain vähän mutkistaa tietyissä tilanteissa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mieleeni tuli noista polttimoiden vaihdoista se, kun ajelin kuorma-autoa työkseni. MAN oli merkki ja siinä sai yhden ruuvin avaamalla koko umpion aukeamaan eteen saranan varassa.. kauhean kätevää :D
Taitaa olla aika useassa kuorma-autossa/rekassa noin.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Tuli mieleeni toinenkin juttu. Eli omistan VW Golf 4 2.8 4Motionin.. Siinä kapistuksessa oli mielenkiintoista vaihtaa laturi. Joutui keulan purkamaan et sai vaihdettua..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 844
Aikoinaan kiinaskootterissa keulavalon vaihto olikin metka. Purkaminen piti oikeasti aloittaa takavalo irroittamalla. Sitten siitä edetä kohti keulaa irroitten katteita kun jokainen oli fiksusti kiinapoika laittanu lomittain. Ja erilaisia ruuvejakaan ei tainnu olla ku neljää tai viittä erilaista. Oli tosi simppeli ja nopea homma.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuli mieleeni toinenkin juttu. Eli omistan VW Golf 4 2.8 4Motionin.. Siinä kapistuksessa oli mielenkiintoista vaihtaa laturi. Joutui keulan purkamaan et sai vaihdettua..
Mondeossa laturin sai irti ihan helposti mutta se ei meinannut mahtua tulemaan ulos. Siinä on sellainen jäähdytysilmanotto torvi mikä piti purkaa irti itse laturista siellä koneen ja tulipellin välissä, sen jälkeen mahtui vähän venksaamalla tulemaan ulos.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Mondeossa laturin sai irti ihan helposti mutta se ei meinannut mahtua tulemaan ulos. Siinä on sellainen jäähdytysilmanotto torvi mikä piti purkaa irti itse laturista siellä koneen ja tulipellin välissä, sen jälkeen mahtui vähän venksaamalla tulemaan ulos.
tuossa probleemana tuli se tilan ahtaus vaan.. ku on golffin konetila melkolailla täynnä ku on VR6 -kone siinä :D
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
tuossa probleemana tuli se tilan ahtaus vaan.. ku on golffin konetila melkolailla täynnä ku on VR6 -kone siinä :D
On kyllä ihan perseestä tuon 2.8 4motion golffin konehuoneessa työskentely, pitkien polttimoidenkin vaihdossa sai purkaa osan keulasta että sai umpiot irti. Flektien vaihto vaatii myös sen keulan purkamisen, pienempi tarvikepaska on ruvennut räpättämään laturia vasten joten keväällä taas keula auki.
Nykyään ottaa enää suunnilleen vartin verran että on keula purettu, hyvä auto ajaa ja suht vittumainen rassata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 404
Mietinpä vaan että olenkohan aina tehnyt edelliseen kulkineeseen kuskin puolen ajovalopolttimon vaihdon totaalisen väärin kun virallisessa ohjeessa käsketään ensin ottamaan ilmanottotötterö irti, sitten akku irti ja sen jälkeen irroittamaan polttimon johto, umpion roiskesuojan(?) lukitusrengas, roiskesuoja, kääntämään polttimon lukitusvipua, polttimon vaihto ja kasaus takaperin. Itse skippasin aina ilmanottotöttterön ja akun irroituksen kun kädet mahtuivat väliin helposti ilman noita operaatioitakin.

Sama juttu nykyisessäkin mutta apumiehen puolella, korjaamo-ohjeen mukaan pitäisi irroitella jotain ABS-releitä sun muuta romua edestä vaikka siinä lampun takana olevassa tilassa mahtusi suurinpiirtein nussimaan ja samalla vielä vaihtamaankin sen lampun.

Tosiaan itse teen kaiken mihin aika, kärsivällisyys ja omat työkalut riittävät eli öljynvaihto ja jarruremontit sun muut vastaavat teen itse. Sitten kun tarvitsee jotain erikoistyökalua joka maksaa miljoonan vien ruhonsiirtovälineen erääseen huoltofirmaan jossa on muutama tuttu hommissa niin saa sopuhintaan.

Kieltämättä joissain nykyautoissa tuo ajovalopolttimon vaihto vaatii melkoista akrobatiaa ja/tai noidan kykyjä, jollekin sukulaiselle kerran vaihdoin polttimon sen autoon ja ensimmäistä kertaa tehdessä meni toista tuntia operaatioon johon omassa kulkineessa kuluu ehkä 5min.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 320
Onkos joku räpeltänyt joskus näitä ns."pikkujenkkejä", Chevy Corsicaa, Berettaa, Pontiaceja ym ym.

Meinaan se 3-4l pannu eurooppaseedanin nokalla vie aika mojovasti tilaa. :)

Omassa Corsicassa ei meinaa sormet mahtua mihinkään väliin ja puhaltimen tuloilmasuodattimenkin puhdistus vaatii sorkkarautaa (=väännetään tilaa sille harjalle sielä tulipellin lähellä) tai sitten toisena vaihtoehtona koneen irrotuksen...
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
4
Jokaisen autoilijan olisi syytä osata hoitaa:

• Kaikkien nesteiden määrien seuraaminen ja tarvittaessa lisäily.
• Rengaspaineiden mittaus ja lisääminen.
• Renkaiden vaihto (vaikka hoitaisi tämän yleensä liikkeessä, olisi hyvä tehdä joskus itsekin, jos pakon edessä joutuu joskus vaihtamaan).
• Öljyn vaihto (samat sanat kuin edelliseen).
• Polttimoiden vaihto.
• Sulkien vaihto.
• Tulppien vaihto (OK, joissain moottoreissa tämä on tehty helvetin hankalaksi, itsellä juuri V6 moottori poikittain -> 3 tulppaa päällä, 3 alla. Ugh).
• Akun vaihto (ja tarvittaessa toisen akun lataaminen).

Mitäs muita?
Öljynvaihto ainakin on turha, sitä ei joudu koskaan tekemään pakon edestä. Tarkastus (tikusta tai mittaristosta) ja lisäys riittää. Samoin tulppien vaihto kuuluu kaikissa autoissa huolto-ohjelmaan, joten eipä noita joudu koskaan itse vaihtamaan.

Perinteiset polttimot toki hyvä osata vaihtaa itsekin, mutta tärkeimmissä valoissa (ajovaloissa) perinteiset polttimot alkavat jo olemaan harvinaisia ja tilalla on joko xenon tai led polttimoita joiden vaihtamista en katsoisi tarpeelliseksi osaamiseksi (itseasiassa monen auton osalta xenonien vaihto itse kielletään korkeajännitteen vuoksi). Myös akun osalta näkisin riittäväksi, että osaa antaa lisävirtaa, itse vaihtotyön voi teettää ihan hyvin liikkeessäkin.

Mutta ne tärkeimmät autoilijan taidot jotka pitäisi osata? Hätäkolmion asettaminen näkyvään paikkaan ja hinausauton tilaaminen
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Yks autoilijan tärkeitä varusteita siellä autossa on kyllä ne apuvirtakaapelit. Mieluiten paremmat ku ne halvat biltemasta... Tästä omasta 2.8 VR6 golffista antautui akku eräs talvi, ei siis ottanut lainkaan virtaa vastaan. Tätä tosin en tiennyt kaverin tullessa antamaan apuvirtaa kun en mitään mittaria omista. Eli, eikun kaapelit kiinni (jotkut halvat rimpulat biltemasta tms.) ja antaa hetken ladata akkua. Sitten hetken kuluttua yritin startata, ei vaan tapahtunut yhtään mitään muuta, kuin että kaverin halvat kaapelit ampui kireäksi ja kahvat kärys :D Golffin motti ei ees yrittäny pyöräyttää.. :facepalm:

Tästä viisastuneena sittemmin ostin 70-neliömillin kaapelit ja siihen kunnon kahvat jotka juotin kiinni kaapeleihin.. Nyt ei tarvi enää antaa latautua akun kun voi suoraan laittaa kaapelit kiinni ja startata samantein :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Huhhuh, tuttua. Oli aikaisemmin kakkoskopan Megane, josta tyypilliseen ranskistapaan sähköt prakasi vähän sieltä sun täältä, ja etulamppuja meni jommalta kummalta puolelta 3kk:n välein. Vasen etunen pahempi, tosin ei rengasta tarvinnut irrottaa, kunhan käänsi kaikki oikeaan, niin pääsi luukkuun käsiksi. Tosin luukku on niin pieni, ettei käsi mahdu siitä läpi kuin supussa survomalla. Lamppu sormien päissä lähes tekemätön paikka, kun käsi oli vielä melkein kyynärpäätä myöten reiässä, ja umpion takaseinä ei ollut edes siinä kohdalla vaan hieman vasemmalle yläviistoon. Mitään ei näe, umpion suojaluukku, lampun klipsit jne. sokkona. Nähtävästi suunniteltu gynekologeille tehtäväksi...
Nopeampi tapa oli irroittaa muistaakseni 12 ruuvia ja tiputtaa koko etupuskuri irti. Sitten umpio olikin takaa "helposti" esillä.

Nykyisessä Focuksessa yksi ruuvi irti, umpio syliin ja sisälle vaihtamaan. Muutenkin vähemmän korjattavaa, tosin Meganen kanssa oppi kyllä tekemään monta sellaista remonttia, mitä ei koskaan edes ajatellut tehtäväksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
380
Perusasiat on hyvä tietää autosta, mutta turha on alkaa sulkia yms vaihtamaan jos ei ole yhtään osaamista, jostain akun vaihdosta nyt puhumattakaan, jossa saa taatusti murheita aikaiseksi, jos ei tiedä mitä tehdä. Ainakin omassa vm 2005 pösössä ei oteta akkua irti niin vain, vaan siihen on ihan tietty proseduuri.

Renkaanvaihtokin on ongelmallista, jos käsityskyky tai kokemus moisesta on kovin vajavaista ja vahinkoa saa taatusti aikaiseksi jos vaikka rengas irtoaa kesken ajon.
Toisaalta, pösön akun irroituksessa on ihan logiikka. Koko pointtihan siinä on vaan antaa BSI-boksin mennä lepotilaan ennen akun irroitusta, ettei se hajoa/sekoa. Uuden akun laittamisen jälkeen pitäis vissiin odotella se sama n.3 minuuttia ennen minkäänlaisen herätteen antamista bsi:lle. Positiivista ainakin 307:ssa on ajovalopolttimon vaihto. Ei siihen paria minuuttia kauempaa saa kulutettua, jotain hyvääkin siis pösössä.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Melkein pahempia ovat kyllä nämä hieman vanhemmat kuskit jotka "tietää kaiken". Ainakin tässä tuppukylässä jossa asun, perjantaisin ennen neljää on kyllä sellasta ratinvääntäjää liikkeellä että oksat pois, ei mitään hajua liikennesäännöistä, ei edes niistä alkeellisimmista.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Mitä ikinä mieleen tulee.. Täällä on 2 isoa markettia vierekkäisillä tonteilla, mutta periaatteessa samaa pihaa, välissä rautakauppa. Esim. poistuessa huoletta väärältä puolelta liikenteenjakajaa, tai sitten vaan ryhmittäydytään miten sattuu.. mm. tällaista.. sekä tietty ei ees nähdä kolmoita yms. :D
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 178
Setäni pitäs varmaan jäädä kans.. ku ei näe mitään :D ikää melkein 80v :D
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Toisaalta, pösön akun irroituksessa on ihan logiikka. Koko pointtihan siinä on vaan antaa BSI-boksin mennä lepotilaan ennen akun irroitusta, ettei se hajoa/sekoa. Uuden akun laittamisen jälkeen pitäis vissiin odotella se sama n.3 minuuttia ennen minkäänlaisen herätteen antamista bsi:lle. Positiivista ainakin 307:ssa on ajovalopolttimon vaihto. Ei siihen paria minuuttia kauempaa saa kulutettua, jotain hyvääkin siis pösössä.
Ja sitten taas saman konsernin tuoreemmassa vehkeessä ei oo tarvinnut mitään ihme temppuja akun vaihdossa. Entinen irti ja uus tilalle ja kaikki toimii ilman mitään sopeutuksia tai varavirtoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
380
Ja sitten taas saman konsernin tuoreemmassa vehkeessä ei oo tarvinnut mitään ihme temppuja akun vaihdossa. Entinen irti ja uus tilalle ja kaikki toimii ilman mitään sopeutuksia tai varavirtoja.
Kuinka tuoreessa? Ainakin vielä pösön vuoden 2012 malleissa pitäis noudattaa tota järjestystä ihan samalla tavalla kuin omassa 2006 mallisessakin. Toki sen akun voi napata irti ihan noin vaan, ja ei välttämättä edes aiheuta mitään ongelmia. Koko proseduurin idea on vaan varmistaa, ettei boksissa sekoa mitään. Vähän samalla tavalla ku tietokonettakaan ei kannata sammuttaa ihan yks kaks yllättäen nappaamalla johtoa irti seinästä. Ohjekirjassa tästä ei muistaakseni mainita mitään kuitenkaan.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Kuinka tuoreessa? Ainakin vielä pösön vuoden 2012 malleissa pitäis noudattaa tota järjestystä ihan samalla tavalla kuin omassa 2006 mallisessakin. Toki sen akun voi napata irti ihan noin vaan, ja ei välttämättä edes aiheuta mitään ongelmia. Koko proseduurin idea on vaan varmistaa, ettei boksissa sekoa mitään. Vähän samalla tavalla ku tietokonettakaan ei kannata sammuttaa ihan yks kaks yllättäen nappaamalla johtoa irti seinästä. Ohjekirjassa tästä ei muistaakseni mainita mitään kuitenkaan.
Ohjekirjat nyt muutenkin on lähinnä vitsi tänäpäivänä oli sitten kyse autosta tai jääkaapista. Uuden jääkaapin kätisyys piti vaihtaa, niin ohjekirjassa sanottiin, että kutsu huoltomies paikalle.. Viskasin ohjekirjan olanyli ja pienen tutkailun jälkeen kätisyys oli vaihdettu. Sama on autojen ohjekirjoissa melkein jokaisessa asiassa sanotaan, että vie valtuutettuun huoltoon.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Kyllä mulla on joka autossa, myös nykyisessä vm. 2010 autossa ollut ohjekirjassa ohjeet akun vaihtamiseen, renkaiden vaihtamiseen, nesteiden tarkistukseen, öljyjen vaihtamiseen ja ties mitä kaikkea.
Sama täällä vm. 2015. Ehkä jossain preeeeeeeeeeeeeeeeeemiumissa voi olla toisin, mutta ainakin perusautojen ohjekirjassa löytyy about kaikki.
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Kuinka tuoreessa? Ainakin vielä pösön vuoden 2012 malleissa pitäis noudattaa tota järjestystä ihan samalla tavalla kuin omassa 2006 mallisessakin. Toki sen akun voi napata irti ihan noin vaan, ja ei välttämättä edes aiheuta mitään ongelmia. Koko proseduurin idea on vaan varmistaa, ettei boksissa sekoa mitään. Vähän samalla tavalla ku tietokonettakaan ei kannata sammuttaa ihan yks kaks yllättäen nappaamalla johtoa irti seinästä. Ohjekirjassa tästä ei muistaakseni mainita mitään kuitenkaan.
2008. Autossa oli jopa akunkengän lukitus irti ostaessani mistä aiheutui totaalisia virtakatkoksia pariin otteeseen startatessa kun en heti tajunnut mistä kyse. Eikä siinäkään hajonnut mitään.
 

repsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
21
Setäni pitäs varmaan jäädä kans.. ku ei näe mitään :D ikää melkein 80v :D
Ei välttämättä, jos osaa suhteuttaa nopeutensa omaan ajokykyyn niin eipä vahingotkaan ole niin suuria vaikka kolhisi auton johonkin liikennemerkkiin.
Toisaalta, kaikki eivät oikein diggaa jos/kun körötellään 30km/h 80km:n rajoituksella.
Ja tietysti wanhukselle "kunnon" auto malli -80/90 lukua, kunnon teräspuskurit, eipä tipu muuta kuin ruosteet josko tuuppaa vaikka puuhun hiljaisella nopeudella.

Tuossa tuli wanhaan -82:een autooni kiinan ihme perään hiljaisella vauhdilla, itseltäni lähti ruosteet vetokoukusta poies, kaverilta tipahti etupuskuri ja ihme ettei olisi vielä mennyt lunastukseen :) Hinurilla vietiin se poies hih..

Hapettumat ovat iäti autojen sähköjen riesana, vaikka liitin on todella tiukasti kiinni niin ei virta kulje läpi, liitin irti ja hiekkapaperilla hapettumat veke, homma toimii. parhaiten säästät uuden >300e:n laturin hankintahinnan.

Sulakkeet, itselläni omassa autossani on kaikki varavermeet työkalupakissa, mm. sulakkeita viittä eri mallia.
Pahimmat ovat ne sulakkeet, jotka ovat 7mm:llä ruuveilla kiinni akun kengässä (ab.40A), romppiksella itse irroitettuna 2e, maahantuojalla 20e Buahh...
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 763
- Vilkkujen käyttö. Ratissa olevasta viiksestä kääntämällä voi kertoa muille ihmisille mihin suuntaan on autollaan kääntymässä. Tämä on yleensä hyvä tehdä selvästi ennen kuin kääntyy.
- Nopeusmittari. Löytyy siitä kuskin nenä edestä. Kertoo auton nopeuden. Nopeuden on tarkoitus olla sama tai pienempi kuin nopeusrajoituskylteissä kerrottu lukema. Kyltit löytyvät tien oikesta laidasta.
- Jarrupoljin. Se keskimmäinen (tai vasemman puoleinen, jos on automaattivaihteet) poljin. Sillä saa auton hidastamaan vauhtia ja jopa pysähtymään. Tämä on kätevää esimerkiksi stop-merkin kohdalla, jossa pysähtyminen on ihan lailla määrätty pakolliseksi.

Kiitos ja anteeksi. Tuli vaan taas töihin matkatessa mieleen, että katoavia taitoja ovat nämäkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 118
Viestejä
4 196 097
Jäsenet
70 851
Uusin jäsen
JoniKaup

Hinta.fi

Ylös Bottom