Uuden peli/yleiskoneen kasaus

Liittynyt
31.05.2020
Viestejä
16
Nyt kun on menossa "cashback" kampanjoita, rupesin miettimään kokonaan uuden koneen kokoamista. Olen selaillut myynti-ilmoituksia ja hämmästellyt kun kuusi vuotta vanhoista prossuista pyydetään puolet siitä, jolla saa jo uusia, takuullisia, moninverroin tehokkaampia. Kulutuselektroniikka ei kuitenkaan kestä ikuisesti, mitä ei tunnuta ymmärrettävän. Mietityttää kuitenkin,minkälainen kokoonpano olisi mahdollisesti päivitettävissä tulevaisuudesssa, mutta sellaista tuskin onkaan. Valmistajat kehittävät sitä tahtia uusia kantoja/kotelointeja prossuilleen. Intelin GEN 10 -prossujen 1200 kantakaan tuskin tulee olemaan kovin pitkäikäinen.

Mutta tästä alkaa itse asia, jossa kysyisin foorumilaisten neuvoja

Nyt hankintalistalla olisi:
-Intel i5 9600K
-MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
-16GB Kingston HyperX Fury DDR4 3200MHz
-550w poweri
-Nykyinen 1070 ROG STRIX jää käyttöön ainakin toistaiseksi

Ylläolevat komponentit maksaa 539,90e (tuosta summasta cashback 70e, jolloin hinnaksi jää 470e)

Olen meinannut laittaa prossulle vesijäähyn. Vesijäähyä varten kaipailisin teidän KOKEMUKSIANNE hyvin soveltuvan kotelon hankkimiseksi ja suosituksia soveltuvasta vesijäähystä. Onko jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon? Voisiko MSI MPG GUNGNIR 100 olla soveltuva kotelo (siitä sais 15e cashbackin).
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Ainakin itse valitsisin jos pitää olla intel niin i5-10600K tai KF mallin ja siihen kylkeen vaikka MSI MAG z490 Tomahavk.
Noilla muisteilla pärjää mutta jos pudjetti sallii niin 3600mhz tai nopeammat.
Ja kotelon voin sanoa ettei emolevyvalmistajien koteloita kannata ostaa ja kyseinen Gungnir 100 ainakin kuvista päätellen ilmanvaihto on huono umpinaisen etupanelin takia.
Suht hyvät kotelot on Lian-Li Lancool II,Phanteks P400,,Be quiet pure base 500DX ym.....
Halvemmalla pääsee kyllä jos ostaa AMD prossu emo yhdistelmän mutta jos pelisuorituskyky on se tärkein niin sitten intel.
 
Liittynyt
31.05.2020
Viestejä
16
Tässä on tullut tovi vietettyä koneen äärellä tutkiskelle eri vaihtoehtoja. Vaaka alkaa nyt kallistumaan i5 10600K suuntaan, koska se on 6 ytiminen hyperthreading prossu. Noista nopeammista muisteista ei ymmärtääkseni ole mitään hyötyä? Koteloksi on tällä hetkellä valikoitumassa Fractal Desingnin Define R6. Sinne varmaan mahtuu asentamaan 240/280 kokoinen nestejäähyn?

Olisikohan järkevää hankkia nestejäähdytin kaveriksi tuollaiselle prosessorille? Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta nestejäähyistä, niiden toimivuudesta tai mahdollisesta äänekkyydestä. Mikä nestejäähy tarjoasi hinta-laatu suhteeltaan parhaiten viilennystä, luonnollisesti hiljaisimmin?
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Kyllä nestejäähy voi hankkia ja tuo fractalin kotelo on ihan ok.
Oletko hankkimassa Aio vesijäähyn vai ihan custom mallisen?.
Jos on Aio niin suosittelen Arctic Liquid freezer 2 mallia.
 
Liittynyt
31.05.2020
Viestejä
16
Kyllä nestejäähy voi hankkia ja tuo fractalin kotelo on ihan ok.
Oletko hankkimassa Aio vesijäähyn vai ihan custom mallisen?.
Jos on Aio niin suosittelen Arctic Liquid freezer 2 mallia.
Simppeli ratkaisu haussa, joten vain AIO:t tulee kyseeseen.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
-Intel i5 9600K
-MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
-16GB Kingston HyperX Fury DDR4 3200MHz
-550w poweri
Mikähän tuon powerin tarkka malli mahtaa olla?
Vähän epäilyttää että on jokin hattiwatti tai jo 10v sitten vanhentunutta tekniikkaa ollut halpis.

Ja prossuhan on siis hyvin lähtötason 6 ydintä/6 säiettä, siinä missä loppusyksystä next-gen konsolit tulevat 8 ydintä/16 säiettä prossulla...
Eikä se kallis emolevy ilman päivitettävyyttä sitä tee nopeammaksi.
Intel ei edes alenna vanhempien prossumallien hintojakaan vaan rahastaa niilläkin, niin next-genin perustason 8 ytiminenkin tulisi maksamaan.


Simppeli ratkaisu haussa, joten vain AIO:t tulee kyseeseen.
Arctic Liquid Freezerit eivät ole muotihypeylihinnoiteltuja tehoihin nähden.
Mutta jos tosiaan haluat simppelin pitkän ajan luotettavan ja toimintavarman jäähdytyksen, niin sitten kaikki vesiputkijäähyt ovat kyllä takaa-ajoasemassa.
 
Liittynyt
31.05.2020
Viestejä
16
Alunperin katsomani poweri oli siis Seasonic 550W FOCUS GX-550, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold (89,90e) joka ei siis sisältynyt siihen laskelmaan jonka virheellisesti aloituksessa kirjoitin. Nyt olen ajatellut tulevaisuutta silmällä pitäen hankkia 1e lisäinvestoinnilla Seasonic 650W CORE GM-650, semimodulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold, tulevaisuuden osapäivityksiä silmälläpitäen. Prosessoriksi on valikoitumassa 10600K. 10700K & 10900K maksaa niin paljon ettei mitään järkeä. Toisaalta harkinnassa edelleen bundlesetti gen 9 päivityspakettina...joka olisi nettona parisataa euroa halvempi. Tai sitten kun painaa lompakolla otsaa tarpeeksi kauan ja seuraa käytettyjä 4790K prossuja järkevään hintaan, jolla saisi vähän jatkoaikaa nykypaketille.

Tuo Arcticin LF2 kuulostaisi hyvältä ratkaisulta, hinnankin suhteen. Mitähän tuollaisten kestoikä yleensä on?

Nykyinen rauta on H97-Plus / Xeon 1231v3 pohjainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
4790K:ssa ei ole mitään järkeä. Se on tyhmä hankinta.

Sinulla on niinkuin H97-emolevy ja 4c/8t prosessori jo nyt. Älä nyt tuhlaa rahojasi tuohon.

--

Jos rahaa pitää säästää, niin Freezer 34, Fera 3 tai Ben Nevis Advanced ja unohdat sen vesijäähyn, johon sinulla on taas outo fiksaatio. Tai Fortis/Mugen, jos pitää kellotella.
 
Liittynyt
31.05.2020
Viestejä
16
4790K:ssa ei ole mitään järkeä. Se on tyhmä hankinta.
No mä oon ite vähän samaa mieltä Mutta sillä sais 600 mekahertsiä lisää tekohengitystä nykyiseen kokoonpanoon.

Fiksaatio vesijäähyä kohtaan tulee silmälle ruokaa tarjoavasta elementistä
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
No mä oon ite vähän samaa mieltä Mutta sillä sais 600 mekahertsiä lisää tekohengitystä nykyiseen kokoonpanoon.

Fiksaatio vesijäähyä kohtaan tulee silmälle ruokaa tarjoavasta elementistä
jos jostakin löytyy i7-5775c kohtuu edulliseen hintaan sekin voisi olla vaihtoehto
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 787
jos jostakin löytyy i7-5775c kohtuu edulliseen hintaan sekin voisi olla vaihtoehto
Tuskin löytyy. Niitä ei paljoa myyty ja ovat keräilykappaleita keräilyhinnoilla. Viimeksi kun katsoin olivat kalliimpia kuin 4790k
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Yleisesti Ryzen 3100 on nopeampi:


Vaikka koneessa olisi kovakelloinen 4790K, niin se on jo vanhaa tekniikkaa ja emolevykin alempaa keskiluokkaa..

Samaan hintaan kuin 3100, on 1600AF, jossa sitten on matalammat kellot ja se on kanssa parin vuoden takaa - mutta siinä on 6 ydintä (ja 12 säiettä).

--


Nyt kannattaa vaan miettiä se budjetti, itse ostaisin alkuperäisellä budjetilla:

..mutta nyt se on koko aika muuttunut, niin jos otat Tomahawkin tms. ja 3100/1600AF/3600 budjetin mukaan, niin siinä on käytännössä ne halvemmat vaihtoehdot. Ja jos rahasta on tiukkaa, niin mielummin se vesijäähy pois.
 
Liittynyt
31.05.2020
Viestejä
16
Tässä itellä mieli muuttuu kuin tuuliviiri. Nyt tosiaan illalla / yöllä pohdiskelin tuota AMD Ryzen 3700X hankintaa.
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC -lauta olisi kiinnostavampi vaihtoehto integroidun wifin vuoksi. Millä todennäköisyydellä saisin ostaessani Jimssiltä laudan niin vanhalla biosilla, että siitä puuttuu tuki 3000-sarjan Ryzeneille? Onnistuuko BIOS päivittäminen helposti itse kasauksen yhteydessä? X570 emon ominaisuuksille ei olisi tarvetta. Onko Ryzen 3700X mukana tuleva cooleri sopivan hiljainen / tehokas?
 
Liittynyt
31.05.2020
Viestejä
16
Budjetti ei ole hakattu kiveen, sitä on varaa skaalata tarvittaessa. Nyt tarkoitus kasata mahdollisimman hyvä kone mahdollisimman edullisesti. Huomioiden myös äänekkyys ja toimintavarmuus. Toki jonkinlainen "futureproof" olisi plussaa, mutta ei se taida nykyisessä kilpavarustelukulutusjuhlassa olla mahdollista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Tässä itellä mieli muuttuu kuin tuuliviiri. Nyt tosiaan illalla / yöllä pohdiskelin tuota AMD Ryzen 3700X hankintaa.
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC -lauta olisi kiinnostavampi vaihtoehto integroidun wifin vuoksi. Millä todennäköisyydellä saisin ostaessani Jimssiltä laudan niin vanhalla biosilla, että siitä puuttuu tuki 3000-sarjan Ryzeneille? Onnistuuko BIOS päivittäminen helposti itse kasauksen yhteydessä? X570 emon ominaisuuksille ei olisi tarvetta. Onko Ryzen 3700X mukana tuleva cooleri sopivan hiljainen / tehokas?
BIOS:in päivittäminen onnistuu kasauksen yhteydessä, mutta tuolla MSI:llä voi tehdä sen myös itse.. Ja bundlessa ostaessa kaikki osat toimii varmasti yhteen, niin kannattaa ostaa bundle:

Edelleen: Freezer 34, Fera 3 tai Ben Nevis Advanced ja hintaluokka on 30€, ja ei tarvitse myöhemmin katua.

Budjetti ei ole hakattu kiveen, sitä on varaa skaalata tarvittaessa. Nyt tarkoitus kasata mahdollisimman hyvä kone mahdollisimman edullisesti. Huomioiden myös äänekkyys ja toimintavarmuus. Toki jonkinlainen "futureproof" olisi plussaa, mutta ei se taida nykyisessä kilpavarustelukulutusjuhlassa olla mahdollista.
Paremman yhteensopivuuden saat ostamalla X570-emolevyn tai B550-emolevyn. B550 on vasta tulossa, niitä joutuu vähän metsästämään. X570:ssa on piirisarjatuuletin. Tietenkin B450 taitaa taas tällä hetkellä tukea uusia prosessoreita, mutta se on vähän tämä tuki ollut epävarmaa viime aikoina.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Tässä itellä mieli muuttuu kuin tuuliviiri. Nyt tosiaan illalla / yöllä pohdiskelin tuota AMD Ryzen 3700X hankintaa.
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC -lauta olisi kiinnostavampi vaihtoehto integroidun wifin vuoksi. Millä todennäköisyydellä saisin ostaessani Jimssiltä laudan niin vanhalla biosilla, että siitä puuttuu tuki 3000-sarjan Ryzeneille? Onnistuuko BIOS päivittäminen helposti itse kasauksen yhteydessä? X570 emon ominaisuuksille ei olisi tarvetta. Onko Ryzen 3700X mukana tuleva cooleri sopivan hiljainen / tehokas?
Ei kunnolla tehdyissä emolevyissä tarvitse lisäksi muita osia kuin virtalähteen BIOSin päivittämiseen.


Suurimmassa osassa MSI:n B450 lautoja on tuo USB BIOS flashback ja X570:ssä myös Gigabyte toi sen vakiovarusteeksi.

Jos et Wifi-koiraa tarvitse niin B450 Tomahawk Max on käytännössä sama emolevy ja tulee taatusti Zen2/Ryzen 3000 yhteensopivalla BIOSilla.

3700X:n Wraith Prism on kyllä vakiojäähyksi harvinaisen pätevä varsinkin verrattuna Intelin sirkkeleihin.
Mutta jos parasta suorituskykyä halutaan ainakin hiljaisesti, niin eiköhän se boostikelloja/niiden kestoa rajoita.
28€ Arctic Freezer 34 olisi jo paljon tehokkaampi jäähy per melu ja 3700X:lle täydellinen kaveri.
Intelin 8 ydintä tosiaan osaa täydessä rasituksessa hörpätä 200W sähköä ja tuottaa samanverran lämpöä, mutta AMD:n 8 ydintä jää 100 wattiin enimmillään ellet tosiaan käsin muuta asetuksia.
 
Liittynyt
31.05.2020
Viestejä
16
Kiitos neuvoista. Uusi mylly rakentui AMD sydämellä hyriväksi, jota jäähdyttelee Scythen Mugen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 563
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom